Ads by Google X

رواية الضيف الخفي الفصل الحادي عشر 11 - بقلم فاطمة عيد

الصفحة الرئيسية

 رواية الضيف الخفي الفصل الحادي عشر 11 - بقلم فاطمة عيد

الفصل الحادي عشر:    
عادت ميرال الي ڤيلاتها برفقه قطتها الصغيره اوريو لتتفاجئ بوجودهم في الحديقه وتقول:انتو لسه قاعدين زي ما انتو ليه
لينا:هنعمل اي يعني ملل جدا قولنا نلعب كوتشينا وكده تعالي العبي معانا
ميرال بمرح:انتو قدام اوي علي فكره وبعدين مش وقت لعب عايزة اعرفكم علي القمرمر الجديده دي قالت كلماتها وأخرجت القطه من صندوقها الصغير لتقول ميرال:بصو هسميها اوريو
لينا:الله حلوه اوي مين جبهالك
ميرال:بصراحه انا قولت لياسين وهو صمم يجيبها بنفسه ك هديه
ليقول فهد:طب بعد اذنك ابعديها عن هنا انا مش بحب القطط 
ميرال بغضب:مقولتلكش حبها علي فكره عموما انا كده كده ماشيه
لينا:اهدو بقا وانتي هتروحي فين
ميرال:هغير هدومي وأشوف الكافيه والمطعم عشان اخد الايراد بالمره
لينا:طب هطلع معاكي عايزاكي
ميرال:مش وقته يالينا بليل نتكلم
قالت كلماتها وصعدت الي غرفتها ارتدت بدله نسائيه باللون الابيض وقميص باللون الازرق الغامق  واستعدت للنزول مره اخري وهي تقول ل لينا:انا هتأخر عشان هعمل مشوار كده
قالت كلماتها واتجهت الي الكافيه ظلت تراجع كل شئ في من منتجات و عمال وحسابات أيضا استغرق الأمر منها ساعه تقريبا لتقول: الحمدلله خلصت
ليأتي أحد العمال من خلفها وهو يقول:بعد اذنك يا استاذه انا محتاج اجازه
لتقول ميرال:اي ياعادل انت هتلحنهالي كل شويه تاخد اجازات ليه
عادل :اصل انا هتجوز يعني وحضرتك فاهمه بقا
لتقول ميرال:الف مبروك ياسيدي بس بعد اذنك بقا لو اجازتك هتطول هات حد مكانك اديك شايف المكان زحمه ومحدش ملاحق
عادل:هو شهر حضرتك وهرجع
ميرال:لو فعلا عايز تاخد اجازه شهر تبقي اجازة بدون مرتب لاني مش لاقيه الفلوس دي ف كيس شيبسي عشان اديهالك بالسهوله دي لتكمل ..أما لو هتاخد اسبوعين فيبقي مش مشكله مرتبك زي ماهو والف مبروك
عادل:متشكر ياهانم
ميرال: الشكر لله وياريت تلاقي حد مكانك ومتخافش هيفضل شغال معانا علي طول اهو يساعدك وهديه نفس مرتبك يلا بقا اتفضل شوف شغلك انا مش فاضيه
لتخرج من الكافيه وتتجه الي سيارتها لتنطلق بسرعه شديده نحو الچيم 
لتصل اليه وتتصل ب عمر وهي تقول :كابتن عمر انا وصلت ممكن تخرج بقا 
عمر:معلش ياميرال ادخلي نتفاهم جوه
ميرال:حاضر
دخلت ميرال الي عمر وهي تقول:اديني جيت ياكاتبن اي بقا
عمر:بصراحه انا مش عارف ابدء منين
ميرال:لا بص من غير مقدمات والنبي لاني مش فالمود
عمر:طيب انا بحب لينا صاحبتك ومحبتش اكلمها عشان خايف يكون في ف حياتها حد
ميرال بجديه:لا الحقيقه هي مفيش حد ف حياتها
عمر:طب ممكن تكلميهالي
ميرال :انا شايفه أن حاجه زي دي انت المفروض تقولها ليها علي طول بدون وسيط وف مكان مناسب غير هنا
عمر:انا خايف من رد فعلها
ميرال:متقلقش خليك واثق ف نفسك شويه واطمن ثق فيا
عمر:مدام قولتي ثق فيا دي يبقي ربنا يستر
ميرال:متقلقش مش هترفضك
عمر:اممم شكلك عارفه حاجات انا معرفهاش
ميرال:اصبر علي رزقك ياكابتن وانت هتعرف اللي انا عارفاه
عمر:طب  تشربي اي 
ميرال:لا مش قادره كويس اني جيت اصلا
عمر:مبقتيش بتيجي ليه
ميرال: ابدا جبت الاجهزه فالبيت 
عمر:اوعي تفتحي چيم وتنافسيني
ميرال:انا ملاحقه علي الكافيه أما انافسك كل الحكايه اني شايفه أن المشوار بعيد وكنت بكسل ساعات كده احسن
عمر:تمام اللي يريحك ياحماتي
ميرال بمرح:حمي اما تلهفك سلام ياكابتن
عمر:عنيفه بس موزه
لتغادر ميرال والإبتسامة علي وجهها اخيرا وقد وقع في حب صديقتها
علي الجانب الآخر في ڤيلا ياسين كانت تجلس زينه وهي ترتدي أحدي بيچامات ياسين يأتي هو وهو حامل الكثير من الشنط لترقض هي ناحيته وهي تقول:كل ده مع صحبتك انا قلقت عليك
ياسين:لا ياستي انا بعد ما مشيت صحبتي روحت مشوار شغل وبعدها روحت جبتلك اكل 
لتقول زينه:كل الشنط دي اكل حد قالك اني مفجوعه
ياسين بابتسامه :لا بس واضح انك حوله لان الشنط باينه أنها بتاعت ملابس جبتلك شويه حاجات بدل بيچاماتي اللي احتلتيها دي
زينه:بس ده كتير اوي يا ياسين
ياسين:مفيش حاجه تكتر عليكي المهم روحي بقا شوفيهم مقاسك ولا لا عشان ناكل 
لتقول زينه بحزن:شكرا
ياسين:يعني انا ممرمط البت معايا عشان افرحك شويه تكشري كده
زينه:انا حمل كبير عليك يا ياسين وكبير اوي كمان يمكن انت مش حاسس دلوقتي بس مع الوقت هتحس
ياسين وهو ينظر إلي عينيها:هتصدقيني لو قولتلك اني بحس بحاجات حلوه اوي اول ما بشوفك وأنك مش حمل عليا بالعكس شايف انك جيتي تشاركيني حياتي الكئيبه دي انا مبقتش محتاج وقت عشان اخد موقف معاكي لاني متأكد اني هختارك سواء بعقلي ولا بقلبي
زينه:ياسين احنا لسه عارفين بعض
لقترب منها ياسين اكثر وهو يقول:عارف انك دخلتي حياتي بطريقه غلط عارف ان المفروض متبقيش هنا بس انا بجد حبيتك مش عارف إذا كان ده بقلبي ولا بعقلي بس المهم اني حبيتك قال كلماته واقترب منها أكثر ولثمها بقوه تلعن عن عشقه لتلك الصغيره ابتعدت هي سريعاً وقبل اي رد فعل منها قال:تتجوزيني يازينه
زينه:القرار ده مش سهل وانت ممكن تندم كمان مينفعش اللي انت عملته
لتظهر ابتسامه علي وجه ياسين ويقول:عملت اي انا 
زينه:انت عارف انت عملت اي
ياسين وقد لاحظ غضبها:طب خلاص انا اسف ممكن بقا تجاوبي
زينه :مش عارفه مش عارفه يا ياسين
ياسين وهو يشير الي أحدي الكراسي في الصالون:اقعدي هنا كده واهدي
زينه:اهو ها بقا
ياسين:ها اي يابنتي افهمي دلوقتي مينفعش تفضلي هنا من غير ما نتجوز الناس هتقول عليكي اي يازينه وبعدين الشيطان شاطر مش هنسلم ف قعدتنا سوا دي هسألك سؤال انتي عندك مشكله مع سني عشان انا اكبر منك ب12سنه
زينه:انا معرفش سنك اصلا وعمري ما اديتك السن ده
ياسين:انا 33سنه يازينه
زينه:مش باين عليك
وبالفعل كانت ملامحه الهادئه تشير الي سن العشرينات لا اكثر فكان طويل القامه وبشرته قمحيه وشعره اسود وعيونه بنيه ويمتلك لحيه خفيفه برغم من بساطه جماله كان وسيم علي حق شردت زينه في ملامحه قليلا ليقطع هو تلك الشرود وهو يقول:في اي مالك
زينه بتوتر:مفيش
ياسين:بصي بقا خدي قرار بس لو موافقتيش هرجعك لعزيز ولو وافقتي هرجعلك حقك حتي لو هتجوزك علي الورق بس وبعدين اطلقك
زينه:مش عايزاك تطلقني ولا عايزة ارجع حقي حتي مش عايزه غيرك انت وبس
ياسين:لازم نعرف اهلك
زينه:انا ماليش أهل ياسين مرات عمي وابنها مش أهلي هما اللي وصلوني لهنا ليه ارجعلهم بايدي وانا مش عبيطه عشان اخليك تقف قدام عزيز انت مش قده
ياسين:مش هبقي قده فعلا
زينه:ليه
ياسين:محدش بياخد كل حاجه يازينه وانا اختارتك انتي فلازم اخسر شئ مقابل مكسبي ليكي عشان كده بكره هتخلي عن حاجه مهمه ف حياتي هتخلي عنها قبل ما تتخلي عني 
لاحظت زينه حزنه الشديد لتقول:اي هي
ياسين:بكره هتعرفي هتعرفي بعد ما اخد الخطوه دي
وصلت ميرال الي الڤيلا لتجد فهد قد ذهب إلي النوم ولينا تجلس بمفردها لتقول لها:كل ده تأخير كنتي فين
ميرال :كنت بتمشي بالعربيه عشان مش طايقه البني ادم ده
لينا:مش عارفه ليه حاسه انك مش كويسه وكمان مخبيه عليا حاجه
ميرال:لا انا كويسه ومش مخبيه حاجه ده خيالك المريض بس
يتابع........

 •تابع الفصل التالي "رواية الضيف الخفي" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent