Ads by Google X

رواية حبيبي المدير الفصل السادس و الثلاثون 36 - بقلم شيماء صبحي

الصفحة الرئيسية

  رواية حبيبي المدير الفصل السادس و الثلاثون 36 - بقلم شيماء صبحي 

"يوسف حرك راسه واخد الدواء من الدكتور ودفع حقه ومشي واول ما وصل للشقه تاني كان جايب معاه  عصير وتسالي وقبل ما يدخل لاوضة مراته حط في كوبايتها حبايتين منوم وبعدها قرب من الباب وفتحه.


كانت والدة احلام لابسه هدوم قصيرة وحاطة ميكب واول مشافت جوزها داخل عليها ومعاه العصير والتسالي رفعت حاجبها وقالت بتساؤل:مش عاداتك يا يوسف انك بتهتم بالحجات دي..جرا ايه يا راجل انت حصل لعقلك حاجه؟


ابتسم يوسف وقرب منها بعدما قفل وراه الباب وأول مشاف تفاصيل الأوضة بعفشها الجديد بصلها وقال بخبث:لا انا طول عمري مهتم بس انتي اللي مش واخده بالك..ابقي البسي نظاره بق علشان تشوفي كويس بعد كده؟


حركت والدة احلام شفايفها بتعجب من كلامه وهوا قرب منها كوباية العصير وقال:خدي اشربي حلي بوقك قبل ما نبدأ..قال كلامه وهو بيبصلها بلهفة وحماس وهيا علشان واثقة فيه أخدت كوباية العصير وشربتها..


وبعد وقت كانت بدات تحس ان دماغها تقلت وعاوزه تنام بصت ليوسف بتعب وقالت:خلينا نأجل الحكاية دي ليوم تاني..شكلي عاوزه انام مش قادرة!! اتاوبت وهيا بتقول كلامها وقربت من السرير ونامت..


اول ما شافها يوسف نامت قرب منها وبدأ يصحيها ولان مفعول المنوم كان قوي مكانتش بتستجاب ليه ..فابتسم بشه/وه وهوا بيقرب من الباب وبيفتحه وبدأ يتسحب في اتجاة غرفة مريم واول ما فتح الباب..


مريم كانت بتغير هدومها ومش واخده بالها من اللي فتح عليها الباب وبيبص علي جسمها بخبث شيطاني..ولان يوسف كان هيموت عليها اطلق صوت بيعبر عن حماسه في قربه منها ولان صوته كان واضح انتبهت مريم ليه بسرعه واول مشافت شكلة وهوا فاتح الباب ومدخل رأسه بس شهقت بخضة وهيا بتقول:اي دا يا جوز أمي ..بتعمل ايه نهارك أسود علي دماغك!


يوسف لما شافها اخدت بالها منه عدل نفسه ووقف وقرب منها وقال:أسود ليه بس يا مريم ما النهار ابيض وزي الفل أهو؟


مريم مسكت تيشرت علشان تلبسه بسرعه لانها كانت واقفة قدامة بالملاب/س الدا/خليه وهوا لما لقاها بتعمل كده جري عليها بسرعه ومسك الهدوم من ايديها بيمنعها تلبسها !


مريم اتصدمت من جرأته معاها فحاولت تشد القميص من ايديه ولاكنه كان ماسكة جامد فيه وباصص لجسمها بدهشة ..


مريم قالت بصوت غاضب:سيب الهدوم ..واطلع برا يا يوسف ؟

يوسف قرب منها أكتر وهو بيحرك راسه بالرفض وبيقول:انا ابق غبي وحيوان لو سمعت كلامك..انتي مش شايفة جمالك يا بت ..مين الحيوان اللي قرب منك وسابك دا..بق في حد يسيب الجمال دا كله؟


مريم اول ما سمعت كلام يوسف قلبها دق وهوا كان بيقرب منها أكتر لحدما لمس وشها بإيديه وهيا للحظة نسيت نفسها لأنها بقالها كتير مسمعتش كلام حلو ومغازله وهوا إستغل سرحانها بانه يق/بلها ولاكنها لما فاقت لنفسها بعدته عنها وضربته بالقلم وقالت:انت بتعمل ايه انت جوز أمي ..وانا قد عيالك ..اسمع انت لو مطلعتش برا واتقيت شري هق/تلك يا يوسف؟


يوسف بتوهان:ياريت تقتليني..دانا حتي اموت علي ايدك وانا مرتاح!


مريم صرخت بصوت عالي :مااامااا؟

يوسف ضحك وهو بيلمس ايديها:ماما نايمة يا حبيبتي..مش هتسمعك مهما ناديتي عليها!


فهمت مريم خطته القذرة وضربته بايدها علي صدرة وقالت بصراخ:انا كنت عارفه انك حيوان من البدايه ومكنتش مرتحالك..اطلع برا ياما هقت/لك بجد..انا مش بهزر!


يوسف تجاهل صراخها وضربها ليه المتكرر وبدا يقرب اكتر منها لحدما وصلت مريم للحيطة ،مسك يوسف ايديها بقوة وقال وهو بيمنع حركتها:مهما تصرخي وتنادي محدش هيسمعك لانك النهاردة بتاعتي..


مريم بصت حواليها تدور علي اي حاجه تدافع بيها عن نفسها ولاكن مقدرتش تفلت من تحت إيديه لانه كان أقوي منها بأضعاف..


بدأ يوسف يستغل جسمها في متعته وهيا بتحاول تفلت من تحت ايديه لحدما كان خلاص هيقرب اكتر منها زقته مريم بكل قوتها ووقعته علي الارض ولما لقته بيتألم جريت بسرعه للمطبخ تجيب اي اداه تدافع بيها عن نفسها وبعدما مسكت الس/كينة  لقته واقف وراها وباصصلها بنفس النظرات ،صرخت في وشه:انت عاوز اييييه؟ سيبنا في حالنا بق؟


يوسف برفض:لا انا وانتو حال واحد..قال وهوا بيضحك..انا قدركوا الأسود يا مريم.


مريم حركت راسها بالرفض وقالت:لا انت مش من حقك تعيش هنا..ولا حتي تكون جوز امي..انت لازم تموت علشان نرتاح من قرفك..وانا بق اللي هخلص امي منك؟


قالت كلامها ورفعت السك/ينة تضربه ولاكنه تفاداها ومسك ايديها بكل قوته وقال:لا يا حبيبتي مش قبل ما اخد منك اللي انا عاوزه..لان خلاااص انتي دخلتي دماغي ومش هتخرجي منها؟


مريم سابت السكينه من ايديها ووقعت علي الارض وبعدها سحبت دراعها الي يوسف ماسكه بكل قوتها وبصت حواليها وقالت:انا هوريك يا يوسف والله ما هسيبك عايش هنا؟


دخلت مريم بسرعه لاوضتها وهوا جري وراها بس هيا لحقت نفسها وقفلت الباب كويس عليها وبدات تلبس هدومها بانفاس مقطوعه وبعدما خلصت جهزت شنطتها بسرعه وفتحت الباب تاني .


يوسف اول مشافها لبست هدومها صرخ في وشها:انا مش قولت اني محتاجك بتلبسي ليه؟

زقته مريم بغضب وخرجت من الاوضه وقالت:بطل بق اللي بتعمله دا انا سكتلك كتير بس صدقني هتندم لو لمستني تاني! 


كانت ماشيه في اتجاه الباب ولاكن هوا مسكها جامد من دراعها وقال:اسمعي يا بنت الكل/ب انتي انا هاخد منك اللي انا عاوزة ياعني هاخد واللي عندك اعمليه؟

مريم حاولت تاني معاه علشان تبعد عنه ولاكن هوا كان ضاغط عليها بقوة اكبر..بصت حواليها تشوف اي حاجه تنقذها  منه ولاكنه كان اسرع منها وخبط دماغها في الحيطة..


مريم وقعت مغمي عليها وهوا اول ما  شافها ابتسم وقال:مكان من الاول لازم يعني اضربك؟


قرب منها شالها ودخلها اوضتها وبدأ يخل/عها هدومها وهيا مكانتش في وعيها..اول ما شافها قدامة بدو/ن ملا/بس اتجنن وكان هيهجم عليها ويغت/صبها ولاكن صوت جرس الباب وقفه؟


استغرب يوسف مين ممكن يكون بيرن الجرس وهما محدش يعرفهم غيرو.. فغطي جسم مريم بسرعه وطلع يفتح الباب وكان اللي بيرن الجرس عامل ديلفيري واول مشاف شكل يوسف المبهدل قال بقلق:مش دا منزل الاستاذة مريم السباعي!


يوسف بضيق:ايوا هوا البيت مين حضرتك؟

العامل بهدوء:انا الديليفري يا فندم والأستاذة مريم طالبة الأوردر دا والحساب ٥٠٠ جنيه بالتوصيل؟


يوسف بص للاكياس اللي في ايد العامل وقال:استني اجبلك الفلوس..

العامل حرك راسه بالموافقه ويوسف دخل لغرفة مريم يجيب منها الفلوس ولاكن لقاها صحيت ولبست هدومها فقال:فين الفلوس في واحد برا بيقول جايبلك طلب؟

اول ما مريم سمعت ان في حد برا جريت بسرعه علشان تتحامي فيه وقبل ما تفتح الباب لحقها يوسف وهيا صرخت ولاكنه كتم بوقها ؟


الشاب اللي كان واقف برا سمع صوت خبط علي الباب وكان حد بيستغيث، حس ان في حاجه بتحصل غلط في الشقة دي ولاكنه قرر متدخلش علشان ميتخطاش حدوده فقرر يقف مكانه ولاكن سمع صوت بنت تاني بتقول بصوت متقطع:الحقو..نييي؟


قرر الشاب يدخل يشوف ايه اللي بيحصل وقرب من الباب اللي جاي منه الأصوات وفتحه واول مشاف يوسف اللي كاتم بوق مريم ومكتفها قرب الشاب منه وبعده عنها بقوه؟

مريم جريت علي الشاب ومسكت جامد فيه وقالت بانهيار:الحقني والنبي دا جوز امي وعاوز يغتص/بني؟


الشاب بصلها بصدمه وبص ليوسف بغضب واول ما يوسف سمع كلامها قرب منها علشان يمسكها ولاكن ايد الشاب دا منعته؟

يوسف بغضب:انت مصدق كلامها دي بنتي وانا كنت بعلمها الادب؟

مريم حركت راسها برفض وبكت وقالت:كدااب متصدقوش؟

 

الشاب قرر يحكم عليهم من شكلهم ولما بصلها لقي شكلها متبهدل كأنه فعلا كان بيتهجم عليها وهوا كان شكله مش حلو ومهرول وكانها كانت بتدافع عن نفسها ويسبب انها بتبعده عنها شعره كان متبهدل فالشاب قرب من يوسف وقال بغضب:عاوز تغت/ب بنت مراتك يا حيوان؟


يوسف بص للشاب بضيق وقال:انت مالك انت وبعدين اطلع بره بيتي؟

مريم بغضب:بيتك ايه دا بيتي انا وانت هتطلع بره؟

الشاب كان مكتف يوسف علشان ميعملش اي حركة  ومريم كانت واقفه وراه وبتتحامي فيه واول ما يوسف جه يقرب منها تاني الشاب ضربه بقوه ووقع يوسف  علي الأرض واغمي عليه؟


الشاب بص لمريم وقال بتساؤل:متاكده انه كان بيتح/رش بيكي'

مريم حركت راسها وعيطت والشاب طلع من جيبه جهاز لاسلكي وقال:محمد تعالي انت وزياد للدور السابع في شقة هنا فيها واحد مجرم؟


مريم اول مشافت اللي عامل التوصيل عمله بصتله بصدمه وقالت:هو انت؟

الشاب بجديه:انا ظابط؟


مريم رجعت ثلاث خطوات لورا بخوف وهوا فكرها خايفة من اللي حصل فقرب منها وقال وهو بينزل لمستواها لانها اقصر منه:متخافيش انا هعرف اتصرف معاه،دا واخد مجرم وهياخد عقابه!


مريم كان كل اللي في دماغها انه يطلع يعرف ادهم الي كانت علي علاقة بيه زمان فقالت بتوتر:ابعد عني متقربش مني كده؟


الشاب بصلها بصدمه من رد فعلها ولاكنه فهم وضعها وقرر يسيبها براحتها فبص لتفاصيل الشقة وقال:في حد موجود معاكوا في الشقة!

مريم شاورت علي اوضة والدتها وقالت:ايوا ماما جوا الحيوان جوزها دا مديلها منوم؟

الشاب بص علي الاوضة وقال:وهيا عارفه بق اللي هوا بيعملة معاكي؟

حركت مريم راسها وقالت:لا هيا اصلا بتحبه ومش هتصدق اللي حصل لو حكتلها!

الشاب بصلها بحزن علي حالتها وهيا قالت:انا كنت ماشية وسايبه البيت ..هو انت هتعمل فيه ايه؟ 


الشاب:هسجنه بتهمة الاعتداء عليكي والتحرش؟

مريم حركت راسها برفض وقالت:طيب لو انا رفضت هتسيبه؟

الشاب استغرب سؤالها ولاكنه حرك راسه بالموافقه وهيا قالت:ولو وافقت هتعمل ايه؟

الشاب:هاخده معايا القسم بس هحتاجك تيجي معايا علشان تمضي علي المحضر اللي هتعمليه؟


مريم قالت بتوتر:لا انا مش عاوزه ادخل اقسام فسيبه هنا احسن؟

الشاب بصلها باستغراب من كلامها وقال بتساؤل:يعني هتسيبيه ومش هتعملي فيه محضر!

مريم بصت ليوسف اللي واقع علي الارض مغمي عليه وبصت علي اوضة مامتها بتفكير..وهوا كان واقف يبصلها ومستني ردها وهيا بعدواني حركت راسها ليه وقالت:سيبه خليه يونسها علشان متبقاش عايشة  لوحدها وانا همشي؟


الشاب بصلها بفضول وقال:وانتي بق هتمشي وتسيبي والدتك وهتروحي فين؟

مريم ردت عليه بتلقائية:هدور علي اي مكان اعيش فيه بعيد عنهم!

الشاب حرك راسه ليها وطلع تيلفونه اللاسيلكي وقال:خلاص خليك يا محمد انت وزياد المشكلة اتحلت خلاه؟


مريم بصتله وحركت راسها وبعدها طلبت منه يستناها لحدما تجهز شنطتها وتمشي وهوا وافق وكان بيبص علي شكلها لان مريم بنت جميلة ومثيرة للاعجاب فاول ما خلصت توضيب شنطتها خرجت من اوضتها بعدما سابت جواب لمامتها شرحت فية اللي حصلها من يوسف وبلغتها انها هتسيبها براحتها مادام هيا اختارته من البدايه وبعدما مريم خلصت بصت للشاب وقالت:خلينا نطلع من هنا؟


خرج الشاب وقرر ينزل معاها ويوصلها واول ما ركبوا الاسانسير مريم بصتله وقالت بتساؤل :هو ازاي انت ظابط وجاي توصلي اوردر؟

الشاب ابتسم وقال:لان عندنا مأموريه في تفتيش العمارة دي لان فيها شقق مشبوهه ولما شوفت عامل التوصيل كاي هنا قررت اطمن ان باقي الشقق هنا سكنيه مش دعا/رة!


مريم حركت راسها بتفهم وقالت:شكرا يا حضرت الظابط علي انقاذي؟

ابتسم الشاب وقال:دا واجبي يا انسه ..اهم حاجه انتبهي وخلي بالك علي نفسك!


مريم حركت راسها بالموافقه ووقتها الاسانسير وصل الدور الارضي فمريم شكرته تاني وخرجت بسرعه من العماره وهوا كان واقف مكانه ويبص عليها ومستغربها.


______________

وفي المستشفي اللي بيملكها ياسر"

دخل شوقي لاحد الغرف اللي موجود فيها اصحاب المرض النادر ولانهم كانوا في غرف مخصصه ليهم كانت الغرف دي بعيده عن باقي غرف المرضي العاديين !


اول ما شوقي دخل الغرفة اللي فيها بنته الصغيرة وشافها وكل جسمها متوصل بالاجهزه ..عيونة دمعت وقرب من ايديها لمسها وهو بيقول ببكاء:روضة قومي بق يا قلب ابوكي وحشتيني..انتي عاوزه تعملي زي امك وتسيبني ولا ايه..معقول محدش فيكوا بيحبني بالشكل دا..


كانت روضة بنت شوقي عايشة علي المسكنات والمنوم من ثلاث سنين وكانت بتاخد الفيتامينات اللي محتاجها جسمها عن طريق المحاليل اللي متعلقه في ايديها طول الوقت..

كانت روضة بنت شوقي عندها ١٢سنة وبتمتلك مرض اسمة السل ودا كان نفس المرض اللي كانت والدة روضة بتمتلكة وماتت بسبب انها ما تلقتش العلاج في الوقت المناسب.. 


كان شوقي قاعد وبيدعي انها تقوم وتتشافي ولاكن لما افتكر كلام ماهر وان ياسر طول السنين دي مش بيعالجها ومعيشها علي المسكنات والمنوم قلبه حرقه بقوة وقرر يدور بنفسه وخرج من اوضتها وطلب من ممرضة تجيبله كل العلاج اللي بنته بتاخده والممرضة رفضت في البدايه ولاكن لما شوقي ادالها ميلغ كبير وافقت وادتله كل العلاج وهو اخده وراح لصيديليه  وقال:لو سمحت عاوز اعرف دا علاج ايه!

الدكتور اخد منه العلاج وبصله وقال بصدمة:انت جبت العلاج دا منين يا استاذ؟


شوقي بقلق:من المستشفي يا دكتور دا علاج لبنتي الصغيرة ؟

الدكتور بصدمة:بنتك دي عندها كام سنة،

شوقي :١٢سنه وعندها مرض السل؟

الدكتور شهق بخضه وقال:دي مستشفى اي دي يا استاذ اللي بتعالج بنتك بالعلاج دا..دا مسكنات قوية جدا وممنوعة انها تدخل مصر اصلا لان تجار المخ/درات حاطين عينيهم عليها وبياخدوها يدوها للناس وبسبب عدد الوفيات اتمنعت انها تدخل مصر نهائيًا .. 


شوقي بصدمة كبيرة:يعني ايه يا دكتور يعني هما بيعالجوا بنتي بمخد/رات؟

الدكتور بدهشه من كلامة:علاج ايه يا استاذ..قول بيضروها ،، بيموتوها انما تقولي علاج؟

انت لازم تاخد إجراء ضد المستشفة دي بسرعه وتوديهم في داهيه وانقذ بنتك منهم؟


شوقي بص للدكتور و حرك راسه بالموافقه واخد منه الدوا وخرج من عنده ورجع للمستشفي وطلب منهم يوقفوا علاج بنته وعرفهم انه هياخدها ويعالجها في البيت.. 


طبعا الدكاتروا وافقوا وبدون ما يعرفوا ياسر سمحوله ياخد بنته وهوا اول ما اخدها راح بيها علي مستشفي تانيه خاصة وطلب منهم يستقبلوها وقال انه هيدفعلهم نص مليون جنية علشان ينقذوها وبالفعل الادارة وافقت بعد سماع المبلغ واستقبلوا بنت شوقي وبدأو يدولها العلاج المناسب لحالتها .

______________ 

انتهي اليوم وكانت نورا لسا في المستشفي مع عيالها لانها لسا بتاخد علاجها فكانت هتقعد ثلاث ايام وبعدها هتخرج ولآن متوصي عليهم جامد من ماهر كان موجود فالغرفه سرير اضافي علشان حنين واخوها يناموا عليه ..


وبعدما حنين ساعدت أخوها  انه ينام بصت لمامتها واللي كان باين عليها التعب بحزن كبير فقررت حنين انها هتبذل كل مجهودها علشان تنجح وتعوض والدتها واخوها عن كل السنين اللي عاشوها في فقر.


نامت حنين بعدما اخدت قرارها في انها تنجح السنة دي وتجيب مجموع عالي علشان يجيلها منحه تساعدها توصل لهدفها بسرعه وكان هدف حنين وحلمها انها تكون دكتورة جراحة ..فاخدت نفسها براحة كبيره وقررت انها تنام ونسيب جسمها يرتاح وبعد دقايق بدات تغوص في نوم عميق..


وفي دبي كان ماهر مشغول من وقت ما وصل واول حاجه عملها بعدما وصل بسلام هوا انه كلم احلام وصالحها وعرفها انه عمل كده غصب عنه وبيتمني انها تسامحه المرة دي ووعدها انه هيخلص كل الشغل بدري ويرجعلها في اقرب وقت..


وبالفعل وبعد مرور اسبوعين كاملين  بيقرر ماهر يرجع مصر بعدما خلص كل  الشغل اللي كان متوقف عليه ..وقبل ما يقرر انه يرجع تاني اخد ماهر قرار انه يروح ويطمن علي والدته واخته لانه بقالو كتير مشافهمش؟


وفي فيلا في أحد المناطق الراقية في دبي..

وصل ماهر بعربيتة قدام الفيلا واللي كان مكتوب علي الباب اسمه فضغط علي ذرار الانذار واول مشافوه الحراس فتحوله بسرعه الباب؟


دخل ماهر بعربيته ووقف في جراچ الفيلا ونزل ودخل واول ما والدته شافته قربت منه وسلمت عليه وقالت:هاي ماهر حمدلله علي سلامتك انت جيت دبي امتى؟


ماهر:بقالي هنا اسبوع وجيت اطمن عليكوا قبل ما ارجع مصر تاني .

والدته بصتله بلوم كبير وقالت:يعني انت هنا بقالك اسبوع وجاي تزونا قبل ما تسافر وكاننا مش اهلك..ازاي بس تعمل كده فينا..ممكن بق تبطل انانية شويه وتهتم بينا!


ماهر بصلها بدهشه وقال:انانيه..انا اناني يا ماما..إنتي متأكده انك تقصديني انا بالاناني..

والداته بصتله وسكتت لانها فهمت قصدة وهوا بص حواليه وقال بسخريه:فين چيدا وجوزها واولادها علشان اسلم عليهم.


والدته بهدوء:چيدا مع اولادها في السيرك وجوزها فوق نايم لانه لسا راجع من الشغل تعبان؟

ماهر حرك راسه بالموافقه علي كلامها وقال:طيب ابقي سلميلي عليها وعرفيها اني جيت اشوفها  ..انا همشي بق علشان ميعاد طيارتي قرب؟


والدته حركت راسها وقالت:طيب هو انت كنت هنا لواحدك ..وفين حمزه مجاش ليه؟

ماهر بسخريه:حمزه في مصر لانه تعبان شويه وانا كنت فاكر ان الاخبار وصلتلك لان الحادث اللي عملة حمزه كان ترند فيسبوك علي مدار ثلاث ايام فطبيعي انك تكوني عارفه؟


والدته اتصدمت من كلامه وقالت بقلق :بتتكلم بجد يعني حمزة عمل  حادثة فعلا واحنا مش واخدين بالنا ..وحتي لو منتبهناش ازاي انت متعرفنيش حاجة زي دي..حتي في دي مش عاوزنا نتدخل؟


ماهر حرك راسه بتعب من انكارها ليه وعدم اهتماما للوضع ولومها الزايد عليه فقرر يستأذن منها بسرعه وميردش علي اسئلتها لانه متاكد انه هو وحمزه مش فارقين معاهم وكل اللي همهم هيا حياتهم فقط..فقرر يوفر وقته ومجهوده ونفسيته ويمشي من المكان اللي عمره نا انتمي ليه .


 وقبل ما يطلع من الباب كانت رجعت اخته وهيا ماسكة اولادها الاتنين من ايديهم ومبسوطه معاهم فبصلهم بضيق واستاذن منهم ومشوا…


جيدا بصت لاخوها الصغير بصدمه من تصرفاته واستغربت انه جه دبي من غير ما يعرفهم فبصت لوالدتها اللي بتبصلها وهيا تبحرك راسها بضيق وقالت:هوا ماهر جاي بواحده ولوامعاه حمزه؟

والدتها بضيق:لا لواحده بس بيقولك حمزه عمل حادث من اسبوع واكتر وتعبان جدا؟


چيدا بصت لوالدتها وقالت بجمود:وهو عامل ايه دلوقت؟

والدتها :ماحقتش اساله لانه عمل زي ما انتي شايفه كده ومشي؟

چيدا بصت لاولادها اللي بيلعبوا وقالت:هوا ماهر كمده يا ماما دماغه صعبه ومستحيل يرجع تاني يعيش معانا؟

والدتها  ابتسمت بسخريه علي كلامهاوقالت: تو انتي مش هتطمني علي حمزه؟

چيدا:هبق اتصل عليه واشوفه عامل ايه؟

زوج چيدا كان نازل علي السلم واول ما هسا شافته وقفت وقربت منه وقالت:حبيبي عامل ايه ..انت رجعت من الشغل امتي؟

جوزها:لسا من شوية طمنيني ميف حالك انتي والاولاد اتبسطوا ف يالسيرم!

چيدا حركت راسها بفرحه ولادها ابتسموا وهما بيقولوا:شكرا بابي علي الخروجه دي بس كنا نريد انك تكون معنا؟

ابتمس والدهم وقال:اوعدكم يا حبايبي اني بچي معكم النرة التانيه ..بس علي شرط تكونوا شاطرين بالمدرسه ةما تتعبوا مامي!

الاطفال بفرحه:حاضر بابي؟


الاولاد حريوا لاوضهم وچيدا بصت لحوزها بحب وهوا قال:شو رئيك نطلع غرفتنا نتحي في شيئ مهم!

چيدا ابتسمت وحركت راسها بالايجاب وبصت لمامتها وقبل ما اقول حاجه ايها مامتها شاورتلها تمشي مع جوزها ..فـ چيدا حركت راسها ومسكت ايد جوزها وطلعت غرفتهم..


اول ما خرج ماهر من الفيلا كان متضايق لان چيدا اخته لما سابت حمزه وهو طفل لسا خمس سنين عمرها مسألت فيه ولا حتي لاعبته وقضت معاه وقت زي اي ام وطفلتا..فازاي بكل جرأة تعامل اولادها التانين بكل الحب دا وسايبه حمزه ومبتسألش عليه حتي وكل اللي يهمها انه يبق موجود وخلاص بس مش مهم هوا هيكون موجود بيعمل ايه او هو بخير ولا لأ ميهمهاش النهم انه عايش وخلاص..


فخرج من الفيلا بعدما حس بخنقة كبيره في صدره بسبب مجهوده الكبير اللي بيبذله معاهم في الكلام فقرر يركب عربيته بسرعه ويروح للمطار علشان يرجع لعيلتة الحقيقيه اللي مستنياه في مصر بكل حب؟

___________

وعند مروه كانت خارجة من العياده بعدما خلصت شغلها وهيا في طريقها للبيت  لقت عربية صابر مستنياها .. واول ما مرة اخدت بالها منه قربت منه وسألتها باستغراب ليه ماشي وراها فاقلت:حضرتك كنت ماشي وشوفتني بالصدفه؟


صابر حرك راسه بالرفض:لا في الحقيقه انا كنت مستنيكي لحدما تخرجي علشان اوصلك!


مروه بدات تتوتر  لما لقته خرج من العربيه وقرب منها وكلامه اللي بدا يكون من غير ألقاب  فقالت بضيق:لو سمحت يا استاذ صابر انا مش بحب ابدا المعاملة دي وانا مقدرة ان حضرتك عاوز تعمل معايا جميل ولاكن انا مش عاوزاه لان انا بنت و ليا سمعتي ولو حد شافني بركب كتير مع حد غريب انا معرفهوش هيطلعوا عليا كلام مش مناسب..ودا انا مش هسمح بيه انه يخصل


صابر بص في عينيها بحب وهيا خجلت من نظراته فقال بكب جديه بعدما قرر اخيرا ما يتحرجش منها ويعبر عن مشاعره ليها ويعترفاها بحبه :انا بصراحه كل الموضوع اني عاوز اطلب ايدك يا انسه مروه وبقالي فتره بحاول الفت نظرك اني معجب بيكي بس انتي مش واحده بالك مني خالص ..فانا عاوز اجي اتقدملك بس طبعا كلوا تيكون  برضاكي..


مروة بعد ما سمعت كلامه حست انها مش في وعيها وانها متلغبطة ومصدومه فحركت راسها بهدوء وقالت:استاذ صابر انت فجأتني بكلامك بس في الحقيقه انا مش عارفه ارد اقولك ايه ممكن تديني فرصة افكر في كلامك وارد عليك.


صابر بابتسامه:طبعا براحتك يا انسه مروه ..بس انا ممكن اعرض عليكي اوصلك النهاردة كمان!


مروه  بصتبه لثواني بتفكير وبعدها حركت راسها بالموافقه وهوا فتحلها الباب بحماس  واول ما ركبت ركب جميها وشغل عربتيه بسرعه ..واول ما اتحركوا شغل صابر اغنية رومانسيه علشان يعبر عن مشاعره ليها ومروه كانت بتبتسم من جواها لانه مهما كلن  شاب لطيف ومقبول .. بس كل اللي مان شاغل تفكيرها وخليها  محتارة هوا انها هتتجاوبة  بعدنا تفكر وتقوله ايه..


وطول الطريق صابر  كان بيبصلها وهيا متجاهله تبصله لانها مكسوفه منه  واول ما وصلوا قدام بيتها خرجت مروة بسرعة من عربيته بدون ما تقول ايه كلمة ودخلت لبيتها ؟


صابر ابتسم علي شكلها وفهم انها عملت مده لانها مكسوفه بس لنا فمر بجديه كان قلقان لترفضة فكان مش عارف يفرح ولا يحزن فقرر يسيب رد فعله لحدما مروة ترد عليه ولاكن كلن بيتمني من كل قلبه انها تقبله لانه فعلا بيحبها..!

 

 _________وفي القصر"

كانت احلام بتجهز علشان هتخرج مع حمزه واللي استعاد جزء كبير من صحته  اخيرا وقدر يمشي علي رجلة بسلام؟

احلام بصتله وقالت بفضول:هنروح فين النهاردة؟

حمزه بابتسامه:النادي هنلعب بولنج هناك هيعجبك اوي؟

احلام بحماس:ماشي وانا متحمسه؟ 

حمزه ابتسم علي شكلها وقال بتساؤل:كلمتي ماهر وعرفتي منه هيرجع امتي لانه اتاخر اوي؟

احلام حركت راسها بالموافقه وهيا بتجاوبه وبتقول: صحيح اتاخر بس هوا قالي انه هيرجع بكره او بعدوا …كملت بتساؤل:هو انت مكلمتوش؟

حمزه حرك راسه بالرفض وقال:بقالي يومين بس ..ولاكن انا بطمن عليه من عن طريقكاهو  ما انتي كل يوم بتكلميه ومش مديالي فرصه اخد نفسي حتي معاه ..


احلام ضمت حاجبها بضيق منه وهوا قرب منها وقال:يلا لا خلينا نمشي علشان نلحق النادي قبل ما يبق زحمة!


احلام حركت راسها بالموافقه ومشيت معاه وخرجوا الاتنين من القصر ..وبعد وقت مش كبير وصلوا للنادي اللي هيلعبوا فيه بولنج واول ما دخلوا بدات احلام تلعب بعدنا المدرب شرحلها الطريقه ولان احلام ذكية قدرت تلعب بمهارة .. كان حمزه باصللها وبيضحك لانها طلعت بنت مسليه جدا ولذيذه فلقاها بتقرب منه وبتقول:دورك يا باشا!


حمزه بصلها وضم حاحبه وقال:هلعب بايدي ازاي وهيا مكسوره؟

احلام حركت راسها بالموافقه وقالت:مش مشكله انا هساعدك..بصلها حمزه بدهشه ولما لقاها مسكت ايديه فعلا وبتلعب قال بوجع:لا ايدي بتوجعني مش لازم العب يعني؟

احلام حركت راسها بالموافقه وقالت بزهق:خلاص خلاص خلينا نروح نلعب حاجة تانيه!


حمزه بجوع:لا انا عاوز اكل اي رئيك نروح وناكل في مكان رايق كده ونغير جو .. 

احلام بموافقه:طيب يلا بينا اهو فعلا نغير جو بدل الملل دا..

حمزه حرك راسه بالموافقه وهيا اخدت شانطتها اللي كان شايلهالها وخرجوا الاتنين مع بعض..


وبعد اربع ساعات ..وصل ماهر لمصر وكان في استقباله منعم واللي ماهر اتواصل معاه يستناه وبلغه ميعرفش حد انه رجع لانه عاملها مفجأة لحمزه واحلام ..منعم اول مشافه ماهر قال بابتسامه:حمدلله علي سلامتك يا ماهر باشا..

ماهر بابتسامه:الله يسلمك يا منعم اخبارك ايه؟

منعم بخجل:الحمد لله يباشا اتفضل حضرتك!

منعم فتح لماهر الباب وبعدما ماهر ركب العربيه اتجه منعم لمكانه بسرعه واتحرك بالعربيه..


ماهر بص لمنعم بانتباه وقال:ممدوح عامل ايه في التدريب!

ابتسم منعم وقال:ممتاز يباشا ..هوا صحيح جننا شويه، بس برافوا عليه طلع بيفهم!

ماهر بجديه:يا مسهل ..ان شاء الله يظبط كل حاجه زي ما اتدرب عليها وميبوظش الدنيا..


منعم بابتسامه:لا يباشا متقلقش دا حضرتك اول ما هتشوف شكله بعد التغير صدقني مش هتعرفوا؟


ماهر ابتسم:بق عندي فضول اشوفه بصراحه يا منعم .. المهم دلوقت خلينا بس نروح القصر الاول اغير هدومي وبعدها نروحله؟

منعم هز رأسه بالايجاب وقال:تحت أمرك يا فندم..


كان حمزه واحلام راحوا المطعم واكلوا فيه وبعدما خلصوا قرروا يروحوا ياكلوا ايس كريم وهما ماشين كان ماشي شاب وبنت ومن الواضح انهم مرتبطين؟


البنت وهيا ماشيه بصت لحمزه وضحكت علي شكله لانه كان بياكل الايس كريم بايديه المكسوره وكان شكله مضحك..حمزه لما شاف ضحكتها عليه ضم شفايفه وقال بصوت واضح:جمالك مقوي قلبك غوري وانتي شبه القرد كده!


احلام ضحكت علي كلامه والبنت لما سمعت وصفة ليها وقفت وقالت بصدمة:نعم حضرتك بتقول حاجة!

حمزه بضيق هوا كمان:بقول ضحكتك زي القرد ايه مش واخده بالك!

البنت بصت للشاب اللي واقف جمبها وقالت بعصبيه:انت هتسكت علي الكلام دا!

الشاب بص لحمزه وقال:هو انت في وعيك يا استاذ ولا انت شارب حاجه؟

حمزه بص للشاب وقال :شارب خفه تحب تاخدلك حبه..ولا انت اصلك معاك!

احلام اتدخلت بسرعه علشان تلحق الوضع قبل ما يكبر فقالت وهيا بتبص للشاب:خير يا استاذ انت مش بدل ما تكلمة هوا كده تشوف خطيبتك دي  اللي اتريقت عليه الاول.

البنت بانكار:انا قولت ايه يا عني ضحكت علي شكله بس!!


احلام بسخريه:وهوا ضحك علي شكلك ايه مش واخده بالك انك قرده فعلا؟


حمزه بص لاحلام وضحك وضربوا الاتنين كف ايديهم ببعض لان بعد الاسبوع اللي قضوه مع بعض اصبحت علاقتهم اقوي وبقوا قريبين من بعض أكتر.


الشاب والبنت بصولهم بضيق وبدوا يقربوا منهم وحمزه علشان كان جسمه واجعه تراجع وساب احلام تدافع عنه ولان احلام خبراتها في الدفاع عن النفس مش قويه بدأت تستغل كلامها في الدفاع عن نفسها!


البنات قالت بغيظ:طيب علشان قلة ادبك دي مش هسيبك النهارده..احلام بصتلها وردت عليها:مدي ايدك كده عليا  وانا هوريكي هعمل فيكي ايه؟


البنت اتغاظت اكتر منها وقربت ايديها تمسكها من طرحتها ولاكن احلام بعدتها وقالت:لو لمستيني تاني هزعلك يا بت انتي متعرفنيش ولا ايه؟

البنت بسخريه:والله انتي اللي متعرفنيش..بدات احلام والبنت يتخانقوا وبدات الناس تتلم عليهم؟


وحمزه والشاب كان حمزه بيبعد وبيقول:انت مش شايف حالتي عاوز تعمل فيا ايه اكتر من كده؟

الشاب رفع ايديه يضربه علشان مش طايقه ولاكن حمزه نزل بجسمه علشان يتفادى الخبطة ووقتها ضهروا طرقع وصرخ بوجع وقال:اااه ضهرييي؟


احلام بصت لحمزه بصدمه ولما شافته بيتألم زقت البنت بكل قوتها وبعدتها عنها وقربت منه وقالت بقلق :حصلك ايه يا حمزه هوا عمل فيك ايت؟

حمزه بص للشاب اللي واقف يبصله وهوا مش فاهم هوا عمله ايه ..لانه ملمسوش؟


أحلام قالت وهيا بتخوف الشاب بالكلام:انت مش عارف دا يبق مين دا هيوديك في داهيه..

الشاب بص للبنت وهيا شاورتله يمشوا بسرعه لان شكلهم مجانين وهيدخلوهم في حورات واول ما مشيوا حمزه قام وهو بيبص حواليه وبيقول بتساؤل:مشيوا؟

احلام باستغراب:اي دا يعني انت كويس ومش حاسس بوجع؟


حمزه ابتسم وقال:مش انتي كنتي عايزه تشوفي موهبتي في التمثيل اهي دي بق اول مشهد تشوفيه؟

احلام بصتله وقالت:يعني ايه ..انت كنت بتمثل وعملت كده علشان هما يخافوا ان حصلك حاجه؟


حمزه ضحك وقال:اه انا بعمل كده علي طول بس المره دي ربنا سترها معايا علشان انا غلبان؟


احلام ساعدتوا يقف  وقالت بضحك:انت طلعت نكته بجد يا حمزة أنا متوقعتش انك شقي بالشكل دا؟


حمزه ابتسم وركبوا الاتنين العربية واحلام ساقت  واتحركوا في طريقهم للقصر ..حمزه قال:هنروح القصر؟

احلام حرمت راسها وقالت:ايوا علشان نرتاح بعد الفرهده دي ..انا تعبت ؟

حمزه بتعب:ايوا عندك حق يا احلام  انا كمان تعبت..احلام بصتله وابتسمت وقررت تشغل اغنيه تسليهم لحد ما يوصلوا  للقصر ومن التعب حمزه نام منها في الطريق ؟


_______وفي القصر "


كان وصل ماهر وطلع اوضة احلام علشان يعملها مفجأة ولاكن لما لقاها مش موجوده استغرب وراح لاوضة حمزه ولما لقاه هو كمان مش موجود نزل يسال الخدم عليهم واول ما نزل لقاهم جايين من برا وكانوا بيضحكوا بصوت عالي؟


ماهر وقف علي السلم وهو ضامم ايديه لصدرة لانه كان متوقع انه هيرجع يلاقيهم مستنينه بس متوقعش انهم مقضين حياتهم عادي كده من غيروه!


اول ما احلام شافتهم اتفاجئت وبصتله وقالت بفرحه:ماهر..قالت كلامها وجريت عليه وهو كان متضايق لانها كانت خارجه من غير متقوله ولاكن اول ملقاها بتحضنه مقدرش يقاومها وحضنها بحب وابتسم!


حمزه قرب منه وبعد احلام عنه وحضنه هو وقال بابتسانه :وحشتني اوي  يا خالي عامل ايه طمني عليك!

ماهرب صله وضحك ومسح علي شعره بحينه وقال:الحمدلله يا قلب يخالم؟


احلام بصت لحمزه بغيرة وبعدته عن ماهر بسرعه ورجعت هيا حضنته وقالت:مقولتليش ليه انك راجع النهارده…كنت علي الاقل هستقبلك بطريقه احسن؟

ماهر قال  بسخريه:كنت عاوز اعملك مفجأة بس خلاص بق..المفجأة باظت؟

ابتسمت احلام وهيا بتقول علشان تصالحه:انا مبسوطة انك رجعتلي بالسلامه  ودا اهم حاجه..ابتسم ماهر علي كلامها غصب عنه لانه مبيقدرش يقاومها وهيا قالت بخجل:ايه رأيك نطلع فوق واساعدك تغير هدومك ؟


حمزه بصلهم وقال بضيق:وانا؟هتسيبوني  هنالوحدي؟

ماهر بصله وقال بابتسامه:اي دا انت بقيت كويس..حمدلله علي سلامتك ..

حمزه بابتسامه واسعه :الله يسلمك..المهم دلوقت بقولكم  هتطلعوا وتسيبوني لوحدي هنا؟


ماهر بص لاحلام باشتياق وهيا بصت للارض يخجل فبص لحمزه وقال:يرضيك اسيب الجمال دا كله واقعد معاك يا حمزة؟

حمزه ضم حاجبه بضيق وقال:ما انت طول عمرك قاعد معايا  وشي في وشك ولا عمرك مليت ..ولا هيا بق خالص هتاخدك مني!

احلام بصتله وقالت بغيظ :دا جوزي وبعدين انت المفروض تطلع ترتاح بعد اللي حصل النهارده …وسيبني اقعد معاه شويه؟

حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:ماشي النهارده بس ..خليكي بس فكراها يا احلام!

احلام ضحكت علي كلامه وماهر بصلها وقال بابتاسمه:وحشتيني اوي يا احلام.

قلبها دق بقوه علي كلامه وقالت:وانت كمان وحشتني..بس انت اتاخرت اوي انت مش قولت اسبوع واحد ليه بقوا اسبوعين؟


ماهر لمس خدها بحنيه وقال:والله يا حبيبتي غصب عني الشغل كان كتير ويادوبك خلصته كله وجيت علي طول؟


كان واضح عليه انه مرهق فعلا فاحلام بصتله وقال :حبيبي خلاص انا مش زعلانه بس كل الحكايه انك يعني وحشتني اوي ..وكملت بخجل:ووحشني حضنك!


ماهر بص حواليه علشان يتاكد ان محدش من الخدم شايفه وقرب من شفايفها بسرعه وقبلها وقال:وانتي وحشتيني بطريقه انتي متتخيلهاش؟

حمزه من فوق:اطلع اوضتك يا خالي فرجت الناس عليك!


احلام جسمها اتنفض بسرعه وبصت لحمزه اللي باصص عليهم وبيضحك ولاكن ماهر كان رد عليه وقال:وانت ايه اللي مخليك واقف وبتتفرج علينا  ما تتلم وتطلع تشوف وراك ايه!

حمزه بسخريه:وهيكون ورايا ايه يا حسره منا قاعد سنجل اهو ..مش حنين لسا مقبتلهاش..هحب مين يعني؟

ماهر كان عاوز يقتله في اللحظة دي لان احلام كانت واقفه ومتوتره فقال بغيظ:طيب ادخل يا حمزه وانا هساعدك تقرب منها!

حمزه بتساؤل:بجد؟

ماهر هز رأسه بجديه وقال:بجد!بس اطلع بق وسيبنا لوحدنا؟

حمزه ابتسم وسابهم يكملوا اللي بيعملوه ودخل اوضته وماها لما بصلها ولقاها ساكته قال:خلينا نطلع اوضتنا ولا عجبك حد يشوفنا  واحنا واقفين كده ويشوفنا واحنا بنعمل ..قال ماهرلامه وهيا بيضغط علي شفايفه..


احلام ضربته بخفه علي صدره وهوا بصلها بابتسامه وقال:يلا ولا ايه..علي فكرة انا ممكن اعمل اي حاجه هنا عادي؟

احلام اتوترت وجريت بسرعه من قدامه وهو جري وراها واول ما وصلوا لجناحهم مسكها ماهر من ايدهيا بسرعه وشدها عليه وقبلها بكل شوق وعشق لدرجة انها مكانتش قادرة تاخد نفسها ..بعد ثواني بعد عنها وبص في عينيها وقال:وحشتيني اوي يا روح قلبي..مش عارف ازاي عيشت اسبوعين من غيرك..او عيشت سنيني اليي فاتت دي كلها ازاي وانا مش معاكي!


احلام بصتله بخجل وقالت:ممكن ننسي اللي فات ونعوضه بحجات اجمل وذكريات اخلي؟

ماهر بتساؤل:حجات زي ايه؟

احلام قبتله بسرعه من شفايفه وقالت:زي دي وقبلته من خده وقالت:زي دي برضوا وقبلته من خده التاني وقالت بلطف :وزي دي كمان..ماهر شدها عليه وقبلها من شفايفها وقال:وزي دي وبعدما استجابت احلام معاها شالها ماهر علي صدره وضمها اكتر ليه واتجه بيها للسرير واول ما حطها عليه قالت احلام بتساؤل : انت هتنام دلوقت.

ماهر بصلها وحرك راسه بالموافقه وقال: انا فعلا عايز انام بس مش هنام قبل ما اخد حقي؟

احلام قالت  بخجل وتوتر وهيا بتبصل ف يعيونه :حقكاللي هوا  ايه؟

ماهر لمس خدها  بابتسامه وقال:كل القبلات اللي فيتاني من أسبوعين'

احلام بصتله بتوتر وهوا قلع التيشرت قدامها وقرب منها وهيا بدات ترجع لورا بتوتر لحدما مسكها وقال:رايحه فين مفيش هروب انتي من النهارده بتاعتي خلاص؟ يتبع بقلمي شيماء صبحي 

  •تابع الفصل التالي "رواية حبيبي المدير" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent