رواية عقوبة العشق الفصل السابع 7 - بقلم نور شريف
البارت السابع
أنا عايزكي تتجوزي أخو رحيم ياسين راجل و هيبقي أب لأبنك ولو موفقتيش هاخد منك أبنك ..
ـ بس أنا مش موافقة يا عمتي أن أتجوز بعد كدا حد من ولادك أبنك رحيم دمر'ني
سمعت كلامك و قررت أرجع ليه عشان قولتي ليا أنه ندمان عليا وأنه شاري
بس ساعتها قولتلك اللي يبيع مره يبيع ألف و أنتي قولتلي رحيم طيب عمل كده غصب عنه ده فاكر أنه بيحبها
أبنك اتجوزها عشان تكيفه عشان مزاجه واحده متخلفش لا تبقي ليه نجمة تربي عياله و ياسمين عشان يطفي نا'ره
قامت عمتي وضربتني كف عمري ما أنساه :ـ
بتتكلمي علي أبني بلوحش يا نجمة .. ده مهما كان أبني ، أطلعي بره بيتي أطلعي ..
وقفت مصدومة من رد فعلها : هي دي الحقيقة اللي مش عجباكي
أنا دائما كنت مهتمية بلولد و البيت و بيرجع أمته و مش يهتم بنفسي أكيد هيبص بره ده برضو غلط مني بس أبنك نيمها علي سريري
انتي ليه مش مصدقه أنه نا'م معاها أنا شوفته بعيني ..
الظاهر أنك مبتسمعيش الكلام يا نجمة يلا بره شدت أحمد من أيدي وقالت بجمود :ـ
ده أبن رحيم مش أبنك أمشي و أنا هربيه ؟!
حسيت أن مشاعري وقفت و كأن فقدت الاحساس و بصتلها بشك: أنا عايزه أبني يا عمتي .
ده مش أبنك ده أبن رحيم أبني لو هو مش عايزه أنا هربيه ولا يكون معاكي ثانيه .. لحقتي تنسي أنه كان بيعملك كويس
انتي ليه قاسيه كدا يا عمتي أبنك قال قدام عينك أنك انتي اللي جبرتيه يتجوزني و يعملني كويس لحد اخر مره كلمني و قال أنه عايزني ده قال قدام عينك أنه مبيحبش نجمة ولا معترف بلولد ولا بيحبه ولا شايف أنه أب و مش قادر يشيل المسؤلية وانتي السبب في كل ده !!
نزل ياسين بغضب شديد: مالك يا نجمة بتكلمي ماما كدا ليه ؟
أمك عايزه تحرمني من أبني يا ياسين ؟! أي الكلام الفارغ ده يا ماما هاتي أحمد يروح مع أمه و بعدين هي نجمة هتروح فين هي ليها غيرنا ..
بصت ليا بعيون شاردة :ـ نجمة مش هتعيش هنا غير وهي مراتك يا ياسين !!
وأنا مش هتجوز نجمة غصب و بعدين هي في شهور العدة ..
خلاص يحصل خطوبة و بعدها تتجوزها ؟!
حسيت أن كرامتي قليلة أوي قدامها و كأنها بتشتري و تبيع فيا بصيت ليهم بعيون كلها وجع وحسيت بدوخه شديدة وفجأة الدنيا بقت سوده ..
شالها ياسين طالعها أوضته يفوقها لكن مش بتفوق طلب دكتورة جت و كشفت عليها وقالت ببتسأمه هادية :ـ
المدام حامل جديد و محتاجه راحه وبلاش تتضغط علي أعصابها و الراحة التامة ليها أحسن
خرجت الدكتورة و ياسين واقف مصدوم : حامل للمره التانيه من رحيم أخويا
فاقت نجمة وبتتضغط علي دماغها بوجع .. عندي صداع شديد هو أي اللي حصل و أيه طلعني هنا ..
رمي سجارته بغيظ و الغيره كانت مسيطره عليه كزز علي سنانه و شد علي أعصاب أيده .. مبقتش مستحمل يا نجمة و أنتي بعيده عني سنين كتير و أنا مش عارف حتي أقرب منك بتوحشيني كل يوم و متحمل جبتي ولد ياريته كان أبني و دلوقت حامل في الولد التاني من رحيم ..
دموعها نزلت وهي بتبص في عيونه اللي أحمرت من الغضب :ـ
أنت بتتكلم بجد أنا حامل يا ياسين
مسك كف أيدها و ضغط عليه .. بتفكريني ليه عايزه توجعيني اه يا ست هانم حامل من رحيم أخويا طليقك فكرك بقا هيرجعلك عشان الطفل ده هو يعمل عملته و أحنا نشيل ..
أنتي حره في اللي في بطنك يا يعيش يا يمو'ت
تقصد ايه بيعيش و يمو'ت ده أبني ولا بنتي عمري ما أعمل فيهم حاجة ، حتي لو هعيش أربيهم أنا يا ياسين
قام بسرعه فتح الباب و نزل علي السلم بصيت من الشباك خايفه يعمل حاجه في نفسه ركب عربيته و ساق بسرعه و أختفي قعدت في الاوضة
مش عارفه أعمل ايه بقيت أم لطفلين أبوهم مش موجود ..
اوفق علي ياسين و أعيش معاهم أهرب و أخدهم معايا هل عمتي هتوافق أخدهم الاتنين و أمشي
الناس هتشوفني ازاي معايا طفلين من غير أب ؟؟
قعدت و غمضت عيني و روحت في النوم من شدة التعب ..
نزل ياسين من عربيته و طلع عماره الدور الثاني عشر في الاسانسير خبط علي الباب بقوة لحد ما فتح رحيم
أول ما شافه حاول يقفل الباب
لكن صده ياسين و دخل ضر'به في بط'نه بغضب ..
جاي أسمعك خبر حلو أوي يا رحيم قاعد هنا ولا علي بالك حد تصرف من الفلوس لحد ما تخلصها .. كمل كلامه وهو بيشرب القهوة اللي علي السفره
يعع دي سادة كل حياتك مر في مر بس هتحلو لما تعرف أن نجمة حامل في التاني
حامل أزاي وحبوب منع الحمل دي كانت بتخده ؟!
ما هو احمد برضو خمس سنين و أكيد نجمة حبت تجيب تاني منك أصلك المفروض كنت جوزها وحقها فا سابت الحبوب دي يشاء القدر تتجوز عليها و تطلقها و تعترف كمان أنك مش بتحبها ..
قعد رحيم و أبتسم بمكر : عادي هنزل الطفل و هاخد منها أحمد
وانت بقا ناوي تعمل أيه ..
رفع ياسين مسد'سه عليه بضحكة خبيثة :ـ
يوم ما تفكر تأذيهم هكون أنا أخوك اول حد يقت'لك و يمشي في جنا'زتك
خرجت بنت بلبس قصير جريت تحضن رحيم بخوف :ـ
لا عشان خاطري متعملش فيه حاجة
ده طلع نجمة عندها حق أنت بتجري ورا اللي تك'يفك ..
خرج من عنده وهو بيتوعد أنه قبل السنه دي نجمة لازم تبقي مراته و يرجع حقها غصب عن الكل ..
قربت رحمة من رحيم تلمس علي وشه اللي كان مخضوض من كلام ياسين حضنته بخوف :
إياك تسبني يا رحيم عشان خاطري أنا مليش غيرك ؟
أبعدي عني ياسين أخويا عارف أن كنت متجوزك قبل نجمة !!
شهقت رحمة بصدمة : هو ده ياسين
•تابع الفصل التالي "رواية عقوبة العشق" اضغط على اسم الرواية