Ads by Google X

رواية قلب احب امراتين الفصل السادس 6 - بقلم شروق حسام

الصفحة الرئيسية

  

 رواية قلب احب امراتين الفصل السادس 6 - بقلم شروق حسام



عدي شهر ورهف استقرت في فيلا دويدار هي وحيدر اللي مرضاش يسيبها غير لما يتأكد ان كل حاجة تمام وان هي هتبقي مرتاحة وراكان وافق غصب عنه عشان لو مكنش وافق كان هيأخد رهف منه تاني عقله بقي ملغي وهو مبقاش يفكر في حاجة غيرها هي وبس لدرجة انه أهمل جاسمين ومبقاش يهتم بيها وهنا بس
أنا كشروق أحب أقول فين العدل اللي انت قولت عليه يا أستاذ أنا مش مرتاحة لك علي فكرة


وجاسمين بقت واخدة ركن لوحدها في أوضتها قلبها بيتقطع علي اللي بيحصل واللي بتشوفه
جاسمين بدموع ” عادي يا جاسمين دي مش غلطته ههه دي…دي غلطتك انتي …انتي لما عرفتي انه…م..متجوز قبل كده كنتي طلبتي الطلاق ”
كملت بقهرة ” طلاق طلاق ايه بس ….وأنا ….وأنا بحبه وبعشقه هي دي آخرى حبي ليه حبها وخلف منها وفي…. الآخر جاي يتحجج …..ومطلعني ان انا زي الشوكة في حياتهم ومنغصة عليهم عيشتهم ههه بيقول لها انه اتجوز عليها عشان الأولاد مرعاش حتي مشاعري ”


فضلت تكلم نفسها كتير حابة تعاتبها وحابة تشكي لها بقهرة هي معندهاش حد تكرمي في حضنه وتفضفض له مشاكلها مامتها ماتت وهي في ثانوي وباباها دلوقتي مسافر برا مصر في شغل ومش هيرجع غير بعد أسبوع
اتنهدت بحسرة وقامت خدت شاور بارد وخرجت لبست ونزلت علي تحت وياريتها مانزلت
جاسمين فضلت واقفة علي السلم وهي بتبص لهم بصدمة وقهر ” طلع فعلا ناسيكي يا جاسمين انتي خلاص بقيتي كارت محروق صفحة واتقفلت من حياته ”


راكان كان قاعد علي السفرة وعلي رجله بنته اللي أصلا مكنش بيهتم بيها بعد غياب رهف بس دلوقتي كل حاجة اتغيرت بعد ما رجعت


ورهف كانت قاعدة جنبه بإبتسامة واسعة وهو شوية بيأكلها وشوية بيأكل سما
جاسمين مااتكلمتش وطلعت برا علي الجنينة متجاهلة راكان اللي بينادي عليها بعد ما لمحها خارجة
……………
عدي الوقت لحد ما جيه الليل
وجاسمين لسه قاعدة مكانها ومتحركتش هي كل ده عمالة تتأمل السما وبتفكر كل حاجة عيشتها في حياتها
_” انتي كويسة قاعد هنا لحد دلوقتي ليه ”
جاسمين بخضة ” حيدر خضتني يا بني ”
حيد بضحكة ” ابنك طب ماشي يا ماما ”
جاسمين بقهر ” حتي دي مش راضية تيجي ”
_” قصدك ايه ”
جاسمين بتوهان وكأنها أخيرا لقت الفرصة عشان تخرج اللي جواها ” ماما يا حيدر ماما عايزة اسمعها أنا بجد نفسي أخلف نفسي أجيب بيبي صغير أفضل اشم في ريحته وأبوسه وألعب معاه وأهتم بيه أكله واشربه وكمان أحضنه ولما يكبر أوديه المدرسة بنفسي كل يوم ولما يعمل مشاكل أروح أحلها له ولما يكبر ويتخرج أفضل واقفة قريبة منه وبشجعه يكمل ولما يجي يخطب أعمل دور الحما علي خطيبته ونفضل ننكش في بعض ولما يتجوز لما يتجوز لا مش هيتجوز هو هيفضل جنبي ومستحيل أسيبه ”

كملت بإبتسامة حزينة ” بس ده مستحيل لأنِ عقيم ”
_” عارف من بعد رجوع رهف مش من بعد رجوعها بس من قبلها بكتير بعد ما اكتشفت انه متجوز قبلي بقيت أحس انِ مليش لازمة زي قلم الألوان الأبيض بقي كل تفكيرها فيها هي وأزاي يلاقيها وأنا كان بيقعد معايا ساعة واحدة بس كل يوم وكان بيجي يقولي عندي شغل عندي صفقة ولازم اسافر عندي عندي عندي وحجج كتير هنا بس عرفت انه كان بيحاول يعوض غياب رهف بوجودي شهر واحد بس جت فيه وقلبت موده 360 درجة وركني علي الرف ”
حيدر بص لها بتفهم هي اتظلمت زي رهف الاتنين وقعوا مع بني آدم مش سوي
حيدر بإبتسامة ” عارفة يا جاسمين انتي بس محتاجة تلاقي حد بيحب يرسم علي الورق الأسود اللون الأبيض ممكن ميكونش ليه لازمة وسط ألوان كتير بس ممكن يكون اللون الوحيد لشخص مش عايز غير اللون الأبيض ورغم كونه جرب كل الألوان علي الورق الأبيض الا انه فضل الورقة السوداء عشان يختارك انتي فاهماني يا جاسمين فهتكتشفي ان اختلاف هو الدافع الوحيد اللي هيوديكي لشخص هيقدرك وان ممكن وجودك في المكان الغلط واللي بيحسسك انك ملكيش لازمة أو يحسسك بقهر ووجع الإحساس ده هيخليكي تدوري علي الورقة السوداء عشان تلاقي نفسك اختاري القلب الصح اللي يحبك فاهماني ”
جاسمين بإبتسامة واسعة ” فاهماك يا حيدر بجد شكرا ليك لولاك مكنتش هفوق ”
راكان بغضب من وراهم ” تفوووقي من ايه يا هاااانم ”
_” وانت يا افندي بتعمل ايه مع مراتي في وقت متأخر زي ده ”
جاسمين بجمود ” عادي قاعديين وبنتكلم ما انت أصلا ناسيني وعايز تعرف هفوق من ايه هفوق من الوهم اللي انت معيشني فيه ”

راكان بقلق وخوف ” قصدك ايه ”
_” طلقني مش عايزة أفضل معاك أكتر من كده ”
حيدر بص لها بصدمة ده مكنش جزء من خطته هو ورهف أصلا
راكان بصدمة وجنون ” انتي بتقولي ايه انا مستحيل أسيبك انا بحبك ”
جاسمين بجمود ” يبقي تختار واحدة يا أنا يا هي ”
راكان اتخرس وكأن قطة بلعت لسانه
جاسمين ببرود ” أنا استحق حد يقدرني يا راكان حد يحبني انا بس أنا استحق حد يهتم بأدق أدق تفاصيلي ”
راكان بغيرة وجنون وهو مش في وعيه بيقرب منها وبيحضنها ” والحد ده مين حيدر مش كده انتي عايزة تسيبيني عشان تروحي له انتي بتحبيه بقي بتخونيني يا جاسمين ”
وفي لحظة وهو مش في وعيه مسكها من رقبتها وفضل يخنقها وحيدر حاول يبعده عنها بس هو كان متبت فيها
حيدر بعصبية ضربه في ركبته بقوة خلته يقع علي الأرض
_” قولتلك ابعد عنها انت اتجننت ”
حيدر مسك جاسمين اللي أغمي عليها من قلة الأكسجين ولولا ان حيدر لحقها كان زمانها راحت في خبر كان

حيدر حط جاسمين علي الكنبة الكبيرة اللي في الجنينة ورجع لراكان وفضل يضرب فيه
حيدر بعصبية شديدة وهو بيضربه ” انت شكلك متعلمتش من آخر مرة يا حيوان بقي بتمد ايدك علي واحدة والواحدة دي مراتك يا عديم النخوة والرجولة عايز تموتها يامريض شكل الست الوالدة فيروز مكلفتش نفسها تربيك يا زبالة ”
راكان بعصبية وغيرة عمياء وهو بيحاول يصد ضربات حيدر ” مراتي وأنا حر فيها اضربها اموتها براحتي هي زي اللعبة في أيدي واعمل فيها اللي انا عايزه ”
حيدر سمع كده اتعصب أكتر وضربه أكتر ” انت مريض نفسي انا هأخد براءة ومستحيل اسيبها مع واحد مريض زيك اتفو عليك واحد قذر ”
حيدر سابه مرمي علي الأرض وشال جاسمين وحطها في العربية ودخل جاب رهف وسما وركبهم العربية وساب المكان ومشي

يتبع…. 
google-playkhamsatmostaqltradent