رواية اختفاء مجهول الفصل الرابع 4 - بقلم يارا محمد
4/
ريما: بسعادة اوس اخبارك ايه أنا ريما فاكرني.
ع الناحيه التانيه هو مكانش مفتكر الرقم كويس بس لما سمع صوتها صحيت جواه ذكريات وحنين ليها واشتاق لملامحها واكتشف أنه هو وبيحاول ينساه*ا معرفش وفش*ل بعد ما سمع صوتها فاق ع أنها بتكرر سؤالها أنه فاكرها ولا لا.
اوس: باشتياق وانا مش معقول انسي صوتك يا ريما اخبارك ايه .
ريما: بدم"وع واستن"جاد أنا ف مشك"له كبيرة ومحتاجه مساعدتك انت فين .
اوس: بقل*ق ف اي يا ريما حصل ايه .
ريما : مش هينفع ف الفون انت فين عايزة اقابلك أنا محتاجلك اوي.
اوس: أنا حاليا عايش ف اسكندريه بس هجيلك هقابلك ف نفس الكافيه اللي كنا بنقعد فيه ايام الدراسه فكراه.
ريما: ايوة تمام هستناك هناك.
ريما قفلت المكالمه وافتكرت ذكرياتها معاه قد ايه كانت ايام حلوة ولطيفه وع الجانب التاني اوس اللي صحيت مشاعره من تاني بسببها هو طول الفتره اللي فاتت دي لسه متابعها ومتابع اخبارها لغي كل اجتماعاته وظبط نفسه وجاب بوكيه ورد من اللي بتفضله ريما وراح ليها بعد فترة وصل لنفس الكافيه ودور عليها ولما شافها ابتسم قرب منها ولما شافها مصدقش نفسه من اللي شافه.
اوس : بصدم*ه ريما انتي ايه اللي حصلك وليه منطفي*ه كده معقول دي انتي أنا مش مصدق.
ريما: ازيك يا اوس اخبارك ايه كده متسالش فيا كل السنين دي .
اوس: ريما متجاوبيش ع سؤالي بسؤال قولي حصل ايه وصلك للحاله دي ارجوكي اتكلمي وفين جوزك.
ريما : ما هو جوزي هو السبب ف ده كله.
اوس: بصدم*ه ازاي يعني ريما احكي.
ريما حكتله كل حاجه من الاول لغايه الحادث*ه واختف"اء جوزها وبنتها .
ريما: اوس صدقني أنا مش مجنون*ه ولا بته*يأ أنا بنتي لسه عايشه وياسر وراه سر كبير ولازم اعرفه ومش كنت هعرف اعمل كده لوحدي ف طلبت مساعدتك قولي هتساعدني ولا لا
اوس: ولو مكنتش هساعدك مين هيعمل كده انا معاكي لغايه متفهمي حصل ايه .
ريما: بابتسامه باهت"ه لسه زي ما انت مش اتغيرت قولي اتجوزت.
اوس: بحب لا معرفتش ادخل حياتي حد غيرك أو بالاحري ملقيتش صفاتك ف حد تاني معرفتش انساكي لغايه دلوقتي كنت بحاول بس مكالمتك وصوتك رجع اللي فات يا ريما .
ريما بصتله بدم*وع معرفتش تتكلم وترد اكتفت بالصمت لانها مش عندها حاجه تقولها ف الوقت الحالي ف نفس الكافيه ف طرابيزة تاني كان في شخص متابع كلامهم وده يبقي الجاس*وس بتاع اماليدا
ووصلها كل اللي حصل وابتسمت لما شافت ده قامت وراحت لماتيو دخلت الاوضه ولقيته مغمض عينه.
اماليدا: انت هنا ومش عارف مراتك بتعمل ايه من وراك ولا ايه قولي تعرف أنه كان ف حياتها حد قبلك
ماتيو: بصلها انتي ايه اللي بتقوليه ده انتي واعيه.
اماليدا: ببسمه ش*ر اممم اوي اصل انت مش فاضي تشوف هي بتعمل ايه وانا قمت بده بدالك اتفرج.
ماتيو شاف الفيديو وسمع كلام الشخص ده عن مراته وثواني كان رامي الفون ع الأرض .
اماليدا: تؤتؤ مش بحب اشوفك كده اهدي ده مجرد صديق ليها انت زعلان ليه تعرف أنا أول ما شوفته همست ف ودنه افتكرت بنتك أصلها مش شبهك ابدا وده اللي استغربته بصراحه ازاي هي مش شبهك معقول اللي ف دماغي صح.
ماتيو: بغض*ب اخرس*ي يا اماليدا متحاوليش تلعبي لعبه ق"ذرة من بتوعك فاهمه يسر بنتي ومتحاوليش تلعب*ي ف دماغي .
اماليدا: أنا مش بلعب ولا بعمل حاجه انا بنبهك ليه ساب*ته واتجوزتك وبعدين انت بتحب اكله معينه ليه بنتك بتتحسس منها تقدر تقولي.
ماتيو : مناعتها ضعيفه ومش بتستحمل نوع الاكلات اللي فيها توت أو فراوله بريه.
وهما بيتكلموا لفتهم صوت ريما بتتكلم وهي بتطلب مشروب مانجا ليها وعصير فراوله ل اوس.
اوس: لا انتي نسيتي بتحسس من الفراوله البرتقال احسن.
اماليدا بصت لماتيو .
اماليدا: بشهق*ه مصطن"عة معقوله الصدفه دي مش مصدقه بجد.
ماتيو سابها وهي ابتسمت أما ماتيو اتصل بمروة.
مروة : بلهفه اخيرا رديت كنت عايزة انبهك بموضوع.
ماتيو: بغض*ب مين اوس وعايز اجابه من غير لف و دوران.
مروة حكتله عن اوس وسط استغرابها أنه ازاي عرفه.
عند ريما و أوس
اوس: شوفي من كلامك عن جوزك وتصرفاته اكيد هو في شئ مخبيه أو هو ذات نفسه شخص مري*ب وعنده حجات مخ*بيها أو يمكن يكون شخص تاني وشغله مش كوي*س واسم ياسر ده فيك انتي لازم تدوري ف اوراق دوري كويس ف بيتك يمكن تلاقي حاجه يا ريما تمام وانا ادور من عندي عن اسمه وشركته هل هي بتتعامل مع شركات تانيه او لا.
أما عند ماتيو دخل ليسر غرفتها وشافها بتلعب مع الدادة اللي اول ما شفته وقفت ومش اتكلمت .
ماتيو: اطلعي شوفي شغلك أنا هقعد معاها.
ماتيو قرب من بنته اللي كانت مشغوله باللعب ومش انتبهت ليه.
ياسر: بابتسامه مصطنعه روح بابي بتعمل ايه.
يسر: الالعاب حلوة اوي ومش بطلت العب بيهم بابي هي مامي فين
ياسر: مامتك تنس"يها يا يسر تعرفي قالتلي انها هتسي"بنا وتمشي وعملت كده فعلا تعرفي حادث"ه العربيه وكس*ر ايدك هي السبب فيهم انسيها هي مش هتكلمك تاني لأنها مبقت*ش عايزاك*ي .
وووو يتبع
اختفاء مجهول
•تابع الفصل التالي "رواية اختفاء مجهول" اضغط على اسم الرواية