Ads by Google X

رواية مملكة احفاد الطوبجي الفصل العشرون 20 - بقلم اميرة اسامه

الصفحة الرئيسية

    

رواية مملكة احفاد الطوبجي الفصل العشرون 20 - بقلم اميرة اسامه


بعد ما خلصت فريده كل البنات وعملت لروح و رباب و كاريمان حتي داده زينب عملتلها بالعافيه حاجه بسيطه علي قد سنها
سابتها زهره تجهز براحتها في الاوضه و نزلت تحت
الشباب كانوا مبهورين من جمال البنات كلهم لابسين فساتين بيضاء شكلها يجنن قصيره لحد الركبه وواخده شكل الجسم ليها فاتحه صغيره من وراء عشان الحركه ومن فوق نص كم سايب علي الكتب مش ماسك والصدر كب كان شكلهم يجنن مع المكب اب الهادي والشعر المرفوع ديل حصان عشان الحركه والجو
كانوا لابسين في كل ايد اساور من القماش خارج منها ريش ناعم واحده في الايد اليمين باللون البينك وواحده في الايد الشمال باللون الازرق

شكلهم كان يخطف مبهج يخلي اي حد يشوفهم يبتسم الإطلاله بتاعتهم كانت صيفيه وجميله.
صبا وملك وخلود وتقي وشمس شكل بطنهم مع الفستان كانت تجنن وكل واحده فيهم بطنها اقل من التانيه وفي تدريج في حجم بطنهم جميل بجد.
فاطيما كانت لابسه فستان ابيض ضيق من الصدر ونازل واسع شويه زي فساتين الاطفال لونه ابيض وكت شكلها كان جميل مع الميك اب اللي عملته فريده
روح كانت لابسه نفس الفستان بتاعهم اما رباب فكانت لابسه بنطلون أبيض وعليه تيشرت في قلب مقسوم نصين نص بينك ونص ازرق وجات معاها صدفه كانت مبسوطه اوي .
كاريمان كمان كانت لابسه بنطلون أبيض وعليه بلوزه كت وفوق البلوزه چاكت ابيض بكم شكلها كان انيق وفي نفس الوقت روش وماشيه مع الاجواء.
داده زينب لبست عبايه زي عبايات الاستقبال لونها ابيض وطرحه بيضاء كان شكلها جميل هي كمان.
اما عن الشباب فحدث ولا حرج
كانوا يخطفوا بمعني الكلمه بنطلونات باللون الابيض وقمصان بيضه مفتوحه مبينه صدرهم مع نظارات الشمس كانوا يخطفوا بجد هما والبنات.
وصل رامي ورهف كمان رامي كان زي القمر لابس زيهم قميص مفتوح وبنطلون ابيض وكوتش ابيض ولابسه نظاره الشمس رهف كانت لابسه فستان ابيض بردوا قصير ضيق من الصدر ونازل علي واسع كان شبه بتاع فاطيما شويه.
سلم عليهم جلال وامير وبعدين راحوا علي الشباب
نور كان مبتسم وواقف عادي وفاطيما كمان مبتسمه وبتحاول تكون عاديه اما ميار فا كانت محتاره مش عارفه تمشي و تروح عند ملك ولا تفضل فا قررت انها تقف وتسلم عادي لانهم بيقربوا وبعدين تسيبهم وتمشي منعا لأي احتكاك بينها وبين رهف تاني.
قرب رامي وبدأ يسلم عليهم كلهم
رامي….يا غيبوبه ايه القمر ده
فاطيما….بإبتسامه وعي بتنسك فستانها من تحت ايه رأيك
رامي….لا والله شكلك حلو وكلكم قمرات اوي
نور….ما تحترم نفسك انا واقف جنبها علي فكره

رامي…..ايه يعني واقف تشرفنا لا بقولك ايه انا وغيبوبتي حرين وبعدين ما انا قولت كلكم قمرات
نور….وهو رافع حاجبه قال كلكم قمرات
رامي….بضحك الله يخربيتك يا غيبوبه عديتي الواد
فاطيما…بضحك والله هو اللي عداني اصلا
رامي…..لا بجد شكلكم حلو اوي ميار وفرح وجنه عاملين زي التوأم
فرح…..ده كلنا شبه التوأم مش احنا التلاته بش
رامي….لا بس فكره جامده
امير…دي فكره مريم بصراحه حاسس ان فاضلنا جناحات ونبقي ملايكه
هشام….والله لو عملتوا ايه
قربت منهم رهف كانت واقفه مع روح بتسلم عليها.
حط رامي ايده علي كتف رهف وابتسملها و حركه راسه بهدوء بمعني يلا.
الاول سلمت علي البنات
قربت من فاطيما حضنتها فاطيما ابتسمت وسلمت عليها عادي بحب
جنه….بهمس بقولك ايه انا شويه وراجعه
مسك بسرعه هشام كف ايدها من غير ما حد يلاحظ
هشام….اقفييييي سلمي وامشي
جنه….مش عايزه
هشام….عشان خاطري استني
جنه….حاضر

قربت رهف و سلمت علي فرح وحضنتها
فرح….ايه القمر ده
رهف…..قمر ايه بس انتوا اللي قمرات كلكم شكلكم حلو اوي
سابتها رهف وبعدت عنها وابتسمت بهدوء لميار قبل ما تقرب عليها ابتسمت ميار بتوتر ورجعت شعرها وراء ودنها.
رهف…..ازيك يا ميرو ايه الحلاوه دي قربت منها وحضنتها
ابتسمت ميار بإستغراب لكن حبت انها تكون عاديه كأن مفيش حاجه حصلت
ميار….الحمد لله يا رهف انتي اللي زي القمر
سلمت بعد كده علي امير وهشام وجلال وبعدين بصت لنور وهي رافعه حاجبها
رهف….ازيك
نور….رفع حاجبه وبصلها الحمد لله
رامي…..بضحك ما تقتلوا بعض احسن في سكاكين في بيتكم يا جلال ولا اروح اجيب
جلال….بضحك في وفي سلاح كمان يلا نخليها عاركه
امير…..بضحك عايزين نخلي الابيض احمر الوقت
فاطيما….ياساتر عليكم ايه الشړ ده منك ليه.
ميار…..بهدوء بعد اذنكم هشوف ملك شويه وارجعلكم
رهف….استني يا ميار عيزاكي
وقفت ميار واول حد بصت عليه كان نور هزلها راسه وهو ماسك دقنه بايده بمعني استني
ميار….بإبتسامه لميار ايوه يا رهف اتفضلي.
رهف…..الاول انا عارفه ان نور وفاطيما وانتي يا ميار زعلتوا مني يوم ما كنا خارجين وانا بتأسف ليكم كلكم مش عايزه حد يزعل مني صدقوني مكانش قصدي عارفه ان دمي كان تقيل اوي وكنت بقول كلام مش ظريف ولا شبهي بس يمكن انا كنت مضايقه شويه.

بصت لنور نور حقك عليا انت عارف اني بعتبرك اخويا وصاحبي الجدع واللي بينا يخليك تعديلي اي حاجه لان انت اكيد عارف اني مش قصدي اضايقك
نور….بإبتسامه هاديه محصلش حاجه يا رهف انتي اختي الصغيره وعارفه اني بحبك
رهف….يعني مش زعلان
نور….لا خلاص مش زعلان
رهف….ده بجد
نور……احلفلك علي مصحف خلاص يا بت مش زعلان
ابتسمت رهف بفرحه وبعدين بصت لفاطيما اللي اول ما بصتلها ابتسمت ورفعتلها حاجبها.
رهف…..بلاش رفعه الحاجب دي قولي انك مش طيقاني اسهل
فاطيما…..بضحكه بريئه هو من ناحيه مش طيقاكي حصل بس بحبك اعمل ايه
ابتسمت رهف وحضنتها بحب
رهف….حقك عليا والله ما كنت أقصد ازعلك
فاطيما…..ماشي يا ست رهف خلاص مش زعلانه
رهف….بحبك يا طمطومه
فاطيما…..وانا كمان بحبك
بصت رهف لميار فضلت تلعب في صوابعها بتوتر
رهف…..اسفه يا ميار يمكن انا كنت سخيفه معاكي انتي اكتر واحده بس صدقيني مكانش قصدي حقك عليا لو زعلتك بجد انا مش حد رخم ولا قليل الذوق مع اني واثقه انك شيفاني رخمه وقليله الذوق وده حقك بس والله انا مش كده يعني اوقات لما اي حد بيكون مضغوط بيغلط ومش بيبقي واخد باله من غلطه وانا مش بقول كده عشان أبرر اللي عملته معاكي بس ده اللي كان حاصل معايا فا انا مش عيزاكي تزعلي مني وياريت تقبلي اعتذاري
ميار…..بإبتسامه حست للحظه ان رهف صعبت عليها اعتذراك مقبول يا رهف لان انا اصلا مش زعلانه منك وعارفه كمان انك مش قليلة الذوق ولا رخمه بالعكس انتي حد جميل واكتر حاجه تثبت انك جميله انك واقفه الوقت بتعتذري عشان مش حابه حد يزعل منك وانا عن نفسي مش زعلانه اوقات كلنا بنتعرض لنفس الموقف ولو مديناش العذر لبعض منبقاش صحاب وانتي والبنات مش صحابي انتوا اخواتي ومحدش بيزعل من اخواته

هشام…..يسعد دينك يا شيخه انتي وهي ايوه كده
امير…..ولا يا امير تيجي نولع الشماريخ الوقت مش مهم وقت الحفله
جلال…..بضحك اه والله الموقف ده يستاهل شماريخ
ضحكت رهف وقربت من ميار حضنتها طبطبت ميار علي ضهرها
رهف….سوري يا ميار بجد
ميار…..مفيش حاجه ياروحي انتي اختي وكلكم اخواتي وربنا عالم اني بحبكم كلكم
رهف….يعني خلاص مش زعلانه
ميار……لا طبعا مش زعلانه
رهف وطبعا بما اننا زي ما ميار قالت كلنا صحاب واخوات اكيد فرح وامير وجنه وهشام وجلال هما كمان زعلوا من طريقتي فا انا بعتذرلكم كلكم وياريت متزعلوش مني.
فرح…..منقدرش يا روفي انتي عارفه اننا بنحبك
هشام….لا باستي مش زعلانين منك وحصل خير ربنا ما يجيب زعل بينا ابدا
امير….يابت انتي اختنا ولو حد اضايق ده مش معناه اننا نزعل من بعض وبعدين احنا عارفين انك مجنونه زي اخوكي يعني ليكي عذرك
رهف….بضحك شكرا يا امير جنه ايه زعلانه
بصتلها جنه وسطتت وهي مبتسمه هشام بهمس
هشام….خلاص بقي عشان خاطري وخاطر جلال
جنه…..لا يا ستي مش زعلانه بس عشان مكدبش عليكي يعني اه كنت مضايقه بس خلاص حصل خير
رهف…..حقك عليا والله تعالي هاتي بوسه بقي
ابتسمت جنه وقربت منها باستها.

الموقف عدي وفضلوا يضحكوا ويهزروا مع بعض
طبطب رامي علي شعر رهف بصتله وابتسمت
غمزلها بهدوء عاش هي دي اختي
ابتسمت رهف وبصتلهم لمجت جلال باصصلها ومبتسم برضا
امير…..بضحك عاصم وعلي وصلوا كده الفرقه الملبوسه اتجمعت
رامي…..بضحك تعالي نسلم عليهم
راحوا كلهم وراء بعض
جلال بص لرهف وابتسم
جلال….شكرا يا رهف
رهف….علي ايه
جلال…..يعني كنت عارف انك هتعملي كده بس كنت عارف انك هتعملي كده عشاني انا ورامي عشان منزعلش وكنت عارف ان طريقتك مكانتش هتبقي اوي معاهم بس اتفاجئت بيكي وبطريقتك اللي كانت من قلبك ودي فرحتني اوي
رهف….بابتسامة يعني مش زعلان
جلال….كنت هبقي زعلان لو بتعملي كده عشان تراضيني. وبس لكن انتي عملتي كده من قلبك ودي فرحتني اوي في النهايه احنا كلنا واحد وهنفضل ديما مع بعض محبش ابدا ان يبقي في حد مننا زعلان من التاني والاهم اتمني تكوني انتي اللي مش زعلانه واتمني تكوني فهمتي وضعي من ناحيه ميار
عامل ازاي.
رهف….فهمت يا جلال وانا مش زعلانه صدقني
جلال….طيب بحبك يا رخمه
رهف….بسعاده وانا بحبك يارخم

نور…..ايه كله تمام
ميار…..تمام طبعا انا قولتلك من البدايه طريقتها ضايقتني لكن عذراها
نور…..طيب انتي كويسه ولا في حاجه مضيقاكي
ميار….بالعكس انا مبسوطه اوي انهارده
نور….يارب ديما تلميذتي القمر تكون مبسوطه.
ميار…..اكيد مبسوطه بوجودك جنبي يا احلي مسيو
في الاوضه فوق عند فريده خرجت من الحمام لبست الفستان كان شكله يجنن علي جسمها وهو نازل ضيف والكتف واقع بشكل يجنن رفعت شعرها زيهم ديل حصان وسحبته من قدام ظهر سحبه عينها اكتر
عملت لنفسها ميك اب بسرعه لبست صندل بكعب لونه ابيض
وكانت بتحط اللمسات الاخير من الميك اب سمعت الباب بيخبط
فريده…..ايوه
زهره….ديدا خلصتي ولا لسه معايا ضيفه هتتجنن عليكي
فريده…..انا خلصت خلاص افتحي
فتحت زهره وبسرعه جريت من تحت رجلها مليكه
فريده…..ابتسمت بفرحه وحضنتها لوكاااا حبيبه قلبي ايه المفجأه الحلوه دي انا معرفش انك جايه
مليكه….انا قولت لبابي نعمل مقلب فيكي
فريده….بضحك وبعدين بقي في المقالب دي بس قوليلي ايه الشياكه والقمر ده
وقفت مليكه تبص علي نفسها بإبتسامه جميله كانت لابسه بنطلون ابيض علي كل رجل فتحه لحد ركبتها وعليه بلوزه كت مبينه بطنها
مليكه…..حلو

فريده….ياخرابي يا ناس قمر شوفتي يا زهره القمر اللي عايز يتاكل ده
زهره….لسه بقول لعاصم لو كان عدي اكبر شويه كنت جوزتهولها بالعافيه سكر يا ناس ماشاء الله
فريده….طب ايه يلا انا خلصت
وقفت ملكيه حطت ايدها الاتنين وراء ضهرها وقلبت شفايفها بحزن و ببراءه ټموت كانت هتعيط
فريده….ايه ده لا لا لا اوعي تعملي الحركه دي قدامي هعيط معاكي
زهره….ايه ده مالك يا لوكا يالهوي عالسكر يا ناس.
مليكه…..بابي قالي انك هتعملي ميكب ليهم وانا كمان عايزه روچ
فريده….يا عمرررررري ده انا عيوني لاحلي لوكا اوعي تزعلي انا هحطلك احلي روش وبلاشر وكمان مانيكير ايه رايك بقي
ابتسمت بسرعه ومسحت بضهر ايدها دموعها.
ضحكت فريده لزهره بتأثر
فريده….والله هعيط
زهره….حطيلها والنبي يا فريده متخليهاش تزعل.
فريده….انا اقدر علي زعل لوكا بردوا
شالتها فريده قعدتها علي التسريحه وبدأت تحطلها روچ بناتي بينك فاتح وحطتلها بلاشر وفضلت تحطلها مانكير في ايدها واستنت لما نشف هي وزهره
وبعدين نزلتها
فريده….ايه رأيك في القمر ده بقي.
ملكيه….وهي باصه لنفسها في المرايه وتعدل شعرها جميل
فريده….بضحك شايفه الثقه يابت
زهره….قتلتني والله ربنا يحميها تجنن

فريده….ممكن يا برنسيس لوكا ننزل بقي
مليكه….ممكن.
ضحكت زهره وفريده ومسكوها من ايدها ونزلوا بيها
اول ما نزلوا وشاف عاصم فريده كان بياكلها بيعنه ابتسامه جميله لمعه في عينه هدوء وثيات غير عادي.
فريده….ازيكي يا علي
علي….اهلا باحلي ليدي ازيك يا ديدا عامله ايه
فريده….الحمد لله ايه القمر ده
علي…..قمر ايه بقي وانتي موجوده
فريده…..ميرسي يا علي ازيك يا عاصم
عاصم…..بإبتسامه جميله بخير يا فريده انتي اخبارك ايه
فريده….تمام الحمد لله ايه رايك في القمر ده
عاصم…..ايه الحلاوه دي يا لوكا
مليكه….ديدا اللي عملتلي الميك اب
عاصم…..جميل خالص اتفاجئت بقي ولا لا
مليكه….ايوه
فريده…..اتبسطت والله كنت فكراك مش هتجيبها
عاصم…..شمعتني وانا بتكلم مع علي مسكت فيا دي كانت عيزاني اعدي عليكي ونجيبك قولتلها امك روحتي من بدري عشان تعملي للبنات الميك اب.
فريده….لو اعرف انها جايه كنت خدتها معايا والله.
روح…..ايه السكر ده يا عاصم.

عاصم….ابه رأيك في عروستي الصغيره
روح….يا اختي عليها عايزه تتاكل اكل
قربت زهره من ودن فريده وهي مبتسمه
زهره….هو ايه الحكايه هاا
فريده….ابتسمت بتوتر حكايه ايه
زهره…..وهي بتقلد عاصم كانت عيزاني اعدي عليكي قولتلها ديدا راحت من بدري عشان تعمل ميك اب للبنات عرف منين انك جايه بدري يا ديدااااا
فريده…..بضحك همستلها اسكتي بعدين اقولك
زهره….بضحك ابدا اعرف الوقت
فريده….يابت بطلي رخامه بقولك بقولك بعدين
زهره….وهي بتقلدها وبعدين بقي في المقالب يا لوكا شكله كده مكانش اول مقلب للوكا وابو لوكا
ضحكت فريده ڠصب عنها وحطت ايدها علي وشها
زهره….بضحك قولي قولي متتكسفيش اصل اللمعه اللي في عينه وفي عينك مش مريحاني
فريده…..وهي بتضحك وبتجز علي سنانها خدي بالك ثانيه وھقتلك
قرب منهم عاصم وهو رافع حاجبه
قاسم….خير مش مرتاحلكم ليكم مقطعين في فروه مين
فريده…..بضحك انت كمان هلاقيها منك ولا من مراتك بقولك ايه يا قاسم اكسب فيا ثواب وشيل مراتك من جنبي بدل ما اقطعلك في فروتها
قاسم….بضحك الله ده طلع في حوار بقي
زهره….هقولك
فريده…..زهره ھقتلك

قاسم…..طب جربي كده تقربي منها قولي يا زهره قولي انا حبيبك
زهره….بضحك اقوله
فريده….بضحك وشها احمر طب اياك خليكي حلوه احنا صحاب هاا
قاسم….علي فكره انا كمان صاحبكم قولي قولي الحوار كده في جو صح ولا ايه
زهره…..بضحك قولت حاجه انا
فريده…..انتي عايزه ټضربي والله
قاسم…..اوبااااا طول عمرك لماح ياواد يا قاسم طب ايه نقول مبروك
فريده….مبروك علي ايه انت كمان انت عارف احنا بنقول ايه اصلا جاي في اي زفه قاسم
قاسم….عيب عليكي طبعا عارف
فريده…..بضحك بت انتي قولتيله ولا ايه ده انا هطين عيشتك
زهره….هو انا نطقت ما انا واقفه جنبك اهو بس القمر بتاعنا اللي عينه ڤضحاه
فريده…..پصدمه ڤضحاني ازاي بجد انا مفضوحه
قاسم وزهره ضحكوا بصوت عالي
قاسم…..عيب يا ديدا متقوليش علي نفسك كده
فريده….انت تسكت خالص مش طيقاك انت وهي وانتي حسابك معايا يا زهره الكلب
زهره…..بس ايه رايك مش بزمتك يا قاسم لايقين علي بعض
قاسم….بضحك صراحه لايقين
فريده….بضحك عضت علي شفايفها بغيظ اه انتوا هتعملوا الحفله عليا انا شكلكم
قاسم…..احنا قلبنا عليكي خايفين علي مصلحتك

فريده….لا يا اخويا خليك في حالك انت ومراتك وطلعوني من دماغكم
قاسم….ودي تيجي ده الموضوع مش هيتم غير بموافقتي
فريده….بضحك ليه كنت ولي امري
قاسم….ايه عندك اعتراض والله ابوظ الجوازه
فريده….خلاص خلتها جوازه
زهره….بضحك لا بس لايقين علي بعض
فريده…يابت هجيبك من شعرك
قاسم…..بضحك هي كلمة الحق بتزعل
زهره…..طب والله ياريتنا كنا جيبنا مأذون شكله عريس
قاسم….لا معلش وبنتنا بردوا قمر واحلي عروسه غمز لفريده ايه رايك في الكلمتين دول
فريده…..لا عجبتني طبلي اكتر هااا
قاسم….والله مستعد انا وهي نطبلك للصبح بس اعترفي في حاجه حلوه
فريده…..بضحك مش هريحكم انتوا اتعلمتوا الرخامه دي امته
زهره…..من زمان انتي بس تؤمري
فريده…..بضحك ربنا ما يحكمكم علي ظالم خدي بالك جوزك واقف يطبل وماشي معاكي بالطبله وهو مش عارف احنا بنتكلم علي ايه.
قاسم….يابت عيب عليكي انا قاسم الطوبجي بص لزهره وهو بيغمزلها يجنن عاصم بردوا
زهره….بضحك اه اوي
فريده….ابتسمت بكسوف والله انتوا الاتنين رخمين ومش واقفه معاكم
قاسم……بضحك استني

زهره….بضحك كسفتها ينفع كده
قاسم….هي مش عايزه غير كده بقولك ايه خليكي وراها عاصم بيحبها علي فكره
زهره….شكله باين اوي وحاسه ان هي كمان مبسوطه
قاسم….خلاص رخمي عليها لحد ما تقول حقي برقبتي خلينا نفرح بيهم
زهره….بس كده عيوني ده انا هخليها تقول ڼار عاصم ولا جنه زهره
قاسم….بضحك هو ده المهم نفرح بيهم.
وصلت صفيه و راح سالم استقبلها شمس كانت واقفه مع البنات مش واخده بالها.
سالم….نورتي يا ست صفيه مبسوط اوي انك جيتي وشمي هتفرح اوي
صفيه….حبيبي ربنا يسعدك ويسعدها يارب فرحانه عشانكم من كل قلبي ربنا يرزقكم بطفل سليم معافي
سالم….يارب اللهم امين تعالي اتفضلي
قربوا منهم سالم حط صباعه علي شفايفه لروح واللي شافوا صفيه هزوا راسهم بمعني تمام
سالم…..شمسسسسس يا شمس
لفت شمس بهدوء
شمس….ايووووه وبسرعه ابتسمت واټصدمت طنط صفييييييه
جريت عليها حضنتها بحب
صفيه…..مبروك يا نور عيني يتربي في عزكم ان شاء الله
شمس….ايه المفجأه الحلوه دي بجد
صفيه…..انا اللي مبسوطه عشان سالم باشا كلمني وحب اني اكون معاكم
سالم….ماقولنا سالم بس يا ست الكل وعلي فكره بقي اللي فكر في المفجأه دي بصراحه مش انا مريم هي اللي فكرت فيها

ابتسمت شمس لمريم حضنتها بحب
شمس….انتي مجرمه والله
مريم…..ايه رأيك بقي
شمس…..تجنن والله المفجأه
سالم….تعالي يلا سلمي علي امي وابويا
روح….ازيك يا ست صفيه
صفيه….تسلمي يا ست الكل بخير. الله والف مبروك يا حبيبتي عقبال ما تجوزي ولاد ولادهم
روح….ياروحي ربنا يخليكي
راجح….نورتي يا حاجه صفيه
صفيه….بنورك يا سعادة الباشا يتربوا في عزكم يارب وتجوز احفاد احفادهم ويديك الصحه
راجح….في حياتك يا حاجه صفيه.
فضلت شمس تعرفها علي الكل وهي مسكاها في ايدها وفرحانه بيها كانها من ريحة والدتها.
شويه وبص منذر لمح چورچ داخل عليهم ابتسم
منذر…..زيد طب ايه رأيك بقي في المفجأه دي
زيد……اوبااااااا حبيبي يا چورچ
قرب منه چورچ وضمھ بحب وهو بيطبطب علي ضهره
منذر…طب ايه وانا مليش حضڼ
چورچ….ودي تيجي يا غالي تعالي
صبا….بإبتسامه ده ايه المفجأه الحلوه دي

چورچ….انتي الاحلي يا ست العرايس مبروك يا بنتي ربنا يقومك بالف خير
صبا….الله يسلمك يا حبيبي
قرب منه راجح وسلم عليه هو والشباب.
راجح….نورت يا چورچ
چورچ….ده نورك والله وديما البيت مفتوح بحسك والعيله الحلوه دي. تكبر وتكبر
راجح….يا حبيبي في حياتك يارب
زيد….ايه المفجأه دي
چورچ…..منذر هو اللي كلمني واتفق معايا
منذر…..صراحه بردوا دي فكرة مريم هي اللي كانت عارفه انك هتتبسط
زيد…..بإبتسامه جميله لمريم انتي طلعتي مش سهله يا مصېبه منستيش حاجه
مريم…..امال احنا بنلعب
زيد…..بجد مفجأه جميله وكده البوم كمل بيك يا چورچ
چورچ….ألف مبروك يا حبيب قلبي والله يا زيد لو قولتلك ان النهارده احلي يوم في حياتي مش هتصدق وكأن اللي جاي ده حفيدي أو حفيدتي
چورچ….طبعا ده ڠصب عنك مش بمزاجك يا راجل يا طيب يلا تعالي اقعد ارتاح لحد ما الحفله تبدأ.
الكل اتجمع مبقاش في حد ناقص الساعه بقت خمسه
الدي چي كان شغال الكل مبسوط ومستعد للإحتفال
مراد طول الوقت عينه كانت علي الباب مستني والدة تقي تيجي عشان فرحتها تكمل لكن للأسف مجاتش حمد ربنا انه مقلهاش عشان متتعشمش وترجع تزعل وقرر انه ينسيها اي حاجه ويفرحها بطريقته.
مريم…..بصوت عالي بقول ايه كل واحد فيكم كتب توقعه لنوع البييي ولا حد نسي

رهف…..ايه ده انا مكتبتش
رامي ….ولا انا
عاصم….انا كمان مكتبتش بس مش فاهم اكتب فين
مريم…..بصتله پغضب وطريقه تضحك بزمتك ملمحتش وانت داخل الخمس لوح اللي متعلقين ده ناقص نعلق في الشارع زي الانتخابات
عاصم…..بضحك حقك عليا يا مريم هلبس نظاره حاضر
نادر….امسحها فيا انا يا صاحبي هي مريم ملبوسه وعفريتها اسمه جعفر
عاصم…..بضحك الله برضوا
مريم….بضحك تعالوا وراايا يا استااااااذ علي كتبت
علي….لا يا ياباشا قوليلي اكتب فين وهكتب علي طول
نادر…..بضحك خۏفتي الراجل مننا منك لله
مريم….بضحك لا تعالي يلا متخافش يلا بسرعه قبل ما يبدأوا.
راحوا وراها الاربعه وكتبوا توقعاتهم لكل بنت.
مريم…..روح انتي لسه مكتبتيش
روح….بضحك أكتبوا وتعالوا وانا هروح اكتب لوحدي وبعدين ابقوا شوفوا لما نخلص
مريم….اوك.
خلصوا كلهم وراحت روح كتبت ورجعت
طلب منهم الدي چي كل كابلز يقربوا منهم الكل وقف منتظر اللحظه اللي يعرفوا فيها
وراح كل كابلز وقف في المكان الخاص بتاعه كان في في الاول شكلين اسطوانين في الاول وقف عليهم شمس وسالم والتانيه وقف عليها خلود ويوسف
و وراهم كان في شكلين وقف عليهم مراد وتقي والناحيه التانيه ملك وياسين

وكان في واحده وراء خالص هي الاقرب للماكيت وقف عليها صبا وزيد.
كلهم كانوا متحمسين لكن دقات قلوبهم عاليه و باين عليهم التوتر
خصوصا البنات لحظه جميله وجديده اول مره يعيشوها
الدي چي في المايك هاااا يلا مستعدين
الجميع….ايوووووه
مريم….قربت منه وخدت المايك بقول ايه معلش بس حابه افهمكم حاجه سريعه بخصوص وقفتهم انا طلبت اننا نقول نوع البيبي من الاجدد للاقدم يعني هنبدأ بشمس وخلود هما تقريبا اخر حد هيولد فيهم فا هنبدا بيهم بعد كده هنبدأ بملك وبعدين هنبدأ بتقي ونختم بأخر حد خلاص قرب يولد هي صبا تماااام
الجميع….تمام
مريم….مستعديييييين
امير…بضحك مراتك عحبها المايك
نادر….بضحك تعالي هنا مصدقتي وانت يا عم متديهاش المايك تاني
ضحك بتاع الدي چي ونزلت مريم وقفت معاهم وهي بتضحك
نادر…..تعالي يا كسفاني ايه نفسك تشتغلي نبطشي
عاصم….بضحك ما تسيبها ياعم
مريم….ويسيبني ليه ميبقاش نادر
ضحكوا كلهم عليها الكل كان متحمس ميار واقفه باصه لملك من بعيد ومبسوطه ومستنيه تسمع هتكون خاله لبنت ولا لولد.
الدي چي…..بص ليوسف وسالم
هاااا مستعدين
سالم…..بضحك مش اوي استني شويه

الدي چي….ايه خاېف ولا ايه
سالم….صراحه اه مكنتش متوقع الوقفه دي صعبه كده بقولك ايه انت هتبدأ بمين احنا ولا هما.
بص الدي جي لمريم وهزلها راسه.
مريم……شمس وسااااالم شمس اخر واحده عرفنا انها حامل
سالم…..طب ما يبدا بيهم هما الاول
يوسف….بضحك لا خليه هو
الدي چي بضحك لسالم مفيش مفر يا باشا
سالم….بقي كده ماشي يلا اتكل علي الله.
استغلت موسيقي حماسيه دقات قلبهم كانت عاليه جدا هو وشمي مشبكين ايدهم في بعض
بصلها سالم وهو مبتسم كان باين عليها التوتر
سالم….بضحك ايه مالك ماهو يا ولد يا بنت مفيش نوع تاني
شمس….بضحك قلبي هيقف يا سالم
سالم…بعد الشړ اهدي كده وامسكي نفسك.
اتغيرت الموسيقي بعد تنازلي
من عشره لحد زيرو.
الدي چي….يلا اجهزواااا اول ما تسمعوا زيروا مع بعض بأيدكم تدوسوا علي الزرار جاهزيييين
سالم…..مش اوي
شمس….بضحك مش اوي خالص
الدي چي….. معلش بستأذن من الكل يقرب هنا عشان نبدأ كرنڤال الالوان

قربوا كلهم حوالين الاجهزه اللي في الارض
بدأ العد التنازلي
الكل كان واقف يعد معاهم
5… 4 …3…2…1….0
رفع سالم وشمس ايدهم وهي مشبكه في بعض ونزلوا بيها علي الزرار واول ما داسوا علي الزرار طلع من الاسطوانه اللون لفوق خالص وخرج الالوان من كل مكان في الجنينه في لحظه بقي اللون حواليهم كله ازرق.
حطت شمس ايدها علي بوئها
وفضل سالم يتنططط لفوق وشال شمس ولف بيها وكلهم جريوا عليه وهما طايرين من الفرحه
امير….وللللللد يا ساااالم
جلال……مبرووووووك يا سولي
حضڼ راجح سالم بفرحه وهو بيطبطب علي ضهره
سالم……ولد يا باشا ولد
راجح….يتربي في عزك يا حبيبي
سالم…..وفي عزك يارب يا حبيب قلبي
مراد……جدع ياض عاااش
سالم….بضحك حبيبي يا ميرو
منذر…..هتسميه منذر مليش فيه
سالم……احلي منذر ياعم ولا تزعل
منذر …مبروك يا قلبي مبروك يا شمس جايلك سالم الصغير

شمس …الاه يبارك فيك
صفيه….مبروك يا حبيبتي يتربي في عزكم.
شمس….حبيبتي يا طنط صفيه.
سالم….جبتلك الولد ياااااروح
روح ….ياروح قلبي يتربي في عزك يا روحي وتشوفه احلي عريس
الكل بارك وهني لسالم رجعوا تاني وقفوا مكانهم وجه الدور علي يوسف وخلود.
نفس التوتر ونفس الاجواء وبدأ العد التنازلي
5… 4 …3…2…1….0
رفعوا ايدهم وداسوا وفي لحظه الدنيا اتملات باللون الازرق تاني
فضلوا يصوتوا ويتنططوا وهما بيجروا وراء يوسف اللي عمال يجري بفرحه وخلود واقفه الكل بيحضنها وهي مش مصدقه انها حامل في ولد.
راجح…..ماشاء الله ماشاء الله كملها بالستر يارب
روح……ربنا يحميهم يارب
رجع يوسف ضم خلود وشالها وهي طاير الكل كان هدومه لونها ازرق الاجواء كانت تجنن
وقفوا تاني مكانهم وجه الدور علي ملك وياسين
ملك….بتوتر ما تخلينا احنا في الاخر
ياسين…..بضحك والله خلوني اتوتر زيهم
الدي چي…..يلا جاهزين تالت كابلز معانا
ياسين…..يلا يا صاحبي جاهزين مسك ايد ملك غمضت عينها اوي وهي متوتره
ميار كانت واقفه قدام حاطه ايدها الاتنين علي بوئها بتوتر قلبها بيدق زي قلب ملك

وقفت روح جنبها وضمتها
ابتسمت ميار ليها وبعدين بصوا عليهم تاني.
الدي چي ……يلا جاهزين نعد مع بعض
10…9…8…7…6…5…4….3….2…..1…0
رفع يا سين ايده هو وملك وداسوا علي الزرار وبسرعه السماء بقي لونها ازرق لتالت مره
اټصدم ياسين وهو باصص لملك اللي كانت واقفه تصرخ نطت علي ياسين رفعها بايد واحده وهو بيضحك ومصډوم
قربوا الشباب باسه زيد من راسه بفرحه
مراد….مبروك عليك يا ابولهب لهب الصغير
سالم….جامد واد زي اخواتك عاااااش.
جلال……لهب جاااااي يا ابو لهب
ياسين كان مصډوم مبتسم وساكت ولسه ملك شايلها من علي الارض.
جريت عليها ميار بعد ما حضنت روح وجريت حضنت ملك
ميار….بدموع ولد يا ملوكه ولد
ملك……عقبالك يا ميرووووو
ميار…..بدموع مبروك يا سو
حضنها ياسين وباسها من راسها
ياسين….الله يبارك فيكي يا ميار
راجح……مبروك يا حبيبي مبروك يا ملك
حضنوا الاتين بحب وباس ياسين راسه وايده.

ياسين….ربنا يبارك في صحتك يا باشا
راجح…..الله اكبر الله اكبر
نادر….مبروك يا جدووووو
راجح…عقبالك يا حبيبي عقبالك يارب احميهم واحفظم من كل شړ
قريت منهم روح وهي دموعها نازله بفرحه وخوف عليهم من العين
روح….مبروك يا ملوكه مبروك يا روحي
ملك…..حبيبه قلبي يا روح الله يبارك في عمرك يارب
روح….مبروك يا ياسين الف مبروك يا قلبي
ياسين….باس ايدها الله يبارك فيكي ياست الكل
طبطب عليها مراد وباسها من راسها
مراد….يتربوا في عزك يا روح انتي وراجح.
روح ..وفي عزك يا حبيبي يلا هانت هنشوف اللي جننتنا دي هتجيب ايه
تقي….روح انا خاېفه ما بلاش انا
روح….خاېفه من ايه يا عبيطه
تقي….بضحك بيتهيألي لو كان الدكتور قالي علي طول كان اسهل
مراد….لا يلا سمي الله كده وخلينا نشوف هنجيب ايه.
روح……هيجي قمر زي ابوه وامه اكيد
مراد……حبيبه قلبي يا احلي روح.
الدي چي ….يلا نرجع مكانها خلاص هانت مستعدين

قرب امير وقف في النص كان قري من مراد وتقي وجلال واقف جنبه ايده علي كتفه.
مراد….بضحك هو امير مستعد اكتر مني
الدي چي …..بإبتسامه هاااا مستعد يا صاحبي
امير…..اه يلا بسرعه انا جاهز
وقف زيد حط ايده علي كتف مراد وكل الشباب كانوا مركزين معاه. ومبتسمين
الدي چي….يلا نعد مع بعض
تقي….بهمس انا خاېفه
مراد….بضحك وانا اكتر منك تيجي نجري
تقي….بضحك يلا بينا بقولك ايه
مراد…..قولي
تقي…..خلي امير هو اللي يدوس
مراد….بحب باس ايدها وبص لامير اميييير تعالي
جري عليه امير
امير…..هاااا
مراد….بضحك تقي مش عايزه تدوس يلا دوس انت وفاجئنا
امير….بسعاده بس كده عيني
4….3….2….1….0
داس امير وبمجرد ما داس لرابع مره القصر كله يبقي لونه ازرق فضل امير ېصرخ ويتنطط بفرحه وجري علي مراد شاله
امير….ااااااااااااا ولد

ولد اخويا يا نااااااس جالي ولد
الكل جري عليهم امير قلبه كان هيقف حرفيا من فرحته مكانش حد عارف يحضن مراد منه دموع امير نازله ومش قادر يسيطر عليها
خلي كل البنات اللي واقفين دموعهم تنزل بتأثر من شعور الفرحه اللي كان عنده حتي الشباب كلهم عينهم كانت مدمعه بتاثر فرحة امير كانت علي قد ما هي جميله علي قد ما هي توجع
اخيرا جاله اخ بعد العمر ده كله
مراد كان بيضحك ومبسوط وفي نفس الوقت عينه مدمعه عشان امير وعمال يبوس في امير بحب
امير……لراجح جالي اخ يا عمييي
ابتسم راجح بتأثر وحضنه فضل امير يعيط في حضنه والشباب يطبطبوا عليه مش عارفين يسكتوا بيعيط بصوت ومحدش توقع امير يعمل كده
شدته روح لحضنها
امير……جالي اخ يا روح جالي اخر ياروح
روح…..ياحبيب قلبي ربنا يكمل فرحتك دي علي خير وتشوفه بالسلامه اهدي ياواد قلبك هيقف.
تقي كانت مېته من العياط هي كمان علي امير الموقف كان مؤثر بجد.
جلال….بدموع ياض بس ياض نكدت علينا
امير…..انا قولت ولد يا جلال قولت جايلي اخ
حضنه جلال وضربه في ضهره
جلال….فرحان بيه يا واطي انال انا ايه
طبطب امير عليه بحب
شده تاني مراد لحضنه مسك امير ايده باسها وبعدين حضنه
امير….ياض كفايه عياط هضربك والله اهدي خلاص عاجبك كده عيطت الكل

رفع امير راسه ومسح دموعه وهو مبتسم وقرب من تقي باس راسها بحب وبعدين حضنها
امير….بدموع انا كنت بحبك وانتي عارفه بس بقيت احبك اكتر عشان هتجبيلي احلي اخ
فضلت تقي ټعيط وهي ماسكه ايد امير وبتطبط عليه.
داوود…انت ياض يا ابن الكلب كفايه عياط نكدت علي اللي خلفونا كلنا
ضحك امير ومسح دموعه
امير….بضحك داوود بيشتمك يا مراد
مراد……بضحك حقه نكدت علينا
سالم…..مبروك يا مراد مبروك يا تقي
رباب….ما حد يزغرط يا ولاد انا مش بعرف.
كاريمان…..ماشاء الله اللهم بارك ربنا يحميهم و يحفظهم يارب
منذر…..بضحك لامير عاجبك يا جزمه اللي عملته فينا
امير…..بضحك حقكم عليا يا جماعه والله .
فرح بضحك من بين دموعها شكلك مسخره وانت دموعك نازله واللون الازرق مغرق وشك
امير…..بضحك قلم وطفح علي وشي هاااا
فرح….ايوه والله صح مبروك يا امير
امير….بحب باس راسها الله يبارك فيكي يا عمري .
الدي چي….يلا نرجع مكاننا تاني اخر كابلز معانا.
وقفوا كلهم تاني بعيد والكل كان مركز مع زيد وصبا زيد كان متوتر اكتر من صبا ايده متلجه شعور ميتوصفش
الدي چي….هاااا مستعدين

ساب زيد ايد صبا وبعد
زيد….بضحك لا ياعم انا مش مستعد ومش لاعب
الدي چي….تعالي دي شكة دبوس متقلقش
زيد….لا مش جاي انت معندكش غير ولاد انا عايز بنت ماشاء الله اربعه ولاد لا لا مش لاعب
صبا….بضحك طب تعالي بس هقولك
زيد…..لا متقوليش وبعدين انتي مش مخبيه عليا كل ده مجاتش من كام يوم أبقي اتفاجئ لما اشوفه
مراد…..بضحك ارجع يا مچنون مفيش مفر
زيد….لا ده معندوش غير ولاد يا جدع
منذر….بضحك يلا يا صاحبي خلينا نفرح بيك
زيد…..انا هاخد لفه بالعربيه وافرحوا انتوا بيا لوحدكم
صبا….بضحك زيد تعالي عشان خاطري.
زيد….بضحك ياستي بقولك معندوش غير ولاد انا عايز بنت
كلهم كانوا واقفين ميتين من الضحك عليه
روح….يلا يا زيد بقي
راجح….ما تخلص يا ولا خلينا نشوف مش يمكن انت اللي تفصل اللون الازرق ده
زيد…..بضحك ماهي شكلها يا باشا مفيهاش غير لون ازرق احنا اتضحك علينا
مريم….بضحك متقطعش برزقك يمكن البينك من نصيبك
زيد….بس يا سوسه انتي مش مطمنلك شكلك متفقه معاه
مريم….بضحك وانا مالي انا طيب

نادر…..يلا يا زيد والله متحمس يا جدع اخلص بقي
زيد….بضحك ياعم مش لاعب بقولك
الدي چي….بضحك اول مره اشوف راجل مش عايز ولاد
زيد….بضحك كل اللي يجيبه ربنا كويس بس انا عايز بنت
الدي چي….يعني لو جه ولد نرجعه
زيد….بضحك لا مش للدرجادي بس ميمشيش معاكم بنت
صبا….بضحك انت بتفاصل يا زيد
راجح…..اخلص وترتني ياولا
صبا….يلا عشان خاطري بقي.
وقف زيد يبصلهم وهو مشبك ايده الاتنين وحاطتهم وراء راسه بص للسماء وخرجت منه تنهيده
فيروز….يلا يا زيد بقي
منذر….لو مجتش هروح ادوس انا
زيد….بضحك روح انا موافق
منذر….بس هاخد اللي هيجي وانا اللي هربيه وبعينك لو شوفته
زيد…..بضحك لا مش للدرجادي يا واطي بص لصبا لقاها بصاله برجاء
راح عليها بقلة حيله وبجد كان متوتر مش بيضحك
راح مسك في ايدها ومسح وشه كان عرقان خالص.
صبا….بحب زيد عيزاك تكون هادي ماشي
زيد ابتسم وهز راسه ومسك ايدها

صبا…..اهدي هاااا
زيد…..بضحك اهدي دي وترتنني اكتر هو ولد ولا ايه قولي بنت
صبا…..والله ما اعرف حاجه بس اللي اعرفه هيفرحك اكتر
زيد…..يعني ايه
صبا….ركز يلا هندوس.
3….2…..1
مسكت صبت ايده و رفعتها وداست واول ما داست فضلت صبا تصرخ بفرحه هي مكانتش عارفه فعلا هتجيب ايه لكن كانت عارفه انهم توأم
وفي لحظه اتملت الدنيا لونين ازرق وبينك زيد كان واقف مصډوم ومش فاهم فاكر الزرار بيخرف وطلع لونين
الكل بقي ېصرخ ويتنطتط ومنذر بقي يجري وينط لفوق بفرحه
الكل في البدايه حطوا ايدهم علي بوئهم پصدمه.
روح…..كنت حاسه والله كنت حاسه
راجح….يعني ايه توأم
مراد….توأم توأم يا زيزوووووو
الكل كان بيجري عليه وصبا مڼهاره من العياط في صدره وهو لافف ايده عليه
سحبوها البنات بعيد عشان محدش من الشباب يزوقها
وسالم وياسين ونادر وجلال وكل الشباب بقوا ينطوا علي زيد وهو واقف مصډوم ولسه مش فاهم صوت الدي چي كان عالي ومش سامع كلمه توأم وهو فاكر ان في تخريف في الزرار
يحضنوا فيه ويزقوا فيه وهو يتزق معاهم مش ماسك نفسه
زيد……ايه ده طلع لونين هو الزرار مخرف صح

مراد….خرف ايه يا جامممممد هتجيب توأم ياولااااا عاش با ابن الطوبجييييي
بصله زيد پصدمه وبسرعه عينه كانت علي صبا بعدم تصديق
منذر….بضحك ودموع زيد اټصدم مبروك يا صاحبييييي
زيد…..بجد انا هجيب توأم
سالم….بضحك اه والله ولد وبنوته زي ما كنت عايز
قربت منه روح وهي بټعيط حضنته كان عنده لا مبالاه بيتحضن من الكل وهو ولا هنا
شده راجح من حضڼ روح وضمھ بحب وهو عينه مدمعه
راجح…..مبروك يا ابن الكلب
زيد….انا هجيب توأم بجد
راجح…..الوقت انا لو مۏت ھموت وانا مرتاح يا زيد جوزتك حب عمرك وهشوفك وانت اب
نزلت دموع زيد بۏجع باس ايد راجح وضمھ اوي
مكانش مصدق ولا مستوعب
سابهم وراح لصبا ضمھا وشالها من علي الارض وفضل بلف بيها
راجح….هتقع منك نزلها
روح……يارب احميهم يارب احفظهم ليا يارب كمل فرحتنا علي خير
زيد…..هونت عليكي يا صبا كده متقولليش انا سألتك قولتلك توام قولتيلي لا بطني صغيره وصدقتك
صبا….بدموع الفرحه كنت عايزه اعملهالك مفجأه بس والله ما كنت اعرف هما ايه هيبقي عندنا بنت ولد يا زيد
زيد….بحب بس بس اهدي
الكل باركلهم بفرحه والشباب كلهم وقفوا في دايره واحده ايدهم علي كتف بعض بقوا يتنططوا من الفرحه

وشغل المسؤول عن الاجهزه الماتور وبدأ يضرب شماريخ في الجو مع الالوان اللي كانت بتخرج من كل مكان الكل كان بيرقص وفرحان هدومهم مبقاش لونها ابيض اتردموا ألوان
مليكه كانت ماسكه في ايد فريده بترقص معاها علي الاغاني ومبسوطه بالالوان
عاصم واقف باصص عليهم وبيضحك بسعاده
البنات كلهم والشباب كانوا بيرقصوا الكل كان مبسوط وطاير من الفرحه
مريم……في المايك يا جمااااااعه
كلهم بصولها وهما بيضحكوا عليها
نادر ….قول يا جعفر يا نبطشي
مريم…..بضحك احب اقولكم ان في منكم اتوقع صح لحد واتوقع غلط لحد بس الوحيده اللي اتوقعت صح في كله هي رووووح
زيد….بضحك كنتي عارفه يا روح انهم توأم
روح….والله ابدا بس توقعت احساسي ميخيبش ابدا كل الاعراض اللي كانت عندهم كانت عندي وانا حامل فيكم إلا صبا كانت اعراضها محتلطه وللحظه حسيت انها هتجيب توأم بسبب ۏجع ضهرها الدايم
صبا……شطوره يا روح
روح….فرحتوا قلبي يا حبايبي ربنا يبارك فيكم ويقومكم طلكم بالسلامه.
راجح….ياريت بقي ندعيلهم كلهم دعوه حلوه ونتمنالهم من ربنا انه يحفظهم ويحميهم ويكمل فرحتنا علي خير
الجميع….امين يارب.
رجعوا تاني للرقص والجنان الشباب شالوا زيد كلهم وراحوا بيه علي حمام السباحه وكلهم نطوا بيه بقوا يحدفوا والبلالين بره المايه لونها غير من كميه الالوان اللي خرجت من هدومهم
مليكه نطت مع عاصم وهي مبسوطه وفضل ا يرشوا البنات بالمايه ومليكه تحدف عليهم البلالين

شالها زيد طلعها فوق كتفه كان مبسوط وطاير من السعاده فرحه منذر كانت باينه في عينه وفرحه امير وفرحتهم كلهم.
لعبوا واتبسطوا وبعد وقت بسيط
طلبت منهم روح يطلعوا يغيروا عشان ياكلوا مع بعض كلهم.
وفعلا طلعوهم الشباب علي الاوض المخصصه ليهم
بعد ما البنات خلصوا شاور فريده ظبطتلهم ميكب سريع وخفيف تاني
وبعد حوالي ساعه من التعب والارهاق نزلوا كلهم وقدملهم الشيف الاكل وقعدوا كلهم ياكلوا وبعد كده قطعوا التورته مع بعض في الوقت ده الشغالين كانوا بينضفوا حواليهم المكان اللي اتبهدل
الساعه كانت تسعه التيم كان بيشيل كل حاجه حواليهم بهدوء
علي ما خلصوا اكل كانوا شالوا كل حاجه ومشيوا
وقعدوا كلهم قاعده رايقه وهاديه في الجنينه وسهروا مع بعض سهره فيها كلام لا يمكن يتنسي كلام يتدرس بجد من راجح.
 


google-playkhamsatmostaqltradent