رواية بين الحلم و القدر الفصل الرابع والعشرون 24 - بقلم نور
الفصل 24
بين الحلم والقدر
بسم الله الرحمن الرحيم
ــــــــــــــــــــــــــــــ
عند ادم
ادم : مروان لو سمحت ممكن الفون بتاعك اعمل منه مكالمه لأن بتاعي اكيد اتكسر في الحادثه
مروان بتوتر فهو شاهد المنشور : احم انا بص هو الفون بتاعي مش معايا تقريبا نسيتوا مع تبارك
ادم بزهول : يا ابني انت عبيط مهو في ايدك اهو مالك
مروان وهو ينظر إلي الهاتف في يده ويضرب رأسه : غبي غبي ونظر الي ادم ورفع صوته ... اه صح مشفتوش بص هو فاصل عايز يشحن وفجأه رن الهاتف في يد مروان 😂😂 نظر له و اغمض عينه وتحدث بهمس لم يسمعه أحد سوي ادهم الذي كان يفهم كل شيء ويكتم الضحك قسما بالله غبي ومتخلف كمان اعمل اي حسبي الله ونعم الوكيل
ادم بشك : انت مالك مش عايز تديني الموبايل بتاعك ليه ها
مروان وهو يكنسل علي الشخص الذي يرن والذي لم تكن سوي تبارك : لا ابدا اهو اتفضل
اخذ ادم الهاتف وهو ينظر إلي مروان بشك وريبه وكتب الرقم و اتصل
بعد دقائق جاء الرد : اخيرا الاستاذ حن ورن يسأل علي البني ادم الي سايبه وراميه كدا بقاله سنين
ادم : مهو لو حضرتك متابع هتعرف اني عملت حادثه وفي المستشفي
كريم بخضه : ايه حصل امته دا مش انا كلمتك من شهر وقولتلي هتصفي كل حاجه وتيجي علي نيويورك و بعدها حاولت اتصل بيك كتير فونك غير متاح حاولت اجيب رقم اي حد بس انت عارف انا جبت خط جديد و الارقام اتمسحت لولا أني حافظ رقمك بس المهم انت فين كويس طيب فيك حاجه
ادم بهدوء : الحمدلله بخير وانا في نيويورك في المستشفي لسه فايق من غيبوبه
كريم بضيق من نفسه : غيبوبه كمان وانا معرفش طيب ازاي
ادم : يا ابني انت مش بتفتح نت ولا اي اكيد نزلوا علي الحادثه
كريم : لا مبفتحش خالص انا كل دا برجع الشغل زي ما كان وكمان بظبط كل حاجه علشان تيجي تلاقي كل حاجه مظبوطه المهم انت في مستشفي اي انا جاي حالا
ادم : اهدي يا ابني انا اصلا احتمال أخرج انهارده أو بكره
كريم : بقولك انت في مستشفي اي يا آدم اخلص
ادم : مش عارف اسم المستشفي يا كريم
كريم : اسأل اي حد يا آدم اخلص
ادم لمروان : هي المستشفي دي اسمها اي
مروان بتوتر : مش عارف
ادم بنفاذ صبر : اخلص يا مروان ازاي يعني مش عارف انت هتستهبل
مروان : اسمها مستشفي ال نور التخصصي
ادم : اسمها مستشفي النور التخصصي
كريم بصدمه وهو يفتح عيونه علي وسعها : اي مستشفي اي يا آدم
ادم بنفاذ صبر: بقولك النور التخصصي يا كريم في أي انت كمان
كريم بترقب : ادم انت كان مالك لما جيت من الحادثه
ادم : تقريبا كان عندي نزيف في المخ و كسر بسيط في الايد بس لم الحمدلله وعملت عمليه علشان اوقف النزيف
كريم : ومين عمل العمليه دي
ادم : مش عارف بيقولوا دكتور رشاد فاكره الي انت كشفت عنده بتاع القلب
كريم : ازاي دكتور قلب يعمل عمليه مخ
ادم : انا قولتلهم كدا بردوا بس هما مش راضيين يقولوا مين عملها حاسس أنهم مخبيين عليا حاجه حتي الفون مش راضيين أمسكوا قال اخر كلامه وهو ينظر إلي مروان الذي ارتبك
كريم وقد أكدت شكوكه : تمام انا هاجي وأشوف كل حاجه متقلقش
ادم : تمام مستنيك و ابقا هاتلي موبايل بدل بتاعي وانت جاي
كريم : حاضر يلا سلام
ادم : سلام
اخذ مروان الهاتف منه بعد أن أغلق المكالمه بسرعه مما جعل ادم يشك أكثر أنه يوجد شيء لا يريدون أن يعلمه
مروان بتوتر : انا هشوف تبارك اخرت ليه انا جوعت
***********************
ذهب مروان الي نور وجد عندها تبارك ومراد
مروان لتبارك : انتي بترني ليه لما انتي هنا
تبارك : محتاجين منك خدمه
مروان وهو ينظر لهم باستغراب : خدمه اي دي
تبارك : نور ها تدخل تكشف علي ادم
مروان بصدمه : ايه تدخل اي ازاي
نور : اسمع يا مروان انا هلبس نقاب تبارك جابته بس مش عارفين نظبط الحوار وكدا احنا هنتقفش
تبارك : بالظبط كدا عايزينك بقا تفكر معانا
مروان : ادم هيعرف
نور بتوتر : اي بس الي هيعرفعه
مروان : دا بيحس بيكي انا سمعته وهو بيسأل تبارك عليكي وقالها أنه حاسس انك هنا اول ما تدخلي هيحس بيكي اصلا
نور وهي علي وشك البكاء : اعمل اي طيب فكروا معايا
مروان بتفكير : طيب بصي انتي هادخلي وانا هخرج كل الي الموجود في الأوضاع عند ادم بحجه أن في دكتوره جايه تكشف عليه وانك جايه من بره تمام و هتتكلمي فرنسي كأنك جايه من باريس اوك هو مش بيفهم اللغه دي تمام
نور بفرحه : اشطا كدا اتفقنا انا بعرف اتكلم فرنش كويس قوي وهحاول اغير نبره صوتي
مروان : اشطا في دكتوره محترمه تقول اشطا
نور وهي تخرج لسانها له : اه في انا 😝
مروان : يلا يا آخره صبري البسي النقاب و اجهزي وانا هروح اطلع الناس دي
نور : ماشي يلا روح وانا هجهز واجي وراك انا وتبارك وفاطمه
************************
بعد قليل تم تجهيز كل شيء واتفقوا مع الجميع علي عدم إخبار ادم
كانت تتقدم من الغرفه وقلبها يدق مثل الطبول كاد أن يخرج من مكانه كلما اقتربت أحست أنه سوف يخرج من بين ضلوعها وصلت الي باب الغرفه ووضعت يدها عليها ثم نظرت الي الخلف وجدت الجميع ينظر إليها وتبارك تشجيعها بعينيها
نور بخوف : تبارك تعالي معايا
تبارك : مش هينفع يا نور يلا يا حبيبتي خدي نفس وربنا معاكي
مراد : يلا يا نونو انا هستناكي هنا
نور بابتسامه مصطنعه من الخوف : حاضر
اخذت نفس عميق و فتحت الباب بجمود وثقه وقد تحولت في ثواني مما ازعل الجميع خلفها
تقدمت بخطواط متزنه
اما هو فعندما كانت خلف الباب كان يشعر بها شعر وكأن قلبه يخرج من مكانه حقا هي الآن بجانبه هو متأكد من هذا الشيء هي الآن قريبه منه جداااا ولاكن اين هي وفجأه فاق علي فتح الباب ودخول ما تسمي الدكتوره ولاكن هي لا تنظر الي عيونه وتتهرب و دخلت خلفها الممرضه أيضا ولاكن لحظه ما هذا الشعور الذي يجتاحه فهو يشعر كلما اقتربت منه أن قلبه سوف يخرج أو يتوقف من كثره الدق و أظهر هذا الجهاز الموصل به ليقيس ضربات قلبه التي زادت الان عن معدلها الطبيعي بمراحل اقسم أنه سمع دقات قلبها هي أيضا ولاكن لما ترتدي ذالك الشيء علي وجهها المسمي بالنقاب أراد أن يزيله عنها ويري إن كانت هي ام لا هو يشعر بها
أما نور فلم تكن أقل منه شعورا نظرت إلي فاطمه وتحدثت وهي تحاول أن تغير صوتها : Où est le dossier du patient ? اين ملف المريض
فاطمه بالفرنسيه أيضا فهي تتقنها : c'est ça هذا هو
نور وهي تأخذ منها الملف وتنظر به وهي تتحاشي النظر إليه بعدها اعطت الملف لفاطمه وتقدمت من ادم الذي تزداد دقات قلبه عندما تقترب منه أكثر وقامت بفحصه وهي تتحاشي النظر إليه اما هو فكان يريد أن ينظر إلي عيونها يريد أن يراها ولاكن ذالك الشيء منعه
نور لفاطمه : Donne-moi le dossier, Fatima اعطني الملف يا فاطمه
فاطمه بدون وعي : Et voilà, Dr Nour اتفضلي يا دكتوره نور
نظرت لها نور بصدمه وحمدت ربها في سرها لانه لا يفهم هذه اللغه ولاكن فاق الاثنين علي صوته عندما قال : Un instant, vous vous appelez Nour ? انتي اسمك نور
نظرت له بصدمه وهنا استطاع أن ينظر إلي عيونها علم أنها هي ولاكن أحب أن يستمر فيما تفعله
نور بصدمه : Parles-tu français? هل انت تتحدث فرنسي
ادم بتسليه وقد فهم ملعوبها : Oui, qu'est-ce qu'il y a نعم ماذا هناك
نور بتدارك الأمر حتي لا تنكشف : D'accord, M. Adam, ressentez-vous quelque chose qui vous fait mal ? حسنا سيد ادم هل تشعر بشيء يؤلمك
ادم : Maintenant je ne ressens plus rien, mais il y a peu de temps, avant que tu viennes, je sentais الان لا أشعر بشيء ولاكن قبل قليل وقبل أن تأتي كنت أشعر
نور بتوتر فقد خافت أن يكون علم أنها هي : Eh bien, remerciez Dieu pour votre sécurité, M. Adam, et maintenant je vais vous écrire un autre traitement à la place de celui-ci, et j'en ferai un autre, si Dieu le veut, après deux jours. حسنا الحمدلله علي سلامتك سيد ادم سوف اكتب لك علي ادويه بدلا من هذه وسوف تخرج بعد يومين إن شاء الله
ادم بحب وتسليه بنفس الوقت : Eh bien, merci, docteur حسنا شكرا لكي دكتورتي
نور بارتباك : Pardon, avec votre permission العفو بعد اذن حضرتك ... وخرجت بعدها وهي تتنفس الصعداء و جرت بسرعه الي مكتبها دخل خلفها مروان وتبارك ومراد
مروان وهو يراها تضع رأسها علي المكتب : نور حصل اي
نور وهي ترفع رأسها وتنظر له بغضب : انت قولت أنه مش بيفهم فرنسي ولا بيتكلم بيه صح
مروان بتأكيد : ايوه طبعا متأكد كمان أنه مستحيل يفهم اللغه دي
نور بغضب : اومال مين الي كان جوه ده حد غيره
مروان : اهدي يا نور وفهميني اي الي حصل بس
نور بضيق : معرفش كنت بتكلم مع فاطمه وفجأه لقيت ادم بيرد علينا بالفرنسي مش عارفه ازاي دا غير أن الاستاذه فاطمه قالت اسمي وانا جوه بالفرنسي كنت بحمد ربنا أنه مش هيفهم لاكن لقيته بيسأل انتي اسمك نور
مروان بصدمه : وبعدين اي الي حصل قولتي اي
نور بتوتر : مش عارفه لقيت نفسي يقولوا بالفرنسي انت بتتكلم فرنسي
تبارك : ها وبعدين
نور : بس قالي ايوه فين المشكله وبعدين سألته شويه اسأله طبيه و مسألش تاني عن الاسم ومشيت حاسه أنه كشفنا
مروان براحه : لا لو كشفنا فعلا مكنش سابك تخرجي من عنده غير لما تتكلمه
نور : مهو دا الي مجنني لاني حاسه لا متأكده كمان أنه عرف اني انا
مراد تحدث هذه المره : لا يا نور هو لو عرفك كان مسكك وقالك شيلي البتاع دا عايز اشوف وشك يلا
نور ببسمه : اسمه نقاب يا مراد يا حبيبي
مراد : منا عارف بس بهزر
****************************
بعد مده ذهب الجميع الي المنزل بعد أن طمئنتهم نور انها سوف تكون بالمشفي وطمئنتهم عليه أيضا وأنه سوف يخرج بعد يومين مما جعل مراد يبكي بحزن علي فراق نور أخذته تبارك معها وهي تهدئه حتي غفي معها
كانت نور تجلس في مكتبها تفكر هل فعلا عرف انها هي ولم يفعل شيء هي رأت بعيونه نظره الحب والشوق والله هي متأكده أنه علم وسمعت دقات قلبه أيضا العاليه والغير منتظمه فكرت كثيرا لماذا لم يفعل شيء معها وتركها تذهب فاقت من شرودها علي خبط فوق الباب فسمحت للطارق بالدخول فدخلت جاسمين
نور باستغراب : Come on, Jasmine, is there something wrong? تفضلي جاسمين هل هناك شيء
جاسمين : Yes, Doctor, Mr. Adam feels tired and wants you to come and examine himنعم دكتوره إن السيد ادم يشعر بالتعب ويريد أن تأتي وتفحصيه
نور وهي تأخذ النقاب وترتديه : Okay, I'm coming حسنا انا قادمه
**********************
امسك يدها ليوقفها عن الرحيل : نور
****************************
ماذا سيحدث وهل حقا ادم يشعر بالتعب ام لا
ادعولي لأن درجاتي قربت وانا خايفه واسفه جدااا علي التأخير بس بجد نفسيتي تعبانه بسبب أن الدرجات قربت تظهر وخوف وتوتر بقا وكدا اعزروني وكمان كل ما بدخل الاقي التفاعل قليل بفقد شغف الكتابه لاكن في بنوته عسل كدا كتبت كومنت حلو خلتني بجد فرحانه شكرا ليها جدااا وانا بهديها البارت دا انا كتبته مخصوص علشانك 💕
•تابع الفصل التالي "رواية بين الحلم و القدر" اضغط على اسم الرواية