رواية رغم العناء لم افقد الامل الفصل السابع 7 - بقلم فاطمة الدمرداش
السابع
رغم_العناء_لم_أفقد_الأمل
روز: الناس جايه كمان نص ساعه وبابا حته م رن يباركلي هولي مش بيحبنا
إيناس: دايما مقلل مني روح يامحمود ادعي عليم اقول اي بس
رن الهاتف
سهام: الو مين
مدثر: انا مدثر
سهام: اهلا بيك يبني
مدثر: اهلا بحضرتك حقيقي انا مش عارف اعتذرلك ازاي
بجد ع الموقف ده بس حقيقي كنت مضغوط علشان السفر
سهام: تبارك الله عليك كلك ذوق يبنتي
مدثر: اقل حاجة فحقك وكمان اعتذريلي للانسه ريناد لوسمحتي
سهام: يبنتي مافيش داعي لكل ده ربنا يرضي عنك وحاضر هعتذرلك ليها مع ان اعتذرك ده لي معرفش
مدثر: دا لازم يمدام ربنا يباركلك فعمرك انا داخل ع المطار وهرجع الجمعه
ممكن طلب
سهام: اكيد
مدثر: خلي بالك من ريناد لوسمحتي ومتخليش حد يزعلها خليها تركز علي هدفها وبس
سهام: بتعجب ريناد ااه حاضر يبني
مدثر: في حفظ الرحمن
سهام: ربنا معاك يبني
قفلت الفون
ربنا يجعله من نصيبك يبنتي ويعوضك كل خير
قلبي بيقولي ان محدش هيسعدك غيره
روح يابني ربناا يسلم طريقك يارب
ركب الطيارة ولم تفارق الابتسامه وجه
دعي كثير بالتيسير لريناد
والله انا مش عارف ازى بقيت كده ربنا يفرح قلبك ويبعد عنك كل اذي
يارب احفظها ومحدش يزعلها ولا يقلل منها
طرق الباب
روز: مالك وصل يا مامي أفتحي بسرعه
إيناس: فتحت بسرعه يادى النور يادى النور
اتفضلو
دخلت صباح وهي بتزغرط
إيناس: يا اهلا وسهلا بالغاليه اهلا وسهلا
جلس مالك وبرفقته والده عثمان
اتفضلي يا صباح
عثمان: حضرتك ام العروسه صح
ايناس: اه ياعثمان بيه
عثمان: هي مش الاصول بتقول ان راجل البيت هو اللي يستقبلنا
نظرت إلي الارض بإحراج
في دى عندك حق يابيه ابوها من الصبح مش عارفنله خبر والغايب حجته معه
مالك: ازي بس دا حته هو اللي قايلي تعالو انهارده
إيناس: طيب وانا مسدش
عثمان: بتكبر ومالو اي حاجه وخلاص
لتدخل روز بفستان وردي شفاف علي الاكمام
وشعرها كله باين من تحت الطرحه الشيفون
مع هيلز رمادي
دخلت بصنية الشربات
اي العروسه القمر دى
واخدتها فحضنها صلاة النبي ماشاء الله عليكي
جلست بجانب امها
إيناس: اي يروز ياحبيبتي سلامي علي حماكي
روز: سوري يعمو ما اخدتش بالي من الكسوف
نظر لها عثمان بقرف وكسوف يجو ازى مع بعض
روز: حاولت ان تمسك اعصابها نورت يعمو اتفضل الشربات
عثمان: انا اخر مرة شربت شربات كان فقراية فتحتي علي صباح
دى موضه قديمه اوى
الدنيا اطورت علي فكرة
إيناس: دى العادات بتاعتنا
وبعدين شربات اي دى الاكل جاهز اتفضلو اتفضلو
صباح مكانش له لازم
مالك: بهمس لروز اي القمر ده عااااااااش ليكي
هاتي رقم فونك بقا
روز: شكرا ليك طبعا طبعا اكتب عندك كده......... 011
مالك: اشطا ياعسليه يالا بينا
عثمان: السفرة تشرح القلب والله
الله علي الطعامه الله
إيناس بالهنا يا عثمان بيه
صباح: اي ولاد مش هتاكلو
مالك: اه طبعا يالا يغاليه
روز: بكسوف اتفضل
مالك: ابدا اتفضلي انت يست البنات علي الكرسي ده
إيناس: بدموع ربنا يتمم بخير يحبيبتي
صباح: انهارده يوم جميل مش عايزين عياط
عثمان بعضب اي الاستهتار ده ده
إيناس: في اي
عثمان: والله وانتي بتستغفلي مين ياهانم
صباح: في اي مالك
عثمان: اتفضلي جايبه الاكل من مطعم البيك
مالك: وفيها اي
عثمان: معني كده ان حضرتك مبتعرفيش تطبخي ولا الدكتورة
إيناس: لا مش كده بس المغزي ان الاكل بتاعنا مش من مقام حضرتك
عثمان رفع ايده بمعني اسكتي
اعمليلي شاي وانتو كلو خلي الاكل الجاهز يموتكو خلينا نتفق انا مش فاضي لحكاوى الستات
يعني اي مافيش راجل فيبت طويل عريض
روز: من فضلك مينفعش تغلط فبابايا بالطريقه دى
عثمان: هو فينو باباكي ع العموم يا إيناس هانم بكره هنجيب الدهب والخطوبه الجمعه
ريناد: بنهيار بابا في اي يدكتور
الدكتور: للاسف تعبان جدا واعصابه مشدوده هو حد زعله لان دى بدايه جلطه
طيب هو تعبان عنده السكر القلب
ريناد: اه عنده السكر والضغط واوقات ايده بتتنفخ كده بس بياخد البرشام
الدكتور: لازم يدخل العنايه بسرعه
ادفعي المصاريف وهندخله فورا
ريناد: كام يعني
الدكتور: شوفي الحسابات هتدفعي كام
ريناد: حاضر هدفع بس دخله حرام عليك
الدكتور: دى تعليمات يبنتي ادفعي وهندخله فورا
مالك: نقرا الفاتحه بقاا
صباح مبروك يابني مبروك
وانتي يعروسه مليون مبروك
عثمان: هه بشمئزاز انا مش عارف اي العيلة دى
عالعموم ربنا يتمم بخير
ليطرق الباب بشده
إيناس: فسرها ليكون محمود ويبوظ الليله علشان انا عارفه وعارفه دماغه
حاضر انا جايه اهو
دخل راغب وهو يتنفس بصعوبه
روز: اي ده كمان اخرج برا الشحاتين دول جابولنا البلا
راغب: الله يسامحك يبنتي
مالك: انت لسه هتحكي اخرج برا
راغب: مش ده بيت محمود كمال
إيناس: يانعم
راغب: ياناس ادوني فرصه
محمود بيه تعبان اوى فالمستشفي وليه ساعه بدور علي بيته
بنته ريناد معه
ودلوقتي فالمستشفي ازى ياهانم مش ساله فجوزك ده من الساعه11محجوز
روز:ياحبيبي يابابا وجريت
مالك: استني
إيناس: ملناش فرح ابدا منكد علينا حته وانت تعبان يفرحتك يبنتي اللي تكسرت يافرحتك
صباح: اي ده يا إيناس احنا في ايه جوزك فالمستشفي وانتي بتقولي كده
الحقي بنتك
إيناس: اه ياقلب امك يبنتي كان مستخبي فين ده كله
عثمان: انت ست مش اصيله ولا تنفعي تكوني
ام بنتك لو طبعها كده الجوازه دى مش هتم ابدا
انا اصلا ابني شافكم فين ناس بيئة
صباح: عيب ياعثمان مش كده
عثمان: قدامي نشوف ابو المحروسه
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رغم العناء لم افقد الامل ) اسم الرواية