Ads by Google X

رواية سلطان و الغرام الفصل الخامس 5 - بقلم عائشة الكيلاني

الصفحة الرئيسية

 رواية سلطان و الغرام الفصل الخامس 5 - بقلم عائشة الكيلاني 

سلطان بصدمة و ثبت في نفس الوقت:ـ كملي 
ماجي تنهدت بحزن:ـ في يوم كانت العيلة كلها في بيت لارا اختي كانوا الاطفال بيلعبو في الجنينة و على حسب كلامهم ان الأولاد تراهنو مع لؤي انو ينط في البسين يعوم و يرجع تاني 
سلطان:ـ و بعدين 
ماجي:ـ معرفش حصل ايه غرق ولا السكر معرفش فجأة قومنا كلنا على صرخ غرام الى صوتها هز اركان الفيلا جرينا بيه على المستشفى بس للاسف كان ميت... من الصدمة يا حبيبتي فقدت الكلام و بقت بتترعش قعدت على الحال دا فترة كبيرة بعدين جاه موضوع امين لارا للاسف مقدرتش تستحمل و تتقبل موت ابنها ف راحت مصحة نفسية أو مستشفى المجانين... امين معرفش حصله ايه و خان لارا غرام كانت لسه في صدمتها بس صدمتها ذاتت اكتر لم شافت الشغالة مع ابوها في اوضة امها و دى مكنتش اول مرة أمين كرر الموضوع دا كتير بس لارا مكنتش تعرف بعد فترة خافت لارا شوية فجأة كدا غرام شافت نفس المشهد بس تبدل الأدوار طبعا امين اتخنق مع لارا و طلاقها لارا مستحملتش... و ولع.ت في نفسها برضو قصاد عين غرام لارا اتشوهت تماما اخر مرة غرام شافت امها فيها هى المرة الى امها كانت بتم.وت ايوة غرام من رغم كدا رفضت تسيب لارا لوحدها لدرجة ان ضحكت علينا و استخبت لحد ما الكل مشي مبقاش غيري انا و هي كانت بتبص لامها اكنها بتقولها خليكي بلاش تسبيني خدني معاكي اخر حاجة لارا قالتها هى الشهادة و قلبها وقف غرام رفضت الفكرة و هى يعني بقت كل يوم تقعد قدام الباب مستنية امها او تدخل كل يوم اوضة لؤي على امل انه هيرجع تقعد تنادي عليه على اساس ان هيرد عليها 
سلطان بهدوء عكس البركان الى بقا جواه:ـ طب و فين عمي من كل دا محلظش كل الحاجات دي ليه و ازاي تسكوتو عليها 
ماجي ضحكت بوجع:ـ هههه حا ههههه عمك اتجوز في نفس اليوم الى ادفنت فيه لارا  بعد ما  ادفنت اختفاء منعرفش راح فين اتجوز الصبح بعد الدفنة و خد عزاها بالليل مش مصدقني تقدر تساله بس من غير ما حد يعرف و كل دا الى كان قعد مع لارا هى انا و ابني عمك رما بنته عارف يعني ايه رماها اه في فلوس و مدرسة و تعليم و لبس بس نسي انها بنادمة انها محتاجة حنانه عمك يمكن باين انه ضحية بنته و الابنة العاق لكن الحقيقة غير عمك اب عاق و لم اتجوز ههههه مراته صممت ان غرام متقعدش في البيت طفلة قليلة ادب و ياما افترت على غرام في حاجات كتير ف دخلها مدرسة دخلي جوزي رفض انها تقعد معانا علشان ابني و كدا و انا معظم الوقت مش في البيت و هو معظم الوقت مسافر ساهر كان كبير شوية و ميسون كانت في حالة ليعلم بيها الا ربنا و شهيرة بقا معظم الوقت في البار فضلت طول الوقت دا في عذاب لحد ما كبرت بقت زى القمر كانوا بنات العيله بيغيرو منها حتي اصحابها في السكن في يوم و هى و صاحبتها رايحين المدرسة العربية خبطت صاحبتها رجعت تاني لصدمة الى مكنتش مفرقها اصلا كانت في ثانوي كبرت و بقت في الكلية اتخطبت لساهر كانوا مبسوطين مع بعض و فرحانين بعض اتخرج و بقا دكتور اد الدنيا يوم الفرح عمل حادثة و من هنا غرام للاسف بقت واحدة تانية بقت شيطانية اتغيرت في كل حاجة شكلها و طريقه كلامها  بقت كل يوم بار و سهر لبعد الفجر و حاجات كتير اوى و من هنا برضو بقت بتتخيله و تقعد تتكلم معاهم اكنهم عايشين طبعا انت كنت صغير و مش فاكر مين لؤي غرام مجتش الدفنة بتاعت اخوها مرضتش تودعو اطلع فوق هتلقيها مستني لؤي يرجع لؤي و لارا غرام دائما الظروف بتبقا اقوى منها خد بالك منها انا اسفة جدا على التطويل بعد اذنك 
ماجي قامت و مشيت و هى بتمسح دموعها 
جبرية دخلت المكتب بعصبية:ـ كانت بتقولك ايه الست دى اكيد دخلت في الصعبنيات مانا عارفهم 
زينب و هى دخل:ـ بس الشهادة لله ماجي اغلب واحدة في اخواتها و لارا كمان ميسون دى بقا تقول للشي.طان قوم و انا اقعد مطرحك 
سلطان:ـ هو ايه حكايه الخواجات دول الى بتقولوها طول الوقت يعني هما خواجات ولا ايه الحكاية 
جبرية:ـ لا هما اصلا من الصعيد من هنا ابوهم كان اهلو ناس بسيطة جدا المهم سافر و بعد سنين رجع و هو متجوز اجنبية و عنده اربع بنات كان ربنا فتحه عليه من وسع ف فتح شركة هناك كان بين هناك و هنا في الاخر سافر و مرجعش هنا تانى 
زينب:ـ كان اناني لدرجة لم سافر مفكرش يخد اهله معاه 
سلطان بهدوء:ـ و بعدين يعني ايه الى خله ميرجعش هنا تانى 
جبرية:ـ مراته مكنتش طيقة تعشي هنا ولا تتعمل مع حد كانت مسمينا المتخل.فين و الجهل.ة طبعا قصدها على الصعايدة كلهم و اننا مت.شددين و كلام هايف ف سافر سمع كلامها و نسي امه و ابوه و لم بيجي بيجي زياره نادر اوى لم بيجي كان بيجي لوحده و اوقات كان بيجيب البنات في الاجازة و كدا لارا كانت بتحب ستها و جدها جدا ف كانت طول الاجازة هنا حتي لو ابوها سافر و من هنا بدات قصه امين و لارا 
زينب:ـ بس الصراحه ميسون كانت عينيها من عمك و هو نفض ليها و اتجوز لارا بعد ما قطع كل العيلة خدها و خرج من البلد و اتجوزها في مصر 
جبرية:ـ يختيي على الى امها عملتو لم عرفت قطعت.ها و طربقت الدنيا على دماغم بس برضو فضلوا مع بعض 
سطان قام خرج من المكتب بلا خرج من القصر كله قعد يلف بعربيته في البلد و هو حاسس انه محتار تايه مش عارف يتعطف معاها ولا يكرها بعد وقت رجع البيت كانت العيلة كلها متجمعين على السفرة 
محمود بمرح:ـ تصدق حماتك بتحبك دى بتعشقك 
غرام رزعت المعلقة في الطبق و بصتله بحده 
محمود:ـ احم طبعا تحبك مش ابنها او زي ابنها 
غرام من غير ما تبص لحد فيهم:ـ مفيش حد زي ابنها ابنها اخويا و اعتقد اننا مش اخوات و انا مش اختك و اخر مرة اسمعع حد فيكم بيقولس انا زي اخوكم محدش فيكم زى لؤي و اخر مرة تجيب سيرة امي تانى 
غرام قامت و جريت على اوضتها و الغضب عميها 
زينة اخت محمود:ـ معلش يا حبيبي ادي اخرت بنات الخواجات قلت ادب و بس مبروك يا سلطان تصدق فرحتلك نورة لو كانت عايشة كانت فرحتلك فاكر نورة يا سلطان 
سلطان مردش عليها و طالع اوضته كان هيفتح الباب لكن سمع غرام و هى متعصبة و بتكلم نفسها 
غرام بغضب:ـ شوفتي عجبك كدا بس تكوني ارتاحتي... بيقولوا حماتك بتحبك بيتريق 
لارا:ـ بطلي تحكمي على الناس هو مكنش يقصد و اخر مرة اقولك بطلي عصبيتك دى 
غرام بعصبية اكتر:ـ لا يا امي كان يقصد و يقصد اوى و بعدين هى فين العصبية دى مانا كويسة اهو انت بتبصلي كدا ليه اكيد هتقول انى غلطانة بس لا انا مش هسمح لحد يجيب سيرتك مش هسمح لحد يغلط فيكي بس برضو الى عملته الصبح هو الصح 
لؤي:ـ روحي نامي يا غرام شكلك مش ريقة دلوقتي 
غرام:ـ كفاية انت الى رايق 
غرام كانت هتكمل لكن سلطان فتح الباب 
بصتله بعصبية:ـ انت ازاي تدخل كدا مش المفروض تخبط افرد مكنتش لوحدي 
سلطان:ـ مش لوحدك ازاي هو مفيش غيرك في الاوضة اصلا 
غرام:ـ لا انا مش لوحدي هما كانوا لسه معايا دلوقتي حالا و انت قطعت علينا كلامنا 
سلطان بصلها بهدوء:ـ مين الى كان معاكي 
غرام:ـ هما ..... اصحابي كنت بكلم اصحابي فيديو على النت و انت قطعت علينا كلامنا ف مقفلو بسببك مش تخبط يا اخي ايه الارف دا 
غرام اتجهت لى السرير اتغطت و نامت:ـ كلكم زى بعض كلكم خاين..ين 
تحت في المكتب 
ياسين:ـ خير يا جبرية 
جبرية:ـ عايزة اتكلم معاك بخصوص غرام 
ياسين:ـ هى لحقت تعمل مشاكل 
جبرية:ـ مين دى هى تقدر بس انا حاسها غريبة خصوصاً عصبيتها و طريقتها مع محمود 
ياسين:ـ محمود مكنش قصده حاجة 
جبرية:ـ بس غرام قامت و اتجننت و بعدين ايه دخل اخوها في الموضوع 
ياسين:ـ عايزة تقولي ايه يا جبرية فهمني 
جبرية:ـ بصراحة كدا انا مش مرتاحة لبت دى و طلامة سلطان مش هينفع يطلاقها يبقا يعمل شرع الله يتجوز عليها مفيش حاجة البت دى هتتعبه يبقا ليه وجع القلب دا انا من رايى يشوف غيرها و بعدين دى مش من توبو مش شبه 
ياسين رجع راسه على الكرسي:ـ والله فكرة مش وحشة انا الصبح هتكلم معاه في الموضوع دا 
تاني يوم في المكتب 
ياسين:ـ قولت ايه 
سلطان بعدم فهم:ـ في ايه 
ياسين:ـ هو انا كنت بتكلم معاك في ايه يا سلطان 
سلطان:ـ هو حد قالكم انى لعبة تحركوها وقت ما تحبو اتجوز بنت عمك يا سلطان دى مننا حاضر احترمها يا سلطان حاضر دلوقتي بتقولو عايزين اتجوز عليها دا كلام يدخل العقل كيف افهم 
ياسين:ـ يا حبيبي احنا عايزين مصلحتك و كمان مش هنضرها انت هتعمل شرع الله مش حاجة غلط و هتفضل معانا يعني مقصرناش معاها في حاجة 
سلطان:ـ انتوا عايزين تجننوني اتجوززز عليها ازاي و انا لسه متجوزها من يومين دى كدا امه لا اله الا الله هتتكلم عليها الناس تقول على البت ايه حرام يا بويا دا ظلم ليها و بعدين احنا مش شوفنا منها حاجة وحشة علشان ناذيها هى مش ذنبها ان امها تبقا الست دى مش ذنبها ليه احرقها على حاجة ملهاش ذنب فيها 
ياسين:ـ طب اسمع بقا ياحنا يا هى يا تتجوز و تكسب رضانا يا تخدها و تغور من هنا و قلوبنا غضب.نين عليك الى خلي امها تخو.ن جوزها الى بتحبو مبالك بقا الى مش بطيقك هتعمل ايه فيك و اديك شوفت امبارح ولا نسيت 
سلطان غصب عنه هو برضو ملوش غير رضا ابوه و امة عليه فضل واقف مكانه كان هيرد لكن سمعو حاجة خبطت في الأرض 
ياسين:ـ ايه الى دب دا 
سلطان:ـ مش عارف 
سلطان فتح الباب لق غرام واقعة على الأرض 
زينب جريت عليها بخوف:ـ غرام غرام هو ايه الى حصل 
سلطان شالها و طالع على فوق و اتصلوا بالدكتورة بعد شوية جت الدكتورة فحصتها 
الدكتورة:ـ واضح ان السكر عالي عندها 
سلطان:ـ طب هى كويسة هتفوق امتي دكتورة لو في خطورة ممكن نوديها مستشفى احسن 
الدكتورة:ـ مفيش داعي للمستشفى انا عطيتها انسولين شوية و هتفوق و تبقا زى الفل اطمن المهم بس انها تمشي على الأدوية الى كتبها حمدالله على سلامتها بعد اذنكم 
مشيت الدكتورة و زينب و شمس قعدوا جانبها بخوف و قلق 
بعد شوية فاقت غرام 
غرام:ـ هو في ايه كلكم متجمعين ليه هنا 
جبرية:ـ حمدالله على سلامتك يا حبيبتي 
غرام:ـ الله يسلمك 
ياسين:ـ كدا تقلقيني عليكى يا بنتي 
غرام مردتش عليه بصتله و سكتت 
زينب:ـ انتي كويسة يا حبيبتي 
غرام:ـ الحمدلله يا عمتي بقيت احسن كتير 
الكل خرج سلطان قعد على الكرسي الى جانب السرير 
سلطان:ـ انتي كويسة حاسه بحاجة 
غرام:ـ تمام انا بخير... سلطان 
سلطان:ـ نعم 
غرام بصتله بوجع:ـ انت صحيح هتتجوز عليا 
سلطان بصلها و ...........
يتبع
يا تري سلطان هيتجوز على غرام ولا ايه 🥰
البارت ـ الخامس 
سلطان و الغرام 
عائشة الكيلاني
غرام:ـ انت صحيح هتتجوز عليا 
سلطان بصلها بصدمة و ارتباك:ـ اتجوز مانا اتجوزتك 
غرام بهدوء وهى بتحاول تكون متمسكة:ـ كنت دخلة اتكلم مع عمي بس سمعتكم بالغلط كلام عمي صح انت مش هتعمل حاجة غلط دا شرع الله يعني مش هتعمل حاجة حرام ولا غلط 
سلطان حضن كف ايديها بين ايديه بصلها بهدوء ممزوج بحنية:ـ عارفة يا غرام زمن و انا كنت معرفش ايه حب مع الوقت و الايام بدأت تكبر قصاد عيني حبيتها اوى و كونا هنتجوز انا و هى بس راحت لى الاحسن مني و من البشر توفت قبل فرحنا باسبوع نوره كانت نور حياتى وفاتها كانت صدمة كبيرة بالنسبة ليا مكنتش قادر استوعب بس قومت و مكمل لان امر واقع و مهما عملت مفيش حاجه هتتغير ولا هترجع انا عارف ان الفراق صعب و نا.ر بتاكل فينا 
غرام بصتله بوجع و ابتسامة سخرية:ـ انا مش بعمل حاجة غير انى بودع الى بحبهم اخويا توأمي امي الى كنت بهرب في حضنها من الخوف كنت بحس في حضنهم بالأمان قولت الحمدلله يوم و ليلة المفروض اكون عروسة بدل ما اروح قاعة الفرح روحت على المستشفى علشان اشوف خطيبي و هو نايم نايم للأبد انت غير انت خطيبتك ماتت لكن انا اهلي لسه عايشين عايشين معايا بشوفهم و بيكلموني كل يوم كل دقيقة كل ثانية مش بيفرقوني وفر كلامك و جبر الخواطر دى لنفسك نصيحه مني يا سلطان الواحد ملوش غير رضا اهلو اسمع كلام اهلك يا سلطان و ملكش دعوة بيا انا اصلا مش هممني جوازك من اصلو اسمع كلام امك هى اكتر واحدة بتحبك و عايزة مصلحتك انت ملكش غير رضاهم 
سلطان قام حضنها غرام رفعت ايديها بتردد و بقت بتربط على ضهره شعرت بدموعه الى بتنزل على كتفها في صمت نعم بيبكي على حاله الى اتقلب و على حياته و على غرام بيبكي على كل شيء و على الظروف الى دائما بتبقا اقوى منهم 
غرام بهدوء:ـ كله هيعدي زى ما الى فات عد طب انت مالك ايه الى وجعك س سلطان 
سلطان ضمها له اكتر:ـ متبعديش عني يا غرام انا محتاجك معايا محتاجك اوي 
غرام ابتسمت بسخرية و وجع:ـ انا معاك يا سلطان معاك على طول بس روق امك لو جت و شافتك كدا هطين عيشتي و عيشتك و بعدين مفيش راجل بيعيط 
سلطان بعد عنها:ـ لا دى تراب مش دموع تراب دخل في عيني 
غرام بسخرية:ـ لا ما هو باين انه تراب و بعدين انت هتصحبني ولا ايه ما تفوق يالا 
سلطان:ـ يالا انا يتقالي يالا 
غرام:ـ اه 
سلطان:ـ بت اتعدلي بطلي رخمة 
غرام بمشاكسة و برود:ـ يا سوسو 
سلطان قام بغيظ:ـ ماشي يا غرام ماشى 
غرام:ـ و ماشى ليه مانت قعد اهو 
سلطان خرج و قفل الباب هنا غرام ماقدرتش تمنع دموعها انها تنزل 
غرام بدموع:ـ بقيت رقم يا غرام بدل ما تكوني مع الإنسان الى بتحبيه و بيحبك بقيتي متجوزة واحد غيرو و كمان كام يوم و هتبقي رقم انا مش بحبه بس ليه اعيش الوجع دا ليه انا تعبت تعبت انا مش قادرة استحمل اكتر من كدا والله ما قادرة 
لارا بابتسامة:ـ و ايه الجديد مستنية ايه من واحد مش بيحبك عائلة الدمنهوري أسوأ عائلة شافتها عيني و لسه ياما هتشوفي منهم بس انتي مش ضعيفة زى انتي قوية و تقدري  صحيح بنتي بس تربية ماجي و روش مشيرة و قوة ميسون كل ده مش دليل انكي تقدري يا غرام اوعي تخلي حد يدوس عليكى الى يديكي كف اديه مية سامعني يا ماغي اوعي تكوني زايى ولا بضعف شخصيتي شخصيتي الى ادفنت لم حبيت ابوكي 
غرام:ـ انتي رايحة فين انتي مش هتسبني تاني مش هتمشي 
لارا:ـ انا طول الوقت معاكي مش هسيبك 
غرام:ـ طب هتجي امتي يامي ردي عليا بلاش سكوتك دا ارجوكي ردى عليا 
غرام فضلت تنادي باسم امها و بعدين وقعت في الارض و انهارت في العياط 
فى بيت عم غرام و سلطان 
محمد بحده:ـ اتجننت يا ياسين كلام ايه الى مرتك بتقولو عاايز ابنك يتجوز على بت اخوك الى مبقش ليها يومين على ذمته الناس عتقول عليها ايه هيقولو شاف أو عرف حاجة عنها اانت عايز تف.ضح الى من دمك اانت ع تعمل ايه فووق بقاا اشحال انك عندك الى زيها و من دورها فوق يا خويا الله يرضى عليك 
ياسين:ـ بس انا بتي متربية و عمرها ما رفعت صوتها عليا مش كيف قليلة الربية الى بترد على ابوها و ياما عملت له مصاي.ب 
اميرة بحده:ـ و هى البت شافت ايه زين من ابوها علشان ترويه احترامها تعرف ايه عنها انت و اخوك تعرفوا ايه عن غرام ررررد تصدق انا بعد الى بتقولو دا بحمد ربنا انه خد بنتي و رايحها من الى كانت هتشوفو على ايديكم نورة صحيح بتي لكن غرام بتي زيها و الى مقبلوش على واحدة من بناتي مستحيل اقبلو على اليتيمة يتيمة العائلة اعتبروها بنتكم تقبلوا دا على شمس 
جبرية:ـ اكتمي اكتمي مين انتي علشان تجيبي عديمة الربية لبتي و بعدين ما كلنا يتما مش هى بس و ياريت متدخليش في حاجة مش تخصك يا سلفتي غرام وطت راس ابوها كتير لكن انا بتي طول عمرها رافع راسنا بتسوي مين بمين لاخر مرة اقولك بلاش تدخلي في حاجة متخصكيش يا سلفتي يام البنات 
محمد بغضب ممزوج بسخرية:ـ امرك يا مرت اخويا امشي وراها امشي وراها يا ياسين لحد ما تخسر حالك و ابنك 
ياسين بصله بغضب مفرط و مشي هو و جبرية 
اميرة قربت منه و طبطت على كتفه بحزن و غضب 
فى القصر في اوضة شمس 
شمس بصوت واطي:ـ الو 
عادل:ـ انتي فين يا بنتي مش بتردي ليه 
شمس:ـ كنت مشغولة 
عادل:ـ بقلك اسبوعين على الحالة دا عايز اشوفك 
شمس:ـ بعدين يا عادل 
عادل:ـ انتي موطية صوتك ليه 
شمس:ـ عايز اهلي يسمعوني و انا بكلمك دى تبقي مصيبة و بعدين بتتصل ليه 
عادل:ـ وحشتيني اوي 
شمس ابتسمت بخجل و خوف:ـ انا لازم اقفل 
عادل:ـ مش هقفل غير لم اسمعها منك 
شمس:ـ و انت كمان وحشتني 
قعدت شمس تتكلم مع عادل 
فى جناح سلطان غرام اتوضت و لبست اسدال الصلاة فردة السجادة و الدموع في عيونها:ـ اصلي ازاي و اقوله ايه انا حتي مليش عيني اطلب منه يسامحني أو يغفرلي انا غلطت كتير و عملت حاجات مستحيل تنغفر غلطت كتير و سترها معايا كتير اوى انا واحدة بتشرب بتروح بيتها بعد الفجر صاحبت و غيره كل الى عملته ده و يسامحني 
غرام واقفت على سجادة الصلاة بتردد و خجل ممزوج بوجع و كس.رة و بقت تصلي و هى بتفتكر كل الى عملته زمان و ماضيها بالحلول و المر و بقت تبكي بوجع و قلبها بيدعي بيقين ان ربنا ها يسامحها و يغفر ليها الى عملته 
عد اسبوع طبعا جبرية تعبت و شمس بتروح الكلية أو بتمثل انها بتروح 
فى المكتب 
ياسين ببرود:ـ فكرت 
سلطان اتنهد بحزن:ـ انا موافق يا ابويا 
ياسين لف له اتجه له و حضنه بفرح جبرية دخلت و زغرطت بفرح 
فى مصر عند شمس 
عادل بنفذ صبر:ـ مالك 
شمس بتوتر:ـ م مفيش انا كويسة بس نسيت الفون بتاعي انا لازم امشي اهلي لو عرفوا انى مش في الكلية هتبقي مصيبة و كمان 
عادل:ـ والله ممم اومال الى في ايدك دا ايه متخفيش محدش منهم هيحس و لو سالوا قولي كان في محاضرة زيادة و انتي مكنتيش تعرفي 
عادل مسك ايديها:ـ شمس انا بحبك اوى و مش عايز اعيش من غيرك اكتر من كدا احنا مش بنعمل حاجة غلط احنا هنتجوز تمام يا حبيبي 
شمس ابتسمت بتوتر و دخلوا الشقة و تم زواج شمس و عادل و ............

  •تابع الفصل التالي "رواية سلطان و الغرام" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent