Ads by Google X

رواية بريق حياة الفصل الخامس 5 - بقلم نرمين قدري

الصفحة الرئيسية

 رواية بريق حياة الفصل الخامس 5 - بقلم نرمين قدري 

الفصل الخامس
سرحت نورين ليوم الحادث 
فلاش باااااك
دخلت نورين صاله الرقص بعد الفضيحة  وراسها مرفوع لاعلي التقت عينها بوليد
تقدم منها  قليلا و هو يحك  رأسه وقال لها :  انتي عجبك الفضيحة  اللي حصلت مبسوطه كده 
قالت له وهي ذاهبا لتغير ملابسها : وليد خلص الكلام بنا اصلا مافيش اي كلام يتقال وانا اصلا مش عاوزة اسمع صوتك من أساسه 
وتركته وذهبت لكي تبدل ملابسها 
التفت وليد إليها وشدها من يدها بعنف وقال لها: بعملتك دي انتي ضيعتي مستقبلي بس وغلاوتك ما حعدهالك يا نورين .
شدت يدها منه بقوة و رفعت إصبعها. محذره : اياك اياك تاني مرة تحط ايدك عليا أو تلمسني اخر و اول مرة تعملها فاهم  
وتركته وذهبت 

وضع وليد يده علي راسه من الغيظ ثم التقت عيناه بفرح
بعثت له فرح نظرة مطمئنه ثم ابتسمت بخبث

بدأت نورين في عرض رقصاتها أمام اللجنة النهائيه لكي تختار بين الراقصات من ستمثل مصر في  الخارج 
اندمجت نورين في الرقص غير مباليه باي شيء حولها لم تدرك أن خشبه المسرح مفرغة من الداخل بدأت نوري العرض  واندمحت وفجاءة وبدون سابق انذار وقعت بها خشبة المسرح وقعت نورين و لم تقدر علي نهوض علي قدميها انقلب المسرح علي قدما وساق و اسرعت عربات الإسعاف تم نقلها لأقرب مشفي من المسرح وفور دخولها المشفي  خضعت لإجراء عملية جراحية في ساقها مما ترك لها اصابه في الساق اليسرى

وبعد مضي مدة طويلة خرجت من المشفي بعد علاج خضع شهور وهي علي كرسي متحرك و وقد تسرب إليها اليأس من كل شيء
وفقدت معاها كل شغف الحياه بل وفقدت الحياه 

باااااك فاقت نورين علي صوت حمزة ينبها بوصولهم
التفتت له نورين بعينان مدمعتان و قالت : احنا  وصلنا فين متهيقلي من حقي اعرف دلوقتي انا رايحة فين
لمح الدموع في عينها ولكنه تغافل عنها قال لها وهو يفك حزام الامان استعدادا للنزول : طبعا لازم تعرفي  احنا  وصلنا لاول خطوة في طريقك الجديد من هنا حتتولد نورين جديده يلا بقي كفايا تضيع وقت وانزلي 
نزلت من السيارة وهي تجهل كل ما حولها دخلت معه لمبني كبير أدركت بعد ذلك أنها شركه كبيرة للانشاءات
دخلت نورين المصعد معه وقلبها يخفق بشده التقت عيناهم مرة أخري ولكن هذة المرة نظراتهم مختلفة  فكل واحد كان يحمل مشاعر اعجاب للآخر 
نظر لها حمزة وكأنه يراها لاول مره كانت في عينية نظرة مختلفة كان الشوق في عينية يتحدث 
اخجلت نورين من نظراته و توردت وجنتيها من الخجل 
ونظرت في الأرض هروبا من نظراته 
ولكنه سيطر علي مشاعره كالعاده فهو لديه قدرة في التحكم في مشاعره ولديه قدرة أخري في إظهار عكس ما يشعر به وارتسم علي وجهه الجمود 
تعحبت نورين من شخصيته ولكنها فضلت الصمت 
وصل المصعد اللي الطابق المقصود 
قال لها وهو. يخرج من المصعد بصيغة الأمر / يلا تعالي وصلنا 
ذهبت ورأه وهي كالمغيبه لاتدري علي اي ارض ترسو 
وصل حمزة عند مكتب كبير وأنيق أطرق الباب ودخل كانت وراء المكتب تجلس سيده حسناء وأنيقة جدا 
قال لها حمزة وهو يثني على جمالها بعينية: صباح الخير أستاذة نجلا 
قالت له بقليل من الدلع  وهي تعدل من شعرها لتلفت انتباهو : صباح الخير استاذنا  ايه الزيارة الجميلة دي 
قال لها وهو يتجاهل طريقتها في الحديث : اتفضلي استلمي الأستاذة نورين مهندسة جديدة معانا عاوزها تعرف كل حاجة عن شغلنا وعن الصفقات اللي دخلنها وعن المشاريع الجديدة و عاوزك تخصصلها اصعب مشروع ويكون  من نصببها
قلت له متعجبة : معقول انت حمزة الانصاري حيمسك مهندسة جديدة تحت التدريب مشروع صعب للدرجة دي انت واثق في قدرتها طايب نجربها في مشروع صغير ونشوف حتصد معانا و لا ايه
ثم نظرت لها من فوق لتحت وقالت:   اصل بصراحة شكلها مش بتاعت شغل 
ثم التفت لها وقالت : سوري يا آنسة انا صريحة وده شغل وانا اللي مسؤله قدام الإدارة وشكلك يعني مش بتاعة شغل 
نظرت  لها نورين وقالت وهي تجلس علي المقعد أمامها وتضع ساق فوق الأخري وبتحدي:  هو انتي تعرفيني منين يا آنسة علشان تحكمي عليا حاقدر اشتغل ولا لاء قبل ما تحكمي علي حد ما تعرفهوش شوفي شغله الاول و بعدين اتكلمي ولا هو كلام وبس
قامت نجلا من علي مكتبها وقربت من نورين وقالت بهلجة تهديد :تمام يا آنسة حانشوف حتقدري تصدي لحد امتي يوم يومين اسبوع هنشوف 
قربت منها نورين بشده وقالت و هي تغمز بعينيها : حتشوف يا قمر
قطع كلامهم حمزة وقال بجدية تامة ولقد عاد حمزة الانصاري رئيس مجلس إدارة شركات الانصاري للبناء والتعمير والرسم الهندسي : تمام يا انسات هاسبكم انا علشان عندي اجتماع مهم .وانتم شوفوا شغلكم 
ثم تذكر شيء ما :اه نجلا حضري الملف فيلا الشرقاوي و خالي نورين تشوف الرسم الهندسي للجدار اللي عاوزين يوسعوا بيه ثم التفت إلي نورين وقال :وانتي يا آنسة حتشوفي  الملف وعاوز في ظرف ساعة يكون الرسم الهندسي قدامي وتركهم و غادر المكتب دون النظر لهم 
قامت نجلا من مكانها وهي تتباهي بملابسها : اتفضلي الملف اهو و مكتبك هيكون برا اتفضلي يا آنسة اشتغلي
اخذت منها الملف و غادرة هي الأخري. المكتب وبدأت تشعر بألم حاد في ساقها ولكنها تحملت الالم ولم تظهر أي علامات علي وجهها خرجت تبحث عن مكتبها 
وجدت فتاه تجلس علي مكتب مجاور تقدمت منها وابتسمت وقالت لها: انا نورين المهندسة الجديده بصراحة بدور علي المكتب بتاعي مش لاقياه
ابتسمت لها الفتاه وقتلت لها وهي تشير الي المكتب المحاور: اقعدي هنا هو ده مكتبك
ومدت يدها تصافحها وقالت لها: انا رنا زميلتك في مكتب هنا اتشرفت بيكي يا نورين 
ابتسمت لها نورين وقلت بمرح : نوري قوليلي نوري 
ابتسمت رنا وقلت بحب: ماشي يا نوري واجمل نوري والله 
دخل عليهم شاب في الخامسة والعشرين  من عمره يتحدث في الهاتف ولكنه توقف فجاءة فور و قوع عينه علي نورين أطلق صافرة اعجاب وقال وهو يتكاء علي المكتب : بت يا رنا هو من امتي القمر بيطلع بالنهار مين دي هو حمزة زوقه اتحسن أمتي 
قالت رنا ضاحكة: ونبي منا عارفه وخد التقيله بقي انهاردة شوفته بيبتسم 
قام من علي المكتب وقال بتعجب واضح  احلفي كده حمزة هولاكو ابتسم ومخافش احسن وشه يشقق
سمعوا ضاحكات متقطعة وعيون ضاحكة مراقبة حديثهم 
قال لها وهو ينظر بها : يالهوي هو القمر بيضحك معانا كمان  قلتيلي بقي انتي اسمك ايه 
قالت له بشقاتها المعتادة ومدت يدها تصافحه :   علي فكرة مقلتش اسمي بس انا نورين مهندسة جديدة معاكم 
اتعدل باهتمام وقال غير مصدق: احلفي انتي نورين أسطورة تيته احسان صح 
قالت نورين باستغراب :امممم انا بقي نورين انت بقي مين فيهم حازم ولا حاتم
أطلق صافرة اعجاب ثانية وقال : ارفع القبعة احتراما بذكاء الآنسة دي تيته احسان حكيالك تاريخ حياتنا بقي انا ياستي حازم  بس  قوليلي انتي ايه اللي عرفك علي  هولاكوا  
ابتسم وضحكت عينها : جدتك طبعا اللي صحيح هي عامله ايه 
وفجاءة عما الصمت أنحاء المكتب و صمت الجميع عن الكلام دخل عليهم حمزة بهيبته المعتاد وأطلق نظره غضب علي نورين وقال بتحفظ تام: خلصتي الرسم المطلوب منك يا انسه ولا لسة
ارتبكت نورين من طريقته وقالت باهتزاز: لاء اصلي كنت لسة بتعرف علي المكتب و وعلي ..
قطع كلامها و هو ينظر لها نظرات غاضبة وقال بعصيبة: متهيقلي يا آنسة احنا مش جاين هنا نلعب ونتكلم ونتعرف علي بعض احنا هنا جاين نشتغل وبس لكن القهوة اللي انتم عاملينها  دي مش هنا اتفضلي يا آنسة خلصي شغلك قدامك ربع ساعة ويكون الرسم عندي  وتجبية بنفسك علشان تحضري الاجتماع.
ثم التفت إلي حازم و قال له بصيغة الأمر:  حاصلني علي مكتبي بسرعة والتفت ونظر لها نظرة محذرة دون أن يتفوه بكلام وغادر المكتب 
قام حازم من مكانه و هو يحك راسه : ينهار مش فايت روحنا ورا الشمس  نظرات حمزة ما طمتش استرها يارب انا رايح عنده بدل ما يجيلي تاني 
دخل حمزة مكتبة وهو في قمة غضبة و الغيره تنهش بداخله  نعم  لقد غار عليها من هزارها مع اخية ولا يدري لماذا تسرب له هذا الشعور بالغيرة 
حاول أن يبعد هذا الشعور عنه ولكن كان مسيطر عليه بل و متامكن منه اللي اقصي حد 
اطرق الباب ودخل حازم بشقاوته المعتاده وقال وهو بتصنع البسمة خوفا من رد فعل اخيه : نعم يا ميزو كنت عاوزني في ايه
خبط حمزة بيده علي المكتب بشده و قام من مكانه وقرب بشده من حازم وقال بصوت يشبه الفحيح : احنا هنا في شركة مش في البيت وانا هنا مديرك انا اسمي الباش مهندس حمزة. وانت هنا المهندس حازم احنا مش قاعدين في بتنا و تاني مرة يا محترم ماينفعش تقعد تهزر مع الموظفين كده  مفهوم 
لم يرد حازم عليه 
كرر حمزه سؤاله ولكن بصوت مرتفع / مفهوم 
انتفض حازم وقال مفهوم مفهموم يا حمزة خلاص بقا بس بيني وبينك البت اااايه اجمل بكتير من حكاوي تيته عنها  جامده زي ما قال الكتاب
خبط حمزة علي مكتب بعصبية مبالغ فيها وقال وهو يعتصر قبضة يده : خلاص بقا نسيب شغلنا و نقعد نتغزل في الموظفين اللي عندنا 
لاحظ حازم عصيبة أخيه المبالغ فيها و ابتسم في خبث علي حال أخيه فقد أصيب بداء العشق 
دخل عليهم شادي وهو صديق حمزة المقرب وقال في مرح اية هلاوكو صوته طالع ليه خير 
نظر له حمزه في غضب وقال :يلا علي الاجتماع ما عندناش و قت يضيع اكتر من كده
نظر شادي الي حازم وغمز له بعينية سأله ما به 

رد عليه حازه نظرة  بعدم اكتراث ورفع اكتافه دليل علي عدم معرفته 
دخلا جميعا غرفة الاجتماعات وبداء الاجتماع 
في حين انهمكت نورين  التدقيق في الملف و  رسم التخطيط المطلوب منها بدقه و حرفيه تامة انتهت من الرسم وجمعت جميع اوراق الملف وقامت بحركة مفاجأة شعرت بألم شريد في ساقها لم تقدر على تحمله لدرجة أدمعت عينيها من الالم 
لاحظت رنا تهجم وشها وعلامات الالم ظاهره عليه 
رنا بصوت لا يخلو من القلق: خير يا نوري مالك ملامح وشك ما تتفسرش في حاجة تعباكي 
أجابت نورين بصوت مخنوق :لاء لاء مافيش انا كويسة جدا
في هذه لحظة طلعت نجلا من مكتبها وعلي وشها ابتسامة سخرية و قالت باستفزازا : يا تري بقي موظفتنا النشيطة خلصت الرسم و لا محتاجة استعانة بصديق 
قامت نورين وتحملت الم ساقها : وردت بثقة خلصت طبعا دي حاجة بسيطة خالص 
نجلا و  قد تغير ملامح وشها تمام يلا بسرعة علي اوضة الاجتماعات باش مهندس منتظر الرسم 
قامت نورين ببطيء بسبب الالم في ساقها و تناولت الملف من علي المكتب 
قالت نجلا في استهزاء خير يا آنسة اجي اشيلك اوديكي ولا ايه الباش مهندس ماعندهوش صبر البطيء ده شكلك مش حتعمري كتير معانا هنا  أنا حروح انا و تعالي علي مهلك مش ناقصة علل بصراحة 
ذهبت نورين بدون أن تتطلع علي نجلا وكأنها لم تتحدث 
وصلت اللي غرفة الاجتماعات وقد وصل الالم اللي أقصاه طرقت الباب و دخلت
التفت إليها كل الجالسين في الاجتماع
نزل شادي قدمه من علي الأخري وأطلق صافرة وقال:اوبا اوبا مين القطة دي يا واد يا حازم هو في جمال كده يالهوي هو زوق اخوك اتغير خالص في الموظفين مش كفايا علينا قرفنا بنجلا الواحد بيصطبح بوشها 
لاحظ حمزة نظرات الإعجاب في عيون كل الجالسين استشاط غيظا اكتر وقال بصوت متهجم: انتي حاتفضلي واقفة كده كتير ايه جاية من مكتبك تقفي اتفضلي خشي يا آنسة اقعدي 

دخلت نورين ببطيء شديد لاحظ حمزة حركتها وأدرك أن ساقها يؤلمها اغمض عينية بشده وقال: اقدم ليكم المهندسة نورين جديده معانا وهي اللي ماسكة رسم فيلا الشرقاوي . اتفضلي يا آنسة اعرضي رسمك علي فريق العمل
قامت نورين ببطيء و فتحت لوحة مخطط الرسم وعلقتها علي الحائط المخصص لذلك وبدأت الشرح بكل دقة اعجب حمزة بطريقة شغلها ودقتها المبالغ فيها ولكن اثار غضبة نظرات حازم وشادي لها فقال بصوت مرتفع 
اتفضلي اشرحي وانتي قاعده مش لازم جو الاستعراض ده يا آنسة
احمر وجهها من الخجل لقد أ حرجها أمام كل الحاضرين و أدمعت عينيها قليلا 
ابتسم نجلا في شماته و بعثت لها نظرة تؤكد صدق حديثها أنها لم تتطول في العمل هنا
تجاهلت نورين نظرات نجلا واستمرت في شرح المخطط 
نالت نورين اعجاب كل الحاضرين من طريقة شغلها وطريقة شرحها السهلة و المبسطة فور أن انتهت من شرح شغلها قام كل الحاضرين  من مجالسهم وتصفيق حار لها

  •تابع الفصل التالي "رواية بريق حياة" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent