Ads by Google X

رواية رغم العناء لم افقد الامل الفصل التاسع 9 - بقلم فاطمة الدمرداش

الصفحة الرئيسية

 

  رواية رغم العناء لم افقد الامل الفصل التاسع 9 - بقلم فاطمة الدمرداش

 
مالك: الكبيرة دى متطقش اصلا
عثمان: اي رأيك أني مش موافق علي الجوازة دى
مالك: كده كتير 
عثمان: هتكسر كلام ابوك يعني
مالك: ابويا علي عيني وراسي
لكن محدش يقف فطريقي مهما كان حته لو أبويا ذات نفسه

ضربه عثمان بالقلم اخرس هي حصلت ترد علي علشان دى
طاب اي رأيك بقا مش هتم
لتكون دى لعبه من الاعيبك القذرة وخسرت وحكمو عليك بالجواز منها
زي م كسرت البنت المحترمه هتيجي اللي هطلع عينك وتنشف دمك
صباح: الولد مش صغير 
عثمان: انتي بالذات اسكتي ابنك راجل لازم يعتمد علي نفسه ويختار صح

مالك: طاب اي رايك اننا هنجيب الدهب وهنعمل الخطوبه كمان
واللي عايز يجي يجي واللي مش هيجي الدنيا مش هتقف علي حد

عثمان: ماشاءالله ماجمع إلا وفق 
متجيش فالاخر وتندم لان وقتها 
وبلاش اكمل يفيد اي الكلام 
ربنا يهديك

صباح: اي يبني ده عيب عليك وابوبها
مالك: هي ميته اوى علي ابوها
صباح: خليك انت العاقل يا استاذ 
وبعدين ابوك معه حق
مالك: مش كانت مجايبك برضو 
صباح: ربنا يصلح الحال

إيناس: افتحي يبنتي كفايه عياط
روز: دايما حظي نحس كده بجد قرفت
إيناس: ياكبد امك
افتحي متوجعيش قلبي اكتر من كده
لتخرج روز: بانهيارحاسه هتجرالي حاجه 
إيناس: اجمدى بقا 
ليدق جرس الباب
روز: اكيد حد من عمامي جاي يقوله كلمتين
إيناس: دايما منكدين علينا
اهو متكسر الباب احسن 
ياصلاة الزين ازيك يمالك
جريت روز ومسحت دموعها بفرح مالك اتفضل
مالك: يالا بقا يعروسه نجيب الشبكه ونجخز الفستان انتي ناسيه ان بكرة خطوبتنا
إيناس: ربنا جبر بخاطرك يقلب أمك
روز: احلف يامالك
مالك: كل ده ومش مصدقه امشي طيب ولا أيه
روز: لاطبعا 
مالك: البسي بسرعه وانا مستنيكي اهو
إيناس: تشرب اي يبني 
مالك: اي حاجه من ايدك لان ريناد فورتلي دمي

إيناس: سيرتها غم يبني 
ربنا يصلح الحال هنقول اي
مالك: بخبث هو انتو بتحبو عم محمود وبنته
إيناس: للامانه لا بس هنعمل اي اهو ضل راجل ولا ضل حطيه 
بختي كده هو مرتاح اوى خلي فبالك بس انا يعني 
مالك: بخبث اكتر متخبيش علي احنا عيلة يطنط
إيناس: امال يبني واكتر علشان فلوسه هي فوحده ترضي تاخد واحد مراته عايشه إلا لو كان الشخص ده جيبه مليان 
مالك: عندك حق
لتخرج روز يالا بينا
مالك: اتفضلي
ايناس: خمس دقايق وهكون خلصت 
مالك: انا مقولتش لحضرتك تعالي
إيناس: نعم
مالك: زي م سمعتي كده طالع مع خطيبتي حضرتك عايزة اي
ايناس: يبني
ليقطعها مرة اخري يالا روز هنتاخر وقفل الباب
   روز: بخوف انت لي عملت كده. 
مالك: انتي من اولها هتعرضي 
خلاص لو مش عاجبك فكل حاجه نصيب
روز: لا طبعا ده سؤال مش قصدى حاجة 
مالك: انا عارف بعمل اي مش انتي اللي هتعلميني قدامي ع العربيه 

علشان خاطري يدكتور اشوف بابا
احمد: حاضر يبنتي بس دقيقة بس 
دخلت لقيته محطوط ع اجهزة كتير ونايم لتنهار من البكاء اصحي يبابا اصحي
احمد: بزعيق ميصحش كده حضرتك عيب وبعدين ماشاءالله باباكي اتحسن عن الاول وهيخرج اخر اليوم تمالكي نفسك 
ريناد: اسفه غصب عنى 
احمد: بتعجب يبنتي قوليلي هو انتي بطولك كده ازى مافيش حد معاكي 
ريناد: بإحراج لسه محدش يعرف 
احمد: طيب يبنتي الله الشافي المعافي

ليدق الهاتف 
سهام: مامي فتحت عنيها وبدأت تتكلم
ريناد: بعيط بتهزري 
سهام: ابدا يبنتي كنت زيك انا عندها ونفسها تشوفك
ريناد: جايه هواء 
بس بابا فالمستشفي من إمباح
سهام: لي بس
قصت ريناد م جرا 
لسهام
سهام خلاص انا هاجي اطمن عليه ونرجع لمامتك علشان تشوفك

اي رايك يـ سلمي فالعقد ده والفستان
سلمي: بس غريبه شويه اي الاهتمام ده 
مدثر: لا عادى عجبني شكلهم
ثم قالت مدثر بحده
مدثر: نعم يعمتو
انت مش هتيجي تشوف ريماس وتخرجو مع بعض شويه 
مدثر: عمتو حضرتك الموضوع ده اتقفل وانا مش شايف ريماس غير اخت لي
بعد اذن حضرتك 
سلمي: مش اختك يامدثر
مدثر: بصوت عالي هي كده بالنسبالي انا مافيش غير واحده ليا هي ريناد 
سلمي: الله 
ومين دى كمان
مدثر: مسكه نفسه ثم قال بحذر مش هجوز غيرها بإذنالله  هتقدملها قريب 
بنت طيبه ومحترمه وانا مش هوافق غير بيها

بيحاول يمسك ايدها
لتصرخ في يمالك ده مش اسلوب 
وبعدين اي الطريق ده احنا واقفين لينا نص ساعه لاشوفت فستان ولا دهب
مالك: تاني غلطه 
ده اختبار لثقتك فيا بس للاسف فشلتي
روز: لا لا انا بهزر انا بثق فيك اكتر من نفسي 
مالك:  م تيجي معايا فوق اوريك حاجه 
روز: ده ع جثتي اطلع معاك هو انا عبيطه ولا اي فوق لنفسك انت بتكلم مين 

google-playkhamsatmostaqltradent