رواية غفران قلب الفصل الثاني عشر 12 - بقلم نيفين بكر
كانت تحكي له بسعاده عن عملها واراء رؤسائها فيها وكيف لها في وقت قصير ان تلفت جميع الانظار اليها كانت سعيده وهي تحكي وهو ايضا كان سعيد بتلك اللمعه في عينيها بعد ماانتهت
سيلا ...سليم هتيجي النهاردة تاخدني ولا مش فاضي
سليم ..باذن الله هخلص عل طول وهعدي عليكي . .
سيلا ....اوك ي حبيبي يلا بقي عشان ماتتاخرش وانا كمان
وهمت بفتح الباب الا انه قفله من عنده
سيلا ....سليم افتحلي الباب ..
سليم بلؤم ..افتحيه انتي ...
سيلا ...مش راضي يتفتح ...
سليم وهو يتصنع الدهشه ..ازاي دااا وريني كداا
واقترب منها جداا وهو يتصنع فتح الباب...
التصق بها وقرب وجهه منها وقال بنبره مهلكه
مش راضي يتفتح ازاي ..
سيلا عندما فهمت علي ما ينتوي فعله
س س ليم ..ابعد ..سليم حد يشوفنا واحنا كداا
سليم بنبرة مخدرة ....الازاز متفيم ماتقلقيش
لم يعطيها فرصه للكلام اكثر ومال عليها واخذ شفتيها بين شفتيه بقبله جامحة عميقه جداا خطفتها وخطفت انفاسها
كانه يتذوق كل انش فيها بتلذذ
بعد مده لم يعلم كم استغرق من الوقت فصل قبلته لم يبتعد ولكنه اسند جبينه عل جبينها وهو مغمض عيناه وهي ايضااا
وقال وهو يلهث .....هتوحشييني لحد مااجي اخدك
قالت بصوت مهزوز متاأثر ...وانت كمان
طبع قبله رقيق عل جبينها كانها يطلق صراحة ويعطيها العفو مؤقتاً فقط مؤقتاً وقال بصوت متحشرج
يلااا حبيبتي عشان ماتتاخريش
هزت هي راسها والتفتت كي تفتح الباب بعدما احل موصده ونزلت
اما عنه فتمهل حتي ذهبت هي وتنهد وشغل سيارته وتوجهه لعمله وهو يدندن مع اغنيه لعمر دياب
قولى يا حبيبى ليه وانت عنى بعيد انا شوقى ليك بيزيد وان جيت انا برتاح
قولى يا حبيبى ايه اللى غيرنى وازاى بتشغلنى عن عمر قبلك راح
معاك قلبي وبلاش تغيب عنى بتوحشني معاك قلبى والله ولا بنساك
معاك قلبي وبلاش تغيب عنى بتوحشني مليش غيرك حبيب قلبى يا احلى ملاك
احلى ايامى واجمل سنين تتعاش جنبك يا اما بلاش مين غيرك اتمناه
هو ده كلامى حبك مفيش بعديه فتحت عيني عليه وعرفت راحتي
😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊
في الشركه
كان احمد يغلي من الغيظ علي ما فعلته مهجة به
ظل يفكر ويفكر ماذا يفعل بها كي ينتقم منها
الا ان هداه تفكيره وذهب لادهم
فتح باب مكتبه
كان يراجع بعض الاوراق وهو جالس علي مكتبه
رفع عيناه عندما فتح الباب مرة واحدة
ادهم ...احمد فيك حاجة
احمد وهو يحاول ان يداري غضبه لا بس كنت عاوز رقم حسام
ليه
مفيش كنت محتاجة في حاجة
اوك واخذ الهاتف من جيب جاكيته واعطاه الرقم
اخذه احمد وذهب ل مكتبه امام حيرة ادهم فهو اول مرة يري احمد هكذا
اتصل احمد علي المدعوا حسام وهو يقول
احمد....حسام محتاجك في خدمه
حسام ...خير اامر
عاوز اربع حتت او خمسه وياريت تشكلهملي
حسام ...عنيا غالي والطلب رخيص هيكونوا عندك النهاردة خلال ساعة
احمد اوك وقفل معه الخط وهو يبتسم بشر 👻👿👻
بعد ساعه تقريبا كان يقف امام غرفه مكتبه شخصا ما
استاذنت السكرتيرة وادخلته
الشخص ..احمد بيه حسام بيه بعت معايا الحاجات دي
احمد اوك متشكر جداا
واخذ منه الصندوق ووضعه علي المكتب وفتحه ظل يتخيل منظرها عندما تري هذه الاشياء وهو يبتسم بداخله بتشفي
خبط الباب فكانت هي
اخذ الصندوق ووضعه بالارض بجانب مكتبه حتي لا تراه
ثم تحرك نحوها وقال بجديه ....
هتقعدي هنا لحد ما تخلصي التصاميم دي هستلمها منك النهاردة
هزت راسها في طاعه اما هو فتوجه للمكتب وانحني
وفتح الصندوق وجعله مائل حتي تتحرر الحيوانات التي جلبها من صديقه حسام
فكان بها اربع فئران وسحليه كبيرة وضفدع 😂😂😂
خرج احمد واوصد عليها الباب من الخارج وطلب من السكرتيرة ان تجلب له فنجان من القهوة
كانت مندمجة هي في رسم التصميم حتي سمعت صوت ما ياتي من جانب مكتبه
لم تعيرة اي اهتمام في بادئ الامر
الا انها انتفضت عندما رات السحليه تأكل الضفدع
وفأر يجري هنا لالا فئران لا انهم اربعه
صرخت مهجة بكل صوتها وصعدت فوق الطربيزة صعد فأر منهم عل الركنه فقفذت مهجة بهلع وهي تصرخ وجرت صوب الباب وظلت تخبط وتصرخ بكل صوتها
الحقووووني ياااا عالم ياللي برااااااا عااااااااااااااا
قفذت بهلع عندما وجدت فأر يتجه صوبها وصعدت فوق المكتب وهي تبكي وتصرخ
ثم توجهت مرة اخري للباب وهي تصرخ وتخبط مرة اخري
حتي خارة قواها ووقعت مغشي عليها عندما اقترب منها فئران ..
اما هو فكان يستمع لصراخها وهو ويضحك بتشفي
حتي تجمع بعض الموظفين وكانو يتسالون
في ا ي الصوت دا جاي منين
احمد بحزم كل واحد علي مكتبه مفيش حاجة
ذهب كل منهم علي مكتبه
اما هو فاقترب من الباب عندما سكتت ولم يسمع لها صوت
فتح الباب بقلق وجدها مغمي عليها وواقعه عل الارض وجهها شاحب وشفتيها تحولت للون الازرق ...
اسرع صوبها في لهفه ورفعها من عل الارض قليلا ولكنها مازالت قابعه ف حضنه
خبط علي وجنتيها بخفه وهو ينادي عليها
مهجة مهجة فوقي مهههههجة
جاءته سكرتيرته
باشمهندس احمد مالها انسه مهجة
احمد بلهفه معمي عليها هاتي اي ازازة برفيوم او كوبايه مايه بسرعه ...
هرولت هي وماهي الا ثواني حتي اعطتها له ف يده
نثر بعضا منها عل وجه مهجة فبدات في التململ
وفتحت عينها وجدته يحتضنها فبرقت عيناها
في اي ايه اللي حصل
احمد وهو يهداء من روعه ..كنتي بتصرخي ولقيتك واقعه كدااا
قفذت هي في هلع مرعب وهي تتلفت وتقول
فااااااااااااااااار فااااااااار
انا انا شوفت فار لا فيران كتير وتمساح بياكل ضفدع
ضحك احمد عليها . بصوته كله ..
طيب اهدي مااكنتش اعرف انك خفيفه اوي كدااا
مهجة ....انت انت بتضحك
ايوة
انت اللي عملتها صح
صح
اخا ياااااا
يا ايه اغلطي تاني كدااا وانا اجيبهملك واحطهم عليكي
انكمشت برعب وقالت لالا خلاص انا اسفه
بعد مدة كان المكتب نظيف من تلك الحيونات
💢💢💢💢💢💢
في بيت عاصم
كان يوسف والده يتكلم مع هلال حمزة
عملت ايه ف اللي قولتلك عليه
هلال ...كله تمام مستني الامر
يوسف هدفنا سليم لو سليم مات فهد ضهره هيتكسر وعمر كمان .
هلال .حاضر يا يوسف بيه بس انت عارفه الحكايه محتاجة ترتيب عشان لو انكشفنا هنروح كلنا في داهيه
صمت قليلا ثم قال ...ممكن اسالك ف حاجة
يوسف... اتفضل
هلال .... انا ليا تاري معاهم جتلوا عمي وابويا اترمي في السجن لحد ما مات انت حكايتك ايه معاهم !!!!
حكايتي ..اخدوا حق مراتي ومن حزنها الشديد
مرضت وماتت
هلال ....شكلها كنت بتحبها قوي
يوسف ...حب حياتي ومعرفتش احب حد بعدها
عوضي الوحيد عاصم ابني باذن الله تتعرف عليه
هلال بعد ما قام من مجلسه
لا استاذن انا لاني اتاخرت مرة تانيخ
ولو في اي جديد هبلغك
يوسف ..اوك زي ماتحب
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
في فيلا فهد وفي غرفته .
كانت ملك تحضر له تريننج بيتي ليبدل ملابسه
بعد ما تناوله منها وارتداه
ملك ..كنت عاوزة اخد رايك في حاجة
فهد وهو يحتضنها..... اامريني
ملك بابتسامتها الساحرة ..تسلملي حبيبي
ادم كان عاوز يكتب كتابه
فهد ...ليه
ملك ...بيقول مش عارف ياخد راحته مع سديل
حك فهد ذقنه وقال ...مش عارف عمر هيقول ايه
ملك ..عمر عارف ان الولاد بيحبوا بعض ومتهيألي مش هيكون عنده اعتراض ...
فهد ..بس بردوو لو عمر ماوافقش يبقي يستني شويه
ملك..... باذن الله هيوافق انا هفاتح جني وهي تبقي تمهدله
اوك
همت لتبتعد عنه الا انه جذبها اليه واعادها لحضنه
هو قائلا.. انتي حلوة النهاردة اوي كدا ليه
ملك بعزوبه ..عشان حبيبي عيونه حلوة
ثم طبعت قبله حانيه علي وجنته
عيوني انا
ايون
همت لتذهب ..يعني تقوليلي عيونك حلوة وتبوسيني وتسيبيني وتمشي دااا كلام
ملك وهي تقهقه علي فهدها ..فهد هروح اشوف الولاد
فهد بقله حيله ..طيب شوفي الولاد وارجعياي عشان نشوفموضوع عيوني الحلوة دي
حقت انفها بانفه بشقاوة وقالت بدلال
ماتنمش الا مااجيلك 😍😍😍😍😍
فهد وهو عيونه بتخرج قلوب
انام داا كلام داانا قتيل الليله
💢💢💢💢💢💢💢💢💢
كانت تنتظر رحمه بالاسفل جاءتها زميله لها
سديل اخبارك
بخير
بقولك البنات عاملين رحله لاسوان تيجي معانا
سديل ..لا مش هينفع احنا داخلين علي امتحانات
..ي ستي هي جت من يومين
سديل. ....كمان يومين لا طبعا مش هينفع اصلا ف البيت مش هيوافقوا
طيب لو غيرتي رايك عرفيني
اوك
جاءتها رحمها وهي تلهث
اتاخرت عليكي
سديل وهي تتنهد ..لا خالص ي دوبك ربع ساعه تاخير بس
معلش اصل
ولا اصل ولا فصل يلا عشان مانتاخرش اكتر من كدا
بعد ساعتين تقريبا كان ادم يقف لهم باسفل البنايه
نظر الي ساعته وماهي الا ثواني حتي جاءوا عليه
ركبوا السيارة وبعدها القوا السلام
ادام تحبو تقعدوا ف حته ولا هتروحوا عل طول
سديل ..ياريت ي ادم نروح اي مكان ناكل فيه انا هموت من الجوع
اوك وبعدها توجوهوا الي حد المطاعم
رحمه ..ادهم ماقالش انه حاي
لا ي ستي ماقالش
رحمه ...انت هتسافر امتي
نظرت له سديل بتعجب وقالت ..يسافر انت مسافر ي ادم !!!
ادم بعد ان تنحنح ..ايوة لقاء ودي في الاردن وهقعد 4ايام بس انا كنت هقولك
سديل ..يعني رحمه وادهم وطبعا الكل عارف وانا اخر من يعلم مش كداااا
ثم نهضت واخذت كُتبها وحقيبتها ووضعتها علي كتفها
وقالت ...انا عاوزة اروح
ادم .هو يقف قبالتها ..طب مش هتاكلي انتي كنتي جعانه
لا مش عوزة قالتها واسرعت تبتعد عنهم لتداري دموع عيناها ....
رحمه انا اسفه ي ادم ماكنتش اعرف انك لسه ماقولتلهاش
ادم بقله حيله ..ولا يهمك تعالي نلحقها
ذهبوا اليها فوجدا ادهم يصتف سيارته ويترجل منها
ذهبت رحمه اليه وقالت بهمس
سديل زعلانه من ادم .....
لييه في اي
هحكيلك بعدين ..،..
اما عنها فكانت تبكي وتداري دموعها
اقترب منها وقال ..ممكن افهم انتي بتبكي ليه
سديل وهي تبكي ...ممكن انا اللي افهم انت بتعمل معايا كدا ليه لييه انا اخر من يعلم ليه اخر وحده بيجي علي بالك تحكلها
ادم ..طب ممكن تهدي
لا ي ادم مش ههدي وهمت لتذهب الا انه مسكها من يدها وقال بغضب .....
لما اكون بكلمك تستني وماتسبينيش وتمشي مفهوووووم و
نفضت يدها وقالت مش مفهوم ومن فضلك عاوزة اروح
قال بغضب ..اوك يلا اركبي هروحك ولف ليركب السيارة
خيم الصمت عليهم طوال الطريق
حتي عبر بوابه فيلاتهم ووقف قباله الباب
نزلت بغضب وقفلت الباب بعنف وسبقته ودخلت مهروله
صعدت فوجدتت ملك تنزل السلم فسالتها
مالك حبيبتي وشك عامل كدااا ليه انتي حد مزعلق
سديل ..لا ي ماما ملك مفيش ثم رمقت ادم بنظرة جانبيه ففهمت ملك عليها وقالت
طب حبيبتي اطلعي غيري هدومك علي ما اخليهم يحضرولك لقمه تاكليها
سديل وبصوت مخنوق ..لا انا شبعانه مش عاوزة ااكل بعد اذن حضرتك
وصعدت اما ملك فسالت ادم
في ايه انت مزعلها ليه .ادم والله ي امي مازعلتها
رحمه واحنا قاعدين سالتني انت هتسافر امتي .
لقيتها وشها اتغير وعملت زي ماانتي شايفه
ملك .بصدمه .انت مسافر ي ادم
ادم وهو يستغفر في نفسه ...ايوة ي امي لقاء ودي
ملك ....وماقولتليش مهو طبعا انا اخر من يعلم
ضحك ادم عليها وقال ..هو انتوا وهي متفقين عليا
ي امي ي حبيبتي انا راجل مش عيل صغير هتخافي عليا
ملك بغضب ..يعني انت بقيت راجل اوك من هنا ورايح بقي ماتتكلمش معايا وابقي اتصرف من دماغك
وتركته هي ايضا وصعدت ل غرفتها
ادم وهو يضرب كف علي كف
لا حول ولا قوة الا بالله......اعمل ايه ياربي بعد ما كانت وحدة بقوا اتنين ...
💢💢💢💢💢💢💢💢💢
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية غفران قلب) اسم الرواية