رواية حلم الليالي الفصل الثاني عشر 12 - بقلم هاجر عبد الحليم
رواية حلم الليالي الحلقة 12
ف منزل مروة
مروة..عبدالله.!
عبدالله..وحشتيني
مروة..وحشتك!
عبدالله..انا اسف ع الطريقة بس انا لو كنت جيتلك بالزوق مكنتيش دخلتيني عندك
مروة..جاي ليه؟
عبدالله...عايز اشوفك
مروة..بصفتك اي؟
عبدالله..اطمن عليكي يامروة مش المفروض الفترة دي جوازك مش اجي اهني حتى خالتك تزعل ف تربتها لما تعرف انك عايزة تقطعي الصلة اللي بينا مش المفروض حتى لو حصل بينا طلاق اكون اخوكي الكبير
مروة..مفيش اخوات اتجوزه بعض متتضحكش ع نفسك وعليا وجودك هنا معايا ليه معني تاني وياريت معرفوش عشان علاقتنا متدخلش ف مراحل اسوا من كدا
عبدالله بزعل..تقدري تفهميها بالشكل اللي يريحك لكن انا هختصر عليكي الطريق جيت عشان وحشتيني فعلا مشتاق ليكي من ساعة م مشيتي وانا تايه ف زحمة حياتي وافكاري جوازي من شهد خنقني وحاسس اني اتسرعت وخايف يكون انتي السبب؟
مروة..لا مش انا السبب خالص السبب ف قلبك اللي مش بتسمعله فاكرني انا اللي اتفرضت عليك وهي اختيارك ف انت بتحاول تسعد نفسك بوهم مش موجود مش قادر تعترف لنفسك انك كنت سعيد وانا مراتك لكن وهي معاها بتقارن تصرفاتها بيا والأغرب انه قلبك رافض دا
فكرت قليلا وقالت
انت معرفتش تلمسها صح؟
عبدالله بخجل..هو انا يعني الصراحة هو انتي ازاي تساليني سؤال زي كدا؟
مروة..لمستها ياعبدالله؟
عبدالله...لا بس اكيد هيحصل هي مش مراتي وحلالي
مروة..حلو اوي روحلها بقا وحل عن سمايا
لمس يدها وشبك يده بيدها بحركة رفرفت قلبها ودغدغت انوثتها ولكن هذا الشعور محرم حاولت ان تنظر اليه نظرة قسوة جافة ولكنها فشلت ابتعدت عنه ولكنه ابي
مروة..ابعد عني حرام اللي بتعملو دا
عبدالله بغيرة...حصل اي بينك وبين زياد
مروة...ملكش دعوة وامشي لو سمحت
عبدالله..قرب منك
مروة بعصبية...كلمة كمان ومش هراعي حاجة وهتلاقي مني رد هيزعلك انت مجنون رسمي ابعد عني بقولك
عبدالله بهمس..مروة
مروة اغمضت عيونها ونظرت اليه
عبدالله حاول ان يقترب منها
ولكن صوت عقلها كجرس انذار
ابتعدت وحاولت صفعه ولكنه امسك يدها واضعها اياها ع ضهرها وشدها اليه
مروة بعصبية..انت ازاي مصلي وبتقرب من واحدة ست غريبة عنك انت جرالك اي؟
عبدالله بعصبية وتملك..عشان انتي مر.......
قطعهم صوت طرقات ع الباب
زياد..افتحي يامروة
مروة..يانهاري زياد!
ف منزل عبدالله
اميرة..مش مصدقاكي!
شهد..مش بكدب عليكي ياماما وبعدين هو في حاجة حصلت عشان اخبيها؟
اميرة..في عريس يسيب عروسته يوم الصباحية وينزل شغله!
شهد..عبدالله مش بيحب البيت بيخنقه ودايما عايز ينزل ف زحمة الشوارع والشغل انا مش متضايقة بالعكس انا فرحانة انه جوزي طموح وعايز يكبر ف مجاله مش دا هينعكس عليا وع عياله؟
اميرة...ياخوفي كلام ابوكي يطلع صح لااا انا مش هسكت بت انتي هو لمسك ولا لا؟
شهد بكذب حاولت ان تخفي توترها ولكنها فشلت
شهد..هو في حد بيحب مراته الحب دا كلو ويمنع نفسه عنها دا انتي متعرفيش الليلة بتاعتي كانت ازاي من حلاوتها
اميرة..طب وريني اومي اشوف الأمارة
شهد..امارة! لا مش فاهمة يعني اي؟
اميرة بحزم...هو اي اللي يعني اي؟ بت انتي فاهمة ومش عايزة استعباط هتلفى وتدور عليا لي؟ اومي يلا مفيش وقت قلبي مش مطمن وابوكي اصلا جابني للغرض دا اخلصي فين دليل قربه منك؟
شهد...مش واثقة ف كلام بنتك ياماما؟
اميرة...اثق فيكي ازاي ف الجو المريب اللي حساه ف الشقة دة؟ وبعدين اللى ربا خير من اللي اشترى انتي هتقومي معايا دلوقت والا؟
شهد بتوجس..والا اي ياماما؟
اميرة بحزم...والا هقول ل ابوكي ومنك ليه
ف منزل مروة
مروة..اللي بيخبط دا زياد!
عبدالله بغيرة..وفيها اي؟ خايفة يشوفك معايا يعمل مشكلة يعني؟ ع فكرة بقا ميهمنيش وخليه ييجي ويشوفك معايا وانا اللي ليا حق فيكي مش هو ولو اتكلم ليا رد مناسب يخليه يسكت ويحترم نفسه كوني هادي معاه ميديش ليه انطباع اني هغمض عيني عن تصرفاته دي كتير
مروة بهمس..امشي حالا من هنا ياعبدالله انا مراعية العشرة اللي بينا وانه في ست ماتت وهي تبعنا خليها مرتاحة ف تربتها بدل م نعمل تصرفات تزعلها مننا انت مهما كان ام الست اللي ربيتني مش هقل ب اصلي معاك بس ياريت تساعدني ف دا بدل م نخسر بعض ع طول
عبدالله بغيظ..وانا مش هتزحزح من مكاني يامروة واللي عندك اعمليه
مروة نظرت له بغل وقامت بفتح الباب
نظر زياد لها بصمت يخفي قلقه عليها ورغبته ف الدخول الي صراع محتم بينه وبين غريمه ولكن عيونها المستنجدة به اجبرته ع السكوت
زياد لعبدالله
بكل احترام بقولك مكانك هنا غير مرغوب فيه ف بدون كلام عايز اغمض عيني افتحها ملقيش ضلك هنا وامسح من ذاكرتك العنوان دا خالص
خطوات قدمه القادمة اتجاهم كانت ترسل لهم اشارات مرعبة ف هو ليس بالشخص السهل اهانته
عبدالله لمروة
هو بيتكلم بلسانك صح؟ يعني انتي اللي مقوياه عشان اسلوبه معايا يكون بالشكل المهين دا؟ وفكراني هقف واسقفله طب منا ممكن مثلا اعمل كدا
مروة ذعرت عندما وجه عبدالله لكمة عنيفة لزياد جعلته يرتد ع الارض والدم ينزف من فمه كاتما تأوه موجع وغيظ دفين ف هو لم يتوقع منه ضربة جأءت له بغدر غير محسوب
عبدالله بعصبية ..روميو بتاعك لو اتحط معايا ف اي موقف هفعصه مش هياخد ف ايدي نفخة انا جوايا غل لو طاله الله ف سما هيتفتت ف الارض و م هتلاقي في حتة سليمة
مروة بصدمة..انت جيبت القسوة دي دا كلها منين؟ ليه هتخليني اكر
قطعها عبدالله عندما وضع اصبعه ع شفايفها
عبدالله..من ساعة م انتي وعيتي وانا بسمع منك الحلو بلاش دلوقتي تموتي اللي فاضل مني ليكي
مروة حاولت ان تساعد زياد ع النهوض ولكن عبدالله لمس ذراعها وشدها ناحيته يمنعها من لمسه
مروة..في اي؟
عبدالله..متقربيش منه
مروة..هساعده يقوم
عبدالله..يساعد نفسه ليه رجلين
مروة..كتير عليا بجد
عبدالله..انا متعب بس استحمليني
مروة..ملكش عندي رصيد
يشفعلك يخليني استحملك كلو خلص
عبدالله..حكايتنا لسة مخلصتش دي لسة بتبدا
زياد كان متابع ولكنه ع حين غفلة استطاع ان ينهض اراد ان يرد له اللكمة ولكن عبدالله استطاع تفاديها وامسك قبضة يده وهو ينظر لمروة
عبدالله..صدقيني اي حد يكون حاجز بيني وبينك هقتله يامروة انك تروحي لراجل غيري دا كفيل يخلق جوايا طاقة تهد الدنيا عشانك
نظر لزياد قاءلا..اسمع انا معنديش مشكلة معاك اتقي شري وخلينا صحاب
زياد..انت جاي تجبرها عليك وعايزني اسكت
عبدالله..مروة هتجيلي ب اختيارها بس اتمني انك تشوف حياتك ومتبنيش معاها مستقبل هو ب الاساس ليا مش ليك
نظر لمروة قاءلا بغيرة وفحيح
ميدخلش بيتك وانتي لوحدك والا يامروة ورحمة امي هخليكي تقري عليكي وعليه الفاتحة
وبتحذير مخيف لها اكمل
اللهم بلغت اللهم اشهد
وع حين غيرة امسك زياد من قميصه وتوجه به للخارج
توقف ونظر اليها بتحذير بابك يتقفل عليكي اول م اخرج سامعة
مروة بخوف..حاضر
ذهب عبدالله وابتسامة بلهاء ارتسمت ع وجهها ف حبيبها يحارب لأجل الحصول عليها واخيرا🌹
ف الشارع
عبدالله...اسف
زياد..انت ايدك دي اي طرشة ملزبة
عبدالله..خلينا حبايب بدل م كل شوية تتضرب كدا انا بردو بعزك وخايف ع وشك القمر دا مش هتلاقي واحدة تبص فيه بعد م يتشرفط ع ايدي
زياد..مش لاقي ليك تفسير انت جاي عشانها فعلا؟
عبدالله..ومتدخلش معانا ف الحسبة دي وخليها مع الحبايب بس عشان هي هتلف وترجعلي انا اللي مربيها وفاهم عقلها ودماغها هي بس عايزة تحسسني بقيمتها قبل م ترجعلي وانا هديها مساحتها ولو دخولك معايا منافسة هيريحك تمام بس اضمنلك بكسرة قلبك ف متخاطرش بيه واخرج من حياتها خالص كأنك مقبلتهاش
زياد..ولو رفضت؟
عبدالله همس ف اذنه بفحيح
يبقي انت كدا دخلت جحري واشتريت عداوتي وقول ع نفسك ف نهاية المطاف يارحمن يارحيم
•تابع الفصل التالي "رواية حلم الليالي" اضغط على اسم الرواية