رواية سلطان و الغرام الفصل الخامس و العشرون و الاخير 25 - بقلم عائشة الكيلاني
غرام:ـ اتكلم يا سلطان ميسون مالها حصلها اي
سلطان لف وشه ليها و قال بحزن و خوف من رد فعلها لان عارف حالة غرام و ممكن يحصلها اي و متردد يقولها:ـ ميسون ماتت البقاء لله
غرام قعدت على السرير و بقت تبكي اه ميسون زبالة بس ياما وقفت معاها و قوتها دى خالتها برضو قعدت تبكي و الذكريات اتت ليها من تاني بس المرة دى منهارتش زى ما بيحصل ليها سلطان حضنها و هى مذلة بتبكي
بليل كان خلص العزاء
غرام:ـ حتي انتي عايزة تسبيني يا خالتي طب ليه و انتي يا مشيرة المفروض ان تبقي جانب عيالك مش دا كلامك ولا هترميهم وراكي زى ما عملتي زمان مالكم هاا مالكم جبتو جمدان القلب دا منين
ماجي بهدوء و حب:ـ انا لو حسيت انكي في النار مستحيل امشي و اسيبك لكن انتي الحمدلله حياتك اتحسنت ماغي انا معاكي و هتواصل معاكي كل يوم لانكي بنتي الى ربيتها و تعبت في تربيتها صحيح اهمالتك اوقات بس دا ميغيرش انكي بنتي انتي الحاجة الوحيدة الى باقي من اختي اوعي ترجعي لماضي يا غرام جوزك بيحبك اوعي تسبيه خليكي معاه و خليكي قوية اوعي تخلي حد يهز ثقتك بنفسك ولا بجوزك.. انا عملت الى عليا هروح بقا اشوف شغلي و حياتي مش معنى انى هسافر هبقا هسيبك انا جانبك و هتصل بيكي كل يوم لحد ما تزهقي
غرام:ـ انا مستحيل ازهق منكم
مشيرة:ـ انا اطمنت عليكم انتي و مع جوزك و ابنك و لارا مع الى بيحبها و واثقة انه مستحيل ياذيها لو بحرف... و زينة متقدرش تعمل حاجة انا مش عايزة افضل في سجن الماضي افهمني يا ماغي انا كمان هتعالج زيك بالظبط لانى ادمرت نفسي مش هقدر اقعد في البلد اكتر من كدا كفاية الى اندفن فيها في عز شبابهم و كفاية الى ضيعت عمرها في وهم اقعد و اتفرج على مين تاني عليكى ولا على ابني و بنتي ولا على اختي اقعد و اتفرج و انتوا بتدفنو قدام عيني تو انا زي الطير بيحب الحورية و دا وقتي انى اطير خدي بالك من نفسك و من لولي
غرام بصتلهم برجاء و ودعتهم ماجي حضرت الشنط و مشيرة راحت لى بيت محمد
لارا قامت بعصبية:ـ يعني اي ترجعي روسيا انتوا بتعملوا فينا كدا ليه عملنا ليكم اي لكل دا انتي من زمان سيبانا و دلوقتي بتكرري نفس الكلام انتوا عايزين مننا اي انتوا عجزتونا يا مامي دمرتونا من زمان و احنا لوحدنا حتي بابي عمره ما كان معانا و دا بسببك عايزة تسافري تمام سافري يا امي بس انسينا مع انكي مش محتاجة انتى عايشة حياتك و احنا الى بنتعذب
مشيرة قامت بغضب و ضربتها كف لارا بصتلها بصدمة:ـ دا علشان نسيت انكي بتكلمي امك امك الى تعبت فيكي و استحملت ارفك و استحملت كتير اوى علشانكم كتير و ساكته لكن ان بنتي تمدة عليا اقت.لها و ادفن.ظها مكانها و بعدين اي اااي مليش حق اعيش حياتي
لارا :ـ و انا ذنبي اي انى اكون بنت ست بتتجوز و تطلق كل يوم هاا ذنبي اي لم اشوف امي كل يوم مع راجل شكل انا بقيت بخاف من نفسي او انى ابقا زيك لم اكبر و اكون في انانيتك انت مش عايزة اخلف مش علشان خوف من جوزي انا خايفه بسببكم و الحمدلله انى طالعت مش بخلف شكرا يا ماما شكرا اوى .... صحيح بابا اتجوز النهاردة حتي نسيت اباركله شكرا ليكم اوى رسالتكم وصلت شكرا انكم دمرتوني و دمرتو رؤوف
مشيرة بوجع و حزن:ـ انتي فعلا متربتيش
مشيرة خرجت و لارا انهارت في البكاء :ـ ينفع تجيلي ولا مش فاضي انت كمان
رؤوف:ـ لو مش فاضي اسيب الى معايا علشانك حصل اي
لارا حكتله كل الى حصل و قفلت معاه و رجعت تبكي تانى بسبب عمايل ابوها و امها
عد يومين في القسم
غرام:ـ بيم انك عرفت غلطك و توبت يبقا لازم اقف جانبك صديق مش اخ انت ضحية عايدة و انا كنت ضحية ماضي ف علشان كدا سامحتك و ياريت تلم نفسك و تمشي عدل عايزة اشوفك و انت حاجة تانية تمام
هشام:ـ مش عارف اقولك اي حتي مش عارف اشكرك على حدعنتك معايا بس اوعدك اني همشي جانب الحيط دا وعد
غرام ابتسمت و خرجوا من القسم هما الاتنين هى رجعت لى بيتها و هو قرر يبدا من جديد سما برضو قررت تبدا من جديد و قررت تسافر
في القصر على السفرة
محمود:ـ خير يا عمتي اكل حلو و دلع قولي احنا اهل برضو
سلطان:ـ بس يا زفت
غرام:ـ هو الموضوع يقلق اوى كدا مالك يا عمتي
زينب:ـ ممم الحقيقة احم انتوا مش صغيرين اتجوزتو و مبسوطين و انا مبسوطة علشانكم بس انا برضو ليا حياة صح
زينة قفلت ازازة المناكير:ـ طبعا يا عمتي و دا حقك بس اي هى بقا الحياة دى افهم
محمود:ـ و انتي من امتي بتفهمي بمناكير الى عمل تشمي فيه انا حاسس اني قعد مع مدمنة
زينة:ـ بس يا رخم
سلطان:ـ اخرس منك ليها كملي يا عمتي
زينب:ـ مفيش الدكتور الى كان مسؤل عن حالة غرام اعجب بيا و عايز يتجوزني بس انا قولت اخد راي عيال الاول و بالمرة تقنع عمك انه يوافق
سلطان بدهشة:ـ نعم
غرام و زينة زغرطو بفرح و باركو لعمتهم تحت صدمت محمود و سلطان و بعض الحزن
عد اسبوعين و زينب اتجوزت و سما و هشام سافروا و بالصدفة كانوا مسافرين نفس البلد ف اتجوزو هما كمان و هشام اتغير للاحسن و سما كمان عقلت شوية و عايشين قصه حب جميله و سعيدة لارا طبعا بتكلم اهلها بس بشكل سطحي لكن كل حكايتها مع غرام و زينة و اتصلحت مع حماتها بعد ما فهمتها و عرفت اد اي هى عكس ما كانت تتخيل اميرة عمرها ما حسستها انها مرات ابنها اه بيكشو في بعض بس ولا مرة جرحتها و لم بتتعب بتلقي اميرة الى جانبها مع ان المفروض العكس غرام بقا بدات تتحسن و كل يوم بتثبت انها ام و زوجة ولا اروع و انها اد المسؤلية و سلطان كمان قرارو يسافروا و يستقرو في مصر و يبدو من جديد
في بيت محمد
لارا:ـ طنط لو عايزة محمود متجوز انا موافقة و دا حقه و حقكم ان تفرحوا بحفيدكم انا بقول كدا لاني مش عايزة ولا هقدر اظلمه معايا اكتر من كدا و
اميرة قلع..ت الشبشب :ـ لو مسكتيش والله بالشبشب و على دماغك اي الكلام الاهبل دا انتي عبيطة ولا اتجننتي يا لارا انتي فكرك لو اتجوز كدا تبقي انحلت لا يا حبيبتي و بعدين انتوا لسه صغيرين و العمر قدامكم و مش معنى ان عملتي كدا ان ربنا بيعقبك أو بيحرمك حاش لله دا اختبار يا حبيبتي ربنا بيختباركم و بيختبر صبركم و انتي عملتي كدا غصب عنك لحظة خوف و غضب ربنا مش بيعمل حاجه غير الخير احنا كل الى علينا نصبر و نقول الحمدلله سامعني يا لارا
لارا هزت راسها بهدوء اميرة حضنتها و لارا قعدت تبكي بقهرة:ـ بس انا تعبت اوى تعبت من دوامة كل يوم بينهم و في الاخر كل واحد منهم مع حد تاني ماما.. ماما اتجوزت امبارح يا طنط اتجوزت طلامة مش قد المسؤلية بيتجوزو ليه جابونا الدنيا ليه من اصلو علشان نشوفهم و هما بيعذبو فينا
اميرة بتسمعها بحزن الغريب ان لارا اول مرة حد يسمعها غير رؤوف اول مرة تحس أو تعرف حاجه اسمها عائلة و حب حتي ابوها كان بعيد عنها كل اسرارها كانت مع رؤوف و لم كبرت شوية بقت مقفلة على نفسها و حياتها لحد ما اتعرفت على زينة من على النت من رغم ان متعرفش زينة اوى بس كانت بالنسبة ليها توق النجاة و لم رجعت مصر و دخلت بيتهم حست بالعيلة بجد و الامان حاجات كتير و من احب اقول مش كل اخت جوز لازم تبقا عقربة ولا كل سلفة لازم تبقا حرباية و مش كل حماة لازم تبقا وحشة و بتحب تخرب بيت ابنها و مش كل عمة لازم تبقا شريرة اوكية يمكن لا اكيد في بس صوابعنا مش زى بعضها ولا كل خالة لازم تبقا ش.يطانية اظن الرسالة وصلت
في مصر في بيت سلطان
غرام قعدة بتلعب لؤي
سلطان شالوا منها:ـ انا عايز اعرف انت ابني ولا عدوي انت مش بتنام ليه ها مش بتنام و نام يالا
غرام بضحك:ـ كدا سمع الكلام صح يا سلطان الواد لسه مكملش سنة لسه المشوار طويل و بعدين دا لسه صاحي من دقايق انت الى جيت متاخر يعني ملوش ذنب الاه
سلطان قبل خده:ـ دلوقتي و بدفعي عنه ماشي يا ستي تعالي بقا علشان عايز اتكلم معاكي
غرام خدت لؤي و قالت بعد فهم:ـ حاجة اي قلقتني
سلطان قبلها غرام بصتله بغيظ و دهشة :ـ انت قليل الادب خد دا كدا و اسبقني على السفرة اما اروح اساعد فوزية
سلطان حاوط خصرها بضحك غرام داست على رجله و دخلت المطبخ:ـ ماما بقت في الباي باي صح يا لؤي عايز اعرف بتضحك على اي قولي طب فهمني ياا امتي تكبر و اشوفك عريس و تبقا ظ
غرام من المطبخ:ـ كفاية خوفي و جناني على واحد هيبقو اتنين ارحمني يا حبيبي هاا ارحمنييي
غرام خرجت من المطبخ خدت لؤي و سلطان راح غير هدومه اتعشو و نايموا لؤي
سلطان:ـ فضل تلات ساعات على الطيارة يلا اجهزي و جهزي لؤي
غرام بصدمة و هدوء ما قبل العاصفة:ـ والله ممم هو انت مش ملاحظ انك بتخد كل القرارات عني على فكرة أنا مش بحب الحركات دى بتعصبني المفروض ابقا عارفه من بدري
سلطان لفها له:ـ انا بحاول اشرحلك بقلي ساعات و انتي في كوكب تاني مفيش داعي تتعصبي
غرام ودت وشها الناحية التانية:ـ تمام رايحين فين بقا
سلطان قبل راسها:ـ لم نوصل هقولك بلاش النظرات دى بتجنني
غرام ؛ـ نفسي اخد منك موقف بس مش عارفه
سلطان غمز لها بابتسامة:ـ انسي يا روحي يلا بقا علشان الطيارة متفوتناش
و سافروا التلاتة علشان يعملوا عمرة و دى كانت احلي مفاجأة عملها سلطان لغرام كانت اجمل هداية اظن مفيش مفاجأة احلي من كدا عد خمس شهور و اخيرا رجعوا مصر و كالعادة حياتهم بقت افضل و علاقتهم ببعض بقت اهد و احلي و مفيش اى تشبه بينهم و بين لارا و امين و يمكن دا الى مطمنها صحيح غرام التزمت في الصلاة و ربنا هداها
عد شهر على رجعوهم
غرام واقفة قدام المرايا و بتضرب على خدها:ـ يمصبتي يامي ياني يادى المصيبة انا قادرة اربي واحد علشان اربي اتنين هعمل اي في المصيبة دى طب لا لا كدا كتير اوى
غرام خرجت من التواليت :ـ بتضحكي على اي انتي كمان
فوزيه:ـ افتكرت حاجه كدا.. انا جيلي عريس
غرام قعدت على الكرسي:ـ شوفتيه فين مش بتخرجي
فوزيه بخجل:ـ احم انا هحكي ليكى كل حاجة بس وافقوا انا بحبه و هو كمان متبقيش الحاجز الى بينا
غرام:ـ طب سيبي ايدي و اتعدلي ال حب ال اي قلت الادب دى تمام خليه يروح يقابل عمي الاول و لو وافق اوعدك مش هسيبك غير لم تتجوزيه و رجلك فوق رقبتك
غرام قامت حضنتها بفرح و باركت ليها
بليل فى الجنينة غرام و سلطان كانوا بيرقصو و بيغنو بكل حب غرام سندت راسها على كتفه:ـ مش عارفه ليه بقلق لم تعمل مفاجأة بس انك متجوز عليا و بتمهد الموضوع من امتي و انت رومانسي كدا يا حبيبي قولي
سلطان بعشق:ـ لاني بحبك و ادفع عمري بس اشوفك سعيدة و بتضحك كدا انا بقيت مجنون بيكي بحبك
سلطان بعدها عنه مسك ايديها و راحوا قعدوا على التربيزة و لبسها انشيال شيك جدا و قبل ايديها:ـ كل سنة و انتي معايا و منورة حياتي
غرام ابتسمت بحب:ـ كل سنة وانت انت معايا و سندي دائما .. س سلطان
سلطان:ـ ربنا يستر قولي يا روحي اي المصيبة المرة دى لؤي عاكس بت الجيران الى مش موجودين اصلا
غرام:ـ هتتريق هقوم و هسيبك
سلطان مسك ايديها:ـ اقعدي و كفاية جنان قولي
غرام اتنفست بعمق:ـ انا حامل يا حبيبي
سلطان بصلها بهدوء و دهشة بعدين قام شالها و قعد يدوخ بيها بفرح :ـ دا احلي حاجة قولتيها النهاردة
غرام:ـ طب نزلي لاني تعبت نزلي
سلطان نزلها و سند جبينه على جبينها:ـ احلي يوم في حياتي اليوم الى اتجوزنا فيه
غرام:ـ كنت مصبتي بقيت ملجى و حبيبي بحبك
سلطان حضنها اوى:ـ و انا بموت فيكي
بعد سنين
غرام بقلق:ـ مش موجودة مش موجودة راحت فين بنتي اكيد جرلها حاجة
سلطان بص على الورق مسكها بهدوء فتح الورق و بدا يقراها فجأة الهدوء قالب لصدمة
غرام:ـ انت مالك في ايه في الورق بنتي اتخط.فت
سلطان بصلها ببرود:ـ لا يا روحي الموضوع بسيط جدا البت طفشت
غرام بصت له بصدمة و وقعت في الارض مغشي عليها من الصدمة
تمت
رايكم في الرواية و النهاية
يتبع الفصل كاملا اضغط هنا ملحوظه اكتب في جوجل "رواية سلطان و الغرام دليل الروايات" لكي تظهر لك كاملة
•تابع الفصل التالي "رواية سلطان و الغرام" اضغط على اسم الرواية