رواية وحش الدخلية انثى الفصل العاشر 10 - بقلم خلود عبيد
وحش_الدخلية_أنثى
(الفصل العاشر )
*بعد خروج نور من الوزارة ذهبت لتعد بعض الاشياء المهمة وإجراء عده مكالمات مهمة واخذ منها وقت كثير حتى انزل الليل ستارة وسكن اهواك النهار لتنطلق بسيارتها الرياضيه السوداء عند مشارف بزوغ الفجر الى مدينة الاسكندريه عروس البحر المتوسط لتجد اإجابات على اسالتها البالغه الخطورة
*فكانت نور تسوق بسرعة 130 بسرعه عاليه كانها تسابق الهواء والرياح لتثبت او تنفى هواجسها الواهجة الملتهبة لم يهمها بروده سقيع الشتاء البار لشهر يناير وهى بسيارتها كاشفة غطائها ليضرب نسيم الهواء البارد بها لعله يطفأ النار التى اشتعلت بداخلها
*عند حوالى الساعة 10صباحا كانت عند مدخل مدينة الاسكندريه لتجد كمين تفتيش لتهدء من سرعتها وتنزل غطاء سيارتها وترتدى نظارتها السوداء تراقب اجواء الكمين بترقب وانتباه
*لتجد هناك سيارة نصف نقل تحمل خضروات وفاكهة وما شابه ذلك موازىه لسيارتها تتقدم معاها فى نفس الوقت عند الكمين
لتجد ان افراد الشرطة الواقفين على الكمين تقسموا الى جزئين واحد توجه نحوها واثنين توجهوا نحو السيارة النصف نقل التى كانت يجلس شابين فى حدود25 و30 احدهم وراء عجله القيادة والاخر جانبه
احد العساكر لاحد الظباط الواقفين والذى يبدو كانه المشرف عليهم
=يا باشا الاوراق تمام (اوراق سيارة النصف نقل ) بس مش موجود البضاعة جايه منين
الظابط بلا مبالاه = عدى عدى خلينا نخلص
=يعنى منفتش يا باشا
الظابط بنرفزه = خلص يا ابنى قولت
*عند نور كانت تراقب الوضع امامها بهدوء تام هدوء مخيف كاسد يتراقب ضحاياه لينقض عليه
احد الظباط الذى يبدو اقل مرتبه من المشرف
=الاوراق يا انسه الرخصة واوراق العربيه وافتحى الشنطة الوارء
لترفع نور نظرها خلف نظارتها لتعطيه بطاقتها وشارتهاالتعريفيه المهنيه
وتسرع عندما تلاحظ تحرك السيارة النصف نقل لتعبر بعد ان فتح لها الطريق لتدير سيارتها بسرعه قسوة لتكسر حاجزهاويتطاير فى الهواء وتلف بحركة خماسيه بسيارتها لتواجه السياره النصف نقل وتقود مسرعة فى اتجاهها لتقف امامها قبل اصتدامها ببعض الانشات و تقفز من سقف سيارتها التتى فتحته خلال دواران السيارة وتخرج من سيارتها سريعة حامله مسدسها بثبات قاتل موجه نحو السيارة النصف نقل
*كل ذلك تم فى ثوانى ولاحظات معدودة حتى ينتبه لها افراد الكمين او حتى سائق النصف نقل واصبح عليهم الصدمة والاندهاش والزعر ما كان الا دقائق حتى استوعب الحاضرين ما يحدث لينظر ذلك الظابط الذى اخذ اوراقها ليسرع الى العسكرى الذى كان يوجه سلاحة نحوها وينبه انها احد افراد الشرطة
=اوقف عندك ده فرد شرطة
لتنظر له نظر سخريه ومازاله موجه مسدسها الى السيارة النقل الذى بدا الفزع على من بداخلها
*نور لمن داخل النصف نقل (بصوت عالى خشن قوى )= اخرج انت وهو وايدك وراك بسرعة ياله (صارخة )
ليخرج من بنصف نقل مرتعش مهزوز = ف ف فيه ايه يا باشا ده شويهخضار نسترزق بهم
نور بغضب = انتم الاتنين ايدك وراسك وانبطح فى الارض يا يلا
نور لظابط الكمين المشرف = هات الكلبشات
ليسرع ذلك الظابط وسط دهش وصدمه فكان لنور هالة قويه تسير الزعر فمن امامها لتجبره على تنفيذ كلمها دون سؤال ويقفزلها الكلبشات التى تمسكها بطريقه ماهرة بيديها من الهواء و وتسرع نحو افراد النصف نقل الذين قد نفذوا كلمها وتضع فيد كل واحد منهما كالبش وتجعلهم يجلسون كالقرفصاء بقوة وغضب مكين بداخلها
احد افراد النصف نقل = احنا عملنا ايه يا باشا دول شويه خضار وحتى الورق سليم حتى اسال سعادة الباشا الظابط هو شفهم
*لترفع نور ببصرها نحو ذلك الظابط وتنظر بغضب مما جعله يرتعد بداخله من نظرتها
نور بغضب = سليم يا روح امك ، اما نشوف سليم ازى افتح تبلوه العربيه القدمانى(غطاء السيارة من المقدمة )
ليسرع احد العساكر بتنفيد لينظروا بها لا يوجد "شئ " غير الماتور والشكمان ولكن مهلا ما هذا اسفل الماتور جهة اليسار
لتقترب نور وتضع يدها وتخرج بعض لفافات بيضاء كبير وترفعها للاعلى ليصدم افراد الكمين ويرتعد سائق النقل (قد كشف )
لتقترب منه نور ومزال ممسكه بالفافات وتجلس القرفصاء امام السائق = خضار يا روح امك ، هو الحشيش بقى خضار
لينظر بصدمة "اى كيف كشفته بالاساس "
نور= بقى حمار وغبى تقوم تحط الحشيش جنب الماتور عشان حرارة الماتور تعمل ريحة الحشيش يا غبى
لتنظر نور الى الظابط مساعد المشرف = حرز ده (وتعطيه الفافات ) وخدهم على بوكس
وتوجه نظرها نحو الظابط المشرف وتساله = مين الزفت المسؤل عن الكمين (بصوت عالى )
الظابط المشرف = اا انا يا افندم
نور بغضب اكثر = انا بقول المسؤل مش المشرف ، اظن كلامى واضح
ظابط المشرف بتوتر = سس سيادة النقيب مهاب النشار ،بس هو طلع المديريه عشان عنده اجتماع
نور بنرفزة= اه راح اجتماع وساب مكان شويه بهايم ،
*لتنظر الى العسكرى الممسك بالاسلكى = اطلبهولى على الاسكلى يا اله بسرعة
العسكرى بارتعاش وطلب على الاسلكى
= الو الو مديريه
-الو كمين سماعنى
=الو ايوه سماعك عايزين النقيب مهاب النشار حول
-ايوه سيادة النقيب مهاب فى الاجتماع مع مأمور والظباط
لتاخذ نور بشدة الاسلكى من يد العسكر وبصوت عالى غاضب قاسى
= دخالوا الاسلكى يا عسكرى بسرعة
ليرتعش من على الجهه الاخرى من الصوت = م مين معايه عسكرى عابد عسكرى عابد
نور بصوت عالى = انا مش عسكرى عابد انا "الوحش "
*جلف كل الحاضرين اذن سماعهم تلك الكلمة ومن فى الجهة الاخرى واسرع الى حجرت الاجتماع حتى انه دخل دون استاذان من هول وصعوبه ما سمع
********************************************
*ليهب المأمور واقف من تصرف العسكرى = فيه ايه يا عسكرى ازاى تدخل كده
العسكرى بيد مرتعشه وصوت مرتعش ويشير مهاب الذى استغربه ويمد له الاسلكى = ع عشان حضرتك يا سيادة النقيب من الكمين
ليتضايق المامور ويوبخه = وده سبب عشان تخش كده
لياخذ مهاب الاسلكى ويفتحة امام انظار الحاضرين المتسلطة عليه = الو الو حول فيه ايه يا عسكرى عابد حول
لياتيه الصوت النازع الفازع= فى سنين طين وزفت على دماغك يا مهاب
عرف مهاب الصوت وفزع حتى ان جميع دماء وجسده كانها تجمدتت وابيض وجه = س سيادة الرائد
نور= رائد ، انت خليت فيها رائد ده الوحش السود نهارك النهارده
مهاب بصوت مرتعش = في فيه بس يا فندم ايه الحصل
نور = الحصل الحصل ان شكل جو اسكندريه خلاك خرع ومش نافع
ليمسك مهاب صمام نفس ويقول بعزم زائف =افهم بس ، حد ضايق سيادتك فى الكمين
نور= مش بقول بقيت خرع ، ده الوحوش البطلعها لداخليه ن اظاهر حابب تروح العريش حبه عشان تبقى تصحصح وانت ورجلتك كمان
مهاب = رجالتى !! هما عملوا
نور= عملوا عملهم اسود ومهبب عيليك وعليهم ، اسمع جايلك دلوقتى اتنين حط كل واحد فحجز لواحده لغايه اما اجيلك فاهم
مهاب= اه اه فاهم ( مع انه مكنش فاهم حاجة خالص قال كده عشان خايف من نور )
وينتهى الاسلكى
المامور مزهول فمهاب من خير واكفا الظباط لديه كما انه لديه مكانه عاليه وهيبه بينهم لا يعرف من يجعله يرتعد هكذا من مجرد صوت الوضح عليه الشد والقسوة
المأمور الى مهاب= فى ايه يا مهاب اه الحصل فى الكمين ومين البيكلمك ده
مهاب متنح ومزال يحاول ان يسوعب ما حدث لينتبه لسؤال المأمور = م معرفش يا افندم ايه الحصل بس اظاهر فى حد عمل مصيبه واتقبض عليه فى الكمين
المامور متفهما = طيب مين الكان بيكلمك ده ، ده انت اصفريت ووشك جاب الوان من صوته بس
مهاب مبتلع ريقه = ده ده الرائد نور الوحش ، البيقولوا عليه "وحش الداخليه "
*ليفزع جميع الحاضرين ويهبوا واقفين فاسم "وحش الداخليه " واساطيره فى الوزارة ليست بالهين فهو اعجوبه وكارثة وفزع للجميع (من يقع تحت يده لا يرحم ) سوى مجرم او ظابط فهو رعب وذلك سبب ان لا احد يعرف ملامحه او حتى وجه فلا يعرفه الا الفرق المتدربه خلاله ، فكل مهامه كان يلبس القناع الاسود لذلك اعتقد البعض انه "شبح " وليس ببشرى
المامور =طب ايه الجايبه على هنا
مهاب =معرفش يا افندم بس لو جه ممكن يطربق الدنيا ده الوحش لا بيرحم و ولا يترحم
*ليامر المأمور بفض الاجتماع وجعل المديريه تهب على قدم وساق وكأن القادم وازير او قياده عاليا
*************************************************************
*فى الجانب عند الكمين
نور لظابط مساعد المشرف = عربيه النص نقل دى تتفتش تفتيش دقيق بالسنتيمتر مفهوم ومن غير متبوظ اى بضاعة عليه ده (نعمة ربنا ) لوحدك وتحرز التلقيه وتخليه معاك او مهاب ومحدش يهوب نحيته مفهوم
ليهز رئسه بالايجاب ويعطيها اوراقها
لتشير لظابط المشرف = اما انت الاتنين التقبض عليهم تاخدهم وتطلع على مديريه وتكتم اى خبر ان حد اتقبض عليه فاهم ،وعرف مهاب كده زى ما سمعت من شويه كل واحد فى حبس انفرادى
لتكمل نور محذره = لو حد شم ريحه او خد خبر هطين عشتكم بجاز واوالع فيكم
ليهز الظابط رئسه بسرعة وخوف واضح
ثم تشير لاحد العساكر
انت عسكرى عابد مش كده
عابد= ايه يا باشا خدامك عسكرى عابد
نور = كلنا خدامين لله بس ، عايزك تفضل فى الكمين زى ما هو وتمشيه بالالف (تنظر لظابط المشرف بسخريه وتكمل حدثها ) وكل عربيه تعدى تتفتش عدل منغير رخامة على مسافرين وتراجع الورق كويس
عابد = حاضر يا باشا انت تؤمر
نورمكمله = اى حد يسال اهى الكان بيحصل قول العربيه كانت مسروقه ومتبلغ عنها متجبش سيره حاجة تانيه فاهم
عابد = حاضر يا باشا هنفذ بالملى
نور= حلو كده ، احب الناس المصحصحة مش زى ناس محتاجة تاخد علقه عشان تفوق ( تنظر لظابط المشرف )
نور= ساعة او ساعتين بالكتير واكون فى المديريه ، مصلحة وجاى ليكم
*وتسير فى دهش نحو سيارتها وتعيد نظارتها على عينها وتشد على قباعتها الرياضيه (فلا احد ادرك انها انثى او امراءة بالاساس فكانت مرتديه بداله كلاسكيه مع جاكت كاجول وعلى رئيسا قبعه رياضيه ( مثل قبعة البيسبول )مع ملامحها المخمليه وذو اعين حاد وملامح قاسمة قاسيه وطولها الفارع 178 سم وجسدها الرياضى تنبه ويشكك احد انها انثى ولو دقيقه فعندما نادها الظابط المساعد "بانسه " كانت سينتبه فكانت تخفى نصف وجها بالقبعة والنصف الاخر بالنظاره
لتدخل سيارتها وبحركة نصف دائريه سريعه بالسياره لتديرها وتنطلق نحو وجهتها
*********************************************************
*لتسير نحو شاطئ االاسكندريه ذلك البحر المميز ذو المياة الزرقاء الخالبه وجمال مياه وهى تضرب بامواجه فى ضخوره العاليه تشعرك انها تتمرد على ذلك الحاجز تريد ان تخترقه وتسبح حره بدون قيود او تلك الجواجزالاسمنتيه
*لتجد من تبحث عنه رجل بالخمسين من عمره جالس امام البحر بصنارته وينظر البحر كأنه يحكى له حكايه او كمعشوقته التى توانس وحده وتستمع الى مشاكله بكل صبرا وحنان غارقه فى جمال المياة وهى ثائره وتتحرك كانها حرير ازرق ذو ملمس ناعم يلمع ويبرق من شده جماله
*لتقف بجانبه نور موجه نظارها للبحر وتكلمه
نور = البحر واسع اوى ، بيشيل كتير رغم كده عمره ما اشتكى ولا قال اى
الرجل دون النظر لها مزال محدق بالبحر= ومين قال انه ما قال اى ، ده صرخ بس فيده ايه يعمله غير ان امواجه تعلا وتثور وترجع زى مكانت
نور= جماله يخدع ويشد وفىالاخر تلقيك غريق واثير امواجه وساعتها مش هيستنه هيخونك ويقتلك
الرجل= وليه ما تقلش بيساعد ويخلى ناس تعبر لبر الامان بسفنه البيشلها على كتافه
لتنظر نور الى الرجل = ايه الحصل ؟ فى جديد ؟
الرجل ومازال محدق بالبحر = ايه الوصلك بالظبط ؟
نور مبتلعه ريقها بثقل = ظهر!!
الرجل= وانت قادر على مواجه؟
لتظر الى البحر = زى ما البحر قادر يغرق ، قادر يشيل السفن ويعدى لبر الامان ويحقق غايته
الرجل= مش خايف ، يخون
نور لتعيد النظر الى الرجل = الضحى بالكتير ، ميعرفش طعم الخوف
ليقف الرجل وينظر لها = فى تحركات جديده وطرق العمليات اتغيرت بطريقه مختلفه اول مرة تحصل
نور= من امته ؟
الرجل= من سته اشهر
نور= طريق السير ولا الانواع والكميه
الرجل = الاتنين
نور=ازاى ؟
الرجل وينظر الى البحر =فى سلاح كان رايح ليبيا لجماعة هناك تباعهم ، انوجد فىسوريا لجماعة تانيه تبعهم
نور = اول مرة تحصل !! الغايه ؟
الرجل = بقى فيه تشفير وطريق استريتجيه جديدة وسريه
لينقبض قلب نور بشده= البينفذ ويعطى الاوامر " شهاب المنياوى "
الرجل = لا ده واحد جديد شكله الايد اليمين الجديده له والوريث للمافيا
نور= لدرجة دى
الرجل = عارفه حادثة اتوبيس المنيا
نور بدهشه = بتاعه الاطفال
الرجل = طلعه من تخطيطه وعملت الشغل العايزينه
نور= كده هم قربوا يجوا مصر برجليهم
ليهز رئسه بالايجاب
نور= نزار مش باين
الرجل =بقاله فترة مش بيمدنا باى معلومات شكله متراقب
نور= صفوه
الرجل= لا ، لوكان اتصفه او انكشف كنا عرفنا
*ليشتد قسائم وجه نور وبعزم وتشديد على اسنانها = لو ظهر خليه ينسحب فورا لانه انكشف
الرجل بدهش = انت بتقول ايه
نور تدير نفسها مستعده للرحيل = بلغ القيادة ان البنلعب معاه دلوقتى مش شهاب المنياوى ، حربنا هتبقى مع الاسوء
الرجل = مين؟
نور = "ادم المنياوى " اذ كان شهاب بعميله (شيطان ) ، فادم بدماغه (ابليس ) استراتيجيات وتكتيك
الرجل = بس بس ده هيصعب موقفك !!
نور بغضب = اظن بعد العملته والراح والاختبارات التحطيت فيها تثبت انا واقفه فين بالظبط
نور= عرفهم وبس يا خميس انا مش هتنازل عن انى المسؤله واظن انا اكتر حد ينفع مع التغير الحصل
الرجل= احنا كنا حطينه فى احتياطنا من الاساس
نور= احتياط !! ، بس دلوقتى بقى جوه الحدث مش هينفع ننسحب
نور = عرفهم وخلاص
وتغادر
***********************************************************************************
لتذهب الى مديريه الاسكندرايه فكان دخولها شامخ خصوصا مع ارتدائها زى الظباط لتخفى اى اثر لو بسيط يدل على الانوثه
كانت كقائد او زعيم يدخل بطولها المهيب الذى له حضور وكارزمة خاصه بها
ليستقبلها مهاب ولكن لم تعيره اى انتباه (كعقاب له فى تقصيره )
لياتى لها ذلك الظابط المساعد الخاص بالكمين الذى امرته بالتفتيش النصف نقل
الظابط المساعد = يا سيادة الباشا لقيت حاجات تانيه فى العربيه
نور= اسم الكريم ايه الاول
الظابط = عبد الله يا باشا الملازم عبدالله
نور= حد شاف الحرز يا عبدالله
عبدالله = ابدا يا باشا زى ما قولت حتى مهاب باشا ما شفهمش لسه
نور= والمساجين فى الانفرادى
عبد الله = ايوة يا باشا
نور= اسمع يا عبد الله عايزك تجبلى على المعلومات عن المساجين دول الاول ابعت حد تبعك يكون ثقه وسوكيتى (صمت )
عبد الله= اعتبره اتنفذ
نور= تعال دلوقتى ورينى الحرز
عبدالله = بس المامور !!
نور = ملاكش دعوة ، مهاب هيتصرف هو عارف مبحبش الشوشره
لتسير نور معه والى حجرة بجانب الارشيف بالاسفل لتكشف عن الحرز ولكن تصدم ....
تفاعلوا
الهتقول صغير هعلقها على باب الالبوم
يا جماعة كل فصل وله حبكته ولازمتقف عنده غير كمان انا بكتب حصرى يعنى بكتب وانزل على طول
بس ايه رايكم فى الحلقه ونور اتصدمت ليه
•تابع الفصل التالي "رواية وحش الدخلية انثى" اضغط على اسم الرواية