رواية مملكة احفاد الطوبجي الفصل الرابع عشر 14 - بقلم اميرة اسامه
……………..
علي الساعه عشره ونص وصل عاصم قدام السنتر بتاع فريده
مسك موبايله واتصل عليها مكانتش بترد اتصل تاني برده مردتش.
نزل من العربيه ودخل علي السنتر الجو كان هادي ومفيش غير بنتين من اللي شغالين معاها
سأل عليها قالوله انها فوق
طلع علي فوق خبط بس مجاش أي رد قلق عليها وفتح الباب مكانش ليها اثر.
عاصم….فريده فريده.
وهو بينادي كانت هي خارجه من الحمام لابسه بدي بحماله رفيعه جدا وحرف بطنها باين وسايبه الچاكت بتاعها بره اول ما شافته وقفت بسرعه مصدومه.
فريده…..عاصم.
عاصم….بتوتر اااا انا خبطت علي فكره واتصلت قبل ما ادخل مرتين.
فريده….بتوتر ااا لا لا محصلش حاجه راحت بسرعه علي الچاكت تلبسه.
انا انا كنت جوه مسمعتش
عاصم…..طيب هستناكي تحت و خلصي براحتك.
فريده …لا لا خلاص خليك انا لبست.
عاصم…..اسف معرفش انك جوه بس قلقت لما مردتيش.
فريده….بإبتسامه قولتلك مفيش حاجه
عاصم….طيب ايه قدامك كتير
فريده….لا انا خلصت خلاص هقفل بس مكتبي ونمشي علي طول
عاصم…..مش هتستني لما المكان يتقفل
فريده….لا البنات هيقفلوا عادي
عاصم….طيب يلا بينا.
فريده……يلا بينا.
نزلوا علي تحت وفريده سلمت علي البنات وخرجت مع عاصم فتحلها الباب ركبها وبعدين ركبوا ومشيوا.
عاصم…..ها يومك كان عامل ازاي
فريده…..كان جميل بس مرهق شويه
عاصم….باين عليكي
فريده……كمان روحت لزهره
عاصم….زهره!! روحتلها فين القصر
فريده….لا كان عندها جلسه فا مقدرتش اسيبها لوحدها.
عاصم…..جلسه كيماوي
فريده…..لا دي جلسه نفسيه يعني مع الدكتور بتاعها ومع كذا حاله يعني بيتكلموا ويحكوا بيدعموا بعض بجد حلوين اوي اتعرفت عليهم كلهم قد ايه هما عندهم رضا مش طبيعي
عاصم سكت واكتفي بإبتسامه كان مضايق انها مقالتلهوش عارف انها لسه مخدتش قرار بس كان يتمني تقوله.
فريده…بإبتسامه واه صحيح اتفقت مع الدكتور الجلسه الجايه هروح انا وجزء من البنات هعملهم ميك اب وشعرهم يعني محاوله لرفع معنوياتهم شويه.
عاصم….براڤو حاجه جميله واكيد هتفرق معاهم كتير
فريده….اكيد طبعا جزء كبير من التعافي ان النفسيه تكون مرتفعه وإن شاء الله لو اتبسطوا هكررها كل فتره هما يستاهلوا كل حاجه حلوه.
عاصم….ربنا يشفيهم يارب ويشفي زهره.
فريده….يارب يا عاصم واه صحيح ميرسي علي الفطار.
بصلها عاصم بهدوء وابتسم.
عاصم…..دي حاجه بسيطه المهم انك تكوني كلتي.
فريده…..كلت متقلقش وكلمت لوكا كمان اطمنت عليها وفضلنا نرغي مع بعض شويه
عاصم……طيب كويس.
فريده……وعلي فكره هي زعلانه منك
عاصم….مني انا ليه
فريده….عشان مشيت قبل ما هي تصحي وتشوفك بس انا قولتلها معلش هو كان عنده شغل كتير يعني رضيت عنك شويه.
عاصم…..انا هصالحها.
سكتت فريده وطلعت سېجاره حطتها بين شفايفها وقربت منه العلبه
فريده…..سېجاره
عاصم….بإبتسامه بسيطه هز راسه بلأ
بصتله فريده بإستفهام وابتسامه بسيطه كانت حاسه انه مش طبيعي
فريده…..عاصم انت كويس
عاصم….اه تمام
فريده….بيتهيألي انك مش تمام خالص
بصلها عاصم ثواني وبعدين بص قدامه كمل سواقه وطلع سېجاره من علبته ولعها
فريده أستغربته وبقي عندها فضول تعرف ماله بس خدت الموضوع علي كرامتها اكتر فا سكتت وبصت جنبها من الشباك.
طول الطريق الاتنين ساكتين وعاصم باين انه مش طبيعي
سندت فريده راسها علي الكرسي بعد ما خلصت سيجارتها وفضلت ساكته.
بعد وقت بسيط وصل عاصم قدام الڤيلا بتاعتها ركن ونزل
فكت فريده الحزام ولقت الباب اتفتح مكانش باصصلها بصتله بهدوء ونزلت مشيت كام خطوه بإتجاه باب الڤيلا قفل عاصم الباب وراح وراها
طلعت فريده المفتاح وبعدين بصتله.
فريده…..ميرسي يا عاصم تعبتك
بصلها عاصم وفضل مركز في عينها وهو باين عليه ڠضب بسيط لاول مره تحس فريده ان قلبها بيدق اوي كده من نظرته يمكن نظره قلق خوف توتر زي اللي عامله عامله وهي مش عارفه.
فريده……عاصم في ايه بجد انت مش طبيعي ساكت طول الطريق كلامك علي القد حتي الوقت نظراتك مش طبيعيه
عاصم…..أبدا إرهاق شغل مش اكتر يلا ادخلي انا ماشي سلام
سابها وراح فتح الباب بتاع العربيه
بصتله فريده بزعل وبعدين حطت المفتاح في الباب عشان تفتح وتدخل قفل عاصم الباب بتاع العربيه و رجعلها تاني ومسك أيدها اللي بتفتح بيها وبصلها پغضب بسيط.
بصتله فريده پصدمه.
عاصم…..بهدوء لكن كلامه كان حاد مش معني اني سايبك تفكري و تاخدي قرارك بهدوء أنك تتصرفي كأنك لوحدك و كأني مش موجود ومره تانيه لو روحتي اي مكان تعرفيني انا مش رخم ولا طبعي شديد بس من حقي ابقي عارف انتي فين عشان ابقي مطمن عليكي روحي اي مكان في الدنيا وفي اي وقت يعجبك بس قبل ما تروحي بيتهيألي مش صعب اني اكون عارف صح.
بصتله فريده قلبها دق پعنف شبح إبتسامه ظهرت علي ملامحها لغبطها و وترها وقلب كل موازينها طريقته تجذب من غير اي مجهود غيره وعصبيه ليها حدود كاريزما مش طبيعيه
عينها كانت علي عروقه البارزه جنب رقبته لاول مره تشوفه متعصب لكن كمان اللي جذبها اكتر ان حتي عصبيته مطلعهاش عليها كان حريص انه يظهر غضبه كا رد فعل لكن في نفس الوقت غضبه مكانش قاسې عليها.
عاصم…..خرجها من شرودها سكتي ليه قولت حاجه غلط
هزت فريده راسها بلأ وهي عينها علي العرق البارز جنب رقبته
عاصم…..بهدوء لا ردي عليا اللي قولته في حاجه غلط
فريده…..احممم لأ
عاصم…..يعني هيتنفذ بعد كده
فريده…..بإبتسامه إحراج رجعت شعرها وراء ودنها وبصت بعيد عن عينه حاضر يا عاصم.
رجعت تاني بصت علي العرق اللي جنب رقبته وحست انه بيختفي بهدوء وكأن سماعها لكلامه خلاه هدي بصت في عينه
لمحت إبتسامه ولمعه في عينه وبعدين رفع حاجبه ومال براسه شويه وهو عينه عليها.
فريده….ااا انا بس عايزه اقول حاجه.
عاصم…..قولي سامعك
فريده…..يعني انا متخيلتش انك ممكن تضايق عشان روحت لزهره بس انت بردوا لازم تعرف ان زهره مش مجرد صاحبه زهره دي عشرة عمري اختي وتقدر تقول ان هي الحاجه الوحيده اللي لسه مكمله معايا من الماضي وانت عارف ظروف زهره انا مقدرش اسيبها ولا اقدر احس اني مقصره معاها ولا اقدر استني لحد ما هي تطلب اني اكون موجوده معاها وجودي معاها في اصعب لحظات حياتها مينفعش يكون طلب منها ده واجب عليا مقدرش اشوف في عينها الإحتياج ليا انا لازم اكون موجوده قبل ما هي تحتاجني
ولما روحتلها يعني مجاش في بالي اني اعرفك ولا جه في بالي انه هيفرق معاك اوي كده انك تعرف
عاصم…..فريده انتي فهمتيني غلط انتي مش مجبره خالص تبرري كل ده انا لا يمكن اسمح لنفسي اني أكون سبب في تقصيرك مع زهره لانه مش من حقي زهره صاحبتك و اختك و علاقتكم ببعض قويه ومش بس زهره اي حد تربطك بيه علاقه حتي لو مش قويه مش هقدر امنعك عنها انا بس كل اللي طالبه اني اكون مطمن عنك عارف وانا بعيد عنك انتي فين
قرب منها اكتر وبصلها في عينها وهو مبتسم ابتسامه جذابه
وعشان يكون في علمك يا فريده انا قولتلك اني سايبك براحتك تاخدي قرارك بهدوء و تفكري بس لازم تعرفي انتي ليا بمزاجك بقي ڠصب عنك انتي ليا يا فريده انا سايبك براحتك او بمعني اصح واخدك علي قد عقلك بس لازم تعرفي انك مش هتعرفي تبعدي عني ردك عليا بالنسبالي تحصيل حاصل انتي بتاعتي فاهمه
ابتسمت فريده بصت بعيد وبعدين بصتله تاني.
فريده…..بتاخدني علي قد عقلي يعني
عاصم….بإبتسامه عدل وقفته وبصلها بحب اه زي ما بعمل مع لوكا بعمل معاكي.
فريده…..بضحكه كسوف تقصد يعني اني لسه طفله وكده
عاصم….اه انا عندي بنتين مش بنت واحده ولازم اتعامل معاهم علي قد سنهم
فريده…..بابتسامة رفعت حاجبها لا عيب كده بقي ايه علي قد سنهم دي .
عاصم…..والله انا حر اتعامل مع بناتي بالطريقه اللي تعجبني والطريقه اللي عارف انها هتوصل لعقلهم قولتي هاخد وقتي وهفكر وسيبني براحتي وانا سمعت الكلام بس في النهايه اللي انا عايزه هو اللي هيحصل
فريده…..بإبتسامه ڠصب عني يعني
بصلها عاصم بحب
عاصم…..بمزاجك يا فريده هتوافقي بمزاجك بس لو عيزاها ڠصب انا جاهز.
فريده…..طيب يلا امشي من هنا بقي
عاصم…..بإبتسامه انتي بتطرديني طيب مش ماشي.
فريده…..بتضحك الوقت اللي يشوفك من شويه ميشوفكش الوقت
عاصم….انتي السبب
فريده…..قولتلك مكنتش عارفه انه هيفرق معاك
عاصم…..وزعلانه اني بقولك باخدك علي قد عقلك طب دي لوكا بتفهمني من غير ما اتكلم
فريده لازم تعرفي اني مش محتاج اقولك ايه يفرق معايا وايه ميفرش انتي كلك علي بعضك فارقه معايا يا فريده فهماني انتي فارقه بكل تفاصيلك
ابتسمت فريده بإحراج وفضلت تلعب في شعرها.
عاصم….بضحكه جميله طيب خلاص سيبي شعرك هتقطعيه
فريده….طيب امشي بقي ممكن
عاصم…..بحب حاضر يا احلي فريده في الدنيا همشي يلا ادخلي واقفلي علي طول
فريده…..حاضر بوسلي لوكا وسلملي عليها
عاصم….حاضر
فريده….باي
عاصم….باي.
دخلت فريده وقفلت الباب وراها بصتله وهي مبتسمه و رفعت ايدها تقوله باي وبعدين مشيت بسرعه كام خطوه
عاصم…..فريده
بصت فريده من بعيد
عاصم…..بحبك
ابتسمت فريده ومردتش عليه ودخلت بسرعه فتحت الباب ودخلت وقفت وراه وهي حاطه ايدها علي قلبها ومبتسمه.
ابتسم عاصم بسعاده وركب عربيته ومشي.
………………….
بعد ما نور وميار كلوا مع بعض وخلصوا قعدتهم وصلها نور علي البيت وركن عربيته قدام باب العماره.
نور….حمد الله علي السلامه يا ستي
ميار….الله يسلمك تعبتك معايا يا مسيو نور
نور…..تعبك راحه ياستي وبعدين خلاص اتعودت
ميار….قصدك ايه انه متعبه
نور….لأ خالص ده انتي ملاك يلا ياستي انزلي خليني امشي.
ميار…..مستعجل علي ايه ما براحه هنزل اهو ايه وراك سهره ولا ايه احكيلي انا ستر وغطاء عليك
نور….رفع حاجبه وابتسم هتسيحيلي
ميار….بضحك علي حسب
نور….طب يلا يابت انزلي مش قايل
ميار…..ضحكت لا طب خلاص والله مش هسيحلك قول
نور….مش قايل يلا امشي.
ميار….متبقاش رخم بقي قول
نور…..بضحكه جميله غمزلها يعني هلف لفه كده
ميار…..اوبااا شامه ريحة بنات في الموضوع
نور….يخربيت الذكاء ما اكيد بنات امال ولاد انزلي انزلي يا ميار
ميار…..بضحك طب خلاص الله يسهلك ياعم
نور…..متنسيش تسيحي هاا
ميار….من عيني يلا بااااي
نور….باي يا مجنونه
طلعت ميار ومشي نور بالعربيه.
……………
بعد كام ساعه علي الساعه واحده بليل في غرفه رهف.
من بعد كلام رامي مع رهف وهي قاعده بتفكر مش عارفه تتصل ولا متتصلش كل شويه تمسك الموبايل وترجع تسيبه يمكن كلام رامي كان صح بس كمان هو اللي زعلها بطريقته فا كانت حيرانه بين انها تتصل وبين كرامتها اللي ۏجعاها خصوصا انه متصلش بيها تاني كانت هتتجنن و تكلمه و حشها و مفتقداه ويومها طويل من غيره بس زعلانه منه عشان محاولش يكلمها تاني .
لكن قررت انها تتصل بيه وتعاتبه ويتكلموا و يخلصوا الزعل اللي بينهم.
رنت عليه واول ما جلال سمع موبايله بص علي الشاشه واول ما لمح اسمها سابه جنبه و مردش عليها كان حابب يردلها التجاهل اللي عملته لما اتصل عليها ومردش وسابته يوم كامل
وكان متعصب منها وواثق انه لو رد هيتعصب عليها اكتر .
سابت رهف الموبايل وهي مټعصبه.
رهف….مش عايز ترد عليا يا جلال ماشي انا غلطانه اني اتصلت بيك اصلا
ثواني وسمعت صوت رساله علي الواتس مسكت الموبايل بسرعه
كان هشام بيبعت في الشات اللي بينهم كلهم.
هشام….الو الو واحد اتنين تلاته انتوا يا بشړ اجمعوا بسرعه عايزكم.
رهف وجلال كانوا باصين عالشات بيشوفوا اللي بيتكتب وهي كانت مستنياه يكتب عشان تتأكد انه ماسك الموبايل وقاصد ميردش.
امير….في ايه يالا مالك ابه واحد اتنين تلاته دي بتجرب المايك
رامي….بعت ايموچي ضحك والله لسه هقوله كده
هشام….بضحك عشان اجمعكم بسرعه فين الباقي
فاطيما…..مسااااء الفل
رامي….بضحك قصدك صباح الفل يا غيبوبه الساعه واحده.
فاطيما…..بضحك بقولك ايه اتلم وبطل كلمه غيبوبه دي.
امير…..بعت ڤويس وهو بيضحك تصدق ياض يا رامي الاسم لايق عليها.
فاطيما…..مالك يا امير انت كمان طبلوا لبعض يلا اكتر عشان صوت الطبله مش واصلي
رامي……بس يابت اتكلمي مع صاحبي كويس
نور…..بت اما تبتك يلا
فاطيما…..اخويا جالكم
رامي…..عليكي وعليه
فاطيما….الحق يا نور بيشتمنا ومش هامه انك موجود
نور….سبيه انا مش هرد عليك عشان معانا بنات
رامي….لا وانت مؤدب اوي
هشام…..يلا امسكوا في بعض انا عايز ډم انا بنادي عليكم يا بغل منك ليه عشان تمسكوا في بعض.
امير…..انا مؤدب وساكت.
هشام….اتنيل انت كمان.
فرح….مسا مسا متجمعين يعني.
امير….بضحك ومعانا تاني غيبوبه في الشات مسا مسا ايه اسمها صبح صبح.
رامي…..بضحك هما تقريبا قعدتهم مع فاطيما عدتهم.
فرح…..مالك ومال صاحبتي وانت يا امير بتطلعني مسرح ماشي عليك فاكرها بس.
امير….مقدرش يا قلبي.
فاطيما….سيبهم يا فروحه فرط الحركه مبهدلهم.
جلال…..ما تتلم يا سي زفت هو ايه اللي مقدرش يا قلبي.
امير…..ولا اقعد في حته ناشفه واطلع منها هتعمل فيها اخوها وبتغير هجيلك اوضتك اروقك.
جلال….علي حق يا صاحبي
هشام….جبت وراء ليه
جلال….بضحك مش حمل هزاره. ايده التقيله و انا راجع مفرهد لوحدي من الشغل.
رامي…..قول انك جبت وراء ومتتكسفش.
جلال…..اه جبت وراء ليك فيه بتتحشر بينا ليه احنا عبله مع بعض.
امير……بضحك حبيبي يا جلجل شكلك وحشششش يا رامي.
رامي….بقي كده يا جلجل ده انا حبيبك بتفرحه فينا.
جلال….مش عايز تروش وتعمل عليا حفله اشرب بقي.
نور…..هتفضلوا ترغوا كده كتير عايز ايه يا سي زفت انت كمان انجز.
هشام…..ماتتلم ياض مستنيكم تتجمعوا ايه وراك حلم عايز تلحقه
فاطيما….لا حلم ايه مش لما يرجع الاول
هشام….انت بره
رامي….بتعمل ايه بره من غيرنا ياواطي.
نور….بضحك ملكوش فيه
فاطيما…..مع موزه جديده
رامي…..اوباااا خېانه.
امير……بتصيع من غيرنا يا نور
جلال…..حب يضايق رهف عشان شايف انها فاتحه وبتقرأ الرسايل من غيري يا صاحبي مكانش العشم طيب خدني معاك الصاحب ليه ايه عند صاحبه غير سهره حلوه.
نور….بضحك خلاص نطيتوا في السهره وعينكم رشقت وانتي يا فاطيما يا سوسه انا رجعت بس قاعد تحت في العربيه لسه.
فاطيما…..بضحك انا قولت اعرف صحابك انت فين وبتعمل ايه من غيرهم
رامي….يا اخي استحي علي دنك سايب اختك لوحدها في ڤيلا طويله عريضه ورايح تتسرمح.
نور……اه ومالكش فيه اطلع منها يا بوتجاز.
فاطيما….لا بقي هو عنده حق سايبني عشان تخرج مع بنات
رامي…..بضحك قلباااااااي يا غيبوبه.
نور……بإبتسامه بقي كده ماشي يا فاطيما فرحيه فينا
جنه…..عاملين ايه
هشام……حلوين حلوين اوي
ابتسمت جنه وسكتت.
رامي….عامله ايه يا جنه
فاطيما….جنجون عامله ايه يا قلبي
جنه….بخير يا رامي انت اخبارك ايه.
جنه…..الحمد لله يا فاطيما وحشاني اوي.
رامي….تمام الحمد لله
فاطيما….انتي اكتر والله.
نور…..اخبارك يا جنه
جنه….الحمد لله يا نور
رامي…..ما تخلص يا عم عايز ايه خليني انام
هشام…..ما تقعد نامت عليك حيطه مش لما الباقي يجي
رامي……ما كله موجود
هشام…..سلامه الشوف فاضل رهف وميار .
فاطيما….طيب رنوا خليهم يشوفوا.
نور…..ممكن يكونوا نايمين.
رامي….لا رهف في اوضتها صاحيه
امير……يا رهفففففف مياااااار يا خلق انجزوا عايز انام
ميار كانت باصه علي الموبايل مش عارفه ترد ولا تعمل ايه بتحاول تهرب من جلال حتي الشات مبتتكلمش فيه وبتتكلم ديما في الشات اللي بينها وبين البنات اكتر
حتي جلال من وقت ما عرف انها بتحبه هو كمان كان بيحاول يهرب منها لانه مش عارف يقولها ايه.
رهف…..هاي عاملين ايه
نور….هيا روحمه الله لازم ننادي
رهف….معلش بقي خليها عليك يا نور.
فاطيما….رهوفتي عامله ايه
جنه….هاي يا رهف اخبارك ايه.
فرح…..رهوف فينك يا قلبي
رهف…..طمطوم وحشاني
هاي يا جنه عامله ايه ياروحي
فروحه وحشاني خالص.
فاطيما….انتي اكتر يا قلبي
فرح….انتي اكتر يا رهوف
جنه….بخير الحمد لله.
رامي….اهلا يا جنه ليكي شوقه
هشام….ماهي مرزوعه جنبك انت هتمثل عامله ايه يا رهف.
رهف….بضحك مرزوعه في عينك يا هشام
امير……اخبارك يا رهف.
رهف….بخير يا امير عامل ايه واحشني
امير…انتي اكتر
ميار…..صباح النور عاملين ايه
هشام….اخيرا اخبارك يا ميار
امير….ميروووووو انتي فين يابت وحشاني
ميار….حبيبي يا امير انت اكتر والله كلكم واحشني اوي عاملين ايه يارب تكونوا بخير
رامي….ميرو اخبارك يا قلبي
ميار….الحمد لله يا رامي بخير والله
نور….ايه ده ميار وحشاني والله
ميار…بضحك ازيك يا نور عامل ايه انت اكتر
نور…..ايه يابنتي مختفيه ليه مش بنشوفك ولا بتظهري
ميار…..بضحك موجوده.
فرح….ميرو يا ميروووووو وحشاني يا جزمه
فاطيما…..ميور القمر عامله ايه
رهف….هاي يا ميار
ميار…..الحمد لله يا بنات بخير والله فروحتي انتي وحشاني اكتر والله
جنه….علي فكره انا زعلانه
ميار….ليه بس مقدرش علي زعلك يا جنجون
جنه….لا مش هنسيح لبعض بقي لما اشوفك
ميار….حقك عليا والله انا عارفه اني مقصره معاكم كلكم بس ڠصب عني والله أسالي مريم وشمس الشغل كتير وبرجع تعبانه اوي.
جنه….بردوا زعلانه ولازم تصالحيني.
فرح….اه وانا كمان عايزه اتصالح
ميار…..بس كده عيوني هصالحكم
رامي……طب ايه فقرة لكي يا سيدتي دي مش هتخلص
فرح……هو رامي ماله مش فاهمه بتتحشر في كلام البنات ليه يا رخم.
فاطيما…..فرط الحركه مجننهم
رامي….بضحك بلاش انتي يا غيبوبه.
جلال….ما تبطل رخامه عالبنات يا سي زفت
رامي….شوف مين اللي بيتكلم مصنع الرخامه بحاله بقي عاقل ومحترم
جلال….ڠصب عنك يالا
ازيك يا ميار عامله ايه
قلبها دق اول ما شافت كلامه واتلغبطت
ميار…..بخير يا جلال انت اخبارك ايه
جلال….بخير الحمد لله
ميار…..يارب ديما
امير……ولا يا هشام انجز وقول عايز ايه هنام منكم والله.
هشام…..طيب من غير مقدمات ولا اعتراضات جهزوا نفسكم بكره عشان هنخرج كلنا وهوديكم مكان جامد مش هقول فين الكل هيوافق ڠصب عنه.
امير…..ما تطلع ياض مطوه من جنبك وارشقها فينا بالمره
هشام….بضحك ما انا لازم اخطفكم عشان محدش يعترض.
رامي…..انا موافق
فاطيما…..وانا.
امير…..ماشي اشطا بس لحقنا نوحشك
هشام….والله وحشتوني كمان بقالنا كتير مخرجناش احنا والبنات يعني كلنا كده
امير…..طيب انا تمام.
فرح…..وانا كمان
جنه….وانا كمان اوك
هشام……طيب جلال ونور ورهف وميار.
فرح….هيجيوا طبعا ڠصب عنهم وخصوصا ميار اياك تعترض ما بنصدق نظبط خروجه ونتفق علي معاد كلنا.
ميار….ااا ممكن مقدرش والله يا فروحه حقك عليا
هشام….لا بقول ايه مش بمزاجكم محدش هيعترض بلاش رخامه.
امير….سيبكم منها هتيجي ڠصب عنها والله نيجي تحت البيت نعملك زفه.
فرح….والله لو ما جيتي هزعل منك
جنه….لو هنتجنع كده بربطه المعلم ونيجي نقضي معاكي اليوم في البيت
ميار…..تنوروا والله تعالوا
نور…..انا تمام معاكم وميار هتيجي ڠصب عنها
رامي….ما تبطلي يابت رخامه بقي كلما بنتحايل عليكي
فاطيما…ميوووور تعالي عشان خاطري بجد وحشاني اوي
ميار…..بقلة حيله مقدرتش تهرب طيب تمام خلاص هاجي ان شاء الله
هشام…..رهف هانم ايه هفضل انادي عليكم واحد واحد ما تخلصوا
رهف….تمام يا هشام معاكم
رامي….سي زفت جلال بتغطس فين.
جلال….معاكم
هشام…..جلال جاي وش سيبكم منه
جلال….مش عارف يا هشام والله بس مليش مزاج اخرجوا انتوا واتبسطوا وانا هبقي معاكم يوم تاني.
حست ميار ان هو مش عايز يجي عشانها وفي نفس الوقت كان احساس رهف لانهم زعلانين من بعض.
رامي….ولااااا هتعمل فيها رجل اعمال هاجي انفخك انجز
نور…..بطل رخامه بقي يا جلال كلنا اتفقنا ودي حاجه مبتحصلش كتير
امير…..هيجي هيجي انا هجيبه من قفاه.
جلال…..بجد والله مودي مش مود خروج خالص وبعدين انا لسه راجع من سفر فا فككم مني
حبت ميار تهرب بهدوء وعشان تديله المجال لو حابب يخرج معاهم بس مش عايز عشان هي موجوده.
ميار….طيب يا جماعه يعني لو هو مشغول او ملهوش مزاج خلاص او نكنسل الخروج انا بصراحه ممكن معرفش و لو علب البنات عشان ميزعلوش هتفق معاهم ونخرج يوم مع بعض.
بسرعه امير بعت لجلال علي الخاص.
امير….ولا بطل رخامه انت مش عايز تيجي عشان ميار
جلال….لا خالص والله انا قافش مع رهف ومليش مزاج اخرج بصراحه.
امير…طيب خد بالك ميار شملها فكرت انك مش عايز تخرج عشانها.
جلال….اكيد لا طبعا
امير…..طيب اخرج بقي ومتبقاش رخم متحرجهاش.
جلال…تمام يا امير
في الشات الكبير
رامي….نعم هو انتي شايفه كده شكرا با ست ميار يعني تشوفي البنات ومش مهم احنا.
هشام….ايه العبط ده كلنا هنخرج وانا قولت في الاول محدش هيعترض.
فرح…..ميار والله هزعل بجد
فاطيما….انتوا مالكم بقيتوا رخمين كده ليه ما تخلصوا بقي وقولوا موافقين ما صدقنا الكل موافق جلال يا رخم انت فين.
هشام….والله شكلي هتجنن واروح اجيبه من هدومه
جنه….بضحك اروح اجيبه انا
جلال….تجيبي مين يابت انتي ناسيه اني عمك
رامي…..بضحك اتنيل
هشام……عمها
نور…..جلال بكره خلاص انجز وانتي يا ميار متهرجيش
ميار…..نور بليز معلش خليني انا واخرجوا انتوا كلكم خليتي مره تانيه
جلال…..بعت أيموچي وهو رافع حاجبه علي فكره لو ميار مجتش انا مش جاي.
ابتسمت ميار وقلبها دق بسرعه و كفايه احساسها انه مش بيتهرب منها يعني حتي لو مش ليهم نصيب مع بعض كفايه يكونوا موجودين في حياه بعض.
نور….ايوه هو ده نبطل رخامه بقي وقولوا موافقين
ميار …بإبتسامه خلاص يا جماعه هاجب ان شاء الله انتوا بس عرفوني هنخرج امته وفين وانا هجيلكم علي هناك.
نور…..هعدي عليكي انا وفاطيما.
ميار….لا خليك انت يا نور اصلا هكون في الشغل ويادوب هخلص مش عارفه هقدر ارجع عالبيت ولا هاجي من الشغل علي طول
نور……هنبقي مع بعض علي التليفون وهنظبطها
فرح….طيب نعدي احنا عليكي
امير…..تمام خلينا نيجي ناخدك يا ميار.
نور….وانا مش مالي عينكم منك ايها ولا ايه
امير….بضحك لا
ميار….معلش انتوا بس ابعتولي اللوكيشن وانا هاجي.
جنه….عارفه لو بتهربي والله هجيلك يا ميار انا والعصابه
ميار….بإبتسامه لا والله ابدا قولتلك هاجي خلاص صدقيني.
هشام….خلاص يا شباب يبقي بكره علي 8 كده كويس
امير…تمام مش هتقول هتودينا فين
هشام….لا بكره وبطل رغي خليني اروح اشوف روبي بتتخانق مع مين.
امير….بضحك شوفها لا تكون أتلبست
هشام…..لا شكلها بتتخانق مع سيمبا
رامي….سلم عليها يا اتش
هشام….يوصل يا صاحبي يلا باي
بدأ الكل يخرج من الشات بعد ما سلموا علي بعض
………………..
في غرفه منذر
مسك موبايله يكلم فيروز.
جاله الرد وهو خلاص هيفصل.
فيروز…بصوت نايم الووو
منذر…..حبيبي انتي نايمه
فيروز…..كنت بنيم فيروز وشكلي نمت جنبها
منذر….طيب ياروحي خلاص كملي نوم اسف والله معرفش متعود انك تقوليلي قبل ما تنامي.
فيروز…..لا خليك انا اصلا مش عارفه نمت ازاي بس فيروز تعباني جدا ومش بنام منها
منذر…..هي كويسه ولا تعبانه
فيروز….لا كويسه بس مش بتبطل زن وعلي طول عايزه تفضل صاحيه وبجد بقت متعبه جدا
منذر…..معلش يا قلبي هي لسه صغيره تكبر بس شويه ونومها يتظبط.
فيروز….اكون انا مۏت من التعب
منذر….بعد الشړ عليكي خلاص هانت كلها وقت بسيط ونبقي مع بعض وانا ياستي هريحك منها خالص ومش هخليكي تحسي بيها.
فيروز……بيتهيألك انت بس عشان مش مجرب الزن بتقول كده بكره الاقيك بتطردني انا وهي من الاوضه عشان تنام
منذر….بإبتسامه مقدرش ده انا بعد الايام عشان اشوفك انتي وهي معايا وبعدين هنروح بعيد ليه لما تبقي معايا هتشوفي
فيروز…..هشوف بس مترجعش تزعل
منذر….لا متقلقيش علي قلبي زي العسل اطلعي بس انتي منها انا وبنتي حرين مع بعض.
فيروز….شايفه اني بتركن علي الرف من قبل ما اتحط عليه
منذر….ومين قال انك عالرف اصلا
فيروز…..كمان يعني لا علي الرف ولا هبقي عليه.
منذر…..انتي في قلبي يا فيروز وعمرك ما هتكوني علي الرف عشان تبقي براه.
فيروز….بإبتسامه قامت اتعدلت ورجعت شعرها لوراء اقولك علي حاجه نفسي فيها الوقت
منذر…قولي يا ست البنات
فيروز…..عايزه اشوفك
منذر….بابتسامه الوقت
فيروز….بضحك ايه مالك اټخضيت كده ليه
منذر……لا متخضتش انا بسأل
فيروز……اه الوقت انا عارفه انه مش هينفع بس بقولك علي اللي نفسي فيه.
منذر….طب بقولك ايه تلت ساعه وهكون عندك
فيروز….پصدمه ضحكت استني يا مچنون انت جاي بجد
سمعت فيروز صوت الباب بتاع اوضته بيتقفل
منذر…..امال بهزر
فيروز……منذر استني بلاش جنان انا اصلا مش هعرف أشوفك لو جيت
منذر ….لحظه بس كده اقفل باب الڤيلا
فيروز….بضحك منذر بلاش جنان بجد والله بهزر خلاص اقولك خليها بكره
منذر….بكره ده ايه بنهزر احنا خلاص الاورد طلع من مكانه وعلي وصول يا ست البنات
سمعت فيروز صوت العربيه فضلت تضحك پصدمه.
فيروز…..منذر انت راكب العربيه
منذر…اه والله العظيم
فيروز….. منذر وحياتي ارجع خليني طيب اشوفك بكره
منذر…..اسكتي شويه انا خلاص خرجت من الڤيلا والله
فيروز…..طب انا هشوفك ازاي مش هعرف انزل والله افول ايه لبابي ومامي واخواتي مش هقدر
منذر….مليش دعوه انتي طلبتي وانا نفذت
فيروز….منذر يا مچنون ارجع بالله عليك خلاص انا اسفه مش عايزه اشوفك.
منذر….بس انا عايز اشوفك .
ابتسمت فيروز علي جنانه وفضلت راحه جايه في الاوضه وهي بتلعب في شعرها بتوتر
منذر…..روحتي فين
فيروز….معاك
منذر….طيب ساكته ليه
فيروز…..هو انت خليت في مجال للكلام منذر انا بجد هشوفك ازاي
منذر….زي الناس هشوفك حتي من بعيد
فيروز…..يعني تيجي كل ده عشان تشوفني من بعيد
منذر…..انا راضي المهم اني اشوفك
فيروز…..مچنون انت صح
منذر…..بس بحبك
فيروز…..وانا بحبك اوي
منذر….بقولك ايه يلا اقفلي واول ما اقرب هكلمك
فيروز…..حاضر سوق براحه
منذر…حاضر يا قلبي يلا باي
فيروز….باي
قفل معاها منذر واتصل علي زيد
طلع زيد علي السرير جنب صبا ونام علي بطنها يسمع البيبي
صبا….بإبتسامه انت بتعمل ايه
زيد…..بحب بصلها بتكلم مع ابني
صبا….واشمعني ابنك مش يمكن بنتك
زيد….اممم يمكن وياريت تكون بنتي
صبا…..بحب ابتسمت زيد هو انا ليه بحس انك غير كل الرجاله
زيد…..يعني ايه غير كل الرجاله
صبا….يعني اللي اعرفه ان الراجل بيحب الولاد اكتر انت الوحيد اللي بحس ان عينه بتلمع لو قولت انها بنت
زيد…..علي فكره انا بجد هكون مبسوط لو طلعت بنت اكيد هفرح لو ولد عشان زي رجاله كتير بيتقال ان الولد امتداد لاسم ابوه بس لو بنت انا مش بس هفرح انا هكون طاير من السعاده.
صبا….طيب و ايه سبب حبك في البنات
زيد…..طيب هتصدقيني
صبا….اكيد.
زيد…..بحس ديما ان اللي ربنا بيرزقه ببنت بيبقي راضي عنه يعني اكيد ان ربنا يرزقني بالاولاد عموما ده رضا ما بعده رضا لكن البنت ربنا كرمها كتير في القران الرسول اوصانا عليهم كتير واكيد ده ليه اسباب كتير منها اللي نعرفه ومنها اللي منعرفهوش الرسول عليه الصلاه والسلام.
صبا….عليه الصلاه والسلام.
زيد….قال لا تكرهوا البنات فإنهن المؤنسات الغاليات بيتهيألي ده وصف لازم اي راجل يقف عنده من جماله
يعني معروف ان البنت حبيبه ابوها ربنا بيرزقني بحنيه ودلع وحب واهتمام من غير مقابل يبقي ازاي افضل الولد عنها والاهم ان فضل خلفة البنات دخول الجنه وانا عايز ادخل الجنه يا صبا.
صبا….بحب قربت ايدها علي وشه انت جميل اوي يا زيد وبجد لو هي بنت يبقي يا بختها بيك عشان هتيجي الدنيا وهي ربنا رازقها بأحن واعظم واحلي اب في الدنيا وبعدين ديما بشوف فيك انك مستحيل تخلي حد يجي علي حد فينا زي موقفك انهارده مع خلود وموقفك قبل كده مع مريم وموقفك مع فيروز لما حسام كان عايش لما رفعت عليه السلاح بس الحلو فيك انك مستعد تعمل ده مع اي حد يخصك مش بس اختك ومواقف كتير شوفتهالك تخليني اقول ان البيبي اللي في بطني لو بنت يبقي بجد يا بختها بيك
زيد……الست يا صبا متخلقتش عشان تتهان او تحزن او تتكسر يمكن انا مستعد اساعد اي بنت او ست تكون في موقف اكبر منها مش بس بنات عيلة الطوبجي لان دول بالنسبالي خط احمر مينفعش حد يتخطاه مبالك بقي لما تكون بنت زيد الطوبجي
صبا….افهم من كده لو طلع ولد مش هتتبسط اوي
زيد …لا طبعا قولتلك اني بردوا زي اي راجل هفرح لانه هيبقي امتداد لاسم زيد راجح الطوبجي
صبا…..طيب قولي لو بنت عايز تسميها ايه ولو ولد.
زيد….هو بس انا عندي استفسار صغير هو انتي ليه مش عابزه تريحيني وتعرفيني هو ايه بالظبط
صبا….بضحك حابه اشوف المفجأه علي وشك لما اخرج بالبيبي من اوضه العمليات
زيد…..ما يمكن يخرجوا البيبي قبلك زي ما بشوفهم بيعملوا
صبا….بضحك قرصته براحه من خده لا ما انا متفقه مع الدكتور ميخرجش البيبي غير معايا
زيد….ايه ده استني صحيح اصلا انا هكون معاكي في اوضه العمليات.
صبا…..ايوه صح
زيد…بضحك عبيطه اوي فاتتك دي صح
صبا….بإبتسامه صراحه اه بس عادي بردوا هشوف ملامحك لما تعرف نوع البيبي
زيد…اقولك علي حاجه
صبا…..قول
زيد….السسبينس اللي انتي عملاه ده في حوار نوع البيبي مخليني ديما متخيل انك هتجيبي توينز عشان كده عملاها مفجأه
صبا….بضحك ايوه عارفه وعلي فكره حسيت ده اوي ومش معاك انت بس ده الكل فاكر كده بس لا هو مش توينز
زيد…..رفع حاجبه اكيد
صبا….اه مش توينز هو واحد بس اللي جوه صدقني
زيد….بضحك يعني مش مخبيه حاجه كده ولا كده
صبا…..لا مش مخبيه وبعدين انا بطني مش كبيره اوي كده
زيد …..لا شكله او شكلها هيجوا صغيرين ومش هعرف اشيلهم
صبا….لا متقلقش الدكتور بيقول حجمه كويس بس قولي افرض كانوا توينز كنت هتفرح
زيد…..بضحكه جميله افرح ده انا كنت عملتلهم فرح سبع ايام بلياليهم زي ما الصعايده بيعملوا
صبا….بضحك ليه كل ده
زيد…..عشان طول عمري بتمني يكون عندي توينز ويبقوا شبه بعض ونتلغبط فيهم وهما يشتغلوني والجو ده
صبا….اه بس انت اللي كنت هتتلغبط انا لا اللي بسمعه يعني ان الام الوحيده اللي مش بتتلغبط فيهم
زيد…..دي حقيقه
صبا….طيب قولي بقي عايز نسميهم ايه.
زيد……شوفي لو ولد انا بعشق سدينا عمر ابن الخطاب لدرجه متتوصفش واتمني لو عندي ولد أسميه عمر لو بنت ميتهيأليش في اسم احلي من صبا.
صبا….بضحك هو انت وصاحبك مالكم فيروز رقم اتنين وصبا رقم اتنين خلاص الاسماء خلصت.
زيد….بضحك احنا حورين البنات بتوعنا احنا نسميهم براحتنا بس عموما انا هسيبلك انتي موضوع الاسامي دي انتي حره سميهم الاسم اللي يعجبك
صبا……هو عمر عاجبني علي فكره ده لو ولد يعني بس لو بنت بلاش صبا
زيد…..عندك اسم احلي من صبا
صبا….بحب باسته من جبهته وهو نايم علي رجلها اه عندي آسيا
زيد….هو آسيا جميل بس صبا أجمل بكتير
صبا….بإبتسامه انت بجد عايز تسميها صبا لو بنت
زيد….اه والله العظيم
صبا……طيب انا في اسم تاني في بالي وبجد بحبه اوي ويمكن اكتر من اسيا كمان
زيد….ايه هو
صبا….بإبتسامه طيب لو بنت هنسميه
زيد…..انتي بتساوميني
صبا…..الله مش بنتفق
زيد….طيب خلينا نتفق بجد
صبا….علي ايه
زيد…..لو بنت انا اسميها ولو ولد انتي سميه
صبا……لا والله انت بتاخدني علي قد عقلي ما لو بنت هاسميها صبا ولو ولد انا متفقه معاك علي اسم عمر يعني في الحالتين انت اللي هتبقي مختار
ضحك زيد عليها ومسك كفها باسه
زيد….اتكشفت صح
صبا….اوووووي علي فكره
زيد….طيب قوليلي ياستي نفسك تسمي ايه
صبا…..اممممم روح
زيد….بصلها وابتسم وغمض عينه وبعدين فتحها وبصلها
صبا…..ايه اعترض بقي بزمتك مش روح احلي من صبا.
زيد…..المشكله إن الاتنين محفورين في قلبي
صبا….طيب قول اه عشان خاطري خلينا نفرح روح بروح الصغيره.
زيد….بإبتسامه قام بسرعه وبصلها پصدمه ايوه يعني هي بنت صح قولي صح خلاص وقعتي بلسانك.
صبا….بضحك لا لا استني انا بقول لو
زيد….لا خلاص وقعتي يا عبيطه وانا مش هصدق غير اللي اتقال هي بنوته خلاص
صبا….بضحك انت مصدقت ايه الفرحه دي بقولك ايه لو طلع ولد مليش دعوه انت اللي صدقت
زيد….انا قلبي بيقولي انها بنت
صبا…..خد بالك انا بغير يعني لو فكرت تحبهم اكتر مني ھقتلك
زيد…..مفيش حد ينفع يتحب اكتر منك ولو حصل انا هحبهم عشان هما حته من صبا
صبا…..بحبك يا زيد اوي اوي
زيد….وانا بمۏت فيكي يا احلي ام روح في الدنيا
صبا…..بسعاده ايه ده يعني هتبقي روح خلاص
زيد…..والله لو بنت انا موافق.
صبا….امال ايه صبا صبا في ثانيه كده بعتني
زيد….بضحك مسكها من التيشرت بتاعها لا بقولك ايه هرمونات الجمل دي متطلعش عليا مش انتي اللي مصممه متبقاش صبا طب ايه رايك بقي هتبقي صبا.
صبا….بضحك لا خلاص مفيش هرومونات هي روح لو بنت بس بقولك ايه متقولش لروح خلينا نفاجئها.
زيد….نفاجئها يعني بنت بالله عليكي قولي اه متبقيش رخمه بقي
صبا….بحب يا روحي انت بتتحايل عليا والله صعبت عليا
زيد…..اه خليني اصعب عليكي بنت صح قولي اه
صبا….بإبتسامه شړ لا مش هقول
زيد….امشي يابت انتي رخمه وانا هخاصمك ومش هنيمك في حضڼي
صبا……اهون عليك
زيد…اه اشمعني انا بهون عليكي
صبا…..بدلع هخاصمك
زيد…..ما المشكله اني مقدرش علي خصامك خلاص هاخدك واستحمل وامري لله
صبا….بتركيز هو ايه اللي بيزن ده
زيد….يعني ايه بيزن
صبا…في حاجه زي الڤايبريشن حاسه بيها كنت فاكره اني بيتهيألي
زيد…..ايه ده ده شكله موبايلي
صبا….هو فين
زيد…مش هارف لحظه كده
قام وقف لقاه تحت المخده
زيد…..ده منذر عايز ايه الوقت ده
صبا….طب رد عليه لا يكون في حاجه
رد زيد بسرعه وهو قلقان.
زيد….الوووو ايوه يا منذر
منذر…..دي تالت مره اكلمك بتعمل ايه يا زيد
زيد….بضحك ده سؤال بزمتك عايز ايه في يومك ده
منذر…..بضحك الاول انا قلقتك ولا حاجه
زيد….بضحك طول عمرك قالقني مش جديد عليك
منذر….عيب عليك انا الحته الشمال
زيد….طب قول في ايه يا حته خضتني. الله قولت في حاجه انت كويس
منذر…اه زي الفل بس عندي كام سؤال كده عايز أسالهملك
زيد….يعني انت متصل بيا الوقت تسألني كام سؤال قول يا أخرة صبري شكلك مهبب حاجه
منذر….والله ابدا بس الاول بقولك ايه هي صبا صاحيه
زيد….اه جنبي
منذر….طيب افتح الاسبيكر
زيد….بإستغراب رفع حاجبه اشمعني
منذر….افتح بس عشان تبقي شاهده علي الاجابات اللي هتجاوبها.
زيد….ماشي يا سيدي وادي الاسبيكر اتفتح
منذر….ازيك ياصبا
صبا…..بإبتسامه ازيك انت يا منذر عامل ايه
منذر…..الحمد لله بخير معلش علي الإزعاج ده بس حابب أسأل زيد كام سؤال وتبقي شاهده علي إجاباته.
صبا….بضحك لا ياسيدي ولا يهمك مفيش إزعاج يلا أسأل وانا شاهده اهو.
منذر…..زيد لو انت بعيد عن صبا و قالتلك انها نفسها في حاجه هتعمل ايه
زيد…..بضحك انت شارب حاجه يالا
منذر….بضحك ما ترد يا جدع ومتبقاش رخم
زيد…..بص لصبا بحب لو انا بعيد عن صبا وقالتلي انها نفسها في حاجه اعمل ايه.
ابتسمت صبا ورفعتله حاجبها وهي مستنيه الاجابه
منذر….اه هتعمل ايه ركزي معايا يا صبا
صبا….بضحك معاك اهو يلا جاوب
زيد….هي بس تطلب وانا هكون ليها مصباح علاء الدين
ابتسمت صبا بحب وخرجت منها تنهيده جميله
منذر…..يا سيدي علي الكلام اللي الواحد بيتعلمه منك
زيد…..اخلص في سؤال تاني ولا خلاص كده
منذر…..لا لسه في تاني طول بالك معايا
زيد….ماشي قول يا سيدي
منذر…..ولو طلبها ده جه في وقت متأخر
زيد…..بحب طلباتها ملهاش وقت محدد هي تطلب في اي وقت وانا موجود عشان انفذ وبس.
منذر….حلو طيب والكلام ده عشان انتوا متجوزين ولا نفس الكلام كنت هتعمله لو لسه في مرحله خطوبه وكده.
زيد……الكلام ده كان هيتعمل حتي لو مفيش بينا اي علاقه لسه يكفي بس انها تطلب وانا اقولها شبيك لبيك.
ابتسمت صبا وهمستله بهدوء
صبا…..بحبك
زيد…..بصوت مسموع نسبيا وانا بمۏت فيكي
منذر….بصحك لا فوقوا كده معايا مش وقتكم معلش هعطلكم شويه
ضحكت صبا ووشها احمر
زيد…. بضحك ما تخلص يا سي زفت انت متصل تحقق معانا في ايه وايه كل الاسئله دي.
منذر….بضحك مش قولنا طول بالك معايا اخر سؤال خلاص والله
زيد….أسال يارب نخلص.
منذر……طيب ولو طلب صبا بقي في انها تشوفك وانت بعيد عنها هتعمل ايه.
زيد….ضحك زيد ورفع حاجبه
مش هستناها تطلب اصلا يا منذر عشان معني انها طلبت تشوفني يبقي اكيد انا واحشها ومعني اني واحشها يبقي بقالها شويه مشافتنيش وانا مش هوصلها لكده اصلا عشان هي كمان اكيد هتبقي وحشاني ومش هقدر اكون بعيد عنها من غير ما اشوفها وتشوفني
منذر…..ياعم ولو ظروفكم بعداكم عن بعض ڠصب عنك وقالت انك واحشها هتعمل ايه
زيد….لو انا معاها في نفس البلد هقوم اركب عربيتي و اروحلها لو بعيد عنها ومسافر بره هحجز اول طياره واجيلها.
منذر……حلو اوي.
زيد….بضحك عض علي شفايفه خلينا في المهم بقي
منذر….بضحك اه ياريت.
زيد…..بضحكه جميله انت قربت ولا لسه يا منذر
ضحك منذر ضحكه عاليه وبصت صبا لزيد بإستفهام مكانتش فاهمه حاجه.
زيد…..بإبتسامه لا متستغربيش اصل هو بيحاول يصيع عليا بأسئلته وانا عامل عبيط وبجاوب عليه والمشكله ان الواطي ده ناسي ان هو تربيتي وناسي ان انا حافظه وفاهمه اكتر من نفسه.
صبا…..بضحك لا بجد في ايه انا مش فاهمه حاجه.
زيد….بضحك المهم هو فاهم واكيد هتفهمي الوقت انت فين يا أخرة صبري.
منذر…..بضحكه جميله وصلت
زيد…..طيب ثواني وجايلك.
منذر….ماشي يا صاحبي.
صبا….بضحك لا في ايه لازم افهم.
زيد…..بإبتسامه هز راسه شمال ويمين ولا حاجه أسئلته كانت تمهيد للي عايز يقوله
صبا…..اااااه هو جه تحت بجد عايز يشوف فيروز
زيد….بإبتسامه اه تقريبا فيروز قالتهاله في وسط الكلام واخينا طبعا ما صدق مسك في الجمله لانه عايز يشوفها اكتر ماهي عايزه تشوفه فا اكيد مش هيجي من غير ما اعرف او حد فينا يبقي عارف
صبا….بإبتسامه جميله كده انا فهمت بس انت ازاي فهمته بالسرعه دي
زيد….بحب ده منذر يا
صبا يعني مش محتاج يوضحلي اللي جواه عشان افهمه يمكن احنا سننا قريب من بعض الفرق بينا كام شهر بس هو مش بس صاحبي ولا اخويا منذر اوقات كتير بحس انه ابني .
قربت منه صبا وهي مبتسمه بحب واتعلقت في رقبته
صبا……انت مستحيل تكون بشړ زينا انت ملاك يا زيد يا بخت كل اللي انت في حياته بيك
زيد…بحب ضمھا من ضهرها يابختي انا بيكم يا احلي حاجه في حياتي
صبا….بعدت عنه وبصتله طب ايه مش هتقول لفيروز
زيد…ماهي اكيد عارفه وزمانها رايحه جايه في اوضتها مش عارفه تعمل ايه وتلاقيها ندمت علي البوم اللي قالتله فيه عايزه اشوفك.
صبا….بضحك حرام عليك متكسفهاش والنبي
زيد….بضحك مسك إسدال الصلاه من علي كنبه وقرب منها لبسهولها ومسك أيدها تعالي معايا
راحوا الاتنين علي اوضه فيروز
خبط زيد اول ما سمعت الباب وحست ان لسه في خد صاحي اټصدمت اكتر .
فيروز…..ايوه ادخل
فتح زيد الباب لقاها واقفه في وسط الاوضه
ضحك زيد وبص لصبا وهمسلها
زيد…..مش قولتلك زمانها رايحه جايه في وسط الاوضه.
صبا….بإبتسامه اسكت بقي فيروز تعالي لحظه
فيروز….بإرتباك في ايه
صبا….تعااااالي بس
زيد….لحظه فيروز ممكن تصحي
فيروز….لا ده معاد نومها مش هتصحي الوقت.
زيد…..طيب تعالي معايا.
فيروز….طيب قلولي في ايه
زيد…..هقولك يلا بس عشان منقلقش حد بصوتنا.
نزلت فيروز معاهم وهي مش فاهمه حاجه اتصل زيد بالجارد اللي علي البوابه وهو نازل
زيد….افتحوا البوابه
الجارد….أوامرك يا باشا.
نزلوا تحت خرجوا من القصر واول ما خرجوا اټصدمت فيروز لما لمحت منذر داخل بالعربيه
فيروز….بهمس يا نهار اسود
صبا….بضحك اسود ليه ما حلو وزي القمر اهو
فيروز…بإبتسامه صډمه همست لصبا هو كلم زيد
صبا….بضحك هزت راسها بسرعه
فيروز…..ده مچنون رسمي اكيد
صبا…..مچنون يمكن بس بيحبك ده اكيد
ضحكت فيروز ومسكت في ايد صبا.
ركن منذر العربيه ونزل وهو باصص علي زيد و الاتنين باصين لبعض وبيضحكوا.
منذر…..حبيبي
زيد….ياض عيب عيب اما تصيع علي اللي فاهم دماغك اكتر منك
منذر…بضحك قرب منه وحضنه وسلم عليه.
منذر…..علي فكره كنت عارف انك هتفهمني
زيد…لا يا راجل
منذر….عدي الليله بقي وبعدين كنت هعمل ايه اجي واقف من بعيد من غير ما حد فيكم يعرف هبقي مراهق اوي
زيد…بضحك لا وانت كده ناضج اوي
منذر….بضحك طب قولي اعمل ايه في قلبي اللي مسوحني معاه
زيد…..اسمع كلامه طبعا ودي عايزه كلام
منذر….صحيح هو انا قولتلك انك جدع
زيد…..بإبتسامه حب ده ڠصب عنك ويلا تعالي يا اخويا سلم هتفضل واقف ترغي معايا
منذر…..يلا بينا
قربوا منهم بصلها منذر وضحك كان وشها جايب الوان ونفسها ټخنقه علي الموقف اللي حطها فيه.
منذر…..ازيك يا صبا
صبا….بضحك وهي باصه علي فيروز الحمد لله بخير يا منذر
ضړبتها فيروز في ايدها براحه
منذر….رفع حاجه لفيروز وضحك ازيك يا فيروز
فيروز….بإرتباك بصت لزيد ااا الحمد لله يا منذر.
زيد….بضحك انا مش منذر بصيله هو انا مالي انا
ابتسمت فيروز ڠصب عنها ووشها احمر لف زيد ايده علي رقبتها وقربها من صدره ضمھا وهو بيبوس راسها بحب.
زيد…..مكسوفه من ايه كلها ايام وتبقوا مع بعض
ابتسمت فيروز وهي ماسكه في تيشرت زيد بحب وعينها علي منذر وخارج منها تنهيده كلها سعاده وحب.
زيد……بقولك ايه الواد ده بيحبك ولو فكرتي في يوم تزعليه هموتك
بصتله فيروز وهي بتضحك
فيروز…..علي فكره انا اللي اختك المفروض توصيه هو عليا
زيد….لا اوصيكي انتي هو مش هيقدر يزعلك مش عشان خاېف مننا بس مش هيقدر عشان قلبه مش هيطاوعه وبعدين خلي في ډم الراجل جايلك نص الليل وقاعد يعمل عليا الف حوار ويسألني مېت سؤال لو صبا قالتلك نفسها تشوفك ولو انت بعيد هتعمل ايه عشان يسمع مني اللي هو عايزه وغير كل ده كفايه المنظر اللي جاي بيه ده كفيل يخليكي ترأفي بحاله
بصت فيروز وصبا عليه وفطسوا من الضحك بص منذر علي نفسه
منذر…..ماله شكلي قمر اهو
زيد….بضحك قمر بالستر جاي بهدوم البيت وبشبشب
منذر….بضحك ما انا كنت هنام والله وبعدين لو كنت غيرت كنت هاخد وقت وكنت هايف تكون نمت قولت الحقك
زيد….بضحك بص لفيروز شوفتي الشبشب
فيروز…..بضحك اه شوفته
منذر…..تصدقي انا غلطان اني جيت بتطلعيني مسرح مع اخوكي .
زيد…..استني هنا انت هتصاحبنا ولا ايه خدت علينا علي فكره اوي
منذر….بضحك قلاب اوي علي فكره يا صاحبي.
زيد….اه احسن تفكر اني عشان صاحبك هعديلك واداري عليك كمل بضحك الباشا لو صحي هيرفعني انا وانت
منذر….بضحك تفتكر
زيد….اه افتكر ومش بعيد يطردني معاك بقولك ايه اخرك ربع
ساعه تشرب ايه.
منذر….بضحك ولا حاجه
زيد….انجز زي بيتك بردوا.
منذر….طب اي عصير بقي شارب قهوه كتير
زيد…..طب خليك بعيد عنها هاااا كام متر بينكم هجيبلك العصير بسرعه وهاجي اقف هنا علي قلبك
منذر….بضحك ما تجيب سکينه وتخلص عليا احسن.
ضحك زيد وخد صبا في ايده وراح يجيب العصير.
فيروز….بصت عليهم وبعدين بصتله انت اكيد مچنون صح لا والله انت عديت مرحله الجنان
منذر….بضحك ليه بس مش كنتي عايزه تشوفيني اديني جيتلك اهو.
فيروز…..تقوم تتصل بزيد انا مش عارفه انطق قدامه
منذر….بحب طيب يعني ينفع اجي من غير ما يعرفوا
فيروز….مكانش لازم تدخل كان كفايه اشوفك من بعيد وبعدين قولتلك خليها بكره انت اللي مصدقت.
منذر…هو من ناحيه مصدقت اه مصدقت بس كمان بردوا مكنتش هبقي مبسوط لو جيت ووقفت من بعيد وزيد ميعرفش
فيروز…..ايوه بس مكنتش هتدخل
منذر….حتي لو مقدرش يا فيروز علاقتي بزيد واخواتك متسمحليش اني اعمل حاجه هما مش علي علم بيها ولا ايه.
ابتسمت فيروز بحب.
فيروز……تمام صح
منذر…بإبتسامه وحشتيني
فيروز….انت اكتر
منذر….رفع حاجبه وحشتك اوي
فيروز….اوي اوي حتي لما رجعتوا من السفر وفضلت معانا اليوم ده مكنتش عارفه اكلمك براحتي قدامهم
منذر…..مبسوطه
فيروز…..بإبتسامه اكيد مبسوطه يعني انك تسمع كلامي وتيجي بلبس البيت والشبشب الفظيع ده
منذر….بضحك الله يخربيت الشبشب اقلعه.
زيد….تقعل ايه ياض ده انا هطين عيشتك
منذر….بضحك لا الشبشب دماغك متر حش لبعيد.
فضلوا يضحكوا كلهم سابهم زيد وراح وقف هو وصبا عند حمام السباحه وقف معاها منذر ربع ساعه وبعدين استأذن ومشي.
فضل ا واقفين باصين عليه وبعدين حط زيد ايده علي صبا وفيروز ضمهم لصدره بحب ودخل بيهم علي القصر.
- يتبع الفصل التالي اضغط على (مملكة احفاد الطوبجي) اسم الرواية