رواية أول مرة أحب الفصل الحادي عشر 11 - بقلم شيماء صبحي
الحق بنتك بتصرخ تحت يارزق مش عارفه حصلها ايه !
قالت هدى كلامها وجريت علشان تخرج من البيت والمعلم رزق خرج بسرعه وراها ونزلوا الاتنين بسرعه يشوفوا حصل اي مع بنتهم .
كان رامي بيضرب في جعفر وجعفر بيردله الضربه وبدأت الخناقه بينهم تكبر ورجالة المعلم قربوا علشان يدافعوا عن جعفر وكانت أروى لسا بتصرخ ولما شافت والدتها ووالدها بيقربوا عليها بلهفه بدأت تنهار من البكاء أكتر وحضنت والدتها وهيا بتحكيلها عن اللي حصل .
المعلم رزق اتدخل في الخناقه وبدأ يزعق في رجالته علشان يوقفوا اللي بيعملوه واول مشاف الشاب اللي بيتخانقوا معاه اتصدم رزق وقال:رامي؟
رامي اخد انفاسه بصعوبه وكانت عينيه علي اروي اللي منهاره من البكاء في حضن والدتها ،فاتكلم رامي وقال بضيق:ازاي يا عمي هتجوز بنتك لواحد متوحش زي دا ،دا ضربها بقوة خلاها تترزع في العربيه!
المعلم رزق بص علي جعفر بصدمه ووقتها جعفر كان بدأ يستوعب كل اللي عمله وبص علي اروي بحزن شديد واتاكد انه خلاص خسرها ومقدرش يرفع عينه في عين المعلم .
رزق قرب من جعفر ومسكه من هدومه وقال بغضب:انت عملت كده بجد يا جعفر ضربت بنتي في نص الشارع بالشكل دا!
حرك جعفر راسه وكان هيتكلم ويشرح للمعلم انه عمل كده علشان غيران عليها لما شافها خارجه من عربية راجل غريب ولاكن المعلم مادالوش فرصه يشرح وكان الغضب مالي قلبه فبصله بشر وقال:انا كنت غلطان لما فكرت اسلم بنتي لواحد زيك وأمن عليها معاك،انت صدمتني فيك يا جعفر يلا غور من وشي وانا حسابي معاك بعدين!
جعفر بص علي رامي بكره شديد وبص علي اروي اللي اول ما عينيها جت في عينيه لفت وشها بسرعه فبص جعفر لمعلمه وحرك راسه ليه بالموافقه ومشي من قدامهم .
المعلم بص لرجالته وأمرهم يمشوا بضيق وقال :كل واحد يروح علي شغله مش عايز اشوف حد هنا قدامي، يلا اتحركواا!
كل العمال جريوا بسرعه ورجعوا علي شغلهم والمعلم رزق بص علي بنته اللي لسا بتبكي وقرب منها واخدها في حضنه وقال:اهدي يا حبيبة ابوكي اهدي وتعالي جوا نتكلم'
حركت أروى راسها ومسكت ايد والدتها ودخلت معاها للبيت والمعلم رزق بص علي رامي وقال:تعالي يا رامي يا بني فوق انا اسف علي الموقف اللي اتحطيت فيه بسببي !
رامي وهو بيحط ايديه علي دراع المعلم قال:خلاص ياعمي رزق محصلش حاجه اهم حاجه انه بان علي حقيقته من دلوقت قبل ما كان يبهدلها معاه بعدين!
حرك رزق راسه بزعل شديد من اللي حصل ومسك ايد رامي ودخلوا للبيت وقفل وراهم الباب.
__________________
أروى دخلت مع والدتها غرفتها وهيا حاطه ايديها علي مكان القلم اللي اخدته من جعفر واول ما بصت لنفسها في المرايه وشافت علامات ايديه علي وشها واللي كان احمر جدا بدات تبكي تاني وهيا بتتألم وبتقول:الحيوان الحقير هو فاكر نفسه مين علشان يتجرأ ويعمل فيا انا كده!
والذتها قربت منها وقالت :هو عمل كده ليه يا اروى!
اروي بصت لوالدتها وقالت:لما كنت في السوبر ماركت قابلت رامي ابن عمي تيسير وكان بيسأل عن عنوانا ولما عرفني قرر يوصلني لانه جاي هنا اصلا فانا وافقت واول ما وصلنا قدام البيت وخرجت من العربيه لقيت الحيوان اللي اسمه جعفر دا بيغلط فيا وبيضربني بالوحشيه دي وانا وقتها اتصدمت ومكنتش قادره اتحرك حتي!
والدتها زعلت من اللي سمعته وقالت:بق هو دا اللي انت ضامنه يا رزق ،شايف عمل في بنتك ايه وانتو لسا علي البر امال بعد الجواز كان هيعمل فيكي ايه.
اروي بعصبيه وضيق:لا يا ماما متقوليش جواز انا خلاص مش هقدر اشوف وشه تاني انا حاسه اني جاتلي صدمة عصبيه من اللي حصل!
والدتها حضنتها وطبطبت عليها وقالت بحزن علي حالة بنتها:لا يا اروى اوعي تقولي كذه انتي زي القل يا حبيبتي وجعفر دا مش هيمس شعره منك ويا انا يا هو بق !
أروي بصت علي سريرها وقالت:معلش يا ماما ساعديني ارتاح علي السرير لاني مش قادرة اتحرك'
والدتها حركت راسها ليها وساعدتها فعلا تنام علي السرير ولما شافت اروي بتغمض عيونها وبتبكي خرجت بسرعه من غرفة بنتها وقربت من جوزها ورامي اللي قاعدين في الصالون وقالت بغضب:شايف اللي حصل لبنتك البنت جاتلها صدمة عصبيه ومش راضيه تبطل عياط ،انت السبب يا رزق انا قولتلك بلاش تسمحله يتقرب منها او تجوزها ليه بس انت طول عمرك كده دماغك ناشفه ومش بتعمل غير اللي في دماغك انت وبس.
اتضايق رزق من كلام هدى جدا وبصلها وقال بضيق:ادخلي جوا يا هدى دلوقت ،انا مش عايز اسمع اي كلام من دا !
هدى رفعت حاجبها ورامي وقتها اتدخل وقال:معلش يا طنط هدى خليني اتكلم مع عمي رزق شويه!
غمز رامي لهدي بانها تدخل وهيا حركت راسها ودخلت اوضة بنتها تاني علشان تفضل معاها.
واما جوزها فكان بيحاول يهدي علشان ياخد القرار الصح ووقتها رامي كلمه وقال:بصراحه كده يا عمي رزق الولد دا شكله مش مُريح يعني هيئته كده مش طبيعيه فيه حاجه غلط!
رزق بضيق:انت بتقول ايه يا رامي دا جعفر دا تربية ايدي وكمان بيحب البنت جدا؟
رامي اتكلم بهدوء علشان يوصل المعلومة الصحيحة لرزق وقال :مش معني انه شغال معاك من وهو صغير وفاهم حضرتك وقادر يشتغل بطريقتك يبق معناه انه كويس،دي نفوس يا عمي وهو اكيد ليه نية تانيه بقربه من بنتك لان اللي عمله دا ميدلش علي انه بيحبها خالص ،بقول لحضرتك خبطها بقوة لدرجه انها اتهبدت في العربيه،وبصراحه انا متوقع ان صحتها النفسيه تضطر بسبب اللي حصلها ده؟
رزق بص علي رامي بتفكير وحرك راسه بهدوء وقال:يعني انت قصدك ان جعفر ليه نية وحشه لبنتي غير انه بيحبها!
رامي:اكيد يا عمي دا مش طبيعي ابدا؟
رزق حرك راسه واخد نفس بضيق وبص علي رامي وقال:خلاص انا هحل الموضوع دا وهعرف الحقيقه كلها بنفسي ورا نيته دي ،بس قولي انت رجعت مصر امتي!
رامي وهو بيبص لرزق بجديه:لسا من اسبوعين '
رزق حضنه وقال:حمدلله علي سلامتك يا حبيبي طمني عليك اي اخبارك"
ابتسم رامي وقال:الحمدلله كل حاجه تمام ،انا بصراحه جيت اسلم عليك لانك وحشتني جدا!
رزق ابتسم وطبطب علي رامي وقال بحب :وانت والله ياابني ليك وحشه ،صحيح شكلك اتغير عن اخر مره شوفتك فيها بس لسا ملامحك زي والدك الله يرحمك.
ابتسم رامي ورزق كمل كلامه وقال:نورت يا ابني البيت والله ،برغم اننا استقبلناك بطريقه مش لطيفه بس انت واحد من العيله وانا بعتبرك زي ابني'
ابتسم رامي وحرك راسه لرزق بحب هو كمان وقال:الله يخليك يا عمي متحرمش منك ابدا بس متأخذنيش يعني يا عمي انا ليا طلب عندك .
رزق باهتمام انه يسمع قال:طلب ايه يا بني قول انا تحت امرك!
رامي وهو بيعدل هدومه وبيقول بخجل:بصراحه كده يا عمي انا مش هسافربرا مصر تاني !
ابتسم رزق وقال:دا احلي خبر والله يا رامي !
ابتسم رامي وقال:انا شغلي اتنقل هنا في الاسكندريه همسك ادارة شركة تبع شغلي اللي في دبي وبصراحه كنت طالب من حضرتك تشوفلي شقه تكون قريبه من هنا تكون كويسه لاني خلاص هستقر هنا!
رزق حرك راسه بالموافقه وقال:ايه الاخبار الحلوه دي يا رامي طبعا عيوني اشوفلك احلي شقه،بس انت خليك هنا معانا النهاردة وان شاء الله بكرا الصبح الشقه تكون جاهزه!
رامي اعتذر وقال:لا يا عمي انا هروح اي اوتيل قريب من هنا وهاجي لحضرتك بكرا ان شاء الله.
رزق برفض:لا انت بتقول ايه اوتيل ايه اللي تبات فيه وبيت عمك موجود ،انت هتبات معانا هنا واي كلام تاني هزعل منك .
ابتسم رامي بحب ورفع ايد رزق يقبلها ولاكن رزق سحب ايديه وقال:استغفر الله يابني ليه بتعمل كده!
رامي بامتنان شديد:انا متشكر جدا ليك يا عمي ومش عارف أقولك ايه!
ابتسم رزق غصب عنه وقال:الشكر لله يا رامي قوم يابني ارتاح زمانك تعبان من مسافة الطريق!
رامي حرك راسه بخجل ورزق شاورله علي اوضه الضيوف ورامي دخل للاوضة ورزق بعد شويه هدأ وبدأ يفكر كويس في اللي حصل وبعد وقت دخل لغرفة بنته لقاها نايمه ووالدتها بتمسح علي شعرها بحنيه فهمس وقال:هيا نامت!
هدى حركت راسها وقالت بزعل منه:ايوا نامت من التعب؟
قرب رزق من مراته ومسك ايديها وقال:طيب خليها ترتاح وتعالي نرجع اوضتنا علشان نتكلم!
هدى حركت راسها بالرفض وهو قرب اكتر منها وسحبها عليه وقال:قومي بق يا هدي ومتعمليش فيها عيله صغيره،انا مش عاوز اصحي البنت!
حركت هدى راسها وقبلت راس بنتها وقامت وخرجت معاه وبعدما دخلوا غرفتهم اتكلم رزق وقال:رامي طلب مني اشوفلت شقه كويسه جمبنا علشان هيستقر فيها وانا طلبت منه يبات معانا النهارده علشان ميرجعش تاني القاهره ويتبهدل؟
هدى حركت راسها بالموافقه ومردتش عليه فقرب رزق من ايديها ومسكها وقال:ساكته ليه يا هدى ما تتكلمي وزعقي قولي اي حاجه وطلعي اللي في قلبك !
بصتله هدي بعدما اتنهدت واتكلمت وقالت:انا مش هزعق ولا هقول اي حاجه علشان تعبت معاك في الكلام بس خلاصه كل اللي عاوزه اقوله ان بنتي مش هتتجوز اللي اسمه جعفر دا؟
رزق حرك راسه ليها بالموافقه وقال:ماشي اروي مش هتتجوزه بس انتي عاجبك انها بتكبر كده ولسا مفرحناش بيها؟
ردت هدي :وانت مديلها فرصه يا رزق انها تتعرف علي حد علشان نفرح بيها ،انت قافلها عليها من كل الجهات يعني صحيح مدلعها بس كاتم برضوا علي نفسها ، تقدر تقولي ليه مخليتهاش تشتغل بعدما خلصت جامعتها؟
رزق بضيق من الكلام في الموضوع دا:خايف عليها لاي حد يضحك عليها بحجه الحب بتاع اليومين دول!
اتنهدت هدى وقربت منه مسكت ايديه وبصت في عينه بتركيز وقالت:انا عارفه يا حبيبي انك خايف عليها ودا حقك انا مش هعترض بس هيا من حقها يبق ليها كيانها وشخصيتها،البنت مبتعرفش تعمل اي حاجه في حياتها يا رزق ملهاش كيان ولا شخصيه تقدر تنفعها في مستقبلها !
رزق بص لمراته و اتصدم من كلامها وقال:ايه اللي بتقوليه دا هيا اصلا مش محتاجه انها تشتغل الفلوس اهي موجوده واللي هيا عايزاه بتاخده.
هدي بمقاطعة:دا مش مبرر هيا من حقها تكسب الفلوس دي من شغلها الخاص هيا مش طفله البنت من حقها تقابل ناس وتتعامل معاهم ؟
رزق غمض عينه ومراته كملت كلامها وقالت:بنتك وحيدة يا رزق صحيح انها عندها بنت خالتها بس هقول ايه الاتنين نفس الفصيله بس بنتك طيبه بزياده لانها متعرفش النوايا اللي في الواقع وقلوب الناس عامله ازاي ودا هيخليها من اقل صدمه تنهار زي ما انت شايف كدا.
رزق بنرفزه:يعني قصدك اسيبها تتعامل مع الناس اللي بقت بتاكل في بعض علشان يبق عندها شخصيه!
هدى:ما هيا اكيد مش هتقابل دول بس،في ناس برضوا كويسه صوابعنا مش زي بعض واحنا اللي بنختار بنفسنا اللي هندخلهم حياتنا ، فهيا عارفه تقدر تقرب من مين وتبعد عن مين دا ههيبق اختيارها هيا في الاخر!
رزق حرك راسه وقال بموافقه:ماشي يا هدي ماشي هخلي بنتك تشتغل بس انا بقولك اهو لو جت في يوم تعيطلي انا مش هسمعها!
هدي وهيا بتبصله بشك:تفتكر انك هتعمل كده!
قام رزق من غير ما ينطق اي كلمه وهدي ابتسمت لانها واخيرا هتساعد بنتها تشوف حياتها وتاخد نفسها وتخرج برا الاوضة الظلمه
اللي مدفونه فيها.
نامت هدى وبرغم خوفها من الخطوه دي الا انها بتعمل كده لمصلحصة بنتها لان اروى من حقها تختار حياتها بنفسها .
____________
تاني يوم صحيت اروي علي صوت رنة موبايلها فتحت عينيها بتعب ومسكت موبايلها وفتحته لقت ان دا اتصال من رقم غريب فضمت حاجبها باستغراب وفصلت المكالمة ورجعت تاني نامت .
ولاكن بعد دقيقه بالظبط الرقم دا رن تاني وهيا مسكت الموبايل علشان تفصل المكالمه ولاكن فتحتها بالغلط وبدأت تغلط في الشخص اللي بيرن عليها وبسبب رنة موبايلها صحيت من حلم جميل كانت بتحلم بيه فقالت بنوم
:غبي ،متخلف ،ميعرفش يعني ايه زوق،بق يصحيني من احلي حته في الحلم.. ميعرفش اني بقالي يومين مستناه يجي علشان وحشني ويقوم يقطع علينا اللحظة!
كان الشخص اللي بيتصل عليها دا سامع كل كلامها ومصدوم من كلامها فاتكلم وهو بيقول بتساؤول:ويا تري بق كنتي بتحلمي بمين!
ردت اروي وكأنها رجعت تاني تحلم وقالت: بحلم بـ اللي خطف قلبي واختفي،كان نفسي يفضل معايا كمان شويه لاني بجد حبيته.
قالت أروى كلامها وبدأت تبكي وهيا بتحكي عن جعفر للشخص اللي اتصل عليها وكل دا فكره انها بتكلمه في الحلم وكان الشخص اللي بيكلمها يبق في الحقيقه ماجد وكان جاب رقمها من خلال عصام ورحمة اللي بعتلهم مبلغ كبير مقابل رقمها وهما بكل سهوله ادوله الرقم واخدوا الفلوس .
فكان سامعها وهيا بتحكيله عن ضرب جعفر المتوحش ليها وكانت بتبكي..فبدأ ماجد يشعر بحرقان في قلبه شديد عليها واتكلم بنرفزه وقال:والحيوان دا فين!
اروي بنوم:مش عارفه هتلاقيه هنا ولا هنا؟
قال بغضب شديد:عنوانك فين يا اروى.
اروي ابتسمت وقالت بفضول:هتيجي تاخد حقي منه ولا ايه!
ماجد وهو بيحرك راسه بالايجاب وبيقول:ايوا هاخد حقك منه وهتشوفي انا هعمل ايه!
اروي ابتسمت وسكتت ووقتها اتكلم ماجد وسالها بفضول:عنوانك فين يا اروي!
كانت اروي نامت بعمق ومردتش عليه فاستني ماجد انها ترد عليه ولاكن عدي وقت وكانت اروي ساكته ومش بتتكلم فقدر يفهم انها نامت ف فصل المكالمه بضيق و اروي فكانت فعلا نايمه نوم عميق ومش حاسه باي حاجه .
وبعد مرور ساعتين صحيت أروى من النوم بعدما كانت خلصت الحلم مع ماجد وقامت علشان تغسل وشها وتطلع تشوف والدتها.
وبعد دقايق كانت خرجت اروي من اوضتها وشافت والدتها ووالدها ورامي قاعدين في الصالون وبيتكلموا فقررت ترجع تاني بحجة انها لسا زعلانه من والدها بسبب اللي حصل ولاكن صوت والدتها منعها وهيا بتقول:تعالي يا اروي علشان نتكلم معاكي شويه!
اروي حركت راسها برفض وقالت:انا حاسه بدوخه هدخل ارتاح شويه وخلينا نأجل كلامنا دا لبعدين!
قامت هدى علشان تمنع بنتها تدخل وتحبس نفسها في اوضتها وبسرعه كانت مسكتها واخدتها للصاله غصب عنها وبعدما قعدت أروى رامي بصلها وقال:عامله ايه دلوقت يا أروى؟
حركت أروى راسها وقالت بزعل:مش كويسه يا رامي !
بص رامي لرزق وقال:مش هقدر اقول اي حاجه ياعمي اللي حصلها دا طبيعي بعد اللي حصل!
رزق بص لبنته بحزن وهدى همست لأروى في ودنها وقالت:ابوكي وافق علي إلغاء جوازك من جعفر وكمان اقنعته يخليكي تنزلي شغل زي ما كان نفسك ان دا يحصل !
اروي فتحت عينيها من الصدمه وفجاة الابتسامه احتلت وشها وقالت بفرحه:بجد يا ماما!
هدى ضحكت وحركت راسها بالموافقه وفي الوقت دا جه اتصال لرامي فاستأذن منهم وقرر يخرج يرد علي المكالمه واما اروي كانت صالحت والدها بعدما عرفت انه هيعملها اللي هيا عاوزاه وفضلت فرحانه وهيا بتقول لوالدتها:هدخل ابعت الملف بتاعي للشركة اللي حكيتلك عنها!
والدتها حركت راسها واروي دخلت بسرعه لاوضتها ووالدتها قامت تحضر الفطار ليهم ورامي رجع تاني بعدما انهي مكالمته وهو مبتسم وبيقرب من رزق وبيقعد جنبه .
ساله رزق بفضول:خير يا رامي يا بني!
رامي قعد وهو بيعدل هدومه وبيقول: هنزل النهاردة استلم الادارة في الشركه اللي كلمتك عنها امبارح !
رزق حرك راسه بابتسامه وقال بفرحه : مبروك يا بني عقبال ما يبق عندك شركاتك الخاصه!
رامي ابتسم وقال.ان شاءالله يا عمي ،انا بستأذن حضرتك اروح اغير هدومي علشان الحق اروح الشركه!
رزق حرك راسه بموافقه وقال:ان شاء الله اول ما تخلص شغلك النهارده هتلاقي الشقه اللي طلبتها جاهزه انا اعرف سمسار شاطر اوي وهيجبلك الشقه اللي انت عاوزها !
ابتسم رامي وشكر رزق وبعدها خرج من الشقه ونزل ركب عربيته واتحرك في اتجاه اي مول علشان يشتري لبس جديد يروح بيه اول يوم ليه في الشركه .
والمعلم رزق قام علشان ينزل يصفي حسابه مع جعفر اللي خسر بنته وخسره .
وعند اروي كانت فاتحه موبايلها بفرحه وهيا بتقدم الملف الخاص بيها في شركة Arabian Shield اللي لسا جديده وبتستقبل خريجين ومش بتطلب اي شهادات خبره فكانت أروي بتبعت الملف بتاعها علي ايميل الشركه وبعدما خلصت ابتسمت واتمنت انها تتقبل زي بقيت زمايلها اللي اتعينوا في الشركه دي وبيشكروا فيها !
_____________
بداخل محل الجزارة الكبيرة اللي بيمتلكة المعلم رزق كان واقف جعفر قدام مكتب المعلم وهو مستنيه يجي علشان يتكلموا بخصوص أروى.
واول ما دخل المعلم رزق وشافه جعفر اتوتر ولما قرب رزق منه اتكلم جعفر باعتذار وقال:متأخذنيش يا معلم علي اللي حصل امبارح دا كان بسبب غيرتي عليها والله انا مش عارف ايه اللي حصلي خلاني اضربها بس انت اكتر شخص عارف انا بحبها قد ايه ومستحيل اني اذيها !
فضل المعلم رزق يسمع كلام جعفر لحدما قعد علي مكتبه ووقتها رفع عينيه في عين جعفر وقال:اسمعني كويس يا جعفر انا بنتي عندها ٢٥ سنه وطول ال ٢٥ سنه اللي عاشتهم دول محدش اتجرأ في يوموفكر حتي يبصلها ودا علشان انا بحميها ومن زمان وانا بقول ان اي حد يفكر يقرب من أهل بيتي اكله بسناني وانت يا جعفر اعتديت علي بنتي واللي المفروض كانت هتبقي مراتك في يوم من الايام بس خلاص انا دلوقت معنديش بنات للجواز وانت ملكش عيش عندي هنا تاني بعد اللي حصل!!
اتصدم جعفر وكل اللي شغالين في المحل من كلام المعلم فقال جعفر بصدمه:ايه الكلام الكبير اللي انت بتقوله دا يا معلمي انا والله مش قصدي ابدا اعمل كده انا بخب اروي و..
وقف رزق واتكلم بغضب في وش جعفر:إسمها الست اروى وبعدين انا بقول كلامي مرة واحده بس انت خلاص ملكش عيش هنا ولا ليك في بنتي نصيب!
بدأ جعفر يحس بالاهانه الشديده والغضب يملي قلبه ووقتها حرك راسه بكره ومشي بكل نرفزه وخرج من المحل والمعلم بص للرجاله اللي سايبين شغلهم ومركزين معاه وقال بضيق:بتتفرجوا على ايه ما كل واحد يشوف شغله ولا عاوزين تحصلوه!
كله رجع بلهفه يكمل شغله ورزق قعد تاني علي مكتبه والضيق مالي قلبه وبعد دقايق مقدرش يستحمل يقعد في المكان فقام يروح يقعد على القهوه يشرب شيشيه .
وهو ماشي لمح جعفر اللي واقف يبصله من بعيد والكره عامي قلبه ،تجاهله رزق وقرب من كرسي من علي القهوه وقعد علي وجعفر اختفي من قدامه وهو ناوي علي شر للمعلم بسبب طرده ليه بعد كل السنين اللي قضاها معاه في الشغل كخدام ليه.
•تابع الفصل التالي "رواية أول مرة أحب" اضغط على اسم الرواية