رواية حلم الليالي الفصل الرابع 4 - بقلم هاجر عبد الحليم
رواية حلم الليالي الحلقة 4
عبدالله.اقفلي دلوقت
شهد بدموع..لا مش هقفل لازم تقولي قرارك عشان اعرف نيتك واشوف هعمل اي ولا انت عجبك وانا بتذلل كدا ليك طبعا م هي دي مش اللي لففتني الكرة الارضية كلها عشان بس انول رضاها وتوافق دلوقت جاية تحت رجلي بتقولي عايزاك لازم استغل الوضع واهينها اكتر اقفل ياعبدالله ومن انهردة مش هتسمع صوتي ولا هتلمح مني طيف حتى سلام
اغلقت هاتف ف وجهه ترى ما الذنب الذي افترقه لكي يسمع تلك الترهات والسخافات اذ كانت تلك الفتاه امامه لكان خنقها حية لتعلم الحقيقة حقا يعشقها ولكن تسرعها ولسانها السام سوف ينهي ذلك العشق
اغمض عينيه بحسرة والم ويهمس ب استغفار يريد فقط السلام لكي يستطيع التعامل مع تلك المندفعة يالله الصبر!
مروة.قفلت السكة؟
عبدالله..مش جديدة عليها يعني هترجع تعيط وتقولي سامحني استنى بس اخرها يوم واقل كمان
مروة..انت بتتكلم بالثقة دي منين؟ لا كرامة الواحدة فوق ع فكرة حتى لو بتحب اللي قدامها وبتموت فيه بس لو فكر يجرحها ويقلل منها قلبها دا بيبقي تحت رجلها ومش بتسمع اهاته عذابها لوحدها اهون بكتير من انه تشوف حبيبها ف صورة غير اللي راسماها
عبدالله.دا كلام روايات وسخافات يامروة فوقي بقا يابنتي واطلعي عيشي معانا احنا ف الدنيا اللي مليانة تعب مش دا كلامك بردو؟
مروة..انا مش بقول غير اللي حساه ولو انت بتحكم عليه بالسخافة يبقي ملوش لازمة الكلام اصلا معاك
عبدالله زفر بتعب ضيق صدره حقا من كثرة التحمل والمزح وان يقول ما ليس ف قلبه هو يريد ان يظهر ف دور غير الذي عليه ولكن معها يصبح شفاف ويظهر شخصيته بوضوح هي حقا فتاه مميزة
عبدالله..انا تعبان يامروة ومحتاجك اوي
مروة.طب تعالي نروح بس دلوقت عشان كلامنا هنا مش هينفع
عبدالله.استني!
مروة..نعم!
عبدالله.هاتي ايدك جوة ايدي بحسك معايا وجوة روحي بطمن بيكي
مروة بهمس مخجل من كلماته لها
حاضر يلا بينا بقا وياريت تضحك الدنيا مش مستاهلة واول م نروح اوعدك كل اللي ع صدرك دا هيروح
عبدالله لف ذراعيه حول كتفها وبيده الاخري امسك بيدها بتلاحم واندماج بث بداخلهم مشاعر خاصة تذبذب كيانهم وتزغزهم روحهم بأحساس يذيب الجبال
ف شقة شهد
اميرة..يابنتي حرام عليكي ودني اتخرعت هو قدام الناس صوت عالي وعصبية ولوحدك هاتك ياعياط لحد ف يوم هتلاقي حتى الدموع اللي بتميز طيبتك هتختفي وقلبك هيقسى ع روحي ومشاعرك هتقف ياحبة عيني
شهد.مرنش عليا يصالحني زي م كنت متوقعة
اميرة.ولاهيتصل هو خلاض ضمن مشاعرك ليه وعرف كويس طريقتك ف التمنع دلال ودلع مش رفض لشخصه حقه يهينك كدا خلي بقا عندك كرامة وسيببه لبيته ومراته
شهد بعصبية..انا اللي المفروض ابقى مراته مش هي وقولتلك الكلام دا مليون مرة ليه بتخلي اعيده انتي مش بتزهقي وانا من امتى بتنازل عن حاجة تخصني مش وانا صغيرة دايما كان ع لسانك اوعي تسكتي عن حقك حتى لو نفسك الاخير بيطلع يبقي ع الاقل حاولتي ومظهرتيش ضعفك وقلة حيلتك صح!
اميرة بحزن.اقدار ربنا مفيش قوة تقدر تقف قصادها ولو انتو رايدين بعض بس ربك طالما قال كلمته ممكن ف لحظة اللي كنتو مخططين ليه يتغير ف غمضة عين وسبحانه كلو لحكمة وما يظلم ربك احدا انتو لسة ع البر وكلو ع المكشوف قدامك وانا اهو بقولك ملكيش مكان بينهم ولو دخلتي يبقي بتخسري راحة بالك والاهم منها شرفك ونظرتك لنفسك ولو هي جت وداست ع انوثتها وعزة نفسها ف دا تضحية منها لكن انتي يابنت بطني هتضحي ب اي فكري فيها واعملي اللي انتي عايزاه من صغرك واحنا مش بنغصبك ع حاجة مش هنعملها دلوقت
دق ع باب الباب اوقف حديثهم
والد شهد.اخر الكلام لو اتجوزتي عبدالله رجعتي تعيطي وتشتكي وتصيحي ع حياتك انا اهو بقولهالك قدام امك مش هسمي عليكي ولا ليكي عندي حق شيلتك وتشيليها وانتي وحظك
شهد بهمس..وانا اهو بقولكم عبدالله حقي وهاخدو غصب عن الدنيا كلها
ف شقة عبدالله
عبدالله.امي نامت ولا لسة؟
مروة.نامت اه بس هصحيها عشان معاد الدواء
عبدالله.لا خشي انتي ارتاحي انا هدخلها انتي تعبتي اوي انهردة
مروة..لا انا متعودة اخدمها ومش بحب حد غيري يديها الدوا وانا متاكدة لو دخلت هتخرج تاني وتقولك انا عايزة مروة انت اي اللي جابك خش ياحبيبي نام عشان شغلك تصحالو فايق اصلها بتخاف عليك اوي احم المهم خد مني مشمشة ودخلهاا اوضتي وظبطلها مكان حلو كدا ع ذوقك وارجوك غطيها كويس عشان البرد ها لحد م ادخل المطبخ اعملها اكل عشان هي صغننة وعايزة اكل معين عشان متتعبش
نظر عبدالله لها نظرة بلهاء يسمع ولا يبدى اي رد فعل
مروة بضحك.اي ياعم متنحش كدا م انت عارفني صعب اشوف مخلوق ضعيف ومحاولش اساعده
عبدالله بهيام.ضحكتك جميلة وكلامك جميل وكلك ع بعضك كدا تجنني يابخت اللي تكوني من نصيبه دا يبقي جحش لو ضيعك من بين ايديه
نظرت اليه مروة وقالت بمرح..هو جحش وبغل وحمار كبير كمان مش بيفكر وغبي مش عايز لنفسه الراحة انت فعلا مش بتكدب خالص وصفته بالظبط
عبدالله بعدم فهم.دا مين دا؟
مروة بتهكم..اللي هيبقي من نصيبي ياعم يلا بقا روح
ذهبت مروة وتركته يفكر بتركيز ترى من هذا الشخص التي كانت توصفه بتلك الكلمات هل حقا تحب شخص هو لا يعلم عن مشاعرها
عبدالله بصدمة.معقول! مروة بتحب!
ف اوضة سعاد
سعاد.حلمتلك حلم يابت يامروة يارب يبقي من حظك ونصيبك
مروة بأمل.بحس انه احلامك كلها خير
سعاد.اومال اي يابت دا انا بركة الحمد الله وحاسة انه في فرج كبير هيدخل ع حياتك ينورها وضحكتك الحلوة تنور وشك تاني وساعتها هيبقي بجد مش هيكون بتداري وجعك انا درياكي اكتر من نفسك اضحكي وقولي يارب فرجه قرب والله انتي قلبك داكنز لاي راجل عبدالله هيكون بجد خسران لو مبقتيش انتي مراته وام عياله
مروة بحسرة..عياله!!!
سعاد بحزن..عارفة كويس انه لحد دلوقت مش بينام معاكي ع فرشة واحدة حتى ودي اكتر حاجة تكسر ااست
مروة.اتعودت خلاص تخيلي انتي لو ف يوم بيكون قريب مني ف اوضة واحدة وفي بينا مسافة هكش منه اه برتاح معاه لكن صعب اشوفه جوزي ياخالتي
سعاد بغضب.تفي من بوقك اعوذ بالله لي كدا يابنتي انتي مش بتحبيه
مروة بأصرار.والحب دا لازم يموت قبل م شهد تبقى ع ذمته يكون هو خرج من قلبي للأبد واوعدك انه دا اللي هيتم
نظرت اليها سعاد بتوجس وناقوس خطر ف عقلها يحذرها من القادم ولكنها تشبتت بحسن الظن بالله وقالت.يارب قرب البعيد ويسر كل عسير وفرج كرب كل مهموم واجبر بالقلوب المكسورة يارب
مروة بدموع..يارب💔
ف اوضة مروة
مروة نظرت الي عبدالله وجدته سارح ف نقطة فارغة ويلمس الهرة التي تخرخر وتلمس وجهه بحب وتحسس به تريد ان تشعر بالدفء بداخل احضانه
مروة بهيام..يابختك يامشمشة
فاق عبدالله ونظر اليها وضحك بهدوء ع كلامها ولم يعلق
حمحمت بإحراج واردات ان تخرج من هذا المكان
عبدالله.تعالي يامروة انا خلاص هخرج لو مش عايزاني مفيش مشكلة
كان ع وشك النزول ولكن الهرة شعرت به وركضت وراءه تريد الخروج معه
عبدالله.الحركة الكتير وحشة عليها وهي عايزة تلعب بس ان شاءالله هتتحسن بسرعة
ضحك عندما شعر بالهرة وهي تحاول ان تتسلق لتوصل الى احضانه ولكنه اختصر عليها الطريق حملها وهي ظلت تتشبت به وتحسس عليه بلسانها
مروة.المفروض تعمل معايا كل د مش معاك انت
عبدالله..انتي غيرانة عليها مني ولا اي
مروة..لا خالص هتتعود عليا وتعمل معايا كدا اكتر هي اصلا هتنساك انت مشغول ومش هتعرف تقعد معاها هاتها بعد اذنك واخرج عايزة انام
ولكن الهرة خربشت يدها قبل ان تصل لها
مروةبألم..ااااااي اييييدي
اتتفض عبدالله ونزل الهرة ع السرير ودثرها جيدا بالفراش ونظر لها نظرة عتاب بصمت
ينفع كدا يعني هي تساعدك وانتي تخربيشيها اخس عليكي يامشمشة اخص
نظرت مروة له بصدمة هو حقا مختلف هذه اللحظة يتكلم مع الهرة أيعقل!
عبدالله..وريني ايدك
مروة بألم..اي براحة
عبدالله بمرح .اي السهوكة دي انا جيت جمبك يابنتي بقولك وريني ايدك
مروة.احترم نفسك ياعبدالله لو سمحت ونقى الفاظك عيب كدا وفعلا ايدي وجعاني
عبدالله..طب تعالي يااخرة صبري تعالي
اجلسها ع السرير واتي بالاسعافات الاولوية وذهب اليها يعقم ويخفف الجرح
عبدالله..متخافيش جرح بسيط مش هياخد وقت وهيزول
نظرت مروة له بحب دفين ودموع الحسرة محبوسة تريد الخروج ولكن تمنعها بصعوبة
عبدالله بخوف..مالك يامروة
مروة شاورت براسها ب بلا بدون تعليق
عبدالله..لا عينك فيها حاجة انتي عايزة تعيطي
مروة.لامفيش حاجة والله
عبدالله.من امتي بتخبي عني
مروة.متكبرش الموضوع
عبدالله.قلبي بيقولي انه جواكي كلام كتير وكبير ولازم اعرفه لو مش هتحكيلي انا هتحكي لمين احنا ملناش غير بعض ف الدنيا دي بعد ربنا احنا عزوة لبعض لو خبيتي مشاعرك وهمومك لوحدك يبقي انا دوري اي اتكلمي يامروة
مروة بدموع .في اي بس ياعبدالله انت عايز اي حوار وخلاص انا قايمة
قبض ع يدها بحزم
لا مش هتمشي غير لما افهم مالك
مروة بصراخ حاد.مليش مليش ابعد عني بقا
عبدالله بصدمة.انتي فيكي اي؟
مروة بحسرة..انت الوحيد اللي مينفعش تعرف ولا ليك حق السؤال اصلا من الاخر ملكش حق فيا صداقتنا دي ملهاش قيمة لازم تفوق وتعرف انك هتتجوز وهيكون ليك بيت واطفال وانا مش هترهبن هبقى زوجة وام يبقي الافضل نبعد عن بعض طالما كل يوم بمشكلة وسوء التفاهم دا مش هيخلينا نوصل لحل ابدا
عبدالله بعتاب.انتي كل مرة بتجرحيني وانا بسكت وانا صبري ليه اخر
مروة.هات اخرو وخلصني بقا
عبدالله بندم.انا اذيتك ف اي
مروة ارادت انت تقول له اني انهزمت وقعت صريعة ف محراب عشقك هل المقتول يعود للحياه؟ اذا عاد سوف اتوقف عن عشقك واذ لم يعد ف هيامي ولوعي بك سيظل خالد الى الابد
ف شقة شهد
اميرة..الحقني ياحاج شهد مغمي عليها وبحاول افوقها مش بترد عليا ارجوك ياحاج اتصل بالدكتور بسرعة
ف اوضة مروة
مروة شعرت بوجع ف قلبها
نظر عبدالله لها بقلق حقيقي
بالله عليكي انا مش مستحمل ولا قادر اشوفك كدا ارحميني
مروة نظرت اليه وقالت..انا خايفة
ف شقة شهد
الدكتور..للاسف غيبوبة سكر
هزة عنيفة اثر اصطدام يد اميرة ع صدرها بخضة حقيقة ع وليدتها الوحيدة
اميرة..يالهوووي بنتي عندهاا السكر!
الدكتور.ومن الدرجة التانية انا كتبتلها شوية ادوية لحد متجيلي بكرة العيادة عشان نشوف نظام حياتها بعد كدا ازاي واطمنو ياجماعة باذن الله خير مريض السكر لازم يصاحبه عشان ميحاولش يأذيه لي طريقة تعامل معينة ولو تمت مفيش اي قلق هي خلاص هتفوق دلوقت حمد الله ع سلامتها عن اذنكم
خرج الدكتور مع والد شهد
اميرة نظرت الى بنتها بحسرة
سمعت صوت همهمة ضعيفة صادرة منها
ولجت اليها بلهفة
اي ياضنايا عايزة مياه
شهد بدموع..عايزة عبدالله هاتيلي عبدالله ياماما
ف اوضة مروة
رنين هاتف عبدالله يصدر بصدا عالي نظر عبدالله للهاتف وحدق به ب استغراب هذه اول مرة تطلب والدة اميرة الاتصال به
شعر بقلق حقيقي ولم يفكر ثواني بالرد فتح الهاتف ع دموع تزيب الأحجار
عبدالله بقلق.في اي
اميرة..الحقني ياعبدالله ششهد بنتتتي بنتتتيي ياعبدالله
لم يسمع الباقي نظر الي مروة وقبل كف يدها سريعا وهرع الي الخارج لم يسمع نداءها القلق ابدا
غلق الباب وظل الخوف بداخلها
مروة بقلق .جيب العواقب سليمة يارب💔
•تابع الفصل التالي "رواية حلم الليالي" اضغط على اسم الرواية