رواية بين الحلم و القدر الفصل الخامس والعشرون 25 - بقلم نور
الفصل 25
بسم الله الرحمن الرحيم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مده ذهب الجميع الي المنزل بعد أن طمئنتهم نور انها سوف تكون بالمشفي وطمئنتهم عليه أيضا وأنه سوف يخرج بعد يومين مما جعل مراد يبكي بحزن علي فراق نور أخذته تبارك معها وهي تهدئه حتي غفي معها
بعد قليل اتي كريم الي ادم بعد أن اتصل علي مروان وأخبره رقم الغرفه التي بها ادم
كريم وهو يحتضن ادم : وحشتني يا صاحبي
ادم وهو يربت علي ظهره : وانت كمان والله يا كريم
كريم وهو يبتعد عنه : مهو لو انا فعلا وحشتك كنت اسأل عليا كل شويه مش انا الي اتصل بيك
ادم : اعذرني يا كريم والله انت مش عارف حصل اي
كريم : ايوه مهو انت هتحكيلي اي الي حصل وتفهمني ليه اتجوزت مايا وسبت نور وطلقتها انت عارف انا زعلت منك كام سنه ومكنتش بكلمك ليه عملت كدا يا آدم فيها ليه هانت عليكي للدرجه طيب طالما مش بتحبها كتبت كتابك عليها ليه من الاول واتجوزتها
ادم : اي بس يا كريم انت مش عارف حاجه
كريم : طيب فهمني لأن من اخر مره اتصالحنا قولتلي لما ييجي الوقت المناسب هحكي اظن دا وقت مناسب علشان افهم كل حاجه وازاي عملت الحادثه دي
ادم : بص مايا كانت متفقه مع واحد أنهم يقتلوا نور و****************
حكي ادم لكريم كل شيء حدث وماذا فعلت مايا وكيف تخلص منها و صولا الي الحادث
ادم : بس يا عم هو دا كل الي حصل فهمت بقا
كريم: يااااه كل دا حصل وانا معرفش ليه مقولتليش يا آدم كنت ساعدتك
ادم : مهي الاستاذه كانت حاطه جهاز تصنت في كل لبسي علشان تسمع لو قولت لحد وقالتلي اني لو قولت لحد هتقتل نور بجد
كريم بتفهم : الحمدلله انها ماتت وخلصنا منها المهم دلوقت انت عامل اي
ادم : انا بخير الحمدلله انت اي اخبارك
كريم : تمام
ادم : تمام امممم واضح أن فيه حاجات مستخبيه
كريم : هبقا احكيلك بعدين اسيبك ترتاح بقا انا اطمنت عليك هبقا اجيلك بكره إن شاء الله لأن الوقت مأخر لو احتجت حاجه اتصل بيا
ادم : يا ابني انت لسه جاي اقعد شويه
كريم : الممرضه مستنياني بره بتقول أن الزيارات ممنوعه في الوقت دا دي دخلتني بالعافيه يا عم مش ناقصه مشاكل
ادم : طيب ماشي
كريم : هكون عندك بكره إن شاء الله
ادم : إن شاء الله
كريم وهو يخرج شيء من جيبه : اه صح جبتلك فون جديد بدل بتاعك وسجلتلك عليه رقمي ورقم الناس المهمه بتاع الشغل وشغلته فيه خط جديد تمام لو احتجت حاجه رن عليا بس وانا هكون هنا
ادم : شكرا يا كريم
كريم : مفيش شكر بنا احنا اخوات مش صحاب بس
ادم : ربنا يخليك ليا يا صاحبي
كريم: ويخليك ليا يلا بقا اسيبك تستريح
ادم : ماشي سلام احتضن كريم ادم وودعه وذهب الي منزله
ادم فتح الهاتف وجد كريم شاحن الخط ومجهز الفون علي كل حاجه فتح الفيس بوك وجد الاخبار المتداولة علي مواقع التواصل كلها عنه صدم من الاخبار المكتوبه عنه و عن نور هنا تأكدت شكوكه هو لا يهمه ما كتب هو يهمه أنها هي وأنها موجوده هنا كما كان يشعر بها منذ أن فاق ابتسم بفرحه وبعدها أخذ يفكر بخبث و نادي علي الممرضه
******************************
كانت نور تجلس في مكتبها تفكر هل فعلا عرف انها هي ولم يفعل شيء هي رأت بعيونه نظره الحب والشوق والله هي متأكده أنه علم وسمعت دقات قلبه أيضا العاليه والغير منتظمه فكرت كثيرا لماذا لم يفعل شيء معها وتركها تذهب فاقت من شرودها علي خبط فوق الباب فسمحت للطارق بالدخول فدخلت جاسمين
نور باستغراب : Come on, Jasmine, is there something wrong? تفضلي جاسمين هل هناك شيء
جاسمين : Yes, Doctor, Mr. Adam feels tired and wants you to come and examine himنعم دكتوره إن السيد ادم يشعر بالتعب ويريد أن تأتي وتفحصيه
نور وهي تأخذ النقاب وترتديه : Okay, I'm coming حسنا انا قادمه
ارتدت نور النقاب وارسلت الي جيسيكا كي تأتي معها
نور لجيسيكا : Jessica, listen to me carefully. You will come in with me, no matter what happens. Don't leave me and go, good deeds جيسيكا اسمعيني جيدا انتي سوف تدخلين معي و مهما حدث لا تذهبي وتتركيني حسنا
جيسيكا : Okay, doctor
اخذت نور شهيق وذفير قبل أن تفتح الباب وتدخل ذهبت إليه سريعا وهي خائفه إن كان اصابه مكروه
نور : M. Adam, ça va ? سيد ادم هل انت بخير
ادم بخبث : نعم
نور بدون وعي : Eh bien, pourquoi m'as-tu envoyé un message disant que tu étais fatigué حسنا لماذا ارسلت لي انك متعب
ادم بخبث اكبر : ما انتي بتفهمي عربي اه. بتتكلمي فرنسي ليه
فتحت نور عيونها علي وسعها بصدمه وجد وعت لما حدث و علمت أنه كشفها كانت ستذهب الي أن يداه حالت دون ذالك امسكها من يدها ونظر الي جيسيكا : Please leave us alone اذا سمحتي اتركينا وحدنا
جيسيكا وهي تنظر إلي نور : Okay, Mr. Adam حسنا سيد ادم
سبتها نور بسرها حاولت سحب يدها ولكن هو كان يمسك بها جيدا كان الوضع كالتالي نور تعطي ادم ظهرها وادم يمسك يدها من الخلف
ادم بهمس : نور
ارتفعت دقات قلبها من همسه بأسمها كم اشتاقت له كثيرا
أما ادم فكان لا يقل عنها شوقا لها اشتاق أن يأخذها بين أحضانه والي النظر بعيونها
ادم : وحشتيني يا نور
اخذت دموعها تسيل تحت النقاب من هول المشاعر التي عصفت بها
سحبا يدها إليه فاقتربت منه بظهرها وأصبحت قريبه هي لا تستطيع أن تلتفت له لا تستطيع أن تنظر بعيونه ابدا
حاولت استجماع شجاعتها وإن تهرب منه : Please, Mr. Adam, let go of my hand. I do not understand your statement اذا سمحت سيد ادم اترك يدي انا لا افهم حديثك هذا
ادم بغضب منها لانها تحاول إنكار نفسها أدارها إليه فأصبحت في مواجهته وهي تنظر إلي الأسفل اعتدل هو في جلسته وأصبح يجلس واجلسها أمامه علي السرير وهي مازالت تنظر إلي الأسفل فهي حقا إن نظرت الي عيونه سترتمي بحضنه فورا
ادم وهو يرفع ذقنها بيده وينظر داخل عيونها : ليه بتهريب مني ليه يا نور
أزاحت يده ونظرت الي الجهه الأخري ودموعها ما زالت تهبط
نور بألم ودموع : انا مش عارفه مين نور الي حضرتك تقصدها
ادم : نور انتي يا نور ليه مش قادره تبصي في وشي
نور بألم اكبر : نور الي حضرتك بتدور عليها ماتت من زمان من اكتر من سبع سنين
ادم بأسف : نور انا اسف بجد انا عارف اني كسرتك بس انا كنت يحميكي صدقيني يا نور كان غصب عني
نور : علشان كدا خلفت منها
ادم وهو يدير وجهها إليه : نور اسمعيني ارجوكي متحكميش عليا من غير ما تسمعي
نور : مش عايزه اسمع حاجه انا تعبت خلاص مش قادره اسمع ولا أفسر ابعد عني بقا
ادم وهو يأخذها بحضنه وهي تقاوم بشده : نور اهدي يا روحي اهدي
نور وهي تحاول أن تبتعد شعرت أنها لا تستطيع التنفس وانا تختنق أبعدها ادم عنه بسرعه وازال النقاب عنها فظهر وجهها له نظر لها بدموع محبوسه وأحاط وجهها بيده
ادم بشوق : انتي مش عارفه انتي وحشاني قد اي يا نور بجد واقترب منها وكاد أن يقبلها ولكنها ابتعدت عنه ووقفت بسرعه وكأن هناك شيء لدغها
نور بغضب : انت اي قولتلك ابعد عني كفايه ذنوب كفايه كفايه بقا حرام الي انت بتعمله دا متلمسنيش تاني زمان انا كنت صغيره مكنتش اعرف انه حرام و اديني بدفع تمنه غالي جدااا اوعي تقرب مني يا آدم انت سامع وابعد عني
امسك ادم يدها وسحبها عليه بقوه وأحاط خصرها بيده وقبلها بقوه حتي شعر بطعم الدم في فمه فحول القبله الي قبله هادئه و رومانسيه ابتعد عنها حينما شعر بطعم دموعها ابتعد عنها وهو مازال يحاوطها نظر بعيونها وجدها تنظر له بلوم تحدث بهدوء : نور انا مش بعمل حاجه حرام صدقيني زمان يمكن كنت متهور لكن دلوقت صدقيني دا مش حرام
نظرت له باستغراب من بين دموعها
ادم : ايوه يا نور صدقيني دا مش حرام لانك مراتي
ابتعدت عنه بغضب : اسمع انا مش مرات حد انت طلقتني من سبع سنين
ادم : انا مطلقتكيش يا نور انتي لسه مراتي علي سنه الله ورسوله
نور بصدمه : اي ازاي و.. ورقه الطلاق الي جاتلي دي
ادم : مزوره انا مقدرتش اعمل كدا يا نور
نور : طيب ليه
ادم : لاني بحبك يا نور انا عديت مرحله العشق بمراحل
نور : ***************
***************************★
رأيكم بسرعه علشان انزل البارت الي بعده
•تابع الفصل التالي "رواية بين الحلم و القدر" اضغط على اسم الرواية