رواية سلطان و الغرام الفصل الرابع 4 - بقلم عائشة الكيلاني
سلطان:ـ كلب يومك مش هيعدي
سلطان راح التواليت و وقع بسبب الصابون الى غرام دلقته في الارض
تحت في المطبخ
غرام بمرح:ـ خلصت
جبرية:ـ اعجني زين و بطلي دلع بنات مسخ
غرام:ـ انا مقدرش اخطر بضوافري اكتر من كدا بصي يا عمتي ضوافري عملت ازاي.... الله ضوفرك جميلة اوى انتي بتعمليهم في انهي كوافير اكيد تركيب
جبرية سحبت ايديها:ـ لا طبيعي
غرام:ـ دى عايز مناكير كشمير هيبقا تحفة و بيتشل بسهولة لو عاملة على الصلاة استني هقوم اجيب شنطة المناكير بتاعتي و جاية
غرام قامت خرجت من المطبخ
جبرية:ـ شوفتي البت
زينب:ـ ضحكت علينا بكلمتين بس والله طيبة
جبرية:ـ بس محتاجه عقل
فوق غرام فتحت الباب و شهقت بدهشة:ـ انت
سلطان ببرود:ـ اومال هيكون عفريت ايه كنتي فاكرني مش هعرف اقوم من الى هببتيه
غرام بصتله ببرود و اتجهت له حاوطت رقبته و قالت بهمس:ـ انت خنقتني و انا اخد حقي انا مش بسيب حقي مهما كان خلي دا في بالك لو كنت فاكر انى هعدي الى هبيبته بليل تكون غلطان صحيح انا كمان ميشرفنيش انى اكون مرات لحيوان زيك .. يا ابن عمي
بعدت عنه بابتسامة باردة دخلت غرفة الملابس خدت هدوم ليها و دخلت التواليت و رزعت الباب بعد شوية خرجت خدت الكلب بتاعه و شنطت المناكير كانت هتخرج
سلطان بحدة:ـ استني عندك
غرام:ـ افندم
سلطان:ـ ايه الارف الى لبسه دا هتنزلي كدا
غرام بصت لى لبسها:ـ عادي يعني و بعدين الفستان محترم و عجبني
سلطان بصلها بغضب مفرط:ـ محترم ازاي انتي عايزة تنزلي كدا
غرام:ـ والله محدش غريب تحت ثانية قعدة في بيت عمي ثالثا و دا الاهم انت ملكش اي حكم ولا كلمة عليا انا كدا مش عجبك يبقا طلاقني و ريحني
سلطان شدها من دراعها بقت في حضنه:ـ غيري الارف دا و الا هتصرف تصرف يخليكي تكرهي عمرك كله و اظن امبارح فهمتي انا اقدر اعمل ايه و الارف دا يمشي من هنا حالا
بعد عنه ببرود غرام بصتله بكره و راحت تغير هدومها
بليل غرام فتحت الدرج طالعت الدواء منه
غرام سرحت:ـ مش واخدة زفت انا مش مجنونة علشان اتعالج اصلا انا كويسة و عجبة نفسي
ساهر ربع ايده و بصلها:ـ و مين قال انكي مجنونة حتي لو ف انتي احلي مجنونة شافتها عيني بس ينفع الى حصل الصبح دا يا بنتي هو عدوك دا ابن عمك و جوزك
غرام ببعض العصبية:ـ متقولش جوزي دا دا مجنون دا كان هيموتني بس انا هربيه من تاني
ساهر:ـ انا زعلان منك مش عجبني الى بتعمليه انتي مكنتيش كدا ايه الى حصلك انتي مكنتيش كدا ل طرقتك ولا شكلك من امتي و انتي كدا اتكلمي
غرام بغضب و وجع:ـ من زمان من زمان اوى بس انت الى مش واخد بالك ايوة يا ساهر اتغيرت و اوى لدرجة انى مش عارفه نفسي طب ما تسال خالتك لارا هانم ايه الى غيرني اسال ابويا اسالهم دول ليهم فضل كبير اوى عليا في تغيري البشع دا بتبصلي كدا ليه طبعا زى عادك هتقول انتي الى غلطانه يا غرام انتي غلط اصلا انت جاي ليه هااا جاي لحد عندي ليه علشان تقولي نفس الاسطوانة انتي غلط صح اطلع بره انا كمان بكرهك و زعلانه لانك مش اد وعدك ليا قولت مش هتسبني صح طب مشيت ليه سبتني ليه طلامة بتحبني .. كانت خدني معاك مشيت زيهم و سيبني في دنيا كلها غدر انا اتغدر بيا كتير اكتريتهم من اقرب الناس ليا الاول ابويا بعدين لارا هانم كلكم كدابين بتبصلي كدا ليه رد عليا مش هو دا الى حصل انكر بقا رد عليا يا ساهر كلمني زي ما بكلمك ساهر ساهر يا ماما لؤي انتوا مش بتردو عليا ليه لؤي يا ماما طب انا غلطت في ايه علشان تزعلو مني كدا ارجوكم ردوا طب انا اسفة
عند سلطان في المكتب
ماجي:ـ بعتذر جدا بس انا في حاجة لازم اقولها ليكم قبل ما اسافر
سلطان بهدوء:ـ ولا يهمك بس حاجة ايه دى
ماجي:ـ ماغي اقصد غرام... مش عارفه ابدا منين بس غرام عمرها ما كانت كدا بس الصدمات هى السبب من اول موت لؤي اخوها لحد موت اقرب صاحبة ليها غرام مش مجنونة بس عندها مرض الشيزوفرينيا أو الفصام دا دا مرض ملازمها من سنين بتقعد تتخيل الى ماتوا و تتكلم معاهم اكنها شيفاهم
سلطان
يتبع
سلطان و الغرام
عائشة الكيلاني
•تابع الفصل التالي "رواية سلطان و الغرام" اضغط على اسم الرواية