رواية ليست ذنبي الفصل الثاني عشر 12 - بقلم عائشة الكيلاني
نور حطت ايديها على وشها بصدمة و غضب و بتبصلهم بتراقب
نرمين بغضب ممزوج بخوف:ـ هطير هى هاا هطير كان ممكن تبلغين تخدى اذننا مش تمشي من دماغك و تسبينا ميتين من الخوف عليكي و انتي اي البرود الى فيكي دا
نور بهدوء منفي تماماً لغضبها:ـ و بعدين.. انا امى كانت بين الحياة والموت عايزني اعمل اي انزل اخد اذنك علشان اروح اشوفها لاخر مرة هاا مش هتكرر تانى خلاص
كملت بوجع و حزن:ـ لانها ماتت ماتت يا امى
نرمين بصتلها بصدمة و فرح مش فرح لموت منى لكن بفرح ان سمعت بنتها بتقولها يا امي
نور قالت امى بسخرية واضحة جدا في صوتها:ـ خلاص راحت و مش راجعة تانى. دلوقتي بتمدي ايدك عليا ااااه انتي بتدربي على دور الام دورك الى نهيتيه من زمان انتي بتعتبني على اي بالظبط علشان روحت شوفتها هااا ردى عليا انتي بتعتبني و تلوميني على اي انتي رمتيني رمتيني و انا تلات شهور رمتيني و اشتريت حوريتك اشترتيها على حسابي كنتي فين هااا كنتي فين لم كنت بموت كنتي فين لم الدنيا داست عليا و ذلتني كنتي فين و انا بموت هااا طب لحظه واحدة انا زمان اوى كنت بين الحياة والموت كنت محتاجه دم منى اتبرعتلي بدمها و يشهد الله انهاا عمرها ما حسستني انى مش بنتها أو قالتها ليا انا مش هلومك لانه حقك بس بلاش تلوميني و تعملي عليا دور الام لانه مش ليق عليكى ااانتي كنتي تقدري كنتي تقدري توصلي ليا كنتي تقدري تكشفي كدبة ابويا اااامجد بيهه الراجل المحترم
نرمين بتبصلها بدموع متحجرة و صدمة من رد فعلها و للاسف نور بتقول الحقيقة
نور:ـ زعلانه انااا حصلي كدا بسببكم و عمري ما هسامحم هو بسبب افعلوا و انتي بسبب اختيارك والله محدش قالك حبيه ولا قالك خلفي انتي عايزة تعرفيني انكي مكنتيش تعرفي بعمايله مااا تررردى كنتي فاكرة لم اعرف اعمل اي اخدك بالحضن و انتي بعتيني بارخص تمن ااانتي بعتيني يا نرمييين هانم أيوة بعتيني و انتي مش وفقتي على جوزى من ريان لله و الوطن انتي وافقتي انه يتجوزني و زي ما يقولو يتستر عليا بسس علشان بنتك يا شيخة دا انا كنت بشوف الشك في عينيكي
ريان كان في موقف محرج جدا مش عارف يسكت نور الى انفجرت ولا يواسي نرمين لان نور معاها حق للاسف:ـ نوررر خلاصص
نور بصتله:ـ انت محبتنيش يا ريان انت اتجوزتني بسسس علشان ابقا بنت عمتك ف تعمل اي بنت عمتي جابت مصيبة لعيلة الشاذلي ف اتجوزها و الم الموضوع علشان سمعت شاذلي بيه مش تبقا في الارض صح انتوا كلكم كدابين
كملت بدموع:ـ كنت عارف رررد عليا كنت عارف معني كدا انك متجوزني شفقة
ريان مسك ايديها:ـ نور حبيبتي افهمني انا اتجوزتك علشان حبيتك اه عرفت من يومين و محبتش اقولك علشان حالتك مكنتش تسمح انى اقولك حاجة زى دى انا لا حبيتك علشان بنت عمتي ولا اتجوزتك علشان كدا انا حبيتك مش ذنبي اني من عائلة الشاذلي مش ذنبي اني حبيتك انا اتجوزتك علشان بحبك والله العظيم بحبك يا نور صدقيني انا مش متجوزك شفقة ولا تعاطف نور فوقي بلاش الغضب يعميكي انتي واثقة انى بحبك و مقدرش اعيش من غيرك
نور نفضت ايديها من ايده و قالت بصرخ و انهيار:ـ انا مبثقش في حد انتوا كلكم كدابين كلكم كدابين حياتي عبارة عن كدابة و دفعت تمنها سنين انتي لا كنتي جانبي لا زمان ولا دلوقتي انااا هنا بعمل اي بعمل اي في دنيا كلها غدر و خيانة انا اتخانت كتير من اقرب الناس ليا انا بكرهكم بكرهكممم ابعدووو عني
نور طالعت جري برا القصرنور كانت مش قادرة تسيطر على مشاعرها أكثر من كده. قلبها كان بيتفجر من جوه، وكل خطوة كانت بتسحبها أكتر إلى الهاوية. في لحظة، انفجرت مشاعرها، وكل الألم اللي كانت بتحاول تخفيه كل الفترة دي طلع دفعة واحدة
وقعت على الأرض عيونها مليانة دموع وصوتها كان كله انهزام وانكسار.
نور بصوت مش قادر يتحمل
نور: كفااااية! كفااااية خلاص! خلاص... مش قادرة استحمل... مش قادرة أشوف نفسي بتعذب أكتر من كده
وكانت كل كلمة كانت بتطلع من قلبها مثل الطلقة. بعد فترة من الصمت، نظرت للسماء، وحسّت إن الدنيا كلها تخلّت عنها. ومع الصمت اللي كان مليء بالضياع، صرخت بأعلى صوتها، ودموعها بتغسل وجهها:
نور: ياااااااا الله
نور كانت دقات قلبها سريعة جدا و دموعها بتنزل على وجتنها بقهرة من الى حساه لدرجة دى هى رخي.صة عند اهلها لدرجة دى هى نقطة سودة و بيحاولو يتخطوها لدرجة دى امها بي.عاها حست بايد على كتفها
ريان بدموع في عيونه:ـ نور انتي اقوى من كدا عارف انكي اتاذيتي و تعبتي كتير مش محتاج اسمعها منك لانى حاسس بيكي و فاهمك بس صدقيني انهيارك دا مش حل الهزامك دا مش حل انتي لازم تقومي و تواجهي والله العظيم انا بحبك يا نور و اوى انا مش بمثل ولا بكدب انا عرفت بس بعد جوزنا خوفت عليكى لان عارف هتبقي في الحالة دى انتي عمرك ما كنتي عندي حالة اعطف عليها ولا اتجوزتك علشان عمتي انا بحبك و راضي علشان اتعذب أضعاف راضي اخد كل وجعك احطه جوايا انتي مش مجرد زوجة ولا حبيبي انتي بالنسبة ليا العالم كله بتحاولي تلاقي الامان و الى متعرفوش انى بخد الامان منك اه والله بمجرد ما ببص ليكي بحس بالامان و الامل
نور من غير اى تعبير:ـ انا عايزة اروح لماما.. منى امى منى
ريان بهدوء مسك ايديها و قاموا ركبوا العربية و بعد وقت وصلوا نور دخلت لامها شالت الغطاء من على وشها قبلت جبينها بدموع:ـ انا مش مصدقه انكم سبتوني يا ماما.. صحيح كبيرة بس انا من غيركم ولا حاجة كان نفسي اقضي وقت اكتر معاكم كان نفسي اجري عليكي و اقولك انى مخنوقه اوي انا مش زعلانة منك انتي كنتي مصدومة و كلام الناس مش بيرحم.. بس كان نفسي تسمعيني و تثقي فيا كان نفسي تفهمي أن تربيتك مش كدا انا مسامحكي
فلاش
منى قعدة و حطة نور على قدميها بتسرحها و بتغني
نور:ـ انا نفسي لم اكبر اكون زيك يا ماما انتي امورة اوى
منى حضنتها و قبلت خدها:ـ انتي هتكوني احسن مني يا روح ماما يا خلاثى انا ابقا ام القمر دا يا ناس
باك
نور قعدت تتذكر طفولتها مع منى و امجد و حبهم و حنانهم منى عمرها ما حسست نور انها مش امها و في الفترة دى فعلا امجد كان اتغير للاحسن
نور قبلت ايديها و جبينها و غطت وشها
تانى يوم نور قعد في بيتها ضم نفسها و هى بتبص حواليها بوجع و عدم تصديق انها مش هتشوفهم تانى كانت بتبص لمكانهم بحزن قامت و دخلت المطبخ
نور بدون واعي:ـ ماما انا زهقت انتي بتعملي اي كل دا في المطبخ
منى:ـ مانا عندي بت مش بتعمل اي حاجة غير الفرجة على التلفزيون تعالي يساعدني يا نور و بطلي حركات دى
نور:ـ مش انتي قولتي هطلع الرحلة لم اتجوز خلاص انا بقا مش هدخل المطبخ غير بعد ما اتجوز
منى بصتلها بغيظ:ـ اااامشي من قدامي يا بت الجزمة
نور:ـ انتي شتمتي نفسك على فكرة و
نور مسحت دموعها و خرجت بصت لمكتب:ـ بابا عايزك في موضوع
امجد:ـ انا مش موافق و امك مش موافقة و مفيش جواز انا مش مطمن لحمزة دا
نور:ـ يييه يا بابا حبيبي مش سالت عليه و كل قال انه كويس و محترم و بعدين انا مرتاحله انتوا مش عايزيني ابقا مبسوطة يا بابا وافق بقا بليز
امجد:ـ سبيني ادرس الموضوع و هشوف و مفيش جواز الا بعد تلات سنين او اربعة
باك
نور:ـ كنت منعتني يا بابا كنت مسمعتش كلامي كنت وقفت الموضوع .. شوفت دلعك ليا وصلني لاي انا ادمرت يا بابا ادمرت
نور طلبت ان تكون لوحدها يعني فرح و نغم مش عارفين يشوفوها ولا يقعدوا معاها
نور اتجهت ناحية الباب بملل:ـ انتوا مش بتفهمو بقولكم عايزة اكون لوحدي اي الصعب في كلامي
نور فتحت الباب بغضب:ـ و بعدين يا ريان سبني في حالي يا اخي انت مش
نور وشها اتغير و اتجمدت مكانها بصدمة و :ـ
الحلقه ـ12
ليست ذنبي
عائشة الكيلاني
•تابع الفصل التالي "رواية ليست ذنبي" اضغط على اسم الرواية