Ads by Google X

رواية مملكة احفاد الطوبجي الفصل الحادي و العشرون 21 - بقلم اميرة اسامه

الصفحة الرئيسية

    

رواية مملكة احفاد الطوبجي الفصل الحادي و العشرون 21 - بقلم اميرة اسامه




بعد انتهاء الحفله طلع الجميع علي الغرف عشان ياخدوا شاور ويغيروا هدومهم اللي اتبهدلت من الالوان طبعا بعد ما خدوا اكتر من صوره وهما متبهدلين بالالوان والصور كانت تجنن كلها بهجه وسعاده
روح كانت مجهزه 3 غرف غير الغرفه اللي البنات كانوا بيعملوا فيها الميك أب
غرفه دخل فيها كاريمان ورباب
وغرفه دخل فيها منذر و عاصم وعلي

وغرفه دخل فيها هشام ونور ورامي
اما البنات جنه راحت مع فرح في اوضتها
وميار خدت فاطيما معاها في غرفتها اللي لسه روح سيباها زي ماهي ليها عشان لو حبت ترجع اي وقت.
ودخلت فريده هي ومليكه في غرفه الميك اب
دخلتها فريده الاول ادتها شاور وغيرتلها هدومها وسرحتها وبعدين سابتها في الاوضه و دخلت تاخد شاور.
بعد حوالي ساعه كان الكل خلص وخرجوا من غرفهم علي صوت روح.
روح…….يلا يا شبااااااااب الاكل جاهز ايه مجعتوش ولا ايه.
بدأوا يخرجوا كلهم ونزلوا علي تحت كان الشيف مجهز وليمه من كل الاصناف
أتجمعوا كلهم في الجنينه وبدأوا ياكلوا مع بعض في جو كله ضحك و هزار والكل كان مبسوط
الجو كان جميل والهواء مناسب مع قعدتهم الحلوه.
بعد الاكل المربيات بتوع الاطفال اتجمعوا في جزء بعيد عنهم بالاطفال كان حواليهم لعب كتير ومليكه قاعده بتلعب مع عدي
اما الكبار فا بعد الاكل قعدوا قاعده رايقه وهاديه خصوصا بعد ما كل التيم مشي وبعد ما الشيف خد التيم معاه هو كمان ومشي
شويه وصفيه وچورج استأذنوا زيد بعت معاهم سواق يوصلهم.
سلموا عليهم و باركولهم وبعدين مشيوا.
………………..
روح…..بإبتسامه جميله منورين والله يا جماعه اليوم كان جميل بيكم.
رباب…..اليوم فعلا كان جميل بس بيكم انتوا يا روح حقيقي اليوم ده هيفضل ليه ذكري حلوه عندي
روح…..يا روحي ربنا يجعل كل ايامنا جميله وبصراحه الفضل كله في اليوم الحلو ده هي مريم تعبت وعملت مجهود في وقت قياسي عشان بطلع البوم بالشكل ده.
مريم….حبيبتي يا روح انا معملتش حاجه والله الحمد لله ان اليوم تم زي ما كنت مخططاله والاهم ان الكل اتبسط

قاسم…..اليوم كان جميل يا مريم ومجهودك فيه كان واضح انتي والواد نادر
نادر…..لا ياعم انا كنت عامل مساعد مش اكتر هي اللي عملت كل حاجه
مريم….بإبتسامه جميله وهي ماسكه ايد نادر لا حراااام والله تعب معايا اوي وجننته
نادر….بضحك هي من ناحيه جننتني فا هي جننتني بس الحمد لله اليوم مشي زي ما هي كانت عايزه.
ليلي…..صراحه اكتر حاجه كنت مش واثقه انها هتخلص بسرعه هي الفساتين قولت احنا عددنا كبير ومستحيل في يومين يقدروا يخلصوا عاش بجد يا مريومه
مريم…..بضحك حبيبتي يا لولا بس كلام في سرك هو لو عليهم مكانش هيخلص لان الفساتين كتير والمقاسات مختلفه بس زي ما تقولي كده هما حبوا يخلصوا مني من كتر الزن
ليلي….بضحك لاحظت والله البنات اللي جم ياخدوا مقاساتنا كانوا متاخدين وحاسه ان في حاجه مخلياهم مستعجلين
نادر….بضحك الحاجه دي هي مريم كانت مكربجاهم يا عيني
مريم….بضحك والله ابدا انا معملتش حاجه هما اصلا شاطرين جدا انهم يخلصوا في وقت قياسي والمقاسات تطلع بالشكل ده
ياسين….لل بصراحه الله ينور الفساتين بتاعتكم كانت حلوه اوي ومستحيل حد يصدق انها اتفصلت في يومين.
مريم…..امال انا مش بجيب ناس اي كلام انا بتعامل مع إسلام المصمم ده من سنين وبجد هو حد محترم بيحب شغله جدا عنده دقه في المواعيد رهيبه
انا اصلا لما قولتله اني عايزه كل ده في يومين كنت مستنيه يقولي يومين مش كفايه بس هو قالي عيوني هيكونوا جاهزين
قولتله إسلام دول اكتر من عشر فساتين تقريبا قالي لو 100 هيكونوا جاهزين.
سالم هو اكيد عنده مكان خاص للتفصيل صح
مريم….طبعا الاتيليه بتاعه مجرد عرض مش اكتر بس هو عنده شركه كبيره وفي موظفين وتقريبا عنده مصنع خاص بيه كمان يعني الاقمشه دي خاصه بيه
روح…..يعني هو مش بيستورد الاقمشه دي
مريم….لا دي اقمشه محليه الصنع
روح….طب والله براڤو عليه اصلا الخامات حلوه وتجنن

رباب….ابقي عرفينس عنوانه يا مريم ولو في تليفون كمان اديلهولي
مريم…..في طبعا يا روبي عيوني حاضر هبعتلك هو عنده موديلات تجنن اصلا
كاريمان….ابعتيلي انا كمان يا مريم
مريم….حاضر يا كوكي عيوني هبعتلكم علي الواتس.
فاطيما….هو بيشتغل سواريهات كمان يا مريم
مريم….إسلام دايس في اي حاجه سواريهات ولبس خروج كل حاجه واو اهم ميزه بقي بتعجبني فيه
إنه اسعاره ثابته علي الكل يعني مثلا في تصميم عمل منه قطعتين وراحت بنت عاديه اشترت قطعه وتاني يوم راحت ممثله اشترت القطعه التانيه إسلام بيبيع للاتنين بنفس السعر معندهوش هو حتت ان دي مشهوره فا ارفع السعر عليها زي ما كتير بيعملوا بشوف عنده ناس من العرب كتير عمري ما شوفت إسلام رافع عليهم السعر عشان هما اجانب هو اسعاره واحده علي الكل فهمتني فا دي حاجه جميله فيه بحترمها جدا عكس ناس كتير اوي بمجرد ما يعرفوا اسمك ويعرفوا انت تبع مين هوووب الاسعار تعلي ولو فكرت تقوله مثلا انك كنت سامع ان سعرها كذا يقولك لا والله دي كان عرض لمده يومين
جلال….استغلاليين يعني
مريم….جدا في كميه جشع رهيبه بتحصل كان في زمان بنت صاحبتي في النادي ايام ما كان بابي عايش طبعا انا طول عمري بعيد عن الصحافة ومش بحب ظهور الحفلات والكلام ده فا كتير اوي مكانوش يعرفوا اني بنته فا لما كنت اروح اي مكان بتعامل معامله عاديه جدا في مكان كنت بروحه وبشتري منه كل اللي كنت بحتاجه فا بالصدفه اشتريت فستان ولقيت صاحبتي جايبه نفس الفستان قالتلي ايه ده انتي جايبه الفستان ده من محل مش عارف ايه فا قولتلها اه اتكلمنا في السعر لقيتها بتقولي مبلغ تاني غير اللي اشتريت بيه
وباعه ليها هي اغلي الضعف وكانت جيباه قبلي بيوم يعني في وقت العرض اللي كان قايل عليه بقينا كل ما يعجبنا حاجه انا اروح اسال عليها واشتريها وهي تروح تسأل يقولها مبلغ تاني فا عرفنا بقي الحوار وبقيت انا اللي اشتريلها منه
راجح…..في ناس للاسف عندها ذمتين مش بيبيعوا بذمه واحده
كاريمان….لا دول كتير للاسف قليل اوي اللي هتلاقيه بيبيع للكل بنفس السعر

منذر…..طيب علي سيرة البيع والشراء انتوا عارفين اني وقفت شغل مع محل كبير بسبب الحوار ده.
سالم…..ايوه بس انت بتبيع شغلك جمله للمحلات مالكش دعوه بالاسعار دي
منذر….ايوه بس انا بخرج الشغل بتاعي وهو عليه تسعيره معينه يعني مثلا لو مخرج طلبيه شنط بدي سعر لكل شنطه لو مثلا الشنطه الواحده بحوالي 3 الاف بقول للتاجر ان دي سعرها في السوق هيكون من 3500 لحد 3700 مش اكتر من كده
فا اتفاجئت انه بيبيعها ب
وقفت شغل معاه فورا
علي….لا لحظه مش فاهم طيب ودي تضايقك في ايه ده بيع وشراء هو المفروض ادالك حقك
منذر….انا خدت حقي فعلا بس السوق ليه قوانين يا علي مينفعش اي تاجر يتخطاها لما ترفع علي العميل الف جنيه وقيس علي ده بقي كل المنتجات مش الشنط بس يبقي انت كده بتضرني انا لان انا كا عميل لما اروح اشتري براند المصنع بتاع منذر الباشا منزله واتفاجئ ان اسعاره اعلي من اسعار منافسين تانيه اكيد هوقف شراء منه و هلجأ لمنافس تاني اسعاره افضل والماتريال بتاعته نفس الماتريال اللي متعود عليها من مصنع الباشا فا بالتالي لما هبطل اشتري هو كا تاجر البضاعه هتفضل مركونه عنده فا بالتالي برده مش هيقدر ياخد مني غير لما الشغل اللي عنده يخلص وانا يمكن عندي تصميمات خاصه بيا مش هتلاقيها عند غيري بس كمان مقدرش انكر ان اغلب المنافسين بيشتغلوا بنفس الماتريال اللي انا بشتغل بيها فا معلش انا لو عميل عادي ومصنع الباشا هيرفع السعر عليا عشان خاطر تصميم مختلف يبقي طظ في التصميم المختلف وهختار اي تصميم تاني برده يكون علي ذوقي وعلي فكره التاجر اللي كنت بتعامل معاه ده كان تاجر تقيل اوي وليه محلات كتير جدا بس قررت اوقف شغل معاه.
راجح…..شوف يا علي منذر صح جدا التجاره يا ابني ليها اصول مينفعش اي حد يتعداها التاجر ده لو كان منذر فضل مكمل معاه كان خسر كتير لان شغل منذر مش واقف علي انتاجه وبيعه للتجار وقبض فلوسه وكده يبقي خلص مهمته
لا طبعا التجاره عامله زي السبحه لو فرطت حبايه منها باقي السبحه تفرط ومتبقاش ماسك في ايدك غير خيط ضعيف التجاره حلقه كبيره بتكمل بعضها
بتبدأ عند منذر وبتنتهي في ايد الزبون الكل بيشغل بعضه يعني التجار لو
البضاعه ركنت عنده منذر هيقف شويه حلوين لكن لو هو شغال بنظام التسعيره والكل ماشي عليها العجله هتفضل ماشيه هو يخرج إنتاج ويبيعه وهما ياخدوا منه ويبيعوا بنفس السعر والزبون يشتري والبضاعه تخلص يرجع منذر يكمل من تاني شغله

منذر….خد بالك يا علي المشكله مش فيا انا لو الشغل وقف معايا شويه العمال هما اللي هيقع عليهم الضرر ولاحظ كمان ان مش كتير بيحب الجلد الطبيعي ده انت هتلاقي فئه بسيطه هي اللي بتقدر المنتج ده وبتستني تشوف ايه الجديد فيه فاهمني
علي….انا وصلتلي وجهه نظرك انا محسبتهاش كده يعني كنت فاكر اني ابيع بالسعر اللي يرضيني ومليش دعوه بالسعر اللي هيحطه التاجر في النهايه ده رزقه.
منذر….وعشان كده انا حطيت ليه سعرين وده بيتعمل في اي منتج بيخرج من عندي كل حاجه ليها تسعيرتين
عاصم….طيب انا فاهمك كويس وعارف ان طريقتك صح بس مش فاهم الجزء بتاع السعرين ده
منذر…..لان يا عاصم انا بعمل حساب المكان اللي التاجر هيعرض فيه المنتجات يعني مثلا مش هتجيب محل في التجمع او في اي مول كبير زي مثلا محل في وسط البلد
عاصم…..تقصد من ناحيه الطبقات
منذر….لا مش الطبقات يا عاصم اقصد من ناحيه الإيجارات يعني إيجار محل في مول كبير مش زي إيجار محل في وسط البلد لان راعي ان نسبه من الارباح بتطلع عشان تغطي مصاريف الايجارات فا كل تاجر معاه سعرين تقدر تختار السعر المناسب ليك علي إمكانيات المكان اللي انت شغال فيه مع العلم في محل في وسط البلد التاجر بتاعه بيتعامل معايا من سنين بيبيع بالسعر العالي اللي ممكن محل في التجمع او في اي مول يبيع بيه ومع ذلك انا مش بعترض ادام زبونك بياخد كنك علي السعر ده خلاص ماهو اصل بردوا البيع والشراء زي الجواز كده اتفاق لو الزبون عاجبه السعر وراضي بيه بيشتري و المحل ده بالذات زباينه قديمه و معروفين معاه ومهما شافوا اسعار اقل حواليه بردوا بيشتروا منه هو لانهم بيتعاملوا معاه من زمان في راحه في التعامل بينهم واثقين في المنتج بتاعي وبياخدوا منه وهما مغمضين فا بيشتروا علي طول. المهم انه ميرفعش جنيه واحد فوق اعلي تسعيره معاه
عاصم….ايوه فهمتك
علي……ده طلع الشغل في الجلود صعب بردوا.
منذر….مش صعب ولا حاجه بس زي ما قال الباشا التجاره عموما حلقه متصله ببعض
خلود…..بابتسامة طيب معلش أسال سؤال
منذر…..بضحك ايه ده سؤال واحد قولي ألف ده انتي اول مره تشاركي في حوار اصلا يا خلود

فيروز…..بضحك ايوه والله لولو علي طول متفرجه
منذر….بإبتسامه أسالي يا خلود
خلود…..الكلام ده بردوا يمشي علي الناس اللي ممكن تبيع أقل يعني انت قولت حسابك عن كل شنطه 3 الاف مثلا وتسعيرتك ليهم من 3500 لحد 3700 فا ممكن حد يبيع مثلا ب 3400 او 3300
امير…..بضحك ايه السؤال ده
خلود….بضحك مش عارفه
منذر….استني انا فهمتها انتي تقصدي انه ممكن ييبع كمان بأقل من السعر اللي ادتهوله يكسب مثلا حوالي 300 جنيه
خلود….اه بالظبط كده.
منذر…..شوفي يا خلود مفيش حد هيبيع اقل من التسعيره لان الكل عايز يكسب زي ما قولت هو عنده مكان بيتصرف عليه ايجارات وكهرباء ومايه غير أجور الموظفين بس لو فرضنا انه مش هيفكر في كل ده بردوا هرفض ليه لان هو كده هيبقي بيوقع غيره لو انتي في مكان زي وسط البلد مثلا هناك هتلاقي محلات الجلود كتير فا لو صدفه شوفتي محل و سألتي علي شنطه لقتيها ب و مشيتي شويه لمحتي نفس الشنطه مكتوب عليها 3400 وهي هي نفس براند الباشا هتشتري من مين
خلود….اكيد اللي بيبيع 3400
منذر….ليه لانه هيوفرلك 300 جنيه فا بالتالي انت مش بس ملتزمتش بالسعر انت وقعت شغل غيرك وعلي فكره اللي انتي بتتكلمي فيه ده حصل قبل كده بس عدتها لان التاجر تفهم كلامي كويس هو كان عنده محل تميلك كان وارثه من زمان فا بالتالي مبيدفعش عليه اي حاجه ومفيش غيره في المحل هو اللي بيبع وبيشتري معندوش موظفين
فا كان ماشي بمبدأ اكسب قليل وبيع كتير خصوصا زي ما قولت هو معندوش المبلغ اللي ممكن يخرجه لايجار او لعامل فا بقي البيع عنده اكتر وضر صاحب المحل التاني لان التاني كان مضطر يلتزم بالاسعار عشان عنده ايجارات وموظفين ونور و مايه وليله
فا اتكلمت معاه و فهمته وبعدها رفع السعر .
خلود…..ايوه فهمتك خلاص.

رباب….الشتاء الجايه ان شاء الله هبقي زبونه عندكم محتاجه چاكت جلد طويل كده
منذر….ياسلام نجيبه لحد عندك يا روبي
هشام…..ياسلام لو القاعده دي تخلص وروبي حاطه عينها علي كام محل لبس كده تبقوا عملتوا معايا انا احلي واجب مش مع نور
نور…..بضحك هي بتغلبك انت كمان
هشام…..يا اختااااااااي خليني ساكت
رباب …..بضحك انا بغلبك
هشام……انتي هو في حد زيك ده انتي قمر يا روبي
روح….بضحك تبقي مطلعه عينك
هشام……خليني ساكت والنبي ياروح
رباب……علي فكره ده كداب انا اسرع واحده تدخل تشتري وتخرج
هشام…..بضحك يا روبي يا روبي ده انتي بتدخلي المحل بالنهار نخرج نلاقي الدنيا ليل
رباب ….بضحك متصدقهوش الجزمه ده والله ما بتأخر بس طبيعي اقيس حاجه تهجبني حاجه متعجبنيش
هشام……بس اللي مش طبيعي نضرب صحوبيه مع اصحاب المحلات ونقعد نحكي معاهم قصص حياتنا
ضحكوا كلهم علي هشام
روح…..هو في احلي من ان البني ادم يكون عشري وبيحب الناس
هشام……مش كده ياروح فين الخصوصيه في الموضوع طب سيبك من كده روبي اوقات لو دخلت محل وفي بنت بتساعدها مثلا بتفضل تشوف ده وتسيب ده ببقي عارف وقتها ان مفيش حاجه عجباها المفروض في الوضع ده تعملي ايه
روح….بضحك امشي
هشام…..لا روبي بتفضل تلف في المحل مكسوفه تمشي اقولها يلا تقولي استني البنت تعبت معايا مينفعش اخرج من غير ما اشتري

طيب ما انتي لفيتي المحل حته حته ومفيش حاجه عجباكي وكده بتتعبيها معاكي اكتر ابدا لازم اشتري
زهره…..بضحك وبتشتري
هشام…..بص لرباب وهما الاتنين ضحكوا تردي انتي ولا ارد انا
رباب ….وهي بتضحك وايدها علي وشها رد انت
هشام…..بضحك روبي عندها يا زهره جزء كده في الدريسنج بتاعها انا مسميه اسم
زهره…..بضحك اسم ايه
هشام……ركن الصعبانيات
زهره…..بضحك الصعبانيات
روح…..بضحك علي اساس البنات اللي بيشتغلوا في المحل صعبوا عليها
هشام….اه والله يا روح روبي بتشتري اللبس ده عشان ترضي ضميرها وتكفر عن ذنوبها في اللي بتعمله في البنات
نادر…..تخليص حقوق يعني
هشام…..ياريته تخليص حقوق يا نادر والله المشكله ان انا ببقي واقف خلاص علي اخري بس لازم اقف مبتسم مينفعش يبقي باين علي ملامحي اني مضايق ليه بقي لان هندخل في جزء تاني انا مش بحب ادخله عارف انت جزء عقوق الابناء
جلال…..بضحك يا ختاااااي الجزء ده عندي منه مع روح والباشا
راجح…..ايه معترض ياعاق منك ليه
هشام……بضحك مش اعتراض والله بس البني ادم طاقه يعني مش كفايه مثلا صاحي بوم اجازتي بدري عشان اروح معاها في مشاوير مليش فيها لا تقعد جوه المحل بالساعات وربي بقي عندها جزء تاني كده في حياتها دي تقريبا قناعاتها الشخصيه لازم يفضل عندك نفس النشاط اللي خرجت بيه من البيت يعني لو فضلتوا تسع ساعات في الشارع لف وتدوير وخروج من مكان لمكان مينفعش تقول تعبت مينفعش تقول كفايه ونيجي وقت تاني.
داوود….بص لليلي وضحك لا هما تقريبا كلهم كده

ليلي….بضحك محصلش علي فكره ولو حصل تنكر اني بشتري بجد
داوود….بصراحه لا بتطلع عيني بس بتشتري
هشام…..لا احنا ممكن نقضي التسع ساعات في الشارع ونرجع بقطعه جديده تتحط في ركن الصعبانيات عادي جدا
كاريمان….بضحك ماهو عنده حق بصراحه
رباب……بضحك هتصدقيه وتكدبيني بردوا هتفرحيه فيا
كاريمان…..بصوت واطي وهي بتضحك ماهو كله بالاصول بردوا
ده يوم اجازته
هشام….ده يبقي يوم طين لو في وسط اليوم كده بعد ما كعب رجلي اشتكي اقولها انهارده اجازتي يا روبي عايز ارتاح او اخرج يا اختاااااااي
فضلت رباب تضحك وهي بصاله بحب علي طريقته وهو بيحكي
جلال……طبعا بتطلعلك عاق
هشام……لا هي مش بتطلعني هي بتثبتلي اني عاق وبتحسسني اني مقصر وبتخليني بين وبين نفسي ابقي واثق اني علي الڼار وبئس المصير
رباب…..بضحك طيب تنكر اني بعزمك علي الاكل وبظبطك
هشام……بضحك بصراحه لا بس دي مبتبقاش عزومه يا روبي دي بتبقي رشوه
سالم….ماهي لازم ترشيك عشان تكمل
هشام….المشكله اني بروح عندي تلبك معويي ليه بقي هي كل ما تحس ان ملامحي اتغيرت وبدأت اتخنق تسحبني من ايدي وندخل اي مكان ناكل نروح نحلي نروح ناكل ايس كريم نروح نقعد شويه نشرب حاجه طيب بما اننا مش هنشتري حاجه كنا قعدنا في البيت عملنا كل ده عادي
راجح….يا واد هو في احلي من انك تخرج مع امك وتقضي وقت حلو معاها بكره لما نروح تفتكروا ايامنا
رباب….ايوه قوله والنبي
هشام…..بعد الشړ عليكم انا اكيد بهزر منكرش اني بتخنق منها ساعات بس هي عارفه انها حبيبتي مقدرش ازعلها

روح…..اقولك علي حاجه يا هشام وتصدقها
هشام….قولي يا روح
روح…..اوقات علي فكره احنا لا بنبقي محتاجين نخرج ولا محتاجين نشتري حاجه وبنبقي كمان تعبانين من لفنا علي المحلات زيكم بالظبط
هشام…..بضحك طيب بتخرجونا ليه وتتعبونا لما انتوا كمان بتتعبوا
جلال…..بضحك فرط حركه وفرهده
روح….بإبتسامه وهدوء بالعكس مش يمكن إحتياج لوجودنا معاكم إحتياج ليوم بالكامل معاكم من غير ما حد يشاركنا فيكم احنا عارفين ان الدنيا بتلهيكم واكيد جيلكم مش زي جيلنا انتوا ديما مستعجلين و متسربعين وكأن الدنيا بتجري وانتوا عايزين تلحقوها بس احنا مبيبقاش خلاص عندنا طاقه نواكب سرعة الدنيا ونجري وراكم بس اكيد بنحتاج اننا نمسك فيكم وانتوا بتجروا عشان نقضي وقت معاكم نحسسكم اننا عندنا فراغ محتاجين انكم تملوه عندنا.
رباب…..بهدوء اتنهدت قولتي كل اللي جوايا يا روح يمكن زي ما هشام قال انا لما بنزل مببقاش عايزه اشتري حاجه بس بجد ببقي مبسوطه بالوقت اللي بقضيه مع هشام انا اغلب الوقت قاعده لوحدي هو في الشغل او نايم او بره عارفه انه يوم الاجازه محتاج يرتاح بس بحس انه لا اليوم ده بتاعي بقي انا سيباك كام يوم براحتك من حقي اقضي يوم معاك من حقي اتكلم معاك او مع اي حد من اللي بيقول بضړب معاهم صحوبيه الوحده اوقات بتخلي الواحد يحس انه هيتجنن انا طول الاسبوع بكلم نفسي ومفيش حد بيرد عليا
بستني اليوم ده عشان اكلم هشام و اسمعه وهو بيرد عليا
هشام….بتأثر روبي انا كنت بهزر علي فكره و لو كنت مقصر معاكي فا ده ڠصب عني بس اوعي تفكري ان اليوم اللي بقضيه معاكي ده بيضايقني بالعكس والله انا بتبسط ويمكن احلي ذكريات معاكي واحلي مواقف كلها ضحك من القلب لما بنخرج خروجات شبه دي
رباب…..بإبتسامه عارفه يا حبيبي انك بتهزر بس انا حبيت اكمل كلام روح واقول اني مش ببقي قاصده اضايقك انا بس ببقي محتاجه احس بوجودك معايا
هشام ….قام بتأثر وابتسامه جميله وراح عليها وانا موجود طول الوقت يا ست الكل مش بس في الاجازه انا كل دقيقه نن عمري فداكي يا احلي روبي في الدنيا باسها من راسها قدامهم
كاريمان ….ربنا يبارك في عمرك يا هشام يا حبيبي

قاسم….ايوه بقي ياعم
سالم…..ملكيش حق بقي ياروبي بعد الكلمتين الحلوين دول
رباب….بضحك تفتكر اعفي عنه الاجازه الجايه
سالم….لا مترحميهوش
راجح…..جدع يا هشام إلا امك وابوك اوعي تزعلهم او تخليهم ياخدوا علي خاطرهم
هشام….مقدرش والله يا باشا دي روبي دي احلي حاجه في حياتي
رامي….علي فكره يا روبي الواد ده لو قصر معاكي في يوم انا موجود وعلي فكره انا زوقي في لبسكم قمر
رباب…..هبقي اجرب واخدك معايا اما نشوف
روح….بضحك عجبك انت لبسنا ها نطيت علي طول
سالم…..بضحك مش سالك بردوا
رامي….الله انا عايز اخدم روبي حبيبتي بردوا
فريده…..اي وقت تحسس انك مخنوقه ياروبي وهشام في شغله من غير ما تفكري تعالي عندي السنتر نقعد مع بعض انا طول الوقت موجوده هناك نشرب حاجه اعملك نيولوك نتكلم
رباب….ياروحي ربنا يخليكي ليا هجيلك طبعا
جلال ….بضحك عيني عليكي يا فريده كنتي طيبه
رباب….قصدك ايه يا جلال
جلال…..بضحك انا اقدر انتي حبيبتي وانتي عارفه صح
رباب….بحب وانت حبيبي والله انت وامير والبنات ونور ورامي كلكم حبايبي.
جلال …حبيبتي ياروبي

نور….وانتي حبيبتنا كلنا
راجح……احمممم طيب خلينا بقي نتكلم كلمتين مهمين كده طبعا الحمد لله اليوم كان جميل وعارف انه إن شاء الله هيبقي يوم مميز ليه ذكري جميله عندنا كلنا.
حابب بس اقول مبروك ليكم كلكم يا حبايبي ربنا يبارك في ذريتكم ويجعلها ذريه صالحه
إن شاء الله
روح….يارب
مراد….يتربوا في عزك إن شاء الله يا حبيبي
راجح…..طبعا كلامي ده مش هيكون موجهه لمراد قد ما هيكون موجه ليكم انتوا مراد سبق وجرب معني الابوه وماشاء الله ربنا رزقه بأمير بقي راجل ميتخافش عليه.
كلامي ده موجه ليكم انتوا انا عارف اني ربيت رجاله يعتمد عليها رجاله مسؤوله عارفين اللي ليهم واللي عليهم عارف ومتأكد انك كل واحد فيكم هيبقي ونعم الاب عارف انكم هتربوهم احسن تربيه وتعلموهم احسن تعليم
عارف انكم هتعلموهم الاصول وكل المبادئ اللي اتربيتوا عليها
بس كمان عارف ان كل جيل بيجي بيبقي مختلف عن الجيل اللي قبله وارد تتعبوا معاهم جدا لان جيلهم هيبقي جيل صعب لكن اللي واثق منه انكم قدها وواثق في البنات انهم هيعملوا كل اللي عليهم عشان يربوا جيل يعتمد عليه.
نصيحتي ليكم صاحبوا ولادكم ومتبقوش ليهم اب وام اكيد احساس الامومه والابوه لازم يكون موجود بس كمان الصحوبيه بين الام والاب مع ولادهم بتطلع جيل أفضل متبقوش ليهم القاضي والجلاد
خلي ديما علاقتكم معاهم فيها ليونه فيها تسامح فيها مغفره
احنا بشړ والغلط وارد في حياتنا محدش فينا معصوم من الغلط خليهم يغلطوا عمرهم ما هيتعلموا إلا لو غلطوا العقاپ مينفعش يبقي من اول مره ولا التانيه ولا حتي التالته إلا لو كل مره نفس الغلط بيتكرر احيانا بنغلط واحنا بنصلح الغلط ده في حد ذاته يتحسي غلط جديد مش تكرار للغلط عشان كده بقولكم خلوا عندكم صبر البني ادم لازم يغلط كتير عشان يتعلم صح
الحاجه الوحيده اللي مينفعش نتهاون فيها هي الحلال والحرام

بس كمان تعاليم الحلال والحرام مينفعش تتاخد پعنف لازم بهدوء عشان يوم ما هتكونوا مش معاهم يبقوا عارفين حدودهم
متبقوش بتعلموهم بغشامه عشان ميستحلوش الحړام وهما بعيد عنكم ويحاولوا يجربوا.
خلي وجودكم او عدمه ميفرقش و مبادئهم متتغيرش حتي لو سافروا بلاد العالم من غيركم
اللي بيتربي صح تربيه سويه مهما الدنيا اتقلبت بيه بيفضل ديما عارف حدوده مع ربنا وبيبقي صعب الشيطان يلاقي عنده نقطه ضعف.
عشان كده خليكم ديما قريبين منهم وفي نفس الوقت مدينهم الثقه الكامله.
وكده انا خلصت كلامي وعارف انكم هتعملوا بيه
زيد….ياحبيبي اكيد هنعمل بيه لان احنا اتربينا بنفس الطريقه ربنا يديك طولة العمر وتشوف بنفسك تربيتنا لاحفادك
مراد…..ربنا يدسك الصحه يا حبيبي ويخليك لينا وتشوف ولاد ولادهم
راجح….بإبتسامه يا مين يعيش يا مراد
مراد…..متقولش كده احنا من غيرك ولا حاجه
راجح….ربنا ما يحرمني منكم ولا من لمتك الحلوه دي
سالم….ويخليك لينا يا حبيبي البيت ده مفتوح بحسك انت وروح ولو احنا كنا قد المسؤوليه وبتفتخر بينا اكيد إن شاء الله ولادنا هيبقوا احسن مننا والجو الحلو اللي ربيتنا عليه اتأكد اننا هنفضل محافظين عليه.
كاريمان…..ماشاء الله عليهم يا باشا الولاد كلهم حلوين وميتخافش عليهم
راجح….عارف في الحقيقه اول ما الولاد اتجوزوا كنت خاېف يحصل بين البنات وبعض مشاكل لان وارد يحصل بينهم حجات كتير وانا كنت قلقان ولادي يزعلوا من بعض في يوم من الايام بسببهم بس الحمد لله ربنا رزقني ببنات ترفع الراس بيحبوا بعض وبيخافوا علي بعض مفيش بينهم غيره ولا كرهه ولا اي ضغوط ودي بالنسبالي اهم حاجه
فريده…..بإبتسامه بصراحه انا من بوم ما دخلت البيت هنا واتعرفت علي كل البنات عمري ما شوفت حد فيهم احسن من حد ماشاء الله عليهم كلهم حلوين بجد وقلبهم نضيف من جوه ويمكن دي الحاجه اللي بتميزهم كمان بيتهيألي ان السبب في العلاقه الحلوه دي مش بس علاقه الشباب بيهم لكن علاقة حضرتك وروح بيهم وحبكم الواضح لكل بنت هي السبب انهم يكونوا حلوين كده.

راجح…..يمكن معاكي حق يا فريده بس في الحقيقه السبب فالعلاقه الحلوه اللي في البيت ده حاجتين مهمين اولهم معدنهم النضيف من الاول لان لو في خد فيهم من البدايه غير سوي مهما كنا حاولنا نصلح معدنهم ده مكانش هيبقي في نتيجه مرضيه زي اللي احنا واصلين ليها انهارده دي.
فريده….اكيد طبعا وهما بجد حلوين اوي.
راجح….تاني واهم حاجه نش انا السبب في الجو الحلو بتاع البيت روح هي السبب في كل حاجه حلوه روح هي الاساس مش انا.
روح….بحب متقولش كده انت الاساس مش انا ولولا وجودك جنبي في كل خطوه عمرنا ما كنا هنوصل مع ولادنا وفي حياتنا للحاله الحلوه دي.
الكل كان باصص عليهم بإبتسامه وحب وإعجاب.
راجح….بالعكس ياروح انتي طول عمرك فاكره ان انا اللي ساندك بس الحقيقه ان انتي اللي كنت سنداني وسانده الولاد وسانده البيت انا كنت عامل مساعد في نجاح حياتنا بس انتي كنتي الاساس.
سالم….انا بقول نقوم ونسيبهم
جلال…..بضحك اه ونجيب اتنين ليمون
ياسين….بإبتسامه كنت لسه هقولكم قوموا بينا نسيبهم لوحدهم
راجح…..بضحك شايفه ولاد الكلب اهم
بدأوا الوصله بتاعت الرخامه بتاعتهم
ضحكوا كلهم علي راجح والشباب.
رامي…..بإبتسامه هو فيها ايه لو كل البنات تبقي زي روح كده كان هيحصل حاجه والله ما كان هيحصل.
فاطيما…..بضحك هو مفيش شك ان روح دي قمر بس هو انا ليه حاسه ان الكلام عليا
ياسين…..اللي علي راسه بطحه بقي
فاطيما….بضحك الله طب ليه كده بس يا ياسين
ياسين….ما الراجل بيعمم مجابش سيرتك

فاطيما….لا ما هو انا حفظاه كويس
رامي….طب انا راضي ذمتك يا غيبوبه هي روح ممكن يكون ليها نسخه تانيه.
فريده….بضحك لا سوري انت قولتلها يا أيه انا سمعت صح
رامي…..بضحك لا سمعتي صح غيبوبه
ضحكوا كلهم علي لقب فاطيما
سالم…..بضحك طب والله يا واد يا رامي انت كفاءه الاسم لايق عليها هي واخوها
فاطيما….بضحك اه انتوا هتستلموني بقي عجبك كده ماشي.
رامي….انا قولت ايه بس انا بأكد علي كلام اخوكي روح مفيش زيها ملهاش نسخه تانيه انما انتوا البنات اعوذ بالله
زهره….خير يا رامي.
ليلي…..بضحك رامي شكله عايزنا نتلم عليه
رامي…..ايه ده حتي انتي يا لولا ما انتي كنتي طيبه
ليلي….مش بتتكلم عن البنات
رامي….طيب بذمتك انا غلطان
ليلي…في ايه بالظبط قولي وانا اقولك بصراحه.
رامي….يا اختاااااي اقولك ايه ولا ايه ولا ايه تنكري انكم بتحبوا النكد تنكروا ان عندكم تقلب في المزاج في الثانيه الف مره تنكروا انكم شكاكين تنكروا انكم مش بتتصالحوا بسهوله تنكروا ان اغلبكم زنان ده كتير لو فضلت لبكره مش هخلص
طلعوا فيه البنات كلهم في صوت واحد
مريم….ايه ده ايه ده ايه ده
ملك…..بتتكلم عن مين انت

شمس….لا وسعلي كده
سالم….بضحك معلش عيل وغلط استهدي بالله
خلود…..مين دول اللي مش بيتصالحوا بسرعه
فرح….مين دول اللي نكديييييين
صبا…..استنوا انتوا هتعدوا شكاكين دي كده
فيروز…..اصلا هو قال كل عيوبهم ونسبها لينا احنا
زهره…..والله لسه هقوله كده يا فيروز
عاصم…..بضحك قابل بقي جبته لنفسك يا حلو
زيد….احسن عشان تتسحب من لسانك ما كنت قاعد ساكت
رامي…..بضحك هما مالهم قلبوا ريا وسکينه كده ليه
جلال….ماهو كده اللي يقول الحق الكل يطلع فيه
فرح….لجلال يعني انت زيه شايف ان العيوب ده كلها فينا
جلال…..اغلبكم في الصفات دي وفي منكم ربنا رازقه بكل الصفات دي مع بعض اكدب يعني
فرح…..لا متكدبش بس انتوا اصلا اللي كلكم عيوب
امير….بضحك انا متكلمتش علي فكره
فرح…..بضحك لا متقول حاجه يلا هي جات عليك فينا ايه كمان.
امير….بضحك من غير زعل
فرح…..بضحك هي ليله مش معديه قول
امير….فضولين

نور…..أزود حاجه معلش بلا هي مۏته ولا اكتر يا نعيش عيشه فل يا ڼموت احنا الكل
رهف…..انت هتبطل اصحابك صح
نور….لا والله مش تطبيل بس بردوا فيكم شويه صفات مش حلوه زي مثلا بحس ان اغلبكم بيسعي للمشاكل يعني بعيدا عن نكدين اللي قالها رامي دي بحس انكم بتنكشونا يغني بتعملوا مشكله الاول عشان تنكدوا
هشام……بضحك وعنديييييييييين
علي….معلش بما اني سنجل خليني ازود حاجه مع الشباب عشان شايف ان لاقي الشباب ياعيني ساكتين و خايفين يتكلموا
ضحك زيد وسالم وياسين ويوسف ومراد وقاسم بصوت عالي
مراد….بضحك علي بيتكلم بالنيابه عننا
سالم….ربنا ما يوقعك في زنقه
علي…..شوفتوا حسيت بيكم لا بجد انا عندي مشكله معاكم بعيد بقي عن النكد والمشاكل والغيره والشك ودي بالنسبالي هي اللي ممكن تبوظ اي علاقه ودي غالبا مشكلتي في الارتباط
امير….بضحك وهو باصص لفرح قول يا فنان
علي…..عندهم مشكله فظيعه وهي الجدال يا خرااااااابي
فريده….نعم استني بس احنا اللي بنجادل
زهره….انا شايفه انهم عايزين يتضربوا كلهم بقي
ملك….علي فكره مع احترامي لرأيك بس انتوا اللي بتجادلوا
علي…..بالعكس المشكله انكم مش بتحسوا بنفسكم يعني مثلا لو انا اتحطيت في موقف هتيجي تقوليلي يا علي انت غلطت في كذا او وجهه نظرك في دي مكانتش اوي هسمعك واقولك تمام انما انتوا يا اختااااااي معنكدوش نهايه للكلام وممكن نقعد اكتر من ساعتين في نفس الحوار بتجادلوا عشان متظرهوش انكم غلط فا بنضطر احنا الرجاله نقولكم انتوا صح عشان نريح دماغنا.

ملك…..لا انتوا بتقولوا انتوا صح عشان مش بتعرفوا تثبتوا العكس فا بتهربوا
ليلي….ايوه حصل انتوا اكتر حد بيجادل خصوصا في الغلط مع العلم اوقات بتبقوا عارفين انكم غلط بس بيبقي في شويه كبر مبتقدروش تعترفوا بغلطكم
داوود….لا يا شيخه ده بأماره ايه
قاسم…..ريح نفسك مش هتخلص معاهم قولهم انتوا صح
زهره….اهووووو شوفتوا بمجرد ما بيحسوا اننا ممكن نغلبهم بيهربوا
قاسم…..بضحك يا بنتي بنريح دماغنا من الزن.
زيد…..بضحك منك لله يا رامي انت السبب.
رامي…..بضحك اه والله انا مني لله.
فيروز….علي فكره اصلا حتي لو احنا زنانين زي ما بتقولوا انتوا اللي بتبقوا السبب لانكم بتبقوا منشيفين دماغكم مش راضين تقتنعوا بأي حاجه
منذر…..هي الفكره مش في الاقتناع يا فيروز بس اوقات حقيقي انتوا اللي بتنشفوا دماغكم او خليني اقول معني تاني بتبقوا مثلا متخيلين الموقف بتاع النقاش من قبل ما بيحصل وبتبقوا متوقعين رد فعل مننا وخلاص مأقلمين نفسكم ان هو ده الرد اللي هتسمعوا تيجوا بقي الموقف ده يبقي حقيقه تشوفوا رد فعل تاني غير اللي كنتوا مستنينه يا خرااااابي
سالم…..بضحك قام ايوه عاش ياض يا منذر هو ده بص لشمس وهو رافع حاجبه في ناس كده بتبقي محضره موضوع وبتفضل قاعده فتره مع نفسها تظبط الموضوع كأنه سيناريو بيتحضرلوا ووقت الموضوع ما يتفتح مينفعش ابدا تسمع رد غير اللي كتبه عن لساننا في عقلها
زيد…..بضحك اقعدددد مالك سخنت كده ليه مش هتبات في اوضتك يخربيتك
سالم….بضحك انا سخنت صح
زيد….اوي يا اوڤر اتنيل اقعد شكلك هيبقي وحش لو نمت بره اوضتك
مراد….بضحك بص لتقي شوفتي انا مؤدب ازاي
تقي….بضحك انت قمر

رامي ….لاو معلش بقي صحيح اشمعني تقي اللي مردتش بتأيدي كلامي صح
مريم….انطقي يا بت بدل ما ليلتك تبقي سوده معانا ولا معاهم
رامي…..انا بحتج في ضغط علي موكلتي
هشام….ضربه علي راسي اتنيل هتعمل فيها محامي
تقي….بضحك انا مع البنات طبعا
مراد…..اممم يعني مفيش ناس كده بتصغر عقلها وبيتقمصوا بسرعه
تقي….بضحك محصلش.
رامي…..طيب ايه رأيك يا باشا. في الكلام ده
راجح…..طب ليه كده يا ابني ما انا قاعد في حالي
بصتله روح وضحكت هي والكل صوتهم كان مسمع القصر.
راجح….بضحك يعني ماشاء الله قدامك جيش اهو تقدر تسأله اشمعني انا ده انت لو عدوي يا ابني مش هتعمل كده
رامي…..بضحك حقك عليا يا باشا غلطه والله
راجح….بعد ايه بقي قاعدين نحب في بعض ونقول كلام حلو تقولي انت السند اقولها محصلش انتي السند وخلاص شويه وهننسي انكم موجودين تطلع انت تقولي معانا ولا معاهم معاهم طبعا يا واطي هي عايزه كلام.
مراد……بضحه جميله راجح خاېف ينام مع سالم بره
راجح…..الجنينه بيبقي فيها ناموس مقدرش عليه انا
روح….بضحك مقدرش يا قلبي والله ده انا انام بره وانت لا
بص راجح لرامي بغيظ
راجح…..واخد بالك يا حمااار ينفع بعد الكلام ده اقول معاكم

رامي…..بضحك لا مينفعش والله
هشام…..غبي أيش خال ان مكنتش لسه قايل روح مفيش زيها
نور….لا ويقولك انا وفاطيما غيبوبه ياعم بقي
رامي…..بضحك ماصدقتوا انتوا مصېبه ليا
نادر….ماهو العجل يا صاحبي لما بيقع بتكتر سكاكينه
رامي….كتر خيرك يا ذوق
سالم……بضحك ما تحسن الفاظك يا بغل انت
فرح…همست لامير بغيظ شايف الكلام الحلو مش انت فضوليييين
امير….بضحك انتي بتجزي علي سنانك كده ليه
فرح….استني عليا بس
امير….انا اقدر ده انتي روحي انا بس بجاري صحابي في الكلام بطبلهم يعني هو الصاحب ليه ايه عند صاحبه غير طبله
فرح…..زي اللي هطبل بيها علي دماغك دي
نور…..طيب بقول ايه بلاش نسأل الباشا معانا ولا معاهم احنا عايزين رأي الشباب المتجوزين كده بصراحه.
راجح…..بضحك هي العيال دي حد مسلطها عليكم
زيد…..في ايه يا زفت منك ليه مالك ناويين ليه علي خڼاقه ما اليوم حلو من بدري بلاش القفله دي
سالم……بضحك ربنا ما يحطكم في نفس موقفنا.
عاصم…..الشباب مزنوقين يا شباب بلاش نضغط عليهم
نور…..بضحك انا بقول ان التعبير حريه مكفوله للشعب كله سواء مرتبطين او سناجل.
قاسم……معلش ده في خيالك انما الواقع هما الحكومه

ياسين….الكلام ده يمشي في الانتخابات
يوسف…..اه تروح البرلمان كده وتقول انك عندك رأي الحكومه بتكفله ليك
خلود….بضحك حتي انت
يوسف…..بحافظ علي حياتنا يا قلبي ده انتوا عليكم قلبه ټرعب.
فريده….طيب انا عندي رأي مختلف شويه مع تحفظي علي بعض الأڤوره اللي قالوها
زهره….بضحك اوعي تروحي معاهم
فريده….بصوا يا بنات هو صراحه في كلام الشباب عندهم حق فيه.
الشباب….في صوت واحد هاااااااااي
سالم……يسعد دين الستات الجدعه
قاسم…..قولي يا فريده قولي وسمعيهم
مريم….بضحك ده انتي ليلتك مش فايته حد يخبيها
شمس……مالك فرحت كده ايه
جلال….تصدقي بالله هتصدقي ان شاء الله انتي ست جدعه.
رباب…..شوفي العيال ما صدقوا ازاي
كاريمان….طبعا مش لقوا اللي يقف في صفهم
فريده….خلونا نتكلم بصراحه احنا حقيقي اوقات بنبقي زنانين اوقات بنكون بندور علي المشاكل معاهم جدا في حتت تقلب المزاج
زيد….بضحك يا خړابي علي تقلب المزاج وخصوصا بقي في الحمل
صبا ….بضحك قصدك انا صح
زيد….لا ياعمري مش انتي

فريده……لا بس الحمل ممكن تبقي هرمونات عادي ممكن نمشيها ليها
عذر بس احنا كا بنات حقيقي مودنا بيقلب كتير اوي واوقات من غير سبب واضح يعني مثلا انا عن نفسي ممكن اضايق وازعل منك يا زيد وانت معملتش حاجه بس تيجي وانت بتحاول تراضيني وتعرف مالي اقولك مفيش حاجه اهي مفيش دي انتوا اوقات بتقوا فاكرين اننا عايزنكم تتحايلوا علينا كملت بضحك بس هو بيبقي حقيقي مفيش هو احنا قلبنا وخلاص متتناقشوش بقي.
سالم…..والله انتي طيبه ونيتك سالكه
ياسين….بضحك لا وجدعه وحقانيه
فريده …طيب اسكتوا بقي عشان شايفين باصين عليا ازاي ھيموتوني.
راجح….هو كلنا مش هنبات في القصر انهارده ابقي تعالي معانا بقي
فريده….بضحك ماشي انا جاهزه
فيروز…..مامي انتي هتسكتيلهم ردي عليهم انتي معانا علي فكره
زهره….ايوه ياروح ردي عليهم جيبلنا حقنا.
روح……بإبتسامه جميله وهاديه والله عايزه ارد بس مش مدينلي فرصه.
رامي….طيب استنوا يا شباب نسمع رأي روح قولي بقي ياروح معانا ولا علينا.
روح…..شوف انا عموما عمري ما خدت صف اي ست عشان هي ست زيي ولا عمري بردوا خليت الراجل ينتصر علي الست من الاخر كده انا حد طول عمره محايد جدا بمعني أيه محايد بمعني اني اقول للغلطان انت غلطان في وشه سواء راجل بقي او ست وفي النهايه مفيش حد فينا معصوم من الغلط بس كمان خلينا ناخدها واحده واحده كده انا شايفه ان كل الشباب كملت بإبتسامه جميله وهي بتبص لراجح بما فيهم راجح طبعا اللي محبش يقول رأيه.
متحاملين علي الست شويه
راجح….منك لله يا رامي
ضحكت روح والشباب علي راجح

سالم….ازاي متحاملين علي الست يا روح.
مراد……علي فكره احنا عمرنا ما تحاملنا علي الست بس بعيد عن تقي والله الست عموما هي بتبقي سبب اي مشكله وبشوف ان هي العامل الاساسي في ان المشكله تكبر او لا
روح ….حلو معاك جدا الست نكديه وزنانه وشكاكه غياره فضوليه عنديه متقلبة المزاج وكل العيوب اللي ذكرتوها موجوده فينا بس نتكلم بالعقل واسمحولي اتكلم من غير مقاطعه
راجح…..طب اشوف حد يقاطعها يا غجر علي رأي مراد
جلال….بضحك الباشا واخد صف روح بيجر ناعم
راجح…..اخرس يا ابن الكلب مالازم أجر ناعم
الشباب فضلوا يضحكوا بصوت عالي علي راجح.
راجح…..بإبتسامه قولي يا روحي محدش هيقاطعك.
روح……انتوا شايفين ان الست هي السبب الرئيسي للمشاكل زي ما قال مراد بس انا مش معاكم في النقطه دي. هسألكم سؤال بسيط ربنا قال و خلقنا الإنسان من صلصال كالفخار و صلصال هنا بمعني الطين صح
الشباب….صح
روح …طيب ربنا هنا كان يقصد مين بالإنسان ده
جلال….الناس كلها
عاصم…..لا سيدنا ادم لان هو اول واحد ربنا خلقه
روح ….براڤو يعني احنا متفقين ان بدايه الخلق كانت من عند سيدنا ادم و اتخلق من الطين طيب الست جات ازاي
سالم….من ضلع سيدنا ادم عليه السلام
روح….بالظبط يعني ربنا خلق حواء من ضلع ادم يعني الست تابع للراجل وتابع للراجل دي ليها معني تاني غير انها ماشيه وراه تابع هنا انها بتتبعه هو ديما البدايه عنده هو ديما سابق بخطوه وهي الخطوه التانيه

يعني مفيش ست بطبعها نكدي والدليل ان لما بتحصل قعده للستات مع بعض بتبقي كلها ضحك وهزار فا ده معناه ان مشاكلهم مش في كونهم ستات
بالعكس مشاكلهم ديما بتيجي بدايتها من عند الراجل
الست مش زنانه الست مش عنديه الست مش متقلبة المزاج من نفسها.
ديما الخطوه بتبدأ من عندكم انتوا لو قبل ما تحصل المشكله بتقدر تحتوي الست تسمعها تفهما تديها مساحتها الكافيه في التعبير عن نفسها تسيبها تخرج كل اللي جواها من غير مقاطعه مش هيحصل مشكله
لو بتسأل السؤال وبتلاقي الرد علي طول حاضر من غير اي تشتيت مش هتبقي زنانه لو بتسأل السؤال وبتلاقي إجابه واضحه من غير اي تلاعب مش هتزن لانها سمعت الاجابه علي طول من غير اي مناهده فا هتزن علي ايه تاني.
الست لو انت صريح معاها وجيت حكيتلها كل اللي بيحصل معاك كأنها صحبتك مش مراتك مش هتبقي فضوليه وتيجي هي تسألك وتزن عليك
الست لو انت لين معاها وحنين عمرها ما هتكون عنديه
لو انت قادر تفصل بين شغلك وضغوط حياتك وقادر تبعدها تماما عن تقلباتك النفسيه عمرها ما هتكون متقلبة المزاج
تقلب المزاج عند الست اللي غي حياتها راجل معناها انها مش مرتاحه بالها مشغول جوه عقلها
في الف سؤال والف موضوع والف موقف فا طبيعي انها شويه تضحك شويه ټعيط شويه تحس انها طايره وشويه تحس انها مكتئبه ما ده طبيعي لانك مش مخليها واقفه علي ارض صلبه لا منك رافعها للسماء ولا منك سايبها علي الارض
الست مش رغايه الست بتحب الكلام معاك بتدور علي لحظه حلوه شيفاك فيها بالك رايق فا مزاجها بيبقي حلو عايزه تفضل تحكي وترغي كتير.
الست مش كئيبه ولا بتأڤور ولا بتدور علي مشاكل احنا كائن طيب اوي علي فكره بنبقي عاملين زي البركان المنفجر بس ممكن كلمه او حضڼ بسيط مش بس يخلينا نسكت لا ده كفيل نسينا اللي كان مزعلنا.
مينفعش تشوف الست طول الوقت مجرد ليدي معاك انت عايز ترجع تلاقيها علي سنجه عشره عشان تحس انك مبسوط والاهم انها تكون مستنياك بإبتسامه ومش بتتكلم في اي حاجه والمفروض انها حتي لو زعلانه متتكلمش لانك طالع عينك من بدري في الشغل
طيب ما هي كمان طول اليوم طالع عينها في بيتها مع ولادك بتحل مشاكلهم بتذاكرلهم بتهتم بصحتهم واكلهم بتحاول تعمل كل حاجه عشان متبقاش مقصره

مينفعش تنفر منها او تقولها انتي نكديه مستنياني ارجع عشان اشتكي طيب ماتشتكي يا سيدي ايه المشكله لما تسمعها
هو انت فاكر لما تقولك انها تعبانه ان المسؤوليه كبيره عليها ان ولادك مطلعين عينها كل ده هيتحل بمجرد ما تتكلم معاك
اكيد لا بس كفايه انها تحس انك سامعها خدوا بالكم يا ولاد الست اهم حاجه عندها انها تلاقي اللي يسمعها وقت ما تكون محتاجه انها تتكلم مبتبقاش مستنيه منك انك تبقي بطل خارق وتحلاها مشاكلها اللي هي من وجهه نظرك تافهه هي بس بتبقي عايزه تتكلم
هي اصلا لو ماكلمتش معاك هتتكلم مع مين زي ما الراجل ليه حقوق و واجبات طول الوقت بيدور عليها الست كمان ليها متطلبات كتير اولهم انك تسمعها وقت ما تكون محتاجه تتكلم
انك تهتم بأبسط التفاصيل في حياتها انك تقولها كلمه حلوه بعد تعب يوم طويل هو ده اللي الست محتجاه منك
فريده….بس بردو ياروح طبعا معاكي حق جدا في كل كلمه بس انا بردوا شايفه ان في ستات كتير بيتعمل معاها كل ده من الراجل وهي طباعها مش حلوه
صبا….بضحك انتي مصممه بقي تروحي في صفهم هنتلم عليكي معاهم
فريده….خالص والله بالعكس انا ديما في كل كلامي أبان اني متحيزه للست اكتر لان ده طبيعي انا ست بس كمان مش ديما الرجاله بتبقي غلط وعايزه اقولك ان دفاعي عنهم ده لان انا المجال اللي بشتغل فيه بيخليني أحتك بستات كتير فالبتالي طول الوقت بسمع قصص كتير وعلي سبيل المثال
في كلاينت عندي اعرفها بقالي كتير الست دي في مره كانت بتتكلم عن مواقف شبه كده مع عروسه والبنت بتقولها يعني انصحيني اعمل ايه عشان ديما اكون اهم حاجه في حياه جوزي.
ردت عليها رد صدمني قالتلها سيبك من جو طاعه الزوج في كل حاجه وجو الإستاذان اي وقت تحبي تخرجي فيه و اوعي تسمحيله انه يتحكم فيكي وفي لبسك وفي اصحابك يقولك ده يعجبني وده ميعجبنيش و توافقي و تسمعي كلامه والأهم ميبقاش اهم اهتماماتك حتي لو بټموتي فيه ديما حسسيه ان وجوده من عدمه مش هيفرق وهتفضلي زي ما انتي من غيره
هتلاقيه ديما يجري وراكي ومهتم بيكي عشان هيخاف انك تسبيه لان الراجل لما بيلاقي الست ديما بتلبي كل طلباته من غير اي اعتراض بيتنمرد وسهل جدا مع الوقت يمل منك هو ديما بيحب الست الصعبه مش السهله.
فا طبعا ردها صدمني

ليلي…..لا دي عبيطه اكيد
خلود….هي لو قاصده تبوظ حياتها من قبل مل تبدأ مش هتنصحها بكده
روح….بصي دي بتبقي خالات شاذه عقليات خارجه عن المألوف لكن مش بيمثلوا الستات عموما
فريده…..بالظبط بس قيسي علي ده كتير في فئه كبيره من الستات بتفكر بالطريقه دي انا يمكن معاها في جزء بسيط واللي هو ان الراجل اوقات بيتنمرد لما الست تكون سهله معاه ولما تلبي كل طلباته حتي لو هو غلط من غير ما تعترض بس مش في النقط اللي هي ذكرتها.
نادر…..بس علي فكره بردوا مش كل الرجاله بتحب الست الصعبه
روح….ما احنا قولنا بقي ان لكل قاعده شواذ
كاريمان…..يا شباب الدنيا ابسط واسهل من كده بكتير بس للأسف احنا اللي بنصعبها علي نفسنا
رباب….بالظبط لو كل راجل وكل ست عرف كويس اوي ايه اللي ليه وايه اللي عليه ايه اللي ينفع الراجل يتحكم فيه وايه اللي ممكن يعديه الدنيا هتمشي.
راجح…..خدوا بالكم كمان الراجل في نقطه مهمه لازم ياخد باله منها ودي غالبا مش بيبقي غيب فيه قد ما بيكون العيب في الام والاب اللي ربوا يعني بشوف ان دور تربيه الراجل راجع كله للست مش الراجل يعني متجيش ست تخوف ولادها من ابوهم وتفضل تهددهم طول اليوم ان لما الوهم يرجع هتقوله وهتقوله وهتقوله طيب انتي فين!! انتي اللي طول يومك بتقضيه مع ولادك فين شخصيتك فين تربيتك فين احترام ولادك ليكي تلاقي الست من دول لو شافت ابنها المراهق خاربها مع البنات تضحك وتتبسط وتقولك ابني راجل
لو ارتبط او خطب وسمعته بيقول لخطيبته لا متروحيش متخرجيش اخرك الساعه 8 صوته يعلي عليها وفي بعض منهم بيتطاولوا علي البنت بالشتيمه الام في الموقف ده تتبسط وبردوا تقولك ابني بقي راجل
لااسف فاهمين الرجوله غلط الراجل لاينفع يمد ايده علي ست ولا ينفع يقولها لفظ خارج ولا يعلي صوته عليها ولا يتحكم فيها طول ماهي في بيت اهلها انت كل اللي ليك وده احترام من البنت لو حبت تعمله تعمله محبتش خلاص انها تقوله مثلا انها خارجه انها نازله مع اخوانها وامها ده ذوق منها وتقدير للراجل اللي في حياتها لكن لو عرف بالصدفه مش من حقه يزعل ولو هو من النوع اللي بيغير اوي وحاسس انه لا لازم اعرف ماشي حقك تتكلم معاها وتفهمها اللي بيزعلك وتتناقشوا فيه بهدوء لكن اسلوب فتح الصدر والتحكم مينفعش ده مش هيثبت امك راجل بالعكس هتقل في نظر الست فا طبيعي جدا الام تربي الطفل من هو صغير ازاي يبقي راجل حقيقي لما يكبر مش مجرد اشباه رجال بيستعرضوا قوتهم علي البنت

منذر….بإبتسامه هو مش تحكم قد ما لازم الراجل يحس بإحترام شريكه حياته ليه يعني من حقه يعرف وهو في شغله او في بيته حبيبته او خطيبته فين
راجح…..يبقي بالعقل بالاسلوب الحلو بالنقاش بالاتفاق خد بالك جزء بتاع الست عنديه ده بيجي منيني يعني متشتمهاش او تمد ايدك عليها او تحلف عليها مېت طلاق وانت لسه مكتبتش عليها وعايزها تطيعك لا خالص مش كده بالعكس مش هتحترمك وشويه شويه هتتخنق وتبدأ تعاندك ومش هتسمع كلامك والمصېبه بقي ان حبها ليك بيقل مع الوقت و بيبقي الاستغناء عندها في اي لحظه اسهل مما يمكن.
منذر….لا طبعا اكيد مفيش تطاول او تحكم كله بالاتفاق والنقاش.
روح…..كمان في جمله سمعتها الجمله دي حقيقيه اوي بتقول ايه
يمكن تحريك الجبال ويمكن إعمار أرض خامله ولم تتمكن من إعادة النهر لمجراه مع امرأه ادارت عنك ظهرها بالفعل.
الست لما بتحب اوي بتحب بكل كيانها ولما بتخرج الشخص من قلبها بتبقي مش شيفاه اصلا وحتي لو بقي ملاك نازل من السماء خلاص مستحيل تقدر ترجعه تاني لنفس المكانه اللي كانت حطاه فيها.
جلال…..بضحك ايوه اللي اتكسر لا يمكن يتصلح
روح ….انت بتتريق ما ده حقيقي فهلا
جلال….ايوه ياروح بس يعني متنكريش ان في ستات بتحب النكد بردوا
روح….يا حبيبي مفيش الكلام ده دي جمله بتحبوا اقولها عشان تريحوا ضميركم وتحسسوا نفسكم ان العيب مش منكم يعني انت مثلا كا راجل عايز ايه من شريكة حياتك ايه الصفات اللي تحب تكون فيها.
زيد…..بضحك ملاقتيش غير جلال تسأليه السؤال ده
جلال…..ماله جلال يعني مش فاهم
روح…..معلش خلينا نشوف طلباته في الست
جلال….يعني انا بالنسبالي اهم حاجه لو مش لاقيها في الست اللي انا عايز اتجوزها مش هكمل وهي انها تكون ډمها خفيف فرفوشه مش نكديه لان انا مستحيل اقدر اتأقلم مع جو في نكد.

روح….طيب حلو وايه كمان
جلال….تكون طيبه حنينه بتسمع الكلام مش بتناهد كتير بس
روح……طيب تفتكر الست مش هتديك كل ده لو هي شايفه منك كل ده.
جلال…..يعني ايه
روح…..يعني الست عمرها ما هتكون نكديه لو شيفاك ديما بتضحك ولذيذ مش رخم مش هتبقي قاسيه لو شيفاك حنين مش هتبقي غبيه لو شيفاك طيب مش هتناهد لو انت مش منشف دماغك ادي الست كل اللي انت محتاجه منها هتديلك ضعف اللي انت بتديهولها
راجح…..كلام روح صح الست قلبها طيب وبتحب بجد واللي هايز يحافظ علي الست بتاعته لازم يتعامل معاها برحمه عشان يلاقي منها رحمه في كل تصرفاتها.
سالم…..لا معلش بقي صقفه حلوه كده لروح والباشا
ضحكوا كلهم وصقفوا
ميار…..بإبتسامه روح هو انا ممكن أسالك سؤال
روح….طبعا ياروحي
ميار…..ليه متشتغليش لايڤ كوتشينج بجد انتي جميله اوي بيتهيألي لو بقيتي مدربه حياتيه واديتي دروس للناس هتفرقي معاهم في حياتهم جدا
جلال….كاهو ده اللي ناقص عايزه امير تطلع في التلفزيون
خلود…..بضحك لا استني وماله التلفزيون
جلال…..بضحك ايه ده احيه نسيت شيف خلود
يوسف…..جبته لنفسك يا واطي
خلود…..بضحك لا هو الهدوء والطيبه مع جلال مش هينفعوا
عاصم…..بضحك انت علي طول مسحوب من لسانك كده
جلال…..اعمل ايه مبسترش انا حقك عليا يا احلي شيف في الدنيا ها يا روح تحبي تطلعي عالتلفزيون قبل برنامج خلود ولا بعده

ضحكوا كلهم علي جلال.
مراد…..بضحك مفيش مبدأ كده خالص
جلال…..هتضرب يا مراد
روح…..بصي يا ميار انا علي فكره بحب اوي اتابع الناس اللي بتعمل محاضرات في وجو اللايڤ كوتشينج ده بيعجبني اوي بس انا مش دارسه فيه كفايه بيتهيألي هو محتاج دراسه كبيره
فاطيما….اكتر من كده يا روح انتي ماشاء الله جميله ومريحه وكلامك بدخل القلب
روح….يا روحي بس كمان في نصايح معينه محتاجه دراسه
عاصم…..بإبتسامه طب انت عارف يا جلال والله المفروض ان انت اللي تطلع في التلفزيون ليه مفكرتش تمثل والله دمك خفيف
جلال…..عندك واسطه
عاصم…..انت محتاج واسطه بردوا عيب عليك
جلال….بضحك والله يا عاصم كان نفسي بس انا سايب الممثلين ياكلو عيش لو دخلت في المجال ده هقعدهم كلهم في البيت
ياسين….ايوه وهيشحتوا انا شاهد
جلال…..بضحك اموت فيك وانت بتطبلي كده يا ابو لهب
ياسين…..ياض اتلم بلاش الو لهب دي
مريم….احسن مش كلكم بتقولوا ياجعفر ليا اشرب بقي
ياسين…..بضحك طيب انا كلمتك الوقت
نادر….بتجر شكلك
فريده….طب علي فكره عاصم معاه حق ليه متحاولش والله هتنجح
جلال…..بضحك واسيب الشركه لمين هي تقوم من غيري

راجح….ااااه في دي عنده حق الشركه من غير جلال تقع قوم من جنبي يا ابن الكلب يا واطي
ضحكوا كلهم
عاصم….طب والله انا مش بهرج صدقني تنفع جدا في التمثيل والكاميرا هتحب وشك جدا
جلال…..عارف انا جماد وإنسان بيحبوني تبا لتواضعي
قاسم…..وحيوان كمان
جلال……بصله بطرف عينه روش روش عليا يا ابو عدي والله ادخل المجال واقفل علي بنتك وهخليخا تتخرج من من المسرح متلاقيش شغل
جنه….اقعد بس كده طب ورينا حتي اثبتلنا انك بتعرف تمثل
عاصم…..ااااه هي صح يلا نعملك اختبار كده
جلال….بضحك انتوا مالكم سخنتوا وخدتوا الموضوع جد كده ليه لا معرفش
عاصم….اي حاجه كده صغيره
زيد…..انت مش فاهم جلال بيعرف يعمل مقالب يعرف ينمر حد يعرف يصيع عليك ويحكيلك حاجه محصلتش ويقدر يقنعك لكن ميعرفش يمثل دور
عاصم….طيب ما هو انه يألف حاجه ويقدر يقنعك بيها دي في حد ذاتها تمثيل
جلال….ايوه بس بتيجي كده علي غفله مش ببقي محضراها انت فاهم
عاصم….ايوه ايوه
فيروز…..بص احلي حاجه في جلال بتعجبني ان هو سريع البديهه ويقدر يضحك من غير ما يكون قاصد
عاصم….بالظبط هي الكوميديا اصلا عايزه شخص سريع البديهه ويضحك من غير مجهود
نادر….صراحه هو شاطر فيها اوي هو والواد امير بيخرج منهم مواقف مسخره
جلال…..طيب استنوا انا هحكيلكم موقف حصل معايا في ثانوي كنت انا واتنين صحابي قاعدين في اخر الفصل كل واحد فيها في اخر ديسك انا كنت في الصف اللي في نص وواحد شمال وواحد يمين كان معايا قلم اللي هو تدوس عليه من فوق سن القلم ينزل وتدوس عليه السن يدخل تاني المهم كان عندنا مدرس احياء الراجل ده انا مكنتش بطيقه كان اول ما يدخل احس بملل الدنيا ومبقاش اصلا منتبه لا اما اقعد اشخبط علي الورق لا اما ابقي باصصله عشان احسسه اني مركز بس انا اصلا مش شايفه.

فا كان بيشرح درس عن تزاوج الحيوانات وكده
ضحك الشباب كلهم
مراد….لو الحكايه فيها حاجه كده ولا كده معانا بنات ها
جلال…..بضحك لا والله المهم مسكت القلم حطيت مكان السوسته اللي بتدوس عليها دي علي الديسك اضغط تروح السوسته تخلي القلم ينط فضلت العب بالقلب لحد ما مره واحده القلم نط في عيني صحابي شافوا الموقف مقدروش يمسكوا
نفسهم كاتمين نفسهم عشان المستر ميطردهمش وفي نفس الوقت منظري مفطسهم من الضحك انا بقي مش عارف افتح عيني ودموع بس نازله وبقيت فاصل من كتر الضحك بسببهم
وواحد منهم قالي بصوت واطي كلك محمد هنيدي في الخاله نوسه افتكرته وهو عينه مقفوله من الامير وبيصوت ويقول عيني مقدرتش امسك نفسي وفي نفس الوقت عيني ھټموټني
طبعا صوتنا كان واضح شويه فا المستر بص علينا وشافنا فطسانين من الضحك فا وقفنا احنا التلاته وقال اطلعوا بره
صحابي بقي من هنا لهنا يقولوا انهم معملوش حاجه وانا اقوله كنت مركز والله بس عيني ۏجعاني
فقالي طب تعالي لو مركز قولي انا قولت هنا ايه عن الحيوان اقرا الجزء ده واشرحه لينا كلنا
اداني كتاب وشاور علي جمله وانا لو حلفتله من عنا لبكره اني مش شايف هيعلقني انا عين مقفوله من الۏجع والعين التانيه من كتر الضحك دمعت بقيت شايف ضباب ابص للكتاب وكل ما اجي اقرأ مش عارف من كتر ما انا كاتم الضحك والواطيين اللي جنبي ضحكهم مخليني فطسان.
فا بكل ثقه بقوله كل حيوان بيتأقلم علي البيئه المناسبه ليه وبكمل بقي وانا بغمض في عيني عشان اشوف باقي الكلام وانا بضحك فا بقوله ااااا انا حيوان
سمعت الفصل كله فطس من الضحك وصحابي خلاص هيقعوا
المستر قالي انت فعلا حيوان انت والاتنين اللي جنبك برررررررره.
كلهم فضل ا يضحكوا علي الموقف وعلي طريقه جلال وهو بيمثل شكل عينه وقتها
جلال…..بضحك بس فا هي بتيجي مواقف كده ويمكن اغلبها والله بعيد عن المقالب مبتبقاش مقصوده وفي وسط ما هو بيتكلم بعقل وجديه رفع عينه عالشجره اللي جنبهم وطي راسه كأن في حاجه بتقع وقام جري.

في اللحظه دي الكل اتحرك پخوف وهما بيحموا راسهم والبنات صړخت وراجح كان هيقع وهو بيقوم ومسكه مراد بسرعه
وجلال فطس من الضحك عليهم وهو واقف بعيد
جلال…..وده مقلب في السريع تحيه مني ليك يا عاصم باشا
عاصم…بضحك وهو واقف بعيد وجري من مكانه طب والله انت عيل مچرم فكرت حاجه هتقع عليا
راجح…..انت عارف يا ابن الكلب يا زباله لو جيت هنا تاني هعمل فيك ايه امشي يلاااااا
جلال بدموع من كتر الضحك طبطب علي صدره بمعني حقك عليا مكانش قادر يتكلم
راجح….والله يا جلال الكلب لو جيت هنا لا ههزقك
روح…..بضحك كده يا جزمه والله اټخضيت
زيد…..انتي بس لو تديني التمام والله اربيه من الاول
مريم….بضحك والله قلبي هيقف من الخضه يارخم
جلال…..بضحك حقكم عليا والله كنت بدي التحيه لعاصم بعد كلامه الحلو علي موهبتي
عاصم….بضحك وانا لسه عند كلامي بردوا مع اني مش طايقك
جلال…..حبيبي يا بااااشا بس خدتوا بالكم من ريأكشن فريده عجبني ثباتها الانفعالي متحركتش
فريده…..بضحك انا قلبي وقع والله بس حبيت ابص علي الحاجه اللي خضتك كده يا رخم
زيد….بضحك علي اساس اللي هيقع ده هيستناكي تبصي عليه يا فريده انتي كمان
جلال….بضحك ايوه هتنزل بالتصوير البطئ
فريده…..والله اتوترت معرفش ولاقيت الكل بيقوم بسرعه ماشي يا جلال
امير….بضحك كنت هتوقع الباشا يا زباله
راجح….خليه يجرب يجي هنا هقتله والله.

جلال…..بضحك طب بقولك يا باشا اصالحك بشويه عنب شايف الشجره العنب فيها بقي حلو ازاي
مراد….بيرشيك عشان بتحب العنب خد بالك
جلال….اطلع منها يا مراد هخليني اصالحه
راجح….ماشي وانا موافق اطلع يمكن رقبتك تتكسر وارتاح منك
مراد وراجح في نفس واحد
قرد يعني
جلال…..بضحك اخوات اوي
راجح…..مش انت اللي بتقول دي اخلاق قرود مش بني ادمين.
جلال…..لا اقصد اني بطلع عادي يعني وبعرف اجيب فاكهه وعلي فكره بقي لما بتلاقوا القطفه قليله من الشجر انا اللي ببقي واكل نصها
روح…..شوفتك يا نصاب وانت طالع زي القرد وقاعد تاخد الفاكهه
زيد…..المفروض لما تلميحه تجيبي عصايه وتضربيه بيها
روح……ده كان مخلي امين الجارد واقف يراقبله المكان
زيد….اتفرج يا عم سالم الجارد بتاعك
سالم….انا هظبطه عشان يبقي يقفلك نادورجي كويس
جلال….ما انا بعمله طبق هو والجارد
سالم….اه بترشيه يعني هو كمان كلها بقت بتترشي كده ماشي يلا اطلع بقي هاتلنا عنب.
جلال…..ايه بتترشي انت كمان
كاريمان….بلاش يا ولاد بدل ما يقع
سالم….ده قرد هو اللي بيطلع علي طول يجبلنا.

روح…..كان بيشوف الجنانيني وهو طالع علي النخل والشجر فا اتعلم يقف زيه
جلال…..بضحك استني اوريكي بجيب ازاي
راح جلال علي اوضه صغيره خاصه بالجنانيني بشيل فيها الادوات اللي بيستخدمها جاب منها زي حزام عريض جلد ورجع تاني لفه علي وسطه والشجره وقفله وبدأ يطلع يسند برجله ويطلع خطوتين وبعدين يرفع بأيده الحزام لفوق شويه ويرجع يطلع وهما تحت ميتين من الضحك عليه.
جلال…..طيب هاتوا حاجه احط فيها العنب.
مراد…فرح روحي بسرعه هاتي حاجه يحط فيها.
فرح….حاضر
جريت فرح علي جوه جابت طبق بتاع فاكهه كبير ورجعت تاني
فرح…..هتاخدها ازاي دي
جلال….استني نزل شويه ومد ايده ارفعي شويه مش طايلك
فرح…..سالم تعالي انت او زيد انا مش طيلاه
امير….بإبتسامه قصيره
طلعتله لسانها
فاطيما…..خلي بالك بدل ما تقع.
جلال…..مټخافيش
قرباه سالم الطبق وطلع تاني بيه وفضل يقطف عناقيد العنب الشجره مكانتش طويله للدرجه
حط كتير في الطبق كان شكله جميله اوي.
جلال…..المانجه لسه خضراء
مراد….لا دي عيزالها اسبوعين

امير….استنوا اجيبلكم انا موز الموز بقي حلو اوي
مراد….روح الشجر بتاع الموز مش طويل
جنه…..بضحك انا وفيروز وصبا خلصنا التوت كله
فيروز…..اه ده فظيع
يوسف….قفشتهم انا الطفسين وهنا بياكلوا.
صبا…..ليه مش اكلناك معانا
يوسف….حصل عشان مفتنش عليكم.
صبا…..بضحك مرتشي
جلال…..حط يمسك العنب مني
سالم….هات يا غم القرد بقولك ايه تعالي انزل هات جوافه.
جلال…..حد عايز بلح
رباب….بضحك لا كفايه دي عاليه بدل ما تقع
جلال….طيب خوف برقوق مشمش حاجه ساقعه بيبس
هشام…..بضحك انت حبيت الموضوع ولا ايه.
رهف….بإبتسامه جلال انا عايزه برقوق من الاصفر ده.
جلال….الكيلو ب 100 جنيه
رهف….بضحك حاضر هاتلي كيلو وهديك الميه
رامي…..استني بتدفعي كده علي طول هو الكيلو بكام يا جدعان
روح…..مش عارفه احنا مش قليل لما بنشتري من بره.

جلال…..بضحك روح بتقوله مش عارفه فكراني هبيع بجد
روح….بضحك الحق عليا قولت اخليك تعمل مصلحه.
فاطيما….جلال في كريز.
جلال…..انتي جايه تحققي احلامك هنا لا مفيش كريز يا ستي
رامي….انا هجيبلك يا غيبوبه سيبك منه
جلال….يا ابني والله مافي هو في هنا كريز يا روح
زيد….علي فكره كان في هنا شجره اه
روح…..لا ده توت يا زيد مش كريز
زيد….والله انا معرفش مليش في الفاكهه اوي اصلا
فاطيما….بضحك وعايش كده عادي
زيد….بإبتسامه مليش فيها اوي والله يعني ممكن اكل بس تفاح
جلال….في تفاح حد عايز
زيد….اه هات يلا تفاح انا هاكل معاكم
جات مليكه جري وسابت عدي وهي مبسوطه وباصه علي جلال.
مليكه…..ولوكا عايزه تفاح كمان.
جلال….بضحك احيه علي القمر انتي صغيره كده ليه من فوق ده انا هنزل اقطعلك الشجره كله واديهالك.
عاصم…..بضحك متبصش علي تحت بدل ما تدوخ.
مليكه….بابي ينفع اطلع عنده
عاصم….لا طبعا تقعي يا لوكا.

علي…..بإبتسامه تعالي كده شالها وطلعها علي كتفه ايه رأيك اديكي طولتي شويه.
مليكه…..بضحكه وفرحه جميله يلا بسرعه انا هنا
جلال…..تعرفي تمسكي
راجح….حاسب تحدفها في وشها يا ولا.
جلال….بصله بطرف عينه خلاص غبي انا هحدفها بجد.
راجح….اتوقع منك اي حاجه
جلال…..في جوافه حد عايز
مريم……هات جوافه لداده زينب هي بتحبها اوي
حلود….اه هات جوافه يا جلال نعصرها
ياسين….بضحك مالها قلبت سوق العبور كده ليه.
ملك….بضحك ياسو قوله يجيبلي فراوله انا وميار
ياسين…..هات فراوله لملك وميار.
جلال…..كيلو ولا اتنين
ياسين….اخلص يا عم الفكهاني
امير…..علي فكره الفراوله قليله اوي وبيتهيألي مش حلوه.
روح…..خلاص الموسم بتاعها خلص بس خليه يجيب الشويه دول بدل ما يبوظوا حرام.
جلال….نول وطلع علي شجره الفراوله علي فكره مش وحشين بس هما قليلين اوي
فرح….بضحك طلعت من غير ما تاخد حاجه تحط فيها.
زيد….في هدومك بقي

جلال…..ملاقتش غير الفراوله اللي احطها في هدومي هاتوا حاجه.
فرح….هفضل رايحه جايه انا.
مراد…..روحي معاها يا جنه و خليهم جوه يغسلوا الفاكه دي
جنه….حاضر بس دي كتير نش هنعرف نشيل كل ده.
مرسم….استني هاجي معاكم.
ملكيه…..علي علي علي
علي…..نعم.
مليكه …انا عايزه من ده.
علي….بضحك ده ليمون يا لوكا.
مليكه….لل مش ليمون
جلال….لل ده ليمون والله تاخدي واحده.
فريده….مش هتقدر تاكله يا مؤذي.
خلود….هات شويه يا جلال مفيش ليمون جوه للأكل
جلال….لا انتوا هتسوفوا فيها ولا ايه رجلي وجعتني
خلود….بإبتسامه معلش اخر حاجه وبعدين مش انت اللي اتطوعت.
جلال…..انا غلطان يا ستي
داوود…..خد من فرح طبق ومد ايده لجلال امسك يا سي زفت
جلال…..هات
خلص جلال قطف الفاكهه و جاب ليهم كلهم كل اللي طلبوا وبعدين البنات جابوا الفاكهه مغسوله وقعدوا مع بعض وشويه والشغاله جابتلهم قهوه وعصير

عاصم كام بيكلم ابوه في الموبايل
وفي وسط ما هما قاعدين مليكه صړخت وفضلت ټعيط وتتنطت
جري عليها علي وفريده وزهره وزيد.
علي…..بس بس في ايه طيب.
مدت مليكه ايدها لعلي وهي مېته من العياط لقوا سنان عدي معلمه علي ايدهل.
زهره…..عضك عدي عضك
هزت مليكه راسها وخدتها فريده في حضنها.
فريده….طيب خلاص بس بس حقك عليا انا.
زيد….بضحك اه يا جزمه كده ايدها
زهره…..للناني
ليه سيباهم لوحدهم كده
الناني…..معاهم والله هي خدت منه اللعبه عضها بسرعه
زهره….كده يا عدي.
علي…..طيب خلاص حقك عليا متعيطيش.
جنه…..وريني ايدك طيب
مدت مليكه ايدها وهي في حضڼ فريده ودموعها نازله.
جنه….حرام عليك يا عدي كل ده عضه.
زيد…..دي دباسه مش سنان ابه المنظر ده يا متشرد.
خدوها وراحوا عليهم

روح….عضها جامد ولا ايه
زهره….اه والله سنانه معلمه في ايدها كله من جلال وامير
امير…هي اي مصېبه يبقي احنا
قاسم…..ما انتوا اللي معلمينه البلطجه دي ده انا لسه واكل من يومين قلم علي وشي غير ما كل اللي يبصله يتف عليه
جلال….بضحك تف علي عمو يا حبيبي
زهره….اه ماهو ده اللي هيتعلمه منك
جلال….امال العيله اللي مفيهاش صايع حقها ضايع
قاسم…..كان بيبص علي ايدها وهي لسه مېته من العياط منك لله انت وهو ده عضها جامد
علي….خلاص يا لوكا حق عليا انا يا قلبي ده بيبي صغير
هزت مليكه راسها برفض وهي بټعيط
زهره….خد يا قاسم خليه يصالحها.
مليكه….پخوف لا لا لا لا
فريده….بضحك وهي حضناها طب خلاص عجبك كده يا عدي رعبتها منك.
قاسم….هخليه يبوسك ويصالحك
مليكه….لا لا يا باااااابي
عاصم….بإبتسامه من بعيد
مهيب…..هي مليكه مالها بټعيط ليه
عاصم….بضح عدي ابن قاسم عضها من ايدها قرب من مليكه استني خدي جدو قوليله
عايزك اهو

مليكه….وهي بټعيط جدوووو
مهيب…..يا قلب جدو مالك بس بټعيطي ليه كده
مليكه….عدي عضڼي يا جدو
مهيب….طيب معلش حقك عليا انا وانا لما اشوفه هعضه بنفسي واعمله ساعه كبيره اتفقنا
مليكه….حاضر
عاصم….بضحك ايوه يا باشا
مهيب…..احنا لازم نعمل قعده عرب مع راجح عشان نشوف ابن ابنه واللي عمله.
عاصم….بضحك قعده عرب مره واحده طيب خد الباشا معاه اتفق علي معاد القاعده الباشا عايز يعمل معاك قعده عرب
راجح….مسك منه الموبايل وهو مبتسم حقه مهيب باشا
مهيب….ينفع كده احنا لينا حق عندكم
راجح….ياباشا حقك محفوظ تعالي انت بس ونعمل قاعده عرب وتعويضات كمان لو عايزين
مهيب….بضحك ازيك يا باشا عامل ايه
راجح….الحمد لله يا حبيبي ايه لازم بنت ابنك تتعض عشان اسمع صوتك كنا مستنينك تيجي
مهيب….خالص والله انت عارف اللي فيها بقي مبصدق اخد اجازه و بعدين كبرنا خلاص
راجح…كبرت لوحدك يا عجوز انا لسه شباب
مهيب….طبعا شباب والله واحشني يا راجح
راجح….وانت كمان بس لو واحشك هتيجي وتشوفني
مهيب….اجيلك علي عيني
راجح….خلاص هستناك اي وقت نشرب القهوه سوا

راجح….شوف الوقت اللي يريحك تعالي هنا او الشركه او حتي بره انا جاهز
مهيب….خلاص هتفق معاك ونظبطها وحشني فنجان القهوه معاك
راجح…..ان شاء الله نشوف بعض علي خير ونشرب أحلي فنجان قهوه و أسفين علي الحاډثه الصغيره اللي حصلت من ابن الكلب ده للقمر الصغير بتاعكم
مهيب…..بضحك في بيتها يا باشا حصل خير وسماح المرادي بس قول لقاسم المره الجايه هروج اشتكيه
راجح…..بضحك وانا شاهد معاك
مهيب…..بإبتسامه حبيب يا راجح ربنا يديم اللمه الحلوه واشوفك علي خير يارب
راجح…..حبيبي تسلم يارب اللهم امين مع الف سلامه
مهيب…..في حفظ الله.
راجح….خد يا عاصم
عاصم…..ايوه يا باشا
مهيب…يلا سلم بقي علي كل اللي عندك و صالح لوكا
عاصم…..تمام يا باشا يوصل إن شاء الله مش هنتأخر عليك
مهيب….يلا بالسلامه يا حبيبي
عاصم….سلام.
قفل عاصم وبص لمليكه
عاصم….ايه ياروحي خفت خلاص
ملكيه….هزت راسها بلأ وهي زعلانه وقاعده علي رجل زيد بيصالحها وبيحطلها عليها مايه.
عاصم…..اروح اشتكيك بقي ولا ايه يا عم قاسم ما تلم ابنك بردوا مش هجوزهاله
قاسم….بضحك اهو قدامك اهو لو عرفت تعمل فيه حاجه اعمل

عاصم…..بضحك هو الواد ماله باصصلنا بغيظ كده ليه
راجح….بلطجي ابن كلب واخد من مين رفعة الحاجب دي
زيد….بضحك انت بجد بتسأل من ابو لهب
ياسين….بضحك انا عامل زيه كده
زيد….اقسم بالله نفس الرفعه
سالم…..اه والله تصدق
فيروز…..بضحك مالكم وماله ده مسكر خالص والله
منذر….اهو المسكر ده لو عض بنتي هقطعه
فيروز…يالهوي دي لو عيطت مش هتسكت
زهره…..ايوه دي كانت قاعده معاهم هي وحور بس نايمين هو عض مليكه عشان خدت منه اللعبه.
جلال…..لسه قاعده روح تقول علاقه الراجل بالست واحنا نقاوح ونقولها الست اللي بتبدأ طب استني يعدي وقت يا جزمه
روح….بضحك ايوه شوفت بقي ان انتوا اللي بتنكدوا علينا.
زهره…..كله بسببك انت واللي قاعد جنبك ده معلش يا عاصم متزعلش بالله عليك
عاصم….في ايه يابنتي مالك مكبره الموضوع ليه دول اطفال وبعدين الراجل بيدافع عن ممتلكاته الخاصه.
زهره….بضحك حقك عليا يا لوكا
راجح….ايوه حق علينا يا لوكا معلش اصل ربنا رازق عدي بعم اهبل وعم عبيط
روح….بصت لعدي كان مكشر وباصصلهم ورافع حاجبه وباين علي عينه انه عايز ينام
ينفع كده يا سي عدي تزعل مننا لوكا
بصلها بتركيز وهو مكشر ومعمل اي رد فعل.

قربت منه روح وهي بتهزر معاه
روح….انت بتبصلي كده ليه ايه مش عاجبك الكلام لا خد وادي معايا متسكتش
ومره واحده رفع ايده ضربها
كلهم فطسوا من الضحك حتي مليكه بقت تضحك بصوت عالي
راجح….اه يا ابن الكلب
قاسم…..كله الا امي ياض هعلقك في مسمار
روح…..بضحك بصتله انت بتضربني يا عدي.
بصلها عدي وضم شفايفه وبقي يحركهم بسرعه وخرج الرياله كلها في وشها.
مسحت روح وشها وهي بتضحك
روح….طيب يا سيدي شكرااااا
زهره…..ولاااا انت بتهبب ايه
جلال…..انت يا جزمه ميز شويه روح لأ دي امي يا واطي.
مراد…..بضحك اهو معجبهوش الكلام وتف عليها
راجح…..عيل ۏسخ مش متربي زي اللي جابه
قاسم….وانا مالي ابنك اللي معلمه
كلهم كانوا بيضحكوا علي روح وعدي.
ومليكه كانت مېته من الضحك
روح….يلا مش مهم المهم ان لوكا ضحكت خلاص
زهره….ممكن نصالحها بقي يلا تعالي

قربت من مليكه وقالت لعدي يبوسها
عاصم…..شوف الواد باصصلها ازاي
فريده….بضحك حاسه انه هيهجم عليها
فتح عدي ايده وبكل براءه حضڼ مليكه
فريده….يا روووووحي
زيد….ايوه كده لا والله طلع چنتل اهو وصالحها
قاسم….اي خدمه يا عم عاصم ابننا طلع محترم
عاصم…..خلاص براءه عفينا عنه
ضحكوا كلهم وانتهت القاعده بتاعتهم وخلص اليوم وروح الكل

 
google-playkhamsatmostaqltradent