رواية ازاي اطفش عروسة بابا الفصل السادس والثلاثون 36 - بقلم اليا
ازاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل السادس و الثلاثون
عمـر _ " رافعه قضية حضانه عليا يا جمـانه عايزه تحرمينـي من بنتي إن ما رميتك في مستشفى المجانين للي جبتك منه ميبقاش اسمي عمر .. "
فضل طول اليوم قلقان قاعد بيهز فرجليه من العصبيه ، مش قادر يتخطى المكتوب في الورقه نفسه يقـوم يهد البيت كله بس عشان بنته معرفش يعمل حاجه غير يمـثل الهداوه ..
غفـران مش مرتاحه ، فضولها هيموتها عايزه تعرف المكتوب في الورقه للي خلى تصرفات أبـوها مش طبيعيه _ " بابا نت كـويس و لا تعبان .. "
عمـر ابتسملها ، بس خارج عن ارادته ابتسامـته كانت مليانه زعل و نبرته رجفت _ " نت عارفـه بحبك قد إيه ؟.. "
غفـران حضنته بلهفه _ " بابا نت بتقـول كده لـيه مش هتموت و تسبني صح ؟.. "
عمـر حاول يلطف الأجـواء بضحكته _ " مـش همـوت متخافيش بس لو خيروكي يموت بابا ولا عمـو جابر مين هتختاري .. "
غفـران من غير تفكير بمنتهى البراءة نطقت _ "همم ممكن أختار طنط سمـرا تموت .. "
عمـر برفعة حاجب ، شك _ " لـيه كده يا بابا مـش نت حبيتيها و اخترتيها تكون مامتك .. "
غفـران بوزت _ " ايـوه بس مبحبهـاش قد بابا و عمـو جابر ، على سيرة عمـو جابر نت وعـدتني توديني الحديقه مش هتخلف وعدك صح طالعه البس .. "
و طبعا مقدرش يخلف بوعده و أهـو قاعد في الحديقه جنب جابر بيراقب غفـران بتلعب بس ساكت مبينطقـش حاول جابر يستفسر منه سبب قلقه بس كتم كل حاجه جواته ..
غفـران جت عليه جري _ " بابا ، بابا نسيت محطتش العصير في شنطتي مش لقياه .. "
عمـر استغرب _ " بس أنا حطيته بإيدي زاي حصل كده معلش يا روحي همـشي اشتريلك واحد غـيره خليكي نت هنـا مع عمـو جابر متبعديش عنه .. "
هزت راسـها قعدت جنب جابر بقالـها كم ثانيه بتبصله بطرف عينها و كـل ما تجي تفـتح بقـها عشان تحكي بترجـع تتراجع بصتله تاني ببراءة بتستعطفه ..
جابـر ضحك _ " في ايه يا عمـو عايزه مني حاجه .. "
غفـران مطت شفايفها ، و طلعت من جيبها الورقه للي المفروض خباها عمـر كويس بس هي قدرت توصلها _ " عمـو جابر أقلك على حاجة انـا شلت علبة العـصير من الشنطه ، عشـان بابا يروح يجيب غيرها و خليك فغيابه تقرى الورقه ديه .. "
جابـر ضحك _ " يا محتاله ، وريني مكـتوب فيها ايه الـورقه ديه جذب اهتمامك .. "
غفـران سبلت عيونـها _ " من لما بابا قراها و هـو زعلان معرفش ليه .. "
جابـر بمجرد ما قرأها بدوره وشه تخطف لونه _ " غفران مكنش ينفع تاخدي الورقه ديه من أبوكي بس خليه يرجع و انـا هقله على للي عملتيه .. "
غفـران خوفتها نبرته أول مـره يتكلم معـاها بالأسلوب ده خوفها و خافت أكـثر ، من زعل أبوها _ " خلاص يا عمـو متقلوش هيزعل مني مش هسأل تاني و هرجع الورقه مكانها .. "
من غير شك ملكة الدموع و الإقنـاع عرفت تقـنعه ، خبت الورقه و أخدت العصير من إيد عمـر و رجعت تكمل لعب مع بقية الولاد بس فغفله منهم بعد نا حاول جابر يفتح أحاديث تلهي عمـر عن همومه استغلت هي الفرضه ..
غفـران وقفت واحد متعرفوش _ " عمـو ، عمـو بتعرف تقرا صح حتى أنـا بعرف بس معرفتش اقـرا الورقه ديه ممكـن نت تقراهالي لو سمحت .. "
" ايوه ياحببتي أقراهالك بس هنـا مش شايف حاجه من الشمس خلينا نروح هنـاك في ظل شجر .. "
غفـران مسكت إيدها الممدوده ناحيتـها _ " يلا بينـا .. "
سليم جري مسـك إيدها الثانيه لما لاحظ و هو بيلعب إنـها ناويه تمشي مع الراجل الغريب _ " مينفـعش نمشي مع حد منعرفوش يا غفـران .. "
" شطور يا حبيبي بس متخفش هي تعـرفني ، أنا صاحب باباها مش كده .. "
غفـران هزت دماغها _ " ايوه صاحب بابا ، و هوديه لعـنده خليك نت بتلعب راجعه بعـد بشويه .. "
بعد شويه و شويه ثانيين مرجعـتش ..
يتبـع ..
•تابع الفصل التالي "رواية ازاي اطفش عروسة بابا" اضغط على اسم الرواية