رواية سلطان و الغرام الجزء الثاني 2 الفصل الثالث 3 - بقلم عائشة الكيلاني
الصمت سكن المكان سلطان و غرام مصدومين
غرام رجعت شعرها وراء ودنها هزت راسها بهدوء و هى بتشاور على ميرنا:ـ تمام خدي البتاعة دى و اطلعوا برا بيتي فوررر
ملك رفعت راسها بجبروت و بصت لأسامة:ـ يلا يا ابني خد عروستك و نمشي من هنا لانه مش مكانا
اسامة تقدم منهم ميرنا مسكت ايد لؤي برجاء و عيونها مليانين خوف رعب لؤي ضغط على ايديها و وقفها وراه اتقدم من أسامة ببرود و لكمه في وشه:ـ يمكن تفوق و تستوعب انت جاي بكل بجاحة تخد مراتي من بيتي انت جر لماغك حاجة يا روح امك فاكرني هسكوتلك تبقا عبيط
بص ل ملك نظرة رعبتها .. تخدي البتاع دا في ايدك و انسي انكي خلفتي أو ليكي بنت اسمها ميرنا نورتين في كام ثانية دول
ملك بصتلهم بغضب و مشيت هى و اسامة غرام بصت لميرنا بغضب و كره و راحت لى جنينة
ميرنا بخجل و احراج:ـ انا بعتذر جدا من حضرتك على الى حصل انا شكلي بوظت الدنيا بدخولي على حياتكم بالطريقة دى بس حقيقي الظروف اوقات اقوي مننا سامحوني
سلطان بهدوء:ـ دا نصيب يا بنتي مفيش داعي للإعتذار طنط مش مضيقة من وجودك بالعكس انتي مع الوقت هتحبيها كل الحكاية انها متفاجة بجواز لؤي ادى يا ستي كل الحكاية هى شوية و هتروق انا الى بعتذرلك على طريقة غرام معاكي تصبحوا على خير
سلطان راح الجنينة لاقها بتبص لسما و سرحانة:ـ حبيبتي
غرام تنهدت بحزن:ـ هو دا حلمي لابني واحد يتجوز من ورانا و التاني كام شهر و ابنو هيشرف الدنيا كل دا من غير جواز فعلا عيال تشرف
سلطان قعد جانبها بصت له بوجع:ـ كنت فاكره لم يكبروا هرتاح مش هتفضح و بسبب مين بسبب اعز اتنين عندي و اسر بيه بكل سهوله بيقولي انى بفرق بينهم طب امتي انا امتي فرقت بين ولادى في حبي ليهم أو معملتي..
كملت بعيون باكية.. لؤي شاهد على معاناتي و هو في بطني حتي لم اتولد و بقا على ايدي... اسر بقا الى كنت بدعي ربنا انه يتولد بخير حتي لو هدفع عمري اسر لم كنت حامل فيه كنت بين الحياة والموت من رغم كدا اتمسكت بيه خوفت عليه اكتر من نفسي و لم بقا ببن ايدي بقيت بحاول احميه حتي من نفسي.. رزان و روان هههه انا فاكرة الفترة دى كويس اوى كنت كل دقيقه بحال لحد ما بقا عندي اتنين مشاغبين ربنا عوضني بيهم عن فراق امى و ماجي بحب اتكلم معاهم بفرح اوى لم بكون مش فاهمه حاجه و هما يشرحوها بطريقتهم الى تجنن بلد.. صاصا دا بقا من رغم صغره لكن الوحيد الى فى عيالي بيفهمني بكرا انام و اصح القي واحدة شايلة عيل على ايديها و تقول دا مصطفى علشان تبقا كاملت ههههه ياريتني ما شوفتك ولا اتجوزتك مكنش كل دا حصل على
سلطان مسح دموعها و قبل راسها و ضمها له بحنان و حب:ـ كله هيتحل اوعدك اني هصلح كل دا وعد
في اوضة لؤي ميرنا قعد بتفرك في ايديها بخجل:ـ انا اسفة على طورتك في جوازك مني..بس بس مكنش قدامي غيرك ان انا لم لقيت خلص هيبداو في اجرات الجواز محستش بنفسي غير لم فتحت الباب و جريت لكن
كملت بحزن:ـ مرحمنيش جري ورايا و استخدم اسلوب ق.ذر معرفش جبت القوة منين ض..ربته و جريت فجأة كنت قصدي بعربيتك
فلاش
ميرنا ضرب.ت اسامة و جريت و هو جري وراها وقفت قدام عربية لؤي:ـ لو سمحت الحقني ابوس ايدك عايز يخ.طفني ارجوك انقذني منه
لؤي نزل بصلهم و حس بصدق في كلامها:ـ طب ممكن تهدي انتي مين
اسامة:ـ يا باشا دى خطيبتي و كمان شوية هتبقا مراتي يلا بينا يا حبيبتي و كفاية جنان يا ميرنا انا مستحمل و صابر ما فيه كفاية بلاش نشفان دماغك دا و يلا نرجع البيت
ميرنا بصت له باحتقار:ـ اااابعد عني قولت هو بالعافية مش عايزك مش بطيقك يا اخى بارف هو بالعافية كفاية بقا كفاااية انت اي مش بتحس معندكش كرامة سبني في حالي خليك راجل و سبني اعيش حياتي في نضافة بعيدا عنك و عن قذر..تك يا شمام
اسامة اترسم على وشه الغضب و الغدر و بدا يقترب منها:ـ انا راجل غصب عنك ولا تحبي تشوفي انا بقا هوراكي شمام ازاي
لؤي شد ميرنا وراء ضهره ضرب اسامة فضل يضرب فيه ميرنا بصتله باعجاب فرح ان اخيرا لقت حد واقف لاسامة و يوقفه عن حده و بعدين اتجه ليها:ـ انتي كويسة حصلك حاجة
ميرنا بصرخ:ـ حاااسب
اسامة كان معاه سك..ينة متجه بيها ناحية لؤي لكن لؤي فاق على صرخ ميرنا و صد السك..ينة بايده و انج.رحت
باك
ميرنا بدموع:ـ انا اسفة ارجوك سامحني
لؤي اتنهد بهدوء بيحاول يهدي من غضبه:ـ بتعيطى ليه دلوقتي
اتجه ليها و قعد جانبها.. ياريت تهدي اسامة دا جبان و مستحيل يهوب ناحيتك طول ما انا عايش انا مموتش علشان تعيطي ياريت تهدي بقا
ميرنا مسكت ايده المجروحة بتوتر ممزوج بعصبية :ـ لسه بتوجعك انت اي الى خلك تقف كنت مشيت و سبتني انا مش عايزة حد يتاذي بسببي مبسوط دلوقتي كنت هتخسر حياتك علشان واحدة مش عارفه و كمان علاقتك بمامتك اتوترت بسببي حلو كدا مكنش فيه داعي للجواز
لؤي بصلها بهدوء و ابتسامة خفيفة:ـ ماشاء الله مية كلمة في ثانية يعني رغية.. انا عملت كدا لانه واجبي و متطلبات شغلي انى ادافع عن الحق و بالنسبة لجوازنا ف نصيب هعمل اي بقا نصيبي اتجوز رغية و بتعيط كتير نكدية بس عموما دا شي طبيعي في الستات النكد دا بيجري في دم.كم
ميرنا شهقت بصدمة:ـ يعني اي واجب على كدا كل ما واحدة تقع في مصيبة هتتجوزها
لؤي بعد ايده عنها و قام:ـ ايوة كدا طالعي النكدية الى جواكي
لؤي اتجاه ل التواليت ميرنا ابتسمت في نفسها ابتسامة بعد سنين حزن و خوف حطت ايديها على قلبها و اتتفست بارتياح
في بيت رؤوف و زينة في اوضة سارة
سارة نايمة على السرير و مسكة كتاب سمعت صوت الموبايل فتحته
ابتسامتك كالشمس عندما تشرق تحمل الفرح دخلي تحمل الامان بقلبي وجهك كالقمر حينما يضيئ نوره ابتسامتك تعطيني الامان و الحياة بحبك يا احلي سرسورة
سارة حطت ايديها على بؤها و بتضحك بفرح و غيظ في نفس الوقت بعدت ايديها و قالت بهمس:ـ الاهتمام من الشخص الغلط يعني مش بطيقه و كمان مجهول... كان نفسي الاهتمام دا يجي من البومة مصطفى صاصا مش الاخ دا انتي بتحبي واحد هو مش حطك في باله اصلا بكلمه ولا اكني بتكلم لا غار ولا اتعصب بارد و مستفز
سارة قفلت الفون و نامت في بيت سلطان في اوضة مصطفى:ـ دى رساله تتبعت لى الى بتحبها يا متخلف اي ابتسامتك كالشمس عندما تشرق و القمر طبيعي تكون اتشلت من الرسالة حبييتهاااا ياااا ناااس و اعتبروني سباقت الأحداث ما هى مش بالعقل دا بالاحساس والله يالا ناااس وعد مني يا سارة هقولهلك بس و انتي في بيتي بيتنا الى هنبتيه مع بعض .. بحبك يا سارة حب الدكتور لمرارة تصبحي على خير يا قلب صاصا لازم انام بدري علشان متاخرش على الورشة
تاني يوم تم زواج اسر و سمر تحت حزن غرام على الى وصلوا له
اسر بصلها ببرود:ـ اوعى تكوني فاكرة انى عملت كدا علشان بحبك تو انتي عمرك ما كنتي في بالي لا زمان ولا دلوقتي انتي غلطة و انا بحاول امحيها انا لو هكمل معاكي ف علشان ابني مش اكتر ملوش ذنب انه عنده ام زيك
سمر بصتله و ضحكت:ـ هههههه حاااا ابني مش لم اكون حامل اصلا اوبس تو نسيت اقولك انى كنت بضحك عليك و الدكتور قال الكلام الى انا عايزك تسمعه.. ااي فكرك هسيبك تتسلي بيا ل عشت ولا كنت يا ابن سلطان الدمنهوري انت ضربت..ني كف و ان رديت ليك الكف اي رايك بعرف العب صح
قربت منه و قالت جانب اذنه بهمس:ـ مبروك عليك المقلب يروحي انا بحبك اه بس مش اكتر من كرامتي و قلبي الى كسرته بحبك
سمر بعدت عنه و دخلت التواليت سندت ضهرها على الباب:ـ بدا العد التنازلي
كملت بشر:ـ لازم تعرفوا انى مش هرحمكم ولا هسيب حقي من كبيركم لصغركم كلكم هتدفعو التمن غالي اوى سمر هشام مش هتسيب حقها ولا حق ابوها بابا مات اه لكن انا مموتش
و عملت اتصال بعد ساعة
عند رزان راكبة عربيتها لكن اتفجات بطفل واقف قدام عربيتها نزلت له:ـ انت ازاي تقف وسط الطريق
الطفل ببكاء:ـ انا تايه من اهلي و مش عارف اعمل اي
رزان اتنهدت بضيقة نزلت لمستواه و قالت بابتسامة:ـ انت اسمك اي
الطفل:ـ حمزة
رزان بابتسامة:ـ الله اسمك جميل يا حمزة
رزان بتتكلم مع حمزه جاه راجل من وراها حط منديل على انفه و اغمو عليها وووو.
•تابع الفصل التالي "رواية سلطان و الغرام الجزء الثاني 2" اضغط على اسم الرواية