Ads by Google X

رواية مملكة احفاد الطوبجي الفصل الخامس عشر 15 - بقلم اميرة اسامه

الصفحة الرئيسية

   

رواية مملكة احفاد الطوبجي الفصل الخامس عشر 15 - بقلم اميرة اسامه


……………..
في صباح يوم جديد راح الكل علي شغله اليوم كان ماشي بهدوء الوقت كان بيمر بسرعه.
خلصوا شغلهم في الشركه ورجعوا.
وبدأ الشباب يجهزوا عشان يخرجوا جنه كانت قايله لزهره انها هتخرج بس مكانتش لسه قايله لقاسم
عدي كان معاها في الاوضه بتأكله عشان زهره مع الناني في اوضه عدي بتظبط الاوضه بتاعته.

كان ماسك فيها وفي شعرها ومبهدلها بالاكل بتاعه.
جنه…..كده يا دودو بهدلت شعري اعمل فيك ايه الوقت أكلك.
عدي…مممما
جنه….عايز مامي
بصلها عدي وضحك عشان فهمته
ضحكت جنه وباسته بحب شالته وراحت تشوف زهره
زهره……كانت خارجه من الاوضه ورايحه علي اوضتها بصت لجنه وضحكت ايه المنظر ده هو عمل فيكي ايه
جنه….عاجبك كده بهدلي شعري خالص والمفروض ابدأ اجهز
زهره…طيب هاتيه وروحي يلا هو كل اكله كله
جنه ….بضحك لا نصه والنص التاني علي وشي وشعري
ضحكت زهره وخرج قاسم علي ضحكهم.
قاسم….بضحك ايه ده اللي انتي عملاه في نفسك ده
جنه…..بضحك بصت لعدي عاجبك كده المسرح اللي طلعتني عليه ابدا يا بابي ده عدي باشا كان بياكل بس وحب يأكل وشي وشعري
عدي…..ابتسم ورفع حاجبه لعدي انت كله الا البرنسيس بتاعتي ايه اللي انت عامله فيها ده.
ضحك عدي وفضل يرفس بأيده ورجله وايده جات علي وش قاسم.
قاسم…..اااااه انت بټضرب
زهره وجنه فضلوا يضحكوا علي القلم اللي خدوا من عدي.
قاسم…..پصدمه الواد ضړبني بالقلم ده انا هنفخك شاله عاصم من هدومه
زهره….بضحك حرام عليك يا قاسم مالك شايله كده ليه زي الشنطه.

جنه…..بضحك ده مبسوط.
قاسم…..بضحك ايه هتتربي ولا لا.
زهره…..اوعي بقي سيبه حرام عليك وبعدين ماهي كمان مبهدلاه
جنه….والله ابدا هو اللي مش ساكت علي فكره هو مكانش جعان اوي قاعد يلعب بالاكل ويشد في الطبق.
قاسم….ده عيل جزمه سيبك منه المهم الوقت انتي عايزه إعاده ظبط مصنع لشعرك ووشك ده
جنه…..بضحك بقي كده يا قاسم يا طوبجي بتتريق عليا
قاسم…..بضحك لا مقدرش انتي قلبي
جنه……وانت روحي يلا هروح اخد شاور والبس بسرعه قبل ما كلهم يجهزوا ويبهدلوني.
قاسم….تجهزي استني. هنا انتي رايحه فين
وقفت جنه وبصت لزهره.
جنه…..اااا هي مامي مش قالتك
قاسم…..قالتلي ايه
زهره….انا نسيت عشان كنا بنظبط الاوضه بتاعت عدي جنه خارجه مع الشباب والبنات
قاسم….بصلها ورفع حاجبه ومقولتليش ليه بقي ان شاء الله
جنه….سوري يا بابي والله انا فكرت مامي قالت لحضرتك بس اوك خلاص انا ممكن مخرجش عادي.
قاسم….بإبتسامه حب يلا يا عبيطه روحي اجهزي
جنه….بإبتسامه يعني مش زعلان.
قاسم….لا ياستي مش زعلان اتبسطي واخرجي ويلا احسن جلال وامير لو لبسوا و انتي لسه مجهزتيش مش هيسكتوا.
جنه….بحب باسته من خده بحبك يا قاسومتي باااااي باي يا دودو

قاسم….بحب باي بص لزهره بعد ما مشيت ورفع حاجبه مقولتليش ليه انها خارجه.
زهره….بإبتسامه ايه مقدرتش عليها هتقدر عليا انا كنت مشغوله.
قاسم…..والواد هشام رايح معاهم
زهره….بضحك اه رايح معاهم غيران شكلك انت.
قاسم…..امشي يا زهره امشي.
زهره….بضحك غيران والله غيران.
قاسم….بإبتسامه غيظ امشي بقي هضربك انتي والواد الرخم اللي بيضحك ده.
زهره….بحب ماشي يا سيدي لي متقلقش كلهم خارجين مع بعض والبنات كلهم كمان موجودين.
قاسم….عارف يعني هتخرج لوحدها معاه بس بردوا ميمنعش اني غيران ايه مش حقي.
زهره….بإبتسامه حقك طبعا وعلي فكره ممكن تروح تقولها متخرجيش
بصلها قاسم وابتسم وهو بيعض علي شفايفه
زهره….بضحك ايه في ايه مش غيران قولها متخرجيش ولا متقدرش علي زعلها.
قاسم……انتي بقيتي رخمه انتي والواد ده
زهره….بضحك مالك ومالنا بتتشطر علينا احنا ليه.
قاسم….بضحك طيب انا هنزل عشان مشلكيش انتي وهو من قفاكم و احدفكم من السلم.
زهره….بحب وهي بتضحك طيب بحبك علي فكره
قاسم…..وانا كمان يلا امشوا والمعفن ده اديله شاور خليه ينضف.
زهره….حاضر
…………..

خرج امير من اوضه جلال
الاتنين كانوا جهزوا لمح امير تقي قدامه لابسه وشكلها خارج.
امير….بصوت واطي تقي تقي تقي.
تقي….ايييييه في ايه
امير….انتي خارجه صح
تقي….اه رايحين للدكتور انا ومراد وهنخرج كده شويه.
امير…..ايوه ياعم والعه
تقي…..ماهي والعه معاك انت كمان وخارج.
جلال……بضحك تحس ان تقي بقي خلقها ضيق بسبب الحمل.
امير…..بضحك اه والله اوي
تقي…..ايه بجد امال انا ليه حاسه اني طبيعيه.
امير…..طبيعيه ايه انا حاسس انك مسقفه موس في بوئك
ضحكوا التلاته
امير…..صحيح انتي كل ده معرفتيش البطيخه دي شايله ايه
تقي….بضحك لا المفروض نعرف انهارده بقي عشان زهقت شكلي هرتكب چريمه في الدكتور
امير….هو مش المفروض انكم بتعرفوا بدري.
تقي….والله المفروض بس مش عارفه ليه حظي نحس كده مره يقولي احتمال بنت ويرجع يقولي لا شكله و مره يقولي مش ظاهر البيبي نايم علي جنبه البيبي في وضع السجود.
جلال…..بضحك وضع السجود طب تيجي ازاي ابوه مراد الطوبجي واخوه امير التقوي اللي نازله عليه دي جايبها منين..

فطس امير من الضحك علي جلال
تقي….بضحك بس يارخم مالكش دعوه بابني
امير…..طيب بقولك ايه سيبك من المحترم اللي في بطنك ده الوقت وخلينا في المهم
تقي…..قول بس اخلص مراد بقاله شويه نازل هيعلقني
امير……هتفتني
تقي….لا والله قول عايز ايه
أمير…..عايز اخد حقي وحق الشباب الغلابه دي من مراد.
تقي….بضحك لا مش فاهمه
أمير…..مراد مقلبنا كلنا في حوار الشقه الملبوسه ولبش جتت الكل وانتي عرفاني حقي ميباتش بره كتير ولو اتأخرت شويه يبقي اكيد مرقدله وانا رقدتله خلاص.
تقي…..بإبتسامه صډمه انت عايزني اساعدك في مقلب تعمله في مراد
امير….بضحك اه ومفيش غيرك هيعمله مقلب جديد من نوعه و هيدخل عليه
تقي….بضحك لا مش هقدر نليش دعوه.
جلال….لا بلاش رخامه مفيش غيرك ينفع في المقلب ده.
تقي….انت كمان داخل في المقلب.
جلال….طبعا هو في مقلب ينفع من غيري
تقي….طيب ايه المقلب ده
امير….بصي يا ستي لما نرجع بليل او بكره واحنا قاعدين مع بعض هغمزلك تعرفي ان المقلب بدأ وهيك ن عباره عن ايه بقي انا هشد معاكي في اي حاجه من الاخر كده هتلككلك وهبان اني مش طايقك وانتي هتدوسي معايا في المقلب وتزعقي وتتنرفزي كمل بضحك ولو عرفتي ټعيطي يبقي اشطا اوي
تقي….لا مش فاهمه يعني هنزعق علي ايه يعني المشكله هتكون بسبب ايه.

جلال….بضحك بصي هو الحوار عايزينه يكون باين عبيط وفي لحظه الدنيا تولع فاهمه
امير…..يعني مثلا اقولك اديني الكوبايه اللي قدامك تقوليلي لا مش قادره اقولك انتي ليه عايشه في دور الحمل اوي كده ونبدأ الخناق تبقي معاكي كوبايه عصير مثلا و اخدها اشربها فا تتعصبي وبردوا نولع الدنيا كلمه منك علي كلمه مني
تقي….بضحك الله يخربيت شيطانكم بصوا هو المقلي حلو بس بصراحه انا خاېفه من مراد.
امير…..عيب عليكي وراكي رجاله مراد ايه اللي تخافي منه.
تقي….بضحك والنبي اسكت عشان هو لو ادالك واخده اميررررر بصوت عالي هتطير
امير….بضحك حصل بس ولا يهمنا بس بصي بقي مراد انا واثق انه هيبقي مش فاهم حاجه وهيبقي مصډوم ان انا وانتي پنتخانق فا هيسكت لحد ما يشوف الدنيا هترسي علي ايه او هيفضل يهدي الدنيا بينا عشان ما تولعش ويسكتنا احنا بقي عايزين نستفزه يعني لو لاقتيه بيحاول يسكتني وبيتكلم معايا بهدوء تقوليله ما طبعا عشان ابنك ولو حصل العكس انتي عارفه انا مش هسكت ما طبعا بتطبل لمراتك فهمتي
تقي….بضحك يالهوووويه لما يعرف انه مقلب هيعلقني علي باب القصر
امير…..بضحك متقلقيش هيعلقك علي باب وانا علي الباب التاني وجلال هيحشره بين البابين
جلال…..بضحك بقولك ايه المهم تتقمصي الدور واوعي تضحكي
امير….لا ضحك لا متضيعيش مجهودنا في المقلب بصي انتي امشي ورايا يعني انسي
خالص انه مقلب انا هروقك وهتعب وانتي تخيلي الحوار جد اشطا.
تقي….اشطا ربنا يستر عارفه اني هتروق عشان ماشيه وراكم.
امير….بضحك لا متقلقيش يلا روحي انزلي بقي
تقي….بقولك ايه هو في حد يعرف غيرنا
امير….لا احنا التلاته بس
تقي…..يالهوي وهعمل كده قدام روح وبابا

امير…..اسكتي بقي هتعدي علي خير والله عايزين نعرف رد فعلهم هما كمان
تقي….ربنا يستر يلا انا ماشيه يا مجانين
امير…..يلا باي
جلال….بضحك بقولك ايه انا مش خاېف من مراد قد ما انا خاېف من ابويا ده هيروقنا لما يعرف انه مقلب.
امير…..اه والله ده الباشا هيعملنا بطاطس محمره بس عادي المهم المقلب ينجح.
جلال….طيب يلا خلينا نشوف البنات ونمشي عشان منتأخرش الشباب هيسبقونا علي هناك
وهشام بعت اللوكيشن علي فكره
امير….ماهو بعتهولي انا كمان صحيح انت متخانق مع رهف بجد
جلال….يعني فكك مش وقته
امير….لا بجد في ايه
جلال…..انت عارف اني مليش في حوارات المشاكل وهي جرت شكلي فا تتحمل بقي
امير…..طيب براحه يا عم مش مستاهله تنكدوا علي بعض.
جلال….لا عادي فكك المهم يلا بينا.
امير…..يلا.
…………
عشر دقايق ونزلت فرح وجنه كان جلال وامير واقفين معاهم تحت وقاعدين يضحكوا لسه مع مراد.
مراد….امشي يا ابن الكلب يا صايع
امير…..بضحك ماشي براحتك بس يكون في علمك لو ولد انا اللي هسميه
مراد…..وامه متسمهوش ليه ان شاء الله مين فيكم اللي حمل وتعب في الحمل

امير….بضحك هي بس مش حوار يعني دول كلهم تسع شهور إنما الباقي عليا انا
راجح….بسخريه ليه هترضع
ضحكوا كلهم علي راجح
امير…..لا بس انا اللي هكبر واربي واعلم.
زيد….بضحك تكبر وتربي وتعلم يبقي ضمننا بلطجي صغير
داوود….و ياريتها تيجي علي بلطجي والله يا زيد
زيد….بضحك هو في أنيل من كده.
داوود…..لا ما هو هياخد عصاره امير كلها يعني امير مكانش كده عاش كتير عشان يوصل للڤيل البلطجه ده فا اخو بقي هياخد كل حاجه من امير علي الجاهز يعني هياخد من الاخر
قاسم….بضحك اه عصاره خبرته بقولك ايه يا مراد عايزين ابنكم يطلع محترم يبعد عن امير وجلال دول بيعلموا عدي يضرب لسه واكلني قلم من شويه وكل ما حد يكلمه يتف عليه.
راجح….بإبتسامه وانت بتوصي مراد ېخاف علي الجديد من امير علي اساس ان مراد عدل اوي
كلهم ضحكوا علي كلام راجح.
مراد….بضحك انت فايق علينا ليه انهارده
راجح…ماهو مش منطقي اذا كان الاب زيك والابن الكبير زي امير يبقي الصغير هيطلع ايه اكيد صايع.
سالم…..ولا يهمك با مراد وانت ياولا با امير علمه كل اللي يجي في بالك العيله اللي مفيهاش صايع حقها ضايع
راجح…..اهو اتفرج سڤاح بيتكلم وماشي يتحرك معانا في البيت.
جلال…..بضحك انت مالك منكوش كده ليه.
زيد….معندكش فرشه فوق

سالم….بإبتسامه وهو بيلعب في شعره خدت شاور ونزلت مش قادر اتسرح.
مراد…..اهو سالم لو جاب ولد هو كمان هيجيب بتاع نسوان صغير
بص سالم لشمس لقاها مبتسمه ورافعه حاجبها.
سالم…ايييييه انا مالي هو اللي بيقول انا ليل نهار قدامك لا بقي في نسوان ولا رجاله.
راجح….ولا رجاله انت كنت دايس في اي. حاجه ولا ايه .
بخ ياسين المايه من بوئه غرق كل اللي قدامه. هما فطسوا من الضحك.
يوسف…..الله يقرفكككك
نادر…..يا اخي الله يقرفك صحيح شغال مكوجي
سالم…….بضحك ايه ياباشا عيب بتنمر ابنك الكبير كده
روح……بضحك انت اللي جايبك لروحك الكلام.
سالم….بضحك مقصدش يا روح بس المفروض هما يفهموني.
راجح…..والله كل واحد يحاسب علي كلامه انا مش مجبر افسر اللي في دماغك
سالم….ماشي يا باشا بس ليا عندك واحده ومتزعلش بقي
راجح…..ابقي اقفلي بره باب القصر يا واطي .
نادر…..هو انا عندي سؤال هو مش المفروض تعرفوا نوع البيبي بقي كل الحوامل اللي معانا ولا كلهم زي صبا عاملينها مفجأه
امير….والله لسه سأل السؤال ده لتقي.
ملك……طيب بص احنا هنقولكم علي التخطيط بتاعنا.
نادر….بضحك هي فيها تخطيط قولي
ملك….مريومه اقترحت فكره جميله وبصراحه عجبتنا كلنا عارفين الحفلات اللي بتتعمل لتحديد جنس البيبي.

جلال….اه اللي هي بلالين وفيها لون بينك او ازرق دي.
ملك….بالظبط هي دي مريم اقترحت اننا نعمل يوم جميل كده كلنا في يوم واحد تبقي حفله صغنونه يعني بس طبعا احنا في بينا فروق في الشهور فا كل واحده فينا بيجي معاد انها تعرف بتستني التانيه تعرف في معادها
مريم….لا استني في حاجه مهمه ملك نسيت تقولها
نادر….قولي يا سوسه بقي عامله فيها زعيمه عصابه وبتخططي ومتقوليش ده انا هنفخك يا جعفر
ضحكوا كلهم علي نادر وزيد فضل يضحك عليه.
زيد….يا ابني بطل جعفر دي
مريم….اقول عليه ايه كله بقي يقولهالي المهم انا بس عايزه اقولك ان حتي البنات ميعرفوش علي فكره
نادر….يعني ايه
مريم….يعني انا الوحيده اللي اعرف كل واحده فيهم هتجيب ايه هما كانوا قالوا للدكتور ان انا بس اللي اعرف عشان هنعمل حفله لتحديد جنس البيبي فا كل ما الدكتور بيقدر يعرف في الكشف كل واحده هتجيب ايه بيقولي وطبعا انا عرفت كله هيجيب ايه معادا تقي لسه البيبي بتاعها مجننا مش عارفين نثبت إذا كان ولد ولا بنت
مراد….نعممممم يعني انا لما هروح الوقت معاكي الدكتور مش هيعرفني.
تقي….بضحك لا ولا انا والله.
مراد…..لا مش لاعب مليش دعوه لازم اعرف.
مريم….متبوظش المفجأه بقي هي لو عرفت انهارده والدكتور بلغني اجازتكم فاضل عليها يومين خنعمل الحفله يوم الاجازه وانا متفقه مع تيم هيجي يظبط كل حاجه ونعمل فكره جميله تبقي ذكري حلوه واكيد كلكم هتعرفوا.
زيد…..بص لصبا وهو رافع حاجبه طيب ما هي حلوه الفكره دي اعملي معاهم وخليني اعرف بقي.
مريم….بضحك علي فكره صبا اول واحده انا عرفت هتجيب ايه

زيد…..نعمممم بتقولي لمريم ومش عايزه تقوليلي.
صبا….بضحك لاني معرفش انا هجيب ايه
زيد….ازاي وكنتي بتشتغليني امبارح انتي بتكدبي صح
صبا….بضحك والله ابدا انا بس بتكلم معاك في موضوع الاسامي لو ولد هيكون ايه ولو بنت هتكون ايه بس صدقني والله ما اعرف مريم بس اللي عارفه
مريم….احنا كل ده مستنين تقي عشان قبل ما صبا تولد يعني متخيل انكم هتعرفوا نوع البيبي قبل ولادتها بكام يوم
تقي….حصل انا اللي مأخراهم والله يعني لو كنا اتأكدنا من فتره كان زماننا عملناها.
ياسين….طيب انتي ازاي هتولدي بعد صبا وكله عرف وانتي لسه.
امير….بضحك اصل اخويا محترم مبيسبش سجاده الصلاه علي طول في وضع السجود.
ضحكوا كلهم علي امير .
تقي….بضحك انت تاني بتتريق عليه
ياسين….يعني ايه هو وضع السجود ده مش بيبين.
مريم….لا شويه يبان انه ولد وشويه يقول دي بنوته لسه مش مستقر
سالم…..طب ايه يا عم مراد لو بنت ماشي بس لو ولد عيب في حقك المسائل متبقاش ظاهره
ضحك زيد وحدفه بعلبه المناديل
زيد….يا اخي لسانك بقي في بنات.
راجح….عيل ۏسخ مترباش.
سالم….ايه ده صحيح استنوا يعني انتي كمان يا شمس عرفتي
شمس….هو ظهر بس مريم اللي تعرف
سالم….طب ايه يا مريومه مفيش تسريب كده ولا كده.

شمس…..طب اياك يا مريم
سالم….سيبك منها شيك علي بياض ايه رأيك
مريم….بضحك الله تصدقوا ممكن تبقي مصلحه حلوه يلا اللي عايز يعرف نوع البيبي يجي بالشيك.
نادر….بضحك ماديه
مريم….لا بجد خلاص هانت نعرف بس تقي هتجيب ايه وان شاء الله يوم الاجازه هعملكم احلي مفجأه بس يارب يظهر انهارده قبل ما الغلبانه دي تولد مننا.
زيد…..غلبانه دي طلعت سوسه وانا اللي فاكرها مش راضيه تقول غير يوم الولاده اتاريكم متفقين
صبا….يعني الحق علينا حابين نفرحكم كلكم مع
بعض.
مريم….اتقل يا زيد هتفرحوا والله ده انا عامله مجهود خرافي عشان الحفله تطلع جميله.
زيد…حبيبتي يا مريومه عقبال ما نفرح بيكي انتي الفرحه الكبيره قريب ان شاء الله ووقتها بقي هعملك انا احلي حفله في الدنيا.
ابتسمت مريم بهدوء
مريم….ان شاء الله يا زيد.
راجح…..بصلها وحس انها حزينه لانها لسه محملتش لاااا فرحه مريم دي عليا انا ربنا يكرمها بس واللي هيجي ده هيتعمل معاه من جده احلي حاجه في الدنيا.
ملك….اوباااااا شايفين يا بنات في تفرقه عنصريه هنا.
شمس….اه لاحظت انا
خلود…..وانا كمان لاحظت بس معلش بقي انا كمان هشارك بأحلي بوفيه لعيون مريومه عشان بصراحه البت دي تعبت معانا اوي.
بصلها نادر بإبتسامه وحب انه ميخليهاش تفكر حط ايده علي كتفها وهو بيضحك
نادر….يابنت المحظوظه كله عايز يعمل معاكي احلي واجب عارفه انتي لو استنيتي شويه هتلاقي اللي يقولك هحمل بدالك واللي يقولك هرضع بدالك اتقلي انتي بس

مريم….بضحك انا شايفه ان في كام مصلحه حلوه
روح….ربنا يرزقك انتي ونادر باحلي بيبي في الدنيا يا احلي واطيب مريومه.
مريم…يارب يا روح ويخليكي لينا انتي و رجوحتي.
نادر…..رجحوتي.
راجح…..ما قولنا بلاش قدامه يا مريم بيغير.
نادر….بضحك لا يا باشا الله يهني سعيد بسعيده بس عايز الفت انتباهك اسمها جعفر هاا
راجح….بضحك جعفر جعفر علي قلبي زي العسل اطلع انت منها.
روح….بصت لراجح وهي بتضحك غيار اوي الواد ده
راجح….اه اوي
مراد….بقول ايه هنمشي احنا قبل ما الدكتور يمشي ونأجل الحفله تاني
مريم….اه صحيح انتوا بتعملوا ايه كل ده يلا امشوا بقي
مراد….يلا سلام يا وحوش
تقي….باااااي
زيد….يلا اتكلوا انتوا كمان عشان متتأخروش وخدوا الجارد معاكم.
ياسين…..امير تمشوا وراء ميار لحد البيت وتطمنوا انها طلعت متسيبوهاش ترجع لوحدها في الطريق.
ملك….اه والنبي يا امير عشان عربيتها كمان كانت البطاريه بتاعتها فاصله هي قالت انها اشتغلت بس احسن تعملها فبها تاني وهي لوحدها
امير….متقلقوش هنوصلها.
فرح…..مټخافيش يا ملوكه احنا معاها لحد ما تطلع البيت ونطمن انها دخلت.
ملك….ماشي يا روحي خلوا بالكم من بعض

فرح….باي يا مامي باي يا بابي
روح….سلام يا روحي.
راجح….سلام يا فروحه
……………………
بعد وقت مش طويل اوي
وصلوا الشباب وكان الكل سبقهم معادا ميار هي اللي مكانتش لسه وصلت.
المنظر كان فظيع الكافيه علي كورنيش المقطم وكأن مصر كلها واضحه من فوق بأنوارها الجميله مع النجوم اللي مغره السماء
دخلوا كلهم وسلموا علي بعض
قرب جلال من الكل سلم عليهم.
جلال…..التيشرت ده بتاعي انت سارقه ياض
رامي….بضحك والله ما حصل انا لسه شاريه
جلال….ولا يا امير القي فكرني اشوف التيشرت احسن الواد ده يكون سارقه.
نور….ايوه ده بتاع جلال وانا شاهد
جلال….تعيش وتطبلي يا غالي.
نور….بضحك اي خدمه صاحبي يا جدع.
جلال….بس علي فكره التيشرت بتاعي لونه مختلف ها متعرضهاش اوي.
نور….بضحك اه يا واطي وسايبني ادخل في الواد شمال
امير….اه صح بتاع جلال اصفر
رامي….شكلك ايه بقي وانت بتطبله بثقه احدفك من فوق المقطم واخلص منك.

جلال…..مالكش دعوه بيه يا رخم
بص جلال لرهف من غير اي ريأكشن كان بارد جدا وهي بصتله بترقب وحزن
جلال…..من غير ما يمد ايده ازيك يا رهف.
رهف….بخير يا جلال الحمد لله
جنه….الله المنظر فظييييع بجد
هشام….بغمزه اي خدمه
فرح…..انا اول مره اجي المقطم انت عارف كده
هشام….مجيتوش مع الصيع دول خالص.
امير….لا ولا فرح ولا جنه جم هنا وجنه كانت ھتموت وتيجي
هشام….اي خدمه انا جبتك يا ستي
أبتسمت جنه ولعبت في مناخيرها بإرتباك شكرا يا هشام
فاطيما…..علي فكره انا كمان اول مره اجي
نور….لا جينا مره زمان
فاطيما….كنت صغيره اوي متتحسبش
رامي….ريحي يا غيبوبه شويه.
فاطيما….بضحك بطل يارخم اقصد يعني مكانش شكله كده.
رامي….اه جبل المقطم كام لونه بينك
فاطيما…..بضحك هحدفك بالمايه
نور…..ولا مالك ومال اختي مستقصدها ليه

رامي….عليك وعلي اختك يا عم عايز حاجه.
نور….بإبتسامه قعد حبيبي سلامتك
امير….بضحك ولا هو ماسك عليك ذله ولا ايه.
نور….بضحك لا ياعم مش مستغني عن عمري يتغابي في الهزار و يحدفني من علي الجبل ننزل بس تحت وشوف هعمل فيه ايه استني بس عليا.
رامي…..ولا انت بوء
نور…..طبعا
جلال….انت تسكت بقي عشان بلاش اقولك شكلك بقي ايه في بنات
هشام….بضحك عرفت
امير…وانا كمان
نور….بتحفلوا عليا انا اللي مانعني عنكم الجبل بس ننزل بس من هنا.
فاطيما….افضل انت أجل كل حاجه للنزول وبردوا مش هتعمل حاجه.
نور…..انتي معايا ولا معاهم يا بت انا اخوكي
ضحكوا كلهم وقعدوا
فرح….هي ميار اتأخرت كده ليه حد فيكم كلمها.
فاطيما…..كلمتها وانا خارجه من الڤيلا كانت قربت تنزل
امير…..طيب كلميها احسن تكون تايهه هي اصلا عارفه المكان هنا.
نور….انا بعتلها اللوكيشن اللي هشام بعته
جنه…ياريتنا كنا عدينا عليها
نور…..مرضيتش احنا كنان قولنالها قالت هتتأخروا روحوا وانا من عندي اقرب

فرح….مش بترد بتكنسل
امير…يبقي قربت.
هشام….ولا يا امير هما الجارد هيفضلوا واقفين حوالينا كده شكلنا عامل زي رجال الماڤيا
امير…..حاولنا كتير مع زيد بس مش بيرضي اتعود بقي
جلال…من وقت الحاډثه بتاعته وبتاعت منذر وهو مستحيل بخرج حد فينا من غيرهم خصوصا لو البنات معانا
نور….مش واثق فيكم ماهو لو عارف انكم هتحموهم كان سابكم.
امير….ولا هبوظ وشك اتلم.
نور….بضحك ننزل بس من المقطم.
امير….بضحك ولا والله انت بوء
رهف….هو كل اللي هيضايقك هتستحلفله
فاطيما….علي اساس هيعمل حاجه لما ينزل والنبي اسكتي يا رهف.
بصلها نور بطرف عينه.
نور….انزل بس مع المقطم
ضحكوا كلهم علي نور
فضل جلال مركز ومتفاعل معاهم ومتجاهل رهف تماما
وهي كانت بتحاول تعمل زيه بس كانت علي اخرها.
شويه بسيطه و وصلت ميار اخيرا ركنت عربيتها و نزلت قربت منهم البنات جريوا عليها
كانت لابسه فستنان چينس قصير ولابسه تحتيه بدي ابيض كت علي حرف كتفها و الحماله بتاعت الفستان. واحده منهم واقعه بطريقه روشه ولابسه كوتشي ابيض كان شكلها جميل.

فرح….ميووووورا
جنه…قلبي وحشتيني
ميار….بإبتسامه حبايبي يا بنات والله انتوا اللي وحشتوني اوي
فاطيما….وسعوا كده اسلم بقي
ميار….فطومتي القمر وحشاني اوي
فاطيما…..انتي اكتر كل ده
وقفوا الشباب عشان يسلموا عليها.
جلال عينه كانت عليها مبتسم ومرتبك واول مره ميبقاش علي بعضه اول مره هيجمعهم لقاء وقاعده من بتوع زمان من بعد ما مشيت.
نور….بضحك ننزل بس من المقطم وهعرفك شغاك عشان تبقي تتأخري كده.
ميار….بضحك متأخرتش والله بس الطالعه زحمه جدا عامل ايه
نور….بخير الحمد لله
امير….بضحك قرب منها ومد ايده بقولك ايه الواد ده من ساعت ما وصلنا وكل شويه يستحلف لحد فينا لما بنزل من المقطم.
ميار….بإبتسامه بس ولا هيعمل حاجه لما ينزل.
ضحكوا كلهم علي كلمه ميار.
امير…..حتي البت اللي لسه واصله مش واثقه في تهديدك.
نور….بضحك بقي كده بتنمريني قدامهم ماشي ننزل بس هنا
امير….عامله ايه يا ميور
ميار….بخير والله يا امير واحشني
امير…انتي اكتر والله

هشام…..ميرووو
ميار….ازيك يا اتش عامل ايه
هشام….بخير والله
ميار….روبي عامله ايه
هشام….بخير اكيد بتحضرلي خڼاقه لما ارجع
ميار…..متبقاش مفتري دي سكر
والله ازيك يا رامي
رامي….الحمد لله يا ميرو انتي اخبارك ايه
ميار….الحمد لله بخير والله
رامي…..مش معقول كل شويه بتحلوي كده
امير….ولا انت بتعاكس ولا ايه هنفخك
نور…..وتنفخه ليه سيبهولي انزل بس من هنا وهعرفه يعاكس ازاي.
جلال….رفع حاجبه تصدق بالله انا شكلي هحدفك من هنا ومش هخليك تلحق تنزل
ضحكوا كلهم علي عصبيه جلال
وطريقته اللي تضحك.
نور…..بلاش انت انا حبيبك
جلال….يا شيخ اتنيل زهقتني
ميار….ازيك يا رهف
قربت منها رهف وباستها بهدوء

رهف….الحمد لله يا ميار انتي اخبارك ايه
ميار….بخير الحمد لله.
رهف….كانت واخده جنب ومتغيره مع ميار لانها واثقه انها بتحب جلال وغيرانه عليه.
بصت ميار لجلال وابتسمت بهدوء
بصلها جلال وابتسم وبعدين رفع حاجبه وهو بيعض علي شفايفه
جلال….ازيك يا ميار
ميار….بإبتسامه توتر الحمد لله يا جلال.
جلال….عاش من شافك
ميار…..بإرتباك من غير
ما تبص لعينه ايدها كانت لسه ي ايده اااا انا موجوده
نور….طب ايييييييه مش هنشرب حاجه ولا ناكل حاجه.
امير…..ما توطي صوتك ده يا مزعج.
جلال….سيبه هو بيحرب علي حدفه من هنا.
نور….طب اقعد يا اخويا يلا وانتي اقعدي يلا
قعدوا كلهم طلبوا حاجه يشربوها لحد ما يستقروا ياكلوا ايه.
فرح وجنه كانوا قاعدين جنب ميار وماسكين فيها وفاطيما جنبهم.
فاطيما….ايه القمر ده يا بت
ميار….انتي اللي قمر انتي والعيال دول.
فاطيما….بطيبه و براءه لا بجد شكلك حلو والفستان كيوت جبتيه منين

ميار……ميغلاش عليكي يا قلبي انا جيباه انا والبنات فاكرين يا بنات اسم المحل اللي جيبناه منه اخر مره خرجنا مع بعض.
فرح….انهي ده مش فاكره.
ميار…اممم مش عارفه بصي انا عرفاه بس مش فاكره اسمه هروح واجيبلك واحد
جنه….ده اللي كان في الداون تاون صح
ميار….اه فاكره اسمه
جنه…تقريبا زووم
ميار….ايوه هو ده شطوره يا جنه
فاطيما….عرفته ايوه خلاص نروح يوم مع بعض انا اصلا عايزه اشتري كام حاجه كده
ميار….خلاص اتفقنا هاجي معاكي انا والعيال دي .
فرح…..بهمس بقولك ايه يا ميور في سؤال كده عايزه أسأله
ميار….قولي يا قلبي
فرح…. هو انتي ورهف في بينكم حاجه زعلانين من بعض يعني
جنه….بضحك كنت عايزه أسال نفس السؤال والله
ميار…لا خالص انا اصلا بقالي كتير مش شوفتها واصلا مش في بينا مواضيع اوي عشان نزعل من بعض.
فرح….مش عارفه مجرد سؤال هي كمان مش طبيعيه
فاطيما….علي فكره هي من اول ما جينا وهي كده ميتهيأليش ميار ليها دعوه.
ميار…اكيد مش انا والله احنا مش في بينا حاجه بس هو عموما يعني بحس ان هي بتتجنبني مش فاهمه ليه بس عادي هي حره.
فاطيما…..بصي هو انا لاحظت عموما ان هي مش ليها كلام معاكي اوي بس مقالتش قبل كده انها مضايقه منك
ميار….والله مش عارفه يا فاطيما بس عادي يعني انتي عارفه انا مش باخد اوي الحجات دي بزعل اكيد كل واحد فينا بيرتاح لاشخاص معينين في حياته و يمكن انا مش واحده منهم

جنه….بس هي شكلها مضايق بجد
فاطيما…..رهووووف رهوووف
سابت رهف الموبايل من ايدها وبصت لفاطيما.
رهف….نعم
فاطيما…..تعالي هنا جنبنا ساكته ليه كده.
رهف….لا خالص بس الهواء حلو اوي سرحت معاه
فرح…..طيب تعالي جنبنا هنا.
رامي….ايه هتقضوها احزاب البنات لوحدها والشباب لوحدها اقعدي يابت مفيش قوم من هنا وانتوا تعالوا مالكم ماسكين في ميار كده ايه هي هتجري.
ميار….بضحك مالك ومالي يا رامي
رامي….انا اقدر يا باشا انا اقصد العيال دي انما انتي براءه.
جلال….مش قولنا نتلم ومتعاكسش.
رامي….وانت مالك انا بعاكس في حاجه ولا ايه يا ميور.
جلال….لا كلمني انا بلاش ميور ها هحدفك من هنا خد بالك.
فاطيما….بضحك ايوه عيزاها تولع
رامي….مش فاهم هي أشتكتلك يا رخم خليك في اللي يخصك وغمزله علي رهف بعينه
ابتسمت رهف وبصت لجلال.
جلال…..بص لرهف وحب يضايقها ومين قالك ان ميار متخصنيش
طلعت رهف ڼار من عينها
ابتسمت ميار بإحراج

رامي….اوباااا لا كده الكلام هيكبر وهتبقي مدبحه ياخال قوليله مالكش دعوه يا ميور.
نور….بإبتسامه ابسطي يا ست ميار صحابي هيخسروا بعض بسببك
ميار….انا اتكلمت طيب هما اللي عايزين يتخانقوا شكلهم كده مش عارفين يحدفوك من هنا فا قالوا يخلصوه من بعض
رامي….بضحك تصدق والله بتفهم وعارفه اللي جوانا من ناحيتك
نور…..بضحك انا بس انزل من هنا واعرفكم كلكم مقامكم يا كلاااااب
فطس امير من الضحك علي نور
امير….نغسي اشوفلك شوفه نفسي افرح بيك قبل ما اموت
نور….بضحك يا جدع بطل الاستعجال ده اخد الحق حرفه
هشام….ما المصېبه انك بوء لا في اخد حق ولا في حرفنه
بصله نور بقرف.
نور…..استني عليا انت كمان
هشام….بضحك اه لما تنزل من هنا وربنا ينفخ في صورتك
فاطيما……امير ما تحكيلنا انت وجلال علي الشقه بتاعت اسكندريه عشان نور مش راضي يحكيلي بيقولي هتخافي.
رامي…..بصلها واشمعني امير وجلال ما احكيلك انا
فاطيما…..بضحك لا لما تبطل تقولي يا غيبوبه
امير….بضحك بقولك ايه هو مغلطش ده جايب الاسم بالظبط متفصل عليكي.
فاطيما….حتي انت يا امير والله انتوا عايزين نور يستناكم تحت فعلا وياخدكم وراء الجبل.
بصولها كلهم وفجأه صوتهم جاب اخر الدنيا من الضحك.
نور…..بإبتسامه وصدمه بتقولي ايييييييييه

فاطيما….بضحك ايه في ايه
رامي….بضحك الله يخربيت عقلك
فاطيما….قولت ايه طيب
رامي…اسكتي يا غيبوبه بقي مقولتيش خلاص
فاطيما….هي وراء الجبل دي فيها حاجه.
رامي….يا بنتييييي يابنتي اسكتي خلاص.
نور….في ايه مالك يا ماما
فاطيما….بضحك ما انا مش فاهمه.
ميار….بضحك طيب اسكتي خلاص.
جلال….المشكله انها مصممه انك تاخدنا وراء الجبل.
هشام…..ما تتلم انت كمان هي نقصاك
فاطيما….لل ما انا لازم افهم
جلال….بضحك سمعتي عن مصنع الكراسي.
رامي…الله يحرقك بتنيلها اكتر.
فاطيما….بضحك وشها احمر لا والله مقصدش كده انت ا مش مؤدبين علي فكره
فرح….ياستي اسكتي بقي انتي اللي طينتيها خالص.
رهف…..دول نيتهم في ذمه الله علي طول الواحد مينفعش يغلط قدامهم.
هشام…..شوف الطيبه علي اساس مضحكتيش انتي كمان
رهف….بضحك انا ضحكت عشان هي بتعيدها تاني ومش فاهمه.

فاطيما….بضحك انتوا مش عايزين المؤدب ولا اللي نيته سليمه عشان نيتكم قذره
نور…اسكتي بقي اسكتي خالص
فاطيما….بضحك سكتت خلاص.
كملوا قعدتهم طلبوا الاكل وكلوا
ميار جالها اتصال من ملك قامت وقفت بعيد عنهم وهي بتبص علي المنظر من فوق الجبل
جلال عينه كانت عليها عايز يقوم يتكلم معاها يعتذرلها يقولها اي حاجه مش عارف اصلا يفتح معاها الموضوع ولا لا بس هو كان حابب الدنيا ترجع تتصلح ويرجعوا زي الاول لانه في النهايه ملهوش ذنب في شعورها وهي كمان صعبانه عليه اوي وصعبان عليه قعدتها بعيد عنهم وعن اختها الوحيده مكانش عارف ليه حاسس بتأنيب الضمير ده من ناحيتها.
قام بهدوء وقرر يروحلها مش مرتب حاجه يقولها بس خلاص هيروحلها رهف عينها كانت عليه متبعاه ميار واقفه في ضهرها من بعيد شويه.
وباقي الشباب مندمجين ضحك وهزار .
ميار……تمام يا لوكا متقلقيش هتوحشيني باي.
لف جلال و وقف قدامها هو وشه كان عليهم شايفهم كلهم وهي ضهرها ليهم.
اول ما شافته بصتله ابتسمت ارتبكت فضلت تلعب في شعرها وهي عينها بعيد
ميار…..ااا جلال
جلال….بإبتسامه بصلها وسكت ثواني
ميار….اااا كنت بكلم ملك بتطمن عليا وبتقولي لما اروح اقولها انت عارف ملك طبعا مش قادره تبعد عن دور المامي خالص وعلي طول تاعبه نفسها ااااا يلا نروحلهم اوك
وقبل ما تلف ضهرها ليه وتروح عليهم مسكها بسرعه من كف ايدها وقفها في مكانها متجمده
محدش طبعا شاف اللي حصل لان هي واقفه ضهرها ليهم وهو واقف قدامهم.

بصتله ميار وهي نفسها بيعلي وبيهبط بسرعه والكلام فجأه راح فضلت بس بصاله وهو عينه عليها من غير ولا كلمه.
ميار….خرج صوتها بصعوبه اااا جلال.
جلال…..عايز اتكلم معاكي يا ميار
سكتت ميار وفضلت بصاله كان نفسها تصرخ و ټعيط و تضربه في صدره وتقوله سيبني في حالي انت سبب تعبي بس مقدرتش صوتها أتحبس ولمسة ايده اللي علي ايدها فقدتها النطق تماما


 


google-playkhamsatmostaqltradent