رواية مملكة احفاد الطوبجي الفصل الثالث عشر 13 - بقلم اميرة اسامه
……………..
في الشركه الكل كان شغال و رايحين جايين يخلصوا في ورق ويمضوا ورق اتفاق علي شغل جديد كان في حاله غريبه عند الكل بسبب الكام يوم اللي غابوهم ورغم ان ملك و راجح وتقي وفرح مع موظفين الشركه مقصروش في اي حاجه وكانوا شغالين كويس الا ان الروح اللي بتبقي في الشغل وقت ما الشباب بيبقوا موجودين بتفرق كتير و الشركه بتبقي كلها طاقه و حيويه وشغل من ڼار .
دخل امير علي ياسين ومعاه في ايده ورق.
ياسين…تعالي يا امير
امير….ياسين في السريع كده أديني التمام علي الورق ده
ياسين….هات كده
بص ياسين علي الورق عشان يراجعه قبل ما يمضي عليه رن تليفون المكتب رفع السماعه.
ياسين….ايوه.
مراد…..ياسين في أيميلين بعتهم حالا عايزك تبص عليهم كويس ولو تمام ابعتلهم ايميل وحدد معاهم معاد عشان نوقع الاتفاق.
ياسين….طيب حالا اهو
قفل ياسين التليفون وبص علي الورق بسرعه ومسك قلمه ومضي عليه
ياسين…..تمام كده
امير…..تمام يلا باي
ياسين…..ابعتلي جلال وانت خارج
امير….اوك
خرج امير وقال لجلال ان ياسين عايزه.
جلال…..ايوه
ياسين….جلال في ملف مهم بتاع قريه سقاره
جلال ….ايوه عندي بره
ياسين…..طيب تاخده وتروح توديه لنادر قوله ياسين بيقولك راجعه كويس وبعدين روح لسالم خليه يبعت مهندسين علي الموقع يرفعوا القياسات ويبعتولنا تقرير بالاحداثيات بسرعه.
جلال…..اشطا حاجه تاني.
ياسين……لا روح انت بسرعه ونادي علي ملك معلش.
جلال….تمام.
خرج جلال من مكتب ياسين وراح علي مكتبه هو وملك.
جلال….ملك ياسين عايزك.
ملك…..حاضر حاااااضر
جلال….رفع حاجبه ايه في ايه هتضربيني.
ملك….تعبتوني الشركه كانت هاديه من غيركم من الصبح رايحه جايه هتولدوني قبل معادي يخربيتكم
جلال….بضحك اهدي يا معلم في ايه وبعدين مالك بقيتي شرسه كده كنتي هاديه وبنت حلال.
ملك….هو اللي يعرفكم يبقي هادي وسع كده.
جلال….بضحك اعوذ بالله ابو لهب بهت عليكي يا ام لهب.
ملك….طب وسع بدل ما اطلع عليك ام لهب ولهب
جلال…..لا وعلي ايه انا ماشي وسعي انتي كده.
…………………
خرج زيد من مكتبه وهو في ايده ورق وراح علي مكتب مراد وقبل ما بدخل عدي علي مكتب تقي .
زيد……تقي
تقي….ايوه يا مستر زيد.
زيد….صوريلي الورق ده وهاتيه جوه علي مكتب مستر مراد.
تقي…..وهي بتاخد منه الورق حالا.
دخل زيد علي مراد.
مراد…..تعالي يا زيد فين الورق
زيد…..تقي بتصوره وهتجيبه حالا
مراد….طيب تعالي اقعد كده قدامي ثواني.
زيد…..ها
فتح مراد لوحه لرسم هندسي قدام زيد
مراد…..بص كده علي التصميم ده انا حاسس ان في حاجه مش مظبوطه الرسم مش ماشي مع التنفيذ اللي بدا في الموقع
زيد….ليه ما كل حاجه تمام
مراد…..بص ده التصميم قيل الشغل وده التصميم بعد ما بدأوا شغل.
زيد …..سكت ثواني وبعدين بصله انت شارب ايه انت كمان عالصبح
مراد….في ايه يا ولا
زيد…..الرسمه دي القديمه يا مراد مش الشباب غيروا في التصميم في لوحه تانيه المفروض ان الجزء ده تم تعديله.
مراد….اوباااااا اه صح انا نسيت ان في تعديل حصل طيب فين التصميم الجديد ده مش معايا.
زيد…..ياعم عندي في المكتب عمال بس تتصل وتعالي با زيد وسيب اللي في ايدك يا زيد
مراد…..يا ابني مش براجع انا ناسي خالص ان التصميم اتغير.
زيد…..وهو بيقف اللي واخد عقلك يا كبير
مراد…..امشي ياولا من قدامي.
زيد….بإبتسامه جميله ماشي وسيبهالك.
فتحت تقي الباب بعد ما خبطت
تقي….بإبتسامه الورق يا مستر زيد.
زيد…..هاتي كده نسختين الباقي ده يلزم مراد.
خد منها ورقتين وخرج قربت من مراد.
تقي….الورق يا مستر
مراد…..تعالي يا قلب المستر وريني كده
ابتسمت تقي ومدت ايدها بالورق اللي صورته .
مراد…..معلش يا تقي هتعبك عايز كمان نسحتين من الورقه دي وروحي لزيد المكتب هاتيلي منه التصميم.
تقي…..تصميم ايه
مراد…..قوليله بس هات التصميم وهو هيعرف.
تقي……ومتقوليش ليه يعني عيله انا.
مراد…..بصحكه جميله بصلها يابت روحي واسمعي الكلام متبقيش زنانه هاتيه وانا هقولك.
تقي….بإبتسامه طيب بقولك ايه مش عايز قهوه
مراد…..ياريت يا قلبي احسن الغجر دول صدعوني.
تقي…..عيوني دقايق وكل حاجه تبقي عندك
مراد….متتأخريش بس
تقي….رفعت حاجبها ما قولنا دقايق ايه اطير
مراد…..بصلها پصدمه وابتسم ما طبعا قعدتك وسط الغجر دول غيرتك حسابنا في البيت
تقي…بضحكه جميله سماح المرادي يا مستر مراد.
مراد…..مفيش سماح يلا يابت من هنا.
ضحكت تقي وخرجت علي بره لقت في وشها سالم.
سالم…..تقي تقي تقي
تقي…..ايه في ايه
سالم…..بسرعه انقذيني صوريلي الورق ده المكنه عندي مش راضيه تصور معرفش فيها ايه.
تقي…..لا نهدي كده شويه انا عندي ايدين بس.
سالم….بضحك في ايه ما كنتي بعقلك.
تقي….عقل ايه خليتوا فينا عقل ايه الزن ده
سالم…..بضحك وصدمه زن احنا زنانين هقول لمراد.
تقي…..قوله انا لسه قيلاله اصلا
سالم….بضحك قطعتي بطاقتك ولا لسه يا تقي.
تقي….بضحك قطعتها هات الورق خلصني.
سالم….اخلصك انا بشحت منك امسكي
خرج داوود من مكتبه وقف مع زيد يتكلموا وبعدين راحوا علي تقي
داوود…..تقي معلش صوريلي الملف ده بسرعه
تقي…..لا افهم بقي انا بشتغل ايه هنا بالظبط ما كنت اشتغلت في مكتبه احسنلي
سالم….بضحك ابعدوا عنها السعادي.
زيد…..بضحك ايه الوقفه دي صحيح كلكم واقفين تصورا
تقي…..وانت سبقتهم
داوود….بإبتسامه طيب معلش صوريلي بس انا الملف ده ضروري.
سالم…..بس يا بابا انا جاي قبلك.
تقي……بصتلهم بطرف عينها دي مبقتش شركه دي بقت فرن عيش و واقفين عليها طوابير
زيد……بضحك مين دي .
سالم….مش عارف انا جيت لقيتها واقفه علي مكنه التصوير
تقي…..مستر زيد استني مستر مراد قالي انه عايز التصميم
زيد….خلصي تصوير وتعالي خديه
تقي……كمان ماشي هتتعب لو جبته صح.
زيد…..بضحك وهو ماشي اه مشوار.
داوود….بطلي لماضه واخلصي عايز الملف.
تقي…..اقف بالدور وهات الملف ده.
سالم….بضحك اسكت بقي عشان شويه وهتطلع من جيبها مطوه.
داوود……سكت اهو خلاص
…………….
قامت فرح من علي المكتب بتاعها راحت لامير بسرعه ملقتهوش خرجت تاني لقيته في وشها جريت عليه
فرح……امير امير امير
امير…..ايه في ايه
فرح….انت كنت فين
امير….هكون فين كنت عند الباشا بيمضي علي الورق عايزه ايه
فرح….بص كده علي الملف ده مظبوط ولا لا
امير……بص عليه ثواني وبعدين بصلها وهو رافع حاجبه
فرح….ايه في ايه عكيت الدنيا صح
امير…..بإبتسامه مالك اټخضيتي كده ليه
فرح……عشان مستر مراد لو في غلطه هيعلقني.
امير….يعلق مين ميقدرش وعموما يا ستي الله ينور عاش الملف مظبوط.
فرح….بسعاده بجد .
امير….هو ايه اللي بجد انتي مش واثقه من شغلك ولا ايه يابت وبعدين ده انتي تلميذتي يعني اي غلطه هتبقي في وشي ووقتها انا اللي هعلقك مش مراد.
فرح…..بإبتسامه طيب الحمد لله انا كده براءه ومش هتعلق.
امير…..لا مش هتتعلقي روحي يلا اديهوله.
فرح….تمام يلا بااااي
امير….باي يا مجنونه.
…………
خرج ياسين من مكتبه بعد شويه وراح علي مراد.
مراد…..تمام يا فروحه الله ينور روحي بقي سلميه ليوسف
فرح….تمام.
ياسين……مسك خدها عاش يا فروحه
فرح…..بإبتسامه حبيبي يا ياسو يلا باااي
مراد….ايه عملت ايه في الايميلات اللي بعتهالك.
ياسين……رديت عليهم خلاص وبعد بكره بأمر الله هيكونوا هنا عشان نوقع اتفاق.
مراد….طيب علي خيرة الله جهز بقي انت العقود من الوقت وظبط كل حاجه عشان لما يوصلوا منحرقش في وقت كتير
ياسين…..انا قولت لملك تظبط كل حاجه هي وجلال متقلقش
مراد….تمام
ياسين…..يلا انا رايح اكمل شغل لو في اي حاجه عايزها ابعتلي
مراد…..ماشي يا ابو لهب
ياسين بصله بطرف عينه من غير ولا كلمه و سابه وخرج وفضل مراد يضحك عليه.
…………………..
عدت كام ساعه والكل مطحون في شغله .
خرجت خلود من الشغل بعد ما خلصت تصوير ركبت عربيتها ومشيت وهي في الطريق كانت حاسه ان عينها بتقفل بطريقه مش طبيعيه العربيات رايحه جايه من جنبها بسرعه وهي مش مركزه في الطريق بتنام علي نفسها بطريقه غير عاديه وهي كانت كويسه وقفت بسرعه علي جنب ومسكت موبايلها وهي بتتصل بيوسف قفلت وافتكرت انها شربت عصير قبل ما تخرج علي طول من اوضتها وللحظه شكت ان ممكن يكون حد حطلها حاجه فيه واكيد مش هتخرج بعيد عن هنادي مفيش غيرها اللي ممكن يعمل كده.
قفلت اتصالها مع يوسف وخاڤت تقوله هو صحيح زيد كان حكاله اللي بيحصل منها بس بردوا خاڤت تعرفه عشان ميقلقش وعشان ميعملش مشكله بسببها
اتصلت علي زيد بما انه هو اللي عارف القصه كلها.
فتح زيد الخط وهو بيتكلم مع ياسين.
زيد…..خلاص ماشي يا ياسين روح انت ظبط الشغل بالطريقه اللي قولتلك عليها دي و انا هظبط الدنيا علي الاساس ده.
ياسين…طيب تمام شويه وارجعلك.
زيد….تمام اقفل وراك. الوووو ايوه يا خلود.
خلود….بصوت مش مظبوط اوي ازيك يا زيد
زيد….بإستغراب الحمد لله ايه انتي بتتصلي بيوسف ومبيردش ولا ايه
خلود…لا لا انا بتصل بيك انت.
زيد….طيب في ايه ومال صوتك انتي كويسه
خلود…..انا مش مظبوطه يا زيد ومرضتش اكلم يوسف عشان ميقلقش فا كلمتك انت
زيد…..طيب في ايه فهميني.
خلود…..بص الاول انا بعتلك قبل ما اتصل بيك اللوكيشن اللي انا فيه عشان لو مردتش عليك
زيد….قام وقف بقلق في ايه يا خلود متقلقنيش.
خلود…..بعد ما خلصت الحلقه روحت علي اوضتي عشان اغير وطلبت عصير شربته وخلصت بسرعه وخرجت ركبت العربيه ومشيت بس فجأه حسيت ان عيني بتقفل بطريقه غريبه النوم مسيطر عليا اوي وانا شاكه ان العصير فيه حاجه مش عاره اسوق ولا شايفه العربيات يا زيد
زيد……طب اركني اركني بسرعه علي اي جنب ومتسوقيش انا هجيلك حالا
خلود….براجع متقلقش انا ركنت اصلا بس انا بكلمك عشان بصراحه قلقانه لو فعلا العصير فيه حاجه خاېفه يكون في حد ورايا وياخدني او يأذيني زيد من فضلك انا خاېفه تعالي بسرعه او ابعتلي حد.
زيد….حد ايه انا حالا هكون عندك اقفلي اللوك عليكي يا خلود وخليكي وسط الناس بلاش تقفي في مكان هادي سمعاني.
خلود…..حاضر حاضر بس متقولش حاجه ليوسف عشان ميقلقش.
زيد…..طيب طيب متقلقيش بقولك ايه خليكي معايا علي الخط بلاش تقفلي.
خلود……بدموع زيد
زيد…..خد حاجته من علي المكتب وهو خارج بسرعه ايوه يا خلود.
خلود……هو ممكن لو العصير في حاجه بجد ممكن تعمل حاجه في البيبي او تأذيه
سكت زيد شويه وافتكر انها حامل
زيد …ااا لا لا متقلقيش يعني لو مخدر او منوم عادي. عادي متوتريش نفسك ماشي انتي كويسه والبيبي كويس متقلقيش يلا اخدي كده واسكتي بس خليكي معايا عالخط انا خرجت من المكتب اهو وجاي اوك.
خلود….اوك.
قفل زيد صوت المايك وراح علي مكتب يوسف.
يوسف….تعالي يا زيد.
زيد….لا تعالي انت عايزك
يوسف…..في حاجه ولا ايه
زيد….اخلص هحكيلك يلا تعالي
خرجوا مع بعض وراح زيد علي مراد.
زيد…..مراد
مراد…تعالي
زيد….بقولك انت فاضي ولا خلصت.
مراد….حجات بسيطه يعني
زيد….طيب تعالي معايا انت وتقي بسرعه.
مراد…..في ايه
زيد….انجز هقولك عالطريق يلا.
مراد…..طيب طيب جاي اهو.
خرجوا ونادي مراد علي تقي خدها ونزلوا وهما مش فاهمين حاجه ركب زيد عربيته وركب مراد وتقي مع بعض وراح وراح يوسف بعربيته ومرضيش زيد يقوله حاجه عشان ميقلقش.
و الجارد طلعوا وراهم.
زيد……فتح زيد المايك خلود الوو خلود انتي معايا
خلود…..بصوت هادي ايوه يا زيد معاك.
زيد….طيب انتي كويسه حاسه باي تعب
خلود….لا مفيش تعب بس مش قادره بنام علي نفسي
زيد…..انا في الطريق يا خلود وحاولي تقاومي النوم شويه بلاش تنامي هااا انتي معاكي مايه.
خلود….اه معايا
زيد…..طيب اغسلي وشك كده ولو معاكي اي برفيوم رشي كده منه حاولي تفوقي نفسك باي طريقه وبقولك ايه معاكي لبان.
خلود….اااا مش عارفه تقريبا معايا
زيد….طيب بسرعه خدي لبانه قبل المايه كمان حركي الفك بتاعك باللبان عشان تفوقي شويه
واغسلي وشك ورشي برفيوم وافتحي الشباك شويه بلاش تكييف اوك.
خلود….حاضر لقيت للان اهو.
زيد…طيب يلا كليها بقولك ايه يوسف ومراد وتقي معايا
خلود…..يوسف عرف.
زيد….لسه مقولتش حاجه عشان هو سايق وجاي ورايا مش عايزه يقلق
خلود….طيب ليه قولتله بس.
زيد….لازم يعرف اكيد مش هخبي عليه ان مراته تعبانه وشاكه ان حد مخډرها هو الوقت هيقدر انك مقولتيش هوف عليه لكن لو معرفش الوقت وعرف بعدين هيزعل مني ومنك وهيبقي حقه المهم الوقت هو وتقي هياخدوكي علي المستشفي عشان يطمنوا عليكي وانا ومراد هنطلع علي الاستديو.
خلود….بلاش يا زيد بلاش مشاكل انا لحد الوقت كويسه.
زيد…..عشان لحد الوقت ربنا ساترها معاكي بس ده مش معناه اننا نسيب اللي عملها المهم ركزي بس. في اللي انتي فيه احسن شويه.
خلود…اطمن والله انا احسن شويه انا بس لما لقيت. نفسي مش مظبوطه خۏفت عشان كده بعتلك انت كنت قايلي اي حاجه تحصل تاني اعرفك.
زيد….متقلقيش انهارده كل حاجه هتخلص واعتبريها مش موجوده تاني يلا انا خلاص مقرب عليكي ماشي.
خلود…..ماشي يا زيد.
زيد….خليكي برده متقفليش وكلي اللبانه زي ما قولتلك.
خلود….حاضر.
ربع ساعه بالظبط و وصلوا في المكان. اللي خلود فيه ركن زيد وراء عربيتها وهما ركنوا اول ما يوسف لمح عربيتها نزل جري وهو مصډوم.
يوسف…..خلوووود خلود فيها ايه يا زيد.
زيد….بااااس بس اهي زي الفل قدامك اهي ايه يا خلود كويسه.
تقي….ايه ده في ايه خلود مالك
مراد….في ايه خلود مالها يا زيد.
خلود….اهدوا اهدوا انا كويسه والله خلاص.
يوسف…..كويسه ازاي ايه اللي مخليكي راكنه وسط الطريق ومتصلتيش بيا ليه انتي حاسه بأيه طيب.
زيد…..يوسف بطل زن هي زي الفل هتاخدها انت و تقي وتطلعوا غلي اقرب مستشفي تطمنوا عليها وعلي البيبي الجارد هياخدوا العربيه بتاعتها ويوصلوها للقصر وانا ومراد هنروح مشوار سريع مع بعض.
يوسف…..لا تفهمني الاول في ايه
متسبنيش كده.
زيد…..بتنهيده خلود مرضيتش تكلمك عشان متقلقش زي ما انت هامل الوقت كده كل الحكايه انها بعد ما خلصت تصوير طلبت عصير شربته وخرجت و عالطريق كانت بتنام وهي شاكه ان العصير كان فيه مخدر
يوسف…..ايييييه مخدر ايه انت بتقول ايه مين ابن الكلب اللي عملها
زيد…..اهدأ اهدأ
يوسف….هو ايه اللي اهدأ مراتي كان ممكن يجرالها حاجه وتقولي اهدأ.
زيد….پغضب وانت عارف اني بسيب حق حد فيكم عارف اني ممكن اسيب اللي يفكر يمس منكم شعرايه اللي عملها هيتحاسب وحالا
مراد……طب افهم مين اللي عملها وليه خلود اصلا
تقي……طيب انتي كويسه طيب.
هزت خلود راسها بهدوء
زيد……مفيش غيرها هنادي علام.
يوسف….يابنت الكلب انا هاجي معاك ومتقولش لا يا زيد
زيد….هقول لا طبعا
يوسف….پغضب ضړب علي العربيه يا زيييييد
زيد…..هتسيب مراتك يا غبي خدها اطمن عليها وعلي اللي في بطنها لا يكون المخدر أذاه وانا مش هسيب حقها كده كده مراد صاحب مدير القناه وهو اللي مشغل خلود معاه يعني حقها مش هيروح ولو فكر بس ميعملش اللي انا عايزه هقلب ام الدنيا علي دماغ اللي جابه واللي جابها
مراد….بااااس بهدوء كده يا شباب اللي عايزه. يا زيد هيحصل وانت يا يوسف اسمع كلام زيد هو معاه حق خدها واطلع علي المستشفي وانتي با تقي خليكي جنبها
تقي…..پخوف حاضر متقلقش.
يوسف…..طيب مراد وتقي يا خدوها وسيبني اجي معاك يا زيد ورحمه ايمن.
زيد….بعصبيه انت بټحرق كتير ليه ما تسمع الكلااااااام انا قولتلك بس عشان ده حقك انك تعرف متخلنيش اندم اني عرفتك يلا خد مراتك وامشي
يوسف…..انا عايز اجيب حق مراتي دي مش اول مره يا زيد
زيد…..پغضب يا دييييين يا ابني متخلنيش أسبلك قولتلك هخفي امها خالص من القناه وهعلم عاللي جابها يلا امشي بقي.
خلود…..يوسف عشان خاطري اسمع الكلام.
مراد….يلا يا يوسف متضيعش وقت احسن يكون في خطړ علي خلود واللي في بطنها روح واحنا هنخلص و نكلمك
تقي…يلا يا يوسف والنبي بلاش تنشف دماغك خلينا نطمن علي خلود.
يوسف….ماشي يلا
شاور زيد للجارد واحد منهم نزل.
زيد….تاخد العربيه دي توديها علي القصر وعرفهم عربيه تطلع وراء يوسف باشا والعربيه التانيه تطلع ورايا
الجارد….اوامرك يا باشا.
زيد…يلا يا مراد اركب
مراد…..لو خلصنا وانتوا لسه في المستشفي هنجيلكم
يوسف…..تمام.
مراد….خدي بالك منها يا تقي
تقي….حاضر يا مراد اطمن.
زيد…..سوق بهدوء بلاش عصبيه عالطريق
سابه يوسف وراح ركب بعد ما ركب خلود وطلع بالعربيه وهو متنرفز.
زيد….پغضب شايف ابن الكلب ده
مراد….سيله يا جدع بقي ماهو حقه برده
زيد….طيب يلا اركب واتصل علي صاحبك ده لو مش موجود خليه يجي فورا
مراد….تمام
ركبوا واتحركوا وراء بعض وبعد وقت بسيط وصلوا غلي الاستديو وكان مراد اتصل علي صاحبه مدير القناه وعرف منه انه موجود هناك.
دخل زيد ومراد ومعاهم الجارد
زيد كان شياطين الدنيا بتتنطت في وشه.
قابلهم صاحب القناه وحاول يفهم منهم اللي حصل وعلي قد ما يقدر كان بيحاول يتلاشي ڠضب زيد اللي كان واضح علبه.
مراد……دي مش اول مره يا صاحبي هي حاطه خلود في دماغها عشان النجاح اللي قدرت تحققه
ادهم…..طيب انا مقدر كل ده وعارف ان هنادي بقالها فتره مش تمام وفي كذا شكوي حتي من الفريق علب طريقتها السيئه معاهم وديما بتعمل مشاكل وعارف انها تعمل ده عشان مصلحتها بس انا عايزكم تهدوا وخصوصا انت يا زيد باشا.
زيد…انا مش ههدأ انا حذرتها مره بالحسنه المرادي انا مش هسمي عليها
ادهم…..طيب قولي عايز ايه وانا هعملك اللي يرضيك مدام خلود غاليه عندي زي ما هي غاليه عندكم وشخصية جميله الكل بيحبها و بيحترمها واكيد انا مش هيرضيني الاڈيه ليها والاهم انها
من عيلة الطوبجي
زيد……انا الاول عايز اتابع الكاميرات عايز اعرف مين اللي حطلها المخدر ومين اللي قاله يعمل كده عشان ابقي عملت اللي عليا للاخر قبل ما اظلمها
ادهم…..تمام وانا معاك في النقطه دي تعالوا نراجع الكاميرات مع بعض.
قاموا التلاته ودخلوا علي اوضه الكاميرات وراجعوا مع بعض عامل البوفيه وفعلا شافوا بيحط نقط من ازازه صغيره جابوه بسرعه علي مكتب ادهم اول ما زيد شافه مسكه پغضب من هدومه.
زيد…..تعالي يا ابن الكلب.
مراد…..زيد اهدأ يا زيد.
ادهم….زيد باشا من فضلك اهدأ انا هتصرف والله.
العامل….فيه ايه يا مستر ادهم انا مش فاهم حاجه
زيد….مين ياض اللي قالك تحط مخدر لخلود هانم في العصير ده انا هوديك في ستين داهيه وهسجن اللي جابك.
العامل….مسك ايد زيد ابوس ايدك يا باشا متخربش بيتي انا عبد المأمور والله
زيد…..عبد المأمور مين اللي قالك تعمل كده وبعدين انت اي حد يقولك حط لحد حاجه تحطها مش هامك اذا كنت هتموته ولا تأذيه.
العامل…..لا موت لا والله با مستر ادهم هنادي. هانم اللي قالتلي وقالتلي ان ده مجرد مقلب يعني حاجه كده تخليها تضحك والحوار هزار مش اكتر يعني لا عارف انه فيه اذي ولا مۏت
زيد…..هنادي يعني انا كان معايا حق اهو
ادهم…..تروح تاخد باقي حسابك ومشوفش وشك هنا تاني
العانل….ابوس ايدك يا ادهم باشا بلاش تقطع عيشي والله ما اعرف ان الحوار كان في اي اذيه بص لزيد الوس ايدك يا باشا انا اسف والله حقك علي راسي بس بلاش قطع العيش انا في رقبتي 3 عيال و تقدروا والله تراجعوا الكاميرات تاني وتسمعوها هي كانت بتقولي ان ده مقلب هزار ولو كنت شاكك انها قاصده الاڈيه واله. ما كنت عملتها وكنت فضحتها كمان وحذرت الكل منها
ابوس ايدك يا باشا تسامحني وانا خدامك
زيد….پغضب وفي نفس الوقت صعب عليه الشاب غور ياض علي شغلك امشي من قدامي يلا.
العامل……تسلم تسلم يا باشا الله يخليك يارب.
جري من قدامهم العامل
زيد…..متمشيش الواد ده وهاتلي هنا هنادي حالا
ادهم….طيب هي الوقت هواء مش هقدر افصل عليها البث يعني علي الاقل بس تطلع فاصل وهو عموما مفيش قدامها كتير كلها تلت ساعه والحلقه تخلص.
زيد….وانا هبقي جدع معاك للاخر هستني الحلقه تخلص وتجيبهالي هنا بس وقسما بمن أحل القسم مش هتقعد فيها لحظه وإلا هقلب الدنيا عالكل واللي يحصل يحصل.
مراد…..زيد اهدأ ادهم باشا هيعمل الصح انا واثق.
ادهم….انا مقدر الحاله اللي انت فيها وعارف ان من حقك اي كلام هتقوله عشان كده مش هزعل منك وبردوا انا هعمل اللي يرضيك ممكن تقعد بقي وتهدأ نشرب فنجانين قهوه كده مع بعض واللي انت عايزه هيحصل
مراد….تعالي يا زيد اقعد .
راح زيد قعد وفرد رجله والرجل التانيه كان بيهزها بعصبيه
ادهم ومراد فضلوا يتكلموا بهدوء مع بعض وزيد مش معاهم مستني هنادي تخلص بأي طريقه عشان يروقها.
موبايله رن بص علي الاسم كانت صبا.
رد عليها بهدوء كأن مفيش اي حاجه .
زيد…..ايوه يا عمري.
صبا…..ايه يا حبيبي عامل ايه
زيد…..بخير يا حبيبي انتي كويسه.
صبا….الحمد لله وحشتني هترجع امته.
زيد…..شوبه وهاجي مش هتأخر انا بس في مشوار كده هخلصه واجي علي طول.
صبا….مشوار ايه
زيد…..ينفع طيب لما اجي نتكلم
صبا….امممم مش عارف يعني تكلمني الوقت.
زيد….اه انا بس رديت عليكي عشان متقلقيش
صبا….طيب خلاص يا حبيبي روح.
زيد…..هخلص واكلمك يا روحي مش عايزه اي حاجه
صبا….لا سلامتك.
زيد….بهمس ابتسم بحبك
صبا…..بإبتسامه جميله وانا بحبك اكتر
زيد…..سلام يا روحي
صبا….باي.
قفل معاها زبد ورجع تاني لملامح الڠضب .
شربوا القهوه وبعد وقت بسيط خلصت هنادي الحلقه وبلغوها ان ادهم عايزها في مكتبه.
راحت علي المكتب خبطت وهي مبتسمه وبتتكلم بدلع.
هنادي…..قالولي انك عايزن…..
سكتت اول ما لمحت زيد بالاخص وحست انها اتوترت.
قام زيد وقف بسرعه حست هنادي ان نهايتها قربت من الڠضب اللي. شيفاه علي وشه.
ادهم….زبد باشت من فضلك اقعد.
مراد….زييييييد نهدأ
هنادي…..في ايه انا مش فاهمه حاجه.
قفل زيد الباب پغضب وقرب منها رجعت خطوه لوراء وقعدت علي الكنبه وهي بصاله بړعب حاولت تخفيه.
هنادي…..في ايه انت مچنون.
زيد….انا اۏسخ من المجانين لو تفتكري انا لما جتلك اول مره وحذرتك من انك تقربي لخلود قولتلك يومها انا ظهوري قليل باجي للشخص مره واحده بحذره بس لما برجع تاني بخليه يتمني اني مكنتش ظهرت في حياته اصلا
هنادي……في ايه انا مالي ومالها انا مجتش جنبها اصلا ولا انت جاي ترمي بلاك وبلاها عليا وبعدين انت. ازاي يا مستر ادعم ساكتله وهو بيهددني كده.
ادهم……انا حذرتك قبل كده يا هنادي من الاحتكاك باي حد شغال معانا من اصغر واحد لاكبر واحد بس انتي مسمعتيش الكلام بس كمان متوصلش انك ټأذي و تسلطي عامل البوفيه يحط لخلود مخدر في العصير
هنادي…..نعممممم ده كدب محصلش انا مستحيل اعمل كده شايفني قتاله قټله قدامك
زيد…..بصوت عالي خلاها أتنفضت بتتتتتتتتت فوقي كده معااااايا وامور الكدب دي متمشيش عليا الكاميرات جيباكي وانتي بتتكلمي مع عامل البوفيه وبتديله الازازه وهو قال انك قولتيله ده مقلب بصي هما كلمتين ملهمش تااااااالت يا تكتبي استقالتك حالا و تسقطي شروط العقد مع مستر ادهم حالا يا هطلع من هنا علي النيابه وهسلم الڤديو ده لرئيس النيابه وانتي متلبسه بجريمتك وعامل البوفيه هيشهد عليكي ووقتها بدل ما تكوني خرجتي من القناه بكرامتك هتخرجي وانتي مفصوله ولابسه قضيه شروع في قتل
هنادي…..انت بتقول قتل انا مقتلتش حد وهي كويسه ولو عالڤديو ماشي سلمه ده كان مجرد مقلب.
زيد….تمام و حالا هيطلع تقرير بعينه المخدر اللي اتحط لخلود ونسبة تركيزه ومتنسيش انها حامل يعني انتي مش بټأذي روح واحده دول روحين ويكون في علمك انا مش باخد رأيك انا بقولك اللي هيحصل انا مش همشي خطوه واحده من هنا غير وانتي ماشيه قبلي بس من غير رجوع.
هنادي….يعني ايه هتجبرني اسيب شغلي.
زيد…..لا ليكي حريه الاختيار انا راجل ديمقراطي بس في الحالتين لازم تعرفي انك نش هتكملي هنا لحظه فا ياتختاري اول اختيار وتخرجي من هنا بكرامتك وهيفضل الڤديو ده معايا عشان لو فكرتي بس انك تأذيها تاني اوديكي في ستين داهيه يا اما تختاري الاختيار التاني وتكملي وانا هطلع من هنا عالنيابه وبردوا هوديكي في ستين داهيه بس انتي خسرانه كل حاجه غير بقي التشهير بيكي وانتي عارفه فضايح الميديا والناس ما بتصدق تزود كلام ملهوش مصدر غير الكلام اللي عندي اللي هصرح بيه زي مثلا عزيز خطاب فكراااااااه
بصتله هنادي پصدمه وبلعت ريقها پخوف وهزت راسها بسرعه وراء بعض.
زيد….بإبتسامه تصر بصلها في عينها شاطره يلا بقي يا حلوه قومي خلصي ورقك ومشوفش وشك لا قصد ولا صدفه وافتكري وشي ده كويس عشان لو لمحتيه من بعيد تحاولي تبعدي عنه قبل ما يلمحك.
خرج منها نفس طويل وهي قلبها بيدق وعرفت ان هي كده حفرت قپرها بايدها مع زيد الطوبجي والمشكله مبقتش في خلود المشكله بقت اكبر تشهير وسمعه وفضايح فا قررت تمشي في صمت وتبعد عن خلود نهائيا
قامت هنادي مع ادهم مضت استقالتها وخلصوا كل مستحقاتها ومشيت فورا من الاستديو.
ادهم…..كده انا براءه يا زيد باشا
زيد…..براءه واسف لو اتكلمت بطريقه مش حلوه بس اعذرني
ادهم ….انا مش زعلان منك واكيد مقدر جدا
مراد…..حبيبي يا ادهم هو ده العشم متزعلش علي الدوشه اللي عملناها بس ڠصب عننا والله
ادهم….حصل خير المهم الوقت مدام خلود كويسه.
مراد…..يوسف ابن اخويا وجوزها معاها وان شاء الله خير
ادهم….طيب ياريت تبقي تطمني عن حالتها
مراد….تمام هطمنك متقلقش
زيد…..ياريت متمشيش الشاب بتاع البوفيه هو ملهوش ذنب هي اللي أستغلته.
ادهم….اطمن بس لازم قرصة ودن عشان ميفكرش يكررها مره تانيه حتي لو الموضوع هزار الهزار ليه حدود.
مراد….عندك حق وحصل خير الحمد لله انها جت علي قد كده يلا نستأذنك بقي احنا عطلناك بما فيه الكفايه.
ادهم….متقولش كده يا باشا انت كنت واحشني والله.
مراد….حبيبي يا ادهم تسلم يارب ان شاء الله لينا قاعده تانيه مع بعض بس تكون قاعده رايقه
ادهم…..وانا في انتظارك يا حبيبي.
مراد…..يلا سلام عليكم
زيد…..سلام يا مستر ادهم.
ادهم…مع الف سلامه يا زيد باشا نورتوا الدنيا.
………………
خرج مراد واتصل علي يوسف
مراد….ايوه يا يوسف طمني علي خلود
يوسف….احنا لسه خارجين من المستشفي اهو الحمد لله هي كويسه
مراد….طيب و البيبي
يوسف…..الحمد لله عدت علي خير يا مراد البيبي كويس وهي كويسه نسبة المخدر مكانتش عاليه هي مشربتش العصير كله المهم طمني عملتوا ايه.
مراد….لا لما نروح بقي نحكيلك بس اطمن زيد قلب الدنيا
زيد….بإبتسامه قوله الواطي اللي كان فاكرني مش هجيب حقها.
يوسف…..بإبتسامه سامعه وقوله بردوا زعلان.
مراد….بيقولك بردوا زعلان.
زيد….قوله يتفلق عشان بعد كده يسمع كلمتي من اول مره وميحرقش كتير.
يوسف….بضحك ماشي ياعم طلعت انا الغلطان في الاخر عموما حنا مروحين عالقصر انتوا راجعين عالشركه ولا ايه.
مراد….لا ميتهيأليش انت راجع الشركه يا زيد.
زيد….لا خلاص هروح الساعه سبعه وبنت الجزمه دي قفلتني
مراد….خلاص احنا مروحين نتقابل في البيت.
يوسف….تمام يا حبيبي يلا سلام.
مراد….سلام.
…………….
اتصل هشام علي جنه كانت قاعده في اوضتها.
جنه…..الوووو
هشام…..والله عيب كده بقي
جنه….بإبتسامه في ايه
هشام….يعني لو متصلتش واتشغلت شويه متتصليش ولا حتي تبعتي ماسدچ
جنه…..لا والله مش كده انا بس قاعده في الاوضه
هشام….انتي نايمه ولا ايه
جنه….لا مش نايمه بس زهقانه
هشام…..من ايه بس مالك
جنه….لا مفيش والله بس من بدري وانا لوحدي وكلهم في الشغل زهق عادي يعني بفكر اخرج بس بردوا مش عايزه اخرج لوحدي.
هشام…..طيب ايه رأيك نتفق مع الشباب كده ونخرج كلنا.
جنه….ياريت والله احسن انا زهقانه جدا بس هما مش هيرضوا اكيد راجعين تعبانين من الشغل وامبارح راجعين من سفر واحنا مش متفقين فا مظنش هيوافقوا.
هشام….طيب حتي لو مخرجوش انهارده ايه رأيك نخرج بكره واهو يكونوا عارفين ومجهزين نفسهم.
جنه….ماشي مش مشكله المهم نخرج انا كده كده بردوا مش عامله حسابي عشان عارفه انهم مش هيخرجوا.
هشام….طيب خلاص سبيها عليا وانا هظبط خروجه حلوه بكره تحبي تروحي مكان معين.
جنه…..بإبتسامه امممم بص هو انا نفسي اروح مكان مش روحته قبل كده ولا مره وكل مره اقولهم نروح يقولوا طيب ويغيروا علي اخر لحظه.
هشام….طيب قوليلي ايه هو وانا هوديكي.
جنه….نفسي اطلع المقطم اوي.
هشام…..مروحتيش قبل كده.
جنه….لا عمري ما روحت
هشام….بس كده عيوني هوديكي مكان يجنن هناك تبقي قاعده وشايفه مصر كلها.
جنه…..بس هما مش هيرضوا وهيروحوا نفس المكان بتاع كل مره.
هشام…..سيبك منهم مش انتي عايزه تروحي
جنه….بسعاده اممم
هشام….خلاص يبقي هيوافقوا ڠصب عنهم
ضحكت جنه واتحرجت
هشام…..وحشتيني علي فكره.
جنه….ااا ايه
هشام….بضحك ايه مسمعتيش طيب نقول تاني وحشتيني
جنه….ابتسمت وسكتت
هشام….لا ما انا مش هغير الكلام غير لما اسمع اني وحشتك يا اما مفيش مقطم بكره ولا في خروج اصلا
جنه…..بضحك انت قلاب كده ليه خلاص يا سيدي و انت كمان وحشتني.
هشام….لازم العين الحمراء. الټهديد ما كان من الاول.
جنه….خلاص قلبك ابيض بقي
خبطت زهره عليها وفتحت الباب حست جنه انها زي الاطفال وعامله عامله
زهره……بإبتسامه انتي بتتكلمي خلاص هجيلك تاني اما تخلصي.
جنه….ااا لا تعالي يا مامي انا خلصت خلاص كلمته بهمس هكلمك تاني.
هشام….بإبتسامه باي يا خوافه.
جنه….بهمس باي.
قفلت الموبايل وبسرعه سابته من ايدها وبصت لزهره بإبتسامه توتر
جنه….اقعدي يا مامي.
زهره….بإبتسامه رفعت حاجبها امممم الناس اللي اتوترت و اتلغبطتت و وشها جاب مېت لون دي كانت بتكلم مين.
جنه…..ااا انا ااا لا اصل
زهره….بضحكه جميله ايه في ايه مالك بتكلمي هشام صح
هزت جنه راسها بكسوف.
زهره….طيب قولي بكلم هشام ليه اللغبطه دي كلها قوليلي بقي عامل معاكي ايه حاسه كده ان في تطورات و شيفاكي مبسوطه.
جنه….ااا بصراحه ابوه مبسوطه
زهره….طب ايه مش عايزه تحكيلي حاجه
جنه….بإبتسامه هو بصراحه عايزه بس مش عارفه
زهره….ليه مش عارفه مكسوفه مني
جنه…..بضحكه إحراج يمكن شويه مش اوي يعني.
زهره….بس احنا طول عمرنا اصحاب وبنحكي لبعض كل حاجه ومفيش بينا كسوف صح ولا ايه.
جنه….اكيد يا مامي
زهره….بحماس طيب يلا احكي انا سامعه طلعت زهره رجليها وربعتها ومسكت ايد جنه
ابتسمت جنه ومسكت ايدها اوي.
جنه…..بصي هو انا عارفه ان حضرتك وبابي كنتوا عارفين حتي بابي حاول يهزر معايا مره لما كلنا كنا متجمعين يمكن وقتها كنت حاسه ان في حاجه حلوه جوايا بس مكنتش لسه متأكده اوي من شعور هشام برغم ان كل تصرفاته كانت واضحه بس مكانش في بينا كلام صريح.
هو بصراحه اتكلم معايا وانا واثقه من إعجابه يمكن هو اكتر من إعجاب شويه بس خليني الاول اقول انه إعجاب هشام حد كويس اوي محترم ومؤدب وفي نفس الوقت روش دمه خفيف
اكتر حاجه بتعجبني فيه انه بجد راجل اوي يمكن سنه مش كبير بس اوقات بحس انه اكبر من سنه يعني متحمل مسؤوليه طنط رباب وفي نفس الوقت مبيقدرش يجي علي بباه ويزعله
بيحاول ديما يرضي الاتنين وكأنه هو المسؤول عنهم مش العكس لما حكي قبل كده عن زعله من روبي ي حكايه جوازها الكتير عشان تضايق بباه كان زعلان بجد ولما اتكلم معانا كان جواه ۏجع كبير جدا منها بس في نفس الوقت غمره ما زعلها او قالها كلمه حلوه.
هشام في مميزات كتير اوي ويمكن اكبر واهم ميزه بالنسبالي هي علاقته بماماه وبباه يعني اللي يمر مع اهله بظروف شبه دي ويفضل متماسك و بيحاول انه يرضيهم بيتهألي نقدر نثق فيه اوي نحترمه ونحس معاه بالامان
زهره….بابتسامة كبرتي جنه عارفه يا جنه من وانتي صغيره عمري ما شكيت لحظه في تفكيرك ديما كنت بشوفك اكبر من سنك ديما ثقتي فيكي ملهاش حدود عشان واثقه في كل اختياراتك وعشان كده عمري ما فكرت اني ادور وراكي بصفتي ام زي ما كتير من الامهات بيعملوا.
جنه….مقدرش اعمل حاجه من وراكي انتي او بابي لان بإختصار محدش فيكم عمره كان عامل لوود عليا ولا حد فيكم حسسني انه بيشك فيا ديما كنا صحاب وحتي لما كنت بغلط عمر ما حد فيكم عاقبني كل مره كنتوا بتفهموني غلطي بهدوء عشان كده مستحيل اخون ثقتكم فيا
واي نصيحه بتقولوها ليا بنفذها من غير تفكير لان واثقه انكم شايفين احسن مني مش مجرد تحكيم رأي وخلاص.
زهره…..وعشان كده انا بقولك اني واثقه في اختيارك هشام شاب جميل انا بحبه جدا وبابي كمان بيحبه وبيتعامل معاه علي انه صاحبه علي فكره قاسم عارف ان في حاجه من ناحيتكم لبعض وزي ما قولتي هو رخم عليكي قبل كده وكان بينكشك لانه حاسس ومعني. انه معترضش يبقي هو واثق في هشام بصي انا مش هقولك اي نصايح ولا هقول كلام وخلاص
كل اللي هقوله اتبسطي وعيشي حياتك بالاصول اللي ربناكي عليها حبي و اتحبي وافرحي انتي وهشام لايقين علي بعض
يمكن كل الميزات اللي قولتيها فيه دي انا نفسي حساها اللي يشيل مسؤولية والده ووالدته ويحاول ديما يرضي الطرفين حتي وهما بيعملوا تصرفات تضايقه يبقي ابن حلال وابن اصول وشخص زي ده يتأمن ليه
نصيحتي الوحيده اللي هقولهالك
لو متأكده من مشاعرك تجاهه كملي لكن لو حاسه انها مجرد حلاوة بدايات يبقي بلاش عشان مش عيزاكي تنسي اهم حاجه في علاقتك بهشام.
وهي انه صاحب جلال وامير لو حصل بينك وبينه اي حاجه مهما كان صحوبيتهم لبعض اكيد هتتهز لو حصل بينكم زعل وانا مش عايزه ده يحصل لان العلاقه اللي بين الصحاب لو دخل فيها الحب اوقات بتبوظ ودي اصعب حاجه في الدنيا
كمان مش حابه انك تغلطي ابدا سواء مع هشام او مع غيره متنسيش ان عمامك كلهم شباب ودمهم حامي في النهايه انتي دمهم فهماني يا جنه.
جنه….بحب ماقلقيش يا مامي انا عمري ما هخلي عمامي عينهم تنزل الارض بسببي حتي جلال اه احنا سننا قريب من بعض بنهزر و بنبهدل بعض بس كمان عمري ما نسيت انه ليه كامل الاحترام عندي وبقدر افصل تماما بين سننا وقربتا من بعض وبين انه في النهايه يبقي عمي وشاب زي ماقولتي يعني مقدرش اخليه يتحرج بسببي قدام صحابه ولا اقدر اكون سبب في انهم يخسروا بعض عشاني
زهره…..ربنا يكملك بعقلك يا عمري غير كده بقي انا معنديش اي نصايح خالص اتبسطي. عيشي حياتك بس بردوا لو حبيبتي تحكي حاجه كده ولا كده انا موجوده.
جنه….اكيد يا مامي ربنا يخليكي ليا المهم طمنيني بقي عملتي ايه في الجلسه انهارده.
زهره….كان يوم جميل يمكن اتأثرت فيه بكام حكايه للحالات اللي معانا بس يعني علي قد ما هي كلها حكايات مؤثره لكن انا شايفه ان تأثيرها الاقوي تأثير الروح بجد بنات جميله عندهم طاقه وقوه يمكن انا نفسي حسيت اني اتعلمت منهم حجات كتير واليوم خلص بطريقه اجمل اتفاجئت بفريده جاتلي حسيت اني مبسوطه اوي وهي جنبي كمان اتفقت مع الدكتور انها تعمل يوم ترفيهي لكل الحالات هتجيب التيم بتاعها كله الجلسه الجايه وتعملهم شعرهم وميك اب وكل حاجه تبسطهم.
جنه…فريده دي جميله بجد اوي
انا بمۏت فيها عندها كميه حب بجد متتوصفش عارفه يا مامي بتفكرني بمين
زهره….بإبتسامه بروح صح
جنه….بالظبط والله لما بشوفها بحس اني شايفه روح
زهره…..هي دي فريده طول عمرها كده المهم بعدها وصلتها لانها مكانتش رايحه الشغل بعربيتها وصممت اني ادخل عملتي شعري والميك ال ده ايه رأيك
جنه….قمر طبعا تجنني انا بفكر اخليها تعملي الميك اب في عيد ميلادي ده لو صبا ما ولدتش طبعا وبوظتلنا اليوم
زهره….بضحك طب والله ياريت هيبقي يوم جميل وبردوا فريده تعملكم الميك اب حتي لو تاني يوم.
جنه….ان شاء الله عموما هنشوف الدكتور هيقولها ايه وهبقي اقول لفريده او قوليلها انتي عشان متحرجش منها
زهره….تتحرجي ليه فريده بتحبك وعمرها ما هتقول لا حتي لو عندها الف معاد في اليوم ده ومشغوله هتظبط معاد وتجيلك.
جنه…..خلاص اتفقنا
زهره…..يلا تعالي ننزل نشوفهم ولا هتكملي مكالمه.
جنه….بضحكه جميله اااا طيب انزلي وهاجي وراكي.
زهره….بضحك غمزتلها ماشي سلميلي عليه.
جنه….حاضر
خرجت زهره ونزلت وسابتها.
…………….
نزلت ميار بعد ما لبست وجهزت نفسها جات تركب عربيتها لاقيت البطاريه واقفه فا طلبت اوبر ومشيت واتصلت علي نور.
ميار…..الوووو
نور….هااااا نزلتي
ميار…..بزعل اه بس خدت اوبر
نور….ليه عربيتك مالها.
ميار….مش عارفه جيت اشغلها مش راضي بس تقريبا البطاريه فيها حاجه هي كانت كويسه اصلا
نور….طيب كويس انها باظت قبل ما تتحركي بيها المهم انتي فين الوقت.
ميار….انا لسه في العربيه موصلتش انت خلصت مشاويرك.
نور….اه خلصت خلاص
ميار…..هتروح ولا وراك حاجه تاني
نور….لا هروح خلصت ومعاكي اي وقت تحتاجيني
ميار…..طيب خلاص اقفل الوقت عشان تركز في السواقه وانا لما هوصل هكلمك قبل ما ادخل عشان تبقي معايا.
نور….ماشي يا ستي
ميار…..علي فكره بعتلك اللوكيشن اللي هو بعتهولي بتاع المكان.
نور…..بضحك اه شوفته انتي خاېفه يخطفك ولا ايه.
ميار….بضحك لا مش كده بس اصلا انا وملك كنا متعودين علي كده اي وقت ننزل من البيت نعرف بعض احنا هنبقي فين عشان يعني لو لا قدر الله حصل حاجه فا طبعا ملك متعرفش فا بعتلك انت
نور….ماشي يا ستي اتفقنا.
ميار….يلا لما اوصل هكلمك.
نور….لو عيزاني معاكي عالخط تمام انا فاضي.
ميار….لا عشان تعرف تسوق
نور….خلاص اول ما توصلي كلميني
ميار….اوك يلا باي يا مسيو
نور…..باي يا تلميذتي
………………………….
وصل الشباب علي القصر وحكالهم مراد وزيد علي اللي حصل وهي خلود نايمه علي ايد روح.
زيد…..بس ومضت استقالتها وغارت في داهيه
راجح……طيب انت متأكد انها مش هتحاول تأذيها تاني يعني بعد اللي انت عملته ده ممكن ڠضبها يزيد اكتر
زيد…..لا متقلقش مستحيل بعد اللي قولتهولها ترجع
مريم……انا قولتلك اول مره سبيني عليها اروقهالك انتي اللي مرضتيش انا عارفه كل قاذوراتها وسيديهاتها كلها عندي كانت بتحاول تتقرب من عزيز بس هو صدها.
بصلها نادر بطرف عينه وسكت
حس بالغيره لمجرد انها ذكرت اسمه.
روح…..حست بنادر فا حبت تغير الكلام بسرعه طيب المهم الوقت خلود كوبسه اطمنتوا عليها يا يوسف.
يوسف…..كويسه والله اهي قدامك هي بس لسه مدروخه شويه الدكتور قال كام ساعه وهتبقي احسن يكون مفعول المخدر خلص
روح….خلود انتي كويسه يا روحي.
خلود….انا بخير والله ياروح متقلقيش يا حبيبتي
روح …طيب تيجي تطلعي ترتاحي فوق
خلود….لا لا خليني شويه هنا وسطكم كده لو طلعت هنام علي فكره يا زيد الدكتور بيقولي ان اللبانه هي اللي ساعدتني عشان افوق شويه.
زيد….بإبتسامه انال ايه فكراني بقولك كلام وخلاص قديم انا بردوا في شغل العصاپات ده.
قاسم….انت قولتلها تاكل لبان.
زيد….اه عشان الفك يتحرك وعقلها ميغيبش
روح….يلا الحمد لله علي كل حال المهم انها بخير.
صبا…..لولو حبيبه قلبي فوق كده مش متعوده اشوفك بالشكل ده
خلود….بإبتسامه طبطبت علي ايدها انا بخير يا صباصيبو
ليلي….طيب بقولك ايه ما تطلعي تاخدي شاور يفوقك كده وانزلي تعالي اقعدي وسطنا ايه رأيك.
زهره….اه احسن بردوا هتفوقي اكتر ونخرج نقعد في الجنينه الهواء جميل.
ليلي….يلا قومي تعالي وانا هاجي معاكي
خلود…طيب هقوم احسن بردوا انا حرانه.
ليلي….طيب ايه اجي معاكي ولا هتعرفي تقفي لوحدك
خلود…لا لا خليكي انا كويسه والله هو احساس بالنوم مش اكتر
روح….تعالي يلا انا هطلع معاكي يلا قومي.
خلود….حاضر يلا.
خرج نادر علي الجنينه يشرب سجاير كان باين عليه انه قلب
خرجت وراه مريم بهدوء مدت ايدها بهدوء علي ضهره خبطت عليه خبطتين.
لف نادر وشه ليها بصلها وبعدين رجع بص قدامه وهو بيسحب نفس طويل.
قربت منه مريم و وقفت قدامه مبصلهاش مسكت خده ولفت وشه ليها عشان يبصلها.
مريم…..نادر
نادر….بتنهيده وهو بيعض علي شفايفه ايوه.
مريم…..مالك
نادر…..مالي ما انا كويس اهو
مريم….لا مش كويس انت مش شايف وشك قلب مره واحده ازاي نادر انت اضايقت لما قولت اسم عزيز.
بصلها نادر پغضب ومردش سحب نفس طويل من السېجاره ونفخه بعيد.
مريم…..رد عليا يا نادر في ايه
نادر….مفيش يا مريم انا زي الفل وياريت تسيبيني شويه لوحدي.
مريم….لا مش هسيبك يا نادر وهترد عليا وكلمني زي ما بكلمك.
نادر….پغضب بسيط عايزه ايه يا مريم ما تبطلي زن بقي.
مريم…..انا زنانه
نادر….مررررريم انا جاي من الشغل مش شايف فا بلاش تعصبيني وترجعي تزعلي سبيني شويه من فضلك
مريم….لا مش هسيبك واه هبقي زنانه لحد ما اعرف ايه اللي زعلك انا مقولتش حاجه تزعلك يعني
نادر….پغضب مسك كف ايدها لا قولتي و الواطي ده بمجرد ما ماټ اسمه ماټ معاه ويكون في علمك انا كنت عارف من زيد حوار هنادي دي من فتره وهو كان حاكي لاكل. عرفت منه انك كنتي قيلاله عن وساختها مع عزيز وبيتهيألي انا مجتش فتحت الحوار معاكي ولا زعلت لان عادي كانت مجرد معلومه قولتيها لزيد عشان يستغلها ضد هنادي وانهارده انا واثق ان زيد لما قتل للباشا انها مش هتأذي خلود عشان الكلام اللي قاله كنت واثق انه يقصد علاقتها بعزيز بس الفرق بقي ان اخويا محبش يذكر اسمه قدامي احتراما لمشاعري بس انتي تسكتي لا تطلعي مره واحده وسط الكل وتقولي انا عارفه كل حاجه عنها وعن علاقتها بعزيز ومفيش اي احترام لمشاعري قدام الكل
مريم….نادر والله ما كنت اقصد ولا كنت عارفه انك ممكن تزعل انا اتكلمت عادي يعني مكنتش قاصده اني اجيب سيرته وبعدين انا كنت بقول علي اللي هي بتعمله يعني انا مكنتش بحب في عزيز.
نادر….پغضب مررررريم.
اتنفضت مريم من صوته
نادر…..خدي بالك من كلامك عشان انتي بدأتي تخرفي ومتنسيش انك بتكلمي جوزك وحتي لو بتقوليها بصيغه تريقه فا هي مش مقبوله بالنسبالي تحبي فيه و تتغزلي فيه الكلام ده مش مقبول عندي
مريم….بدموع انت اكتر حد عارف انا بكرهه البني ادم ده قد ايه وعارف اني اتأذيت علي ايده كتير.
نادر……حتي لو عارف اسمه ميجيش علي لسانك وتريقتك في انك بتحبيه او بټموتي فيه متحصلش مره تانيه مفهووووم.
مسحت مريم دموعها وبسرعه مشيت من قدامه راحت علي الجنينه الخلفيه للقصر
لمحتها داده زينب من بعيد وراحت وراها كانت مڼهاره من العياط اول ما قعدت جنبها شدتها بين اديها وفضلت ټعيط.
زينب…..بس يا حبيبتي اهدي
مريم….انا مغلطتش يا داده وكنت بتكلم بهزار ومعرفش انه هيقلب بالشكل ده اصلا نادر اول مره يتكلم معايا بالشكل ده
زينب….بإبتسامه رفعتها و مسحت دموعها عشان بيحبك يا مريم بيحبك اوي كمان
مريم…..طيب ما انا بحبه اوي وعمري ما زعلته ولا اتكلمت معاه بالطريقه دي.
زينب…..عشان يا بنتي الراجل عمره ما غلط معاكي ولا زعلك فا اكيد مش هتزعليه.
مريم….يعني هو انا اللي غلطت معاه يا داده.
زينب….طيب نتكلم بالعقل شويه اه غلطتي يا مريم يا حبيبتي الراجل مهما كان طيب و بيهزر وروحه حلوه مع الست ومبيحبش يزعلها بمجرد ما يسمعها بتجيب سيرة راجل تاني بيتجنن ما بالك بقي براجل كنتي علي زمته.
مريم….يا داده هو انا كنت بحب فيه وبعدين ده مېت هيغير من واحد مېت
زينب…اه يا مريم هيغير من واحد مېت الراجل اللي بيحب بجد يا بنتي مبيميزش ولا بيفرق معاه هو مېت ولا حي وهو مجرد ما يحس انك جيبتي سيرته بيتخيل انه جه علي بالك وبيجن جنانه.
مريم…..بس يا داده عزيز مكانش راجل عادي نادر اكتر واحد عارف هو ازاي أذاني ودمرني يعني يوم ما هيجي علي بالي هيجي وانا بكرهه
زينب….عارفه يا حبيبتي بس كمان دي دماغ الرجاله عقلهم يا حبيبتي عامل زي الاطفال ومهما بررتي نيتك مش هيستوعبوا و هيسيب كل حاجه وهيمسك في انك ذكرتي اسمه وخدي بالك انتي مش اول مره تعمليها وتلغبطي في الكلام
مريم….انا ليه انا قولت ايه
زينب……بصي يا مريم انتي طيبه وعلي نياتك بس مشكلتك انك مش بتعرفي تستوعبي الكلام قبل ما يخرج من لسانك يعني في مره كنتوا قاعدين انتي والبنات بعد موضوع الحاډثه بتاعت زيد باشا ومنذر باشا واللي عمله فيهم اخو طارق وجات سيره عزيز قعدتي تهزري انتي والبنات وقولتي انه كان بيحبك ويتمنالك الرضا انا وقتها بصيت علي نادر كان مش علي بعضه وغضبه كان عاميه ولولا انه كمل قعدته مع الشباب كان زعل منك بجد نادر يا حبيبتي بيحبك وبيعديلك بس البني ادم طاقه وهو الوقت بعد الموقف ده طاقته خلصت يمكن متكونيش قولتي حاجه كبيره او قويه توجعه بس احنا البشر كده بنيجي علي ابسط سبب وننفجر وهو اڼفجر وبعدين خدي بالك انتي لو مكنتيش خرجتي وراه كان وقف شويه مع نفسه وبعدين دخل ولا كأن في حاجه حصلت بس انتي اللي ضغطتي عليه
مريم….انا كنت بشوفه لاني حسيت انه زعل ومهانش عليا ازعله بس متوقعتش انه يطلع فيا بالشكل ده.
زينب…..طلع فيكي عشان بيحبك قولتلك
وقفت مريم وهي بټعيط جامد
مريم……بردوا هتقوليلي عشان بيحبك طيب ما انا بحبه كان ممكن يقولي كل اللي قاله ده من غير ما يتعصب كان ممكن يقولي يا مريم من فضلك بلاش تجيبي سيرته مره تانيه لا بجد ولا بهزار عشان بضايق كنت هحترم رغبته ومش هكررها تاني لاني اصلا مكانش قصدي بس هو معملش كده.
زينب……يا مريم مشكلتك انه حتي لو قالك بيجي عليكي وقت وبتنسي اصلا لانك علي طبيعتك وهترجعي تعملي اللي قالك عليه لا .
مريم….تمام وادام انا علي طبيعتي وبنسي وبقول كلام مش قصداه مره واحده وسط الكل وتقولي انا عارفه كل حاجه عنها وعن علاقتها بعزيز ومفيش اي احترام لمشاعري قدام الكل
مريم….نادر والله ما كنت اقصد ولا كنت عارفه انك ممكن تزعل انا اتكلمت عادي يعني مكنتش قاصده اني اجيب سيرته وبعدين انا كنت بقول علي اللي هي بتعمله يعني انا مكنتش بحب في عزيز.
نادر….پغضب مررررريم.
اتنفضت مريم من صوته
نادر…..خدي بالك من كلامك عشان انتي بدأتي تخرفي ومتنسيش انك بتكلمي جوزك وحتي لو بتقوليها بصيغه تريقه فا هي مش مقبوله بالنسبالي تحبي فيه و تتغزلي فيه الكلام ده مش مقبول عندي
مريم….بدموع انت اكتر حد عارف انا بكرهه البني ادم ده قد ايه وعارف اني اتأذيت علي ايده كتير.
نادر……حتي لو عارف اسمه ميجيش علي لسانك وتريقتك في انك بتحبيه او بټموتي فيه متحصلش مره تانيه مفهووووم.
مسحت مريم دموعها وبسرعه مشيت من قدامه راحت علي الجنينه الخلفيه للقصر
لمحتها داده زينب من بعيد وراحت وراها كانت مڼهاره من العياط اول ما قعدت جنبها شدتها بين اديها وفضلت ټعيط.
زينب…..بس يا حبيبتي اهدي
مريم….انا مغلطتش يا داده وكنت بتكلم بهزار ومعرفش انه هيقلب بالشكل ده اصلا نادر اول مره يتكلم معايا بالشكل ده
زينب….بإبتسامه رفعتها و مسحت دموعها عشان بيحبك يا مريم بيحبك اوي كمان
مريم…..طيب ما انا بحبه اوي وعمري ما زعلته ولا اتكلمت معاه بالطريقه دي.
زينب…..عشان يا بنتي الراجل عمره ما غلط معاكي ولا زعلك فا اكيد مش هتزعليه.
مريم….يعني هو انا اللي غلطت معاه يا داده.
زينب….طيب نتكلم بالعقل شويه اه غلطتي يا مريم يا حبيبتي الراجل مهما كان طيب و بيهزر وروحه حلوه مع الست ومبيحبش يزعلها بمجرد ما يسمعها بتجيب سيرة راجل تاني بيتجنن ما بالك بقي براجل كنتي علي زمته.
مريم….يا داده هو انا كنت بحب فيه وبعدين ده مېت هيغير من واحد مېت
زينب…اه يا مريم هيغير من واحد مېت الراجل اللي بيحب بجد يا بنتي مبيميزش ولا بيفرق معاه هو مېت ولا حي وهو مجرد ما يحس انك جيبتي سيرته بيتخيل انه جه علي بالك وبيجن جنانه.
مريم…..بس يا داده عزيز مكانش راجل عادي نادر اكتر واحد عارف هو ازاي أذاني ودمرني يعني يوم ما هيجي علي بالي هيجي وانا بكرهه
زينب….عارفه يا حبيبتي بس كمان دي دماغ الرجاله عقلهم يا حبيبتي عامل زي الاطفال ومهما بررتي نيتك مش هيستوعبوا و هيسيب كل حاجه وهيمسك في انك ذكرتي اسمه وخدي بالك انتي مش اول مره تعمليها وتلغبطي في الكلام
مريم….انا ليه انا قولت ايه
زينب……بصي يا مريم انتي طيبه وعلي نياتك بس مشكلتك انك مش بتعرفي تستوعبي الكلام قبل ما يخرج من لسانك يعني في مره كنتوا قاعدين انتي والبنات بعد موضوع الحاډثه بتاعت زيد باشا ومنذر باشا واللي عمله فيهم اخو طارق وجات سيره عزيز قعدتي تهزري انتي والبنات وقولتي انه كان بيحبك ويتمنالك الرضا انا وقتها بصيت علي نادر كان مش علي بعضه وغضبه كان عاميه ولولا انه كمل قعدته مع الشباب كان زعل منك بجد نادر يا حبيبتي بيحبك وبيعديلك بس البني ادم طاقه وهو الوقت بعد الموقف ده طاقته خلصت يمكن متكونيش قولتي حاجه كبيره او قويه توجعه بس احنا البشر كده بنيجي علي ابسط سبب وننفجر وهو اڼفجر وبعدين خدي بالك انتي لو مكنتيش خرجتي وراه كان وقف شويه مع نفسه وبعدين دخل ولا كأن في حاجه حصلت بس انتي اللي ضغطتي عليه
مريم….انا كنت بشوفه لاني حسيت انه زعل ومهانش عليا ازعله بس متوقعتش انه يطلع فيا بالشكل ده.
زينب…..طلع فيكي عشان بيحبك قولتلك
وقفت مريم وهي بټعيط جامد
مريم……بردوا هتقوليلي عشان بيحبك طيب ما انا بحبه كان ممكن يقولي كل اللي قاله ده من غير ما يتعصب كان ممكن يقولي يا مريم من فضلك بلاش تجيبي سيرته مره تانيه لا بجد ولا بهزار عشان بضايق كنت هحترم رغبته ومش هكررها تاني لاني اصلا مكانش قصدي بس هو معملش كده.
زينب……يا مريم مشكلتك انه حتي لو قالك بيجي عليكي وقت وبتنسي اصلا لانك علي طبيعتك وهترجعي تعملي اللي قالك عليه لا .
مريم….تمام وادام انا علي طبيعتي وبنسي وبقول كلام مش قصداه تفتكري يعني لما اتعصب واتكلم بالطريقه دي انا هخلي بالي عشان مغلطتش ويرجع يتعصب تاني يا داده انا بتكلم وبقول اللب جوايا من غير ما ابقي قاصده اني اجرح حد مني ليه كل حاجه بتتفسر علي مزاج الناس ليه ميفهموش القصد من كلامي ونيتي انا لما كنت بكلم خلود مكنتش قاصده اجيب سيرة زفت خالص انا كنت بتكلم عن اللي اسمها هنادي دي وعن علاقتها معاه يعني كلامي مكانش المقصود بيه اني افتح سيره عزيز
زينب……طيب اهدي بلاش ټعيطي عشان خاطري.
مريم….يا داده انا تعبت والله تعبت اوي انا بضحك وبهزر وبحاول اتأقلم بحاول انسي بحاول اشيل الۏجع من جوايا بحاول اتجاهل كل حاجه حصلت معايا بحاول اشتغل عشان مركزش في اي حاجه بس انا والله مش كويسه والله والله انا مش كويسه نادر اكتر حد بيهون عليا كل الۏجع اللي قولته ده فا مينفعش يزعل مني مينفعش طريقته اللي اتعودت عليها تتغير عشان بس قولت اسم اكتر بني ادم كرهته في حياتي
اڼهارت مريم من العياط في ايد زينب وفضلت تطبطب عليها.
زينب…..بس يا مريم اهدي وحياتي عندك انتي عارفه ان نادر طيب وبيحبك و مش هتهوني عليه
مريم…..والله انا كمان بحبه اوي ومبعرفش ابقي كويسه لو هو زعلان مني بس هو الوقت زعل مني بجد وهيفضل زعلان وانا مش هقدر افضل بعيده عنه.
جالها صوته بهدوء.
نادر….بإبتسامه وانا بحبك علي فكره.
رفعت مريم راسها بسرعه وبصتله وراحت عليه اترمت في صدره وفضلت ټعيط
نادر…..بهدوء معلش يا داده سبينا لوحدنا شويه.
زينب….بإبتسامه ربنا يهدي سركم يا حبيبي .
سابتهم ومشيت وفضل نادر ضاممها لصدره .
نادر…..بس بطلي عياط بقي.
مريم…..بعياط مكانش قصدي والله.
نادر…..طيب خلاص اهدي حصل خير وبعدين ايه العياط ده كله وانا مۏت يا جعفر
رفعت مريم وشها وهي بټعيط.
مريم….انت عارف ان بعدك عني مۏت يا نادر انا عمري ما حاولت ازعلك من وقت ما اتجوزنا عشان جربت و زعلتك مره قبل ما نتجوز و شوفت زعلك بيبقي شكله ايه ومقدرتش عليه كنت عامله زي. المېته وانا بحاول اخليك تسامحني نادر انا بحبك والله بحبك ومقدرش ازعلك
نادر…..بإبتسامه وتأثر طب بس يا مجنونه بطلي عياط انا اصلا مقدرش ابعد عنك في حد يبعد عن روحه بس خلينا نتكلم بجد بقي شويه انا سمعت كلام داده زينب معاكي هي قالت كل اللي جوايا وسمعت كمان كلامك وانا عارف وواثق انك فعلا مش قاصده تزعليني بس خليني كده انا وانتي نبدل الادوار يعني تخيلي اني كنت خاطب مثلا قبلك او متجوز او حتي كنت مرتبط وانا وانتي اتجوزنا وفي وسط الكلام جيبت سيرتها مش هتزعلي مش هتحسي بالغيره
يامريم انتوا الستات لو الراجل جاب سيرة الست اللي كان مرتبط بيها بيبقي هاين عليكم تموتوا نفسكم و انتوا زيكم زينا علي فكره مش بيفرق معاكم مېته ولا عايشه الغيره يا مريم مبتفرقش الحي من المېت
مريم….بس انت عارف اني مكنتش بحبه.
نادر….بس هو كان بيحبك يا مريم ودي كفايه عندي كا راجل اني ابقي عايز أولع في الدنيا لو اسمه جه علي لسانك وانا لو عملت اللي انتي عملتيه ده وجبت سيرة اللي بحبها مش هتسكتي.
بصتله مريم بسرعه وهي دموعها نازله.
مريم……هو انت كنت بتحب حد غيري.
ضحك نادر وبصلها
نادر….اه طبعا انتي مسمعتيش عن نادر الطوبجي اللي طول عمره خاربها ولا ايه.
مريم…..انت بتتكلم جد
نادر….اه بتكلم جد بس خلاص بقي انفصلنا وكل واحد راح لحاله بس مقولكيش بقي كانت موزه.
مريم….بدموع طيب احلف كده.
ضحك نادر وضمھا لحضنه وهو بيبوس راسها.
نادر….وحياة مريم في قلبي انك كنتي اول حب واخر حب مش هقولك اني. كنت مستقيم وماشي تمام انا قولتلك اني كنت بتاع بنات بس عمري ما حبيت غيرك وانتي عارفه كده كويس حبيت بس اعرفك ان سيرة اي حد كان في حياتنا ممكن تضايق وتخلينا نغير يعني غيرتي عليكي حب وڠصب عني .
مريم…بهدوء مكنتش اقصد والله
نادر….عارف يا قلبي وانا قولتلك سبيني وامشي الوقت بس انتي اللي ضغطي عليا
مريم…..طيب لسه زعلان
نادر…..لا مقدرش ازعل منك واصلا مهونتيش عليا و لما سمعتك بټعيطي مقدرتش اسيبك كده
دخلت مريم تاني جوه حضنه وهي بټعيط.
نادر….بحب يابت خلاص بقي متعصبنيش عليكي
وانتي زي القمر وانتي بټعيطي كده.
مريم…..بضحك من وسط دموعها بوظتلك التيشرت بالمسكره.
نادر…..هي مسكره بس دي نسكره وميك اب و دموع ورياله وقرف الله يقرفك
ضحكت مريم وهي بتمسح دموعها ومناخيرها.
نادر…..يلا تعالي اغسلي وشك في الحوض اللي هناك ده عشان محدش يشوفك وانتي معيطه وتعالي يلا عشان ناكل.
مريم….مش جعانه خلاص سديت نفسي.
نادر….لا والله مقدرش اكل من غير جعفورة قلبي يلا يابت بلاش دلع
مريم…..ابقوا حطوا مرايه فوق الحوض ده الواحد يشوف نفسه وهو معيط ازاي.
نادر….بضحك عايزه مرايه
مريم….اه قصر طويل عريض مستخسرين تحطوا فيه مرايه
نادر….وهو مېت من الضحك لا عنينا حاضر هنحطلك مرايه من بكره يا جعفورة قلبي تكون محطوطه احلي مرايه.
مريم….ماشي لما نشوف المسكره اتمسحت.
نادر….لا استني هنا فيه
مسحلها نادر وشها بحب وطلع من جيبه منديل نشغلها المايه.
مريم….بضحك ټموت في قلت الادب انت ما بتصدق
نادر….طبعا هو في احلي من الفرص علي الله بس ميكونش حد من الواطين واقف يراقبنا ويطلعنا مسرح.
مريم…اه جلال وامير يا ختااااي يلا بسرعه تحسن ده الكل مسجل خطړ معاهم
ضحك نادر وخدها ودخلوا علي جوه بعد ما اتصالحوا.
…………..
وصلت ميار علي مكان المسابقه واول ما نزلت من العربيه اتصلت بنور.
ميار….الوووو
نور…..ها وصلتي
ميار…..اه وصلت انت فين
نور….لسه في الطريق
ميار….كل ده كده مش هتعرف تكلمني وانت سايق.
نور….لا هعرف متقلقيش
ميار…..طيب ركز معايا بقي ها
نور…انا مركز المهم بس خليكي هاديه وياريت مش اول ما يقولك حاجه بسرعه تردي خدي وقت كده لحد ما اقولك الدنيا تمشي ازاي تمام
ميار….تمام
نور….وبلاش تبقي متوتره خليكي هاديه.
ميار….حاضر انا هدخل اوك.
نور….اوك.
دخلت ميار بهدوء كان في ناس كتير والدنيا زحمه.
ميار…..ايه الزحمه دي انا هلاقيه ازاي.
نور….ايه في ناس كتير
ميار….اه اوي بجد
نور….طيب كويس عشان متبقيش لوحدك وتحسي انك خاېفه.
ميار….بإبتسامه انا مش لوحدي علي فكره انا معايا احلي مسيو في الدنيا
نور….بضحكه جميله خدي بالك مبيمشيش معايا شغل الكلام الحلو ده يعني مش هتعرفي تهربي من العزومه
ميار…..عيب عليك قولتلك احلي عزومه يبقي خلاص الكلام الحلو ده زياده من عندي
نور….شكرا يا كريمه
ميار….ايه ده ده هناك اهو وشكله شافني جاي عليا.
نور……ركن علي جنب طيب اهدي وخليكي طبيعيه انا وصلت خلاص ومعاكي اهو.
ميار….اوك.
قرب منها احمد وهو مبتسم
احمد…..اهلا اهلا وانا اقول ايه النور ده كله
ميار….ميرسي يا احمد.
احمد….بجد اتبسطت اوي انك قبلتي دعوتي وجيتي كنت فاكر انك مش هتيجي.
ميار….لا طبعا اكيد كنت جايه.
نور….بصوت واطي يا اختييييي اتدلقت زي الجردل
ميار….بهمس اعمل ايه.
نور…قوليله قولتلك اني هشوف وقتي لو نفع هاجي بلاش تدلقي كده.
ميار…معرفش بقي اللي جه في بالي قولته.
احمد…..بإستغراب بتقولي حاجه
ميار….هااا لا خالص بقول المكان حلو اوي
نور…..بضحك احسن الوقت يفكرك مجنونه.
ميار….بهمس ششش اخرس
احمد….انتي كويسه.
ميار…اه اوي مبروك صحيح
احمد…بإبتسامه استغراب مبروك علي ايه.
ميار….علي المعرض يعني واللوحه وكده.
فضل احمد يضحك
احمد….اه الله يبارك فيكي
نور…. بسخريه مبروك هو هيتجوز
احمد ….تحبي تدخلي تتفرجي علي اللوحات
ميار….اه اوي اتفضل.
نور….بقولك ايه بتفهمي في التصاميم واللوحات والجو ده.
ميار…..مليش فيهم اصلا
نور…طيب بلاش تتفزلكي وتعملي نفسك سرحانه في الفن السريالي
ميار…يعني ايه
نور….يعني بلاش تعملي نفسك فاهمه او تبالغي في رد فعلك بدل ما يديكي سؤال في منتصف الجبهه و تطلعي قدامه حماره.
ميار….اتلم وخليك مؤدب ايه حماره دي
احمد…..نعم.
ميار….ااا لا متكلمتش
احمد….طيب تعالي قوليلي رأيك بقي في اللوحه بتاعتي
ميار…..الله حلوه اووووووي بجد يا احمد.
احمد….عجبتك بجد
ميار….طبعا تجنن هي اصلا ممكن متعجبش حد دي فظيعه
احمد….بحد مبسوط انها عجبتك اغلب اللي شافها مش فاهمها اوي او بمعني اصح موصلوش المغزي من رسمها وغالبا ممكن متفوزش في المعرض.
ميار….ازاي متفوزش دي تجنن طبعا
احمد….طيب قوليلي فهمتي ايه منها.
نور…..ضحك بصوت عالي ردي يا أوڤرررررر واشرحي
ميار….بهمس وديني هطلع عينك يا نور
نور….بضحك ما قولنا متبالغيش في ردة فعلك بس ازاي لازم نتدلق زي الجردل.
ميار…..بليزززز طلعني من الموقف ده
نور…..بصي علي اللوحه واعملي نفسك سرحتي
بصت ميار علي اللوحه وسرحت فيها.
فضل نور ساكت وهو كاتم ضحكته.
ميار…..پغضب هامس ما تخلص ايه هنام قدام اللوحه
نور…..بضحك اتكلمي معايا باسلوب احسن من كده
ميار….نور بليززز
نور….ايوه كده.
ميار….اخلص.
نور….قوليله هي غالبا بتتكلم عن تقلبات الحياه.
ميار…احمممم اااا هي غالبا بتتكلم عن تقلبات الحياه.
احمد…..پصدمه ابتسم ابه ده بجد براڤو انا فعلا هو ده اللي كان في خيالي وانا برسمها انتي ليكي في الرسم يا ميار.
ميار….بثقه طبعا
نور….مش اوي كده دي جات معايا صدفه هيرزعك سؤال الوقت و الواد ده شكله رغاي وانا مش هقدر انقذك.
ميار….بصت لاحمد ااا بص هو مش ليا اوي بصراحه بس انا بحب الرسم عموما يمكن معرفش كتير عنه بس بحب اتفرج علي الرسومات وكمان الالوان بتاعتك تجنن
احمد…..بجد ميرسي يا ميار مبسوط بجد من كلامك ويارب بس ده يبقي رأي لجنة التحكيم.
ميار….متقلقش خير ان شاء الله
احمد….طيب معلش اسيبك دقيقتين كده اسلم علي الناس
ميار….اه طبعا طبعا انا هاخد لفه كده
نور….بضحك لفه انتي مأجره عجله.
احمد…..تمام براحتك.
ميار….پغضب لنور اتلممم
احمد…..ايه
ميار….ااا لا مش بقول اتفضل اتفضل.
مشي احمد ونور كان فاصل من الضحك.
ميار….پغضب انا بقي عايزه افهم هو انا مخلياك تفضل معايا عشان تساعدني ولا عشان تعمل عليا حفله
احمد….بضحك طب حطي نفسك مكاني لما تسمعي كلامك وقولي ردك هيبقي ايه
ميار….عارفه اني لخمه ومبعرفش اقول جملتين عدلين علي بعض بس انت ايه لزمتك معايا جاي تلخمني اكتر
نور…..طب انا راضي ذمتك في حد يقول وهو في معرض لوحات و مسابقه فنيه هاخد لفه
ميار….بضحك ما انا مش عارفه اقوله ايه و عيزاه بمشي بسرعه عشان اټخانق معاك.
نور….مبضخك و ملاقتيش غير اخد لفه
ميار…انا عارفه بقي اللي جات في دماغي ايه البطيخه دي
نور….بطيخه ايه
ميار ….في حد راسم كوره خضراء شبه البطيخه
نور…اسكتي اسكتي متقوليش كده بدل ما صاحب الرسمه ينتحر
ميار….طب والله شبه البطيخه مش عارفه مين اللي ممكن يشتري لوحه زي دي.
نور…..الناس أذواق وفي ناس بتحب الرسم ده جدا
ميار….صحيح انت ايه اللي عرفك المغزي من الرسمه بتاعت احمد.
نور….والله جات معايا كده
ميار….بس الحمد لله طلعت صح بقولك ايه بس عشان جاي.
نور….اوك
احمد….اسف اتأخرت عليكي
ميار….لا خالص
احمد….قوليلي عجبتك اللوحات.
ميار….اه حلوين اوي صحيح هي المسابقه هتبدأ امته.
احمد…..تقصدي الاعلان عن اللوحه الفائزة في المسابقه
ميار…..اه الاعلان.
احمد….يعني كمان نص ساعه مستعجله ولا ايه
ميار…..لا خالص انا معاك.
نور….جردل جردل وماشي يدلدق مفيش اي كنترول مفيش اي تقل
ميار….ششششش
نور….بضحك هششششش الوقت هشششش طب انا هسكت خالص بس لما تحتاجيني مش هعبرك.
ميار….بهمس ولا هحتاجك تاني اسكت خالص
احمد….ممكن اطلب منك طلب.
ميار…..اااا اكيد طبعا
احمد……يعني لو مش هيضايقك ايه رأيك بعد نتيجه المسابقه نروح نشرب حاجه في اي مكان قريب.
ميار….ابتسمت پصدمه وسكتت
نور…..بضحك ردي يلا
ميار….بهمس بعدت وشها عن احمد عشان ميشوفهاش وهي بتتكلم نور بليييييز
نور …ولا اعرفك
ميار…..انقذني متبقاش رخم اقول ايه
نور…..أرفضي.
ميار…..ااااا
احمد…..بصي لو مش حابه مش هضايق بس يعني مش هأخرك علي الاقل نقعد شويه بعيد عن الدوشه دي .
ميار…..اممم طيب تمام موافقه.
نور…..طيب كويس اوي جردل قولت محدش صدقني
احمد…..طيب حلو اوي انا هروح اتابع التصويت و هجيلك تاني اوك.
ميار….اوك استنت بعد شويه هو ابه اللي جردل جردل قاعده أتحايل عليك تنقذني وانت مش راضي تتكلم
نور….قولتلك أرفضي
ميار….هو انا لحقت هو كمان بيحاول يقنعني معرفتش اقوله ايه
نور….طيب روحي بقي وشوفي هتعملي ايه.
ميار….اوعي تقول انك هتقفل معايا نور متسبنيش لوحدي بليز
نور…..ايه هفضل معاكي عالخط كل ده
ميار….عشان خاطري مش هطول والله بس خليك معايا شويه اقولك لو حابب تقفل الوقت شويه وارجع اكلمك لما اخرج اوك اقفل
نور….لا خليكي انا معاكي.
ميار…..بجد
نور….بإبتسامه بجد .
ميار…..طيب اسكت عشان جاي
فضل الحال بينهم كده وفضل نور ساكت وفاز احمد بمركز تالت وبعد وقت بسيط خرج مع ميار وراحوا كافيه قريب
احمد ….تشربي ايه
ميار…..اي حاجه
طلبلها احمد عصير وليه قهوه.
ميار….مبروك
احمد….الله يبارك فيكي يا ميار.
ميار….ان شاء الله المره الجايه تكون مركز اول
احمد….يارب بس الحمد لله انها خدت مركز حتي لو تالت
ميار….الحمد لله.
جه الويتر نزل الطلبات ومشي.
نور….علي فكره القهوه بتاعتهم حلوه اوي
ميار…بهمس وهي بتلعب في شعرها قهوه ايهبتقول ايه انت
نور….بطلي لعب في شعرك.
ركزت ميار شويه
نور….علي فكره حلو اللون البينك عليكي
بصت ميار علي التربيزه اللي قدامها لمحت نور اټصدمت
أبتسم نور ورفعلها فنجان القهوه في الهواء وغمزلها.
ابتسمت ميار وحطت ايدها علي بوئها وهمست
ميار….انت مچنون
نور….يعني شويه
ميار….انت جيت ازاي
نور…..انا معاكي من بدري علي فكره
بصتله ميار پصدمه.
ضحك نور وهز راسه بأيوه
وبعدين ۏلع سېجاره و كمل القهوه
فضلت ميار مبتسمه و باصه عليه تضحك من حركاته ليها وبعدين تخبي وشها بعيد عنه وتكمل كلام مع احمد .
نور….بقولك ايه الوقت اتأخر والمفروض انك تمشي كفايه عليه كده قوليله انك هتقابلي اختك عشان توصلك
ميار….احمد معلش الوقت اتأخر ولازم امشي بقي
احمد….طيب زي ما تحبي هطلب الشيك و اوصلك علي طول
نور…ارفضي ميعرفش بيتك مفهوووم
ميار… اااا لا لا انا اختي جيالي هي وجوزها همشي معاهم
احمد…..اه
تمام ماشي خلاص هفضل معاكي لحد ما يوصلوا
نور….بارد
دفع احمد الحساب وخرج هو وميار علي بره كان نور خرج قبلهم فضلت تدور ميار عليه بعينها وموبايلها كان فصل كانت متوتره لحد ما قرب نور بعربيته ووقف قدامهم مره واحده ركن ونزل
نور …..مياااار اخبارك
ميار….نور ااا الحمد لله اعرفك ده نور ده احمد
احمد….اهلا يا نور
نور….اهلا بيك اتأخرت عليكي
ميار….هاا
نور…..ملك وياسين مستنينك يلا بينا.
ميار…اه يلا ااا احمد ميرسي علي اليوم الحلو ده ومبروك
احمد….الله يبارك فيكي انا اللي بشكرك يا ميار
ميار…..عايز حاجه.
احمد…ميرسي يا ميار باي
ميار…باي.
ركبت ميار وطلع نور بالعربيه علي طول.
بصتله ميار وهي لسه مصدومه
ميار……انت بجد كنت موجود من بدري.
نور…..من اول ما قولتي ان العربيه بتاعتك باظت جيت وراكي علي اللوكيشن كنت عارف انه ممكن يقولك اوصلك ومحبتش انه يعمل كده او يعرف مكان بيتك رفع حاجبه وبعدين انتي مش قولتي ان انا الامان يبقي اكيد مش هينفع اكون امان عبر الموبايل ولازم عيني تبقي عليكي.
ميار….بسعاده انت احلي نور في الدنيا كلها.
نور…..بضحك وانتي أعبط حد شوفته في حياتي بقولك ايه مش جعانه
ميار….امممم اوي
نور…..بإبتسامه طيب اربطي الحزام و هأكلك اكله جامده بلا احمد بلا بتاع ناقصه هي فن سريالي وفن زخرفي
ضحكت ميار عليه و داس نور بنزين وطاروا بالعربيه.
- يتبع الفصل التالي اضغط على (مملكة احفاد الطوبجي) اسم الرواية