رواية مملكة احفاد الطوبجي الفصل السادس عشر 16 - بقلم اميرة اسامه
فضلت ميار واقفه بصاله مش عارفه تقول اي حاجه اكتفت بس انها سحبت ايدها من ايده
جلال….ااا ميار بصي انتي عارفه انك غاليه عندي اوي وعارفه كمان انك من يوم ما ډخلتي في عيلة الطوبجي وانتي واحده منها
واكيد عارفه كمان ان غلاوتك عندي مش عشان ملك اختك تبقي مرات اخويا خالص والله انتي غاليه عندي عشانك انتي مش عشان حد تاني
بصي يا ميار انا عارف انك مضايقه مني او زعلانه عارف اني كنت سبب في انك تمشي
سكت جلال شويه و محبش يحرجها ويعرفها انه عارف انها بتحبه وحب انه بس يعتذر منها بطريقه شيك ومتحرجهاش
يمكن انا مش عارف ايه السبب او ايه اللي انا عملته بالظبط وزعلك بس يمكن اكون ضايقتك من غير ما احس اكون عملت اي رد فعل من غير ما اخد بالي بس انتي عاره كمان ان انا بني ادم علي طبيعتي بقول وبعمل وبتصرف بطريقه مببقاش عامل حساب انها ممكن تضايق او تزعل حد مني صدقيني يا ميار انا عمري ما قصدت ازعلك
ميار…..بمقاطعه جلال ليه كل الكلام ده انت مزعلتنيش ولا عمرك زعلتني ووو
جلال….معلش خليني اكمل كلامي للأخر
ميار…..كمل يا جلال.
جلال……ميار انا مش عارف سبب الجنب اللي اخدتيه مني مره واحده ومش بفتح معاكي الكلام الوقت عشان تقوليه انا مش عايز اعرفه ولا عايزك تقولي حاجه مش حابه تتكلمي فيها انا بس بحاول افهمك قد ايه انتي غاليه عندي بحاول اخليكي متبقيش زعلانه مني وبجد اسف لو كنت سبب زعلك بقصد او من غير قصد ميار من بدايه ما ډخلتي البيت ووقتها انا كنت اقرب حد ليكي حتي اكتر من جنه وميار فاكر مره وقت فرح مريم ونادر. تقريبا لما رهف وصلت من السفر. فضلت معاها وقتها انتي زعلتي اني سيبتك لوحدك و صالحتك بعدها وعرفت قد ايه انا كنت فارق معاكي لاني كنت قريب منك فاكر لما كنت بنقعد مع بعض ونسهر ناكل ونشرب ونهزر ضحك ضحكه بسيطه فاكر لما الكل كان بيقول ميار وجلال شبهه بعض حتي في طفاستهم
ضحكت ميار بهدوء.
جلال……كل الحجات دي لما بفتكرها وارجع اشوف اننا بقينا بعاد عن بعض بضايق بجد
انا مش عايزك تبقي زعلانه مني يا ميار لو صدر مني اي تصرف و أتفهم غلط بس لازم تتأكدي انك غاليه عندي و ميهونش عليا زعلك هتقولي طيب ليه سكت الفتره دي كلها ليه مجتش تقولي كل الكلام ده هقولك اني اصلا اتفاجئت اليوم اللي خدتي فيه القرار و مشيتي وقبلها بيومين كنتي متغيره وحاسس انك بتتلاشيني انا بالذات وكل ما احاول اجي اتكلم معاكي برجع واقول اسيبك شويه يمكن كنت غلط بس مكنتش عارف اجي اقولك ايه كمان زعل ملك عشان مشيتي كل ده كان مخليني استني الوقت المناسب ومصدقت انه جه ميار انا يمكن اكون اتكلمت كتير بس حقيقي لو انا فعلا سبب زعلك انا اسف وزعلك فارق معايا ياريت تقبلي اعتذاري وياريت ترجعي تاني البيت لو مش عشاني علي الاقل عشان ملك هي ملهاش غيرك واكيد محتجالك الفتره دي اكتر من اي فتره ارجعي لقعدتنا وسهرنا كلنا مع بعض .
ابتسمت ميار بهدوء
ميار……صدقني يا جلال انا مش زعلانه منك وقرار اني امشي من البيت مكانش بسببك قد ما هي كانت رغبتي كنت محتاجه ابعد واعيد حسابتي في حجات كتير محتاجه اكون لوحدي يمكن سبب زعلي انا السبب فيه مش انت يا جلال عشان كده بقولك اني مش زعلانه منك والله
جلال….اكيد
ميار….بإبتسامه اكيد
جلال….يعني هترجعي
ميار…..صدقني مش هينفع علي الاقل الفتره دي انا لسه يادوب واخده قرار اني ارجع بيتنا لسه محستش اني افضل فا مش هقدر بس صدقني والله يا جلال مش زعلانه منك ويمكن انا قصرت معاكم الفتره اللي فاتت وكنت بعيد اوي بس كل اللي اقدر اوعدك بيه اني هجيلكم كتير وهاجي لملك عشان انا عارفه انها مضايقه
جلال…..طيب وهافضلب بعيد عني وواخده مني جنب يعني مش هنرجع زي الاول
ميار….بالعكس والله يا جلال انا مش واخده منك جنب ولو فسرت بعدي بالطريقه دي فا انا اللي اسفه كملت بإبتسامه هاديه ومتقلقش هرجع اقرفك في عيشتك تاني هرجع اجي كتير واسهر معاكم واخطڤ منك الاكل وأرخم عليك
جلال….بإبتسامه واما مستني يا ستي و عايزك كمان تتأكدي ان اي وقت تحتاجيني هكون معاكي لو احتاجتي اي حاجه في اي وقت انا موجود لو محتاجه تتكلمي انا بردوا موجود المهم متبقيش بعيده
ميار….خلاص اتفقنا مش هبقي بعيده.
جلال….بإبتسامه وعد
ميار…..وعد.
قامت رهف في الوقت ده ومقدرتش تستحمل اكتر من كده اه كرامتها كانت ۏجعاها ومش حاله تبدأ هي الكلام معاه لكن كمان مش قادره تسيبه واقف مع ميار كل ده وقررت انها هي اللي تروحله.
قربت منهم وهي علي وشها إبتسامه مصطنعه.
رهف…..ايه قطعت كلامكم.
بصلها جلال وسكت.
ميار….بإبتسامه لا خلاص يا رهف
رهف…..معلش يا ميار ممكن تسبيني مع جلال شويه
ميار….بإجراج ابتسمت اه اكيد طبعا بعد اذنكم.
مشبت ميار من قدامهم بسرعه وفضل جلال عينه عليها وبعدين بص لرهف.
رهف….بإبتسامه ايه هتفضل كده كتير.
جلال….ررررررهف انا مليش دماغ للكلام لو اتكلمت انتي اللي هتزعلي فا من فضلك سبيني.
رهف….لا مش هسيبك يا جلال انا محتاجه اتكلم.
جلال….مش بمزاجك يا رهف وقت ما تحبي تتكلمي تتكلمي ووقت ما تحبي تتجاهليني تتجاهليني مش انا يا رهف فاهمه مش انا اللي اي حد في الدنيا يتجاهلني
خد خطوه وكان هيرجع مكانه
مسكته بسرعه من ايده بملامح حزينه
رهف….جلال استني متمشيش ارجوك.
بصلها جلال ولمح غي عينها دموع اتنهد تنهيده طويلع
جلال….عايزه ايه يا رهف.
رهف….عايزه اتكلم عايزه نخلص الخلاف اللي بينا ده
جلال…..والله انتي قفلتي وانا بكلمك اتصلت عليكي كتير وبعتلك مسدچات وتجاهلتي كل ده وتاني يوم بليل لما مزاجك جالك قولتي اتكلم واشوفه كلن عايز ايه
رهف….بس انت ردتهالي ومردتش يعني خلاص خالصين.
جلال….مفيش حاجه اسمها ىدتهالي وخالصين احنا مش اعداء واقفين لبعض علي الواحده يا رهف انا مردتش عشان انتي غلطتي مردتش عشان لو كنت رديت كنت زعلتك مردتش عشان لازم تعرفي ان مش كل حاجه هتمشي علي مزاجك.
رهف….تمام يا جلال اوك بس علي فكره انا غلطي كان رد فعل مش فعل
جلال….وانا مكنتش فعل يا رهف انتي اللي كبرتي الموضوع زياده عن اللزوم وانا شايف انه بسيط وعبيط ومكانش ليه داعي كل ده
رهف…..هو انت ليه بتتفهه من زعلي يا جلال ليه شايف ان اللي حصل منك بسيط وانا اللي كبرته
جلال….عشان ده اللي حصل يا رهف وانا مش بتفهه من زعلك لو زعلك ده ليه لزوم هحترمه وهحاول اراضيكي بس انتي زعلتي علي حاجه بسيطه وياريت قفلتي المكالمه وانتي زعلانه بطريقه كويسه انتي قفلتي وانا بكلمك واتصلت اكتر من مره مردتيش شوفتي وسمعتي الڤويسات ومردتيش عيزاني اعمل ايه الموضوع اصلا كان بسيط ويعدي بس انتي اللي كبرتي المشكله ايه اللي حصل لما قولتلك اني وصلت من شويه وقعدت معاهم ايه اللي حصل لما قولتلك اني كنت هكلمك لما اطلع اوضتي
رهف…..لو انا مكانك هتضايق يا جلال
جلال….خليني اقول اني هضايق يا ستي بس هحسسك اني زعلت اني اضايقت ومش هكبر الموضوع هستناكب ترتاحي من تعب السفر واسيبك تنامي وترتاحي وبعدين هكلمك لكن مش هعمل اللي انتي عملتيه.
رهف….اللي عملته حب يا جلال المفروض متزعلش
جلال….لا يا رهف اللي عملتيه مش حب لو حب هتسبيني ارتاح وانام ولما اصحي نتكلم لو بتحبيني هتعدي اول يوم ولما نتقابل او نتكلم تاني يوم تعاتبيني مش توصليني للحاله دي وانا جاي هلكان من السفر يا شيخه ده انتي مقولتيش حمد الله علي السلامه حتي محستش اني وحشتك ولا انك فرحانه اني رجعت كأنك ما صدقتي انك تسمعي صوتي عشان نتخانق
رهف….انت ليه مش قادر تشوفها زي ما انا شيفاها ليه مش حاسس اني بحبك وكنت مستنيه اطمن عليك واضايقت انك مطمنتيش عليك علي طول
جلال….عايزه تعرفي ليه بس متضايقيش من كلامي.
رهف…..مش هضايق يا جلال قول.
جلال….عشان انا اتربيت علي كده اتربيت في بيت كل ست دخلت فيه بتحترم التوقيت وتقدر توظف حبها بطريقه صح في الوقت المناسب اتربيت في بيت كل ست فيه مهما زعلت من الشخص اللي في حياتها لو هي شايفه انه تعبان بتأجل اي زعل لبعدين شوفت امي وهي بتعدي حجات كتير لابويا وبتعرف تختار الوقت المناسب اللي تعاتبه فيه علي كل اللي عمله شوفت امي لما ابويا بيقولها خلااااص مش وقته بتبعد فورا وتحترم كلمته وتعرف ان في شيطان حضر و لو مبعدتش في الوقت ده الشيطان هيبوظ الدنيا صدقيني انا مش قصدي اقارنك بأي حد انا بس بعرفك ايه اللي ضايقني
لان وارد جدا اللي حصل مني يحصل تاني وتالت مش عشان انا عايز اضايقك بس ده لاني ممكن زي اي بني ادم طبيعي اتشغل امي وابويا يوحشوني وواجب عليا اديهم حقهم فيا حق اني كنت بعيد عنهم كام يوم واكيد وحشتهم زي ما وحشوني عارف ان مكالمتي ليكي مكانتش هتاخد وقت بس ده اللي حصل فا مش لازم نقلبها دراما ليه مقولتيش مثلا اني مستني اكون لوحدي عشان اديكي حقك انتي كمان واتكلم معاكي شويه.
بس للاسف انتي مشوفتيش غير اني متصلتش اول ما جيت
رهف…..بحزن يمكن معاك حق بس انا بردوا محسبتهاش كده انا كنت عايزه اطمن عليك عشان عارفه انكم لما بتتجمعوا علي طريق بتتجننوا كنت خاېفه عليك وقلقت لما اتصلت برامي ومردش هي دي كل الحكايه جلال انا اسفه صدقني مكنتش عايزه الموضوع يكبر بس
قاطعها جلال…..حصل خير يا رهف
رهف…بدموع لا محصلش خير انت لسه زعلان ومش شايف طريقتك
جلال…اكيد زعلان ومش هكدب عليكي واقولك لا بس اتمني يا رهف تكون اول واخر مره.
بصتله رهف وهي دموعها نازله وهزت راسها
جلال….بتنهيده خلاص بطلي عياط
مسحت رهف دموعها وبصت لبعيد
جلال….بإبتسامه بسيطه قولت خلاص
رهف….يعني اتصالحنا ولا هتفضل متجاهلني كده
جلال….لا ياستي اتصالحنا خلاص.
ابتسمت رهف وفضلت واقفه معاه.
اما عند ميار بعد ما رجعت علي التربيزه يمكن كانت مبسوطه من كلام جلال انها فارقه معاه وزعلها فارق معاه لكن ڠصب عنها مقدرتش تتخطي طريقه رهف وغيرتها منها وكانت عارفه ان رهف قصدت تحرجها.
رجعت ابتسمت او تظاهرت انها بخير لكن رجلها كانت بتهزها بطريقه فظيعه كانت قاعده جنب نور والهز بتاع رجلها وتره بصلها
وهمس بهدوء
نور….انتي كويسه
ميار….بإبتسامه اه تمام يا نور
نور….تمام ايه وقفي رجلك دي وترتيني .
وقفت ميار رجلها وابتسمت بهدوء لكن ابتسامتها مكانتش كامله.
نور….ميار بجد انتي كويسه.
بصتله ميار ثواني وبعدين هزت راسها بلأ.
ابتسم نور بهدوء
نور….عارف طيب تحبي تمشي
ميار ….ااا انا كده كده لازم اقوم بقي
نور….طيب استني هنقوم كلنا
ميار….لا خليكم انتوا.
نور…..قولت خليكي مش هتمشي لوحدك انا هفضل وراكي بالعربيه لحد ما توصلي
ميار…..عايزه امشي يا نور وعايزه ابقي لوحدي.
نور….مش هسيبك لوحدك سكت ثواني وهو باصصلها وبعدين ابتسم ورفع حاجبه وبعدين اسمعي كلام المسيو بتاعك ولا عيزاني اسقطك.
ابتسمت ميار بصمت وهزت راسها .
نور …..فكي شويه عشان محدش يلاحظ انك مضايقه ويفضلوا يسألوكي مالك وانا اكيد هكلمك واعرف مالك بس هتقوليلي صح
ابتسمت ميار إبتسامه حزينه.
ميار ….اكيد هقولك معنديش حد غيرك اصلا احكيله
ابتسم نور بهدوء وسكت.
بعد ما خدوا سهرتهم قاموا وراحوا عند العربيات
امير….رهف احنا هنطلع وراكي
رهف….لا ليه يا امير ملهوش لزوم انا هرجع زي ما جيت
جلال…..لا مش هينفع انتي كنتي جايه بدري عن كده ويلا انا هركب معاكي ولما نوصل هبقي ارجع مع امير تاني.
رهف…..انت مش هتركب معانا يا جلال.
اتنهدت ميار بنفاذ صبر وابتسمت عشان تبان طبيعيه
بص جلال لرهف وحس انها متعمده تضايق رهف كان واثق انها غيره بس كمان مش حابب فكرة انها تضايق ميار
ميار….جلال خليك والله مفيش داعي خالص الساعه لسه مجاتش 12 اصلا
نور…..خليكم يا شباب انا وفاطيما هنفضل معاها هي اصلا في طريقنا
فاطيما……طيب خلاص امشوا انتوا احنا معاها.
امير…..يا بنتي ميتفعش ملك موصيانا وياسين هيعلقنا ترضيهالنا.
ميار….بإبتسامه لا مرضهاش بس متقلقش مش هتتعلق ادام في حد معايا ومش لوحدي.
رهف….بضحكه سخريه هو انتوا ليه مكبرين الموضوع كده هي ميار لسه بيبي بيتهيألي كبرت خلاص علي كده ولا ايه يا ميار.
رد عليها نور بسرعه بإبتسامه لكن كلامه كان في نوع من الحده.
نور …تقدري تقولي كده اننا خايفين عليها عشان زي ما انتي شايفه كده قدامك زي القمر واي حد ممكن يضايقها
رهف….اممم ماهي قاعده لوحدها وممكن بردوا اي حد يضايقها
نور…..بس المكان بتاعها حواليها ناس كتير يعني مش لوحدها اوي واصلا لو كانت في مكان مقطوع او الدنيا حواليها هاديه مكانش ينفع تتساب
رهف….بضحكه سخريه ااا انت كده تقصد ان فاطيما مش حلوه وميتخافش عليها.
بصتلها فاطيما بإستغراب وهي بتبتسم ابتسامه غير مفهومه
نور……مين قالك ان فاطيما مش حلوه وميتخافش عليها
رامي…..بضحك لا مسمحلكيش غيبوبتي زي القمر
رهف…..لا بس كان سايبها امبارح في الڤيلا لوحدها وسهران مع البنات.
نور…..انا لا كنت سهران مع بنات ولا حاجه انا كنت قاعد تحت في العربيه ومخڼوق لكن اكيد مش هسيب اختي لوحدها فا ريحي بقي شويه هااا.
رهف…..بضحكه بسيطه مالك كده انت زعلت ولا ايه.
نور….بضحك ازعل منك انتي لا متقلقيش لما تبقي تكبري وتعرفي معني الكلام اللي خارج منك ابقي وقتها ازعل منك.
رامي…..بإبتسامه انت زعلت بجد ولا ايه
نور….ازعل ايه انت كمان بلاش عبط يلا يا شباب خلونا نمشي
الكل كان ساكت وحسوا فعلا ان نور كان قافش في كلامه علي رهف وكانوا حاسين ان رهف فعلا تقصد تضايق ميار
وجلال كان ملتزم الصمت لانه لو كان اتكلم مع رهف كان احرجها قدام الكل.
جنه….بهمس هو في ايه بجد رهف مالها.
فرح….مش عارفه هي فعلا مش طبيعيه وغريبه جدا
جنه….اقولك علي حاجه ومتفهمنيش غلط
فرح….قولي
جنه….انا مش بطيق رهف دي خالص ومش بحب اقول كده عشان جلال ميزعلش .
فرح….بصي هي لذيذه او طول عمرها لذيذه بس بصراحه مش عارفه في ايه مالها بقالها فتره متغيره.
جنه…..بقولك ايه انا رايحه اركب العربيه عشان مدخلش فيها شمال
فرح….بإبتسامه طب روحي يلا وانا جايه وراكي .
مشيت جنه وراحت علي العربيه بصلها هشام وقرب منها
هشام…..في ايه مالك
جنه….مفيش
هشام….لا بجد في ايه
جنه….مفيش بس لو فضلت واقفه قدام رهف اكتر من كده هرتكب فيها چريمه.
هشام….بضحك طب ليه بس اهدي
جنه….مستفزه جدا ومن بدري متعمده تضايق ميار والبنت ساكته ومحترمه ومش راضيه ترد عليها وانا مش عايزه ارد عشان جلال ميزعلش وبصراحه رامي حد طيب وجميل مش عايزاه يزعل هي في النهايه اخته.
هشام….طيب اهدي خلاص حصل خير هي عموما مش طبيعيه انهارده يمكن في حاجه مضيقاها كمان حسيت ان نور كان هيشوط فيها.
جنه….احسن خليه يشوط فيها قليله الذوق حتي كلامها عن فاطيما مش حلو.
هشام….طيب شششش خلاص وطي صوتك واهدي .
امير…..نور اطمن عليها لحد ما تطلع.
نور …تمام يا صاحبي متقلقش في عيني .
جلال…..سلام يا شباب باي يا ميار خلي بالك من نفسك.
بصتله رهف بسخريه وراحت ركبت في العربيه.
مشي نور وفاطيما وراء ميار.
وقرب رامي يسلم علي امير وجلال.
امير……سلام يا صاحبي
رامي….سلام يا امير
جلال…..بهدوء عايز حاجه يا رامي.
رامي…..استني هو في ايه بالظبط ليه حاسس ان الجو اتوتر كده
جلال….أسال اختك السؤال ده يا رامي هي اللي مش طبيعيه واديك شايف طريقتها طايحه في الكل ميار ونور وفاطيما
بقولك ايه اخرج انت من الحوار ده عشان مينفعش تكون فيه اصلا في النهايه رهف اختك واكيد هتضايق عشانها.
رامي….وانت صاحبي واخويا يا جلال وبما اني عارف دماغ البنات فا عمري ما هزعل منك علي زعلها.
جلال….حبيبي يا رامي وانت اكيد عار غلاوتك عندي عموما حصل خير.
رامي……تمام يا صاحبي هكلمك ماشي.
جلال….ماشي يا رامي يلا باي.
رامي….باي.
امير وفرح كانوا بيتكلموا مع جنه وهشام واقف بره عالشباك بيتكلم معاهم.
فرح…..بصراحه انا اټصدمت من كلامها ورد فعلها حتي لاحظت ان فاطيما يا حرام اتاخدت واټصدمت من اسلوبها.
امير…..يمكن في حاجه مضيقاها يمكن زعلانه مع جلال هي اصلا من اول ما جينا وهي ساكته وقاعده باصه في الموبايل ومبتتكلمش غير لو حد نكشها.
جنه….مش فاهمه يعني ايه ده مش مبرر يا امير لقلة ذوقها دي يعني انا لو مضايقه من اي حد هاجي اطلعه عليكم واكون قليله الذوق بالشكل ده مكانتش خرجت لو هي شايفه نفسها متقدرش تقعد مع بني ادمين.
هشام….يابنتي خلااااص قولنا اهدي عشان خاطر جلال
جنه ….وهي محترمتش وجود جلال ليه ما هي خلت منظره زي الزفت اصلا وكان واقف ساكت ومصډوم من طريقتها.
امير…..طيب اسكتي بقي يخربيت لسانك الطويل ده
جنه…..امير بذمتك طريقتها كانت كويسه قول الصراحه
امير….يا بنتي خلاص اهدي انا عارف والله ان هي غلطانه واكيد استفذتني بس انا مقدرش ارد عليها في وجود جلال واخوها يعني لو احنا خارجين معاها ورامي وجلال مش موجودين وعملت كده كنت هرد عليها بس كمان انا حسيت ان نور اتعصب ونور عامل زي جلال مش سهل تقدري تستفزيه ومعني انه بدأ يتكلم پحده كده يبقي هو اضايق محبتش اكبر الموضوع.
هشام….طيب بس بس جلال جاي.
سكتوا كلهم وبعد هشام شويه من قدام الباب
جلال…..ايه يا اتش يلا بينا.
هشام…….يلا صاحبي مش عايزين حاجه.
امير….حبيبي يا اتش وتسلم عالسهره الجميله دي
فرح….ميرسي يا هشام.
هشام…..حبايبي علي ايه بس يلا براحه بقي باي يا جنه باي يا جلجل.
جلال…..سلام يا صاحبي
جنه….باي يا هشام.
اتحركوا بالعربيه والجارد وراهم فضلوا ساكتين شويه وجلال فضل ساكت وباصص من الشباك.
طلع امير سېجاره وفضل يولع فيها الولاعه مكانتش راضيه تولع بص لجلال.
امير…..هات ولاعتك يا جلال.
جلال……امسك.
امير….مش عايز سېجاره.
جلال….لا لا مش عايز
بصله امير بهدوء و همسله
امير…..طب فك كده و روق.
بصله جلال و بعدين بص قدامه.
عند فاطيما ونور
فاطيما خست ان نور قفش وكان ساكت وباين عليه التوتر والعصبيه.
فاطيما…..نور انت كويس يا حبيبي.
نور…..تمام يا فاطيما.
فاطيما….لا انت مش تمام ومتعصب اوي كمان.
نور…..بصلها يعني انتي شايفه ان اللي حصل ميعصبش
فاطيما……حصل ايه بس عادي يا نور كبر دماغك خلاص
نور…..هو ايه اللي كبر دماغك يعني انتي عجبك اللي حصل من رهف.
فاطيما….بتنهيده اكيد مش عاجبني بس بردوا اكيد مش هنقلبها مشكله ونزعل من بعض.
نور …..انتي ايه البرود اللي انتي فيه ده انتي مضايقتيش من طريقتها وتلميحها ان انا سايبك لوحدك مضايقتيش من مقارنتها بيكي انتي وميار دي كأنها عايزه توقعنا في بعض
فاطيما…..اضايقت يا نور بس الحكايه مش حكايه برود انا مش حابه اصغر دماغي وازعل من اي حد نور لازم تفهم حاجه واحده بس احنا مبقاش لينا غيرهم يعني حتي لو زعلونا بقصد او من غير قصد مينفعش نخسرهم.
بصلها نور پغضب وكان متنرفز بجد ووقف العربيه مره واحده.
لاحظت ميار في المرايه انهم وقفوا وصوت الفرامل وعجل العربيه عمل صوت فا هدأت من سرعه عربيتها وبعدين وقفت ورجعت بضهرها ليهم.
فاطيما…..نور حاااااسب.
بصلها نور پغضب
نور…..اوعي مره تانيه اسمعك تقولي كده انتي فااااااهمه حسك عينك يا فاطيما تقللي من كرامتك عشان تضمني وجود اي حد في الدنيا مفهوووووم.
فاطيما……پخوف نور اهدي انا مقصدتش
نور….لا تقصدييييي
نزلت ميار من العربيه وقربت منهم بسرعه اول ما سمعت صوت نور عالي.
ميار…..ايه ده في ايه
فاطيما……طيب اهدي عشان خاطري .
فتحت ميار الباب اللي وراء وركبت وهي مش فاهمه حاجه
نور….انا كان ممكن ارد عليها وعلي طريقتها المستفزه بس حاولت امسك نفسي للاخر لكن لازم تعرفي انها لو كانت طولت اكتر من كده كان ممكن اشوط فيها وانسي اي حاجه بينا تيجي انتي وتقوليلي انهم لو زعلونا بقصد او من غير قصد مينفعش نخسرهم عشان بقينا لوحدنا فوقييييييي
فاطيما….بدموع طيب اهدي عشان خاطري
ميار…..في ايه يا نور اهدي شويه ايه اللي حصل وانتي بطلي عياط
فاطيما…..مضايق بسبب رهف وكلامها.
ميار….اهدي يا نور محصلش حاجه اصلا هي كلامها كان عادي يعني متحطش في بالك
نور…..ميااااااار متعصبنيش انتي كمان هو انا هلاقيها من الهبله دي ولا منك
ميار….طيب ممكن تهدأ انت ليه معصب نفسك كده قالت كلمتين مستفزين وخلاص نعديلها مش لازم نعملها مشكله
فاطيما….هو ده اللي انا اقصده يعني ممكن تكون قالتهم وهي مش قاصده تزعلنا
نور….لا تقصد اسلوبها كان زي الزفت وهي بتكلم ميار وانا رديت عليها وعارف ان ردي عليها ضايقها فا حبت تردهولي فيكي طيب ميار ومش صاحبتها اوي لكن انتي صاحبتها ومهما كان المفروض متخبطتش فيكي بس ازاي طاحت في الكل وانا قسما بالله لولا اني باقي علي جلال ورامي لا كنت زعلتها.
فاطيما….مش مستاهله يا نور مش مستاهله
ميار….نور وارد جدا يحصل بين الصحاب سوء فهم و مش معقول اي سوء فهم يحصل بينا هنخسر بعض بسهوله كده وزي ما فاطيما قالت يمكن مش قصدها.
نور….بقولك ايه انتي وهي بلاش تعصبوني ماااااشي
ميار….احنا مش بنعصبك بس حقيقي انت متعصب جدا والموضوع ابسط من كده انت عارف ان رهف قاصده تضايقني يعني مش فاطيما اللي مقصوده.
نور….حتي لو زي ما بتقولي تضايقك ليه اصلا انتي عملتيلها ايه مش طايقه وجودك ولا حباه مكانتش جات ادام عارفه انك جايه مش بيقولوا ابعد عن الشړ وغنيله لو انتي بالنسبالها شړ جايه ليه ليه تضايقنا وتبوظ اليوم وټحرق دمنا
ميار….معلش حصل خير انا ياسيدي مزعلتش ومردتش عليها
نور…..لا محصلش خير يا ميار لا اسمع من اختي انها متقبله انها تضايقها وتزعلها ومتاخدش اي رد فعل عشان متخسرهاش عشان هي شايفه ان انا وهي بقينا لوحدنا ومينفعش نخسر اي حد حتي لو هيجي علينا يبقي محصلش خيرررررر
فاطيما……بدموع يا حبيبي انا مقصدتش المعني اللب وصلك ده بالظبط كل الحكايه اني مش عيزاك تنسي ان رامي صاحبك وهي اخته مش عيزاك تنسي ان جلال صاحبك وهي حبيبته مش عيزاكم تحسر ا بعض بسبب كلام عبيط صدر من رهف.
نور……فوقي يا فاطيما فوقي صحابي لو مش هيراعوا صحوبيتي ليهم ويقدروني يبقوا ميلزمونيش انا لو في نفس الموقف صدقيني لو انتي غلطانه مش هسكتلك وعمري ما هخليكي تتمادي معاهم لان كرامتهم من كرامتي
فاطيما…..وانا واثقه انهم اضايقوا ومش هيعدوها رامي وجلال وشهم اتغير بس اكيد مش حابين يتكلموا قدام الكل
ميار….نور خلاص اهدأ عشان خاطري حصل خير انا قولتلكم مجيش كل ده بسببي انا بجد انا اسفه والله لو اعرف ان كل ده هيحصل بسببي مكنتش جيت.
نور……انتي عايزه تضايقيني انتي كمان ايييييه هنبطل نخرج ونشوف بعض عشان رهف
فاطيما….طيب خلاص عشان خاطرنا اهدأ بقي.
ميار….نور انت مش هتعرف كده تسوق وانت متعصب.
ميار….انزل يا نور خليني انا اسوق
نور…..خرج منه تنهيده كلها ڠضب انزلي يلا يا ميار اركبي عشان متتأخريش اكتر من كده
ميار….طيب خلي فاطيما تسوق بدالك.
نور….انا كويس والله يلا انزلي.
ميار….طيب سوق براحه وانا مش هجري عشان انت متجريش ماشي.
نور….تمام يا ميار
نزلت ميار وراحت علي عربيتها.
فاطيما….خليني اسوق انا
نور…..خلاص يا فاطيما بقي انا كويس.
فاطيما….طيب
فضل رامي ساكت طول الطريق مضايق من اللي حصل وعارف ان رهف زعلت الكل.
فضل ساكت وهي قاعده جنبه ساكته وباصه من الشباك لحد ما وصلوا علي الڤيلا ركن رامي وقبل ما رهف تفتح الباب وتنزل
قفل رامي اللوك من جنبه
بصتله رهف بسرعه.
رهف….انت قفلت اللوك افتحه.
رامي…..استني يا رهف عايز اتكلم معاكي.
اتعدلت رهف وبصتله في ايه يا رامي .
رامي…هو انا ممكن اعرف ايه لزوم اللي انتي عملتيه ده
رهف بإبتسامه لا مبالاه
رهف…..ايه اللي انا عملته مش فاهمه
رامي….لا انتي فاهمه كويس يا رهف انا اقصد ايه.
رهف…..بتصنع عدم الفهم لا مش فاهمه واكيد لو فاهمه هرد عليك
رامي….اقصد النمره اللي عملتيها في الاخر يا رهف طريقتك وتلميحاتك الرخمه لميار طريقتك مع نور وفاطيما.
رهف…..وانا قولت ايه انا كنت بتكلم عادي علي فكره و بهزر كمان هو انا مكانش باين عليا اني بهزر
رامي…..ما هي دي المشكله يا رهف ان الكلام الجد بيخرج علي هيئه هزار.
رهف….والله انا كنت بهزر مش عايز تصدقني اوك دي مش مشكلتي انا كنت بتكلم عادي
رامي…..رهفففف اتكلمي بطريقه هاديه عن كده
رهف….عايزني اعملك ايه يا رامي قولت كنت بتكلم عادي وبعدين مالك زعلان ليه ما هما لو شايفين اني قاصده كلامي كانوا ردوا عليا ومستنوش انك تبقي المحامي بتاعهم
رامي….لاخر مره هقولك اتكلمي كويس انا مش المحامي بتاع حد انا بقول اللي شوفته بعيني طريقتك كانت زي الزفت وكنتي قاصده كل كلمه بتقوليها وبيتهيألي انتي شوفتي ان نور اتعصب و استفزتيه بطريقتك
رهف….والله انا شايفه زي ما انت محدش عينك محامي ليهم هو كمان محدش عينه المحامي بتاع ميار.
رامي….ااااه يعني افهم من كده ان مشكلت مع ميار.
رهف….وانا هيبقي مشكلتي معاها ايه ان شاء الله
رامي….مش عارف والله بس طريقتك اللي بتقول كده مع ان البنت لذيذه و جميله واسلوبها كويس مع الكل ومش فاهم انتي مالك ومالها.
رهف……پغضب هو انت بتدافع عنها ليه انت كمان ايه هي عامله فيكم ايه انت تدافع ونور يدافع وجلال يدافع في ايه بالظبط انا مش فاهمه
رامي…..وليه تضطرينا ندافع اصلا عنها ليه تحطيها في دماغك من الاساس ..
رهف…..پغضب وعصبيه عشان بتحب جلااااااال فهمت عشان حاطه عينها علي حاجه مش بتاعتها عشان عايزه تاخد جلال ليها ومش عايزه ولا حابه انه يكون معاها
رامي…..پصدمه لا لحظه بس انتي بتقولي ايه
رهف….ايه عايز تقنعني انك محستش بكده
رامي……اه محستش بكده ولا مره انتي ايه اللي خلاكي. اصلا تقولي كده عملت ايه هي ولا جلال يخليكي تحسي بده.
رهف….جلال معملش لانه مش بيحبها وبيحبني انا بس هي بتحبه وانا واثقه من اللي بقوله طريقتها وكلامها نظراتها ليه هو انت فاكر يا رامي ان سبب مشي ميار من عندهم العبط اللي هي قالته انها حابه تكون لوحدها وتستقر وانها كده او كده كانت هتمشي ومش هتفضل في ضل اختها لا يا حبيبي ميار مشيت لما جلال عرف الكل انه بيحبني مقدرتش تتحمل ومشيت وسابت القصر
رامي…..يعني ايه مش فاهم
رهف…يعني ميار مشيت عشان عرفت ان جلال بيحبني وقالها صريحه قدام الكل انه بيحبني انا هي بقي حست ان كل احلامها راحت ومبقتش طايقه تقعد في وشه وهي عارفه انه بيحبني مقدرتش تعيش معاه في نفس البيت وفضلت انها تبعد.
رامي…..حتي لو اللي بتقوليه ده صح ده يزعلك في ايه المفروض تحترميها
رهف….احترمهاااااا احترمها ليه ان شاء الله عشان حابه تلفت نظره ببعدها و تمثيلها لحالة الحزن اللي هي عملاها دي
رامي…..لا تحترميها عشان بعدت ده علي افتراض يعني ان اللي بتقوليه ده صح وانها بتحب جلال بجد يبقي بجد شابو ليها بمجرد ما عرفت ان جلال اعلنها صريحه انه بيحبك وعرفت ان في حد تاني في حياته وان وجودها بقي مستحيل بعدت ليه شايفه ان بعدها عن القصر لفت نظر ليه متقوليش انها بعدت عشان طول ما هي قريبه الموضوع هيكون صعب عليها ليه متقوليش انها اختارت طريق اسهل وبعدت عشان تنساه وميبقاش في وشها ويبان عليها ووقتها كانت هتظهر بصوره مش حلوه قدامه وقدام الكل لان خلاص اتعرف ان جلال بيحب رهف فا مينفعش يبان عليكي حبك ليه ولازم تبعد.
رهف….عشان انا فهماها من اول مره شوفتها فيها لما سافرت معاهم اول مره بعد ما رجعت كل نظراتها وحركاتها وكلامها كان باين اوي انها بتحبه ووقتها انا سألتها انكرت وقالت لا مش بتحبه وساعتها انا ادتها الامان وقولتلها انها ريحتني لان انا بحب جلال وواثقه انه بيحبني ممكن لسه معترفناش لبعض بس احنا واثقين من حبنا ده يعني كنت عرفتها.
رامي….وليه متقوليش انها حست منك ومن جلال انكم بتحبوا بعض عشان كده انكرت حبها ليه بدل ما تعادبها المفروض تحترميها واحده غيرها كانت فضلت قاعده في وشه وحاولت بكل الطرق تلفت نظره بجد بقربها بدل ما تلفت نظره ببعدها عارفه يا رهف المشكله فين فيكي انتي للاسف با رهف انتي بكلامك ده أثبتيلي انك مش واثقه في نفسك.
رهف…..انا مش واثقه في نفسي
رامي….اه يا رهف وخديها مني كلمه كا راجل مش كا اخوكي
الراجل مننا يا رهف ممكن اوي في موقف زي اللي حصل انهارده ده يخليه يراجع نفسه يخليه يبدأ يقارن بين اللي معاه وبين اللي بعيده عنه طريقتك انهارده تخليه ينفر منك وطريقتها في عدم ردها عليكي هي اللي بجد تلفت النظر انا اهو اخوكي واضايقت عشانها وصعبت عليا لما حسيت انها اتحرجت وخدي بالك يا رهف معلومه بسيطه اوي
احنا الرجاله إعجابنا ولفت نظرنا بيبدأ اول ما البنت تصعب علينا او نحس انها مش حابه تتكلم ومحترمه وجودنا
رهف…..يا رامي بقولك هي متعمده تضايقني عملت نفسها بتكلم اختها عشان جلال يروح وراها وفعلا راح وراها وفضلوا واقفين مع بعض انا لو حابه انكد او اعمل مشكله كان زماني عملت اكتر من كده بس انا عملت زي ما قولتلي وسمعت كلامك وروحت صالحته علي الموقف اللي حصل بينا
رامي…..وللاسف رجعتي تاني بوظتي الدنيا في لحظه وخلينا نكون واضحين اكتر وبلاش نضحك علي بعض انتي مروحتيش تصالحيه عشان حسيتي انك غلطانه وإلا كنتي عملتي ده من بعد ما اتكلمت معاكي وخرجت وسيبتك انتي روحتي تصالحيه يا رهف لما حسيتي بالغيره اول ما شوفتيهم واقفين مع بعض يعني روحتي تقطعي الكلام اللي داير بينهم بحجه الصلح . البنت كانت بتكلم اختها فعلا يا رهف وجلال اللي راح يكلمها ووقف معاها هي لو قاصده تضايقك او قاصده كل الوهم اللي في دماغك كانت نادت عليه وقالتله عيزاك كانت فضلت تتكلم وتهزر معاه من اول ما جات لكن هي معملتش كده وفضلت قاعده مع البنات وبيتهيألي فاطيما نادت عليكي وقالتلك تعالي اقعدي معانا متقعديش لوحدك وانتي اللي مرضتيش.
رهف…تمام يعني ده اعتراف منك ان جلال كان قاصد يضايقني لما قام وراح وقف يتكلم معاها
رامي….لا يا رهف انا مقولتش كده وجلتل مش محتاج يبرر وقوفه مع رهف وكلامه معاها متنسيش ان ميار تبقي اخت ملك اللي هي مرات اخوه متنسيش ان هما بقوا اصحاب يعني بيجمعهم صداقه و بيجمعهم نسب يعني بيكي
من غيرك هما لازم يفضلوا في حياة بعض.
بصي يا رهف انا بيتهيألي قولت كلام كتير وانتي لسه بتقاوحي وانا هسيبك مش هقول اي حاجه تاني. بس هقولك حاجه اخيره تحطيها حلقه في ودنك.
بصتله رهف وهي باين عليها الڠضب
رامي…..يا تظبطي طريقتك وتثقي في نفسك اكتر من كده يا بطريقتك دي هتبوظي اللي بينك وبين جلال ولازم تعرفي حاجه مهمه جلال كبرني ومحاولش يتكلم معاكي عشان انا كنت واقف ونور كمان حاول يتكلم بهدوء رغم اني عارف انه كان ماسك نفسه بالعافيه عشاني يعني اصحابي راعوا انك اختي ومحبوش يضايقوكي بكلامهم
وانا مش هسمح انك تستغلي سكوتهم ده
رهف….رامي انت شكلك ناسي ان انا اختك
رامي….لا يا رهف مش ناسي انتي اللي نسيتي تقريبا انك تقدري وجودي قدامهم بس لازم تعرفي حاجه مهمه اوي لو وجودك في حياه جلال ممكن يخسرني صحابي انا هتصل بجلال واقوله ينهي اللي بينكم لو عايزني انا وهو منخسرش بعض لاني مش هسمح ابدا اننا نخسر بعض بسبب غيرتك علاقتي بصحابي بقالها سنين و العمر مش مضمون اجيب منين سنين تانيه تعوضني وجودهم لكن علاقتك بجلال لسه يادوب بادئه وبيتهيألي بانت اوي انها بادئه غلط يا تراجعي نفسك يا رهف يا متزعليش مني لما تلاقيني عملت اللي قولتلك عليه ونهيت اللي بينك وبين جلال عشان احافظ علي صداقتنا بص قدامه وفتح اللوك من جنبه.
رامي….انزلي
رهف…..بصتله رهف بۏجع وصدمه من كلامه ومقدرتش تنكر انها خاڤت من تهديده وبسرعه فتحت الباب ونزلت جري.
وصل نور تحت بيت ميار ونزل هو وفاطيما .
ميار ….ميرسي يا نور ميرسي يا فاطيما.
فاطيما….علي ايه يا ميار بس
ميار….نور روق بقي وفك مش متعوده عليك كده
نور…..بهدوء انا كويس يا ميار والله
ميار…..فطومتي روقي انتي كمان
فاطيما…..انا كويسه والله يا ميار هو بس نور اللي زعلان مني
نور…..بحب بص لفاطيما بطلي عبط يابت انا مقدرش ازعل منك
ميار…..اكيد ميقدرش يزعل منك انتي عارفه نور طيب و بيحبك قد ايه وانت كمان بلاش تعمل فيها عم العصبي مش لايق عليك علي فكره
نور….بإبتسامه بس يا هبله انتي كمان ويلا اطلعي
ميار….بضحك بقولكم ايه ما تطلعوا شويه.
فاطيما…..نطلع غين انا مصدعه وھموت واروح اخد شاور
نور….سبيها دي دماغها تعبانه يلا يا بت علي فوق خلينا نطمن عليكي ونمشي
ميار…..طيب ماشي هطلع علي طول اهو.
فاطيما….اقفلي علي نفسك كويس وبصيلنا من فوق
ميار….بإبتسامه ماشي وهحدف علي نور مايه.
نور…..طب اعمليها عشان اطلع ارميكي من فوق
ميار…..بضحك بقي عڼيف اوي
فاطيما….بضحك اه مش عارفه ماله انهارده واخد حبايتين جرائه ليه.
ضحكوا التلاته وبعدين سلمت ميار عليهم وطلعت علي فوق واول ما اطمنوا عليها مشيوا
وصلوا الشباب علي القصر واول ما وصلوا طلع جلال علي اوضته
وحاول يبان عادي وحتي امير والبنات متكلموش واليوم عدي.
- يتبع الفصل التالي اضغط على (مملكة احفاد الطوبجي) اسم الرواية