رواية سلطان و الغرام الفصل الثالث 3 - بقلم عائشة الكيلاني
سلطانـوـالغرام
البارت ـ التالت
غرام:ـ انا حامل
سلطان بصلها بعدم استيعاب:ـ يعني ايه حامل مش فاهم
غرام ببرود و هى بتحط ايديها على بطنها:ـ يعني كلها كام شهر و هبقا ام مامي غرام مانا قلبي مع ابو ابني هو حاليا مسافر يرجع بالسلامة ها بقا هنطلق امتي هتتصل ب المأذون صح سلطان قول حاجة
سلطان بصلها بصه ارعتبها رجعت لوراء لحد ما لزقت في الحيط سلطان قرب منها و حط ايده في رقبتها:ـ لو مالوا يا زوجتي العزيزة حتي اخلص منك قوليلي بقا ابن مين
غرام وشها ازرق حرفيا بتتخنق و نفسها بدا يروح
سلطان بصوت ارعبها اكتر:ـ انطقييي الى بتقوليه دا بجد اتكلمي
غرام ساكته
سلطان:ـ يبقا انطقي الشهادة هى موته ولا اكتر
غرام:ـ س سلطان.. انا
سلطان:ـ انطقيي
غرام:ـ سبني معقول هضيع نفسك علشاني نزوة و راحت لحالها
سلطان بعد ايديه عنها غرام وقعت على الأرض و قعدت تكح جامد و بتحاول تهدي حالها
سلطان ببرود:ـ مكنش فيه داعي لكدب انا مستحيل اقرب من واحدة زيك انا رحمتك بس علشان عمي لكن لو عليا اقتل.ك صدقيني مكنتش اتاخرت
غرام بصتله بنظرات غير مفهومة :ـ بكرهك
سلطان ببرود:ـ مش اكتر مني انا جحيمك و سج.نك انتي فاكره انى ممكن ابص لوحده زيك ممم شكل خيالك واسع منك بس اهو ادني هفوقك انا مستحيل ابصلك لاني قرفان منك و من نفسي لاني اتجوزتك ليلة سعيدة يا روحي
سلطان راح التواليت غير هدومه و نام و طفي النور
غرام بصت حواليها دخلت التواليت قعدت على الأرض بضعف و بقت تبكي بقهرة و بشدة
فلاش
غرام و اخوها التوأم بيلعبو
غرام بضحك:ـ اجري ورايا يا لؤي
لؤي بضحك:ـ هجيبك هجيبك
فضلت غرام تجري و لؤي وراها
غرام:ـ بص العصفورة
لؤي بص زى ما قالت:ـ فين دى
غرام استخبت تحت السفرة و بتضحك:ـ هيهي ضحكت عليك هاا ههها
مشهد تانى
لؤي:ـ تبعيطي ليه يا ماغي
غرام ببكاء:ـ الواد دا رخم عليا و بهدل هدومي بص هدومي بقت عاملة ازاي هروح ازاي دلوقتي
لوي ق.لع الجاكيت بتاعه و خلها تلبسو:ـ خليكي مكانك بينا يا رجالة
لؤي خد اصحابها و راح لى الواد و ضربه هو و اصحابه و رجع ليها
لؤي بابتسامة:ـ طول ما اخوكي في الدنيا اوعي تزعلي يا ماغي انا اخد حقك منه
غرام حضنت لؤي بفرح:ـ انا بحبك اوى يا لؤي انا بعد كدا مش هخاف تانى لان عندي احلي اخ في الدنيا
مشهد تانى فى البسين بتاع الفيلا
غرام بخوف:ـ لؤي كفاية كدا اطلع
لؤي بصلها بابتسامة و كمل
غرام ببكاء:ـ لؤي انت مش بتعرف تعوم اطلع علشان خاطري متسمعش كلامهم
كملت بصرخ:ـ لؤييييييي
باك
اتسعت عينها بوجع قامت ارتدت هدومها و خرجت قربت من السرير بصتله و خدت مخدة نامت على الأرض المكان الى بترتاح فيه غمضت عيونها و هى بتردد اسم لؤي
فى مكان تاني
شهيرة:ـ لا دا انتي اتجننتي انتى مستوعبة الى بتقوليه و فرحانة انها اتجوزت
ماغي بوجع:ـ ساهر لو كان عايش كان فرح لحب عمروا... هههه كان دائما بيدرس كان بيحلم باليوم الى يتخرج فيه و يتجوزها.. كان ها يتكتب كتابهم اااه يا ابني
شهيرة:ـ ربنا صبرك
ماغي بتبص لصورة ساهر و غرام و الفرح في عيونهم
ميسون قامت دخلت اوضيتها طالعت صور ساهر و لارا
ميسون بابتسامة وجع:ـ سامحوني... إن انا عملت كده غصب عني امين المفروض ليا انا حبك و اتجوزك ليه ليه يا لارا تتجوزي الى بتحبيه و تعيشي سعيدة و انا لا حتي بنتك انا اتحرمت من الى بحبه اشمعنا انتوا تبقوا مبسوطين و انا لا ليه يا ساهر سامحني يا حبيبي بس انا مستحيل اسمح لي المهزلة دى مستحيل اسمح لحد من العيلة يكون مبسوط مع الى بيحبو حتي لو حكمت القتل هتق.تل زى ما قت.لت ساهر
ميسون بصتلهم بشر
تاني يوم في اوضة سلطان
سلطان سامع صوت غريب:ـ يااه على الارف انتي يا زفته غرام
سلطان سمع الصوت تانى فتح عيونه و بص جانبه بصدمة و .........
يتبع
عائشة الكيلاني
رايكم مين الغلطان فيهم
•تابع الفصل التالي "رواية سلطان و الغرام" اضغط على اسم الرواية