رواية قلب احب امراتين الفصل الثامن 8 - بقلم شروق حسام
حلقة خاصة 1 🦋 بقلم شروق حسام 🦋
_” بتعيطي ليه يا حبيبتي ما أنا قولتلك قبل كده مش عايز غيرك ”
_” عارفة بس أنا نفسي في بيبي العلاجات مش جايبة مفعول احنا بقي لنا 6 سنين متجوزين ”
حيدر بحنان وهو بيحضنها ” أديكي قولتي 6 سنين مش كتير يعني لسه العمر قدامنا طووويل وبإذن الله هنخلف بدل العيل دستة وساعتها هتبقي عايزة تتبري منهم وكمان سما لوحدها صداع ”
_” فعلا دي روح قلبي وبنتي البكرية بس أنا عايزة أجيب لها أخت البت مش هتفضل وحيدة كتير ده غير إن رهف مش عايزة تتجوز تاني فليه نسيب سمسمتي وحيدة ههههه ”
_” أوعدني إن عمرك ما هتفكر تسيبني يا حيدر أموت لو عملت كده ”
_” مستحيل يا جوجو ده أنا طلع عيني علي ما حضرتك أتكرمتي وأعترفتي لي بحبك ”
جاسمين بخجل ” حقك عليا بقي حايدرو ”
حيدر مسك خدودها الاتنين وبقي يشدهم ” حايدرو ايه يا حجة بتخترعي الأسماء الغريبة دي ازاي هههه حايدرو ”
ساب خدودها وباسها علي خدها مكان الاحمرار
حيدر بتذكر وضيق ” هي براءة مكلمتكيش ”
جاسمين بغيرة ” بتسأل ليه يا افندي هااا أنا أكلمها أنت لأ فاهم ولا لازم أفهمك ”
حيدر بص لها بتفهم هو عارف انها بتحب رهف وبتعتبرها زي أختها بس هي بتغير عليه حتي من والدته
حيدر ضربها بخفة علي رأسها ” أختي وعايز أطمن عليها ده غير إنها بقي لها فترة مش بتكلمني ”
جاسمين بصت له بإبتسامة وهي من جواها حاسة بقلق وتوتر هي عرفت من فترة انها كانت بتأخد موانع حمل وهي مش عارفة وطلع راكان هو السبب واكتشفت الموضوع لما راحت عند دكتورة تكشف وقالت لها أنها كانت بتأخد موانع حمل علي مدار سنين وده كان هيسبب لها عقم دائم وطلع موضوع ان هي ما بتخلفش مش حقيقي هي كانت تقدر تخلف عادي بس التحاليل اتبدلت مع حد تاني وراكان عرف الموضوع بس استغل الحوار عشان يخليها جنبه ويضمن ان هي مستحيل تسيبه لأن مين هيرضي يعيش مع واحدة عاقر
( مش بقول واحد مريض )
……………
في فيلا أهل حيدر
كانت قاعدة بتذاكر لبنتها اللي عمالة تفرك كتير ومكسلة تذاكر
_” يا بنتي بقي إمتحاناتك قربت وأنتِ بلاطة ده المدرسين بيشتكوا منك ”
سما بصدمة مصطنعة ” مين أنا ! لا دول بيضحكوا عليكي يا مامي ”
_” طب يا ستي صدقتك قولي لي بقي ال 9 في 8 بكام وده سؤال تافه البيبي يقدر يجاوبه ”
_” مش للدرجادي بس المجموع هيبقي 17 ”
_” إيه عيدي تاني ”
_” بقولك أنا جعانة ”
رهف بتنهيدة ” مفيش حد هيقدر عليكي غير جاسمين ده أنتِ طلعتي عيني في المذاكرة ”
_” اه صح يا مامي هو بابا ومامي جايين أمتي وحشوني ”
رهف بهمس ” في شهر عسل جديد كالعادة ”
_” عندهم شغل ومش راضية أكلمهم عشان يخلصوا شغل ويجوا بسرعة ”
سما بعدم إقتناع ” تمام يا أختي هعمل نفسي مصدقة ”
رهف بصدمة ” بت أنتِ عفريتة ”
سما بغرور مصطنع ” أعلم أعلم تشكرات ”
_” سما تاعبة أمك ليه ”
سما بأعين متسعة ” أنا يا جدو لا جدو إيه أنا يا عبعال ”
_” عبعال إسمها عبد العال يا فاشلة ”
_” إخس عليك إخس يا ناصف أنا فاشلة ده أنا الكل يشهد بشطارتي”
ناصف بضحكة ” أنتي هتقولي لي ”
سما بهمس ” أقف في صفي المرة دي وإلا هقول لفراولتك إنك هارون الرشيد وبتخونها ”
ناصف برفعة حاجب ” لا والله وأنتي بتحسبيها هتصدق الكلمتين دول ”
روان بدهشة ” هصدق إيه يا ناصف ”
ناصف بشر ” البت سما بتقول إنها عايزة تجرب الكوسة من إيدك ”
سما بفزع ” كوسة أنت بتقول إيه يا جدو بقي خلاص أنا آسفه كله إلا الكوسة ”
خلصت كلامها وجريت علي أوضتها بخوف من إنها تأكل الأكلة دي بالذات
( والله يا بنتي وأنا كمان مش بتقبلها وعمري ما أقرب منها )
رهف بتنهيدة ” شقية ”
روان بحب ” جدااا ”
ناصف برفعة حاجب ” وأنتي يا هانم مش ناوية تخليني أفرح بيكي زي التاني اللي بقي له 6 سنين في شهر العسل ”
روان بفرحة ” أيون أيون أيون لازم تتجوزي بقي وتجيبي لسما أخوات عايزة أشوف حفيدي ”
_” أنا كنت عايزة أجوزك حيدر بس هو إتجوز خلاص وبيحب مراته وأنتي وهو بتعتبروا بعض إخوات ”
_” أديكي قولتي إخوات وبعدين أنا مش هتجوز جاسمين إن شاء الله هتحمل وتجيبلكم الحفيد أنا مستكفية بحياتي البسيطة دي ”
ناصف بضيق ” رهف أنتي تسكتي أنا لولا جيبتك هنا بالغصب مكنتيش فضلتي هنا وكنتي هتبعدي عني أنا وأمك ”
_” خلاص بقي ميبقاش قلبك أسود كده يا بابا أنسي بقي ”
_” هنسي بس قابلي العريس اللي جايلك حاجة أدب وأخلاق وإحترام وعارفه من وهو في اللفة وكبر لحد ما بقي شريكي في الشركة بعد ما أبوه إتقاعد ”
رهف بعدم إهتمام ” أعمل اللي تعمله كده كده هيترفض ”
_” كنت عارف إنك هتوافقي أنا إديته معاد وجاي النهاردة بعد العصر روحي إجهزي بقي عايزك تبقي وردة مفتحة ”
خلص وسابها ومشي وهي بصت لآثره بصدمة
………………..
علي الناحية التانية
في إحدي الحارات الشعبية
_” عايز ب 5 فول وب 10 طعمية وب 5 مسقعة وحط لي معاهم ميه سلطة عايز كيسين ”
_” أقل حاجة ب 7 فول ومسقعة ”
_” تمام هات ”
_” معلش بقي يا حج أنت عارف إن الأسعار شعللت ”
_” عارف يا صلاح يابني ده ال 100 جنيه بقت تتصرف بس علي الفطار الحمد لله على كل حال ”
_” الحمد لله واد يا هنداوي ”
_” نعم يا معلم ”
_” ظبط الحج منعم ”
_” من عينيا يا يا كبير ”
إتنهد وهو بيعبي طلبات الزباين اللي يشوفوا دلوقتي وهو بيبيع أكل شعبي ميشفهوش من كل سنة وهو كان رجل أعمال وصاحب شركات بس هو اللي خسر كل حاجة من غبائه رغم إنه فاق متأخر بس فاق
الساعة واحدة جت وقدرة الفول خلصت وكل الأكل اللي علي العربية خلص
أدي لهنداوي يوميته وهو طلع علي بيته اللي يعتبر في نفس الحي
فتح الباب لقي والدته نايمة علي سجادة الصلاة قرب منها وحط إيده علي كتفها بهدوء
_” ماما حبيبتي قومي يلا نامي جوا الأرض ساقعة ”
_” ماما ! مامااااا ”
فضل يهزها كتير لكن مفيش رد
دمعة يتيمة نزلت من عينيها وحط إيده علي رقبتها عشان يشوف نبضها لقاه واقف
دموعه نزلت بغزارة أكتر وحضنها
_” ماماااا قووومي وحياتي قومي حرام ليه عايزة تسيبيني بعد ما بقيت إنسان أحسن عايزة تسيبيني طب خديني معاكي خديني معاكي خديني معاكي ”
فضل يردد نفس الجملة كتير لدرجة إن قلبه كان هيقف
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية قلب احب امراتين) اسم الرواية