رواية رغم العناء لم افقد الامل الفصل الثامن 8 - بقلم فاطمة الدمرداش
صباح: عيب يا عثمان مش كده
عثمان: قدامي نشوف ابو المحروسه
روز: بعياط لا بابي بيروح مني
مالك: ابتدينا محن البنات
ثم قال متقلقيش هيكون بخير
روز: انا خايفه عليه أوى
مالك: طول ما انا معاكي يبقا متخافيش
وصلت للمستشفي جريت عليها ريناد وحضنتها بابا تعبان اوى يروز
لتبعدها روز بعنف بقولك اي مش فيقالك اصلا
مالك: هي اي الحكايه مش دى اللي كنت بتقولي كله الا كرامتها
روز: بغضب ااه دى مجرد خطه عشانك
مالك: نعم
روز: بقول كان مستخبلنا فين دا كله بجد
حضنت ريناد بمكر معلش يروحي فترة وهتعدى ادعي لبابي كتير
ريناد: محتاجين فلوس كتير علشان يدخلو العنايه
مالك: بقرف كام يعني اعتبريهم ادفعو
ريناد: حضرتك انا مش بشحت منك لي الاسلوب ده
روز: انتي بجحه بصحيح يعني الراجل هيدفع وكمان مش عاجبك
ريناد: انا لوكنت اعرف رقم الفيزا بتاعت بابا كنت سحبت
أحنا مش محتاجين متخليش اول خطوة بينكم تكون كده
مالك: بصي يا بتاعه أنتي خلاص
ابقي ادفعيهم بعدين اعتبريهم سلف مش فاضي أنا لشغل النسوان ده
روز: اهدى بس متتعصبش
مالك: وشها يعصب لوحده مابالك اسلوبها
ريناد: شكرا يامحترم
الدكتور: دلوقتي يقدر يدخل العنايه وان شاءلله خير
إيناس: فينه سي السيد
وقتك تتعب دلوقتي
روز: خلاص يمامي الناس تقول علينا اي عيطي شويه ده وش وحده جوزها فالعنايه
ريناد: ان شاءلله هيبقي كويس ياطنط
إيناس: هو انتي هيجي منين الخير ياحسرة
راغب: ليكون بعلمك يا استاذة إيناس محدش دخل الاستاذ محمود الحاله دى غير الاستاذ ده
عصبه وكان بيقوله بمزاجك وغصب عنك
حته انه قاله هنقرا الفاتحه انهارده
جوز حضرتك من الذل كان هيموت فيها
روز: صح يامالك
مالك: بتوتر انت مش خدت اللي فيه النصيب ورضيتكم فالاخر اي لازمة الكلام ده لاسود عيشتك
راغب: الحق يتقال يبني
ربنا يهديك
ريناد: ياحبيبي يابابا تعب من الزعل
لتنظر إليه روز بغضب كله بسببك
ياوش المصايب انتي
لو مكنتيش أنتي دخلتي الاول وحصل اللي حصل كان زمان بابا فرحان وسطينا
طول ما أنتي معانا مش هنشوف فرح م تروحي لامك يشيخه هي امك تعبت من قليلة جيت الدنيا وهي دخلت فعالم تاني
ريناد: بزعيق انا استحملت كتير كله إلا امي
والبيت ده بيت أمي من الاول انتو اللي جيتو
أنتي لي بتكرهيني دا انا اختك الكبيرة عمري م عملتك وحش
لكن انتي مطلعش منك غير كل وحش حته شكلي كرهتيني فيه مع اني عاديه
إيناس: اخرسي هي نقصاكي امشي
ريناد: ابدا محدش هيخاف علي ابويا ادى انتو مش بشر
وبعدين احنا فايه ولا ايه
بتعتبيني علي حاجه كل يوم بتعيدي وتزيدى فيها انتي وامك
مالك: خلاص اي قلة الذوق دى مينفعش احنا في مستشفي الناس تقول علينا أيه
إيناس: يالا بينا يروز إحنا عندنا فرح ودى وحده غم
ريناد: انتي مش حاسه باللي جوزك فيه
إيناس:بنتي واحده وفرحتها وحده ومهما كان اللي بيجرأ لازم تفرح هي مش اقل من اي بنت
وانتي خليكي مع ابوكي وبلغي عمامك بقا علشان اليومين دول مشغولين سلام
عثمان: وايه تاني يامجايبك ياصباح
انا فحياتي م شوفت ست بالوقاحه والامبالاه دى
يا استاذة إيناس
مافيش لاخطوبه ولا دهب
إيناس: لي بعد الشر
عثمان: تقديرا لابو العروسه الراجل الغلبان
هيبقا محدش مقدره خالص
انتي مش مقدرا وضعه قولت نقوم إحنا بالواجب
عيب يامدام الايام جايه والفرح جاي
ده لوحده موقف يكشف مدى انانيتك وحبك لذات حته جوزك ابو بنتك مش حطاه اولوياتك مع ان طاعة الزوج من طاعة الله
يالا يصباح
وانتي يريناد يبنتي ربنا يبارك فصحتك ويكرمك بابن الحلال اللي يصونك ويخرجك برا الناس دى
روز: بعيط انا مش قادره بجد
مالك: بابا عنده حق
انا هبقا اطمن عليه كل فترة
يالا يماما
صباح: قلبي معاكي يا إيناس بسيطه ان شاءلله
سلام ربنا يشفيه ويعافيه
روز: بغضب ضربت ريناد بالقلم خلاص بقيتي حكيمه وبتفهمي
انا دكتورة واحسن منك
ريناد: مش مسمحاكي بس مش هرد عليكي دلوقتي تقديرا لابويا عايزة تقعدى اقعدي بحترامك
مش قادره اتفضلي انتي وامك
إيناس: هنفضل مش انتي موجوده يبقا لازم تخرب يالا يبنتي عوضا علي الله
مالك قال اسمه وهو كله غضب
مالك: نعم
عثمان: يبني متاكد من اختيارك
مالك: مالها بس يبابا
عثمان: مش شايف قدامك يعني
مالك: روز دكتورة
قاطعه عثمان ايوه يعني اي دكتورة مش بتفهم فالاصول
دكتورة ازى يبني دى لاتؤتمن علي بيت ولا علي أي حاجه
مالك: انت لسه شوفتها
عثمان: اما انت غريب مش شايف امها اسلوبها مع اختها الكبيرة ازى الواضح إنهم مش بيحبوها البنت محترمه وذوق جدا
مالك: الكبيرة دى متطقش اصلا
عثمان: اي رايك اني مش موافق علي الجوازة دى
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رغم العناء لم افقد الامل ) اسم الرواية