Ads by Google X

رواية بريق حياة الفصل الثامن 8 - بقلم نرمين قدري

الصفحة الرئيسية

 رواية بريق حياة الفصل الثامن 8 - بقلم نرمين قدري 

الفصل الثامن
علقت نورين يدها علي جرس الباب وقالت بلهفة : افتحي يلا يا ماما وحشاني قوي حتجنن و اخدك في حضني بقا 
وفجاءة فتح الباب ولكن هنا كانت الصدمة لنورين 
فتح حمزة الباب مستعجل لأن الطارق لم يصبر وظل يضغط علي جرس بإلحاح
فتح حمزة  بغضب شديد من الطارق وهو يلف الفوطة حول خصره و يتساقط الماء من شعره 
شهقت نورين فور رؤيتها لشكل حمزة كده وقال له بجده: ايه ده هو في حد بيفتح الباب بالمنظر ده ايه ده  متعرفش أن في أصول ولا ايه   لو متعرفش اعرفها لك يا باش مهندس 
و  وججها من كتره الاحمرار يكاد ينفجر  
استمتع حمزة بخجلها الزائد وقال وهو مستمتع : وهو كمان ينفع آنسة حلو زيك ترن جرس علي شاب قاعد. لوحده مش دي اصول بردو يا باش مهندسه ولا  الاصول عندي وعندك لاء .
وتعالي هنا انتي مش بتسمعي الكلام ليه هو انا مش قايلك ما تمشيش علي رجلك انهاردة خالص بس انا متهيقلي انك لو سمعتي الكلام هتتعبي شكلك مش من النوع اللي  بيسمع كلام خالص 
اثار غضب نورين وقالت بغضب شديد: انا معرفش انك قاعد هنا علي فكرة أنا لما عرفت أن ريكو جه هنا توقعت أن ماما إحسان جت مكنتش اعرف ان ريكو معاك انت علي حد علمي  انك مش. بتحب القطط .
ثانيا انا كده خلقت ربنا مش بعرف اسمع كلام خالص 

وفجاءة شدها حمزة من يدها الي داخل واغلق الباب بسرعه
اتفجاءة نورين من تصرفه الغريب وقالت بحده :انت ازاي تسمح لنفسك تعمل كده وازي تدخلني هنا وانت بالمنظر ده في ايه يا باش مهندس 
شاور لها أن تصمت و نظر من العين اللي في الباب وقال : دلوقتي تقدري تخرجي كان في صوت حد علي سلم خفت حد يشوفك وانتي وافقة معايا وانا بالمنظر ده عيب في حقك وانا بعتذر عن طريقة اللي دخلتك بيها  و تاني مرة صوتك ده ما يعلاش عليا فاهمه دي اول واخر أنظار ليكي يا باشمهندسه 

قالت له وهي تنظر للأرض بأستحياء : خش بقي اللبس 
وانا ماشية وما تفتحش الباب كده تاني ولعلمك انا مش بخاف من انظاراتك يا باشمهندس سلام 
ولكن قبل أن تمشي هجم عليها ريكو وكأنه يفتقدها نط في حضنها لدرجة أنها كادت تفقد توازها
نورين بضحك : كده بردو تسبني وتمشي و حضتنة جامد  عارف لما أمك تيجي هشتكلها منك انا مخصماك علي فكرة
قال حمزة وهو معحب بطريقتها مع القط : اسيبك مع حبيبك واخش اللبس ثواني و راجعلك اوعي تمشي 
دخل حمزة الغرفة واغلق الباب وراءة 
جلست نورين قرفصاء علي الارض و بدأت تحسس علي القط بحنان و قال له والدموع في عينها: انت كمان جاي تدور عليها صح وحشتك زي ما وحشتني البيت وحش قوي من غيرها انا حتجنن و اشوفها وحشتني قوي يا ريكو و حشني حضنها وأنها تسمعني نفسي قوي احكلها عن حاجات كتير بجد وحشتني 
وقف حمزة متكاء علي الباب و هو يستمع لحديثها  مع القط عن جدته 
قال حمزة بحنان شديد: لدرجة دي بتحبي جدتي 
رفعت نورين رأسها لاعلي والتقت بعينية : لابعد ما تتصور وقامت وقفت ثم أكملت : تعرف يا باش مهندس أنها الوحيدة اللي بتفهمني من غير ما اتكلم انا كنت محتجالها قوي فترة اللي فاتت كنت محتاجة الدعم المعنوي اللي كانت بتقويني بيه 
قال لها وهو يقترب منها : وهي كمان روحها متعلقة بيكي قوي تعرفي اول ما سمعت خبر الحادث تعبت ونقلنها المستشفي
فلا ش باااااك
قالت احسان وهي تغمز لحازم : حمزة تعالي وصلني البيت انا عاوز اروح بقي ابني وحشاني و كمان نوري حببتي وحشاني زمنها يتحضر للعرض بتاعها ولازم اكون معاها 
قال حمزة وهو يضع يده علي راسة : انا بحد يا تيتة مستغربك قوي طول الوقت مافيش غير سيرة اللي اسمها نورين دي على لسانك ما تجبيها تعيش معانا احسن ده انا خايف افتح الحنفية تنزلي منها بجد أوفر قوي طريقة كلامك عنها وكأنها واحده من العيلة 
قالت له الجده معاتبة : بس يا حمزة ما تتكلمي عن نوري. كده بجد ازعل منك قوي نورين بالنسبالي غلاوتها ازي غلاوتكم انتم كمان في قلبي 
قال حازم ليثير فضول حمزة : تيتا هي شكلها ايه نورين دي بصراحة من كتر ما حاكيتي عنها عندي فضول اعرف شكلها 
رد حاتم : شكلها مش هو المهم  الغريب بقي في الموضوع كله أنها بتدرس  هندسة و تخصصها صعب  في نفس الوقت بترقص باليه عملتها ازاي دي مش عارف
ابتسمت الجده علي كلام احفدها وقالت : نورين دي بصراحة أنا يعتبرها بنتي وحببتي و هي كمان عندها إصرار غريب علي نجاح مش بتعرف المستحيل ابدا 

قال حازم وهو يحضنها: لاء بقي انا كده حاغير منها مليش دعوة انتي تيتة بتاعتي انا وبس 
ضحك كل الحاضرين ولكن فضول حمزة كان اكتر منهم لمعرفة من المدعوة نورين 
لاحظت الجده لاهتمام علي وجه حمزة ولكنه مازال صامت لا يتحدث عنها شاورت الجد بعينيها لحازم وحاتم حتي يستمروا في الحديث عن نورين 
قال حاتم متعمدا : بس مقولتيش يا تيته اشمعنا البالية بلذات اللي اختارته اسمها ايه دي
ضحكت الجده وقالت بمرح: نوري يا حاتم اسمها نوري
هي اختارت البالية علشان بباها الله يرحمه كان بيكلمها عنه  كتير و بعد وفاته هي صممت أنها تنجح فيه علشان تحقق رغبة والدها 
وفجاءة رن هاتف الجده قالت الجده مبتسمة و هي تنظر للهاتف : ابن الحلال عن ذكره بيبان نوري بتتصل اكيد اختارتها اللجنة علشان تسافر معاهم 
فتحت الجده الخط وقالت بمرح : نوارت قلبي نوري حببتي يلا فرحي قلبي وقولي أنهم اختاروا اجمل وارق باليرينا في دنيا 
ولكن جاء صوت علي الطرف الآخر يبكي بشدة وقالت وفية: اللحقيني يا ست احسان نورين بتروح مني حصلت ليها حادثه و هي بترقص قدام اللجنة
انفعلت الجده بشده وبصوت مخنوق : وهي عاملة ايه بنتي جرلها ايه يا وفيه 
وفيه بصوت مبحوح من كثره البكا : معرفش معرفش هي في العمليات وأغلقت الخط 
التفت الجميع إلى الجده وهي متفاعلة و بتبكي
تقدم منها حازم وحضنها وقال: اهدي شوية يا تيتة ايه اللي حصل بس خلينا نفهم 
قالت الجده بوهن شديد : نورين نورين يا حازم عملت حادث ثم غابت عن الوعي 
تم نقل الجده الي المشفي بسرعة تامة والكل كان قلق عليها و لكن فضول حمزة كان يزداد بشده 
مكثت الجده في المشفي اسبوع إلي أن تحسنت حالتها 
واحفدها الثلاثة ملازمنها كا ظلاها 
فاقت الجدة وقالت : ايه يا حبيبي انتم مش بتروحوا ليه انا بقيت كويسة الحمد لله
اقترب حمزة وماسك يدها وقبلها وقال: كده بروضوا يا تيتة تقليقنا عليكي بجد خفت عليكي جدا 
ماسكت الجده يده وقالت حمزة ليا عندك طلب لو بتعزني
قال حمزة وقد ارتسمت الجدية علي وجه: قولي يا ست الكل انتي طلباتك اوامر
قالت الجده بصوت منخفض : نورين ياحمزة خالي بالك منها و اقف جنبها البت دي معدنها اصيل انا معرفش ايه اللي حصلها بعد الحادث بس اكيد نفسيتها دمار علشان خاطري خليك جمبها لحد ما تقف علي رجليها تانى  اكيد حلمها راح و اللجنة اختارت حد تاني للسفر وده حيأثر عليها فوق ما تتخيل بنتي و عارفها كويس ده كان حلمها وكتبر تخيلت نفسها وهي بتمثل مصر برا 

قال حمزة وهو يربط علي يدها : من عيوني يا ست الكل اطمن عليكي بس في الاول و اعتبري نورين في عهدتي  حسلمها لك واحده تانبة. خالص غير اللي تعرفيها 
باااااك
قالت نورين وهي تحتضن القط بحنان: انا بجد نفتقدها بكل معاني الكلمة ربنا يخليهالكوا
نظر حمزة لساعة يده و قال اظن بقي تخشي بيتكم وتنامي علي طول علشان عندنا شغل كتير الصبح واعملي حسابك تكوني جاهزة السلعة سبعة
التفتت له نورين وقالت بتعحب: الساعة سبعه ليه رايحين نبيع لبن ولا ايه مش بدري قوي كده هو في شركة هندسية  بتفتح ساعة سبعة 
قال لها و هو يقترب منها : بصراحة أنا مش عارفة انتي بتكلمي كتير ليه ما يحصل ايه لو قلتي حاضر وخلاص الدنيا حا تنهد و لا ايه بس فاهميني
ضحكت نورين وقالت بشقتاوة : هههههههههههه هو انا مقلتلكش 
قال لها وهو يضع يده في خصره: لاء مقولتليش خير
قالت له وهي تستعد الذهاب : مش انا مش بعرف اقول كلمة حاضر خالص ملغية من قاموسي اصلا 
قال لها بتحفظ : لا اتعلمي قوليها بقي علشان من هنا و رايح مش حتقولي غيرها 
الفت نورين رأسها له وقالت : سقت طموحات بيعلي قوي يا هندسة كان غيرك اشطر سلام يا مهندس 
وتركته وماشت وأغلقت الباب خلفها
ابتسم حمزة علي طريقتها وروحها المرحة و قال في نفسة : ااااه شكلك حاتتعبيني قوي يا نوري عاوز تتبرمجي من اول وجديد ويا انا يا انتي دماغك الناشفة دي لازم تتكسر الاول ماشي سهلة و ابتسم بحب 
استغرب حمزة نفسة وسر ابتسامة داءما كلما ذكر اسمها في نفسة قال لنفسة : خير يا حمزة ايه حكايتك وايه سر اهتمامك الزايد بيها معقول كل ده علشان جدتي وصتني عليها طايب منا كنت ممكن شغلتها في شركة وابقي كده عملت اللي عليا بس ايه ايه اللي بيحصلي ده انا بقرب منها بسرعة غريبة البت دي عاملة زي المغناطيس فيها قوة جذب جبارة 
دخلت نورين منزلها وجدت ولدتها وقفلها علي الباب وفي عيونها غضب يكادو بفتك بيها 
ابتلعت نورين لعبها بصوت مسموع ودخلت وأغلقت الباب  ونظرت اللي ولدتها وقالت لها و هي تترك  القط علي  الأرض : خير يا فوفو واقفة كده ليه 
وفيه بغضب شديد : كل ده كنتي فين و مصبرتيش اخلص كلامي و اخدتي في وشك جراتي وانا عمالة اقولك أن الست احسان ما حتش 
قالت نورين وهي تنظر القط : ماما انا ما سمعتكيش وانتي بتنادي عليا
قطعت ولدتها  كلامها : تمام قوي أنتي ما سمعتيش و روحتي و خبطي الباب و فتحلك  حمزة الباب واكيد قالك أن جدته مش جوا ايه بقي اللي اخرك كل ده افهم ممكن

  •تابع الفصل التالي "رواية بريق حياة" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent