رواية بين الحلم و القدر الفصل الرابع عشر 14 - بقلم نور
الفصل ال 14
بسم الله الرحمن الرحيم
ــــــــــــــــــــــــ
نظرت لهم سالي بحقد وهي تراهم يجلسون هكذا : احم اسفه يا مستر ادم اني دخلت كدا بس في واحده بره عاوزه حضرتك ضروري
نظر لها ادم بغضب : تاني مره يا سالي متدخليش كدا والي هيكون في تصرف تاني معاكي
سوزي بخوف : اسفه جدا يا فندم بس العميله جات وانا بلغتها أن حضرتك لغيت المعاد زي مش موافقه ومصممه تقابل حضرتك
ادم ببرود : اوكي خليها تدخل
نور : احم ادم انا هروح عند تبارك لحد ما تخلص الاجتماع ولو مش فاضي انهارده ممكن نروح بكره عادي مش مشكله
ادم بحب : لا طبعا انتي مش هتمشي من جنبي وبعدين يا ستي انا لو مش فاضي افضي علشانك مخصوص متقلقيش هي مش هياخد دقائق وانا هاجل الاجتماع
ادم
قالتها تلك العميله وهي تنظر إلي نور بحقد فكما قالت سالي لها منذ قليل أنها تحظي بمكانه قويه عند ادم نظرت لهم ولقربهم الشديد فهي لم تستطع أن تقترب من ادم هكذا ماذا فعلت هذه الفتاه لكي تنال هذه المكانة الخاصه تقدمت منهم بدلع وهي تحاول لفت الأنظار
كاميليا بدلع : ادم وحشتني جدااا
واقترب منه وقامت بمد يدها له للسلام
نظرت نور لها من فوقها لاسفلها بزهول من الملابس التي ترتديها في لا ترتدي ملابس تستر فأقل ما يقال انها ترتدي قميص نوم اشتعلت الغيره بقلب نور ولم تشعر بنفسها الي وهي تمد يدها بدلا من ادم الذي كان ينظر إليها ليري رده فعلها
نور وهي تمد يدها وتسلم عليها : اهلا ادم مش بيسلم علي حريم
نظرت لها كاميليا بتعالي : وانتي بقا مين علشان تعرفي ازي كان بيسلم ولا لا
نور مراتي
قالها ادم وهو يشدد علي كلامه جيدا وقام باحاطه نور من خصرها مما جعلها تشهق بدهشه من تصرفه ونظرت له بخجل غمز لها بطرف عينه وتبتسم لها
نظرت لهم كاميليا بحقد وغضب : انت اتجوزت امته يا آدم وازاي انا متعزمتش ولا حتي نزل خبر زي دا
ادم بهدوء : سوري يا كاميليا بس دا كتب كتاب بس وكان عائلي معزمتش حد بس اكيد هتكوني اول المعازيم في الفرح
حاولت أن تكون طبيعيه ولا يظهر عليها أي شيء ابتسمت يتصنع : الف مبروك ربنا يتمم بخير
تابعت قائله : المهم انا كنت جايه علشان الشغل ليه الاجتماع اتاجل
ادم وهو يشدد من احتضان نور التي أصبح وجهها كتله مشتعله من الخجل وأصبح يشبه حبه الفراوله
ادم وهو ينظر لنور بحب : اصل خارج انا ونور انهارده ف لغيت كل حاجه وكنا لسه خارجين
نظرت لهم بغل : تمام انا همشي بقا وابقي خلي سالي تبلغني بالمعاد الجديد
ادم : تمام ماشي
ذهبت كاميليا وابتعدت نور عن ادم بخجل وقالت له بغيره : واضح انها عميله مهمه
ادم بتسليه وقد فهم مقصدها : اه مهمه جداا كمان كاميليا عميله قديمه ومجتهده جدا و
واي كمان يا استاذ ادم كمل كمل ناقص تقول فيها شعر
قالتها نور بغضب وغيره شديده
اخذ يضحك بشده وهي يسحبها الي حضنه : يا مجنونه انا بناغشك انتي الي في القلب والروح مفيش حد يقدر ياخد مكانك ابدا ابدا
احتضنته نور بحب : انا عارفه بس هي نظرتها مش مريحه انا متاكده أنها بتحبك
ادم بضحك : بتحبني انتي غلبانه اوي يا نور دي متحب الفلوس والمظاهر بتحب المتعه دي مش بتحب حد خالص غير نفسها وبس
********************************
بعد يومان كانت نور تحدث تبارك وتتفق معها للذهاب للتقديم في الجامعه
نور : يلا يا تبارك انا جهزت السواق مستني تحت ادم بعته
تبارك : حاضر يا نور نازله اهو خمس دقائق واكون عندك متقلقيش
نور : تمام مستنياكي
ذهبت نور وتبارك الي الجامعه بعد وقت
تبارك : اخيرا يا نور انا مش مصدقه نفسي بجد اني خلاص حلمنا هياحقق
نور بفرحه : ولا انا والله يا بارك مش مصدقه بقولك اي متيجي نقعد شويه في الكافتيريا ناكل حاجه او نشرب حاجه بسرعه
تبارك : يلا انا موافقه
وذهبوا للجلوس في كافتيريا الجامعه غافلين عن تلك العيون التي تراقبهم
**************************
مجهول : ايوه ياقلبي هما قدامي اهو
: تمام نفذ في الوقت المناسب
مجهول : انفذ ازاي بس ياقلبي في وسط الجامعه
: معرفش اتصرف اعمل حاجه سممها أو اخلص منها بطلقة وأعرب قبل ما حد يشوفك اتصرف هو انا هقولك تشتغل ازاي
مجهول : خلاص ماشي انا عرفت هعمل يلا باي
: ابقي بلغني بكل حاجه باي
**************************
يأتي النادل لهم فتطلب نور عصير فراوله وتطلب تبارك عصير مانجو
بعد قليل يأتي النادل لهم بالمشروب
نور : بصي وراكي كدا اوف
تبارك وهي تنظر إلي ما تشير إليه : يادي الليله السوده هي ورانا ورانا
نور بهدوء : اسكتي بقا يا تبارك علشان هي جايه علينا احسن تسمع
تبارك بلا مبالاه : طظ انا مش طايقاها اصلا وهي عارفه كدا كويس
:هاي بنات عاملين اي
نور : اهلا يا ريم احنا تمام
تبارك : اهلا قالتها بديق مخفي
ريم : اي دا يا نور مش الي في ايدك دا خاتم الماظ ولا انا بتخيل
نور بديق : اه يا ريم اصل انا اتخطبت من فتره
ريم بسخريه : الف مبروك بس مين العريس بقا حد اعرفه
مظنش انك تعرفيه لانه كان عايش في نيويورك
قالتها تبارك لتغيظها
ايوه بجد الف مبروك مره تانيه
قالتها بغيظ ثم تابعت اي دا مش معقول انتوا شايفين الي انا شايفاه مش دا ادم الصياد رجل الأعمال المشهور
نظرت نور نحو ما تنظر إليه ثم نظرت إلي تبارك بتفاجوء
اي دا دا جاي نحيتنا مش ممكن دا طلع أمور قوي فر الحقيقه اوف بجد يخربيت حلاوته
استشاطط نور وهي تحاول أن تتماسك ثم وقفت لأن ادم اقترب منهم
ادم لنور وهو يطبع قبله فوق جبينها هي وتبارك : ها يا حبيبتي قدمتي انتي وتبارك
ريم واقفه مزهوله من ما يحدث أمامها فاقتربت منهم وقامت بمد يدها لادم وهي تقول بمياعه : انا بجد مش مصدقه نفسي ادم الصياد بنفسه واقف قدامي اهلا بحضرتك
ادم وهو ينظر لها ويشيح وجهه عنها ويضغط علي يد نور التي بيده فنظرت نور الي منه وهي تمد يدها لتصافحه
ادم مش بيسلم علي بنات يا ريم
قالتها نور وهي تضغط علي اسمه دون القاب لكي تقول لها أنه ملكها هي فقط
ازاي وهو لسه مسلم عليكي انتي وتبارك سلام بالأيدي والاحضان ولا هو حلو ليكي ووحش ليا دا كمان قالك حبيبتي
نور يزهو وهي تشد من ضغط يدها بيد ادم دون شعور منه
ادم بهدوء : طيب هي مراتي ودي اختي انتي بلا مين علشان اسلم عليكي
ريم وفمها مفتوح : نعم مراتك واختك ازاي انتي مش لسه قائله انك مخطوبه مش متجوزه وأنه خطيبك مسافر بره وانتي يا ابله تبارك مقولتيش يعني أن اخوكي ادم الصياد ولا خايفه احسدك
ادم بغضب : اولا ادم باشا الصياد انتي فاهمه وهي مش ملزمه أنها تقولك حاجه وان انا ونور مكتوب كتابنا وفرحنا قريب جدا واتفضلي بقا من غير مطرود
ذهبت ريم من أمامهم بغضب وهي تتوعد لهم
ادم لنور : اي البنت دي وبعدين انتي ازاي مقولتيش اني جوزك ها ولا انتي بتستعري مني يا نور
نور بزهول فهي لم يخطر علي بالها أنه سوف يفسر الأمور هكذا : اي الي بتقولوا دا يا آدم انا مستحيل اعمل كدا كل الحكايه انو.....
مش عاوز اسمع انتوا قدمتوا ولا لسه قالها بصرامه وهو يقاطعها عن الحديث
نور بحزن : ايوه بس مستنين دورنا هما اخدوا بس الدوليه ومستنين ينادي اسمنا علشان نكمل باقي الإجراءات
تبارك بحزن لنور : ابيه ادم والله نور مكنش قصدها كدا انت فهمت غلط
ادم بصرامه : مش عاوز تبرير انا هروح الشركه وانتوا اول ما تخلصوا اتصلي بيا يا تبارك علشان ابعت السواق
حزنت نور كثيرا منه فهو طلب من تبارك أن تقوم بالاتصال به ولم يطلب منها هي وذهب دون أن يودعها ماذا فعلت لكل هذا هي ام تقصد هذه الأفكار التي أتت بعقله
تبارك وهي تحاول أن تهون عليها : معلش يا نور بس ادم عنده الموضوع دا حساس شويه بس هو ميقدرش بخاصمك كتير كلها شويه وهتلاقيه هو جاي علشان يوصلنا ويصالحك
نور بهدوء وحزن حاولت أن تخفيه : مش مشكله يا تبارك
تبارك وهي تعطي لها العصير : يا ستي متزعليش نبقا نروح الشركه وانتي صالحيه يلا بقا اشربي العصير علشان هيسخن من الجو الحر دا
نور : مش قادره اشرب حاجه يا تبارك
تبارك بغضب : والله يا نور لو مشربتيش انا كمان مش هشرب وهزعل منك جدا يلا بقا
نور بابتسامه علي غضب صديقتها ومحاولتهم في أن تجعلها سعيده : حاضر يا ستي هشرب بس اهم حاجه اشربي انتي
*************************
بعد مرور وقت كان يجلس خلف مكتبه وهو شارد ويفكر فيما حدث وهل هو علي حق أم أنه أخطأ انه اتعصب عليها أخذ يفكر ويؤنب نفسه مره ومره اخري يجد نفسه علي حق حتي فاق من شروده علي اتصال من تبارك
ادم : ايوه يا تبارك خلصتوا
تبارك ببكاء : الحقونا يا آدم بسرعه نور
ادم يخضع وهو يقف ويأخذ مفاتيح سيارته وييجري بلهفه وهو يحدثها : مالها نور يا تبارك انطقي بسرعه في أي
تبارك : ********
******************************
تفاااااعل بقا يا جماعه مش كدا
•تابع الفصل التالي "رواية بين الحلم و القدر" اضغط على اسم الرواية