رواية مملكة احفاد الطوبجي الفصل الثامن عشر 18 - بقلم اميرة اسامه
في قصر الطوبجي بعد العشاء
كان الكل متجمع.
مريم….كانت واقفه بتبرق بعينها لكل الشباب وهي ماسكه فرشه شعر في ايدها وبتهددهم بيها وشكلها يضحك انا قولت خلاص
الشباب كلهم هيلبسوا ابيض يعني هتلبسوا ابيض تيشرت او قميص والبنطلون كمان.
جلال…..بضحك طب انا معنديش بنطلونات بيضه عندي شورت ينفع
مريم…..اه انت طالع الساحل صح بنهرج احنا عايز تبوظلي الحفله وتضيع مجهودي لا بقولك ايه
نادر….بضحك متعصبهاش اجري بسرعه انت الوقت
مريم…..انا بلطجيه او يغرك اني شكلي كيوت
جلال….بضحك مين دي اللي كيوت لا انتي فاهمه غلط يا جعفر
مريم…..بصت لنادر شايف
نادر….ماهو كله منك
راجح….بضحك انت بتعصبها ليه قالتلك ابيض تبقي تلبس ابيض ماهي حاكمه عليا انا كمان وسمعت كلامها.
مريم….يالهوي عالقمر حبيبي انت والله
جلال….بضحك جوزك بيتشقط ياروح
روح….بضحك ملكش دعوه انا راضيه.
مريم….كركر كووووور اتكبس بقي
جلال…..بضحك ايه كركر كوووور دي.
نادر…..دي لغه جعفر ايش فهمك انت.
مريم….جلال انا قولت اللي عندي هتلبس بنطلون ابيض يعني هتلبس بنطلون ابيض.
جلال….يادي النيله عليا بقولك معنديش طب بصي اقولك علي حاجه لو ربنا كرمني وصحيت بدري بكره هروح اشتري واحد والله وعد
مراد….علي فكره يا جلال انت عندك واحد شوفتك بيه لما كنا في اسكندريه.
جلال…..ده كتان.
مراد….وهي هتفرق يعني الخامه يارخم والله انت عايز ټضرب وحلال فيك اللي مريم هتعمله معاك
مريم….وليه ميجلطنيش يا مراد ليه ميبقاش جلال باشا سبب في الذبحه الصدريه اللي هتيجي علي ايده
كلهم كانوا فطسانين من الضحك علي طريقه مريم وعصبيتها.
سالم….انت رخم فعلا ياض هي الخامه هتظهر في الصوره
مريم….اماااااال ماهو اللي هيمسك صوره جلال باشا هيحسس علي الصوره يعرف انه لابس بنطلون كتان وبعدين انا عايزه افهم ماله الكتان ها مضايقك في ايه
جلال…..خلاص يا ستي هلبسه اسكتي بقي.
صبا….بضحك رفعت صباعها مريومه ممكن اتلكم
زيد….اقول عليكي ايه يا جعفر خلتيهم حاسين انهم في مدرسه.
مريم…..جعفر حتي انت يا زيد مكانش العشم
زيد….بضحك لا خلاص انتي حبيبتي
مريم……ماشي عفيت عنك قولي يا قلب مريومه يا احلي صباصيبو
جلال…..لا والله هي قلب مريومه واحلي صباصيبو علي فكره بقي في تحيز للبنات
مريم….اه عايز حاجه
جلال…بضحك لا اسف.
صبا…..سيبك من الرخم ده خليكي معايا
مريم….قولي
صبا….علي فكره زيد كمان مش عنده بنطلونات بيضه هو عنده واحد كتان
مريم….يا دي النيله عليا وعلي سنيني وماله الكتان يا شعب مصر ما انا لسه قايله انه زي الفل
زيد….بضحك بص لصبا مش هترتاحي غير اما تولدك قبل المعاد
صبا….بضحك انا قولت اعرفها
زيد…..لل متعرفيهاش دي تتفاجئ عشان متعرفش تتكلم.
مريم…..خدوا بالكم جلطتي علي ايدكم قريب
روح…..بضحك بعد الشړ عليكي يا مصېبه طيب المهم انتي بعتي البنات خدوا مقاستنا عشان الفساتين انتي بقي جبتي فستان ولا نسيتي نفسك
مريم….لا متقلقيش انا كده كده مقساتي عنده واحنا راجعين خدت في ايدي شمس وميار ڠصب عنهم خدوا مقاستهم علي طول
روح….طيب كويس.
مريم….المهم عملتي زي ما قولتلك في مقاسات ملك وتقي وفرح.
روح….ايوه عرفت منهم الفساتين اللي كويسه علي مقاسهم وقولتله يعمل نفس المقاس
مريم…..اشطا كده يبقي كله تمام.
زهره….علي فكره زهره قالتلي انها هتيجي بدري و تعملكم الميك اب .
مريم…..ايوه بقي هو ده .
جنه….بجد ده انا لسه بقولك عيزاها تعمل الميكب في عيد ميلادي انا وصبا.
ملك…..ادعي بس صبا تلحق عيد ميلادها ومتولدش
صبا…..اسكتي والنبي يا ملك انا كل ما الوقت يقرب بټرعب
ليلي….ليه بس ان شاء الله خير متقلقيش
زهره….اجمدي يابت وبطلي خوف كملت بضحك ما عندك انا اهو ولدت عالسلم وكويسه
ياسين….اااااه ده كان يوم متفكرنيش
داوود…..بضحك واحد صاحبنا وقع محطش منطق
نادر…..كان شكلك مسخره
جلال…..ابو لهب انهار
ياسين…..هقوملك وانت مش حمل ايدي
جلال….بضحك لا خلاص.
ياسين….ايوه كده ريح بقي.
فرح….مريومه مش هتقوليلي اي حاجه كده ولا كده.
مريم….حاجه ايه
فرح ….يعني قوليلي علب اي حد انتي تختاريه هيجيب ايه الفضول هيموتني
مريم…ابدا خليكي بفضولك كده لحد بكره.
نادر….دي رخمه متحاوليش والله ما رضيت تقولي انا كمان
روح….ولا قالتلي انا كمان عموما مش نسيهالها
مريم….بضحك انتي حبيبتي يا روح بس انا عايزه اشوف رد فعلكم بكره عشان كل ده هيكون متصور صوت وصوره هتبقي ذكري جميله لكن لو حد عارف مش هتبقي لذيذه.
راجح….كل اللي يجيبه ربنا كويس المهم يجوا بالسلامه والبنات تقوم بالف خير
روح….يارب اللهم امين
قاسم…..طيب انا عندي اقتراح حلو ايه رأيكم كل واحد يتوقع كل واحده هتجيب ايه وبكره نشوف مين اللي طلع صح
مريم….الله حلو ده انا موافقه.
زهره….حلوه الفكره انا
اتحمست يلا قولوا.
مريم….طيب بما ان قاسم صاحب الفكره يبدأ هو
قاسم….ماشي احساسي بيقول ان خلود وصبا وتقي هيجبوا بنات وشمس وملك ولاد
زيد….بإبتسامه لصبا يارب انا موافق جدا
زهره….انا حاسه ان خلود وشمي وتقي هما اللي بنات وصبا وملك ولاد.
داوود….انا زي زهره بردوا
ليلي…..انا بقي بقول ان ملك بس اللي ولد والباقي بنات
ملك…..بضحك هو انا شكلي ولد كده كلكم متفقين انه ولد
مراد….طيب انا حاسس ان تقي هتجيب بنت مش عار ليه والباقي كله ولاد
شمس….بالعكس انا حاسه ان تقي هتجيب ولد
سالم….ايوه وانا كمان صراحه مش حاسك ابو البنات
ياسين….بضحك اه ولا انا بصراحه حاسس تقي هتجيب ولد مش بنت.
نادر….ايه ياباشا ما تقول حاجه انت وروح
راجح…انا قولت اهم حاجه بالنسبالي يكونوا بخير غير كده كلهم هيبقوا احفادي وغلاوة الواد عندي هتبقي من غلاوة البنت إن ما كانش البنت هتاخد غلاوه اكتر كمان
نادر….ماشي ربنا يقومهم بالف خير يارب بس ده مجرد توقع
مريم….قولي رجوحتي خليني اشوف هتقول صح ولا غلط.
راجح…بإبتسامه طيب يا ستي هقول بصي حاسس تقي ولد وحاسس ملك كمان ولد شمس ولد وخلود ولد وصبا بردوا ولد
ضحكوا كلهم علي راجح.
جلال….اتفرج قال ويقولك البنات هتبقي اغلي ده انت مجيبتش سيره اي بنت
راجح….الله مش بتقولوا توقع هو ده توقعي مش اللي انا بتمناه
نادر….طيب وانتي يا روح هتاخدي صف الباشا والفرقه كلها هتبقي ولاد ولا ليكي راي تاني
روح….بضحك بص هو انا عرفت ان مريم بكره متفقه مع التيم ان هيكون في حاجه لكل بنت نتوقع فيها هتجيب ايه فا خلوني انا اقول بكره او هكتب ورقه واديها لمريم تقول توقعي بكره
زيد….بضحك ايه في اسرار
روح….مش اسرار بس ده مجرد احساس هكتبه و نشوف بكره النتيجه بقي.
زيد…..طيب ريحيني انا ايه في بنت في الموضوع
روح…..بضحك ياواد كل اللي يجيبه ربنا كويس
زيد….اه يبقي احساسك ان صبا ولد مش بنت
روح …..ولو ولد ايه هنزعل
زيد….اكيد لا بس بثق في احساسك
روح…..بضحكه جميله وانا واثقه ان ربنا هيفرحك يا زيد
ابتسم زيد بحب وباس ايدها
زيد….يارب يا روح طول ما انتي راضيه عني انتي والباشا اكيد ربنا هيفرحني.
روح….راضيه عنك بكل كياني يا زيد يا ابن قلبي.
قاسم….طيب نقوم احنا بقي ولا ايه
روح….بضحك ده انت البكري بتاعي يا عبيط
قاسم…بإبتسامه غمزلها البكري اه بس الغلاوه معروفه رايحه فين يا ست روح
روح……يا واد انت عبيط ربنا شاهد ان غلاوتكم وحبكم كلكم في قلبي واحد
ياسين…..متحاوليش يا روح قاسم معاه حق هو الحته الشمال في قلبك اتقسمت بين زيد ونادر خلاص معروفه.
ضحكت روح وهي بتهز راسها شمال ويمين وبتحاول تثبت العكس.
راجح….بضحك اديكي جبتي ۏجع الراس لروحك
سالم….لا ده انا اصور قتيل هنا زيد ونادر ايه والله اقتلهملك
روح….بضحك بعد الشړ عليهم يا رخم
سالم….طب قولي يلا بصوت عالي انا بحب سالم اكتر واحد في الدنيا.
روح….بضحك يا سلام ودي عايزه كلام اكيد بحب سالم اكتر واحد في الدنيا انت مش عارف غلاوتك في قلبي يا سالم
سالم….بغمزه بتصيعي عليا ياروح وبتثبتيني
راجح….حدفه بالمخده اتكلم معاها عدل يا ابن الكلب.
سالم….ااااه اتحمقت الوقت يا باشا إنما تقول بحب زيد ونادر اكتر تسكت ما شكلهم الحته الشمال بتاعتك انت كمان
جلال…..لا انا الحته الشمال
سالم…..اتفضل ياعم وزعوها عليهم واحنا ولاد البطه السوده
روح….بضحك انا مقولتش علي فكره حاجه قاسم هو اللي قال
سالم….ماهو ليه حق شايف عينك اللي ڤضحاكي تصدقي بالله ده نظره عينك ليهم مبشوفهاش لما بتبصي للباشا
راجح…..قصدك ايه يا ابن الكلب بص لروح بسرعه وهو غيران ردي بقي عليه
روح….بضحك هتسمع كلامه طيب ده مترباش هيوقعنا في بعض
سالم….بضحك حرييييقه
ضحكوا كلهم علي سالم
روح……انت عارف انك حبيبي متخليهمش يفرحوا فينا ويوقعونا في بعض وبالذات الواد الرخم ده
نادر….ايوه رخم اوي وبعدين انت مالك متغاظ ليه اننا الحته الشمال
سالم….أمي ياجدع ولازم تحبني زي ما بتحبكم وابقي الحته الشمال واليمين كمان
روح….ومين قال اني مش بحبك زيهم انت و أخواتك والله يا سالم كلكم حب وغلاوه واحده بس انا عايزه افهمك وجهه نظري يعني نادر واخد حته من قلبي من يوم ما دخلت البيت ده كان وقتها لسه بيرضع وخطڤ قلبي بإحتياجه ليا اما زيد فا الجزء الحلو اللي بحس اني مرتاحه وانا بتكلم معاه نتناقش يسمعني بيرحيني وعشان نكون بنتكلم بصراحه كلكم بلا إستثناء طلعتوا عيني في تربيتكم إلا زيد طول عمره شايل همي وهمكم بيحاول يكون هادي عشان ميتعبنيش
بصله زيد وابتسم و غمزله
سالم…..اه زيد باشا بجناحات واحنا بديل
فطسوا كلهم من الضحك
روح….بضحك افهم مقصدش اكيد كان بيغلط بس غلطاته عمرها ما كانت زي غلطاتكم
سالم….يعني بزمتك انا تعبتك ياروح ده انا طول عمري نسمه
روح….بضحك طب بلاش انت عشان مراتك قاعده جنبك وشموسه حييبتي
مراد……بضحك قالك انا نسمه قال يلا ربنا يستر علي عبيده
ضحكوا كلهم علي مراد.
سالم….عيب هاااا عيب يا كبير انا تربيتك و خليني ساكت
داوود…..بضحك شكلكم حلو وانتوا ماسكين علي بعض ذله كده.
مريم……بقولكم ايه مش وقته الوقت تفضحه بعض خلينا نرجع تاني نشوف توقع كل واحد.
فرح….اقول انا طيب
مريم…..قولي
فرح…..صبا هتجيب بنوته
حدفلها زيد بوسه في الهواء ضحكت و ردتهاله
فرح….بإبتسامه و خلود كمان هتجيب بنوته وملك وتقي وشمس ولاد.
مريم….طيب حلو اللي بعده فيروز.
فيروز…..بصي انت زي زيد بحب البنات اوي يعني اتمني يكون في كام بنوته ينوروا حياتنا احنا عندنا فيروز وحور ونفسي يبقي في بنات تاني عشان انا بصراحه طول عمري قبل اخواتي ما يتجوزوا كنت بعاني لان زي ما انتي شايفه كده كلهم رجاله مكانش في غيري انا و فروحه وصبا وهما كلهم كانوا بيتفقوا علينا فا احساس رخم لما ميبقاش في بنات كتير حواليكي طبعا كل ده اختلف لما اخواتي اتجوزوا وبقي عندي انتوا فا عشان كده نفسي يكون في اكتر من بنوته ونعمل بقي حزب كده ونتفق عليهم
زيد…..بإبتسامه طيب صبا ايه ريحيني
فيروز…..بضحك بنوته إن شاء الله وتكون قمر زيك انت وصبا
زيد….بحب يارب يا قلبي.
جنه….انا عن نفسي سواء ولاد او بنات مش فارقه كده كده هاكلهم كلهم
امير كان قاعد متقمص الدور ساكت وهادي علي غير العاده وقالب وشه عشان لما يبدأ الكل يتأكد انه كان مضايق بص لتقي بهدوء وغمزلها ابتسمت تقي بهدوء ولعبت في شعرها هزت راسها بهدوء بمعني جاهزه
مريم…..طيب و أنت يا أمير مقولتش توقعاتك
امير…..بجديه غير معهوده توقعاتي لمين بالظبط
مريم….لكل البنات .
سالم….اه ياض يا امير قول حاسس هيجيلك اخ ولا اخت
بصله مراد بإبتسامه وهو مستني يشوف توقعاته بحماس.
بصله امير ابتسم بسخريه
امير…..لو علي تقي يعني هتجيب ايه مش فارقه واضح ان مراد بيتمني يكون ولد وشكله كده هيجي ياخد عقله منه فا مش فارقه بقي.
مراد….بإبتسامه وصدمه بتقول ايه يا ولا انت
امير…تجاهل كلامه وبص لمريم وبعدين بص لياسين وملك وابتسم ..
المهم بالنسبه لملك حاسس ان ابو لهب هيجيله لهب الصغير
ابتسم ياسين وابتسمت ملك
لكن كانوا مستغربين طريقته مع مراد ونظراته لتقي ومش هما بس بعد تجاهل امير لكلام مراد الكل بصوا لبعضهم وحسوا ان امير مش بخير وطبعا فهم جلال ان المقلب بدأ خصوصا لما بص لتقي وابتسمت بهدوء وغمزتله
كمل امير كلامه.
امير…..شمس وسالم بردوا حاسس ان ربنا هيرزقهم بولد مش حاسس سالم اب لبنت بصراحه.
خلود بقي حاسس انها هتجيب بنوته وهتطلع هاديه كده زيها.
يوسف….بإبتسامه وشيف شاطره
امير….طبعا هي خلود هتسيبها من غير ما تعلمها
نظرات مراد ابتسامته المصدومه وعضه علي شفايفه لفت نظر زيد فا حب زيد يدخل في الكلام عشان مراد ميركزش كتير.
زيد….طب يلا يا بركه قول صبا بقي تتوقع هتجيب ايه
امير…..بضحك عايزني اقول بنت طبعا وانا مش هزعلك بس لو علي احساسي حاسس انها هتجيب ولد
زيد…..بإبتسامه غيظ ما كنت ماشي كويس.
امير…الله مش بقولك احساسي.
مريم…..يعني صبا وشمس وملك ولد وخلود بنوته.
ملك….بإبتسامه الكل متفق علي اني هجيب ولد خلاص
مريم….اه مش عارفه ليه مصممين المهم كده فاضل تقي يا امير ايه توقعاتك هيبقي اخوك ولا اختك
امير……ما قولتلك مش فارقه خلاص.
مراد……ولا انت مالك كده في ايه.
راجح…..حس ان مراد اتغير فا ابتسم وبص لأمير عايز تقنعني يا امير انك مش مستني تقي تولد اكتر من ابوك
امير….بإبتسامه المهم ابويا يا عمي مستنيها تولد ومستني ولي العهد يشرف
بصت روح بسرعه لامير و برقتله بعينها وهي بتهز راسها بمعني ايه اللي بتقوله ده
مراد…..رفع حاجبه وبدأ يضايق أتعدل في قعدته وطلع لقدام لا بجد انت مالك يالا في ايه
امير….بإبتسامه مستفزه مالي ما انا زي الفل اهو.
مراد…لا مش زي الفل اصلا من اول ما قعدنا ناكل وانت ساكت والوقت قاعدين بنتكلم وبنهزر وانت بردوا مش طبيعي وطريقتك مش حلوه
امير…..بنفس الإبتسامه المستفزه مالها طريقتي اتسألت سؤال ورديت عليه.
ياسين….في ايه يا جدعان صلوا علي النبي امير ميقصدش علي فكره يا مراد متقفش
مراد…..يعني دي طريقه امير يا ياسين
زيد….قام وقف وبا يا امير تعالي معايا بره شويه.
امير….بإبتسامه في ايه يا عم زيد مالكم كبرتوا الموضوع ليه تعالي بره وياسين يدافع عني انا مقولتش حاجه غلط علي فكره.
زيد……طيب ماشي تعالي بردوا نقعد بره شويه مع بعض
مراد…استني يا زيد اقعد
زيد…عايزه والله يا مرااد
مراد…..قلب قولتلك اقعد يا زيد لحظه بص لامير في ايه يا امير مالك هاااا ايه اللي حاصل
راجح…..في ايه انتوا الاتنين مالكم
مراد…..انا مفيش حاجه يا راجح بنتكلم عادي وهو مش عارف ماله
امير…..مالي يا مراد انت ليه مصمم ان في حاجه. مريم سألت سؤال زي ما سألت الكل و رديت عليها عادي.
مراد….بس الكل مردش بنفس اسلوبك المستفز
امير….وانا ايه المستفز في اسلوبي مش فاهم قالتلي تتوقع ولد ولا بنت انا قولت مش فارقه
مراد…..وده عادي بالنسبالك
امير….اه عادي هو انا لو قولت بنت او ولد يبقي كده اسلوبي تمام.
مراد….اه تمام بس لما…. قاطعته تقي بعد صمت دام كتير والدنيا سخنت.
تقي….معلش لحظه بس يا مراد
بصت لامير هو يعني ايه اصلا مش فارقه
روح….يا تقي هو اكيد يقصد سواء بنت او ولد مش فارقه واكيد هيبقي مبسوط هو بس مراد اللي فهم غلط وانا شايفه انكم بتكبروا الموضوع
داوود…..صلوا علي النبي
زهره….بقول ايه قفلوا خلاص علي الموضوع وحصل خير هو سوء فهم مش اكتر
تقي….لا يا روح مراد مكبرش الموضوع هو امير قالها بطريقه مش حلوه.
امير……رفع حاجبه وبدأ يتكلم مع تقي بطريقه مش حلوه لا معلش مين اللي طريقته مش حلوه
تقي….انت يا أمير اصل ايه مش فارقه دي
امير….والله انا حر اه مش فارقه تجيبي ولد تجيبي بنت حاجه متخصنيش مش مراد باشا مبسوط واللي جاي في السكه ده واكل عقله وانتي عرفتي تاكلي عقله انتي كمان
هنا راجح بدأ يتعصب من طريقه امير.
راجح….اميرررررررررر مالك شارب حاجه ولا اټجننت فوق كده
امير…..وانا قولت ايه ياعمي ولا هو مفيش غير امير
بدأ الشباب كلهم يحسوا الدنيا بتبوظ والبنات اتوتروا وبدأوا يسكتوا تقي و يحاولوا ياخدوها بعيد وهي مش راضيه و اندمجت في الدور
اما مراد فا بعد النقاش الحاد بين امير و تقي إلتزم الصمت رجع ضهره لوراء حط رجل علي رجل و ربع ايده و سابهم
ليلي….تقي تعالي معانا نطلع فوق
زهره….يلا يا تقي تعالي معانا
تقي……انا مش رايحه في مكان سيبوني من فضلكم
ملك…يابنتي تعالي بس شويه.
تقي…..لا مش رايحه في مكان
سالم….ولا يا امير انت مالك بجد في ايه انا كنت فاكر كل ده تهريج
راجح….اتجننننننننن زمش محترم حد فينا
امير….ياعمي انا عملت ايه بس وايه في كلامي يقلل من احترامي ليكم انا قولت مش فارقه وانا حر في رأيي هما اللي كبروا الموضوع
راجح….وهو يعني ايه مش فارقه اصلا
داوود….اهدي يا راجح وانت يا امير صلي عالنبي كده واهدأ حصل خير خلاص هو التعبير خانه مش اكتر يا تقي متزعليش
تقي…..تعبير ايه اللي خانه بس يا داوود مش شايف طريقته
امير…..انتي مالك ومال طريقتي وانت يا داوود بتقولها معلش ليه ما براحتها
داوود…..پغضب ماااااا تسكت يا يعم بقي الله
زيد…..مسكه من ايده تعالي معايا يا أمير
امير….سحب ايده مش جااااي
زيد….پغضب بسيط بقولك قداااامي
امير…..مش رايح غي حته يا زيد وبعيد انتوا كلكم جايين عليا ليه هو الواحد مينفعش يقول رأيه
زيد…مين ياض ياللي جاي عليك وبعدين قول رأيك محدش يقدر يمنعك بس قوله بطريقه متزعلش حد منك
امير…..وهي كلمه مش فارقه اللي قولتها يا زيد قلبت الدنيا طيب تمام انا اسف يا جماعه تقي هتجيب تنين بجناحاااات
تقي…..علي فكره انا ممكن ارد عليك بس محترمه الكل
مريم…..يا بنتي بس بقي
امير…..بإبتسامه ڠضب نعم يا اختي تردي عليا طب جربي كده
تقي…ايه هتعمل ايه
راجح….بااااااس انت وهي ايه مش محترمين حد خالص كده
بدأ الشباب يتعصبوا علي امير والبنات تسكت تقي ومراد قاعد بيجز علي سنانه وساكت
امير……هو في ايه انتوا كلكم عليا سايبنها هي و ماسكين فيا انا
جلال….ماتهدوا يا جدعان مالكم صحيح علي امير كلكم ليه ما هي اللي غلطت
راجح…پغضب بس انت يا ابن الكلب ما تدخللللاش
نادر……انت مالك انت ياض بتدخل ليه
جلال….هو ايه اللي بدخل ايه اسيبه يعني وكلكم عليه
نادر….اه متتحشرش في اللي مالكش فيه عندك كلمه كويسه قولها معندكش لسانك ميطلعش بره بوقك
جلال….پغضب علي اساس انتوا اللي بتقولوا كلمه حلوه ما كلكم طلعتوا فيه
زيد…..والله يا جلال هضربك قدام الكل لو ما سكتش مفهوووووم
جلال……يعني يا زيد هتيجي علي امير عشان تقي مش كفايه ابوه شايفه بيتهزق وساكت
زيد….جلااااااااال
راجح….هاتلي ابن الكلب ده انا ههزقه قدام الكل.
فيروز…..پخوف تقي بالله عليكي تعالي معانا كده مش هينفع
صبا….في اللحظه دي مقدرتش تمسك نفسها لما شافت البيت كله بقي حريقه لاول مره واڼهارت من العياط وهي ماسكه ايد امير
امير لو انا غاليه عندك تعالي معايا انا وزيد.
زيد…..بطلي عيااااااط
زهره…..صبا بطلي عياط اهدي يا حبيبتي مفيش حاجه
راجح….عاجبك كده يا ابن الكلب منك ليه.
جلال…..هو مفيش غيرنا
امير…..اه مفيش غيرنا يا جلال احنا الحيطه المايله هنا الكل مضايق عشان انت الوحيد اللي بتدافع عني
راجح….في الغلللللط بيداغع عنك غي الغلط
يوسف….ياض انت اهبل احنا هنيجي عليك بردوا بس انت غلطت يا امير مكانش ليه لزوم الحوار يكبر
امير…..وانا ايه اللي عملته طيب حد يقولي غلطت في ايه.
تقي….انت اصلا كلك علي بعضك غلط
امير…..طيب ارد بقي ولا اعمل ايه
زيد…..تقي من فضلك اهدي واسكتي شويه.
قاسم….تقي وحدي الله مش هينفع اللي بيحصل ده واقفين تردوا علي بعض كده قدام الكل
تقي……يعني عايزني مردش علي اللي بيقوله يا قاسم
قاسم….ماهو لو انتي قولتي كلمه وهو قال كلمه مش هنخلص وبعدين انتوا ايه اللي جرالكم بجد ليه حاسس انكم مشحونين من بعض
امير…..انا مشحون منها ليه ان شاء الله
قاسم….مسمعش صوووووتك
تقي…..هو اللي مشحون مني يا قاسم ومش من الوقت من اول ما عرف اني حامل علي فكره
سالم….يا تقي ياتقي بلاش الكلام ده عيب والله مينفعش
داوود…..امير هيضايق ليه بس يا تقي بطلي عبط ده اكتر واحد فينا هيفرح.
امير…..يمكن هغير منه
تقي….اه غيران من ابني او بنتي مضايق عشان عارف ان مراد اول ما يشوفه هيفرح بيه ودي مضيقاك اوي
امير….اضايق من ايه انتي مجنونه ولا هو ده اللي في نيتك ما اصلا نيتك واضحه من زمان بس ابويا بقي بيحبك كلتي عقله وكلتي عقله اكتر لما حملتي وقاصده انه يبعد عني شويه بشويه ونجحتي في ده اهو شايف كلامك وقاعد ساكت مبروك عليكي يا تقي
مسكه ياسين وحط ايده علي بوقه وهو متعصب.
ياسين…..باااااس اسكت بقي يا اخي
زيد…..وديني يا امير انا ماسك نفسي بالعافيه و محترمك بس اكتر من كده هقل منك واخلي منظرك زي الزفت
ياسين….اخرس بقيييي
سالم….والله يا امير ما حد يضربك غيري شوف كام واحد فينا بيقول اسكت وانت ولا هنا.
امير…..ايه يا مراد باشا هتفضل ساكت كده كتير وابنك بيتقل منه من الكل واولهم تقي هانم اللي بتقولي غيران
راجح…..شوف يا ابن الكلب انت لو ما سكت مش هتقعد في القصر لحظه
امير…..لا وعلي ايه يا باشا انا هسيب القصر قبل ما اتطرد منه ومبروك عليكم تقي هاااانم
صبا….بدموع امير استني بالله عليك.
زيد….سيبيه خليه يغور
سالم…..ورب الكعبه هطحنك يا امير غور يالا الوقت
امير…..ماشي و سايبها خالص يا زيد ماشي وسايبها يا سالم
جلال…..لو مشيت همشي معاك
سالم…..في داهيه انت وهو يلا مع السلامه
راجح….امشي قبله يا ابن الكلب وانت بالذات مش هترجع تاني
زيد…..يلا معاه لما تحترم نفسك انت كمان ابقي ارجع
روح….پغضب مسكت ايد امير و بصتلهم باااااااس اسكتوا محدش يفتح فيكم بوئه محدش ليه دعوه بأمير البيت ده بيته زي ما هو بيتكم يا كلااااب اللي فيكم هيجي عليه او يزعله والله اللي هيفكر يجي جنبه حتي لو بكلمه هيخسرني انا شخصيا
سالم…..ماهو اللي محترم حد يا روح يبقي يمشي عشان الجو يهدأ حتي
روح….ولوووووو سيبوه مش يمكن في حاجه مضيقاه القصر ده مش بتاعكم لوحدكم يا ولاد راااااجح القصر ده امير ليه فيه زيكم واكتر حور بنت داوود اللي لسه متعرفش حاجه عن الدنيا ليها في القصر زيها زيكم فاهمييييين
زيد….پخوف عليها طيب اهدي يا روح عشان خاطري مين بس اللي بيطرده احنا عايزين الدنيا تهدأ
روح….تخرجوه بره تاخدوا وتخرجوا وتغيرولوا جو تطلعوا بيه اوضته لكن حسك عينك انت وهو خد فيكم يقوله بره مفهوووووم.
زيد…..بإحترام وخوف عليها حاضر يا روح.
جلال……كلهم عليه يا روح
روح….انت تخرس انت كماااان
جلال….وانا عملت ايه بس
روح….من امته واحنا بنسخن الدنيا يا جلال من امته بنشوف مشكله وحد فيكم بياخد صف واحد بس
جلال……امير اخويا يا روح
روح….پغضب وتقي اختكككككك
بدل ما تقول كلمه تشعلل بيها الدنيا تهديهم شوف امير مضايق من ايه وحاول تهديه شوف تقي فاهمه عصبيه امير غلط ومترجماها علي انها غيره قولها انتي غلطانه مستحيل امير يغير من اخوه او اخته امير بيحبك
مش تغلطها قدام الكل وتاخد صفه.
الكل سكت بمجرد ما روح اتكلمت حتي راجح سابها براحتها تقول كل اللي جواها.
فرح كانت واقفه هي وجنه علي جنب ساكتين والاتنين بيعيطوا بصمت
قاسم….طيب اهدي ياروح عشان خاطرنا
صبا…..امير تعالي معايا انا وروح
امير…سيبوني مش عايز اتكلم مع حد
بصتله روح بحب وبهدوء عكس ڠضبها اللي كان من ثواني
روح….ولا انا يا امير قولي بس يا حبيبي مالك ايه اللي مضايقك كده انا اول مره اشوفك بالشكل ده.
امير….انا كويس يا روح مفيش حاجه
روح….ازاي بس ده مش امير اللي اعرفه ومستحيل اغلطك عشان انا عارفه اسلوبك وطريقتك واللي حصل ده يقول ان في حاجه.
امير…..كفايه اصلا ان مراد باشا شايف كل ده وساكت.
روح….يا حبيبي عايزه يعمل ايه بس اهدي كده ولو بتحبني قولي مالك اقولك تعالي يلا نخرج انا وانت لوحدنا ونقعد في مكان علي زوقك ايه رأيك بقالك كتير مخرجتنيش يلا روح طلع العربيه ونخرج انا وانت مع بعض .
امير عينه كانت علي مراد
اما تقي وجلال فا قربوا من الباب كانوا مرعوبين ومستنين امير يقول انه مقلب عشان يطيروا من قدامهم امير كان نفسه يقول بس مبقاش عارف و خاېف منهم عايز يضحك علي منظر تقي وجلال وهما مستعدين للجري وفي نفس الوقت مش عارف يجري كلهم واقفين جنبه وصبا وروح وفيروز ماسكين فيه
روح….ايه قولت ايه هنخرج مع بعض
بص امير علي مراد لقاه حاطط ايده علي خده بتفكير ورجله علي رجل وقاعد مرتاح كان الدنيا مش والعه حواليه.
امير….ااا مش قادر يا روح بجد مليش مزاج
روح…..طيب هقولك ايه رأيك نخرج انا وانت ومراد نغير جو شويه ماشي.
راجح….اسمع الكلام يا ابن الكلب ومتتعبهاش معاك
واخيرا نطق مراد والكل بصله.
مراد…..انت عارف ايه المشكله يا امير
بصله امير وهو كاتم ضحكته و متكلمش
مراد…..المشكله ان انا معرفتش اربي.
كلهم كانوا باصين علي مراد وهو بيتكلم بجد و خايفين يعمل رد فعل قوي
مراد….اه والله معرفتش اربي متستغربش انا معترف ليه بقي هقولك ليه
قام وقف و اول ما وقف رجع امير خطوه لوراء وهو خلاص ماسك نفسه بالعافيه.
امير…..طب بص هقولك استني
مراد…..بإبتسامه غيظ استني انتتتت استني
انا بس عايز افهم انت اقنعتها ازاي انت والناقص اللي معاك
في اللحظه دي جريت تقي علي بره هي وجلال وامير طار وراهم
زيد…..لا متقولش انه مقلب
مراد….مقلب والله مقلب
سالم….يا ولااااد الل والله ما هسيبهم
ياسين……لا خليها عليا انا بقي
خرج ياسين يجري وراهم وكلهم خرجوا بره
راجح….طب ده اسمه كلام ينفع كده.
داوود….والله فكرتهم بيتكلموا جد.
قاسم…..كان في هنا حزام
زهره….بضحك اه والله يستاهلوا والسوسه اللي مثلت معاهم دي قبلهم
مريم…..سيبوهااااالي دي خلتني ندمت بيني وبين نفسي اني سألت السؤال ده والله ما هسيبك يا تقي
تقي…..بضحك انا مليش دعوووووه هما اللي حرضوني
روح…..براحه محدش يجري وراها احسن تقع
ليلي….طب والله انتوا رخمين بجد نكدتوا علينا وفكرنا بجد.
فضل ياسين ونادر ويوسف يجروا وراهم وسالم واقف ماسك في ايده عصايه وقاسم حزام
والبنات بيحاولوا يمسكوا تقي وهي مېته من الضحك و بتجري منهم.
مراد…..پخوف وهو مبتسم بغيظ
طيب براحه متجريش.
تقي….بضحك وهي واقفه من بعيد عند حمام السباحه هيضربوني لو اتمسكت
مراد….براجع بقول هتتزحلقي.
سالم….خاېف عليها يا حنين دي عايزه تتعلق قبلهم خلتني كنت هضرب امير والله
صبا…… بعياط والله العظيم انتوا التلاته متربتوش ومش عابزه اكلم حد فيكم تاني ابدا
زيد…..بغيظ ضم صبا وبصلهم ينفع كده طيب
امير….بضحك صبا يا قلبي
جلال…..متعيطيش وتسخنيه هينفخنااااااا
راجح…..تصدق بالله يا جلال الكلب انت بالذات هتاكل علقھ محترمه يا ابن الكلب عشان اللي حصل ده كله كوم واستفزازك انت كوم تاني
جلال…..بضحك هو مفيش غير جلال دي فكرة امير والله
راجح….انت وهو هتاكلوا بالجزمه عشان انا محذركم من المقالب واخر مره قولتلكم لو حد فيكم عمل مقلب تاني هيبقي ليله اهله سوده وانتوا طلبتوها و نولتوها ياسين انت ونادر ويوسف لو مجيبتوهمش عندي حسابكم معايا
امير….بضحك ياسين لاااااا استني بس هفهمك
انا كنت بطلت مقالب بس اخوك اللي رجعني ليها هو اللي بدأ والله انا كنت بردهاله.
مراد…..انا يا واطي وانا اتكلمت
امير….ايه نسيت مقلب الشقه المسكونه فاكر اني هنسي اخد طاري منك وطار الغلابه اللي اترعبوا دول
ياسين…..بضحك متحاولش هجيبك
امير….كنت بجيب حقكم معايا والله
ساسين….بضحك افهم يا حمار لو مسلمتكش للباشا هتنفخ
نادر…..خد يالا اقفش جلال يا يوسف.
بص راجح لمراد بغيظ
راجح….اتفرج خلفتك ما ليه حق إذا كان الاب مش عاقل ورايح يسكنهم في شقه فيها ارواح
مراد….بضحك انت هتسيبه وتقفش فيا
وهما بيجروا حوالين حمام السباحه تقي صړخت
تقي…..محدش يجي جنبييييي هتوقعوني
روح….ابعدوا عنها يا جزمه منك ليه
جلال…..وقف وراها هو وامير وربنا اللي هيجي جنبنا هنزوقها
ياسين….بضحك طب ابعد عنها
جلال….مش هبعد
تقي….بضحك اياك حد يلمسني
سالم…..بتتحاموا فيها ما انتوا لو رجاله هتبعدوا عنها
جلال….بضحك لو بقي
امير…..ايوه احنا عيال ومش هنبعد
مراد….سيبوهم هما هيجوا لوحدهم
روح…..وانا اللي مقطعه نفسي عشانك يا امير الكلب وبدافع عنك ماشي يا امير
مراد….تربيتك يا ست روح
روح …انا معرفتش اربي حد فيهم ومعترفه وانتي يا تقي استني عليا
تقي….بضحك حقك عليا والله هو وجلال اللي حرضوني عليكم
راجح…..استني عليا انتي كمان طب دول ولاد كلب متربوش تسمعي كلامهم وتمشي وراهم
تقي…..حقك عليا والله مش هعمل كده تاني
مراد…..ده انتي حسابك معايا بعدين مش الوقت استني بس عليا
تقي….لا والنبي خلاص انا اسفه والله هما السبب
مراد…..وانتي المقلب عجبك و طاوعتيهم
تقي….بضحك بصراحه اه
مراد….طيب خليهم ينفعوكي بقي
امير…..تقي مټخافيش منه وراكي رجاله
زيد….كدااااااااب لسه معترفين انهم مش رجاله وعيال
ضحكوا كلهم علي زيد
زيد….انت عارف انت وهو هخليكم عبره عشان تعيطوا صبا
جلال…..احنا مالنا هي اللي عيوطه
صبا….عيوطه في عينك يا رخم
مسك ياسين امير
امير……لااااااا
تقي…..صړخت وبسرعه نادر مسك جلال هو ويوسف واحد من رجله وواحد من ايده ودوهم عند راجح
جلال…..لاااا الباشا لا
راجح….هات يا سالم العصايه دي
سالم….بضحك اوامرك يا سيد المعلمين علي طيبه قلبه بقي خلي البواسير ترجعله تاني
كلهم فضلوا يضحكوا ومسك راجح العصابه فضل يضرب فيهم وهما ماسكنهم
استغل مراد اللي حصل وجري بسرعه علي تقي اول ما شافته فضلت تصوت وتجري وهي بتضحك
مراد…..متجريش ياااااابت
تقي…..خلاص والنبييييي
قفشها مراد من قفاها وهي بتضحك
مراد….احكمي علي نفسك بقي اعمل فيكي ايه
تقي…..ولا حاجه مش ههون عليك
مراد….لا هتهوني مش انا هونت عليكي
تقي….طب خلاص والنبي هصالحك
مراد…..مفيش صلح بينا خلاص حطيتك في البلاك ليست
قربت منه تقي بسرعه باسته في خده وهي بتضحك
تقي…..خلاص بقي وحياتي
ضحك مراد بحب علي رد فعلها وضمھا بدراعه وهو بيضغط علي رقبتها
مراد….اقټلك وارتاح منك
اقي….بضحك لا خلاص اخر مره
مراد….ولو مشيتي وراء جوز الغجر دول تاني اهمل فيكي ايه
تقي….اللي انت عايزه والله مش هتتكرر تاني ولو عرفت انهم هيعملوا فيك مقلب تاني هاجي افتن عليهم
مراد……رفع حاجبه وعد
تقي….بضحك وعد والله
ابتسم مراد وباسها من راسها وراحوا عليهم
روح….انت بتبوسها هتهالي انا بقي اعضها
تقي…..لا والنبي يا روح خلااااص
مراد….بضحك حقها بصراحه مقدرش اتكلم
تقي….بضحك ااااه طلعتي عضاضه ياروح
روح…..تستاهلي حد يمشي وراء الاتنين دول
تقي….خلاص سماح بقي حقك عليا يا بابا والله
راجح…..كده كده يضحكوا عليكي حد في الدنيا عاقل يمشي وراء الاتنين دول
تقي….بضحك اول واخر مره سماح بقي
راجح …بإبتسامه ماشي المره الجايه هكتفك زيهم
تقي….لا خلاص مش هتتكرر تاني
جلال….قام وهو ماسك مكان الضړب ااااه يا امير ياللي منك لله كله منك
امير…..قام هو كمان وهو ماسك مكان الضړب و بيضحك ما انا اضربت زيك بتندب ليه
جلال…..تروح فين ولا تيجي فين انت من مقالبي كنت أعمل فيهم كل مقلب ومقلب ومحدش بيقدر يلمسنا وكنت بهربك من ايدهم
امير……بضحك قفشونا يا صاحبي ملحقتش اجري
جلال….ما انت فكرت في المقلب إنما انا كنت بفكر في مكان نستخبي فيه قبل المقلب
صبا……احسن تستاهلوا فرحانه فيكم والله
امير….بضحك وانتي بټعيطي ليه يا عيوطه هانم عياطك ده اللي سخنهم علينا
صبا…..عشان فكرت بجد والله وخۏفت عشان الدنيا ولعت مره واحده
راجح…..شوف انت وهو المرادي اكتفيت بالعصايه انما لو اتكررت تاني ړصاصه واحد في دماغ كل واحد فيكم ونخلص بقي من مقالبكم دي خالص
جلال….و اهون عليك يا باشا ټموت ابوك
راجح….ابويا
جلال…..بضحك مش انا اسمي علي اسم ابوك ترضهالوا
راجح…امشي يا ابن الكلب من قدامي ابويا لو كان عايش كان زمانه دافنك بالحياه
جلال….لا جدي حبيبي ميعملهاش يا ابو قلب قاسې
ضحكوا كلهم علي جلال وكلامه
راجح…..انا قلبي قاسې يا واطي وبعدين ايه يا لا الحب اللي نزل علي جدك ده مش علي طول
مش طايق اسمك بسببه
جلال…..طب ده ياريته عايش وانا اسمي علي اسمه كده كان زماني انا اللي علي الحجر والكلمه كلمتي
راجح….امشي يالا امشييييي
جري جلال من قدامه وهو بيصحك
امير……طب انا عندي سؤال لمراد انت ايه الهدوء اللي جالك فجأه ده كنت قاعد استفز فيك وانت ولا هنا
مراد……اقوم اضربك يعني
امير….كان نفسي تتحرك والله واعرف استفزك بس بصراحه انت حسيت انه مقلب
مراد….في الاول لا سكتت عشان لو اتكلمت كان هيبقي يوم اسود علي دماغكم انتوا الاتنين بس اللي خلاني حسيت انه مقلب هو دخول جلال في الموضوع
امير….بضحك اه يا جلال الكلب كله منك
جلال…..وانا مالي انا عملت دوري كويس
مراد…..ماهي دي المشكله شوف هقولكم اولا انا سكتت بس من جوايا كنت حاسس ان في حاجه غلط ليه بقي اولا امير انا عارفه كويس هو اه من فريق الغجر ومترباش ولسانه متبري منه
ضحك امير وهو باصصله بحب
مراد….بس انا عارف ابني اولا عمره ما يتكلم كده مع اي بنت اسلوبه مش حاد زي ما كان بيتكلم كده مش قليل الذوق فا لا في حاجه غلط ده مش ابني يعني روح للحظه فكرت انه مضايق من حاجه
روح…..فعلا والله انا جه في دماغي انه فعلا غيران عليك من البيبي اللي جاي حاسس انه هياخد مكانه في قلبك فا طبيعي يضايق.
مراد……بس انا محستش كده لان حتي لو امير مضايق بيسكت خالص حتي لو حاول يضحك او يتكلم عشان محدش يلاحظ بيبان عليه بس عمره ما كان مضايق وكان اسلوبه كده فا دي اول حاجه شككتني اما تقي بقي
صبا….قصدك السوسه
تقي….بضحك خلاص يا صباصيبو بقي حقك عليا والله
مراد….تقي بطبعها هاديه يعني بتضحك وتهزر وتتكلم بس هي هاديه وجتي يوم ما بتتعصب عصبيتها بتبقي فيها طفوله انما اللي جوه دي مكانتش تقي
سالم….بلطجيه
تقي…..بضحك لا والله هما السبب
روح….انتي تسكتي خالص مش طيقاكي انتي والجزم دول
تقي….خلاص بقي انا صالحتك وانتي عضتيني
مراد….فا بردوا تقي شككتني لان واثق لو الموقف ده حقيقي وامير عمل معاها كده كانت هتسكت او ټعيط مش هترد عليه قدامنا كلنا وامير مستحيل لو هو مش طايق تقي يقف قدامي يبهدلها
امير…..بإبتسامه حبيبي يا كبير مقدرش طبعا وانت عارف تقي اختي
تقي…..بحب وانا والله بحب امير اوي وبعتبره اخويا وحتي لو زعلني عمري ما هزعل منه وعمري ما هاجي اقولك يا مراد انه زعلني و لو حصل وإن شاء الله مش هيحصل عمري ما هدخلك ولا انا ولا هو زعلنا هيبقي بينا وبين بعض.
راجح….طب تعالي بقي هاتي حضڼ عالكلمتين الحلوين دول.
تقي….حبيبي يا بابا والله متزعلش مني عشان خاطري
راجح….مقدرش يا تقي ازعل كنت هزعل بجد لو كان الموقف ده حقيقي بس يلا حصل خير
جلال….لمراد طب وانا يا مراد
مراد….انت بقي كنت سبي في ان المقلب ده يتكشف
جلال….اشمعني
مراد….هقولك لو الموقف ده حقيقي انا واثق ان عمرك ما هتسخن الدنيا وحتي لو انت مضايق عشان امير هتكون محايد مش هتاخد صف حد
روح…..بالظبط ما ده اللي جنني من امته واحنا بنسخن الدنيا علي بعض
مراد….بالظبط عشان كده شكيت هو لا ضحك ولا عمل حاجه تشككني فيه بس رد فعله اللي كشف المقلب ووقف هو كمان هاين عليه يتخانق مع تقي وابوه يزعق واخواته يسكتوه وهو ولا هنا وده مش جلال انا عارف ان جلال في المواقف دي بيكبر ابوه واخواته وبيكبرني
جلال…..حبيبي يا ميرو والله كنا بنهزر وحبينا نردلك المقلب بس انت عارف اننا منقدرش نزعلك
مراد…..عارف ياولا المشكله بقي ان سكوتي في الاول ان انا كنت في وضع لا احسد عليه يعني مشكله قايمه بين ابني ومراتي لا اقدر اقوم ازعق و اتعصب علي تقي قدام حد ولا اقدر اقوم اتعصب علي امير و اقل منه قدامها ولا قدام اي حد من الموجودين فا كان طبيعي لو الموقف ده بجد اسكت لاني لو قومت خلصت خلاص
سالم…..بضحك الۏحش قام
مراد….بإبتسامه بالظبط
مريم….يلا منكم لله رعبتوني وحسستوني ان انا السبب
ضحكوا علي مريم كلهم
امير…..لا والله ده سؤالك جه في الجون اصلا مكناش عارفين نعمل المشكله علي ايه
مريم….بضحك طب قولي بقي عايز بنت ولا ولاد
الشباب والبنات بصوت واحد.
تاااااااني
ضحكوا كلهم علي ردهم
امير……لا المرادي بجد ولد والله احساسي ولد ونفسي
يكون ولد عشان اربيه بايدي
مراد…..تربيه وسخه اكيد
امير….بضحك ده انا هخليه باشا صغير تشوفه كده تحس بهيبته وهخليه اصيع واحد فيكي يا مصر.
بص راجح لفرح وهو رافع حاجبه
راجح….بذمتك لسه عايزه تتجوزي الاهبل ده
امير….بضحك اوعي تقولي لا
فرح….بس عشان انا مش طيقاكم انتوا التلاته والله
جنه….انا لو مكانك ارجع في كلامي
امير…خليكي محضر خير يا جنه احنا حبايب
جنه….بس بقي انت خليت فيها حبايب
راجح….يلا الحمد لله وحصل خير والمقلب ده علي قد ما كان رخم بس كمان نتعلم منه حجات كتير اولهم اننا مناخدش صف حد ولا نسخن الدنيا يا نقول كلمه كويسه يا منقولش يعلمكم ان كلكم سواء رجاله ولا بنات فا انتوا اخوات قلبكم يبقي علي قلب بعض القصر ده بتاعكم مفيش حد يخرج منه مهما حصل
نكبر الكبير ونحترمه ومهما كنا مضايقين من حد مينفعش نقف نتخانق ونعلي صوتنا مينفعش كلمه صغيره نقفش فيها ونعمل عليها حوار ومشكله اوقات ممكن نعدي الكلام البسيط اللي يضايق
يعني امير قال مش فارقه كان ممكن تقي تعديها لو بجد عشان ميحصلش مشكله كبيره كلمه منه علي كلمه منها الدنيا تقوم حريقه وبعدين تقدر تعاتبه بينه وبينها زي ما تقي قالت مهما حصل بينها وبين امير مراد بالنسبالهم في النقطه دي بالذات يبقي غريب ميدخلهوش في مشاكلهم وطبعا انا عن نفسي مش هسمحلهم يكون في مشاكل
جلال….شوفت بقي ان مقالبنا بتطلع حكم
راجح ….ونتعلم اهم حاجه نبعد عن دماغ ابن الكلب بتاع المقالب ده
ضحكوا كلهم علي راجح.
جلال….والله المرادي مش فكرتي
راجح…لا المرادي ولا المره الجايه خلاص مفيش مقالب تاني والله هسييك زي الكلب نايم في الجنينه وابقي خلي حد يدخلك
لا خلاص مفيش مقالب تاني هو بس في اخر مقلب كده في دماغي هعمله
رفع راجح العصايه وبسرعه جري من قدامه جلال وهو بيضحك
راجح ….تااااني
جلال….لا بهزر خلاص والله سماح بقي ده انا حبيبك
امير….صباصيبو صالحتينا
جلال….متقدرش اصلا تزعل مننا
صبا….لا والله زعلانه وقعتوا قلبي كنتوا هتولدوني قبل المعاد
زيد….اعتذر يالا منك ليه
جلال….والنبي بس متدخلش بينا وبين صبا
زيد…..رفع حاجبه ما ايه
جلال….بضحك رجع خطوه لوراء لا مقصدش انت حبيبي حقك عليا يا صبا
امير…..متزعليش بجد والله خلاص بقي سماح
صبا….ماشي يا رخم انت وهو وهي
امير…بحب بص لراجح متزعلش يا عمي
راجح….ماشي يا اخويا المهم ابوك اللي ميزعلش
امير….مراد لا مراد ميقدرش يزعل مني انا قاعد ومتربع في قلبه بص لتقي وطلعلها لسانه وعلي فكره بقي يا تقي بيحبني انا اكتر منك انتي والواد اللي في بطنك ده.
ضحكوا كلهم عليه
مراد…بحب شوف الكياد ابن الكلب
ضحك امير وحضن مراد بحب وباسه من كتفه.
تقي…..مينفعش ميحبكش اكتر يا امير انت اصلا الكل بيحبك وبعيدا يعني ان انا وانتي سننا مش بعيد عن بعض بس انا ديما هعتبرك ابني الكبير
امير…اوباااااا بقي علي الكلام الحلو وعلي فكره انا بهزر هو اه بيحبني بس بردوا عارف انه هيرميني رمية الكلاب لما يشوف الواد القمر ده عشان بصراحه انا كمان هنسي ان ليا اب اول ما اشوفه
مراد….مش بقولكم غجر وده واخد منكم ميعرفش يقول كلمتين حلوين علي بعض
امير…الله مش بقول الحقيقه ده هيبقي لعبتي وابني الصغير
راجح….ربنا يقوم كل البنات علي خير يارب و ولادهم يجوا بالسلامه والبيت يتملي فرح وسعاده
روح….يارب اللهم امين ويكمل فرحتنا علي خير يا حبايبي وبيتنا يزيد وينور بيهم
الجميع….اللهم امين.
داوود…..انا طالع انام يا عيله مجانين لاموأخذه يا راجح
راجح….خليت فيها لامواخذه اطلع يا اخويا
روح….احنا نطلع كلنا بقي عشان نرتاح
مريم….ايوه التيم اللي هيعمل تجهيزات الحفله جايين من عشره الصيح بكره هيبقي يوم طويل خلينا نطلع ننام ونرتاح
راجح….طيب يلا زيد امن القصر وشوف الجارد وبعدين ادخل
زيد….حاضر يا باشا
صبا….بهمس هسبقك انا
زيد….تمام يا روحي جاي وراكي علي طول.
وانتهي اليوم بسعاده وخلص المقلب علي خير.
- يتبع الفصل التالي اضغط على (مملكة احفاد الطوبجي) اسم الرواية