رواية مملكة احفاد الطوبجي الفصل الرابع و العشرون 24 - بقلم اميرة اسامه
الباب اتفتح بصوا كلهم لمحوا مراد وداوود و سالم ونادر وياسين وقاسم
مراد……بأبتسامه قمر وسع وسع
زيد….بضحك العصابه وصلت
مراد….مبرووووك يا زيزووووو
خدت روح من زيد البنت وحضن مراد وفضلوا يطبطبوا علي ضهر بعض بحب وقرب منه قاسم وهو في حضڼ مراد باس راسه
قاسم……حبيبي وابني الغالي ألف مبروك
حضنه زيد بايده التانيه وباس راسه بحب
زيد…الله يبارك فيكم يارب يا حبايب قلبي.
داوود…..قرب من صبا باس راسها وايدها مبروك يا صباصيبو كبرتينا يابت
صبا…..بسعاده حبيبي يا داوود الله يبارك فيك هتفضل طول عمرك شباب يا حبيبي
مراد…..عملتيها يابنت اختي
ضحكت صبا ومسك ايده انحني مراد علي ايدها بحب باسها وضمھا براحه
مراد…..فرحتي بيكي انتي وزيد قد الدنيا
صبا…..عارفه والله يا مراد ربنا ما يحرمنا منك يا روح قلبي
مراد…..طمنيني العيال شبهك ولا شبه ابوهم يارب يبقوا شبهي انا
صبا…..بضحك هما لسه شكلهم ظهر يا مراد
داوود….قرب من زيد وضحك وبعدين ضمھ بحب مبروك يا غالي عقبال ما نجوزهم و نشوفهم زي ما بنتمني
زيد….حبيبي يا ابو حور اللهم امين يارب.
ياسين….مسك هو ونادر علبه اسطوانيه بتاعت اعياد الميلاد وفتحوها عملت صوت وخرجت الوان كتير الكل اتخض.
زيد….بضحك الحمد لله اني بقيت اب قطعتوا خلفي يا جزم
صبا….بضحك اتعديتوا من امير وجلال
سالم….بأبتسامه لزيد اهي المناسبه الحلو ده بقي يتقالها ايه.
زيد….بضحك وهو واخد ياسين ونادر في حضنه يتقالها ايه.
سالم……وهو بيرقص وبيشاور علي زيد الملامح أسد والقلب مش موجود أخوك طالع من بلد مش بتجيب إلا أسود الهيبه فينا كده كده من يومنا وأحنا ملوك إسأل عن الجدعنه وعلينا هيدلوك.
الكل كان باصص لسالم و بيضحك والسعاده ماليه وشهم وزيد باصلله ومبتسم إبتسامه كلها حب
كمل سالم وهو بيرقص وماسك في ايده مراد بيرقص معاه انا انا يا ابني أتقل راس في البلد من غير ملف ولا مستند أسال عليا يقولوا الأسد من يومي وانا سندااااال.
ضحك سالم وخد زيد في حضنه
سالم…..مبرووووك يا أسد
زبد….بضحك مبروك يا عم البحراوي حبيب يا سالم عقبال ما نشيل ابنك وينور حياتنا
سالم…..في حياتك يا حبيبي
راجح…..خلاص قلبت المستشفي كباريه انت و العاقل القدوه
سالم…..بصله وهو رافع حاجبه ما انت كنت لسه بتضحك و الابتسامه من الودن دي للودن دي وشويه شويه هتيجي ترقص في وسطنا.
ياسين….بضحك حصل وانا شاهد
راجح….انت ابن كلب زيهم علي طول كده جايين بهيصتكم وفرحكم
كاريمان…..بضحك ربنا يفرحهم كمان وكمان خليهم يفرحوا بأخوهم
رباب…..والله عسل ربنا يحيمهم يارب.
سالم….مبروك يا صباصيبووووو
قرب سالم باسها من راسها
صبا…..بسعاده الله يبارك فيك يا سالم عقبال ما نطمن علي شمس.
سالم….اللهم امين يارب.
ياسين……احلي حاجه حصلت انك ولدتي في مستشفي ماهو مش معقول كل شويه يغم عليا الهيبه بتاعت ابو لهب بقت في الأرض
ضحكت صبا عليه وقرب منها باسها من راسها
صبا……انا عفيتك من المنظر ده يا ياسين كفايه يوم زهره محدش ناسيهالك
قاسم….بضحك الحق يا قاسم ياسين اغم عليه طب انا اسيب اللي بتولد وواقعه عالسلم ولا اروح للي وقع فوق.
ياسين…..بضحك ما خلاص بقي يا جدع
نادر……ياخرابي علي العسل يا صبا صغيرين اوي
مريم….بسعاده شوفت ابدهم قد ايه
نادر…..بضحك صباعي اكبر منهم.
قرب ياسين منهم وبص عليهم
ياسين…..يا خړابي ايه الحجم ده يا صبا دي البلونه طلعت مهويه
صبا….بضحك هننفخهم متقلقش
سالم…..الله اكبر ربنا يحميهم يارب بقولك ايه يا زيد انت تاخد البت اللي كنت عايزها وتديني الواد ده مسؤوليتي انا
راجح…..بهمس مسموع يبقي عليه العوض هيطلع رقاص
سالم….بضحكه جميله وهو مش باصص لراجح سيبك من ابوك مش عارف مصلحة ابنك هطلعهولك واد مخلص وبعدين شكله غلبان كده و صعبان عليا
ده مش هينفع يعيش في الدنيا بطريقته دي
زيد…..بضحك ما المشكله يا سالم انه ولا ينفع يعيش بطريقتك
منذر….سيبك من سالم يا زيد ده فاقد انا اللي هربيه الواد أولي بخاله
سالم….وانا عمه يا حبيبي يعني العصب
منذر…..وهو رافع حاجبه العصب ده في ضرسك يا سالم واتلم عشان معملهاش معاك
ياسين…..بضحك سالم منذر قلبه قوي خد بالك
سالم….اه ملاحظ وحشه البسين باين
منذر….بضحك لا بسين ايه استهدوا بالله احنا في مستشفي محترمه
سالم….ااااايوه يبقي تسكت وتحط لسانك في بوئك الواد هيبقي تربيتي خلوا البت ليكم انتوا محترمين ومينفعش تربوا صبيان
منذر….بضحك انت عندك حق حلال عليك الواد
روح…..بعت القضيه يا خواف
منذر….ولادك مفتريين يا روح وبيعملوا حجات مش مظبوطه في البسين
روح….بضحك دول مشافوش تربيه يا حبيبي
سالم…..بحب ابتسم لروح وغم لها طب بالذمه القمر ده ينفع يبقي ليه احفاد
مراد…..الحق يا راجح بيعاكس روح
راجح…..عايز ايه من واحد بيسمع البحراوي
سالم….لا اغلط فيا اعديها اغلط في اي حد اعديها انما تغلط في البابا هزعل واجيب ناس تزعل
ضربه راجح علي راسه
راجح…..ما تزعل ولا تتفلق وبعدين بابا مين يا ابن الكلب ده انا عمرك ما سمعتك بتقولي بابا ولا ابويا ألا علي طول الباشا الباشا
سالم…..بضحك الله بفخمك يا كبير
ضربه تاني وهو وشه باين عليه الابتسامه
راجح….مبقاش غيرك يا ۏسخ اللي يفخمني
سالم….شايفه جوزك يا روح
روح…..ما انت اللي لسانك متبري منك
نادر….هما مش بيفتحوا ليه
قاسم…..ما قدامك نايمين يا غبي
نادر…..بضحك طب اصحيهم ازاي ده سالم كان عامل فيها مطرب الوقت وبردوا مصحيوش.
داده زينب…..هما كده طول ما هما صغيرين هتلاقيهم يناموا في عز الدوشه وصاحين في عز الهدوء.
نادر…..بضحك ده انت وصبا هتتنفخوا بليل مش هينيموكم
زيد….مالك ياض فرحان فينا كده ليه
صبا…..ربنا يطمنك يا داده.
روح….متشليش هم انا معاكي
مريم….وانا كمان لو بيعيطوا انا هاخدهم وانتي نامي
نادر…..علي اساس انك ليكي خلق اوي ده انا لو نايم تعبان وشخرت من التعب بيبقي يومي اسود ومبتهناش علي نومه كل كا عيني تغفل الاقيها بتزقني في كتفي وتقولي اعدل دماغك
مريم….بضحك وانت هتجيب صوت شخيرك لصوت القمر دول
نادر…..بابتسامة سخريه طيب ابقي صحيها يا صبا وجربي إن ما شوفتي قدامك جعفر صوت وصوره مبقاش انا
صبا….بضحك هتتحولي عليا يا جعفر بجد
مريم…..مقدرش يا صباصيبو انتي حبيبتي انا اكتشفت ان شباب العيله دي كلها بوتجاز
نادر…..طب وسعي كده من جنبي بدل ما اۏلع فيكي
قاسم….انا اللي هولع فيكم انتوا الاتنين لو مجبتوش واحد في العيال عايز اشيلهم شويه متبقوش رخمين
نادر……خد الواد من مريم
قاسم…..لا بقي انا عايز البت انا خلاص خدتها وهجوزها لعدي
ياسين….عدي مين البلطجي ده هنقطع علي بعض انا حاجز البت لابني
قاسم…..ليه هتتجوز اصغر منها مفيش الكلام ده
ياسين….وانت مالك يا جدع وبعدين هتبقي اكبر بشهور مش قصه يعني
زيد….بضحك انتوا عمالين تفرقوا عيالكم علي بنتي علي اساس اني وافقت
داوود…..بضحك زيد مش هيجوز بنته اصلا
زيد….اهو قالكم العاقل اللي فاهمني
رباب….ليه بعد الشړ هيقعدها جنبه
داوود….انتي مش فاهمه زيد انا واثق انه هيبقي عامل زي عادل إمام في عريس من جهه امنيه عشان كده انا بنصحكم نصيحه بلاش جواز القرايب من بنت زيد هتخسروا بعض.
زيد….بضحك حصل.
قاسم….خلاص ناخد فيروز الصغيره
منذر……فيروز الصغيره مين يا عم الحاج ده الواد ابنك البلطجي عض بنت عاصم عضه
قاسم….بضحك طفل طفل يا عدماء الطفوله.
مراد….بضحك طب والله العظيم عيل مچرم وعسل ولا يا قاسم سيبك منهم هما الخسرانين اقولك جوزه حور بنت داوود
داوود…..في ايه يا جدع مستغني عن بنت اخوك والله اعلقه هو وابنه لو لمس البت اللي حيلتي
قاسم….بضحك احيه كلكم اتفقتوا علي الواد طب انا لو شوفت حد فيكم شايله وعمال يبوس فيه هعلقه علي باب القصر
راجح…..وانا هعلقه معاك ده حبيب جده ده بس بردوا ميمنعش يا قاسم اننا نعترف ونقول انه بلطجي وقعدته مع جلال وامير هتبوظه
قاسم….بضحك طب لو سمحت امسك ابنك عن ابني وانت يا عم مراد امسك ابنك عشان ألحق أعمل للواد إعاده تاهيل لسلوكه اللي بقي زي الزفت يمكن نلاقيله عروسه توافق بيه
نادر…..ولا يهمك يا كبير انا هجيبلك بنت إن شاء الله واجوزهاله انا بمۏت فيه البلطجي الجزمه ده.
قاسم….بضحك حضڼ نادر حبيب يا اخويا أصيل والله
مريم….ايه وانا طرطور مش هتاخد رأي ام العروسه
قاسم….بضحك قولي اه وهضمنلك مستقبلها هي وعيال عيالها
مريم….بضحك إذا كان كده انا موافقه
نادر….بضحك ماديه
ضحكوا كلهم علي كلام مريم ونادر
مراد ….ان شاء الله تجيبي بنوته شقيه وزي القمر زيك يا مريومه ودي تبقي سكر العيله بقي
مريم…..هتجيبلها ايه طيب وانا اجيبهالك
مراد….بضحك لا انتي ماديه حقيره فعلا زي ما نادر قال .
كلهم ضحكوا علي مراد.
صبا….صحيح فين جلال وامير الجزم انا قولت جم معاكم
داوود….مرضيناش ناخدهم عشان الشركه متبقاش لوحدها ويوسف معاهم
مراد….وبيني وبينك فرح وتقي وملك هيتجننوا ويجوا هما كمان فا محبيناش نزعلهم قولنا نيجي نطمن عليكي ونرجعلهم تاني ونتقابل في القصر صحيح هي صبا هتخرج انهارده يا زيد
زيد….الدكتور قال اه بس هيجي يبص عليها كام مره كده وعلي 8 يكتبلها خروج
مراد….تخرج علي خير إن شاء الله يا حبيبي وتنور بيتها هي والكتاكيت الصغيرين هتسموهم ايه صحيح.
زيد….بإبتسامه خبيثه لما امسك شهادات الميلاد بتاعتهم في ايدي هقولك
مراد…..انا مش فاهم ايه الرخامه بتاعتك انت ومراتك دي ياجدع عايزين نعرف اساميهم بدل ما هما من غير اسم كده
زيد….بضحك خلاص لما نرجع بليل هقولك
منذر….بضحك انا عارف هيسميهم ايه
ياسين…..ما طبعا بيقولك كل حاجه خليه ينفعك يا زيد
زيد…ب ضحك ياض انت اي حد بيشغلك كده اتعديت من اخواتك يا أبو لهب
ياسين….بضحك ماهو عارف واحنا مش عارفين
زيد….والله ما يعرف حاجه ده بيشتغلكم
منذر…..والله عارف
زيد…طيب قول يا سيدي وسمعنا
منذر….بضحك لا خلاص بلاش خليه هو يقولكم بدل ما يرفعني
مسكه ياسين من رقبته
ياسين….ولا يا سالم امسك معايا
سالم….ياسلام عز الطلب.
منذر…..بضحك والمصحف لو قربتوا مني لا هتزعلوا
ياسين…..لو قولت هيرفعك بس لو مقولتش كلنا هنرفعك تختار انهي رفعه
منذر….بدون تردد ومن قبل اول قلم وهو بيضحك هيسمي البنت صبا وهيسمي الولد عمر عشان طول عمره بيحب اسم عمر.
زيد….بضحك بتعترف من قبل القلم
منذر…..بضحك مش شايف ماسكة المخبرين اللي اخواتك مسكينهالي
راجح…..الله جميل عمر علي اسم سيدنا عمر ابن الخطاب رضي الله عنه
زيد….بضحك في ايه يا باشا هو شغلك انت كمان
راجخ ….شغل مين ده انا اشغل عشره زيكم
جري زيد بعيد عنه وهو بيضحك.
مريم….يعني عمر وصبا ولا ايه جننتونا معاكم
مراد…..هو انا واثق من صبا بصراحه وعارف ان زيد كان هيسمي البنت صبا انما عمر دي جديده عليا.
داوود….لا زيد طول عمره بيحب اسم عمر.
روح….بضحك ما تحل اللغز ده وتخلصنا من توقعاتهم وزنهم يا زيد
زيد….بضحك خليهم شكلهم عاجبني وهما واكلين في نفسهم كده
روح….ما احنا مش هنخلص منهم صدقني
منذر….اسمعي مني يا روح هو عمر وصبا والله
روح…..عموما احلي عمر وصبا كده بقي عندنا صبا الكبيره وصبا الصغيره زي فيروز وفيروز
ياسين…..رفع حاجبه وهو باصصلهم بقرف صحاب اوي علي فكره حتي في الاسامي فيروز وصبا ما تقولوا فيروز وصبا اوس اتنين واخلصوا
زيد….بضحك وانت مالك مضايق ليه يا ابو لهب اقولك بما انك هتجيب ولد سميه علي اسمك عشان تكسر القاعده وميبقاش حد احسن من حد.
سالم….مفيش الكلام ده اي واد هيتولد في العيله هيتسمي سالم علي اسم عمه
راجح…..سالم وكسه سالم خيبه يبقوا خدوا الاسم والطبع ويبقي ليلتنا زفت.
ضحك سالم وضحكوا كلهم
سالم….مالك يا حاج كارهني ليه بس بدل ما تقولهم ايوه اخوكم بيتكلم صح
راجح…..صح في عينك ايه حنفيه سالم وهتتفتح في وشنا ما كفايه علينا سالم واحد ناقصه مصايب هي.
سالم….تشكر يا حاج تشكر يا باشا طب قدم السبت وقولهم يسموا سالم وليك عليا انا اللي اكسر الاسم. اسمي ابني راجح علي اسمك
راجح…..لا يا اخويا متشكرين علي جمايلك اصلا انت بالذات مش هتقرب من ابنك عشان لو ربيته تبقي كارثه وأهو مستقبله قدام عيني من قبل ما يجي عامل زي الشريط نسواجي صايع بتاع سهرات ولف علي المطربين في الكباريهات وطبعا بما انه هيبقي جيل جدي. فا طبيعي يبقي اۏسخ منك فا هنضيف علي كل اللي قولته ان يوميا هنجيبه من الأقسام.
ضحكوا كلهم علي كلام راجح.
روح…..بضحك اعوذ بالله بعد الشړ
راجح….اهو الشړ واقف قدامك لو ربي الواد شوفي بقي عايزه حفيدك في ايده ولا في ايدنا احنا.
روح…..بضحك لا في ايدنا
سالم….بضحك طيب انا بقول اروح الشركه بقي واحفظ كرامتي اللي اتبعترت دي مبروك يا صبايبو ما جالك يتربوا في عزك يا قلب اخوكي
صبا….بضحك حبيي يا سالم ربنا يخليك ليا
سالم…..بضحك وغمزه لزيد شاور عقلك في الاسم ها وانا عارف انك هتعمل اللي في مصلحته
زيد…..بضحك اتلهي المصېبه ان اللي ابوك قاله نقطه في بحر يا واطي .
ضحك سالم وحضن زيد بحب
سالم….مبروك يا قلب اخوك عليك وعلينا
زيد….يا حبيبي يتربوا في عزك وعز اخواتك وعز الباشا وعز عمامي
روح….بإبتسامه وعزي يا ولد
زيد…..هو مفيش غيرك هيربيهم اصلا يا روح لاني مش هطمن عليهم غير في حضنك
روح…يا حبيبي
سالم….بص لمنذر وهو بيطلعله لسانه قال بقي عز خالهم
منذر…..بضحك انت كياد يالا اوي والله هضربك
زيد…..بضحك سيبك منه انا. قولت عز اخواتك ولا انت مش اخويا ياض.
منذر…طلع لسانه لسالم علي قلبكم
كاريمان….بضحك ربنا يسعدكم ويخليكم لبعض يا حبايبي كلكم.
الجميع….اللهم امين.
مشيوا الشباب وراح معاهم راجح
بعد شويه دخل الدكتور اطمن علي صبا كان البنج راح منها وحاول زيد يمشيها كذا مره هو ومريم كانت بدأت تتعب بس كل ما تحس بۏجع زيد يقول للدكتور ويدوها مسكن وترجع تتحسن
وعلي الساعه 8 كانوا جهزوا عشان يرجعوا بعد ما الدكتور كتبلهم خروج
نزلوا وركبوا العربيات والشباب وراجح لحقوهم علي القصر.
اول ما وصلوا الكل كان واقف في الجنينه والجارد مالي المكان وبمجرد ما العربيات دخلت الجارد والشباب رفعوا سلاحهم وفضلوا يضربوا في ڼار وجلال وامير يولعوا شماريخ وال البنات كلهم صوتوا وجريوا عليهم صبا كانت خاېفه يخبطوها عشان الچرح ۏاجعها
واټصدمت اول ما لقتهم جريوا علي الولاد.
صبا…..اه يا جزم كلكم وانا اللي فكراكم بتجروا عليا.
زيد….بضحك الاه يخربيت جنانكم هنروح في داهيه ايه ضړب الڼار ده
جلال….بقيت عم يا جدعااااااان مبروك يا زيزووووو
زيد….بضحك براحه يالا علي العيال دول شقي عمري
امير….اجري يا جلال هنخطفهم.
فرح…..يا ماميييييي خليهم يدوهملي والنبي.
جنه…..وهي بتجري وراهم طيب نشوفهم طيب يا رخمين
امير…..يلا البوسه ب جنيه
جلال……وربنا الواد شبهي
زيد….وانت حلو كده يا واطي
جلال…..تنكر ده انا قمر
زيد….ايه رايك
جلال…..بفرحه حلوين اويييييي
البنات خدوهم منهم وراح جلال وامير باركوا لزيد وصبا
يوسف……بضحكه عبيطه الله حلوين اوي بس مش شبه بعض يا روح ليه.
روح….هما مش توأم متطابق يا يوسف كل واحد ليه مشيمه متفصله
يوسف….وهو باصصلهم يعني ايه
روح….يعني لو ليهم مشيمه واحده وكيس واحد بيطلعوا متطابقين لكن هما كل واحد ليه كيس منفصل ومشيمه منفصله
مراد….لا والله بس بردوا فيهم من بعض.
روح….اكيد مش اخوات بس مش لدرجه اننا نتلغبط فيهم زي توائم كتير.
مراد….بضحك يلا كده احسن مش ناقصه لغبطه هي
جلال…..طب بنقول ايه هنفضل موقفين الست الغلبانه دي كتير يلا ندخل عشان نوريها المفجأه ونطفي الشمع.
ضحكوا كلهم علي غباء جلال.
زيد…..بضحك مشوفتش في حياتي غباء كده يعني قولت بنفسك انها مفجأه في نفس الجمله اللي قولت فيها نطفي الشمع.
جنح…..يا رخمممم قولتلها ليه
جلال….بضحك احيه والله مخدتش بالي
صبا….بضحك خلاص هعمل نفسي متفجأه يا جلال
جلال….اه والنبي احسن جنه بتطلع شرار من عينها.
زهره…..بت يا صبا حلوين اوي بجد عايزين يتاكلوا
صبا…..بجد حلوين صح
زهره…..زي القمر هيطلعوا وحشين لمين طيب ابوهم قمر وامهم قمرين.
فيروز…..هما ليه نايمين
نادر…..بضحك لا دول حالفين ما يصحوا غير لما زيد وصبا يقرروا يناموا ويرتاحوا.
صبا….بتعب ضحكت وانت حالف تنكد عليا يا نادر
نارد…..بضحك اكدب الصبح سمعوا سالم وهو بيغني متحركوش والوقت الدنيا ولعت من ضړب الڼار والشماريخ وهما ولا هنا
يوسف…..شكلهم مش مقتنعين انهم خرجوا من البالونه
خلود….حرام سيبوهم الوقت يصحوا
زيد….علي فكره صحيوا كذا مره وكلوا كمان انتوا بس اللي فقرين
روح…..يلا يا صبا تعالي متقفيش كده يلا يا حبايبي خلونا ندخل
دخلوا كلهم مع بعض كان القصر كله بلالين البنات والشباب عملوها عشان عيد الميلاد
وطبعا جنه مستنتش وصممت تطفي الشمع حطوا التورته وكانت تضحك مقسومه اربعه نص صوره صبا ونص صوره جنه والنصين التانين فاضين عليهم علامه استفهام ودي كانت فكره جنه وزهره
ضحكوا كلهم علي التورته.
زيد… بضحك انا ولادي كده يحيروا وعليهم علامات استفهام كتير.
جنه….بضحك طيب اعملكم ايه انتوا اللي مش راضين تقولوا اسمهم.
زيد…بضحك لا ياستي خلاص هنقول بص لمنذر وضحك
منذر….بضحك قولتلكم عيييييب انا الميزان الحساس بتاع زيد
زيد…..بإبتسامه جميله عندك حق يا صاحبي طول عمرك الميزان الحساس بتاعي بس
منذر….لل بس ايه متخليش شكلي وحش هما خلاص صبا وعمر
زيد….بضحك طيب خليني اكمل هنعمل بس تعديل بسيط
منذر….اعمل يا سيدي.
زيد……بإبتسامه بص لصبا وبعدين بصلهم.
- يتبع الفصل التالي اضغط على (مملكة احفاد الطوبجي) اسم الرواية