Ads by Google X

رواية بنت الجيران الجزء الثاني 2 الفصل الاول 1 - بقلم ريهام عماد

الصفحة الرئيسية

 رواية بنت الجيران (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ريهام عماد

رواية بنت الجيران الجزء الثاني 2 الفصل الاول 1 - بقلم ريهام عماد 

بنت_الجيران بارت ١ ج٢ 

هنا: بــحبــك ي يزيد ..  بحبك اوي 

يزيد وبيضمها لحضنه اكتر : اخيرااا نطقتيها

هنا: وهفضل اقولها لحد اخر يوم ف عمري 

يزيد بهدوء: بهدلتي قلبي معاكي ي بنت الجيران....

--------------------- 
صباحا الساعه ٩ بتصحي هنا علي صوت جرس الباب يرن بلا توقف... هنا تتقلب على السرير محاولة تجاهل الصوت لكنها تفشل.)

هنا: (تهز يزيد وهو نائم بعمق) "يزيد... يزيييييد  اصحى الباب بيخبط... يزييييد 

يزيد بصوت نعسان: ممميين 

هنا بتعجب: هو انا اعرف .. قوم افتح انت شوف مين 

يزيد بيشدها تنام: نامي ي هنا انتي شكلك بتحلمي .. نامي لسا بدري 

هنا : يبني انت مش سامع الجرس .. قوم ي يزيد بدل م اقوم افتح انا

يزيد بنفاذ صبر وصوت نعسان: يووه طيب قايم 

بيقوم يزيد لابس فلنه سمرا وبنطلون ابيض وبيفتح الباب بضيق وهو بيقول: ايوووه جااي اهو

رضوي ونرمين بيبصوا لبعض اول م يزيد يفتح الباب ..

يزيد بملامح استغراب: نعم... جايين ليه 

رضوي: احمممم ... صباحية مباركه ي عريس ..احنا جايين نسلم علي هنونه

يزيد بعدم تصديق: هنا نايمه 

نرمين بتمثيل: لساا ناايمه كل دا

يزيد بعصبيه مكتومه: يعني جايين تصحوا عرسان الساعه ٩ الصبح ومستغربه انها لسا نايمه ... في حد يخبط علي حد الساعه ٩ الصبح يلي معندكوش دم ..... لمؤاخذه يعني ينرمين

نرمين: لاا براحتك ي جوز اختي براحتك 

رضوي بتناحه: طب وسع كده احنا هندخل نصحيها 

يزيد بعين متسعه وهو بيفرد دراعه يمنعهم م الدخول: تدخلوا فين بقولكوا نايمه... دا انتو بجحين بجاحه...... لمؤاخذه يعني ينرمين 

نرمين ب ابتسامه بلهاء: لا خد راحتك 

رضوي بتناحه ازيد : بقولك هنصحيهاا... انت مالك  ادخل انت نام 

يزيد بعصبيه: امشي ي رضوي وخدي نرمين ف ايديك عشان بصراحه انتو تقال علي قلبي .. واقولك مش عاوز اشوفكوا  ومحدش يخطي ناحيه عتبه الباب ده تاني ..فاهمين 

بيسيهم يزيد ويرزع الباب ويدخل وسط استغراب رضوي ونرمين ال بيبصوا لبعض بفم متسع م الصدمه 

يزيد وهو بيتمتم ف نفسه وهو داخل : عيال تنحة ولزقه ي اباااي

هنا : مين ي يزيد 

يزيد بيقعد : هيكون مين يعني النسانيس اخواتنا رضوي ونرمين عاوزين قال يدخلوا يصحوكي

هنا بتعجب : طببب مدخلووش ليهه 

يزيد بضيق: يدخلوا فين في حد يطلع ل عريس وعروسه الساعه ٩ الصبح وبعدين يدخلوا ازاي وانتي شكلك كده 

هنا بتبص لنفسها باستغراب :شكلي اي ...تشهق هنا بصدمه تشوف نفسها لابسه بلوزه كت  ودراعها وكتفها   تغطي نفسها ب ايدها الاتنين وهي بتقول:  .. انااا ازاي لبست دي هاا 

يزيد بابتسامه بلهاء: اي ي هنا انتي فقدتي الذاكره ولا اي 

هنا بخجل: . وسع كده خليني اقوم اغير .. وارن علي رضوي تطلع دول اكيد زماننهم زعلانين مننا

يزيد بهدوء: ششش ترني على مين م يزعلوا براحتهم

 وبعدين في كلمتين عاوزين نزودهم علي كلام امبارح 

-----------------------

الساعه ١٢ الضهر بيصحي يزيد ويقوم ياخد دش ويغير هدومه ويلبس ترنج من اللون الكحلي .. يلاقي هنا لسا نايمه وشعرها مغطي وشها بطريقه غير مرتبه 

بيرجع يزيد خصلات شعرها لورا وهو بيصحيها: هنااا..هنااا اصحي يحبيبتي .. احنا بقينا الضهر 

هنا : شووويه كماان لساا بدري 

يزيد: قومي عشان هتلاقي رضوي ونرمين ودعاء وامة لا اله الا الله جايين تاني دلوقتي 

هنا بتصحي وتعدل نفسها بفوقان: هو انا ازاي نمت كل ده من غير م اقلق 

يزيد بضحك: واضح ان حضني مريح اوي 

بتضربه هنا ف كتفه بخجل: اوعي طيب اقوم اخد دش عشان نفطر انا جعانه اوي 

بتقوم هنا تقف اول م تحط رجليها ع الارض تحس بدوخه وتمسك دماغها وتقعد تاني 

يزيد بلهفه وهو بيمسك ايدها: هناا ماالك 

هنا بتغمض عنيها  : م..فيش صدااع جامد اوي 

يزيد: طب قومي يحبيبتي خدي دش وانا هبعت اي حد يجبلك مسكن من تحت ... شكلك اتحسدتي ي هنايا 

هنا ب ابتسامه:  اتحسدت علي اي بس 

يزيد: علي اي!!!! دا انتي كنتي زي القمر امبارح وصحابك كلهم عنيهم عليكي 

هنا: بس دول صحابي ال بيحبوني و كلهم بيتمنولي الخير 

يزيد : عارف يحبيبتي ... يبقا شكلي انا بقا ال حسدتك 

هنا بضحك: لا شكلي انا ال حسدت نفسي 

بتقوم هنا تاخد دش عشان تفوق وتلبس بيچامه ستان مريحه من اللون النبيتي وترفع شعرها ل كحكه مهندمه تاركه خصلتين من كل جانب 

هنا بنغاشه:اي دا اي دا انت ال واقف تعمل فطار كنت استني اخلص طيب ونعمله سوا 

يزيد بيرفع نظره ل هنا يسكت لحظات ويتأمل شكلها كأنه بيشوفها لاول مره 

يزيد بهدوء: انتي.. انتي ازاي الطرحه كانت خافيه الجمال ده كله 

هنا بفخر وهي بتمسك خصلات شعرها  :اومال احنا بنلبس طرحه ليه عشان تداري حلاوتنا كده ومحدش يشوفها غير جوزي وقرة عيني 

يزيد بضحك: ي واد ي مثقف 

هنا : ركز طيب ف ال بتعمله ايدك هتتلسع 

يزيد: لا متخافيش انا بحمر شويه برارص اكيد مش هتلسع يعني 

هنا بضحكه عاليه : ب ايه!!  برارص 

يزيد : ايوه .. افتحي التلاجه طلعي شويه لاناشون علي شويه جبن وافقشي بيضتين يلا 

هنا: ياااسلااام  وانت بقا عملت اي حمرت البرارص 

يزيد: اسمها بطاطس ي ام جهل ويلا عشان مسبش ال ف ايدي واجي افطر عليكي .. اهو نزود كلمتين برضو عل....

يقاطع كلامه صوت رنة تليفونه رضوي ال بترن 

يزيد بضيق: الوو

رضوي: يزوده حبيبي عامل اي واحشني 

يزيد : لا والله!! عاوزه اي رضوي اخلصي 

رضوي: انا بطمن عليكوا بس محتاجين حاجه اطلعهالكو ولا حاجه 

يزيد: لا شكرا عندنا كل حاجه 

رضوي: احممم طب هنونه صحيت 

يزيد بنظره ل هنا: اها صحيت 

رضوي يتمثيل البراءه : طب ممكن اكلمها 

يزيد: لاء مش مم...

تقاطعه هنا وهي بتاخد منه التيفلون 

هنا ب ابتسامه: الووو اي رضروض عامله اي 

رضوي: الحمد لله ي عرووسه انتي عامله اي ..اوعي الواد يزيد ده يكون مزعلك ولا حاجه 

هنا بضحك: لاء الحمد لله.... م تطلعي تفطري معاانا انتي ودعاء وهاتي نرمين معاكو 

يزيد بصوت عالي: اااه وام ايمن جارتنا برضو وابنها ايمن والست ام نياازي ولمو اللمه وتعالو 

رضوي: قولي للواد دا يخليه ف حاله .... افطروا انتو يحبيبتي احنا سبقناكو انتو نموسيتكوا كحلي يستي .. هنطلع بالليل ان شاء الله نسلم عليكو 

هنا: ماشي يحبيبتي هنستناكو ... مع السلامه 

يزيد ب استغراب: همااا طالعين دلوقتي!!! 

هنا : اها 

يزيد: نهار ابوهم اسود والله ل اوريهم 

هنا: اهدي بس .. هيطلعوا بالليل مش دلوقتي .. وبعدين انت مش عاوزهم يطلعوا ليه 

يزيد: رخامه 

--------------------

مساءا الساعه ٨ يزيد وهنا قاعدين قدام التليفزيون ف جو هادي .. بيرن رؤوف علي يزيد 

رؤوف : صباحيه مباركه ي عريس .. رنيت عليكو كتير مش بيجمع 

يزيد: الشبكه وحشه ي عم رؤوف بقا معلش.

رؤوف : طيب ام هنا عاوزه تكلمها احسن عماله تعيط م الصبح وتقول بنتي وحشتني 

يزيد: طب مجتش ليه من بدري بس

رؤوف: هنقوم نلبس ونيجي اهو يبني 

يزيد: ماشي ي عمي ف انتظاركو 

بتابع هنا الحوار 

هنا: ماما بتعيط صح ؟

يزيد بتنهيده : لسا مش متعوده انك مش معاها ي هنايا قومي البسي طيب عشان زمانهم جايين 

هنا: طب م انا لابسه اهو 

يزيد: هتقابليهم بالبچامه ي هنا 

هنا: فيها اي يعني ي يزيد دول امي وابويا واخواتي وطول عمري بقعد قدامهم كده 

يزيد: حبيبتي انتي دلوقتي واحده متجوزه يعني مدام  مش عيله صغيره 

هنا بعين متسعه: مدام .. انا مدام !! لاء انا عاوزه اروح عند امي انا لسا صغيره ع الكلام ده 

يزيد ؛ قومي ي هنا يحبيبتي البسي عبايه او طقم  او اي حاجه شيك كده عشان امي واخواتي برضو هيطلعوا بعدهم ولا دول كمان يشوفوكي بالبچامه 

هنا برخامه: علي فكره انت غتت 

يزيد بيرفع حاجه: انا غتت!!

هنا : اها 

يزيد بتوعد: ماشي ي هنا انا مش هرد عليكي دلوقتي هرد لما يمشوا عشان ارد براحتي. 

------------ 
 بتقوم هنا تلبس دريس من اللون السماوي ف ابيض وطرحه من نفس اللون تاركه جزء من شعرها وتحط روچ بينك يدخل يزيد وهي بتلبس الطرحه 

يزيد بضيق: اي ال انتي مهبباه ده 

هنا بتعجب : عملت اي !!

يزيد: مطلعه نص شعرك برا وحاطه روچ احمر وبتسألي عملتي اي 

هنا: علي فكره ال جايين دول ابويا وامي واخواتي وبنات خالي يعني مش حد غريب مثلا  تاني حاجه دا روچ بينك مش احمر 

يزيد يحاول يتمالك اعصابه: طب شيليه ي هنا انا مش عاوز مياصه 

هنا بعصبيه: اي ي يزيد في اي انت هتغير عليا من ابويا وامي كمان 

يزيد بعصبيه ازيد: واغير عليكي من الجن الازرق كمان قولتلك دخلي شعرك ده جوا  وامحسي الزفت ال علي شفايفك ده احسن م امسحهولك انا فاهمه... 

هنا : يووه بقااا يووووه 

بيقاطعهم صوت جرس الباب بيرن 

يزيد بتحذير: انا رايح افتح و ع الله ي هنا تطلعي بالمنظر ده . 

بيطلع يزيد يفتح الباب بترحاب لعيله هنا 

يزيد: اهلا اهلا اي النور دا بس 

رؤوف :ياا اهلااا بالعريس .. الف مبروك يحبيبي

يزيد محتضنه: الله يبارك فيك يعني 

امل بترحاب: الف مبروك يبني الف مبروك 

يزيد : الله يبارك فيكي ي طنط 

بتقف نرمين تبص ل يزيد ب ابتسامه بلهاء.. 

يزيد بتمثيل الضيق 😏: اهلا يختي 

نرمين 😁 : اهلا يجوز اختي 

بنات خال هنا كلهم بيدخلوا معاهم للصالون 

امل: اومال فين هنا 

يزيد : اهي جايه اهي 

بتدخل هنا بكسوف وبتكون عدلت طرحتها وخففت الروچ بيشوفها يزيد عملت ال قالهولها يبتسم من جواه 

هنا محتضنه والدتها: ماماا وحشتييني

رؤوف: انتو لحقتو دي سيباكي من كام ساعه 

يزيد بضحك: بنتها برضو ي عم رؤوف مش متعوده تبعد عنها 

نرمين: امي محسساني انها سافرت الهند دي خطوتين ونبقا ف شقتها يعني لو يزيد رمي هنا م البلكونه هتقع ف بلوكنتنا 

امل بنغزه ل نرمين: اسكتي يبت .. 

فريده : معرفناش ننام امباح من غير ضحكنا سوا ي هنونه

هاله: اها والله ي هنون 

نهي: احنا هناخد هنا تبات انهارده معانا ي يزيد احنا هنسافر بكرا 

هنا بزعل: هتساافروا لييه اقعدوا يومين كمان حتي 

ريماس: خالك مش راضي.. عشان خاطري اقتعيه لما يجيليك ي هنا 

هنا: طب مجاش معاكو ليه هو وطنط هويدا 

نهي: نزلوا يشترا شويه حاجات وهيجوا يسلموا عليكي كمان شويه 

هنا: هقوم اعمل شاي طبعا بابا هيشرب شاي مش حاجه ساقعه 

روؤف: وخليه تقيل بقا ربنا يكرمك 

هنا : حاضر 

يزيد ورؤوف بيطلعوا للبلكونه يشربوا الشاي وهنا بتصب حاجه ساقعه وتجيب كحك وبسكوت وتطلع للصالون 

امل بهمس: ها ي هنا طمنيني عليكي يبنتي 

هنا بكسوف: الحمد لله ي ماما 

امل : يعني الحمد لله  كله تمام  الحمد لله 

نرمين بمقاطعة وابتسامه خبيثه: اكيد يماما يعني ده وشها منور

هنا ب احراج: اسكتي انتي خليكي ف حالك 

امل محتضناها : الف مبروك يحبيبتي ربنا يهدي سركوا يارب 

نهي بخصه: احكيلي اي ال حصل من طأطأ ل سلام عليكم 

هنا: اوعي يعبيطه انتي احكيليك اي 

امل: أمشي يبنت الهبله من هنا ... متحكيش حاجه لحد ي هنا 

نرمين : قومي ي ماما كلي جاتوه وسيبلنا هنا شويه 

هنا: انسووو مش هحكي حاجه 

فريده : هتقولي ب  ادب ولا نقررك  احنا بقلة الادب 

نرمين : انطقي يبت 

هنا: اسكتوا ي عبط انتو .. هنده يزيد يطردكوا برا 

نرمين: وعلي اي م هو طردنا مره الصبح 

هنا بضحك: عندو حق بصراحه انتو صحتونا بدري اوي 

نرمين : الساعه ٩ بدري 

نهي بغمزه: ليه انتو صحيوا الساعه كام يهنون 

هنا: انتييي مااالك انتييي ... انتشيي مااالك 

نرمين بصوت عالي نسبيا : والنعمه ي هنا ابات عندكوو انهارده 

بيجي يزيد يسمع الجمله دي

يزيد : بننام بدري والله ي نرمين يختي 

نرمين ب احرج: احمم احممم طيب استأذن يعني 

امل بضحك: بيهزروا ي يزيد انت هتصدقهم 

يزيد: عارف يطنط امل ... ده حتي نرمين منووره . 

نرمين: بنورك يجوز اختي ي غالي 😁 

----------------

وبعد نص ساعه بيمشوا ويطلعوا أهل يزيد زينب ورضوي ودعاء وجدة يزيد يستقبلوهم بترحاب لكن زينب علي وجهها بعض علامات الضيق تحاول تخفيه

------------

وبعد م الكل مشي بتدخل هنا تغير هدومها من غير م تكلم يزيد يحس يزيد انها زعلانه يدخل وراها الاوضه وهي بتفك الطرحه 

يزيد بيقف قصادها وبيربع ايده: قالبة وشك عليا ليه ي نكديه 

هنا : انااا نكديه ي يزيد صح!! ماشي يسيدي شكرا 

يزيد : مالك بس ي هنايا في اي 

هنا: اطلع برا بعد اذنك عاوزه اغير هدومي 

يزيد: طب م تغيري م انا واقف هو انا ماسكك 

هنا بتلعثم: هغير... ازاي وانت واقف قدامي.. 

يزيد : مفيش واحده بتتكسف من جوزها ي هنا .. وبعدين هتتكسفي مني ليه م خلاص يعني هاا خلاص 

بيقول كلامه بغمزه بتتوتر هنا وترفع صباعها ف وشه وتضيق عينها: لو فضلت تكسفني كده هروح ابات عند امي انهارده 

يزيد مقترب منها: امم طب وماله انا موافق 

هنا بتديه ضهرها متجهلاه : مش بقولك غتت 

يزيد : دا انتي بتعديها تاااني!!  طب ماشي انتي ال جبتيه لنفسك 

قالها بتوعد وهو بيقرب منها يشدها من ايدها 

هنا : يزييييد 

نقول اهلا وسهلا بالروايه🥹❤️❤️❤️❤️❤️ 

متنسوش تصلوا ع النبي❤️

 •تابع الفصل التالي "رواية بنت الجيران الجزء الثاني 2" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent