Ads by Google X

رواية مملكة احفاد الطوبجي الفصل الاول 1 - بقلم اميرة اسامه

الصفحة الرئيسية

  رواية مملكة احفاد الطوبجي(3) كاملة بقلم اميرة اسامه عبر مدونة دليل الروايات 

رواية مملكة احفاد الطوبجي الفصل الاول 1

صاحبه_البطل_الواحد
البارت الأول
دائما ضع الأمل في حياتك لتستمر بكل قوة و ثبات مع تغيرات الحياة تفائل دوما و أنهض من جديد و أبتسم لتبتسم لك حياتك .
لاتنتظر الأشياء الجميلة أن تعود و لاكن تفائل بأن الأشياء الأجمل سوف تأتي
التفاؤل ليس مجرد كلمات بل هو حاله نفسية قوامها الثقة بالله قالى تعالى أنا عند ظن عبدي بي تفائل وأحسن الظن بالله.


 
……………….
الحياه في قصر الطوبجي أتغيرت كتير بعد تعافي زيد ومنذر و رجوعهم للحياه بكامل قواهم من الحاډثه اللي أتعرضوا ليها كل حاجه إتغيرت و حالة الحزن والۏجع اللي عاش فيها أهل البيت كلهم أتبدلت ورجعت الضحكه والسعاده من تاني وقدروا يوصلوا بسهوله للحاله دي مش بس عشان خدوا حقهم من اللي ضړبوهم ولا عشان وقعوا العصابه لكن لأنهم أتربوا علي التفاؤل ونسيان أي لحظات وحشه وتخطي اي صعب مر عليهم قادرين يعيشوا اليوم و يبدلوا بأيدهم الحال الصعب بحال أسهل وحياه أحلي والفضل كله يرجع لأعظم قلب روح

……..
بعد ما مراد خد مفتاح الشقه من كرم وصل هو والشباب تحت العماره ركنوا العربيات في شارع جانبي موازي لجنب العماره نزلوا من العربيات وبدأوا ينزلوا الشنط كلها علي الرصيف.
مراد….بإبتسامه جميله وشقيه حمدالله علي السلامه يا شباب نورتوا خالد أبن الوليد
عاصم…..الله يسلمك يا صاحبي
زيد….يلا ياشباب همتكم خلينا نطلع الشنط دي انا مش قادر اقف علي رجلي
منذر….بضحك مستعجل علي ايه
زيد…..بهمس وهو بيضحك عايز اطمن علي الحبايب اللي مستنين فوق.
منذر….بقولك ايه عشان نبقي حلوين من اولها هقعد معاك ومش هسيبك
زيد….انت تاني تصدق بسبب فقرك ده هيحصل فينا زي رحلة زمان وهنطلع نلاقي الشقه اوضتين
منذر…..بضحك والله لو اوضه مش هسيبك بس عموما مراد بيقول الشقه كبيره
زيد….ادينا هنشوف اهو.
شالوا الشنط كلهم و دخلوا علي مدخل العماره وطلعوا وراء مراد
جلال….احيه لا متقولش هو مفيش أسانسير
مراد….اطلع يا راجل يا مسن دول كلهم دورين يلا اخلص
جلال…..بص لأمير ابوك عامل فيها شاب صغير
امير……لا وطالع سابقنا و بيجري علي السلم
مراد…..اخرس يا واطي منك ليه انا اصغر منكم.
نادر…..والنبي يا مراد أنجز بدل ما ازعلك انت طالع فاضي وانا وراك شايل

مراد…….ما تشيل امال لازمه العضلات دي ايه
نادر…..لا ميغركش مش طلعوا منظر انجز يا مرااااد
ضحكوا علي نادر وطلعوا كلهم وقف مراد قدام الشقه فتح الباب ودخل وهو بيسمي في سره
منذر…..بضحك لزيد الحق مراد شكله بيسمي وبيقرأ القرآن كله في سره هيحرق العفاريت كده
زيد…..بضحك و المقلب هروح من أدينا
فتح مراد انوار الشقه ودخلوا كلهم واحد وراء التاني كل واحد كان جايب شنطه مش كبيره لكن الشنط ملأت الصاله.
قعد مراد بإرهاق علي اول كرسي قابله.
مراد….اااااه اخيرا الواحد ارتاح
جلال……ارتاح لا خليك انت مريح اجروا يا عيال
مراد…..رايح فين ابن المجانين ديه
قاسم…..سامعهم بيتفقوا يجروا يختاروا الاوضه اللي عالبحر
نادر…..بضحك ايه ده هما بيختاروا الاوض اجري يا يوسف اجري يا ياسين
مراد…..اجري يا حيلتها منك ليه ما كل واحد بيدور علي الفرده بتاعته
منذر…..بضحك همس لمراد بقولك ايه واحنا مش هنختار
مراد…..بضحك اقعد انت الوقت مش وقتك مستعجل علي ايه يا اخويا الاوضه اللي تعجبك اعتبرها بتاعتك كده كده مش هيناموا فيها
منذر…..بضحك علي رأيك هيناموا عالرصيف تحت من اللي هيشوفوا
زيد…..بهمس اهو اللي عامل فيها دكر ده اول واحد هيسبقهم علي تحت اتقل انت بس انا اصلي مجربه
منذر…..ياجدع عيب عليك انا معاك انت ومراد
دخلوا كلهم يختاروا الاوض وفضل مراد وزيد ومنذر بره بيضحكوا ويتكلموا بهمس قعد قدامهم عاصم و مراحش يختار معاهم الاوضه.

زيد….بضحك ايه يا

عاصم مش ناوي تختار انت كمان الاوضه
عاصم…..بإبتسامه رفع حاجبه مش عارف ليه يا اخي حاسس ان في حاجه غريبه ومش مطمنلكن انتوا التلاته
ضحكوا التلاته بصوت عالي وهما بيبصوا لبعض
مراد…..مين احنا يا جدع حرام عليك احنا فيه حد في طيبتنا
عاصم…..اهو الكلمتين دول يأكدوا أحساسي
ضحكوا تاني وهما بيبصوا لبعض ويخبوا وشهم


مراد….يا ولا يعني هيكون في ايه
عاصم….اعترف يا مراد خلاص قفشت الحوار و عرفت ان وراكم حاجه وبعدين متقلقوش سركم في بير
مراد…..بضحك بص لزيد ومنذر ايه نقوله ولا هيجرسنا
منذر…..بضحك اكيد هيجرسنا متقولش وانت ياا عم اهدي مفيش حاجه
زيد….بضحك بني ادم براس كلب انت كده يعني مأكدتش ان في حاجه
مراد…..ايه يا ولا الغباء ده صحيح
عاصم…..بضحك نبيه اوي منذر يلا قولوا بدل ما انادي علي الشباب وأقولهم ان في حوار بيتعمل علينا
مراد….عجبك كده يا واطي اهو بيهددنا كمان
زيد….لا ما اللي يمشي وراء منذر بيلبس علي طول
منذر…..بضحك انا شكلي عكيت الدنيا

مراد……مش متأكد يعني
عاصم…..ها اخلصوا الحوار علي ايه
مراد……بضحك فيك من يكتم السر
عاصم….في بير
زيد…..بضحك الاول قولنا انت پتخاف من العفاريت
عاصم …رفع حاجبه وابتسم أوباااااا اوعي تقول ان اللي فهمته صح
مراد….بضحك ايوه فهمت ايه بقي
عاصم……هي الشقه مسكونه
منذر…..ايه ده عرفت ازاي
زيد…..نبيه مش زيك يا اخرة صبري
عاصم…..بضحك لا استنوا انتوا بتتكلموا جد الشقه مسكونه
مراد……اسكت بقي و وطي صوتك هتفضحنا ربنا يفضحك انت ومنذر
منذر…..قول انك پتخاف عشان مبقاش لوحدي وشكلي يبقي وحش
عاصم…..بضحك لا مش بخاف يا صاحبي بس عايز اقولك ان علي اخويا پيترعب منكم لله
زيد…..علي اساس اللي جوه وحوش ده احنا هنشوف ايام زرقه
عاصم…..طب انا بردوا مش فاهم انتوا عرفتوا بالصدفه ولا مقصوده شكلها والله مقصوده خصوصا ان مراد صمم نقعد في شقه مش شاليه او ڤيلا
مراد…..بضحك لا مقصوده قولنا نروق عليهم شويه ونضحك بس والله ما انا صاحب الفكره العيال الواطيه دي هنا صحاب الفكره
زيد…..ايه هنصيع لو احنا صحاب الفكره انت اللي دعمتها
عاصم…..بضحك لا امسكوا في بعض وسمعوهم

مراد…..اه مشافهمش وهما بيسرقوا
عاصم…..ضحك وحط ايده علي وشه وبعدين بصلهم طيب انا مش فاهم ايه اللي خلاكم تفكروا في الفكره دي
زيد……لما كنا محجوزين في المستشفي انا ومنذر الشباب كانوا بايتين معانا في الجناح وكل واحد فيهم نام في حته وفضلت انا ومنذر صاحين وافتكرنا زمان رحله روحناها مع بعض كانت اول رحله نروحها في المدرسه ونسافر فيها قعدنا وقتها في شقه احنا وناس صحابنا والشقه كانت مسكونه فا منذر قالي انه نفسه يسافر مع الشباب ونحاول ندور علي الشقه ونسكن فيها مراد نط في الحوار كنا مفكرينه نايم الحوار عجبه وقال انه عنده شقه مسكونه وقررنا بس نقوم بالسلامه ونطلع نفصل شويه ونضحك عليهم
عاصم….بضحك انتوا مشكله والله
ربنا يستر بس ومحدش فيهم قلبه يقف والاهم العفاريت تكون حنينه
منذر…..يادي النيله ياعم وطي صوتك انت بتسمع العفاريت اننا بنتكلم عليهم
عاصم…..بضحك ايه خاېف يا اخويا ما انت طلعت صاحب الفكره اصلا البس بقي يارب انت اول واحد تتروق
منذر….اعوذ بالله من الشيطان الرچيم يا جدع وحد الله هي ناقصه تلبيش جته
زيد…..بضحك لا انت مش عاجبني وانا مش هفضل وراك كأني ساحب ابن اختي اثبت كده عشان محدش هيفضحنا غيرك
منذر…..ربنا يستر
مراد……عاصم السر ميطلعش بره
عاصم…..بضحك لا متقلقش اطمن
منذر……هو انت مش خاېف خالص يا جدع مالك مبسوط كده ليه
عاصم…..بضحك لا مش خاېف كنت بخاف بس شوفت كتير واتعودت
منذر…..بضحك احيه شوفت كتير هو ايه ده اللي شوفته
عاصم…..شوفت كذا مره في مناطق كنا ماسكينها وقت ما كنا ماسكين كومباوند بنبني فيه المكان كان

لسه متعمرش وعامل زي الصحراء
ظهر فيه كذا مره حجات غريبه يعني. حجات تضيع ومنلاقيهاش وفي الاخر نلاقيها في المكان اللي كانت فيه بعد ما نكون دورنا فيه كذا مره نتكلم مثلا مع بعض تلاته ولا اربعه نبص نلاقي صوت بيرد علينا جاي من وراء نبص منلاقيش حد كنا بنشوف اوقات اشخاص نكلمهم ميردوش ويمشوا وفجأه يختفوا مع العلم مكانش في مكان بيدخلوا فيه ده مره واحده يختفوا من قدامك
منذر…..طب صلي عالنبي في قلبك بقي واسكت الله يرضي عنك
زيد…..بضحك مالك يا قطه خۏفتي ده انت هتشوف ايام سوده
منذر…..بضحك انا بفكر اخدها من قاصرها واقوم اسافر
مراد……بضحك الخۏف والله علي منذر يتقطع خلفه وده عريس داخل علي جواز
منذر…..بضحك هو لسه هيتقطع ما اتقطع خلاص
بعد حوار وضحك دار بينهم قاموا هما كمان الكل اختار الاوض
اول اوضه اختارها جلال وامير وهشام ورامي ونور
تاني اوضه اختارها نادر ويوسف وياسين وسالم
تالت اوضه علي وعاصم وقاسم وداوود
رابع اوضه واللي فضلت قعد فيها
زيد ومراد ومنذر.
دخلوا شنطهم وبدأوا يرصوا هدومهم في الدولاب معادا منذر.
مراد…..انت هتفضل قاعد كده ما تقوم ترص هدومك في الدولاب
زيد…..بضحك اقطع دراعي ان ما كان منذر سايب هدومه في الشنطه عشان لو حب يخلع يجري بيها
منذر…..بضحك اه والله ما انا اتعلمت من غلطي قبل كده المره اللي فاتت فضلت تحت وخليت زيد وصاحبنا يطلع يلملي الهدوم في الشنطه فا قولت المرادي اكون خفيف خفيف

مراد……قوم بطل خوف يا جبان ما كلنا معاك اهو وبعدين شكل الشقه بقت هاديه ومفيهاش حاجه شكلها كده عشان احنا عدد بردوا مش هيظهروا
منذر…..بضحك لاااااا متحاولش دي مبتفرفش خد بالك يوم ما روحنا الرحله مع بعض كنا عشره صح يا زيد
زيد…بضحك حصل يا صاحبي
مراد…..شوف التاني بيرعبه اكتر
زيد…..يا جدع انا اتكلمت هو مړعوپ لوحده
بعد حوالي ساعه خلصوا ترتيب هدومهم وخدوا شاور وغيروا وخرجوا بره كلهم في الصاله.
كانوا فاصلين مش قادرين يتحركوا بس جعانين جدا
سالم…..طب ايه
زيد…..ايه مالك
سالم…..هو ايه اللي مالي انا جعان انتوا ريحتوا وكل واحد فيكم اترمي علي جنب مش هناكل ولا ايه
جلال…..انا ھموت من الجوع
امير…..وانا كمان جعان اوي والله
مراد…..بااااس يبقي تاخد بعضك انت و جلال وتنزلوا نجيبولنا اكله حلوه
امير……ده علي اساس احنا هنبقي بتوع المشاوير ولا ايه
جلال…..ياعم انا موافق ابقي جلال مشاوير بس المهم ناكل عرفوني عايزين تاكلوا ايه وانا اروح اجيب
رامي…..وانا هنزل معاك يا عم
هشام…..ولا تزعل وانا كمان
مراد…..يسعد دين الشباب الجدعه اهو ده الكلام خدوا بعضكم كده بقي وروحوا مع بعض
جلال…..ايوه نروح نجيب ايه بقي

زيد…..مش محتاجه تفكير أكلة سمك وجمبري
سالم…..ايوووووه و ياسلام بقي لو بوري مشوي كمان
يوسف……انا عايز حواوشي اسكندراني
نادر…..تصدق وانا كمان نفسي اجربه
علي…..انا عايز سنجاري
جلال……ااااااه دي قصه كبيره بقي قام وقف وهو متنرفز وشكله يفطس من الضحك طلع موبايله وهو بيبصلهم وبعدين بص لقاسم هاااا يا فندم طلبات حضرتك ايه قولي الاوردر
ضحكوا كلهم علي جلال
قاسم…..بضحك طب وانا مالي انت مش قادر عليهم بتتشطر عليا انا
جلال….لا ما انا قولت اخد الاوردر من اخويا الكبير وابدا بيك ما اصل احنا هنا في ما يطلبه المشاهدون
قاسم……ياولا هقوم اضربك اتشطر عليهم يا دكر ولو عليا انا هاكل من اللي هتاكلوا انا اصلا عايز اكل وانام شويه مش قادر
زيد…..مالك يا واطي بتتنطت ليه مش انت اللي عملت فيها سبع الرجال وعرضت خدماتك اشرب بقي وهتروح تجيب لكل واحد طلبه ايه رأيك بقي وابقي هاتلي ريد بول معاك
جلال…..ليه عايز تطير و يطلعلك جناحات مش عايزين حاجه اصفره


وشويه مذه بالمره
مراد…….اااااه هترجعنا لايام الشقاوه تاني
جلال……بصله بطرف عينه اهدي انت يا رميو بدل ما اتصل علي مراتك هااا
سالم…..ولا هتفضل ترغي كتير اخلص ھموت من الجوع

ياسين…..لنا ماسك نفسي بالعافيه بس لو قومت عليك هنفضك
جلال…..بضحك ابو لهب باشا خليك انت مريح متعصبش روحك اعتبر كل طلباتك اوامر
نادر…..بضحك اه يا كلب البحر صحيح مبتجيش غير بالعين الحمراء.
جلال……ده مبيتفاهمش يا نادر وانا وربنا جسمي مكسر من السفر لو مسكني بس هتكسر في ايده
عاصم…..طيب بص بيتهيألي الكل بياكل السمك فا عشان منتعبهوش خلينا ناكل كلنا سمك الوقت
زيد….انا موافق انا اصلا عايز سمك
مراد……تمام موافقين يا شباب
سالم……ماشي وكتر الجمبري هاا
مراد……اهدي يا وحش الفسفور هيدمر الدنيا واانا هايف علي الشباب اللي معاك في الاوضه
سالم…..بضحك الليله ليتلهم
ياسين……احيه انت نايم جنبي لا انا هنام مع نادر او يوسف
ضحكوا كلهم علي ياسين وبعدين بدأ مراد يقول لجلال غلي اللي يجيبه و فجأه سمعوا الباب بيخبط
سكتوا كلهم وبص منذر لزيد ومراد پخوف وهو بيضحك
منذر……احيه مين اللي بيخبط
قرب جلال من الباب وهو بيضحك
جلال…..هيكون مين اكيد بوليس الاداب جاي لسالم
فتح جلال الباب ولمح قدامه واحد مش قادر ياخد نفسه
سلام عليكم
جلال…..بضحك عليكم السلام في ايه ياوحش انت بټموت ولا ايه ده كلهم دورين

طبعا ليك حق تتريق ما انت قاعد ومرتاح وانا بنلف علي رجلي من الصبح
جلال…..بضحك طب انت بتلف انا مالي وبعدين انت مين وعايز ايه
طب الاول مش هنا موجود واحد اسمه مراد باشا
مراد…..بضحك وهو قاعد ايوه انا يا وحش ايه لحقت اسمع في اسكندريه
جلال…..انت مين يا كابتن وعايز مراد في ايه
افضل ارغي كده كتير وسايبني شايل ومحمل هو يوم باين من اوله
ضحكوا كلهم وفطس جلال من الضحك عليه
جلال…..ماتاخدني جوزين اقلام ياعم انا جيت جنبك وبعدين الشنط دي فيها ايه
دي فيها اكل من احلي دكان سمك فيكي يا اسكندريه
جلال…بضحك حضنه حبيبي يا ابو الرجوله مش تقول ان معاك اكل
بقيت حبيبك الوقت سايبني بطلع في الروح قصادك وعمال تتضحك طب اعزم عليا بكوبايه مايه حتي
جلال……في دي عندك حق بس اعذرني اصل لز مكنتش جيت بالاكل كان زماني الوقت بطلع في الروح زيك كده
قام مراد راح عليه وخد جلال منه الشنط هو وامير
مراد……انت مين ومين اللي باعت الاكل ده
انا محسوبك منكش
مراد…….بضحك ميييييين
ضحكوا كلهم علي اسمه ووقع جلال في الارض
منكش…..بص علي جلال بطرف عينه ايوه اضحك انت ما انت مش فالح غير في الضحك ماله اسمي بقي ان شاء الله
جلال….هو ده اسمك اصلا بجد

مراد……بضحك بس يا واطي اتلم شويه قولي بقي يا منكش مين باعت الاكل ده ولا انت جاي غلط ولا ايه
سالم…..بضحك شكله كده غلطان في الشقه زي فيلم صعيدي في الجامعه الامريكيه
منكش…..لأ مش غلطان انا مش قولت مراد باشا موجود هنا وقولتلي انا
مراد….حصل
منكش……يبقي مش غلطان والاكل ده ليكم باعته معايا المعلم كرم بيقولك حمدالله علي السلامه وبالف هنا حاجه بسيطه
مراد……بإبتسامه اااااه يا كررررررم يا ابو الكرم كله بس ده كتير اوي
منكش…..كتير ولا قليل اللي يفيض منكم اكلوا للقطط
زيد…..بضحك طب تعالي بس كده ادخل هات مايه يا جلال بسرعه
دخل منكش كام خطوه ووقف وهو باصصلهم بقرف
زيد…..بإبتسامه مالك بقي يا وحش مش طابق روحك ليه
منكش……وهطيق روحي ليه إن شاء الله
زبد…..بضحك عشان ده الطبيعي لو مش هتطيق روحك مين هيطيقك تصدق بالله بقالك كام دقيقه واقف اهو وانا مش طايقك ده انت طاقه سلبيه بنت جزمه يا راجل
ضحكوا كلهم علي كلام زيد
بصله منكش ثواني من


غير ما ينطق وبعدين راح قعد جنب زيد مره واحده
بصله زيد وهو مبتسم ورافع حاجبه
منكش……انا هنقولك الحوار
زيد…..قول يا صاحبي سامعك خرج كل اللي جواك واعتبر نفسك قدام دكتور. نفسي

منكش……المعلم صبري
زيد……بضحك اشمعني ومين المعلم صبري ده
منكش……ده صاحب القهوه اللي بشتغل فيها ربنا ينتقم منه
زيد…..بضحك عملك ايه شكلك شايل منه ومعبي
منكش……شايل بس ده مشربني المر والله ما انتش غريب هنحكيلك
زيد……احكي يا وحش
جلال…..بضحك المايه
منكش…..بص لزيد ما تبلع ريقك شويه نازل أسأله وريقي ناشف
زيد…..بضحك انا بردوا خد وقتك واشرب
شرب حاجه بسيطه وبص لجلال بقرف
جلال…..ايه ياجدع بتبصلي كده ليه
منكش…..مش ساقعه
جلال…..بضحك معلش بقي احنا لسه واصلين منعرفش ان جنابك هتنورنا كنت شبرتهالك
منكش…..بص لزيد كنا بنقول ايه
زيد……المعلم صبري الله يجحمه
جلال……بضحك ده طنشني ولا كأني كنت بكلمه
ياسين……بضحك اسكت بقي خلينا نعرف عمل فيه ايه الواطي ده
منكش….صلوا بينا عالنبي عشان نحكيلكم حكايتي مع اللي ما يتسمي المعلم صبري
سالم……عليه الصلاه والسلام بس انا رايي عشان الاكل ميبردش ناكل وتاكل معانا يبقي عيش وملح ونقعد نقطع في فروه المعلم صبري اللي ما يتسمي

عاصم…..بضحك وهو مش قادر يمسك نفسه وانا بقول كده بردوا
فتحوا الشنط وطلعوا منها الاكل كان باعتلهم كرم جميع انواع الاسماك أكلة سمك علي حق تليق بيه وبيهم قعدوا كلهم علي الارض
ونسي منكش نفسه وقعد معاهم
زيد……بضحك ها احكي بقي يا صاحبي
منكش…..صليت بينا علي النبي
زيد…..بضحك صليت ونصلي تاني اللهم صلي عليك يا نبي
منكش……اسمع يا سيدي منك ليه
 



google-playkhamsatmostaqltradent