Ads by Google X

رواية الجميلة و الوحش الفصل الثالث 3 - بقلم نونا

الصفحة الرئيسية

  

  رواية الجميلة و الوحش الفصل الثالث 3 - بقلم نونا



في قصر آدم الحديدي
كرم بصدمه/انتي بتعملي اي هنا ي احلام
احلام/بابا انا ا
حمزه بعصبيه/انتي اي .احنا بقالنا يومين هنموت من القلق عليكي وانتي بتتجوزي
آدم شاور ل رضا يوصل المأذون ع برا

رضا هز راسه بموافقه وراح للمأذون
رضا/اتفضل ي شيخنا
وخد المأذون وطلعو ع برا
آدم قام /اهلا حمايا وابن حمايا. معلش الموضوع جه بسرعه ملحقناش نعرفكم
حمزه بغضب/انت اكيد جايب اختي هنا ومتجوزها غصب عنها صح. احلام مستحيل تعمل كدا من ورانا


ادم/اختك عندك اهي تقدر تسألها متجوزها غصب عنها ولا لا
حمزه قرب من احلام ومسك ايدها/متخافيش ي احلام وقولي .كمال بيه معانا وهيساعدك وهما اكيد خاطفينك صح
احلام بتوتر بلعت ريقها/ل لاء انا هنا ب ارادتي
كرم بغضب/يعني اي .يعني اي ال انتي بتقوليه دا
احلام مسكت ايد كرم/اهدي ي بابا علشان صحتك ونا هفهمك كل حاجه والله
وبصت ل آدم
احلام/ممكن اخد اهلي واتكلم معاهم ف جمب
آدم هز راسه بموافقة
احلام/تعالو معايا بعد اذنكم
وخدت بباها و حمزه ومريم ف الصالون التاني
حمزه بعصبيه/اي البيحصل ي احلام دا ما تنطقي .يعني اي تتجوزي من ورانا
كرم بحزن/بقالنا يومين قالبين الدنيا عليكي وانتي هنا بتتجوزي.ومن ورانا
احلام بدموع نفسها تترمي ف حضنهم وتقول الحقيقه بس خايفه آدم يأذيهم زي ما هددها .هي مستعده تفضل محبوسه هنا سنين ولا حد يأذي شعره من شعر اهلها
احلام /ا الموضوع جه ب بسرعه واتجوزنا بس مش أكتر .أما أنا بحبه وعايزه اتجوزه مش جايه هنا غصب عني

مريم/اي ال انتي بتقوليه دا ي احلام. موضوع اي ال جه بسرعه .و ازاي تتجوزي ب الطريقه دي
احلام/انا ا
كرم بوجع/بس مش عايز اسمع منك حرف ..انتي جيتي هنا و اتجوزتي من غير حتي ما تعرفيني .عمري ما كنت اتخيل ف يوم تعملي فيا كدا ي احلام .من النهارده مش عايز اشوف وشك..يلا ي حمزه
كرم كان هيمشي احلام مسكت ايده
احلام بدموع/ي بابا متقولش كدا علشان خاطري
كرم سحب ايده من ايدها وطلع برا الصالون
احلام /علشان خاطري ي حمزه افهمني ومتخليش بابا يزعل مني .انا ا
حمزه/انتي اي ي احلام .انتي اي .انتي متعرفيش حصل فينا اي اليومين ال فاتو وحنا فاكرين ان جرالك حاجه و ف الاخر نيجي ومعانا ال بوليس نلاقيكي بتتجوزي وانتي ولا ع بالك
وسابها وطلع من الصالون
مريم حضنت احلام واحلام عيطت ف حضنها
احلام/خلي بالك منهم ي مريم علشان خاطري . وخليهم يسامحوني
مريم /حاضر ي حبيبتي. حاضر
ف الصالون التاني
كرم و حمزه راحو بتجاه كمال بيه ال واقف عند الباب
كرم ل كمال بيه بخيبه امل/يلا ي كمال بيه نمشي.يلا ي حمزه
ومريم و احلام طلعو من الصالون التاني وراحو لهم
حمزه/يلا ي بابا

وحمزه خد مريم وطلعو كلهم من القصر
واحلام بدموع طلعت الغرفه فوق
و روان طلعت لها فوق تحاول تهديها
آدم ل فراس/تعالي عايزك
وطلعو برا القصر
و طارق ومالك بصو ل بعض
طارق/ربنا يهديك ويصبرها عليك ي آدم ي ابني
مالك اتنهد
مساءا في مكان اخر
في مصنع كبير
مصنع الصقراوي
في رجاله مسلحه ف كل حتي
وفي راجل في الأربعينات (الصقراوي )قاعد ع طربيزه وقدامه حد من رجالته
الصقراوي قام من ع المكتب وخبط عليه بغضب
الصقراوي/يعني اي آدم الحديدي ياخد مننا صفقه الاسلحه للمره التانيه ..هو محدش قادر يوقفه عند حده ولا اي
الشاب/جه وقت الصفقه وقتل كل رجالتنا ونا هربت من غير ما ياخد باله بالعافيه .كان زماني ميت دلوقتي


الصقراوي بغل/والله ل تندم ي آدم الحديدي ..انا عايز كل ال معلومات عن عيلته تيجي قدامي وحالا
الشاب/حاضر ال تأمر بيه
في عربيه حمزه

سايق و كرم جمبه و مريم ورا
كرم بحزن /انا مش قادر اصدق ان دي احلام بنتي .اكنها واحده تانيه
حمزه وهو مركز ف السواقه/انا سمعت عن الشخص ال احلام اتجوزته دا
كرم/انت تعرفه ؟
حمزه/لاء سمعت عنه ف سوق العمل بس .دا شخص معروف وعنده شركات ومصانع كتير والكل بيعمله الف حساب
وقال بغضب/بس انا مش فاهم ازاي تتجوزه من ورانا .ازاي احلام تعمل حاجه زي دي


مريم/مش يمكن عندها مبرر . احنا برضو كان لازم نسمعها للآخر يمكن معذوره
حمزه بعصبيه/بتدافعي عنها ع اساس اي ..مبرر اي ال يخليها تتجوز واحد اول مره نشوفه ف حياتنا و من ورانا كمان
كرم /بس خلاص انا مش عايز اسمع سيره الموضوع دا..هنروح ناخد ليليان من بيت مريم ونرجع بيتنا .زمانها مموته نفسها عياط دلوقتي
في القصر
في غرفه ادم عند احلام
قاعده ع الكرسي بتعيط وسرحانه وماسكه السلسله ال ف رقبتها وعليها صوره مامتها
آدم فتح الباب بقوه واحلام قامت بخضه
آدم بصلها من تحت ل فوق وقرب منها واحلام كانت مرعوبه
ادم/الف مبروك ي عروسه
وقرب منها واحلام بترجع ل ورا
احلام بخوف/ابعد عني متقربش مني
وآدم قرب اكتر واحلام خبطت ف الحيطه
احلام/ابعد عني انا بكرهك..لو قربت مني هموت نفسي

ادم مسك وشها بغضب
ادم/لاء متنسيش نفسك .انتي ع زمتي بس علشان اضمن انك مش هتعترفي عليا للبوليس .أما انتي زيك زي اي كرسي موجود ف القصر .انتي فاهمه ولا لا
وساب وشها ودخل الدريسنج خد تيشرت اسود بنص وبنطلون اسود و دخل الحمام ياخد شاور
احلام بوجع ودموع/بني ادم مريض
ودخلت الدريسنج تغير هدومها من الهدوم ال روان اشتريتها
أمام القصر
روان واقفه تتكلم مع فراس
روان/بس صعبانه عليا اوي اوي .واهلها كمان زعلو منها
فراس /ان شاءالله الأمور تتحسن متضايقيش نفسك انتي
روان/يارب
فراس/هتروحي الجامعه بكره
روان /اه ان شاءالله
فراس/تحبي اوصلك
روان/مفيش داعي كدا كدا آدم معودنا منطلعش برا البيت من غير حراسه
فراس ابتسم/ماشي انا مضطر امشي ..وانتي ادخلي علشان متبرديش
روان/حاضر
فراس/تصبحي ع خير
وتليفون روان رن برقم متسجل كريم حبيبي
روان كنسلت بسرعه

فراس/في حاجه
روان بتوتر /اي .ل لا مفيش حاجه
فراس/ماشي تصبحي ع خير
روان /وانت من اهل الخير
وركب عربيته ومشي
و روان دخلت القصر تاني
في غرفه آدم
حط سلاحه ع الكومودينو جمبه ونام ع السرير
احلام طلعت من الدريسنج بعد ما غيرت هدومها ل بنطلون بيج و توب ابيض كات و عليه كارديجان شتوي بيج
احلام بصت عليه لقته نايم ع السرير
احلام/ونا هنام فين
آدم وهو مغمض عينه/عندك الكنبه اهي. ولو مش عجباكي في مكان هنا
وشاور ع السرير جمبه
احلام بغضب بصوت واطي /احسن لي انام ف الشارع ولا اني انام جمبك
واخدت بطانيه من الدريسنج وراحت تنام ع الكنبه ونامت واستغطت
احلام/مفيش نخوه
سايبني انام ع الكنبه وهو نايم ع السرير
في غرفه روان
دخلت الاوضه وقفلت الباب

وردت ع الموبايل
روان ابتسمت/الو ي حبيبي
كريم بخبث/وحشتيني
روان ابتسمت/وانت كمان اوي
كريم/بقالك يومين مبتجيش الجامعه .حصل حاجه
روان/لاء بس اخويا آدم كان بيتجوز .هبدأ اجي من بكره ان شاءالله
كريم بخبث /اممم عقبالنا ان شاءالله .هاجي أتقدم لك فورا بعد ما اتخرج
روان بابتسامه/بجد ي كريم .
كريم/ايوا طبعا بجد
روان/يارب ف اسرع وقت لان انا مرعوبه ونا بكلمك من ورا اهلي .آدم لو عرف هتبقي مصيبه
كريم/متخافيش اول ما اخلص والاقي شغلانه كويس هتلاقيني بتقدم لك ع طول
روان ابتسمت
في اليوم التالي صباحا
في بيت كرم
كرم قاعد ف الصاله بيقرأ الجرايد وشاف ف اول صفحه خبر جواز ادم واحلام
(ادم الحديدي رجل الأعمال المهم والمعروف تم عقد قرانه مساء امس)
خبر تاني
(عقد قران سريع و مفاجئ ل رجل الأعمال آدم الحديدي )
كرم اتنهد

و ليليان بتلبس علشان تروح المدرسه
و مريم ف المضبخ بتعمل لهم الفطار. جت لهم من بدري علشان تساعدهم ف الحجات ال احلام كانت متعوده تعملهالهم
حمزه طلع من اوضته بعد ما غير هدومه
ودخل المضبخ ل مريم
مريم /الفطار قرب يجهز اهو مترحش الشغل قبل ما تفطر كويس
ومسكت طبق كانت هتطلعه للسفره بس حمزه وقفها وخد الطبق منها وحطه ع الطربيزه


حمزه مسك ايدها/انا اسف ..علشان عليت صوتي عليكي امبارح وانتي ملكيش زنب
مريم ابتسمت/لاء انا مش زعلانه .انا مقدره الظروف ال بنمر بيها ومستعده اتحملك ف وقت غضبك وعصبيتك
حمزه ابتسم وباس ايدها/مش بحبك من فراغ انا
مريم ابتسمت/يلا ساعدني نطلع الفطار للسفرا
حمزه قرب منها وهو باصص ف عينها/لا اساعدك اي وفطار اي انا عايز بوسه
مريم خبطته ف كتفه/احترم نفسك يكون احسن
حمزه/هحترم نفسي حاضر
وباس راسها
مريم ابتسمت واعطته الطبق ال ف ايدها
مريم/خد يلا طلع دا السفرا
حمزه/انت هتشغليني كمان
مريم/ايوا علشان اختبرك واشوف هتساعدني لما نتجوز ولا لا
حمزه/دا انا شكلي داخل ع ايام فل

مريم خبطته ف صدره بغيظ
وحمزه ضحك وبدأو يطلعو الاكل للسفرا
مريم/يلا ي عمو الفطار جاهز ..يلا ي ليليان
كرم قام وهو ف ايده الجرايد/حاضر ي حبيبتي
وراح للسفره وقعد وحط الجرايد جمبه
وحمزه قعد
وليليان طلعت من الغرفه بعد ما غيرت وقعدت ع السفرا
كرم/تعبناكي معانا
مريم ابتسمت/متقولش كدا هو انا مش زي بنتك
كرم بابتسامه/اكيد غلاوتك من غلاوه احلام
حمزه اخد الجرايد من جمب كرم/وريني كدا الأخبار بتقول اي النهارده
وقرا خبر جواز آدم واحلام واتنهد بغضب وحط الجرايد مكانها


ليليان ربعت ايدها بحزن/يعني كدا احلام اتجوزت خلاص مش هنشوفها تاني
مريم/لا ي لي لي متقوليش كدا اكيد هي هتيجي تشوفنا وحنا هنروح لها كمان. واكيد هتشوفيها ف الشغل مش هي بتشتغل عندكم ف المدرسه
ليليان بفرحه/ايوا صح
حمزه اتنهد
مريم اتنهدت
بعد يومين
في القصر

احلام طول اليومين قاعده ف الاوضه مبتطلعش وآدم بيأمر الخدم انهم يطلعو لها الاكل ولازم تاكل
صباحا في غرفه ادم
عند احلام صحيت من النوم
رقبتها وجعاها من نومه الكنبه لانها مش متعوده عليها
قامت وقعدت ع الكنبه
احلام /اااه رقبتي
و ادم طلع من الدريسنج بعد ما غير هدومه ل بدله سودا و تحتها قميص اسود و بنطلون اسود
وبيلبس الساعه
وخد السلاح من ع الكومودينو وحطه ف ضهره واحلام مرقباه ف صمت
احلام/احم .انا محتاجه تليفوني
ادم/
احلام /انا بكلمك ع فكره
ادم/ونا سمعت
احلام/امال لي مبتردش عليا..انا عايزه تليفوني وعايزه ارجع الشغل تاني انا بقالي اكتر من اسبوع بعيده عن شغلي
ادم/مفيش تليفون ومفيش رجوع الشغل
احلام بغضب قامت
وكانت داخله الحمام ادم مسكها من دراعها وقفها
احلام بصتله /ممكن تسيب دراعي
ادم طلع من جيبه علبه فيها خاتم الماظ ليها و دبله ليه

وساب دراعها
ادم/خدي البسي خاتمك
احلام/هو دا لازم؟
ادم/اي ؟مكنتيش عايزه تلبسيه الا من حد بتحبيه بجد
احلام بصتله وقالت غيظا فيه /بالضبط. مستنيه البسه من اكون بحبه بجد
آدم شد ايدها ولبسها الخاتم و مسك ايدها وضغط عليها
ادم قرب من ودنها وقال بغضب/لو جبتي سيره اي راجل تاني قدامي بالطريقه دي هتندمي بقيت عمرك كله
احلام كانت بتتوجع بس مرضيتش تبين دا قدامه
و آدم ساب ايدها ولبس الدبله بتاعه ورمي العلبه ف باسكت الزباله وطلع برا الغرفه
احلام مسكت ايدها بوجع
بعد ساعه
روان غيرت هدومها علشان تروح الجامعه
وخبطت ع غرفه آدم
احلام طلعت من الحمام بعد ما اخدت شاور وغيرت هدومها
احلام /لسه في حد محترم هنا بيخبط الاول ..ادخل
روان دخلت بابتسامه/صباح الخير
احلام/صباح النور
روان /انا هروح الجامعه محتاجه اي حاجه اجبهالك
احلام ابتسمت/لا ي روان شكرا انا بس اتخنقت من قعده البيت .تحسيه ضاغط عليا .كنت محتاجه اخرج بس

روان/بصي هو آدم ممكن ميوافقش .بس انا وانتي ممكن نحاول معاه وننزل المول نشتري لك لبس بالمره
احلام/ان شاءالله
روان ابتسمت/يلا عن اذنك
وطلعت برا الغرفه
عند مالك ف الشركه الخاصه بيه ال عملها بمجهوده وتعبه .شركه الهندسه والمعمار
دخل الشركه
موظفه الاستقبال قامت له احتراما
و مالك ركب الاسانسير وكان في بنت جوه
مالك داس ع الدور ال عايزه و الاسانسير طلع
البنت/انت جاي تشتغل هنا؟
مالك بصلها ب استغراب
البنت/مش هيوظفوك اسمع مني انا .هما مبيقبلوش هنا يأما ب الواسطه ي أما لو بنت من ال بتلبس محزق وملزق
مالك/مين قالك الكلام دا
البنت بغيظ/دا مش كلام دي حقيقه .انا كنت جايه اقدم ع شغل هنا .عندي ٥ لغات واخدت كورسات ومتخرجه ب امتياز من الجامعه بس ال hr مشغلنيش واختار بنت يدوب بتعرف تكتب اسمها ..اتعصبت وسبت له المكان بس نسيت تليفوني وطالعه اخده تاني
مالك/انتي اسمك اي
البنت/جنات
الاسانسير وصل
مالك/تعالي معايا

جنات/اجي معاك فين حضرتك
مالك راح بتجاه مكتب ال hr و جنات راحت وراه
مالك فتح الباب وكان موظف ال hr بيضحك مع بنت جايه تشتغل .وفعلا كانت لابسه لبس ملفت جدا
الhr قام بسرعه/مالك بيه
جنات بصدمه/مالك بيه؟
ال hr /تمام ي مروه تقدري تمشي انتي
مروه قامت ومشيت
مالك/وريني كدا ملف البنت ال لسه ماشيه دي ..قبلتها ف الشركه صح
ال hr بتوتر/ا اه. دا الملف بتاعها
مالك خد الملف وبص فيه
مالك/اممم متخرجه ب تقدير جيد ومتعرفش اللغه الانجليزيه حتي
وساب الملف
مالك/هاتي ملفك كدا ي جنات
جنات اعطته الملف
مالك/متخرجه ب امتياز وبتعرف ٥ لغات ..واخده اكتر من كورس
وبص ل ال hr /ممكن اعرف جنات مش معانا لي
ال hr بتوتر/ا ا
مالك/انت مطرود من النهارده مشفش وشك هنا..وانتي ي انسه جنات مبروك انتي اتعينتي معانا هنا
جنات ابتسمت

ومالك مشي و جنات راحت وراه
جنات/مالك بيه
مالك وقف وجنات راحت له
جنات/شكرا ان حضرتك وافقت اشتغل هنا .مكنتش اعرف انك مالك بيه صاحب الشركه
مالك/مفيش داعي تشكريني انتي ال cv بتاعك حلو جدا وتستاهلي تشتغلي معانا
جنات/بس مكنش في داعي تطرده بسببي
مالك/لا مش بسببك ولا حاجه هو كدا كدا كان واخد إنذار بالرفد
جنات ابتسمت
مالك/عن اذنك
ومالك مشي
وجنات موبايلها رن
جنات/الو
الصقراوي بخبث/اشتغلتي مع مالك ف الشركه
جنات/ايوا
الصقراوي بابتسامه/حلو اوي .خليكي جمبه لحد ما يثق فيكي وبعدين هقولك تعملي اي
جنات اتنهدت و الصقراوي قفل
(جنات محمد ٢٤ سنه..شعرها اسود قصير و عينها سودا. من عيله بسيطه جدا وعايشه ف حارهو بباها متوفي و عايشه مع مامتها المريضه ومحتاجه فلوس عمليتها ضروري علشان كدا اضطرت توافق ع عرض الصقراوي ال هنعرفه بعدين )
في بيت كرم

ف الصالون كرم و حمزه قاعدين سرحانين واحلام ما بتروحش عن بالهم ونفسهم يطمنو عليها
مريم طلعت من المضبخ بعد ما عملت لهم الشاي وحطته ع الطربيزه
كرم/تسلمي ي حبيبتي
مريم ابتسمت و قعدت و كرم و حمزه خدو كل واحد كوبايه شاي
مريم/عمو بصراحه حمزه قايلي متكلمش ف الموضوع دا بس مينفعش نسيب حلام كدا .زمانها مقهوره علشان انتو زعلانين منها بقالنا ايام مشفنهاش ولا سمعنا صوتها ومنعرفش هي بخير ولا مبسوطه ولالا
حمزه بغضب/مش هي ال اختارت دا
مريم/ايوا بس هي عايشه معاكم بقالها ٢٥ سنه عمرها ما غلطت ولا غلطه صغيره وديما تحت طوعكم .علشان بس غلطت غلطه واحده هنقاطعها؟ وكمان دي اتجوزت معملتش حاجه غلط
حمزه/مريم قفلي ع السيره
كرم اتنهد/مريم معاها حق ي ابني . خد مريم وروح شوف اختك اطمن عليها .شوفها مبسوطه ولا لا.مش علشان زعلانين منها تبان قدام عيله جوزها ان ملهاش اهل
مريم /وانت ي عمو مش هتيجي معانا
كرم/مش قادر اشوفها دلوقتي
ف قصر آدم الحديدي
عصرا في منتصف اليوم
احلام كانت قاعده ف اوضتها زهقانه بعد ما غيرت هدومها ل بنطلون جينز سكيني و بلوفر ابيض اوفر سايز وفارده شعرها
وراحت البلكونه تشم هوا و قررت تنزل تحت شويه
ونزلت لقت طارق بيقرأ قرآن
طارق لاحظ وجودها بصلها وابتسم

طارق/تعالي ي حبيبتي
احلام راحت له
طارق بابتسامه/ .تعالي اقعدي
احلام قعدت جمبه
طارق /اي عامله اي
احلام /
طارق/سؤالي غريب فعلا .واحد جايبك بيته واتجوزك غصب وعمل مشكله مع اهلك
احلام /انا بدعي كل يوم ربنا يخلصني منه.بني آدم معندوش ولا قلب ولا ضمير
طارق/صدقيني ي بنتي آدم مش وحش زي ما هو مبين كدا .لو عرفتيه كويس هتفهمي انا قصدي اي
احلام /ونا مش عايزه اعرفه. انا ان شاءالله ربنا هيخلصني من هنا
طارق فجأه كح بقوه
احلام /ح حضرتك كويس
طارق وهو بيكح/ا الدوا ب بتاعي
احلام قامت بتوتر/ا الدوا .الدوا فين
طارق شاور ع درج مكتب واحلام راحت بسرعه جابت الدوا واعطته كوبايه مايه
وطارق شرب
احلام بتوتر/حضرتك بقيت كويس
طارق اتنفس/اه ي بنتي الحمد لله
آدم بغضب /احلام

احلام بخوف بصت وراها
ادم بعصبيه/انتي بتعملي اي عندك
احلام بخوف/اا انا معملتش حاجه هو كان تعبان ونا جبت له الدوا
آدم بنفس العصبيه/البني آدم دا انتي ملكيش دعوه بيه نهائي .لو شفتيه بيموت قدامك متناولهوش كوبايه مايه
طارق/هي ملهاش زنب انا ال طلبت منها تجيب الدوا
آدم بغضب/انت متدخلش نهائي .فاهم ولا لا
ومسك احلام من دراعها وطلعو ع الغرفه فوق ودخلو الغرفه
آدم بغضب شدها من دراعها قربها منه/اياك اشوفك بتساعديه تاني أو تدخلي ف امر من أموره
احلام بتوتر وخوف/هو انا عملت اي بباك كان بيموت وكان محتاج الدوا ونا جبتهوله
آدم بعصبيه/دا مش ابويا ..و اه حتي لو شفتيه بيموت متساعدهوش انتي فاهمه ولا لا
احلام بصتله بغضب/انا مش قتاله قتله زيك واكيد لو شفته تعبان ومحتاج الدوا هعطيه الدوا زي ما عملت من شويه
ادم بعصبيه/انتي استأذنتي مني قبل ما تعملي دا ؟
احلام بغضب/انا مش عبده عندك علشان استأذنك ف كل حاجه بعملها .مش مضطره
ادم بنفس العصبيه/لاء مضطره ..انتي مراتي وحياتك بين ايدي هتستأذني حتي وانتي بتتنفسي هتستأذني حتي قبل ما تفتحي بوقك
احلام بدموع/انت مريض ..سيب دراعي انت بتوجعني
ادم بغضب ساب دراعها و طلع برا الغرفه و راح اوضه مكتبه
بعد نص ساعه
وصل قدام القصر حازم و مريم
نزلو من العربيه وراحو عند البوابه وكان عندها حراس كتير

حمزه/انا عايز اشوف احلام اختي
رئيس الحرس/ممنوع بدون موافقه آدم بيه
حمزه بغضب/هو اي ال ممنوع..ممنوع اشوف اختي؟
مريم/اهدي ي حمزه

 

google-playkhamsatmostaqltradent