رواية حلم الليالي الفصل السادس 6 - بقلم هاجر عبد الحليم
رواية حلم الليالي الحلقة ٦
ف الكافتريا
عبدالله..انتي بتتكلمي جد؟
شهد: هو في حد بيدعي المرض!
عبدالله: محدش بيفكر كدا ابدا
اي حد صحته متتعوضش بكنوز الدنيا لكن انتي ليه بتوريني التحاليل؟ انا مش عايز اي دليل ولا هحتاجه اصلا ف اي حوار
شهد..انا تعبانة وحاسة بموتي قرب اخر ايامي مش عايزها تضيع ف نكد وحيرة نفسي اعيش بسلام وانا مطمنة انه مفيش وحش هيحصل
عبدالله بحزن..بلاش كلام عبيط ها مش هسمعك ع فكرة وهمشي واسيبك انا مش متعود اشوفك بالضعف دا نفسي الاقي البنت اللي حبيتها جميلة وشرسة وقوية وميهمهاش حد ظروف شديدة وابتلاء صعب بس هو اختبار وبالصبر انا وانتي هنعديه
شهد..لو طلبت منك تتجوزني بسرعة وتطلق مروة هتعمل كدا عشاني صح انا عرفت بطلب بابا هو مش قصده وحش كل اللي فارق معاه يطمن عليا وانا مبسوطة مع جوزي لوحدنا مفيش ضرة تعكنن عليا وجودها معانا بيخليني وحشة اوي وانا لما بشوف نفسي كدا بحس بذنب يرضيك اتوجع وياسيدي انا بنفسي لقيتلها شخص كويس جدا قريب واحدة اعرفها
عبدالله..تعرفيها اوي يعني قريبتك؟
شهد..شوفتها بالصدفة ف مناسبة كدا بس اللي بقولك عليه فعلا يابختها لو خدته مفيش صفة وحشة اوي وكلها اي بنت تتمناها هنروح بعيد ليه انا بنفسي هعزمه يوم فرحنا وتقدر تشوفه وتقيمه ولو لقيت فيه عيب يبقي ليك الكلام
عبدالله بغيرة..بس انا مش حابب مروة تتجوز دلوقت خالص في حاجات مهمة اوي تمنع انه دا يحصل ف الوقت دا ومتزعليش انا فاهم نيتك كويس لكن جواز مرة حاليا دا شيء مرفوض وياريت نتكلم ف اي حوار تاني
شهد..انت كدا بتتخلى عني وانك بتتمسك بيها بالشكل الأوفر دا ملوش عندي غير تفسير واحد انك بتحبها وعايزها ف حياتك لو دا حقيقة يبقي بتخسرني ياعبدالله واسفة اوي انا مش هقبل بنص راجل قاسم قلبه نصين نص معايا ونص مع واحدة غيري عن اذنك
عبدالله نظر اليها يمنعها من الذهاب قاءلا
انتي تعبانة مش حمل توتر
شهد بدموع..ملكش دعوة بيا انت مش عايزها هي روحلها وخليها تنفعك
ابتعدت عنه وكانت ع وشك الذهاب لن تسمح بفشل خطتها ابدا
نظر عبدالله وحدق بها برعب عندما سمع ارتطام قوي ع الارض ف هي كانت تمسك برأسها وكأن هناك صداع هجم عليها وجعلها مغشي عليها وسط صدمة جميع المتواجدين
هرع عبدالله اليها وحاول افاقتها
نظرت له نظرة عتاب
غمض عيونه بعجز وحيرة قبض ع يده بغضب
فتح عيونه وحاول رسم ابتسامة هادية ع عكس نيرانه الداخلية
اللي انتي عايزاه هعملهولك ياحبيتي انا كل اللي يهمني سعادتك وبس
ف منزل عبدالله ومروة
مروة..انت فين ياعبدالله؟
عبدالله..ف الشغل يامروة
مروة..قابلت شهد؟
عبدالله..ايوا خلصت معاها
وحاليا شغال ف كام حاجة ومش فاضي نتكلم وقت تاني ممكن؟
مروة..انا بس قلقت عليكي اصلك ع طول من زمان عمرك م سيبتنى لدماغي انا قولت هتخلص معاها وتتصل بيا ع طول
عبدالله..اللي يخصنا لحياتنا يامروة وبس بلاش تتعبي نفسك ف التفكير انتي ف غنى عن دا
مروة..انت بتكلمني كدة لي؟
عبدالله..بقولك اي انا مخنوق ومعنديش خلق ولا وقت للخناق والتبرير هخلص شغلك وهكلمك سلام
اغلق عبدالله معها نظر للهاتف بحزن دفين
سامحيني يامروة انا عارف اني الفترة الجاية هتكون صعبة علينا اوي وهكون اناني بس صدقيني مش هاجي عليكي للأسف قدرنا كدا انا بحب شهد اوي دي حب عمري واستحالة اسيبها ف محنتها دي هي دلوقت محتاجاني اكتر منك انا جوايا نار لأني هضيعك من بين ايدي انتي بنتي اللي تعبت فيها صحبتي واختي مش سهل اسلمك بأيدي للغريب واحمله مسؤلية كانت عليا وفرحان بيها بس لو شوفتك مبسوطة معاه يبقي بديهي قلبي هيطمن لازم يعشق التراب اللي بتمشي عليه ويحبك اكتر من حبي ليكي كمان والفترة الجاية لازم تتعودي ع بعدي وانا كمان اتعود واركز ف مستقبلي الجاي لانه شهد هتكون مراتي وحياتي الجاية معاها هي مش انتي ربنا يسعدك يامروة ويريح بالك
ف غرفة سعاد
سعاد..انتي مش بتزهقي يامروة من الموضوع دا؟
مروة..ياخالتي دا مبقاش قراري لوحدي ابو شهد كمان هو عايز كدا
سعاد..ميهمنيش هو مش هييجي يبوظ حياتنا احنا مش عايزين بنته هي اللي فارضة نفسها علينا
مروة..لا ياخالتي غلط متنسيش كمان ابنك بيحبها وعايزها ف الحلال وكفايا انه رضي يتجوزني عشانك ارجوكي متبقيش حمل عليه انتي كمان سبيبه ع راحته واللي عايزو يعملو دي حياته يعمل فيها ما بدالو
سعاد زفرت بتعب وحاولت تغيير الموضوع
.عملتي اي ف شغلك؟
مروة..قولتلهم سيبوني وقت افكر وبعدين ياخالتي صعب جدا اسافر واسيبك انا معرفهاش كوبس ومش هطمن عليكي غير معايا حتى لو حسيت انها كويسة بردو مش هيجيلي قلب
سعاد ربتت ع كتفها بحب امومي
اصيلة يابنت اختي اصيلة والله
مروة قبلت يد خالتها..لو بتعزيني ارجوكي لو وصلنا انا وهو للطلاق سبينا يمكن دا الخير والأصلح لينا واحنا مش عارفين
محدش بيهرب من قدره ونصيبه
سعاد.محدش عارف الخير فين والنصيب مع بعض بيغير الأحوال والأقدار ف لحظة يابنتي
وحاضر مش هدخل وكفايا عليا وجودك جمبي ياحبيتي
ف منزل شهد
اميرة بفرحة..قالك انه هيطلقها بصحيح ياالف نهار ابيض
عبدالهادي..وانتي فرحانة انه بيته هيتخرب من امتي بنفرح لما نشوف ناس ف ازمة ياحاجة؟
اميرة.اعوذ بالله ياحاج بس هو مش المفروض افرح انه بنتي مش هتدخل ع ضرة انت متعرفش اي كان ممكن يحصل لو اتجمعت بنتك مع البت دي ف مكان واحد؟
عبدالهادي..الخوف كان ع البت مش ع بنتك دي تخوف بلد بحالها بس بلاش تحسي بأمل اوي انا مش هطمن غير لما الاقي توقعيهم ع الورق قدام عيني ومش هتراجع عن شرطي
شهد..عبدالله مش هيطلقها غير لما يلاقي عريس كويس وقلبي بيقولي حتى لو اطلقت مش هتسيب بيت خالتها انا مش عبيطة ولا هبلة امه بتحب مروة ومش هتقبلني بسهول
عبدالهادي..انتي مش واخدة بالك انه حياته فيها عك كتير وانتي مصممة تدخليها بردو حاسس انه مكانك مش مرغوب وعايزا الحق حتى عبدالله ممكن ميكونش متاكد انه بيحبك من اصله
اميرة..اي اللي انت بتقوله دا ياحاج؟
عبدالهادي..بفوق بنتك عشان تعرف حتى لو هو طلقها اللي ف القلب مكتوب ومش بيتمسح غير بأمر ربنا
شهد..عبدالله بيحبني يابابا وهنتجوز وهنعيش مبسوطين ولو ع مروة انا هعرف اتعامل معاها بس المهم ميكونش فيه بينهم علاقة رسمية وهي هتتجوز حتى لو قعدت عند خالتها وجود راجل ف حياتها مض هيخلي حتى ف سلام ما بينهم وياعالم والدته مش هتعيشلو العمر كلو مسيرها تبعد ويكون ليها حياتها بعيد عننا
عبدالهادي بغموض..مظنش مظنش ابدا انه دا يحصل
ف غرفة شهد
شهد بعصبية..يرضيكي اللي ابويا بيقولو دا
اميرة..سيبك منه وقوليلي قالك هيطلقها امتي؟
شهد..مش عارفة ياماما مدانيش اي عقاد نافع معرفتش اخد منه كلمة توحد ربنا بس انتي عارفاه طالما وعد هيوفي كلو الا الوعود عنده
اميرة..هتوافقي تتجوزيه وهي ع ذمته؟
شهد..متسبقيش الأحداث ياماما وخلينا نشوف بكرة مخبي اي وباذن الله خير
ف منزل عبدالله ومروة
دق ع الباب بشكل مستمر
فتحت مروة الباب بعد م وضعت الطرحة ع راسها
عندما نظرت لتعرف من الطارق وجدتها طفلتها ايسل
مروة.ايسل حبيتي ازيك
ايسل..مش تباركيلي ياميس
مروة..نجحتى طبعا؟
ايسل..شهادتي اهي معايا
مروة..طب تعالي نقعد جوة حبيتي
ف غرفة شهد
شهد..اي ياحبيبي انت فين دلوقت؟
عبدالله..مروح اهو طمنيني عليكي ختى دواكي ؟
شهد..اطمن ياحبيبي انا بخير
عبدالله..طب قوليلي معاد استشارتك امتى؟
شهد..هكلم الدكتور ولو في جديد هعرفك
عبدالله..تمام ياحبيتي بقولك اي؟
شهد..اي في جديد؟
عبدالله بكذب..كلمت المحامي قالي مسافر ومش هيعرف ييجي غير بعد شهر معلش حبيتي لازم نصبر شوية مش هعرف انهي اللي بينا غير بعد م الوقت دا يعدي وخصوصا بردو لازم امهد طلاقي لماما انتى فاهمة متعلقة بمروة ازاي وانا بردو مش سهل عليا من يوم وليلة كدا ملاقيش مروة يعني احم اقصد مش هتبقى قريبة مني وانتي اللي هتبقى واخدة وقتي كلو ودا اللي بتمناه شوفي ياحبيتي عايزة نعمل الفرح قبل الشهر او بعدو انا معنديش مانع معاكي ف اللي يريحك
شهد..هتيجي لبابا امتي؟
عبدالله..افهم من كلامك انك مستعدة تبقى مراتي وهي لسة ع ذمتي؟
شهد..لفترة مؤقتة وهي شهر ياعبدالله شهر واحد وهننسي انه في مروة ف حياتنا توعدني
عبدالله بحيرة وتشتت..اوعدك ياحبيتي اوعدك
ذهب عبدالله الى منزله فتح الباب وجد مروة تلعب مع ايسل لعبة الاستغماية
ايسل بضحك.. مش هتعرفي تمسكيني؟
مروة بضحك..اه ياعفريته والله لوريكي بس لما امسكك كفايا فرهدتيني بقالي نص ساعة ع ذا الحال
ايسل..معلش ياميس مروة خلاص هبقى لطيفة معاكي وهمسمعك صوتي ع طول عشان يبقي سهل عليكي
نظرت ايسل لعبدالله حاولت ان تتحدث ولكن شاورلها بأصباعه علامة ان تصمت ضحكت وفهمت وقالت ف سرها سوف نتسلى كثيرا اليوم
ذهب عبدالله وهو سارح ف ملامح وجهها وايسل تحاول ان تلهو معها
مروة واخيرا حاصرت ايسل ولكن الهرة عندما لمحت عبدالله هرولت عليه
لم تنبه مروة للهرة ف كانت ع وشك ارتطام قدميها بها
حاولت الا تلمس الهرة ولكن هذا اتي ع حساب التواء قدميها
صرخت بعنف ولكن عبدالله جذبها اليه ووقعت بين احضانه واضعه يديها ع عنقه تحاول مساندة نفسها واليد الاخرى جذبت الغضاء من عليها لترفع عيونها لتسرح بعيون عبدالله
ايسل..هييييه عمو لحقها هييييه عمه لحقها براااافو يابطل برااافو
نظرت الي عبدالله وااعيون تتحدث بلغة القلوب بدلا من الالسنة التي يغلفها الحيرة والعذاب
مشي معي
ع دنيا حب
ما فيها الا الغرام
واحلى الأيام
خدني حبيبي
اكتبلي قصيدة
ما فيها كلمة ملام
كلا غرام
لا تروح بعيد عني
ضلك قريب مني
غيابك بيجنني
بحبك انا
لا تروحي بعيد عني
ضلك قريبة مني
غيابك بيجنني
بحبك انا
انتي القمر
بعيوني راح اشيلك
لأخر ها العمر
يااحلى قدر
مثل السحر
ماشي بدمي
ولشفافي حبك عطر
احلى عطر🌹
مروة بهمس..انت جيت امتي؟
عبدالله بتوهان.انا مجتش لسة هو انا فين؟
مروة..انت ماسكني كدا لي؟
عبدالله..اصلك كنتي هتقعي حاسة ب اي؟
مروة بهيام..مش عارفة
ايسل..عمو رجل ميس مروة كانت هتتلوي شوفها بدل م انت متسبلها قدامي كدا عيييب
فاق عبدالله ونظر الى مروة التي حاولت ان تنهض بخجل من كلمات تلك الصغيرة
عبدالله..مروة انا
مروة..مش عايزاك تعتذر
محصلش حاجة اكيد كنت مضغوط حصل خير
عبدالله..انتي ايش عرفك اني كنت هعتذر يعني؟
مروة..عينك هي اللي قالتلي
عبدالله بحب..وياتري قاالتلك اي كمان
مروة..احم ولا حاجة انا هروح المطبخ
ايسل..انا همشي دلوقت عشان ماما قالتلي متتاخريش هبقى اجيبلك الكتب ياميس عشان الترم التاني
مروة..ماشي ياحبيتي
ايسل..باي ياعمو
عبدالله بحب..باي ياقلب عمو
ذهبت ايسل
وعبدالله حمل الهرة وظل يتلمسها بحب
عبدالله..ممكن تعمليلي قهوة انا هدخل الاوضة هستناكي عشان عايزك ف موضوع مهم
مروة..موضوع اي؟
عبدالله نظر اليها بخوف هي شعرت به وقلبها اتنفض ولكن حاولت اللهو بعيد عن ذلك الشعور
مروة..احم هخش اعملك القهوة عن اذنك
زفر عبدالله بخنقة والهرة شعرت حاولت ان تعانقه بحب وتواسيه بطريقتها
عبدالله بحب ..والله انتي اللي مهونة عليا يامشمشة تعالي نشوف هنهبب اي ف اللي احنا داخلين عليه يارب استر والطف بيا
انهت مروة اعداد القهوة
هاتفها رن
مروة..الو
زياد.ازيك يامروة
مروة..مين معايا؟
زياد بحب..انا زياد يامروة زياد
مروة بصدمة..زياد!
•تابع الفصل التالي "رواية حلم الليالي" اضغط على اسم الرواية