Ads by Google X

رواية مملكة احفاد الطوبجي الفصل الثاني عشر 12 - بقلم اميرة اسامه

الصفحة الرئيسية

  

رواية مملكة احفاد الطوبجي الفصل الثاني عشر 12 - بقلم اميرة اسامه



صحي جلال من النوم مكانش في حالته الطبيعيه ولا مبتسم و مقبل علي الحياه كالعاده
الشد اللي حصل بينه وبين رهف كان مضايقه وعدم ردها عليه ضايقه اكتر و أستفزه واللي عصبه منها اكتر انه حتي لما صحي ملقاش منها اي اتصال او حتي رساله أتمكن منه الڠضب اكتر وحلف انه ميكلمهاش.
المفروض ان ده كان اول يوم ينزلوا في الشركه بعد الاجازه.
نزل جلال علي تحت عشان الفطار مكانش ليه اي نفس بس كان مضطر عشان محدش يسأله مالك .

أتجمعوا كلهم علي السفره وبدأوا يفطروا كلام بسيط مع هزار بسيط الشباب كلهم كانوا مرهقين لسه .
مريم….داده زينب مش هتفطري
داده……لا يا مريم يا بنتي افطروا انتوا بالف هنا انا مش قادره.
روح…..ايه ده انتي بجد مش هتفطري انا فكراكي بتعملي حاجه يلا تعالي انتي مكلتيش.
داده…..والله ما قادره انا صاحيه شبعانه شكلي تقلت في الاكل
مراد….بإبتسامه خلود واكلها السبب.
خلود….بإبتسامه انا طيب ليه بس.
زينب…..لا والله دي ست البنات ومن جمال اكلها باكل وبنسي نفسي.
خلود….حبيبه قلبي يا داده تسلميلي يارب.
راجح…..ست زينب عندي ليكي مفجأه حلوه.
زينب….ليا انا مفجأه ايه
راجح….بكره عايزك تنزلي و تجيبي لبس الاحرام
زينب……بفرحه وسعاده إحرام
راجح….ايوه مش كان نفسك تروحي تعملي عمره انا منستش علي فكره بس الفتره اللي فاتت كلنا كنا مشغولين والدنيا مكانتش تمام انتي عارفه
زينب…..بفرحه عارفه والله وبجد انا مش عارفه اقولك ايه يا راجح باشا.
راجح….بإبتسامه جميله ولا اي حاجه ادعيلنا بس هناك دعوه حلوه من قلبك.
زينب….بس كده ده انا مش هبطل دعاء ليكم كلكم ربنا يبارك في ولادك وفي روح هانم ويديكم علي قد نيتكم الجميله.
روح….بحب تسلمي يا داده زينب انتي تستاهلي كل خير وان شاء الله عمره مقبوله كان نفسي اكون معاكي انا وراجح والله بس انتي عارفه صبا خلاص قربت تولد.
زينب…..عارفه طبعا ربنا يقومها بالف خير ويرزقها بطفل سليم معافي ويفرحها هي وزيد باشا بيه.

زيد…..ما قولنا زيد بس يا ست الكل.
زينب…..بإبتسامه رضا ربنا يرضي عنك يا ابني ويجبر بخاطرك.
نادر….ايوه يا زوزو رايحه تعملي عمره من غيرنا.
زينب…..عقبال ما نطلعها كلنا صحبه يا نادر يا ابني.
مريم…..خدي بالك انا هسيبك بس و هعفو عنك عشان راحه عمره لكن لو كنتي مسافره كده ولا كده مكنتش سيبتك ابدا
زينب…..انتي عارفه اني مقدرش استغني عنك يا حبيبه قلبي بس دي عمره بقي يا مريومه
مريم….بإبتسامه عارفه يا حبيبتي انك كان نفسك فيها اوي روحي واتبسطي بس متنسنيش تدعيلنا قدام الكعبه
زينب……ده عيني ليكم .
زهره….بإبتسامه هاديه ادعيلي يا داده كتير.
زينب…..هدعيلك يا نور عيني ربنا يشفيكي و يعافيكي و ترجعي احسن و اقوي من الاول و تشوفي ولاد ولادك كمان وتبقي احلي جده.
زهره….يارب يا داده.
قاسم….بحب طبطب علي ايد زهره اللهم امين يارب.
فيروز….بصوت واطي لمنذر هات فيروز عشان تعرف تفطر.
منذر…..بحب لا خليها انا عارف متقلقيش.
فيروز…..بإبتسامه عارف ازاي انت عامل زي اللي ماسك حاجه خاېف عليها تتكسر.
منذر….بضحك لا بلاش تريقه انا مبعرفش اشيل اطفال اصلا.
فيروز….طيب هاتها لحد ما تفطر.
منذر…الله بردوا قولتلك لا ولا انتي غيرانه منها
فيروز……انا لا ااا هغير ليه خليك شايلها يارب تزن ومتعرفش تاكل منها .

منذر….بضحك ومش غيرانه هااا
ابتسمت فيروز وسكتت وبعدت عينها عنه.
جنه…..صبا هو انتي كده هتولدي امته.
صبا….المرادي لما هروح للدكتور هيحدد بس خلاص المفروض اني قربت.
جنه….لسه مش ناويه تعرفينا البيبي ولد ولا بنت.
صبا….بإبتسامه لا قولتلكم مفجأه.
زيد…..متحاوليش انا حاولت معاها كتير مكنتش اعرف ان دماغها ناشفه كده.
راجح….بإبتسامه ولا هتقولي لخالك يا صبا.
صبا ….بحب حبيبي يا خالو بس بردو لا هو في احلي من المفجأه وبعدين مستعجلين ليه خلاص هانت وكمان زمان مكانش في تحديد لجنس البيبي .
جنه…..بس احنا مش زمان ياست صباصيبو.
صبا….بضحك اعتبرينا زمان يا ست جنه
فرح……صبا انتي وجنه عبد ميلادكم قرب هو مينفعش الدكتور يخليكي تولدي في نفس اليوم وتبقوا كلكم في نفس اليوم.
زيد…..ايه ده اه صحيح
صبا…..رفعت حاجبها ايه ده انت مكنتش عارف ان عيد ميلادي قرب
روح….رد بقي جيبته لنفسك يا فالح.
زيد….بضحك لا والله فاكر بس اقصد اني مركزتش ان ممكن تولدي في نفس اليوم.
روح ….لا ممكن صبا خلاص دخلت في التاسع والمفروض هيحددلها وعيد ميلادها هي وجنه بعد اسبوع يعني ممكن جدا
نادر….الله طب والله تبقي حاجه حلوه اوي.
مريم….ايوه تورته واحده واحتفال واحد ونقلبهم.

ضړبتها صبا علي كتفها بضحك
صبا….تقصدي ايه بنقلبهم دي
مريم…..بضحك لا اقصد يعني حاجه حلوه
نادر…..متسرعه زي زيد بالظبط خليها تروقك انتي كمان
مريم….اطلع منها انت صباصيبو حبيبتي.
صبا…..بعد ايه بقي
مريم….خلاص بقي قلبك ابيض
شمس…..افضلي ارغي انتي كده كتير وخلينا نتأخر عن الشغل.
مريم….ياسااااتر شمس بتفكرني بالسجانه قاعده فوق راسي علي طول.
سالم…..وبتفكرك ليه
اتعدلت شمس وخلت وشها ليه وهي رافعه حاجبها ايوه تقصد ايه
مراد…..بضحك اتسحبت انت كمان من لسانك طب البس بقي
شمس…..لا سيبه يطلع اللي جواه ماهي العفريته شكلها داخله مزاجه.
ضحكوا كلهم علي شمس
سالم…..بضحك والله عيب في حقك لما تغيري من عفريته.
راجح….وانت عاتق يا ابن الكلب
سالم…..بضحك ما تخليك محضر خير يا باشا انا ابنك بردوا.
ياسين…..بضحك احلي حاجه في العيله دي ان كلهم ما بيصدقوا حد فيهم يتزنق بيحفلوا عليه علي طول.
يوسف….اه والله بيبقي يومه اسود اللي بيتزنق ده عشان كده انا مبحبش اتسحب من لساني في اي موضوع

نادر….پتخاف لا تتعلق من الحكومه صح.
يوسف…..بإبتسامه بص لخلود ابه يا حكومه هتعلقيني.
خلود….بإبتسامه هاديه لا مقدرش.
يوسف…..اهدي بقي وخليك في حالك واتشطر علي جعغر.
مريم….يادي النيله السوده دب انا جيت جنبك الوقت.
مراد….ما انا بقولك دي عيله مسحوبه من لسانها محدش فيهم بيعر يحط لسانه في بوئه دقيقه جايبين لنفسهم البهدله علي طول.
يوسف……بضحك لا جعفر حبيبي اقصد مريم
مريم….بضحك ماشي هعديها بس العيب مش عليك العيب علي
اللي طلع عليا اللقب ده.
نادر…..بضحك انااا.
شمس …..طيب خليكي بقي انتي ارغي وانا هقوم
مريم……مش فاهمه هو انتي يا بنتي معاكي مفتاح الشركه والموظفين مستنين تفتحيلهم ما تستني هقوم.
منذر……بضحك غريبه اوي شمس دي
مريم….اوي معرفش مأزمه الموضوع ليه ست السجانه وبعدين اذا كان صاحب الشغل قاعد ومريح.
نادر….بضحك ألبس يا منذر اهي قلبت عليك.
منذر….بضحك وانا مالي انا يا جعغر طيب هي اللي بتقول.
مريم….ما انت اللي مسربعها.
منذر….انا نطقت
شمس…..يا بنتي مسربعني ايه الراجل قاعد في حاله اهو وبعدين انا مش عايزه نروح بعد الموظفين بكتير لينا معاد شغل لازم نلتزم بيه عشان المفروض اننا قدوتهم

راجح…..براڤو عليكي يا شمس.
مريم…..بصت لراجح بطرف عينها وانا مش براڤو عليا.
راجح…..بضحك ما انتي قاعده وعايزه تريحي اقولك براڤو علي ايه.
مريم…..خدتي الجو بتاعي في صفك اتقلي عليا يا شمس.
ضحكوا كلهم عليها وعلي جنانها.
شمس….بضحك يا بنتي انا نطقت والله بتعامل مع طفله قومي يا مريم ربنا يهديكي عشان كمان مش عارفه لسه ميار هتيجي الشغل ولا لا انتي عارفه انها كانت موجوده معانا الكام يوم دول عشان تخلص الشغل اللي لسه معاها
مريم…..بصت لملك ابه ده هي لجد ميار مش هتكمل شغل
ملك….مش عارفه والله يا مريم هي كانت قيلالي انها هتكمل باقي الشغل معاكم لان كده كده شغلها مع نور وفاطيما لسه مبدأش.
مريم….ايوه بس هي كانت قيلالي ان نور قعد معاهم وفهمهم كل حاجه خلاص.
امير….ايوه ما هو قعد معاهم وظبطوا الدنيا بس نور مكانش لسه بدأ قال بعد ما يرجع من الرحله عشان لازم بكون معاهم فا بما انه مكانش بدأ هي كملت الشغل اللي ناقص مع البنات.
مريم….اممممم فهمت
شمس….طب الحمد لله نقوم بقي وكفايه رغي ولا ايه ظروفك.
مريم…..اعوذ بالله يلا يا سجانه هانم.
بصت شمس لنادر و هي بتضحك هضربهالك.
نادر….بضحك معلش يا شموسه امسحيها فيا عيله وغلطت.
قاموا كلهم بعد ما خلصوا فطار وخرجوا علي بره عشان يروحوا علي شغلهم.
روح…..جلال

جلال….ايوه يا روح
روح…..مالك ساكت ليه مش بعاده يعني
راجح…..سيبيه يمكن العفريته توبته.
جلال….بإبتسامه بسيطه اه شكلها كده.
روح….لا بجد مالك شكلك مضايق من حاجه
جلال….. لا خالص يا حبيبتي بس لسه حاسي ان جسمي مكسر ومش مظبوط.
راجح…..متحلمش اني هقولك ريح هااااا ورانا شغل.
روح….طب وفيها ايه لو تعبان سيبه.
جلال…بس يا روح بس يا حبيبتي مش وقت حنيتك دي بدل ما نتطرد انا وانتي انا كويس والله
راجح …ايوه كده يلا قدامي.
روح…..بهمس يا ساتر عليك.
جلال….بإبتسامه معلش القوي في اللي اقوي منه
راجح….يلا يا ابن الكلب قدامي.
جلال…..بضحك عجبك كده جيبتلنا الكلام سلام يا روح
روح….بحب سلام يا قلب روح.
………….
قاسم…..حبيبي متأكده انك مش عبزاني اجي اخدك و اوصلك.
زهره….لا والله يا قاسم انا هروح مع نفسي
قاسم….مع نفسك ايه لا روحي مع السواق.

زهره….ايوه هروح مع السواق اقصد انت يعني متجيش وهبقي معاك علي الموبايل
قاسم….ماشي يا حبيبي خلي بالك من نفسك.
زهره…..حاضر
وانت كمان شويه وهمشي وانا رايحه هكلمك
قاسم….تمام يا حبيبي يلا باي
زهره….باي .
…………..
سالم…..ابتسم وبص لشمس عشان ينكشها سلام يا سجانتي.
شمس…..امشي يا سالم عشان مزعلكش.
مريم….بينكشك ها خدي بالك.
سالم….خليكي محضر خير يا جعفر.
ضحكت مريم وركبت العربيه وسابتهم.
نادر…..من بعيد سلام يا مريوم
مريم….بحب باي
قرب سالم من شمس.
سالم….هتفضلي قالبه عليا كده
شمس…..اه و مالكش دعوه بيا.
سالم…..اهون عليكي يا شموسه
شمس….اه مش بتعاكس العفريته وناسي انك متجوز

سالم… ضحك وهو رافع حاجبه بت انتي مصدقه اللي بتقوليه ده انتي بجد غيرانه من عفريته
شمس…..اه عندك اعتراض
سالم….لا بس دي عفريته يا قلبي وبعدين هتاخدي علي كلام الواطيين دول انتي عارفه انهم بيهزروا.
شمس…..بطفوله يعني مكنتش بتعاكسها.
سالم….بحب وحياة شمس كنت بهزر عشان الموقف يعدي مش اكتر بطلي جنان يا مجنونه انا بحبك
شمس……بإبتسامه مسكته بدلع من طرف القميص وانا كمان بحبك
سالم….احييييه طب نهدي بقي كده عشان احنا ساعة أسطباحه وعندي شغل
ضحكت شمس و بعدت عنه بسرعه
شمس…..طب خلاص يلا امشي
سالم….طب ما تجيبي بوسه
شمس…..بضحك امشي يا قليل الادب
سالم….بحبك يا مجنونه
شمس….وانا كمان.
مريم…..طلعت راسها من الشباك يارب فقرة روميو و چوليت دي تخلص حلو ليكي الوقت النحنحه يا ست شمس و لما انا كنت برغي كان الموظفين واقفين مستنين نفتحلهم باب زويله
شمس….بضحك دخلت راسها بس اسكتي ايه ڤضيحه.
سالم…..بضحك امشي بسرعه هتجرسنا سلام يا جعفر.
مريم….سلام يا سي روميو
…………..

خرجو كلهم من القصر وراحوا علي الشركه والبنات راحوا علي شغلهم.
………..
وصل عاصم قدام البيوتي سنتر بتاع فريده ركن وبصلها بحب.
عاصم…..اي خدمه جيبتك في وقت قياسي اهو
فريده…..بإبتسامه ميرسي يا عاصم بس بجد مكانش في لزوم للتعب ده
عاصم….تعب ايه الكام خطوه دول تعب طب اتعبيني انتي بس وانا مش هشتكي.
فريده….لا ما انت اعمل حسابك انك هتتعب وترجعني مش انت اللي صمتت تجيبني من غير عربيه اتحمل بقس.
عاصم….كده كده كنت هرجعك ومتقلقيش انا راضي يا ستي
فريده….انت رايح علي الشركه علي طول.
عاصم….اه علي والباشا سبقوني
فريده….لوكا كويسه.
عاصم…..اه الحمد لله مع الناني بتاعتها
فريده…..شويه كده هبقي اتصل اطمن عليها.
عاصم….ماشي يا ستي بقيتوا صحاب انتوا
فريده….ايه عندك مانع.
عاصم….لا ياستي ربنا يخليكم لبعض.
ابتسمت فريده وبصتله طيب انا هنزل بقي عايز حاجه.
عاصم….سلامتك.
فريده….طيب مش هتنزل تشرب معايا القهوه.

عاصم….مش هقدر عشان متأخرش وبعدين كفايه قهوه بقي انا كنت فاكر اني بشرب كتير طلعتي انتي حريقه قهوه وبعدين هو انتي فطرتي.
فريده…..انا مش بفطر الصيح انت عارف كمان مكانش في وقت كنت ظابطه المنبه وتقرببا اول مره رن مسمعتوش وقفلته فا صحيت المره التانيه متأخره وملحقتش يا دوب شربت القهوه بس.
عاصم….يعني مفطرتيش.
بصت فريده بطرف عينها لعاصم وهي مبتسمه وهزت راسها بلأ.
عاصم….خدي بالك النظام ده مش هينفع تمام.
فريده….نظام ايه.
عاصم….انك متفطريش وتنسي نفسك في الشغل من غير اكل
فريده….بيبقي ڠضب عني والله يا عاصم وانت عارف لما بنركز في الشغل بننسي نفسنا .
عاصم…..طيب يلا انزلي عشان متتأخريش.
فريده….اوك ميرسي كمان مره يا عاصم
عاصم……العفو يا قلب عاصم.
ابتسمت فريده بإحراج ونزلت بسرعه ودخلت علي جوه.
مشي عاصم وطلعت فريده علي مكتبها قلعت الچاكت وسابته علي جنب كانت لابسه بدي كت ومبين جزء من بطنها وفضلت تعمل في كذا مكالمه شغل مهمين
بعد حوالي نص ساعه كانت فريده ڠرقت في الشغل وبتحاول تلم الشغل اللي كانت سيباه في الكام يوم اللي مليكه كانت قاعده معاها فيهم.
كانت واقفه قدام المكتب معاها تليفون وبتسجل حجات علي اللاب توب سمعت الباب بيخبط.
فريده….وهي مش باصه ادخل.
الباب اتفتح ودخل عاصم وهي مش واخده بالها انه رجع تاني وفضلت مكمله كلام في الموبايل وبتسجل وراء اللي بيقوله.
لمحت حجات بتتحط علي المكتب عصير وفطار رفعت راسها بسرعه لمحت عاصم اټصدمت.

عاصم….بإبتسامه حط صباعه علي بوئه و اتكلم بهمس ششششش كملي شغلك والفطار اهو ملكيش حجه.
ابتسمت فريده وفضلت بصاله ومصدومه.
عاصم….ابتسم ورفع حاجبه عايز الفطار ده كله يخلص وتسمعي الكلام مش هخلص من لوكا تطلعيلي انتي ماشي.
هزت فريده راسها وهي مبتسمه.
ابتسم عاصم وغمزلها وبعدين حدفلها بوسه في الهواء
عاصم…..باي بحبك.
ابتسمت فريده ووشها احمر وارتبكت مكانتش عارفه ترد عليه عشان التليفون اللي معاها ولا كانت هتعرف ترد اصلا لو مكانش معاها تليفون بس بمجرد ما عاصم قفل الباب وخرج جريت بسرعه فتح الباب وبصت عليه وهو نازل .
ولاول مره تحس فريده بهيبة عاصم وطريقته الكلاس في التعامل يمكن موقف بسيط جدا لكن مقدرتش فريده تنكر انه خطڤها بالموقف ده.
فضلت باصه عليه لحد ما خرج من الباب وحست ان يومها كان جميل وبدأ بدايه كلها ايجابيه.
……………..
منذر راح وصل كاريمان علي الڤيلا وطلع شنطه السفر بتاعته خد شاور وغير هدومه وراح علي المصنع والبنات سبقوا.
……………..
وصلت شمس ومريم علي الشركه وشويه ووصلت وراهم ميار.
شمس….ايه ده ميار
مريم….ايه ده بقي انتوا ناويين تجننوني ولا ايه يا بنتي انتي كمله شغل هنا ولا لا.
ميار….بإبتسامه طيب تعالو هاتوا بوسع وسلموا عليا الاول
سلموا عليها الاتنين وقعدوا في مكتب شمس كلهم.
شمس….ها قوليلنا بقي انتي غيرتي رأيك و هتكملي معانا ولا ايه.

ميار…..لا انتي عارفه اني هبدأ شغل مع نور وفاطيما خلاص بس نور لسه مبدأش انتي عارفه انه كان محتاج وقت عشان يعرف يظبط كل حاجه كمان كان مسافر مع الشباب و مينفعش الشغل يبدأ وهو مش موجود انا وفاطيما لسه بنتعلم منقدرش نشيل الشغل لوحدنا
مريم….يعني انتي مكمله معانا لحد ما نور يبدأ.
ميار….بالظبط يا مريوم انا قولت لسه في شغل المفروض اعمله فا هخلصه معاكم عشان لما امشي ابقي مخلصه كل اللي شمس طلبته مني وكده كده نور قال كلها كام يوم ونبدأ شغل.
مريم….علي خير يا قلبي
شمس….ان شاء الله ربنا يوفقك يا ميار
ميار….يارب يا حبايبي المهم طمنوني عليكم
شمس…..كله تمام الحمد لله انتي اخبارك ايه
مريم…..اللي يشوف كده يقول انهم مشافوش بعض بقالهم سنه دي كلها امبارح بس كان اجازه
شمس….ياساتر وبتقولي عليا انا سجانه قومي يابت علي مكتبك
ميار…..بضحك قومي يلا جعفوره خلينا نشوف اللي ورانا.
مريم….بضحك يلا قبل ما تضربني انا و انتي.
راحت ميار علي مكتبها وهي رايحه لمحت الشاب اللي قالت لنور عليه بيبصلها وبيبتسم.
ابتسمت ميار بهدوء قربت منه وهي في طريقها للمكتب.
احمد…..ازيك يا ميار عامله ايه
ميار….اهلا يا احمد بخير انت اخبارك ايه.
احمد….الحمد لله ايه لسه بردوا مصممه تمشي.
ميار….بإبتسامه خلاص بقي يعني خلصت مهمتي هنا كلها كام يوم واخلص الباقي منها وبعدين انا هكمل شغل مع اصحابي.

احمد…..خساره اتعودنا عليكي واكيد هنفتقدك
ميار……اكيد هنشوف بعض متنساش ان البنات ومستر منذر اخواتي واصحابي وهعدي عليهم من وقت للتاني
احمد…..المهم متنسيناش
ميار…..اكيد مش هنساكم يا احمد
احمد….طيب انا عندي طلب واتمني متكسفنيش
ميار….طلب ايه
احمد…..انتي عارفه اني مسؤول عن اغلب الديزاين هنا بس انا في الاصل رسام
ميار….ايوه عارفه انك بترسم حلو اوي كمان الديزاين بتاعك علي الجلود يجنن.
احمد…..ميرسي يا ميار المهم يعني انا داخل مسابقه رسم وفي معرض هتتعرض فيه اللوحه اللي هشارك بيها في المسابقه انهارده بليل يعني لو تقدري تكوني موجوده هكون مبسوط اوي
ميار….انهارده
احمد….ايوه ايه وراكي حاجه
ميار….اممممم لا ميتهيأليش انا هخلص واروح بس تمام عرفني المكان ولو قدرت اكيد هاجي.
احمد….هكون مبسوط بجد لو جيتي
ميار…..طيب ابعتلي المكان والمعاد في مسدچ وان شاء الله هاجي.
احمد…..تمام اتفقنا.
ميار….بإبتسامه يلا هروح اشوف الشغل بقي
احمد….تمام اتفضلي.
………………

دخلت ميار بسرعه علي المكتب واتصلت بنور.
نور…..الووووو
ميار……نور نور نور بسرعه مفيش وقت
نور….في ايه يا مجنونه عالصبح
ميار….انت فين الاول
نور…..انا لسه صاحي هلبس وانزل عشان اتابع الشغل في المقر.
ميار….طيب اديني خمس دقايق من وقتك مش هعطلك.
نور…..قولي معاكي اهو
ميار…..فاكر الولد اللي قولتلك عليه هنا في الشركه.
نور…..مين ده.
ميار…..نور ركز معايا الولد اللي قولتلك عليه انه لذيذ ودمه خفيف وبيحاول يتكلم معايا
نور…..اه اللي قولتلي انك مش حاسه بناحيته بحاجه.
ميار…..انسي اللي قولته خلينا في الجديد.
نور….قولي الجديد خلينا نخلص
ميار….لا بقولك ايه المسيو بتاعي لازم يكون باله طويل.
نور….وانا نطقت انا لسه مطول بالي عليكي اهو
ميار….بص هو الوقت وانا راحه عالمكتب و قفني و عزمني عنده مسابقه انهارده خاصه بالرسم وطلب مني اكون موجوده وقالي هكون مبسوط لو جيتي.
نور….طيب حلو وانتي طبعا زي اللطخ قولتيله تمام وهاجي ومدتيش نفسك فرصه تتقلي
ميار….بضحك عيب عليك انا قولتله هشوف ولو قدرت اجي هاجي .

نور…..ماشاء الله الدروس شكلها جايبه نتيجه.
ميار….تلميذتك يا مسيو المهم قولتله يبعتلي العنوان والمعاد في ماسدچ
نور……حسبي الله الدرس اتنسي في لحظه
ميار….بضحك ما انا قولتله هشوف ولو قدرت اروح هروح بس اكيد لو روحت لازم اكون عارفه المكان فين
نور….طيب وانتي عايزه ايه تروحي ولا لا
ميار….بص انا مش عارفه بصراحه بقول يعني اروح واحاول اتعرف عليه اكتر وفي نفس الوقت خاېفه.
نور….امممم خاېفه!! خاېفه تعكي الدنيا كالعاده ولا خاېفه منه
ميار….بضحك الاتنين.
نور….طيب تعكي الدنيا وفهمناها انما خاېفه منه يعني مفيش ثقه فيه يبقي بلاها بيتهيألي اهم حاجه تكوني مرتاحه للشخص اللي قدامك ومدياله الامان ولو الامان مش موجود يبقي ملهاش لازمه.
ميار….لا مش كده بس انا لو روحت هتبقي اول مره اخرج معاه لوحدي وانا لسه معرفهوش اوي فا اكيد قلقانه يا نووور.
نور…..الله يخربيت نور علي اليوم اللي قال فيه نور انه مستعد يبقي المسيو بتاعك انتي عايزه ايه الوقت يا ميار
ميار….ايه ده انت بتزعق
نور….بإبتسامه لا ياستي مش بزعق قوليلي عايزه ايه وانا هعمله انتي اكيد مش متصله تحكيلي اللي حصل ولا متصله عشان اقولك روحي او متروحيش انتي اكيد واخده القرار صح
ميار…اممم صح بس اكيد بردوا متصله احكيلك مش احنا متفقين اني احكيلك اي حاجه تحصلي وانت تقولي اعمل ايه لاني مش بعرف اتعامل في العلاقات دي و متفقين ان انا اسمعك في اي وقت تكون مضايق
نور….متفقين
ميار….طيب وانا بحكيلك اهو

نور….وانا سمعتك بس مش عارف بردوا انتي عيزاني اعمل ايه بالظبط
ميار….ما انت قولتها يا نور اني خاېفه أعك الدنيا وخاېفه منه يعني بصراحه خاېفه اعك الدنيا في الكلام لو قالي اي حاجه و معرفش ارد عليه وفي نفس الوقت عايزه احس بالامان وانا معاه
نور….طيب ودي نحلها ازاي
ميار…..اممم هقولك وبلاش تطلع عليا عصبيه المسيو اللي جواك
نور…..بضحكه جميله لا يا ستي مش هطلع عليكي عصبيه المسيو اللي جوايا.
ميار…..اممم انا كنت يعني اقصد لو ينفع تبقي معايا علي التليفون
نور…..بضحك انتي بتتكلمي جد
ميار……انت بتضحك علي ايه تصدق انا غلطانه
نور….بضحك انتي عارفه فكرتيني بأيه
ميار…..بإبتسامه ايه
نور….عارفه فيلم صعيدي. في الجامعه الامريكيه لما خلف راح قعد قدام عبله واصحابه كانوا مستخبين وراء الشجره وبيملوه الكلام
ميار…..بضحك يعني انا خلف
نور……بضحك بالظبط و ناقصك البدله الصفراء.
ميار…..امشي يا نور والله انا غلطانه اني طلبت منك تبقي الامان بتاعي.
ابتسم نور وسكت ثواني
نور…..وانا ياستي موافق ابقي الامان بتاعك ولا تزعلي
ميار…..بجد يعني هتكلمني
نور…..اه هبقي معاكي علي الخط لحظه بلحظه.

ميار…..انت احلي مسيو في الدنيا
نور…..طب ايه بيتهيألي كده الدرس الخصوصي أتطور مبقاش واقف علي نصايح بس ده بقي في مكالمات وحجات جديده يعني عزومه الايس كريم دي متنفعش
ميار….بضحك بس كده انت قولي عايز ايه وعبوني ليك.
نور…..طيب اذا كان كده ماشي بس افكر بقي عشان الواحد لازم يستغل الموقف
ميار…..بضحك طب متقولش انك بتستغلني في وشي كده
نور….انا راجل صريح
ميار…….وانا محترمه صراحتك يا مسيو يلا بقي شوف اللي وراك عشان تخلص بسرعه وتفضالي بليل هو هيكون الساعه 9 علي فكره.
نور….اوك انا هخلص علي طول واعرفك وهبقي فاضي اتفقنا
ميار….اوك اتفقنا.
نور….يلا باي يا تلميذتي العبيطه
ميار…..بضحك باي يا أشطر مسيو
……………….
في الڤيلا عند رامي ورهف .
قام رامي من نومه خد شاور ولبس عشان هو كمان ينزل علي شغله مع والده.
خرج من الاوضه وراح يشوف رهف عشان
كان حاسس لما رجع انها مش كويسه وباين انها كانت معيطه.
خبط علي الاوضه بتاعتها
رهف….ادخل.
فتح الباب وبصلها من بره لمح هدومها كلها علي الارض رفع حاجبه وبصلها.

رامي….ايه ده انتي دخل عليكي حرامي قلبك ولا ايه.
رهف….بإبتسامه بسيطه ادخل يا عبيط حرامي ايه انا اللي منزله كل حاجه و بظبطها من جديد
رامي…..ماشاء الله عالصبح كده ايه النشاط ده كله تتحسدي
دخل رامي وقفل وراه.
رهف…..براحه واوعي تدوس علي حاجه.
رامي…..اقف ازاي طيب انا واقف علي اطراف صوابعي عامل زي البلارينا لبسك كله عالارض
قربت رهف منه و شالت اللبس اللي قدامه و وسعت المكان قدام السرير وبصتله.
رهف….كويس كده
رامي….اه كده تمام قوليلي بقي صاحيه الساعه 8 الصبح تنزلي كل الدرسينج بتاعك عالارض
ليه اكيد نش نشاط فايض عندك قولتي تخرجيه
رهف…وهي بتطبق الهدوم ومش بصاله لا عادي انا منمتش اصلا
رامي…امممم عشان كده بتطلعي الشحنه اللي جواكي في ترتيب اللبس
رهف….شحنه شحنه ايه.
رامي….عليا انا يا بنتي عيب عليكي احنا اخوات من وقت ما رجعت امبارح وانتي باين عليكي انك مش تمام وشكلك كمان كان معيط الواد جلال مضايقك ولا ايه.
مبصتش رهف علي رامي وفجأه وشها احمر اوي وفضلت دموعها تنزل سابت الهدوم من ايدها وقعدت علي حرف السرير.
رامي……بقلق ايه ده انتي بټعيطي بجد رهف مالك في ايه
فضلت ټعيط و مكانتش عارفه ترد عليه بتهز بس في راسها
قام رامي وقرب منها وهو بيبعد اللبس من الارض وضمھا لصدره فضلت ټعيط.
رامي…..في ايه يارهف ايه العياط ده كله ومبن مضايقك بالشكل ده جلال فعلا ولا في حاجه تانيه حصلت انا معرفهاش.

رفعت رهف راسها وهي بتمسح في دموعها.
رهف….مفيش حاجه يا رامي.
رامي….پغضب بسيط هو ايه اللي مفيش انتي مش شايفه شكلك يا رهف من امبارح وانتي مش طبيعيه و من بدري قاعده تطلعي غضبك في اللبس والوقت مڼهاره وتقولي مفيش
رهف…..انا كويسه والله ممكن مخنوقه بس شويه
رامي…..رهف قوليلي في ايه انا امبارح كنت بكلم فاطيما و قولتلها ان شكلك مضايق وسألتها حصل حاجه قالت لا وانك ماشيه من عندها كويسه ولحد بليل كنتي سهرانه انتي وهي والبنات عالشات يعني محصلش اي حاجه تخنقك
رهف…..عادي يا رامي هو لازم يحصل حاجه عشان احس پخنقه
رامي…..پغضب ايه هرومونات مثلا
رهف….لو الاجابه هتريح اه اعتبرها هرمونات.
رامي….واعتبرها ليه حاجه مش مقنعه انا هتصل علي جلال واعرف عملك ايه.
رهف بسرعه مسكت ايده وهي بټعيط لا متتصلش بيه
رامي….بصلها اه يبقي جلال عملك ايه
رهف…. مفيش يا رامي شدينا بس شويه وخلاص
رامي….هو ايه اللي شدينا بس شويه وخلاص وهو لو شديتو شويه هيبقي شكلك عامل كده اكيد في حاجه كبيره خصلت لان جلال عموما مش سهل يزعل حد انتي عرفاه كويس.
رهف….اللي حصل بقي
رامي….لا افهم انا اكيد مش بدخل بينكم بس لما الاقي اختي مڼهاره كده يبقي من حقي افهم.
رهف…..والله موضوع بسيط بس هو اللي كبره

رامي….ايوه ايه هو الموضوع ده.
رهف…..امبارح اتصلت عليك وانت جاي في الطريق بس مكنتش بترد
رامي…ايوه ما انا لما جيت قولتلك انك اتصلتي والموبايل كان سايلنت
رهف…ايوه لما انت مردتش اتصلت علي جلال عشان اعرف بقيتوا فين أتفاجئت انه بيقولي انه خد شاور وخلاص هينام شويه فا قولتله طيب لما انت واصل بقالك فتره ليه مكلمتنيش تطمني قالي لما جيت كنت قاعد تحت معاهم كلهم وبعدين طلعت قولت اخد شاور و اكلمك فا بقوله هتكلمني امته انت عالسرير ولو انا مكتتش اتصلت مكنتش هتتصل اتعصب وفضل يقولي انتي بتحكمي علي اي اساس اني مكنتش هتصل فا بقوله طيب يعني عادي انك تقعد وتنسي نفسك معاهم اكيد واحشينك بس علي الاقل دقيقه واحده تطمني انكم وصلتوا وبخير وبعدين لما تفضي. تبقي لوحدك كلمني استفزني برده بيقولي اللي حصل
فا بدأت اتعصب وهو كمان اتعصب وقعد يقولي عادي محصلش حاجه كده كده كنت هكلمك قعدت معاهم شويه و معرفتش اكلمك
رامي….بهدوء طيب وايه المشكله يا رهف عادي هو مش غلطان
رهف….لا مش عادي يا رامي انا لو في نفس مكانه هو مش هيسكت و لما قولتله انا لو مكانك مش هتسكت قالي ايوه عشان انا غيرك يعني ايه هو غيري مش فاهمه المفروض انا اطمنه عليا اي وقت ولما انا اطمن عليه يرد عليا الرد ده ويبقي شايف اني مأڤوره كمان قولتله تمام انا غلطانه وقفلت الموبايل ونزلت لما انت جيت لقيته متصل بيا كتير لما طلعت وباعتلي كذا مسدچ متعصب وبيزعق عشان مش رديت عليه انا مغلطتش يا رامي كل اللي عملته انب كنت عايزه اطمن عليه يطلع بقاله اكتر من ساعه واصل ومطنشي وكمان مضايق.
رامي….طيب اهدي وبطلي عياط انا هتكلم معاه بس لازم تعرفي ان انتي غلطانه
رهف….انا اللي غلطانه ما طبعا هو صاحبك ولازم تدافعله
رامي….هو صاحبي وانتي اختي تمام اكيد مش هاجي عليكي عشانه بس بردو مش هاجي عليه عشان انتي اختي رهف احنا كلنا كنا راجعين مش شايفين قدامنا زي ما قولتلك محدش فينا نام بسبب اللي حصل في الشقه واكيد انتي عارفه علاقه جلال بروح و بالباشا عامله ازاي واكيد كانوا واحشينوا وجلال انتي عرفاه بينسي نفسه لو كلهم متجمعين والقاعده فيها ضحك و هزار يعني الراجل مغلطتش.
رهف….كام ثانيه يا رامي مكانوش هياخدوا من وقته كتير.

رامي…عارف يا رهف بس جلال اتعامل معاكي بطبيعته وفكر انك مش هتزعلي او الموضوع مش هيضايقك.
رهف….بس هو يضايق يا رامي وعصبيته تضايق اكتر هو شايف ان انا اللي غلطانه كمان
رامي….عشان انتي اللي غلطانه فعلا يا رهف
رهف….انا يارامي مش بقولك بتدافعله عشان صاحبك.
رامي….لا يا قلبي انا بدافع عشان ده حق ربنا المفروض تختاري الوقت
اللي تعاتبيه فيه علي حاجه هو عملها و معجبتكيش . لكن راجع من السفر ومش شايف قدامه وبدل ما تقوليله كلمه كويسه أو حمدلله علي السلامه مسكتي في خڼاقه علي طول و طبعا انا واثق عشان عارف صاحبي كويس انه متخانقش معاكي علي طول غير لما انتي أڤورتي معاه جلال مش من النوع اللي غضبه سريع ويمكن صعب تشوفيه متعصب اصلا
وانتي عصبتيه يا رهف اكتر لما اتصل عليكي ومردتيش عليه.
رهف….بدموع يا رامي طريقته ضايقتني كان ممكن يقولي متزعليش وحقك عليا وخلاص
رامي….وانا واثق انا قال كده يارهف بس انتي عشان كنتي مضايقه مركزتيش في كلامه وكنتي عايزه تتخانقي معاه وخلاص المفروض بقي تصلحي اللي انتي عملتيه ده
رهف…..انا يعني انا اللي اتصل بيه كمان
رامي….اه يا رهف هو اتصل بيكي كتير وبعتلك مسدچ وانتي مسألتيش فيه فا لازم تتصلي انتي عشان بردوا انا عارف جلال كويس مش هيتصل بيكي تاني
رهف….يعني ايهه يعني لو مكلمتهوش خلاص كده
رامي….مش خلاص يا حبيبتي بس هو راجل وعنده كرامه وانتي جيتي عليه
رهف….وانا عندي كرامه يا رامي وهو اللي زعلني
رامي…..لو انا عارف انه جه علي كرامتك وقاصد يزعلك مهما كان غلاوته عندي مش هسكتله وانتي عارفه و هقوله في وشه انه غلطان بس هو لا قاصد يزعلك ولا جه علي كرامتك فا انا شايف انك تكلميه وبهدوء كده تحاولي تصالحيه وبعدين عرفيه وجهه نظرك وعلي فكره لو معملتيش كده وفضلتي معانده هتغلطي نفسك اكتر تمام يلا امسحي دموعك وقومي لمي الفرح اللي انتي عملاه في اوضتك ده وشوفي بقي هتصالحيه ازاي تمام.

رهف….بدموع ماشي يا رامي.
قام رامي باسها من راسها وراح علي الباب وبعدين بصلها
رامي….رهف جلال طيب وجدع بلاش تزعليه او تخسريه علي حاجه تافهه
فضلت رهف بصه لرامي لحد ما خرج وبعدين بصت علي الموبايل و نزلت دموعها.
………………
وصلت زهره علي مكان شبه المصحه بيتم فيه عمل جلسات لمرضي الکانسر كل فتره وسط الزرع والمساحات الواسعه عشان نفسيه المړيض.
قعدوا كلهم بعد ما سلموا علي بعض وقعد معاهم الدكتور اتكلم معاهم وفضل يسألهم علي كذا حاجه وبعدين ساب كل واحد يقول اللي جواه .
وبدأ سؤاله لبنت في العشرينات اسمها حنين
الدكتور…..خلينا نبدأ كلام مع حنين بما انها هي اقدم محاربه فيكم قوليلي يا حنين حاسه بأيه بعد اخر جلسه من الكيماوي اللي خدتيها وحياتك اتغيرت ازاي
حنين….بابتسامة رضا اكيد الحمد لله علي كل حاجه وصلتلها يمكن انا مشيت مشوار طويل بقالي أكتر من سنتين بحارب انا و الکانسر في بعض مش هكدب وأقول اني أقوي منه و قادره عليه بس انا بعافر لان هو كمان قوي و بيحاول يكون قادر عليا.
يمكن كمان كل فتره لما بعمل التحاليل و الاقي ان النتيجه أفضل مهما كان
التعب اللي بكون حاسه بيه بكون بردوا مبسوطه لان احساس الانتصار مفيش احلي منه حتي لو النتايج الايجابيات اللي فيها بسيطه بس يكفيني ان انا أبقي الطرف المنتصر و خليني احكيلكم تجربتي سريعا كده بما اني أقدم منكم في المړض يمكن كمان انا اصغر سن فيكم بس دكتور شاكر سألني الکانسر غير فيكي ايه فا خليني أقولكم حياتي ازاي اتغيرت ويمكن زي ما قولت انا اصغر منكم سن لكن كمان خليني اقول ان مريض السړطان بالنسبالي هو كل يوم من عمره بيعدي بمثابه سنه لاي شخص سليم بالظبط زي المثل اللي بيقول اكبر منك بيوم يعرف عنك بسنه وحقيقي اللي عاش يوم زياده وهو مريض کانسر اكبر بسنه من اي شخص جديد علي المړض او اي شخص سليم.
مش هنكر ان في بدايه معرفتي بالمړض كنت في حاله نفسيه سيئه جدا كنت وقتها في تالته جامعه انا الكليه بتاعتي كانت دراستها صعبه كانت محتاجه مني تركيز ووقت وجهد غير طبيعي محتاجه اني احضر كل المحاضرات و السيكشن كانت بتعتمد بنسبه 95 في الميه علي الحضور قبل شهر من معرفتي بالمړض كنت ديما بتعب طول الوقت عندي عدم اتزان مش قادره اقف مش عايزه انام بس احساسي بالوقوف فتره طويله كان بيتعبني اوي اتحولت من حنين اللي اغلب الطلاب عارفينها في الجامعه انها كلها نشاط وحيويه مش بتقعد لحظه في مكان لحنين اللي مش قادره تقف خمس ثواني علي رجلها اتحولت من كتله نشاط لشخص مسن مع ان وقتها كان عندي تقريبا عشرين سنه.

بدأت انزل في الوزن وابقي هزيله جدا كنت بحس ان عيني علي طول مزغلله. الرؤيه عندي كأنها ضباب ديما ولاني شخص مهما جدا بطبعه في صحته وأخرى في التعب مسكن مسألتش وكنت مقضياها مسكنات كنت ديما بأجل خطوه الدكتور دي اخر خطوه وطبعا ده غلط المفروض اي شخص طبيعي حتي لو حس بصداع بسيط اول خطوه تكون في قاموسه للحفاظ علي صحته انه يلجأ لدكتور و مياخدتش مسكنات منه لنفسه المهم الوقت عدي وبدأت اتعب اكتر تخيلت للحظه انها أنيميا لاني في الفتره دي مكنتش باكل خالص من كتر التعب لحد ما فيوم وقعت من طولي في الجامعه صحيت بعدها باسبوع لاني دخلت في غيبوبه
واكتشفت ان عندي کانسر في في النخاع الشوكي وقتها انا من الصدمه فضلت ساكته يعني ايه کانسر ويعني ايه في النخاع الشوكي امته وازاي وليه انا نفسيا كنت ضايعه خليني كمان اقول ان تعبي النفسي وصلني لمراحل لما بفتكرها بتعب ويمكن تكون تأثير تعبها كان اكبر من تأثير الکانسر نفسه وهي اني وصلت لفقدان تام من ايماني بربنا وصلت اني اڼتحر مرتين
وصلت لحجات كتير مش
حلوه متشبهنيش خالص و يمكن اللي وصلني لكده احساسي بالوحده انا كنت شخص اجتماعي جدا كنت الاولي علي دفعتي طول عمري شاطره في الدراسه وده كان مخلي عندي شعبيه قويه جدا من زمايلي ومن المدرسين ومن اهالي زمايلي كنت شخص محبوب وكل الناس حواليا
بس لما تعبت بدأوا ينسحبوا بهدوء لحد ما بقيت لوحدي مش معايا غير مامي و بابي واخويا الكبير اه هما كانوا اكبر دعم ليا في رحلتي مع الکانسر بس كمان شعور مؤلم اوي لما تحس ان كل القاعده الجماهيرية اللي كانت ديما جنبك وانت سليم وبصحتك تختفي بمجرد ما تقع
وانا عشان شخص عمره ما طلب من حد انه يفضل جنبه وكنت ديما بدي من غير مقابل تعبت واتوجعت والکانسر اتملك مني اكتر وانتشر في اجزاء كتير من الجسم بعدها عرفت دكتور شاكر عن طريق الصدفه وعرفت النظام الجميل اللي بيتعامل بيه مع المړضي بتوعه هو مش بس دكتور بيعالج الکانسر هو بجد بني ادم عنده رحمه بيعالج اللي جوانا بيعالج وجعنا من الوحده و الخذلان وشعور فقدان الثقه في نفسنا وفي اللي حوالينا بيتحمل الانهيارات اللي بتحصلنا دكتور شاكر كان مسكن قوي لروحي اللي اټدمرت في وقت بسيط ومن غير أي إنذار الجلسات اللي كنت بحضرها معاه كانت هي اول داعم ليا في رحلتي هونت عليا كتير عرفتني بناس اكتر بس الناس دي مكانتش مجرد ناس عابره او ناس بتجمعنا ببعض مصالح شخصيه او مصالح في الدراسه زي اللي كانوا حواليا
الناس اللي هنا كانوا مكفأه من ربنا ليا عشان يخفف عني رحله المړض عرفنا بعض من جوانا اللي بينا كان حب غير مشروط شوفت في عينهم الخۏف بجد سؤالهم عني كان من القلب بجد مش مجرد تأديه واجب .

انا اتعلمت حجات كتير اوي في حياتي بعد المړض ده كنت فاكره ان اكبر واهم احلامي هي اني اخلص دراستي في الكليه اللي اختارتها كنت فاكره ان النجاح هو أجتياز أختبارات المواد الصعبه اللي بدرسها.
بس بعد ما دخلت في رحله الکانسر عرفت أن اهم حلم احلمه وافضل ديما اسعي ليه اني اكون بكامل صحتي عشان اللي بيقع مبيلاقيش حاجه تسنده عرفت ان صعوبه المواد اللي كنت بدرسها متجيش حاجه قدام أختبارك في صحتك.
وعرفت اهم درس في حياتي ان النجاح الحقيقي مش أجتياز اختبار في ماده صعبه
النجاح الحقيقي هو اختيار الناس اللي المفروض تكمل معانا في حياتنا.
النجاح الحقيقي اني لما الاقي شخص كان رمز للقوه وفجأه أنهار وبقي مفيش أضعف منه افضل جنبه و أقدمله كل المساعدات اللي اقدر عليها و مخذلهوش
عرفت ان النجاح الحقيقي هو اني اتمسك بالحياه عشان الناس اللي تعبت و كملت معايا المشوار
النجاح الحقيقي ان مهما
حصلي ايماني بربنا يفضل أقوي من ايماني بالبشر اللي كنت فكراهم سند و خذلوني ربنا هو اللي باقي هو اللي أبتلانا بالمړض وهو اللي قادر يبعده عننا عشان كده حتي لو الدنيا كلها خذلتك وقت ضعفك هيفضل ربنا هو اللي باقي لينا. يمكن انا مقدرتش اكمل في الكليه اللي كانت حلمي بسبب ظروف مرضي بس مزعلتش لاني قدرت انجح في مجال تاني نجاح مكنتش اتوقعه وده درس تاني اتعلمته مش ديما احلامنا بتكون هي الخير اللي احنا فاكرينه اوقات اختيارات ربنا لينا بتبقي افضل بكتير من اختياراتنا والحمد لله بعد مراحل كتير من المړض ومراحل كتير من إكتشاف الناس والحياه انا في اخر مرحله من العلاج وقربت اتعافي بس هخرج من هنا وانا شخص تاني شخص قوي وهفضل اقول ديما اهم كلمه علمهالي دكتور شاكر.
نزلت دموعها وهي مبتسمه
انا مش مريضه انا محاربه للمرض
ابتسموا كلهم وهما دموعهم نازله وفضلوا يسقفوا لحنين بفخر
دكتور شاكر…..انا فخور بيكي يا حنين انتي بجد اهم محاربه عندي وواثق ان كل واحده فيكم مع الوقت هتتعود علي المړض ومش بس هتتعود هتتحول من مريضه لمحاربه وانا واثق فيكم وعارف ان لحظات الۏجع والاڼهيار كلها طبيعيه في الاول بس في النهايه لازم الوضع يتحول اللي حابب يكمل ويعيش والکانسر ميهزمهوش لازم يكون اقوي منه يمكن هو مرض قوي ولعين بس هو في النهايه مرض زي اي مرض بنقدر نهزمه بقوه الاراده والعزيمه بالصبر لانه بياخد وقت بالايمان بالله بقوه التحمل اليأس مينفعش يخبط بابكم مهما حسيتوا ان الكيماوي بيهدكم قولوا من جواكم وبصوت عالي احنا اقوي منه ومن الكيماوي ومن كل حاجه مهما خذلوكم البشر لازم تعرفوا ان في ناس تانيه تتمني تشوفكم واقفين علي رجلكم اتمسكوا بالحياه عشانهم.

و رددوها ديما احنا مش مرضي أحنا محاربين
فضلوا يتكلموا شويه لحد ما الجلسه خلصت وبدأوا يقوموا من الكراسي
أتفاجئت زهره بفريده واقفه علي جنب مربعه ايدها وبصالها بإبتسامه وباين ان دموعها كانت نازله
زهره…..بسعاده فريده
فريده….احلي محاربه في الدنيا خدي بالك انا جيالك بأوبر يعني هتوصليني علي السنتر وانتي راجعه
ابتسموا كل اللي كانوا مع زهره وابتسم الدكتور.
زهره….بسعاده دي فريده لاسين صاحبتي واختي واشهر ميكب ارتيست في الدنيا.
سلموا عليها كلهم وسلم عليها الدكتور لانه عارفها شافها في كل الجلسات بتاعت الكيماوي مع زهره.
شاكر…..براڤو يا فريده هانم مبتفوتيش جلسه لزهره
فريده….دي اختي ومقدرش اتاخر عليها واسفه يمكن انا اقټحمت الجلسه المرادي بتاعتكم المرتين اللي فاتوا كنت بستناها في مكان قريب بس المرادي حبيت اجيلها لحد جوه مش عارفه ليه والحقيقه اني مبسوطه اني دخلت وسمعتكم انا في حياتي مشوفتش اقوي منكم يمكن انا مش مريضه کانسر بس كنت مريضه من جوايا اكتر بس لما سمعتكم
وسمعت القمر اللي هناك اكتر
ابتسمت حنين وبصتلها
فريده….حسيت قد ايه انا نجيش حاجه جنبك يمكن انا اكبر منك بكتير بس الكام دقيقه اللي اتكلمتي فيهم اتعلمت منك حجات كتير اوي واكيد انتي علمتي في زهره وكل واحده كانت موجوده و ادتيهم دافع وطاقه كبيره اوي وعايزه اقولك انك لسه عندك نفس الطاقه والحيويه اللي كانت فيكي قبل الکانسر اللي تقدر تغير نظره حد في كام دقيقه اكيد هي عندها حجات حلوه كتير
حنين …بإبتسامه ميرسي بجد علي فكره انا بحبك اوي وبتابع كل شغلك انتي حد شاطر وبجد مكنتش متوقعه اني اشوفك هنا.
خالص ومبسوطه بجد اني شوفتك واني بسمع منك الكلام ده.

فريده….ده شرف ليا انا انتوا كلكم فخر وشرف لاي حد يعرفكم وياستي لو علي شغلي لو بجد عجبك معلش بقي يادكتور بيتهيألي ان اوقات جزء من العلاج النفسي هو الاهتمام بالجمال ولا ايه.
شاكر….بابتسامه طبعا
فريده….خلاص يبقي لازم بقي نعمل احلي جلسه للقمرات دول كلهم في السنتر عندي او اي مكان يختاروا.
حنين….الله بجد انا موافقه جدا
ضحكت زهره وضمت فريده من وسطها بحب
شاكر….والله لو حابين تعملوا هنا في الهواء وسط المناظر الحلوه دي معنديش مانع.
فريده…..خلاص يبقي اتفقنا هظبط معاك المعاد يا دكتور عشان بكون مناسب الكل وميبقاش في حد عنده جلسات كيماوي وحضرتك تبلغهم
شاكر….اتفقنا.
حنين…..بإبتسامه خليكي جنبها ديما متبعديش ولو حياتها تهمك افضلي معاها اوعي تسيبها صدقين هتخف بسرعه
ابتسمت فريده وبصت لزهره بتأثر وبعدين بصت لحنين دي روحي مقدرش ابعد عنها واتمني اكون ديما معاكم كلكم وده مش عشان احسسكم اني واقفه جنبكم وكده انا اكتشفت ان اللي حابب يكون احسن لازم يقرب منكم عشان انتوا عندكم قوه مفيش زيها ربنا يحميكم ويحفظكم وديما تكونوا بخير.
شكروها كلهم وانتهت الجلسه بإجابيه وسعاده وخرجت فريده وهي ماسكه في ايد زهره اللي عندها طاقه مستعده تكسر بيها الدنيا.
وصلتها علي السنتر ودخلت معاها شربت قهوه وخدتها فريده بالعافيه عملتلها شعرها وميك اب وبعدين مشيت علي القصر.

 

google-playkhamsatmostaqltradent