Ads by Google X

رواية سلطان و الغرام الفصل السابع 7 - بقلم عائشة الكيلاني

الصفحة الرئيسية

 رواية سلطان و الغرام الفصل السابع 7 - بقلم عائشة الكيلاني 

فضل يملس على شعرها بحنان 
غرام صحيت مفزوعة من كابوس سلطان حضنها:ـ كابوس و راح يا حبيبتي اهدي طول ما انا عايش مش هسمح لحد ياذيكي 
غرام فتحت عيونها بصتله و قالت بهمس:ـ سلطان انت هنا.. انت بتعمل ايه النهاردة فرحك 
سلطان بصلها قبل ايديها:ـ لا مانا لغيت الفرح و الجوازة ماقدرتش يا غرام ماقدرتش اكون مع غيرك 
ته ته 
غرام هزت راسها بعدم فهم:ـ يعني ايه مش فاهمه 
سلطان:ـ يعني يا ستي مفيش واحدة على ذمتي غيرك و بعدين انا مش مجنون علشان اتجوز تانى 
غرام:ـ بس انت 
غرام افتكرت الحلم كانت في اوضتها لبسه اسود في اسود و سمع تحت الزغريط و حاجات غريبة 
سلطان:ـ الى واخد عقلك 
غرام بشرود:ـ تصدق انى شوفتك و انت بتتجوزها و انا نايمة و زغريط و اغاني 
حتي حلمت انى برقص ( على خيبتك) 
سلطان بدون واعي:ـ انا ملكك انتي وبس مفيش حاجه تبعدني عنك يومين كدا هنزل مصر علشان شغلي و بفكر اخدك معايا ما انا مش هبقا مطمن و انتي بعيدة 
غرام اتسعت عينها و فاتحة بؤها 
سلطان:ـ و اايه يا بنتي دا اقفلي بؤك ايه المدهش في كلامي 
غرام حطت ايديها على جبينه:ـ انت سخن يا سلطان ولا انا بحلم ولا ايه انت غريب اوى 
سلطان شال ايديها من عليه:ـ انا برضو الى غريب 
غرام:ـ طب هتعمل ايه مع عمي و مرت عمي هتتصرف معاهم ازاي 
سلطان:ـ هى بنت اخويا انا مالى هو كان الى تقع على زفت اتجوزها 
سلطان بصلها و صفر:ـ بس ايه الشياكة دى هو انتي خارجة ولا رايحة تنامي ايه القمر دا اللون قمر 
غرام بهدوء ممزوج بخجل:ـ اه 
رجعت شعرها لوراء:ـ دا فستان ماما 
سلطان:ـ لسه موجود 
غرام:ـ من زمان و انا كل ما اروح في مكان بجمع هدومها في شنطة و هدوم لؤي في شنطة و بخدهم معايا اي مكان اروحه النهاردة بفتح الشنطة ف عجبني الفستان ف قولت اجربه 
قامت و بقت تدوخ بالفستان :ـ حلو مش كدا 
سلطان:ـ حلو علشان انتي لبسه انتي قمر في كل حالاتك 
غرام زقته بخفة:ـ تصدق انك رخم 
دخلت غرفة الملابس و غيرت هدومها 
غرام قعدت قدامه:ـ بجد يا سلطان هتتصرف معاهم ازاي افهم بس 
سلطان:ـ يا غرام انا ظابط اهلي على عيني وراسي بس سجن مش هسمح ايوة سجن من زمان و انا تحت أمرهم ما هما اهلي بقا بس كدا كتير اوى و انا طاقتي خلصت معاهم عمتي و عمي معاهم حق لم قالوا اهرب من الجوازة دى 
غرام بصتله بابتسامة:ـ احسن حاجة عملتها انا على اد ما مضيقة انك كسرت كلام اهلك على اد ما انا فرحانة انك معايا دلوقتي.. صديق صديق و اخ عزيز جدا جدا 
سلطان بصلها بغيظ:ـ اخ طب صديق و مقبولة اخ ازاي ها ردي 
غرام:ـ سلطان انا بهزر معاك على فكرة 
سلطان حاوط خصرها قربها منه اكتر بص في عيونها:ـ انا من نسبلك اخ اخ يا غرام 
غرام بتوتر و عفوية:ـ مكنتش كلمة قولتها يا خويا 
سلطان قبل.ها 
غرام بعصبية و توتر:ـ انت اتجننت على الاخر ايه الى هببته دا انت مش طبيعي 
سلطان بصلها و ضغط على خصرها:ـ انا معملتش حاجة تعصب هو مش انا جوزك برضو اول و اخر مرة تقولي اخ و اخويا و الجنان دا انا جوزك و ابن عمك و بس مفهوم 
غرام زقيته بقوة و جريت على التواليت حطت ايديها على قلبها و نزلت في الأرض ببطء و قعدت تبكي و هى بتفتكر ساهر و ذكرياتها معاه:ـ انا اسفة يا ساهر انا معرفش معرفش حصل ايه و ازاى بقا قريب مني بالشكل دا س سامحني يا حبيبي 
غرام غسلت وشها و خرجت نامت على السرير:ـ معلش يا سلطان نام على الكنبة النهاردة ممكن 
سلطان:ـ انتي كويسة 
غرام بعدت عنه :ـ كويسة بس عايزة ابقا لوحدي النهاردة ممكن 
سلطان بصلها بهدوء و غضب في نفس الوقت و راح نام على الكنبة 
غرام نامت و هى تشعر بالحزن و الغضب 
تاني يوم في اوضة سلطان 
مشيرة:ـ يا بت الهبلة انتي هتجبيه من بره مانتي بنت لارا لارا العبيطة نظرة واحدة من ابوكي سبت مستقبلها و حياتها و كرامتها في الزوايا 
غرام:ـ يا مشيرة الجزمة بتلسع والله و بعدين انا عملت ايه 
مشيرة:ـ بقا الزفت يتجوز عليكى و انتي زى العبيطة متكلمتش 
غرام:ـ ما هو متجوزش 
ميشرة:ـ اترزعي 
غرام قعدت على الكرسي:ـ انا خانته يا مشيرة انا خاينة 
مشيرة بصتلها بصدمة و رجليها مش شيلها:ـ ع خونتي مين انتي لحقتي تخوني جوزك ليه يا غرام 
غرام بدموع و اترمت في حضنها:ـ انا خونت ساهر يا مشيرة 
مشيرة اتسعت عينها و بعدتها عنها:ـ هو العبط في العيلة وراثة للاسف جت في امك و فيكي هببتي ايه 
غرام:ـ بس مش هتقولي لماجي 
مشيرة بنفذ صبر:ـ غرام غرام هببتي ايه قبل ما ارتكب جري.مة 
غرام حكت لمشيرة 
مشيرة:ـ هبلة بنت هبلة انتي هتموتني ناقصة عمر الله يخرب بيت ماجي على ابنها... هو انتي بتحبي ساهر يا غرام 
غرام:ـ اكيد 
مشيرة بصت في عيونها:ـ ممم انا و انتي بينا حاجات كتير مشتركة كنت عاملة زيك كده لم سبني انهارت و اتجننت و لم ظهر امير و اتجوزته و اتسرعت و طلبت الطلاق اكتشفت انى عمري ما حبيت الاولاني انتي حبك لساهر مجرد احساس بالذنب و تعلق بيه مش اكتر...
كملت بقسوة و جمود مصتنعيين ساهر مات يا غرام مات اقبلي الحقيقة بقا مات لا بيجيلك ولا بيتكلم معاكي انتي ليه رفضة الواقع لأمتي هتفضلي دفنه نفسك في الخيال ردى انا مكنتش عايزة اوصل لكدا 
مشيرة شديتها من ايديها و خرجت من القصر كله ركبوا العربية بعد شوية وصلوا المقابر بتاعت عائلة لارا نزلو من العربية و دخلوا 
مشيرة:ـ بصي دا قبر ساهر مكتوب اسمه اهو 
اتجهت لى قبر لارا:ـ و دا قبر لارا امك شوفتيه 
مشيرة شديتها من دراعها:ـ و دا لؤي توامك غرام هما في مكان احسن دا أمر الله لازم تتقبلي الحقيقة لازم تكوني في الواقع فوقي بقاا يا بنتي 
غرام بزعيق:ـ انتي كدابة 
مشيرة بصدمة من طريقتها:ـ انا انا يا غرام 
غرام و الدموع متجمعة في عيونها:ـ انتي عملتي كدا علشان علشان اكره هما عايشين بيتكلمو معايا و بيجو ليا كل يوم حتى يوم فرحي كانوا معايا ساهر كان بيبصلي و بيضحك و امي كمان حتي هى الى الى حطت ليا الميك اب انتي كدابة و من
فجأة كف نزل على وشها 
مشيرة بصدمة و دموع:ـ ليه كدا ليه يا ميسون 
ميسون:ـ ولا كلمة 
ميسون مسكت غرام و بقت تهزها:ـ اسمع يا بنت احنا صبرنا عليكى كتير لكن لحد كدا و كفاية اوى فكرك انى مش عارفه انكي بترمي الدواء انا عارفه كل حاجة عنك يا تتعالجي و تعيشي زى الناس يا هتشوفي وش عمرك ما شوفيته في حياتك 
كملت بدموع:ـ انتي فاكره كدا هما مرتاحين لا هما التلاتة زعلانين من حالتك دى اامك كل يوم بتجي مقهورة و بسببك ساهر الى بتقولي خونتيه بيجلي كل يوم و هو حزين بسببك حتي لؤي انتي بتعذبيهم في قبرهم عارفه يعني ايه هما مش حبينا الى بتعمليه في نفسك فوقي يا غرام فوقي للواقع هما موتو يا حبيبتي 
غرام هزت راسها برفض:ـ مستحيل 
مشيرة واقفة بتبصلهم و بتبكي بقهرة في صمت 
غرام:ـ انتوا الاتنين كدابين انت جايين ليه هاا عايزين ايه مني انتوا بتكدبو عليا صح انا بكرهكم كلكم كدابين من اول امين لحد انتوا 
غرام :ـ اخواتك اتجننوا يا امي بيفولو عليكم 
غرام حطت ايديها على رأسها و على وشك الوقوع 
مشيرة:ـ غرام
غرام:ـ انا كويسة...
اتجهت لى قبر لارا حطت ايديها على الاسم و هنا حست بخصة بقلبها و انهارت في العياط ( ملحوظة هى مذلة رفضة فكرة ان مامتها و اخوها و خطيبها اتوفو) 
فلاش 
امس 
غرام ببكي:ـ هيتجوز يا امي انا هبقا رقم في حياته 
ساهر بشبه غضب:ـ كفاية يا غرام انسيني انا مش موجود انا خيالك يا بنتي 
غرام:ـ هششش انت بتقول ايه انتوا كمان عايزين تسبوني عايزين تسبوني لوحدي 
لؤي بحزن:ـ انا ميت يا غرام اقبلي بالواقع احنا مجرد وهم في خيالك 
لارا بدموع:ـ متوجعيش قلبي عليكى اكتر من كدا اقبلي بالواقع يا حبيبتي 
لؤي:ـ هتوحشيني لحد ما نتقابل بجد 
باك 
غرام انهارت في البكاء و هى بتبص لاسم امها و لؤي و ساهر 
مشيرة بدموع:ـ ليه يا ميسون 
ميسون:ـ لازم تقبل الحقيقة غرام حبيبتي انتي لو مفوقتيش هتروح مصحة نفسية عايزة امك تزعل منك طب و ساهر زمان كنتي بتطلع الاولي على المدرسة علشانه علشان يكون فرحان بيكي والله يا حبيبتي هما بيتعذبو لم بيشوفكي بالشكل دا 
مشيرة اتجهت ليها و قعدت جانبها:ـ بصلي بصلي لارا بتقول انكي شبهي اكتر حد لم كنتي بتعملي مصيبة تقول تربيتك لكن لا انا بنتي قوية و صبورة بنتي قوية و صبورة بصيلي هنا انتي هتخدي الدواء و هتخفي و هتعيشي حياتك زى البنادمين و هترجعي لعقلك مفهوم 
مشيرة حضنتها و غرام مذلة بتبكي بعد وقت خرجوا من المقابر في العربية 
ميسون:ـ خلاص عيطنا دلوقتي كل واحدة تمسح دموعها اياك المح واحدة فيكم بتعيط اودام حد حتي لو كانت قطة مفهوم امسحي دموعك يا غرام 
ميسون طالعت بالعربية بعد وقت غرام وصلت القصر 
زينب:ـ كنتي فين يا غرام و مش بتردي على تلفونك ليه قلقتيني عليكى 
غرام بسخرية: و دا دور برد ولا فقط ذاكرة 
زينب:ـ قصدك ايه اتكلمي عدل 
غرام بدموع:ـ انا مخنوقه اوي يا عمتي مخنوقه اوي 
زينب حضنتها بخوف مفرط:ـ مالك يا حبيبتي فيكي ايه 
غرام:ـ سبوني يا عمتي سبوني خالص 
غرام كانت هتكمل لكن افتكرت كلام ميسون مسحت دموعها 
غرام:ـ هو فين سلطان 
زينب:ـ سلطان في الغيط مع عمك قعدين هناك مالك يا حبيبتي 
غرام:ـ بعد اذنك 
فى بيت اهل لارا 
مشيرة:ـ ميسون بلاش ارجوكي 
ميسون:ـ قرصت ودن صغيرة علشان تعرف بتلعب مع مين 
مشيرة:ـ ما هو متجوزش 
ميسون ببرود:ـ بس وافق أهلو سبيني اشوف شغلي في صمت لارا ماتت لكن انا مموتش 
ميسون مسكت الفون و عملت اتصال:ـ نفذي فورنا 
فى القصر في اوضة ياسين و جبرية 
الشغالة:ـ القهوة يا ستي 
جبرية خدت القهوة:ـ روحي على شغلك 
الشغالة خرجت جبرية شربت القهوة و ......
يتبع 
قبل ما تاذي غرام اسالي الاول عن خالاتها  😂🙈
البارت ـ السابع 
سلطان و الغرام 
عائشة الكيلاني

  •تابع الفصل التالي "رواية سلطان و الغرام" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent