رواية مملكة احفاد الطوبجي الفصل السابع عشر 17 - بقلم اميرة اسامه
دخل جلال الاوضه وبدأ يقلع هدومه ويطلع غيار تاني كان مخڼوق و حاسس انه مش تمام و مضايق من رهف.
سمع خبط علي الباب .
جلال….ادخل
فتح امير الباب وبص براسه من بره.
جلال…..تعالي يا امير.
امير…..لا انا قولت اشوفك قبل ما ادخل حاسس انك مش تمام
جلال كان قاعد علي حرف السرير و بيفك رباط الكوتش
جلال…..انا بخير يا امير.
دخل امير وقفل وراه وبصله
امير…..بقولك ايه انا هقولك كلمتين و امشي انت طبعا عارف اني عمري ما بدخل في علاقه اي حد بس انا عارف الوضع مش تمام عشان كده حابب اقولك كلمتين.
بصله جلال من غير ولا كلمه.
امير……بص يا صاحبي اللي حصل من رهف عارف انه ضايقك وليك حق تضايق و تقفش كمان بس لازم تعرف يا صاحبي ان رهف بتحبك وانت اكتر حد عارف سبب تصرفاتها دي كلها رهف بتغير عليك يا جلال وانا وانت عارفين ده كويس كل اللي حصل ده بسبب وجود ميار.
جلال….بهدوء انت مصدق اللي بتقوله ده يا امير
امير…..ليه انت مش مصدقه يعني مش واضح قدامك انها بتغير عليك من ميار.
جلال….لا واضح بس مش ده اللي اقصده.
امير…..امال ايه اللي تقصده يا جلال
جلال…..اللي أقصده ان ده مش حل يا امير ميار مش مجرد واحده من صحابنا ممكن أقطع معاها بعد ما علاقتي برهف تبقي رسمي ميار هتفضل موجوده يا امير عشان بينا نسب هتروح و هتيجي علي اختها متنساش ان ملك شويه و هتولد واكيد ميار وجودها هنا في القصر هيبقي دايم ممكن يجي عليها وقت وتفكر انها ترجع تاني ميار اخت مرات اخويا يا امير يعني علاقتنا لو فرضا اتقطعت كا صحاب عشان خاطر رهف لا يمكن تتقطع من وجود النسب فا ده مش حل يا امير مش حل خالص فا مش معقول كل ما هتشوف ميار هيبقي ده اسلوبها وتبقي دي طريقتها مش هنقضي وقتنا في مشاكل وخناق وانت اكتر حد عار اني مليش في الجو ده خالص ومستحيل اقدر اعيش فيه.
امير….عارف يا جلال بس كل اللي اقصد اقوله ان رد فعلها ده غيره وحب ليك فا مش حابب انكم تقفشوا علي بعض ممكن تتكلم معاها بهدوء.
جلال….اتكلمت كتير يا امير وبعدين انا في حاجه مش قادر افهمها المفروض انها تغير وتضايق لو كان في حاجه من ناحيتي لميار يعني كنا مرتبطين كنا مخطوبين اي حاجه تخلي دافع الغيره يكون موجود
امير….بس هي حاسه ان ميار بتحبك يا جلال.
جلال….اديك قولت حاسه مش متأكده وبعدين هي عايزه ايه لو فعلا حاسه او حتي متأكده قرار ميار في البعد من القصر المفروض يطمنها ويريحها مبقيناش نشوف بعض طول الوقت ولا هي بتيجي كتير ولا حتي بتبات كل فتره يعني هي لا شايفه مني اي تصرف يخليها تشك ولا شايفه من ميار حاجه فا ليه النكد والنكش والخناق اللي هي بتعمله دي هيخليني ازهق وانا بالفعل بدأت أزهق.
امير….لل صلي عالنبي كده وبلاش جنان واحسن حاجه عملتها انهارده انك سكتت عشان لو كنت دافعت عن ميار كان زمانها شاطت و ولعت اكتر.
جلال….خلي بالك انا مرضتش ارد علي ميار مش عشان متولعش او تغير اكتر زي ما انت متخيل انا ورحمه ايمن يا امير اللي منعني عن رهف هو رامي ولولا وجود رامي معانا كنت رديت عليها وعرفت اسكتها وكنت هحرجها قدام الكل كمان نور انا حسيت انه قلب بجد ولو كنت انا اتكلمت هو كانةسخن اكتر وكان وقتها الدنيا هتولع وهتبقي مشكله لازم تعرف ان مهما كنا قريبين من رامي ومهما هو شايف ان رهف غلطانه بس هي في النهايه اخته ممكن ميقبلش عليها ان الكل يطلع فيها
امير….لا بس رامي انا عارف انه اضايق من طريقتها واسلوبها
جلال….عارف وحس ان نور قلب وعارف اني اضايقت هو كان محروج من طريقتها بس حتي لو هيطلع عينها مش هيعمل كده قدام الكل
امير…..اكيد فاهم طبعا
جلال…..المشكله كمان انها جات صالحتني وانا عارف انها تعمدت تصالحني عشان شافتني واقف مع ميار و ملحقناش تقوم جايه وتعمل موقف اۏسخ من اللي قبله رهف خرفت و طاحت في الكل يعني مش ميار بس قفشت في نور وبعدها قفشت بكلامها في فاطيما
امير……ما انت كمان يا جلال غلطان رايح تقف مع ميار قدامها.
جلال….بعصبيه بسيطه وانا هاخد أذنها با امير انت كمان ما قولتلك هي عارفه ان مفيش حاجه من ناحيتي لميار فا تضايق ليه لما اقف معاها انا مش مجبر يا امير امشي علي دماغ رهف وطول ما انا مش بغلط و مراعي ربنا فيها يبقي مش من حقها تضايقني او تضايق اي حد
انت اكتر حد عارف يا امير اني عمري ما حبيت ولا ارتبطت بأي بنت خروجتنا وسهرنا وحتي صحابنا طول عمرهم صحاب وعمري ما كان ليا علاقه بأي بنت ابان اني صايع وخارب الدنيا بس انا باجي عند النقطه دي ومبقدرش اتخطي حدودي مبقدرش اعشم حد بيا واخلع واقول اني كنت بتسلي وده اللي مموتني من ناحيه ميار يا امير انهارده لما شوفتها حسيت كأن حد جاب سکينه ضربها في قلبه نظراتها و رعشه صوتها لما شافتني وسلمت عليها مۏتوني
عينها اللي كانت بتحاول تخبيها عن عيني عشان متتوجعش قتلتني فكرة اني ممكن اكون السبب في ۏجعها عشان طريقتي معاها كانت كويسه مضيقاني يا امير كان لازم اقف معاها واكلمها كان لازم اقولها كلام كويس يراضيها كان لازم احسسها ان زعلها وغيابها عن البيت فارق معايا زي ما هو فارق مع الكل
امير….انت قولتلها انك عارف سبب مشيها من القصر
جلال….لا طبعا مقدرتش ومحبتش اني أحرجها و الغبطها اكتر ماهي متلغبطه كل اللي قولته اني حاسس اني زعلتها من غير قصد اعتذرتلها وطلبت منها تسامحني لو كنت ضايقتها وانا مش حاسس
امير….طيب وهي قالتلك ايه
جلال…..قالتلي انها مش زعلانه مني وانها كانت حابه تبعد عشان تحس انها احسن وتستقر وإلي حد كبير حسيت ان كلامي فرق معاها بس كالعاده جات رهف وطلبت منها تسيبنا لوحدنا وحرجتها
امير….وطبعا انت شوطت في رهف بعد ما ميار رجعت علي التربيزه عشان كده هي مكانتش طيقاها
جلال….بالعكس والله مش هكدب عليك كنت هعمل كده بس هي عيطت واعتذرت ومقدرتش اجي عليها وده اللي هيجنني طريقتي معاها كانت كويسه ليه تيجي تاني وټحرق دمي وليه تضايق ميار .
امير…..بص حصل خير عدي الحوار ولو حابب تتكلم معاها و تعاتبها اعمل كده بس مش انهارده خليها يوم تاني اكيد رامي عاتبها انا واثق
جلال….مينفعش يا امير انا مش هتخانق بس لازم اتكلم لو عديت الحوار هتفكر ان اللي حصل كان عادي رهف لازم تتغير وتفكر في طريقتها وفي اللي بتعمله انا بقولك بدأت اتخنقت ودي مش حاجه حلوه يا امير عندك فرح اهي هي وفاطيما بيتهيألي بقوا صحاب اكتر من الاول بكتير وميتهيأليش انها بتغير منها ولا بشوف ده في عينها ولا في طريقتها.
امير…..لا لا استني
مين قالك يمكن ده مبقاش يحصل بس لو تفتكر اول ما ارتبطت بفرح والكل عرف زعلنا من بعض زعل كبير مره او اتنين مره فيهم لما فاطيما كلمتني وهي بتخلص شغل هنا واهلها كانوا في امريكا ومكانتش عارفه توصلهم وكانت مسافره وقتها انا قولتلها لو كنت مجهز نفسي كنت سافرت معاها
ولما حكيت قدام فرح عادي فرح قومت الدنيا مقعدتهاش اضايقت وقالتلي الوقت عايز تسافر ما انت طول عمرك بتهرب من امريكا عشان مامتك مش هكدب عليك يومها فرح كأنها اداني بسکينه ووجعتني و وقتها روح اللي ادخلت لان ده حصل قدامها
و زعقتلها جامد و طلعتها علي اوضتها وبعدها فرح جات واعتذرت وصالحتني عارف انها كانت غيرانه بس اتوجعت بس كمان عدتلها اللي حصل لاني عارف ان ده لا اسلوب ولا طريقه فرح ومره تانيه لما فاطيما كانت مسافره و روحنالها كلنا و وصلناها للمطار فرح جات معايا بعد ما اتصالحنا وهي اللي قالتلي روح وانا هاجي معاك وانا مش مضايقه وهي في موقف صعب لازم تقف جنبها بس انا كنت واثق ان فرح بتغلي من جواها وحبت تعمل انها تمام عشان بس تحسسني انها خلاص مش هتعمل اي مشكله تخص فاطيما
اللحظه اللي حسيت ان فرح أتغيرت و شالت فعلا فكرة الغيره من جواها من ناحيه فاطيما لما رجعت هي ونور و روحنا جبناهم من المطار وكانت مڼهاره حسيت ان فرح صعبت عليها فاطيما بجد ومبقتش شايفه غير انها لازم تقف جنب صاحبتها واختها ونسيت علاقتي بيها تماما والوقت زي ما انت شايف الدنيا تمام بينا .
جلال…..عارف يا امير بس المشكله ان انت وفاطيما كان في بينكم حب وارتباط الكل كان عارف بيه يعني غيرة فرح كانت في محلها لكن رهف ملهاش مبرر والمشكله انها مش بتيجي علي نفسها عشاني زي ما فرح بتعمل
امير…..يا جلال صوابعك مش زي بعضها واحنا كل واحد ليه طبع الشعور الواحد اللي ربنا خالقه جوانا زي الغيره مثلا ردود افعالنا عليه مختلفة مفيش حد فينا بيدي نفس رد الفعل هتلاقي اللي بيغط علب نفسه ويتحمل هتلاقي اللي بيعمل نفسه بارد وهو من جواه بيغلي هتلاقي اللي يعمل مشكله وزعل بس بسرعه يراجع نفسه زي ما فرح عملت هتلاقي اللي يبتسم وهو عينه بتقول ان انفجاره علي تكه وهتلاقي اللي زي رهف غيرتها واضحه وردود افعالها واضحه بتغلط و اوقات ممكن تخبط في الكل من غير ما تحس يعني كلنا مش زي بعض يا صاحبي وبعدين
انتوا مفيش بينكم اي مشاكل يعني لازم تعديلها وتاخدها براحه لحد ما الدنيا تتظبط معاكم انت بس اهدي كده واتعامل معاها كأنها بنتك الصغيره مش حبيبتك اتكلم معاها بهدوء فهمها عرفها اللي بيزعلك واللي بيفرحك عرفها انها ضايقت صحابها وهما ميستاهلوش منها كده فاهمني يا جلال.
ابتسم جلال وبسرعه قلب تافهه
جلال…..ايه ياض العقل ده كله اللي يشوفك وانت بتتفق مع تقي علي مقلب في ابوك ميشوفكش الوقت.
امير….بضحك لا بقولك ايه انا وقت الجد اعجبك بس وقت التفاهه عندي وقت مقدس لا يمكن اقدر ابعد عنه
جلال…..هتعمله امته صحيح
امير…..بكره ممكن خلينا نشوف وقت مناسب نروق عليه
جلال….ربنا يستر ومنضربش
امير…..لا جمد قلبك كده معايا
جلال….ما نكسل با جدع المقلب ده بدل ما تقلب غم
امير…..بضحك لا بقولك ايه انا بقالي ساعه بتكلم عن علاقتك برهف وازاي تكون هاديه بس لو علاقتك بيها هتخليك تبقي عاقل انا اللي هقولك سيبها
جلال……ونجيب منين العقل يا عيله مجانين يلا ياض اتكل عايز انام.
امير…..بضحك ماشي يا عم روق بقي كده هااا وكلمها قبل ما تنام
جلال….ماشي يا حنين
امير….بحب ابتسم يلا تصبح علي خير يا صاحبي
جلال….وانت من اهل الخير.
خرج امير لقي فرح واقفه قدام اوضتها وماسكه ايدها وبتكلم نفسها .
فرح……ليه كده طيب انا عملتلك ايه ينفع اللي عملتيه في ايدي ده طيب يرضيكي امۏتك هتتبسطي يعني لما ادوس عليكي وانتي صغيره كده.
رفع امير حاجبه كانت مدياله ضهرها و واقفه بعيد عن اوضتها
قرب منها ووقف وراء ضهرها
امير….انتي بتكلمي مين يا فرح
صړخت فرح وبسرعه حطت ايدها علي بوئها عشان محدش يسمع
فرح….حرام عليك وقفت قلبي انت جاي منين كده
امير…..وهو رافع حاجبه وبيبص علي اللي في ايدها كنت عند جلال المهم انتي واقفه كده ليه وبتكلمي مين اټجننتي خلاص.
فرح……ببراءه بص ايدي
امير…..يا نهار اسود ايه اللي عمل في ايدك كده.
فرح…..مسكت ايده وحطت من بين صوابعها نمله علي ايده بكلم النمله بص عملت فيا ايه.
امير….بضحك انتي واقفه تكلمي النمله بجد
فرح….قرصتني جامد بص صغيره ازاي وعملت ايه في ايدي
امير…..وواقفه تتناقشي معاها تموتيها ولا لا
فرح….بإبتسامه صعبت عليا عشان صغيره بس بعرفها غلطها.
امير…..دي لازم ټموت كده يا قلبي مش تكلميها.
فرح……انت بتعمل ايه حرام عليك هي قدك مۏتها
امير….بضحك انتي هبله يا فرح ما نروح نجيبلها بيت وسرير وتاخديها معاكي الاوضه تربيها
فرح….انت بتتريق عليا انا قلبي طيب مش زيك يا مفتري
امير…..انتي كنتي فين وريني ايدك
فرح….مدت ايدها ليه انا كنت تحت في المطبخ كنت عايزه اشرب نسكافيه قبل ما انام لقيت بسكوت حلو اوي وتقرببا النمله جات معايا من تحت توصلني
امير…بضحك واهب غدرت بيكي وقرصتك.
في الوقت ده خرج سالم من الاوضه بتاعته حس انه سمع صوت صړيخ وبعدين سمع صوت كلام فا خرج لقاهم واقفين وامير ماسك ايدها.
رفع حاجبه وقرب منهم.
سالم…..انت بتهبب ايه يا ابن مراد مع اختي.
ساب امير ايدها بسرعه وهو بيضحك وبعدت فرح خطوه لوراء وهي محروجه وخاېفه من سالم
امير…..بضحك طبعا لو قولتلك ان في نمله قرصتها وحلفتلك مش هتصدقني.
سالم…..نمله يا ابن مراد ده انا هنفخك حطتلها قطره ولا لسه ياض.
فطس امير من الضحك وابتسمت فرح ووشها احمر.
فرح….والله يا سالم في نمله قرصتني بجد وهو مۏتها.
سالم…مۏت ايه يابت
فرح….بإبتسامه النمله والله بص ايدي
بص سالم لايدها ورفع حاجبه پصدمه وبص لامير
سالم….ولا انت قرصتها ياض.
امير….بضحك يا عم هو انا نمله والمصحف ما جيت جنبها
سالم…..امال كانت بتصرخ ليه انا سمعت صوت.
فرح…..بضحك ايوه انا اللي صړخت بس كنت واقفه اكلم النمله وبعاتبها وهو جه يشوفني بكلم مين وخضني فا صړخت
سالم…..بتاعتبي النمله ولا يا امير انتوا مسطبحين في الخروجه ولا ايه.
امير….بضحك والمصحف ما حصل بس عشان تصدقني والله خرجت من عند جلال لقتها واقفه بتكلم النمله وتقولها ولما امۏتك هتزعلي.
سالم……الاستروكس خارب البلد يا ابني.
فرح….بضحك بقي كده قلبت عليا في ثانيه
سالم…..بتكلمني النمله يلا يا هبله روحي علي اوضتك واغسلي ايدك بمايه عشان متوجعكيش.
ويكون في علمك لو خرجت لقيتك واقفه مع الواد ده تاني في نص الليل هجرسكم.
فرح…..بضحك تجرس اختك يا سالم ده انا حبيبتك
سالم….وانتي. من اهل الخير يا قلبي
فرح ….تصبح علي خير يا امير
امير…..طب ايه مفيش تصبح علي خير زي بتاعت سالم.
مسكه سالم من قفاه ورفع حاجبه
سالم….ادخلي جوه عشان في حجات هتحصل مينفعش تشوفيها.
فرح….ب ضحك طب خلاص حقك عليا انا سامحه
سالم….علي اوضتك يا بت
دخلت فرح بسرعه وهي بتضحك
امير…..وحياة امك يا سالم
سالم….ده انا هنفخك
امير…..يا جدع عيب ده انت هتبقي اب هناديلك ابويا وربنا
سالم……عليك وعلي ابوك
فتح مراد علي صوت الدوشه وشافه وهو ماسكه من قفاه.
مراد……بتقول ايه يا واطي
سابه سالم بسرعه وقرب من مراد باسه من خده الشمال وبعدؤن اليمين
سالم….حبيبي يا كبير معلش قلقناك شكلنا.
امير….بضحك بقولك ايه يا مراد سالم كان بيشتمني انا وانت
بصله مراد وهو رافع حاجبه
سالم….بضحكه تضحك طب انا راضي زمتك انت ربيت ابنك
مراد …محصلش هو مشافش تربيه اصلا
سالم….طيب في واحد مترباش يبقي صادق تصدق اني اشتمك ده انت حبيبي
مراد…..بهمس طب وودني اللي سمعتك يا واطي
سالم……محصلش انت مسمعتش كويس وشكلك كنت نايم ولا تكون كنت بتعمل حاجه كده ولا كده وقلقناك.
امير كان مېت من الضحك
مراد….ضربه في كتفه ما تحترم نفسك يا ۏسخ وانا زيك
سالم…..وهو بيعدل هدومه وبيقف بثقه ومتبقاش زيي ليه إن شاء الله ده انا رافع راسكم ديما وخاربها و لا انت راحت عليك بقي ولا ايه حكايتك
مراد…..قطع لسانك انا مراد الطوبجي يا ۏسخ
سالم…..بضحك مش شايفك بقالي فتره يعني اعتزلت الملاعب ولا ايه
مراد…..انا علي طول في المعلب يا واطي
امير…بضحك متصدقهوش ده قاعد مريح علي دكة الاحتياطي من فتره
مراد…..ياكش بس انت لما تتجوز تقوملك قومه وترفع راسنا
سالم….اتلم ياض انت بتكلم مراد الطوبجي اللي خاربها قرب شويه من ودنه بهمس لكن مسموع مسيطك انا اهو قدام ابنك بس بردوا لو في حاجه كده كده ولا كده قولي انا ستر وغطي عليك
مراد….حاجة ايه يا شويه غجر احنا جامدين اوي
سالم…..بضحك طول عمرك يا باشا انا بس بطمن لا تكون المسائل مريحه كده ولا كده
مراد….بضحك والله لا انت ولا هو شوفتوا تربيه غور ياض منك ليه علي اوضتك.
امير….بضحك هخلع انا بدل ما يقلعلك هنا وسط الطرقه ابويا وانا عارفه الاثبات عنده عملي
سالم…..بضحك تفتكر لا بس عملي ايه احيه انا هخلع احسن يقفشني.
جريوا الاتنين من قدامه وهما بيضحكوا وقف مراد يكلم نفسه
مراد….قال المسائل ريحت قال واللي جاي في السكه ده يا ابن الكلب جايبه بالذكاء الاصطناعي
والله ما تعرفوا تيجوا نصي حتي
راح علي اوضته وهو بيضحك عليهم.
جلال….بهدوء طيب ممكن تبطلي عياط شويه.
رهف…..انا عارفه انه بيحبك وعارفه ان انت والشباب بتفرقوا جدا مع رامي بس مش لدرجه انه يزعقلي ويقولي اللي قاله ده.
جلال…..رهف انتي عارفه انك غلطتي ورامي حس ان الكل زعل وده طبيعي يكون رد فعله معاكي ولا ايه.
رهف…..جلال انا مكنتش اقصد صدقني ولما نور رد عليا انا كنت برد عليه وانا بضحك وواخده الموضوع عادي بس هو قلب
جلال…..والمفروض لما شوفتيه قلب او حسيتي انه خد الموضوع بجد توقفي كلامك ده بس انتي معملتيش كده خبطتي فيه وفي فاطيما وميار وانا واثق ان لو كانت فرح ولا جنه اتكلموا كنتي هتخبطي فيهم ومش هيهمك زعل حد
رهف….انت بتقول ايه لا طبعا مكنتش هعمل كده انت عارف اني بحبهم
جلال….يعني افهم من كلامك انك مبتحبيش فاطيما
رهف….ولا كده كمان انا كنت بهزر والله بس مش عارفه ليه انتوا فهمتوني غلط
جلال….لا يا رهف مكنتيش بتهزري ولو كلامك كان فعلا هزار مكانش حد فينا فهمك غلط وبعدين بلاش احنا يا ستي اخوكي اهو اقربلك من اي حد هو كمان اضايق ولاحظ واتكلم معاكي يعني مش احنا بس لازم تعترفي يا رهف بغلطك مش عيب علي فكره العيب هو اننا نزعل حد مننا ويخصنا والمفروض ان زعله يهمنا ويفرق معانا
رهف…..انت عارف يا جلال اني بغير عليك
جلال….الغيره ليها حدود يا رهف ومينفعش تغيري طول ما انا مصدرش مني اي حاجه تضايقك
كمان ميار ليه بتيجي عليها كده البنت كويسه وطيبه ومش بتغلط في اي حد وعمري ما شوفتها اتعمدت تضايقك
رهف…..بدموع انا اسفه يا جلال بس انا مكنتش مظبوطه اصلا وكان بقالنا يومين زعلانين من بعض ونفسيا مكنتش احسن حاجه
جلال….ماشي يا ستي وانا مصدقك بس لو بجد شايفه ان تصرفك كان غلط يبقي لازم تصلحيه.
رهف…..اعمل ايه
جلال….تعتذري يا رهف تراضي اللي زعلتيهم منك وده اكيد مش هيقلل منك ابدا بالعكس هيكبرك و الاهم هننهي الخلاف اللي حاصل ونبقي كلنا كويسين مع بعض.
رهف…..حاضر يا جلال انا بكره هكلم فاطيما وهكلم مور واعتذرلهم لان بجد مكنتش قاصده ازعلهم واكيد محبش انهم يزعلوا مني.
جلال…..وميار قبلهم يا رهف.
رهف…..جلال انا مليش علاقه اوي بميار ومزعلتهاش انا كنت بتكلم عادي
جلال….لا يا رهف اصلا سبب المشكله دي هو طريقة كلامك مع ميار يعني حمقه نور وزعله وزعل فاطيما وزعل الكل كانت بدايتها تخبيطك في ميار ولازم تراعي ان البنت سكتت مردتش خدت الموضوع بهدوء واكتفت بإبتسامه وعايز اقولك يا رهف حاجه مهمه لو حد تاني غير ميار عملتي معاه كده مكانش هيسكت عندك جنه مثلا مستحيل تدوسيلها علي طرف وتسيب حقها تشيلك فوق راسها طول ما بتحترميها لكن يوم ما تيجي عليها وتحرجيها قدام الكل زي ما عملتي مع ميار صدقيني لا هتفكر في صداقه ولا صحوبيه ولا علاقتنا ببعض ولا هتعمل حساب اخوكي ولا حسابنا كلنا
مش هترتاح غير لو حست انها جابت حقها حتي لو الكل هيزعل هي مش بياعه بس ده طبعها
فرح مش عارف بصراحه ايه رد فعلها هتفكر انها تعدي عشان هو عمل حساب رامي والكل ولا هتاخد حقها فاطيما وبصراحه انا استغربت انها مردتش عليكي حتي بهزار يمكن فاطيما اللي كنا عارفينها زمان وقت ما كان مامتها وبباها عايشين كانت ممكن ترد بس هي طباعها اتغيرت و هديت لما ماتوا واحمدي ربنا ان طباعها اتغيرت وإلا كانت زعلتك وزعلتوا من بعض .
الموقف ده لو كان حصل مع رامي بدل نور وبدلنا الادوار انتي عارفه اخوكي مبيتكسفش ومش بيعتمد اي حاجه ولسانه طويل كان هيزعل فاطيما بس نور علي قد ماهو اتعصب بردوا مسك نفسه هشام وامير نفس الوضع زي رامي مش بيعتمد ا اللي بيفكر يقولهم كلمه بياخدوا حقهم وقتي اما انا بيتهيألي انتي عرفاني كويس نسخه عنهم ولو انتي حد تاني يا رهف مكنتش سكت اللي منعني هو رامي وانتي بردوا محبتش اضايقك قدام الكل واكبر الموضوع.
فا انتي غلطتي يا رهف ولازم تعترفي بغلطك وتصلحيه.
رهف…..يعني انت ايه اللي يرضيك يا جلال.
جلال…..مش اللي يرضيني انا يا رهف اللي يرضي اصحابي والناس اللي مني صالحي فاطيما وميار ونور اعتذري وقولي انك مكنتيش تقصدي انك كنتي بتهزري انك كنتي مضايقه وهزارك كان تقيل قولي اللي تقوليه بس راضيهم يا رهف الكل بيحبك بلاش تزعلي حد منك
رهف….بتنهيده من بين دموعها حاضر يا جلال هعمل كده
جلال…..بإبتسامه وهدوء رهف اللي انا عارفها ميتهيأليش انها هتعمل غير كده
رهف…..بدموع بس انا مش هكلم رامي ولا هصالحه عشان هو اللي زعلني وهو اللي بيقولي انه هيقولك تبعد عني
جلال…..بضحك يابت بلاش عبط انتي عارفه رامي دماغه طايره منه هو كان بس حابب يفوقك ويحسسك بغلطك رامي بيحبك متزعليهوش منك وبعدين يا ؤهف هو انا لو عايز اكمل او ابعد هستني حد يقولي اعمل ايه ومعملش ايه متبقيش عبيطه وبطلي عياط بقي
رهف…..يعني مش زعلان خلاص
جلال….لا ياستي مش زعلان خلاص بس عشان نكون متفقين وافتكري كلامي ده كويس اكيد مش قاصد بيه اني اهددك انا بس بعرفك اللي هيحصل لو اتكررت تاني يا رهف وزعلتي حد وخصوصا ميار اديني بقولهالك وعارف انك هتضايقي بس لازم اقولها صدقيني هنزعل مع بعض
ومش بقولك ميار بالذات عشان اضايقك ياريت دماغك متروحش لبعيد انا عارفك انا بقولك ميار بالذات لان انتي حطاها في دماغك والبنت في حالها فهمتي
رهف….حاضر يا جلال اي اوامر تانيه
جلال…..بأبتسامه لا ياستي وبلاش تعتبريها اوامر ده رجاء وطلب ويلا بقي امسحي دموعك وروحي نامي كفايه سهر
رهف…..حاضر انت هتنام
جلال….اه مش قادر خلاص فصلت الصبح لو مصحتش هلاقي الباشا داخل عليا الاوضه جايبني من قفايا.
رهف….بإبتسامه لا خلاص يلا روح نام
جلال….ماشي يا قلبي يلا تصبحي علي خير
رهف….وانت من اهل الخير يا حبيبي باي
جلال….باي
في صباح يوم جديد صحي الكل راح علي شغله وبعد ما مريم عرفت من الدكتور جنس البيبي بتاع تقي بسرعه اتصلت بالتيم بتاع التجهيزات للحفله عشان ينجزوا كل حاجه بسرعه لان كان تاني يوم الاجازه ولازم يعملوا الحفله في اليوم ده.
بدأت تتصل بكل اللي تعرفهم وتعزمهم رباب وكاريمان والبنات اصحابهم وخلت جلال وامير يساعدوها واتصلوا هما كمان بأصحابهم حبت تفرح شمس وخدت رقم صفيه من سالم. اتصلت عليها.
وحبت تفرح زيد وصبا و طلبت من منذر يعزم چورچ منها يتبسط ويغير جو ومنها زيد يتبسط لانها عارفه ان زيد هيفرح بوجوده.
فكرت في والده تقي اتصلت بمراد ومراد رحب بالفكره عشان تقي تكون مبسوطه لكن للاسف والدتها قالت لمريم لو قدرت اجي هاجي بلغت مراد بردها كان حزين عشان تقي و طلب من مريم متقولهاش عشان متزعلش
اتصلت مريم بزهره عشان تاخد منها رقم فريده وتعزمها زهره قالتلها هي هتكلمها وفعلا كلمتها وفريده قررت انها تروحلهم بدري وتعملهم كلهم الميك اب وتخليهم زي العرايس .
اتصل منذر بعاصم وعلي وعزمهم
كان مشارك مريم غي المهمات اللي صعب هي تعملها.
خلصت مريم مهمتها و عزمت الكل والتيم كان بدأ يجهز الفكره وقال لمريم انهم هيكونوا عندهم من عشره الصبح عشان يلحقوا يجهزوا كل حاجه قبل بدايه الحفله بكره وجات في دماغها فكره للبس اللي هيلبسوا و فكرت انهم كلهم يلبسوا ابيض اتصلت بصمم كانت تعرفه وطلبت منه فساتين لونها ابيض للبنات كلهم نفس الشكل عشان لما يتصوروا وهما حوامل جنب بعض يبقي شكلهم حلو مكانتش عارفه المقاسات فا قالها انه هيبعت حد من التيم بتاعه بسرعه ياخد مقاسات الكل اتصلت بيهم مريم وبلغتهم ان في حد هيجي ياخد مقاستهم .
واخيرا خلصت كل حاجه وراها بالنسبه للحفله واتمنت كل حاجه تجهز بسرعه زي ما هي بتفكر.
……………….
علي الساعه تسعه شغل فريده كان خلص وقرر عاصم يلاعبها شويه وصل قدام السنتر واتصل بيها .
فريده…..بهدوء وابتسامه الو ايوه يا عاصم.
عاصم…..بصوت باين عليه الخۏف فريده مليكه كلمتك او تعرفي عنها حاجه.
فريده…..پخوف اټصدمت لا انا كلمتها الصبح في ايه يا عاصم مليكه مالها
عاصم….مليكه مش في الڤيلا وكتبت ورقه قالت انها رايحه لفريده يعني خرجت عشان تجيلك.
فريده…..پصدمه انت بتقول ايه مليكه ايه اللي هتعرف تجيلي انت فين انا جيالك
عاصم….مقدرش يمسك نفسه وفضل يضحك طب استني بس.
فريده…..بصمت دام ثواني وهي بتاخد نفسها وايدها علي قلبها انت بتضحك عاصم انت كنت بتهزر صح.
عاصم…..بضحك من غي رما تتعصبي اه بهزر واسف والله انا متوقعتش انك تصدقيني
فريده….بعصبيه علي فكره بقي ده مش هزار وامشي بقي متتكلمش معايا تاني.
قفلت في وشه وهي مټعصبه بجد وهو
فضل يضحك.
مليكه……بشقاوه قفلت
عاصم….عاجبك كده اعمل فيكي ايه اهي قفلت وشكلها زعلت مني ومش هتصالحنب ولا انا ولا انتي.
مليكه…..بضحكه جميله انا مش ليا دعوه.
عاصم…..ضحك ورفعلها حاجبه نعم مش انتي صاحبة المقلب بتبعيني يا لوكا بقولك ايه هندخلها بس انتي هتسبقيني انا قلقان منها.
مليكه….بإبتسامه ديدا طيبه مش هتعمل حاجه لما تشوفني
عاصم….انتي شايفه كده خلاص يلا نجرب حظنا.
مليكه…..طيب هات الورد انا هديهولها.
عاصم….اتفضلي يا ستي يلا بينا.
نزل عاصم وسال مليكه نزلها وراحوا علي السنتر جوه دخلوا وطلعوا علي فوق البنات قالوله انها في مكتبها
طلع وبص لمليكه وهو بيضحك وبيحط صباعه علي بوئه.
عاصم….ششششش بطلي ضحك بقي دي هتقتلنا.
مليكه…..حاضر.
خبط عاصم وفتح
لقاها واقفه قدام المكتب وسانده ايدها الاتنين علي المكتب وباين عليها انها مټعصبه
عاصم….بضحك مجربتكيش انا لسه في العصبيه لو هتحدفي بحاجه قوليلي عشان اجري.
بصت فريده لمليكه بعدم تصديق.
فريده …انت اللي قولتيله يا لوكا يعمل كده.
ضحكت مليكه وحطت ايدها علي بوئها وهي بتضحك وبتهز راسها.
فريده….كده يا لوكا خوفتيني والله اخاصمك بقي ولا اعمل ايه الوقت.
مليكه….لا خلاص سوري يا ديدا
عاصم…..بشقاوه وانا كنان سوري يا ديدا.
ضحكت فريده بغيظ وقامت وقفت وبصتله
فريده….انت متتكلمش معايا خالص بجد
عاصم….بضحك طيب انا نالي بس هي اللي صمتت اعمل فيكي مقلب انا متقوعتش اصلا تصدقي
فريده….طيب هي صغيره لكن انت يا عاقل يا كبير تعمل فيا كده.
عاصم….بإبتسامه جميله قرب منها ومسك كف ايدها بحب باسه بهدوء وبعدين بصلها عندك حق انا اسف والله سماح بقي بس قلبك طلع ضعيف كده ليه
فريده….صدقتك والله
عاصم….بغمزه ممثل شاطر يعني دخلت عليكي ها
فريده….والله صدقتك يا عاصم
فريده….حقك عليا يا ستي هي السوسه دي اللي حرضتني عليكي.
فضلت مليكه تضحك وهي حطها كفها الصغير علي بوئها.
فريده….ماشي يا لوكا حسابنا بعدين.
قربت منها مليكه ومدت ايدها بالورد
مليكه…..طيب هصالحك يا ديدا
ابتسمت فريده خدت منها الورد وضمتها بحب.
فريده……رعبتيني عليكي يا قلب ديدا.
عاصم…..احنا جايين ناخدك هنروح ناكل ايس كريم بسرعه وهنرجعك علي طول انا عارف انك هتروحي بدري بكره للبنات
فريده…..عشان عيون لوكا موافقه طبعا
مليكه….طيب يلا بقي انا عايزه ايس كريم
فريده….يلا يا عمري
عاصم….طب ايه صالحتيني
فريده….بإبتسامه عشان خاطر لوكا بس اعمل حسابك لما نكون لوحدنا هاخد حقي
عاصم…..بإبتسامه جميله وانا موافق.
فريده….ماشي يلا قدامي.
ضحك عاصم وخرجوا التلاته مع بعض.
اما في قصر الطوبجي كانوا قاعدين كلهم بعد العشاء بيتكلموا عن الحفله بص امير لتقي وغمزلها ابتسمت تقي وهزت راسها بمعني جاهزه
- يتبع الفصل التالي اضغط على (مملكة احفاد الطوبجي) اسم الرواية