Ads by Google X

رواية سلطانة الفصل السادس 6 - بقلم اماني سيد

الصفحة الرئيسية

 رواية سلطانة الفصل السادس 6 - بقلم اماني سيد 

 خرج فؤاد من المنزل وترك سلطانه تصارع افكارها ذهبت سلطانه للعمل واتصلت على أمل واخبرتها أنها تريد رؤيتها واتفقا أن يتقابلوا بعد إنتهاء سلطانه العمل 

   فى المستشفى كانت فريده تقف تتحدث مع الطبيب ولكن فى الأصل ذلك الطبيب من أحد اقاربها 
ـ وليد انا كلمته وهو جاى دلوقتي عايزاك تفهمه إن بابا لازم يعمل قسطره ودخله فى سكه ادويه والحاجات بتاعتكم دى المهم خدلى منه ٢٥٠٠٠ ج وليك فيهم ٥٠٠٠ الاف اتفقنا 
ـ اه قولى بقى كده انتى واخده الراجل عشان تنصبى عليه وعايزانى اشاركك صح 
ـ لا طبعا ايه اللى انت بتقوله ده ، ده خطيبى بس انا عايزه أتأكد إذا كان بخيل وهيقف جمبى ولا لاء 
ـ والمفروض انى اصدق 
ـ احنا مخطوبين من شهر ولحد دلوقتي اا جابلى شبكه ولا هدايا شكله بخيل رغم انه غنى جدا وال ٢٥٠٠٠ دول كانهم ٢٥٠ جنيه بالنسباله 
ـ تمام إذا كان كده هيبقوا ٣٠.٠٠٠ وانا هاخد ١٠.٠٠٠
ـ قول بقى انك انت اللى طمعت عموماً موافقه عايزاك بقى تظبط الدنيا 
ـ عيب عليكى 

وصل فؤاد المستشفى وصعد لغرفه والد فريده ووجده نائم وتجلس فريده على كرسى داخل الغرفة تبكى 
اقترب منها مسرعاً 
ـ اهدى يا فريده اهدى هيبقى كويس الدكتور قالك ايه 
ـ هيجى دلوقتي بالاشعه ويقولنا
دلف بعده الطبيب ومعه أحد الاشاعات الوهميه اقترب منه فؤاد 
ـ خير يا دكتور استاذ جمال ماله 
ـ عنده انسداد في الشرايين ومحتاج يعمل عمليه فى اقرب وقت 
تحدثت فريده مسرعه 
ـ طيب يا دكتور العملية هتتكلف كام 
ـ العملية هتتكلف حوالى ٣٥٠٠٠ الف شامل غرفة العمليات والعلاج وده طبعا بالإضافة للغرفة قبل وبعد العمليه 
صدمت فريده من حديث وليد فهو يريد اخذ ١٥.٠٠٠ الف جنيه دون وجه حق 
تحدثت فريده بتوعد مخفى 
ـ طيب يا دكتور هستنى لما بابا يفوق وابلغك 
ـ مافيش مشكله وقت ما تقررى بلغى الممرضه وهى هتبلغنى وخرج بعدها من الغرفه تاركاً فريده برفقه فؤاد 
تحدث فؤاد مع فريده بعد خروج الطبيب 
ـ ليه يا فريده ماوفقتيش عشان يدخل العمليه فوراً 
ـ انت عارف الدكتور طالب مننا كام وانا معرفش بابا معاه المبلغ ده ولا لا 
ـ وافرضى مش معاه 
ـ هاخده مستشفى حكومى يعملها على نفقه الدول 
ـ على ماتلفى بيه اللفه دى كلها هيكون ما*ت وقتها 
ـ طيب أعمل ايه اعمل ايه وجلست امامه تبكى بقوه 
ـ انا هدفعهم يا ستى المبلغ مش كبير اوى يا فريده بلاش العند فى وقت زى ده 
ـ انا مش بعند بس مش عارفه رد فعل بابا ايه 
ـ مش هيعمل حاجه احنا في وقت حرج 
ومافيش وقت انا هبعت الممرضه تنادى عليه وهدفع الحساب ومش عايز مناهده كتير 
صمتت فريده بخبث وهى تمثل قله الحيله 
دخل وليد وبدأ يشرح له إنه سيجهز غرفه العمليات وفى خلال ساعات سيبدا بعمل العمليه 
ـ تمام يا دكتور بتاخدوا فيزا 
ـ لا للاسف كاش 
 نظر فؤاد لفريده واقترب منها 
ـ فريده انا المفروض مسافر انهارده ضرورى جدا ، بصى هبعتلك الفلوس مع حد من الموظفين عندى وهكلمك اطمن على باباكى كل شويه وماتقلقيش هيبقى بخير بس للأسف لازم اسافر عشان استلم البضاعه من الجمارك وسايب ناس تابعى هناك بس مش عارفين يستلموا البضاعه 
شعرت فريده أن سفر فؤاد جاء لها نجده من السماء وقررت ان تشجعه على السفر حتى تستطيع التصرف بحريه 
ـ ولا يهمك يا حبيبى شغلك مهم  وانا هكلم حد من بنات عمى يجوا يبقوا معايا ماتقلقش عليا كفايه ان اول ما احتاجتك لقيتك جمبى 
ـ ماتقوليش كده يا فريده دى اقل حاجه اعملها كان نفسى ماسبكيش بس للاسف وانا فى الطريق جالى مكالمه انهم رفضوا يسلموهم البضاعه ولازم اسافر قبل ما يتحجز عليها 
ـ تروح وتيجى بالسلامة يا حبيبي 

     خرج فؤاد من المستشفى وذهبت فريده مسرعه لمكتب وليد 
ـ ايه اللى انت عملته ده 
ـ عملت ايه 
ـ انت عارف انت زودت خمسه كمان 
ـ عادى يا ستى ماهو بيدفع بقى وطلع سخى اهو مافيش مشكله لو اخدتلى قرشين انا كمان 
ـ الخمسه الزياده دى هتتقسم انا كده كده الفلوس دى هجيب بيها جهازى اصلا
ـ ولا جنيه مش عاجبك نلغيها أصلا 
 نظرت له فريده بغيظ وذهبت بعد ذلك لغرفه والدها وقامت بايقاظه وقصت له جميع ما حدث 
ـ يا ستى خلاص بكره هناخد كل اللى عايزينه سيبيه ياخدوله قرشين عشان لو احتاجناه تانى 
ـ ده تقريبا واخد زينا 
ـ المهم اننا قفشنا قرشين حلوين انا عايز انزل الكافتريا اكل لقمه واشرب حاجه فؤاد مشى ولا لسه هنا 
ـ لا مشى وهيبعت حد بالفلوس اعمل اللى انت عايزه بس هنمشى بليل 

  ***********&**********&****
فى إحدى المولات قابلت سلطانه امل وتناولوا الغداء سويا وكان معها أطفالها وتركتهم بعد ذلك يلهون فى احدى اماكن الالعاب وجلست هى وامل فى احدى الكافيهات يتحدثون 
ـ شوفتى يا امل اللى حصل 
ـ خير 
ـ اهلى يا امل استغلونى وخدعونى انا كنت مخدوعه من الكل 
ـ احكيلى حصل ايه 
ـ قصت لها سلطانه جميع ما حدث معها خلال الأيام الفائته 
ـ انتى كده بقيتى فى موقف صعب وممكن يكون فؤاد فاهم الموضوع بشكل غلط واى تصرف مش محسوب هيتحسب ضدك يا سلطانه 
ـ عارفه انا عشان يبقى عندى عين اتكلم مع فؤاد لازم ارجعله حاجته الاول 
ـ ناويه تعملى ايه 
ـ هقولك ، استنى 
قامت سلطانه بالاتصال على حماده اخيها واجاب عليها فوراً 
ـ ازيك يا حماده عامل ايه
ـ ازيك يا سلطانه طمنينى عليكى كلمتك كذا مره مردتيش 
ـ معلش كنت مخنوقه اوى ينفع اطلب منك طلب 
ـ اكيد طبعا 
ـ تعرف تجبلى عقد بيع الشقه 
ـ اعتبريه معاكى انهارده هجبهولك  
ـ مش عايزه حد يعرف حاجه 
ـ ماتقلقيش بس انتى ناويه على ايه 
ـ هقولك لما اشوفك بس لازم تجبهم انهارده يا حماده 
ـ حاضر ماتقلقش عيب عليكى 
ـ ها هتعملى ايه 
ـ اصبرى فؤاد بيتصل بيا على غير العادة 
أجابت سلطان فؤاد 
ـ الو يا فؤاد 
ـ سلطانه انا مسافر دلوقتي شغل مهم جداً واحتمال ابات يوم بره 
شعرت سلطانه بقلق من حديث فؤاد لا تعلم لما ذلك القلق الذى استولى على فؤادها 
ـ فؤاد انت كويس 
ـ كويس الحمد لله خدى بالك من نفسك ومن الاولاد ولما اجى هجاوبك على كل حاجه وهعرفك حاجات انتى مكنتيش عارفاها يمكن غلطت وفكرت بطريقه غلط بس بوعدك هكون صريح معاكى 
ـ وانا كمان يا فؤاد عايزاك تيجى بسرعه فى حاجات انت ماتعرفهاش لازم تعرفها ماتتأخرش عليا 
ـ لا إله إلا الله 
ـ محمدا رسول الله 
 ثم اغلقت بعد ذلك الهاتف وعيناها ممتلئه بالدموع سألتها امل بقلق 
ـ مالك يا سلطانه حصل حاجه 
ـ مش عارفه بس قلبى وجعنى يا امل مش فاهمه فى حاجة بس مش قادره اعرف ايه هى 
ـ خير خير استغفرى ربنا وادعى وكل حاجه هتبقى كويسه ها قررتى ايه 
ـ هواجه وهصارحه بكل حاجه ومش بس كده هرجعله الشقه وهعرفه انى مكنتش اعرف عنها حاجه 
ـ طيب ليه هترجعيها 
ـ مش معايا احيب شقه زى دى ولو معايا فلوس فاكيد هتبقى فلوسه هبعله شقته بفلوسه يا أمل لازم يفهم انى مش طماعه وانى معرفش اهلى ليه عملوا كده معاه 
ـ صح انتى صح المفروض كنتى اخدتى الخطوة دى من زمان الهروب وخرا*ب البيت مش سهل 
ـ عندك حق ولازم اهلى يعتمدوا على نفسهم وانا هحددلهم نبلغ من مرتبى يمشوا نفسهم بيه ومالهمش دعوه بفؤاد 
ـ افرضى رفضوا 
ـ هه*ددهم أنى هطلق ووقتها الحنفية هتتقطع خالص 
ـ برافو عليكى يا سلطانه وعايزه اقولك نصيحه حتى لو رجعتوا انتوا وفؤاد زى الاول واحسن اوعى تسيبى شغلك حسسيه إن معاكى اللى يغنيكى عنه لكن انتى معاه عشانه عشان بتحبيه وعايزه تكونى معاه لشخصه 
ـ عندك حق انتى عندك حق 
وبالفعل فى المساء اتى حماده بعقد بيع الشقه لسلطانه وفى اليوم التالى ذهبت سلطانه للشهر العقارى وقامت بالتنازل عن الشقه مره اخرى لفؤاد 
عند فؤاد قامت فريده بالاتصال به واخبرته انها استلمت المبلغ ووالدها عمل العمليه وسيخرجوا غدا 
اتصل فؤاد بعد ذلك بسلطانه واجابت سلطانه عليه 
ـ ازيك يا سلطانه انتوا كويسين 
ـ إحنا بخير يا فؤاد انت كويس 
ـ اه لسه مخلص شغل من امبارح مانمتش هحاول اجى بسرعه عشان أرتاح 
ـ لا خد بالك من الطريق نام في أى فندق ارتاح وبعد كده اتحرك براحتك 
ـ لا انا هتحرك دلوقتي عشان الحق اليوم من أوله قبل ما الدنيا تضلم 
اغلقت سلطانه الهاتف مع فؤاد وجهزت كل ما تود أن تقوله لها وعزم فؤاد النيه على ان يصالح سلطانه بما في قلبه وكان سرحان ويفكر بها ورد فعها بمعرفه ما سيقوله 

وأثناء عوده فؤاد أتت عربيه مسرعه مخالفه للمسار وانقلبت به السياره فى ذلك الوقت اذدادت الغصه داخل قلب سلطانه فعاودت الاتصال به مره تلو الأخرى وبعدها رد عليها رجل غريب واخبرها ان زوجها اصاب بحادث ومنتظرين سياره الاسعاف 
لم تستطع سلطانه السكوت اتصلت على امها لكى تاتىى وتجلس مع الاولاد واخذت سيارتها لتذهب مسرعه لمكان الحادث 


 •تابع الفصل التالي "رواية سلطانة" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent