Ads by Google X

رواية قلب احب امراتين الفصل السابع 7 - بقلم شروق حسام

الصفحة الرئيسية

  

 رواية قلب احب امراتين الفصل السابع 7 - بقلم شروق حسام

_” ينفع تفهمني حصل ايه لكل ده يا حيدر ”
حيدر بعصبية وهو بيدور في الأوضة كلها ” الزفت ده مش سوي نفسيا واحد مريض لازم يدخل مستشفي الأمراض العقلية ”
_” اهدي بس وفهمني كل حاجة وفهمني انت ليه جبت جاسمين معانا هنا انت عارف ان الشقة دي محدش يعرف عنها حاجة غيري أنا وأنت ”
حيدر بعصبية أشد ” كان هيموتها يا رهف كان هيموتها شوفته وهو بيخنقها الحيوان كل ده عشان وقفت أتكلم معاها شوية البت حالتها النفسية صفر بسببه وبقت حاسة بإكتئاب انتي ازاي كنت عايشة مع البني آدم ده للدرجادي كان معيشك في وهم للدرجادي كنتي غبية مش ملاحظة تلاعبه بيكي وكدبه انا هتجننننن ”
رهف بخبث ” وانت متعصب ليه ان شاء الله ”
حيدر بتنهيدة ” صعبانه عليا أوي مش بحب اشوف الظلم قدامي يابراءة أنا بجد بكره انِ أشوف حد واقع في مشكلة قدامي ومساعدهوش بحس بالذنب ”
رهف بمرح ” يعني انت حاسس بالذنب ناحيتي ”
حيدر برفعة حاجب ” لا والله طب بطلي هزار بقي ”
رهف بجدية ” بص يا حيدر انا مش راضية اتكلم بس انت كدا هتضيع كل حاجة عملناها وبنعملها ”
حيدر بضيق ” وأنا عملت ايه يا براءة ”

_” معملتش بس هتعمل انت عارف احنا رجعنا هنا تاني ليه ”
حيدر بتنهيدة ” عشان نرجع سما لحضنك وتدوقي الزفت المر ”


_” الله ينور عليك وانا قولت لك تحاول تكلم جاسمين في انها تسحب اسهمها من شركة راكان لأن ثروته كبيرة وأبوها شريك معاه وحضرتك عملت ايه في الآخر”
حيدر بتوتر ” معملتش ومكلمتهاش أصلا ”
_” يبقي مين اللي هيودينا في داهية ”
حيدر بإبتسامة سمجة ” أنا ”
رهف بتنهيدة ” بص يا حيدر انت اخويا الكبير ومكانتك كبيرة أوي عندي انت شوفت اللي كنت بعانيه كل السنين دي وانت كنت معايا في كل لحظة كنت بتعالج نفسيا فيها ده غير رجلي وايدي اللي اتكسروا وكانوا متجبسين ده غير النزيف الداخلي ”
_” أنا كان ممكن أعمله فضيحة بس مستحرمة عندي خطط كتير وكنت أقدر أدمره من زمان من أول ما عرفتم وأنت ساعدتني بس زي ما قولتلك مستحرمة عشان كده حبيت ان حد تاني يعمل كده ”
جاسمين بسخرية ” والحد ده أنا مش كده صح ”
_” انتي زكية واخترتي الشخص الصح لأنِ مش برحم اللي قدامي ولا بهتم هو مين لولا أن حيدر فوقني من الوهم اللي كنت عايشاه كان مستحيل أوافق علي أي حاجة بيطلبها هو اه راكان استغفلني مرة بس مش معني كده انِ مغفلة وغبية ”

رهف برفعة حاجب ” يعني هتساعديني ”
_” ده أكيد واهو هيسلي وقتي شوية قبل ما أسيبه ما أنا مضيعتش سنين عمري عليه وفي الآخر يرجع لك ويسيبني ”
_” صريحة أوي ”
_” جدا علي فكرة وفين ياسمينا عايزة أحضنها وحشتني ”
رهف بغيرة ” اسمها سما سمااااا ”
جاسمين ما ادتهاش أي اهتمام وبعدين دخلت علي أول أوضة شافتها لقيتها نايمة علي السرير وكانت شبه الملاك خدتها في حضنها وفضلت تبوسها في شعرها كتير لحد ما راحت في النوم
وكل ده ورهف وحيدر بيبصوا لها حيدر بحزن علي أمومتها ورهف بغيرة وحزن في نفس الوقت
………………
بعد أسبوع
_” راكان أنا عايزاك تتجوز الثالثة ”
راكان بصدمة ” انتي بتقولي ايه يا ماما أنا مستحيل أعمل كده ”
_” لا هتتجوز يعني هتتجوز وإلا هغضب عليك أنا نفسي يكون عندي حفيد يورث كل ثروتنا دي ”

_” فيه سما ”
_” قولت حفيد مش حفيدة هي آخرها هتخلص تعليمها وهتتجوز ومش هتهتم غير بجوزها أما حفيدي هيفضل يكبر في إمبراطوريتنا ويهتم بيها ”
_” والاتنين اللي أنت اتجوزتهم واحدة فيهم مش فاكرة حاجة أصلا وكمان منعرفش حصل لها ايه في كل السنين دي والتانية أرض بور و أنا مش هفضل مستنية كتير عايز أشوف ابنك قبل ما أموت ”


_” وياسيدي مش هيبقي رسمي عرفي وطلقها وقت ما تحب وقول ان العيل ابنك من رهف أو من جاسمين اللي أنت عايزه براحتك بقي ساعتها فكر وخد قرارك ”
خلصت كلامها وسابته ومشيت وهو فضل يفكر في كلامها كتير وبدأ يتخيل فعلا كل اللي قالته وان خلاص بقي عنده عيل صغير هو أناني اه أناني هو عايز كل حاجة تحت رجليه من غير ما يهتم بالعواقب
…………….
بعد يومين
كان خبر جوازه انتشر زي النار في الهشيم وكل مصر عرفته حتي الصحافة وده سبب ان اسهمه تنزل بالذات بعد ما اتقال انه هيتجوز رقاصة في كبارية ودي حاجة خلته يتصدم
راكان بجنون وهو بيكلم نفسه ” عادي جدا أنا هعمل مؤتمر وهنفي كل ده ”


كمل وهو بيشد في شعره ” بس الصور اللي نزلت هكدبها أزاي وهي حقيقية ااااه أنا هتجننن بس رقاصة هههه بيطلعوا عليا أنا إشاعات انِ هتجوز رقاصة ”
في لحظات كان موبايله رن وهنا بس كانت الصدمة
_” يعني ايه هاااا قوللللي يعني ايه سحب شراكته ”
الموظف حاول يبرر عشان يتفادي غضبه بس هو مستحملش كلمة ومسك الفون وبكل قوته خبطه في الحيطة فوقع متكسر
راكان بجنون وهو حاسس انه لحظات وقلبه هيقف ” جااااااااسميننن جاااااااسمين ”


جت ببرود وقعد علي الكنبة قدامه وهي بتحط رجل علي التانية
_” بتهوهو ليه يا ريكو ”
راكان بعصبية شديدة ” ايه اللي حصل ده فعلا باباكي سحب كل الأسهم ”
_” اه عادي وده حقه ”
_” يعنيييي ايه حقه جاااي بعد شررررراكة سنين ويقوووول حقه تعبيييي هيروووح بسببه أنا قربت أفلس ”
_” لا صحح غلطك قصدك تعب بابا وتعبي في الشركة دي ”
كملت وهي بتمد له ايدها بظرفين ” و اه خد ”
_” ااايه دههه كمااان ”

مسك الظرفين وفتحهم بنرفزة وأول ما قرأ اللي فيهم اتصدم ورقتين خلع من رهف ومنها وبقي الدوبل مخلوع هو حقق الرقم القياسي
راكان رفع رأسه ليها وقرب منها بهدوء ما قبل العاصفة ” ليه ”
_” ليه يا زمن ليه ”
_” بقووووولك ليييييييه ”
_” هو أنت حبتني يا راكان أصلا أنت من ساعة ما هي دخلت حياتك وأنت اتشقلبت 360 درجة وأنا بقيت مركونة علي الرف أنت كنت واخدني كوبري عشان الشغل ”
راكان قرب أكتر منها وحسس علي رقبتها بهدوء ” أنا بعشقككككك يا جاسمين مش هنكر وبعشق رهف جداااااا بس انتم خونة وأنا بكره الخاينين والكدابين ”
رهف بسخرية وهي بتدخل من باب الأوضة ” ملك الكدب والخيانة بيتكلم ”
_” هوووو أنا عملت لكم اااااايه لكل دهههه حراااااام عليكم حرررررام ”
جاسمين بجمود ” بص يا ريكو عشان خاطر بس البت اللي هناك دي اللي بتستحرم تعمل حاجة غلط وبتخاف جدا من ربنا بص بقي أنا خدت كل الأملاك من الست الوالدة وخدت حقي بس وسيبت لكم نصيبكم اللي هو ميجيش 30 % من الفلوس كلها ولا حتي كمان 10 % ومن الفلوس بتاعتكم جبت لكم بيت إيجار في منطقة شعبية أبقي انبسط فيه انت وفيروز ”
كملت بغمزة ” دي كانت قرصة ودن بس يا طليقي العزيز ”

راكان محسش بنفسه غير وهو فيه مصحة بعد ما جاسمين اتهمته في الشروع بالقتل وبدأ يفتكر كل اللي حصل وان هي بعد ما خلصت كلامها قرب منها ووقعها علي الأرض وفضل يخنقها بكل قوته ويضرب فيها
ودلوقتي هو في مصحة بعد حكم القاضي
راكان بصراخ وجنون ” طلعوووووني من هناااااا انتم متعرفووووووش اناااا مين أنا راكان دويدار اااااااهه ”
فضل يصرخ ويصرخ بس مفيش حد رد عليه
………………
_” بت يا جاسمين أنا كده معملتش حاجة ولا خدت انتقامي انتي اللي عملتي كل حاجة وكنتي هتموتي فيها ”
_” لا يا رهف أنتي انتقامتي وزيادة ظهورك بس في حياته من جديد ده لوحده انتقام ”
_” مش حاسة بس ماشي ”
رهف بتنهيدة ” هتعملي ايه تاني ”
_” مش هعمل هحذف كل الإشاعات اللي حصلت وكمان هدي عيلة دويدار نصيبهم في الشركة مع انهم ميستحقوش ”
_” بس أكتر حد ساعدنا فيروز اللي مشيت ورا قلبها ورغبتها ومستخدمتش عقلها بكلمتين بس منك اتضحك عليها ”
الاتنين بصوا لبعض واتنهدوا بتعب

……………
بعد 6 شهور
علي واحدة من شواطئ مطروح
_” مش هتدي الراجل فرصة ”
_” يابنتي قولت لك هفكر ”
_” لسه هتفكري ده بيحبك وشاريكي وبيموت في دباديبك ”
جاسمين بتنهيدة ” مش قادرة أفتح قلبي لحد تاني سيبيني أفكر براحتي يا رهف لو سمحتي ”
_” تمام ”
سما كانت نايمة في حضن جاسمين وحيدر كان بيعوم شوية وأول ما خلص وطلع جذب أنظار الكل حواليه
جاسمين قامت وقفت بسرعة واتكلمت بغيرة ” خدي ياسمينا شيليها أنا غيرت رأيي الراجل ملهوش غير بيت مراته وأنا هلمه ”
جاسمين راحت بسرعة ناحية حيدر ورهف فضلت قاعدة مكانها وبتراقبهم من بعيد وهي بتضحك هي بقت تعتبر جاسمين زي أختها وبتتمني لها الخير هي وحيدر في حياتهم سوا
بصت لبنتها وباستها في خدها واتنهدت بحب
تمت
 ا 


google-playkhamsatmostaqltradent