رواية جنون العشق الفصل السادس 6 - بقلم دينا عبدالله
دخلت رقيه الاوضه وقلعت الهدوم اللي كانت لبساها وكانت لابسه تحتيهم قميـ ص نوم… فردت شعرها وحطت برفان و روج…. شويه ودخل جمال وهوا بيبصلها بشهـ وه… و فعلو ما حرمه الله
بعد فتره
اتعدلت رقيه وهيا بتسحب ملاية السرير عليها… خد جمال علبة السجاير طلع سيجاره وبدأ يشربها بشراسه… بصلها وقال: انتي متأكده ان باسل مش شاكك فيكي
رقيه: اه متأكده متقلقش انا واخده بالي من كل تصرفاتي
جمال: لو شك في حاجه هنروح في داهيه احنا الاتنين
رقيه: هوا انا عبيطه اطمن
شويه و رن تليفونها اتوترت لما لقيت باسل اللي بيتصل… شاورت لـ جمال انه ميتكلمش وردت عليه وقالت: ايوه يا حبيبي
باسل: انتي فين
رقيه بتوتر: عند ماما بطمن عليها و راجعه…..
باسل: خليكي عندك انا جاي اطمن عليها و نرجع سوا
انصدمت رقيه بعدين قالت: ماشي يا حبيبي متتأخرش
وقفلت وقامت بسرعه لبست هدومها بصلها جمال وقال: انتي رايحه علي فين
رقيه بخوف: باسل رايح عند ماما وانا قايلاله اني هناك… لازم اوصل هناك قبله
خدت تليفونها و جريت ركبت عربيتها ومشيت بسرعه
…………..
بصتلهم جوري بصدمه وهيا واقفه علي الباب… وقعت الصينيه منها واتكسرت الكوبايه… بعد ياسين عن ساره بفزع.. قامت ساره بفزع بعدين بصت ل جوري بغضب وقالت: اي يا حيوانه انتي مش فيه باب تخبطي عليه
سابتهم جوري ومشيت وهيا مصدومه من القرف اللي شافته… استغربت ساره لما لقيت ياسين قام وجري ورا جوري.. مسك ايديها بس بعدته عنها بعنف وقالت بغضب شديد ودموع: اوعي تلمسني…. انت واحد مقرف وحقير و معندكش دم
ياسين: جوري اسمع……
قاطعته جوري وهيا بتقول بقوة: مش عايزه اسمع اي حاجه منك…. انا بكرهك عارف يعني ايه بكرهك…. كرهت اسمك كرهت صوتك بقيت بكره اسمع سيرتك بقيت بكره اشوفك قدامي انت واحد قذر مش بتخافو من ربنا علي القرف اللي انتو بتعملو يا اخي حرام عليكم حرااااام
خصلت كلامها وجريت بسرعه من غير ما تسمع منه ولا كلمه… بص لطيفها بشده من كلامها.. طلعت ساره وقفت جنب ياسين وقالت: انت طلعت وراها ليه
بصلها ياسين بضيق وقال: اللي حصل من شويه دا ميتكررش تاني
ساره باستغراب: اتغيرت فجأه ليه كده منتا كنت كويس من شويه
ياسين بضيق: مش هكرر كلامي تاني واللبس حاجه غير اللي انتي لبساه دا مينفعش معانا هنا احنا مش في بلاد برا… البسي حاجه استري بيها نفسك
وسابها دخل اوضته وقفل الباب…. بصتله ساره بصدمه من تغيره المفاجأ هوا ايه اللي حصله
…………..
قدرت رقيه توصل قبل باسل بسبب سرعتها الجنونيه… طلعت علي شقتهم ورنت الجرس فتحت لها ماماتها الباب واتفاجأت ببنتها… دخلت رقيه وقفلت الباب بسرعه
صافي: مالك يا بنتي في ايه انتي كويسه
رقيه بتوتر: اه يا ماما انا كويسه متقلقيش بصي باسل جاي دلوقتي وان سألك عليا قوليله ان انا جيت من ساعه عشان اطمن عليكي
صافي باستغراب و دهشه: عايزاني اكدب عليه ليه يا بنتي
رقيه بتوتر: اصل انا كنت عند صحبتي وهوا منعني اروح عندها وانا مش عايزاه يزعل منى ارجوكي يا ماما اعملي زي ما بقولك
رن جرس الباب بصت صافي لبنتها بقلة حيله… راحت رقيه بسرعه وقعدت.. فتحت صافي الباب شافت باسل وقالت بابتسامة: اهلا يا بني اتفضل
دخل باسل وقال: عامله ايه دلوقتي احسن
بصت صافي لبنتها هزت رقيه راسه انها ترد بصت صافي لـ باسل وقالت: الحمدلله يا بني… اتفضل اقعد
راح وقعد جنب رقيه اللي كانت بتبتسمله عشان تداري توترها
صافي: انا هروح اعملك شاي
باسل بسرعه: لا لا متتعبيش نفسك تعالي اقعدي انا جاي اطمن عليكي و ماشي علي طول
صافي بحنان: كتر خيرك يا ابني
قعد باسل شويه بعدين خد رقيه ومشيو قفلت صافي الباب وهيا مش فاهمه حاجه من تصرفات بنتها
…………..
دخلت جوري اوضتها… سندت ضهرها علي الباب وقعدت علي الارض وهيا بتبكي في صمت… ليه طلع كدا… مطلعش الشخص اللي كانت رسماه في خيالها هوا ليه بالقذ*اره دي
كل ما تغمّض عنيها تفتكرهم.. خبط باب الاوضه وسمعت صوت كريمه
قامت بسرعه مسحت دموعها وفتحت لها الباب بصتلها كريمه باستغراب وقالت: مالك يا جوري انتي كويسه عينك حمرا كدا ليه
جوري بصوت حاولت يكون طبيعي: مفيش يمكن من قلة النوم و المذاكره
كريمه بحنان: طيب روحي يا بنتي ارتاحي وناميلك شويه شكلك تعبانه اوى هزت راسها وراحت فردت جسمها علي السرير و دموعها بتنزل بحرقه…. رفعت كريمه ملاية السرير عليها وطبطبت عليها بحنان
…………………
رجع باسل و رقيه البيت وطلعو علي اوضتهم… قلع باسل جاكت البدله
رقيه بتوتر: باسل ممكن اعرف انت بتبعت حد ورايا ليه
بصلها بعدين بدأ يفك ازرار كم القميص وقال: عشان ابقا مطمن عليكي اكتر وانا في الشغل
هزت راسها بتفهم بصلها باسل وقال: اي رأيك تسافري معايا شرم
رقيه: لا مليش مزاج سافر انت
باسل: ليه تعالي نغير جو شويه و نرجع
رقيه: امم لا… بس انت هتسافر ليه
باسل: هسافر مع جمال نخرج من جو الشغل شويه
بصتله رقيه اول ما عرفت انه جمال رايح… سكتت شويه بعدين قالت: طيب انتو هتسافرو امتي
باسل: يومين كده… هااا هتروحي معايا
سكتت شويه بعدين قالت: ماشي
استغرب لما غيرت رأيها بس ابتسم انها هتروح معاه
……………….
اليوم التالي في الشركه
دخلت رهف حطت كوباية القهوة قدام باسل وقالت بنبرة صوت حزينه: محتاج حاجه تانيه
بصلها باسل بهدوء وقال: لا شكرا
كانت لسه هتمشي وقفها باسل وقال: رهف
بصتله رهف فقال: انتي كويسه النهارده… ملاحظ ان زعلانه هوا في حاجه
رهف بصوت مخنوق: لا مفيش
قام باسل وقال: لا فيه قوليلي لو فيه مشكله عندك انا ممكن اساعدك
سكتت شويه بعدين قالت: طيب هوا ممكن تذود مرتبي الشهر ده و اخصمه مني الشهر اللي بعديه
باسل: مفيش مشكله…. انتي محتاجه فلوس قوليلي
سكتت وفجأه دموعها نزلت بحزن شديد… قرب باسل منها وقال بقلق: طيب انتي بتعيطي ليه…. هوا باباكي كويس… طيب حصل حاجه
حست بخنقه ومكنتش قادره تتنفس… مسكها قعدها علي الكرسي وجبلها ازازة ميها ادهالها وقال: اهدي… حاولي تتنفسي براحه….. ايوه كده…اشربي شويه ميا
فتحت الازازة و شرب شويه… خدها منها حطها علي المكتب وقال: قوليلي بقا في ايه
رهف بحزن شديد: امبارح اخويا تعب خدته للمستشفي والدكتور قال
كملت بانهيار وعياط: قال انه عنده ورم في المخ
بصلها باسل بشده… صعبت عليه وقال: طيب وقال ايه مش ليه علاج
رهف بعياط: قال ان الورم خبيث بس هيبدأ بعلاج الكماوي الاول ولو مجبش نتيجة هيعمله عمليه…. وانا معييش مصارف لدا كله وبابا تعبان مش بيشتغل ومش عارفه اعمل ايه وانا خايفه…. خايفه يجراله حاجه
باسل بحزن: طيب اهدي…. اهدي وان شاء الله هيبقي كويس… بصي انا اعرف دكتور شاطر اوي في الامراض دي هخليه يتابع حالته ومتقلقيش من المصاريف سيبيها عليا
رهف بدموع وحزن: لا مش عايزه اتقل عليك انا هاخد سلفه منك و والله هرجعهم لك
باسل: ابقا نتكلم في موضوع الفلوس دا بعدين احنا ممكن نروح دلوقتي بيه للدكتور ويشوف هيبدأ العلاج امتي
مسحت دموعها وقالت: انا بجد مش عارفه اقولك ايه… شكرا
ابتسم وقال: متزعليش بقاا ان شاء الله هيبقي كويس
رهف: يارب
…………..
خرجت جوري من الجامعه… وقفت علي صوت شاب نادم عليها… بصت وراها قرب منها شاب وسيم بيدرس معاها
جوري: كريم في حاجه
كريم بتوتر: ممكن نقعد في الكفتريا اللي جنب الجامعه عايز اتكلم معاكي في موضوع
جوري: معلش مش هينفع اقعد مع حد غريب
ابتسم كريم لانه كان متوقع الرد ده منها فقال: طيب ممكن نتكلم واحنا واقفين مش هاخد من وقتك كتير
جوري: ماشي
كريم بتوتر: انتي مرتبطه
جوري: لا
فرح كريم وقال: طيب بصي انا مش هلف و ادور عليكي من اول سنه ليكي هنا في الجامعه وانا اتعلقت بيكي و بصراحه كده…. حبيتك…. فـ لو طلبت ايدك هتوافقي
بصتله جوري بصدمه مكنتش تتوقع انه هيقول كده… بصلها كريم و متوتر من سكوتها وقال: يعني قولي موافقه ولا لا لو موافقه هاجي انا واهلي واطلبك من اهلك بس لو مش موافقه يعني براحتك دا قرارك…. قولتي ايه
بصتله جوري شويه و………..
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية جنون العشق) اسم الرواية