رواية غفران قلب الفصل الثالث عشر 13 - بقلم نيفين بكر
بسم الله الرحمن الرحيم
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (21 /سورة الروم
انه في يوم ............... الموافق ....../......2021
تحرر هذا عقد زواج شرعي على كتاب الله وسنة رسول الله بين كل من : ـ
1- الزوج : ...سليم فهد عز الدين سليم المهدي ................................................................................................. ........... وجنسيته......مصري....................................................
مسلم الديانة. تاريخ الميلاد / / محل الميلاد المهنة :.........ضابط شرطة .............................................................. ومقيم........الاسكندريه ........................................................................................ .................... ويحمل إثبات شخصية رقم .......00000000........................................
أسم أم الزوج ..............................................
عنوان مسكن الزوجية .................................................................................................... ....................................................
( طرف أول - زوج)
2- الزوجة : ....سلمي عبد الكريم الهلباوي ....................................................................... - البكر الرشيد /الثيب وجنسيتها.......مصريه .............................................. مسلمة الديانة تاريخ الميلاد / / محل الميلاد المهنة :............................................................ ومقيمة....................................................................................................... وتحمل إثبات شخصية رقم ....................................................
أسم أم الزوجة .......................................................... ( ( طرف ثان - زوجة)
وبعد ان اقر الطرفان بكامل أهليتهما الشرعية والقانونية للتعاقد فقد اتفقا علي الآتي : ـ
أولاً : ـــ يقر الطرف الثاني (الزوجة) بعدإيجاب وقبول صريحين بأنها قد رغبت وقبلت الزواج من الطرف الأول زواجاً شرعيا لها على كتاب الله وسنة رسوله صلى الله علية وسلم وعملا بأحكام الشريعة الإسلامية بأن قالت للطرف الأول بمجلس العقد وأمام الشهود الحاضرين (زوجتك نفسي على كتاب الله وسنة رسول الله وعلى الصداق المسمى بيننا)
ثانياً : ـــ كما يقر الطرف الأول (الزوج) بعد إيجاب وقبول صريحين بأنه قد قبل الزواج من الطرف الثاني (الزوجة) زواجاً شرعياً على كتاب الله وسنة رسول الله صلى الله علية وسلم وعملا بأحكام الشريعة الإسلامية بأن قال للطرف الثاني بمجلس العقد وأمام الشهود الحاضرين(وأنا قبلت زواجك على كتاب الله وسنة رسول الله وعلى الصداق المسمى بيننا)
ثالثا : ـــ يقر طرفي العقد (الزوج والزوجة) بخلوهما من كافة الموانع الشرعية والقانونية المحرمة للزواج بينهما واعتبرهذا العقد بمثابة عقدزواج دائم منتج لكافة آثارهالشرعية والقانونية وأنه ليس بغرض المتعة الوقتية أو غيرها من الأسباب المبطلةللزواج كما يقر كلا الطرفان بخلوهما من كافة الأمراض المعدية الخطرة مثل الجزام والبرص والإيدز والكبد الوبائي .
رابعاً : ـــ يقر الطرف الأول (الزوج) بأنه يعترف بماتثمر عنه الحياة الزوجية من نسل ويعترف له بكافة الحقوق الشرعية والقانونية المقررة للأبناء من نسب ونفقة وميراث وكافة الحقوق الأخرى .
ــ يلتزم الطرف الأول بالقيام بكافة الالتزامات التي يلتزم بها الأزواج شرعا وقانونا من نفقة ومأكل وملبس ومسكن للزوجة ( الطرف الثاني ) وأولادها منه بما يتفق مع مكانه ومركز الطرف الأول الاجتماعية
ثامناً : ـــ اتفق الطرفان علي أن يكون المهر المسمي بينهما هو مبلغ ............................ جنيها عاجله مبلغ....................... جنيهاً قبضته الطرف الثاني (الزوجة) بمجلس العقد وأمام الشهود الحاضرين ، وآجله مبلغ.............................. جنيها يحق لها المطالبة به عند حلول اجله شرعاً .
تاسعاً : ـــ ليصلك باقى البند علق بتم
عاشراً : ـــ تحرر هذا العقد من نسختين بيد كل طرف نسخة للعمل بموجبها عند الضرورة وقد أذنا لمن
الزوج
التوقيع
الرقم القومي او جواز السفر
الزوجه
التوقيع
الرقم القومي او جواز السفر :.................................................................
ختم المكتب .....
الختم الخاص بالمحامي........
(( والله خير الشاهدين ))
1_شاهد أول عبد الرحمن الهلباوي
رقم البطاقه
2_شاهد ثان : عبد الكريم الهلباوي
رقم البطاقه... 000000000
عاصم وهو يضحك بشر ....اخيرا لقيت اللي هيفرق بين سلمي وسليم
اعطي الموظفه الورقه واعاد باقي الاوراق مكانها ولم يقراء الورقه السابقه التي يوجد عليها اسم الزواج الحقيقي ل سلمي
ذهب ل ملك وأخبرها بتاايد المولود
بعد ساعه اتصل فهد عل ملك والذي علم بامر ولاده سلمي
ووفاة الطفل فتوجهوا جميعا الي المشفي
💢💢💢💢💢💢💢💢💢
كان عاري الصدر يرتدي بنطال تريننج ويضع منشفه علي رقابته ويقوم بعمل تمرين للضغط
اقتربت منه هي ومددت عل الارض قبالته
ابتسم عز عليها وكان يقبلها بكل ضغطه عل شفتيها
وعد ....زيزووو
عيونه وقلبه وكله ملكك ي روح زيزووو
وعد ...كنت عاوزة ااقولك حاجة
قولي ياروحي
وضعت تحليل الحمل عل صدرها وهي ما زالت ممدده
قبالته
اتسعت عين عز وقال ......ايه دااا انتي انتي حااااامل
قالت وهي تبتسم
ايوة كمان 8شهور هينور العيله
زيزوو صغتوت قاااااد كدهو
انتصب واقفا وهو يجري ويضحك ويبرز عضلاته
وهو يقول يس يس يس
ايه ي روحي تعبانه نفسك في ايه انا انا مش عوزة تعملي اي حاجة انا هفضل تحت رجلك لحد ماتولدي مش عوزك تشيلي الياسمينه من علي الارض
وعد بفرحة وعيونه دامعه
حبيبي انت فرحان
عز ..فرحان دي كلمه قليله اوي انا حاسس قلبي هيوقف من الفرحة
وعد بلهفه ..بعد الشر عنك
قبل يدها وقال ..انا كلي فداكي وفدي النووو القمر دااا
وعد بحب ...حبيبي ي عز انا فرحانه اوي ان في حته جوايا منك
عز ...حبيبتي ربنا يخليكي لياااا
انا هنزل افرحهم بقي
وعد طب ي روحي ادخل خد شاور وانا هحضرلك الهدوم
لا ي قلبي انتي تفضلي كداا زي الاميرة وانا اللي هعمل كل حاجة
وعد احم عل فكرة الدكتورة قالت شويه ارشادات كدااا لازمه
عز ...اللي هما
وعد اللي هما يعني هتبعد شويه
عز باهتمام ..ليه فيه حاجة خطر ولا حاجة
وعد مطمأنه اياه ...لالا دي حاجة عاديه بتقول في اول 3شهور بس وبعد كداا خلاص
عز ....ناااااااعم 3شهور
وعد بدلال زيزوو ..انت زعلت
عز وهو يحاول التحكم في اعصابه ...لا ابدا ي روحي
ثم قال بخفوت ..انا هطق بس
نزلوا هما الاثنان وجدوا العائله كلها تتجمع
عز وهو يتنحنح بفخر
احم ..احب ابلغكم ان عيله المهدي هتزيد فرد
ملك بفرحة ..بجد ي عز الف الف مبروك ي حبيبي
احتضنت عز وايضا وعد
وتلاها الجميع بالمباركات
💢💢💢💢💢💢💢💢
في شركه عاصم
كان مع احد الرجال الذين يعملون معه
عوزك تقب وتغطس وتجبلي كل المعلومات عن الرجاله دي اا
عندك ارقام بطايقهم ومحل سكنهم
الرجل ..تحب نجبهملك هما وعيلتهم تحت رجلك ي باشا
لا انا عاوز معلومات وبس
اوامرك يا باشا. ..وقام من مكانه وذهب .
ثم اتصل عل دينا واخبرها ان تاتي اليه ف شركته
بعد ساعتين كانت تجلس امام مكتبه
عاصم ...مفيش جديد عندك
دينا..... عندي وعد حامل
عاصم..... هو داا جديدك
دينا ...ايوة ليه انت عندك حاجة انا معرفهاش
عاصم ....حاجة اكتشفتها بالصدفه هتقلب الموازين
ايه هي
مش وقته لان لسه ليها ترتيب
ممكن اعرفها
لا قولت مش وقته
اوك ...قالتها دينا وهي تقف تستعد للذهاب
همشي انا ولما تحب تتكلم عرفني
💢💢💢💢💢💢💢
في الجريده عند سيلا
كان رئيس التحرير جمعهم في اجتماع طارئ
نادر ...انا جمعتكم النهاردة لاني جايبلكم فرصه انكم تكتبوا بيها اسمكم من ذهب
تعالت الهمهمات فسالته سميرة
ممكن توضحلنا اكتر ي استاذ نادر
نادر بجديه ...في خليه ارهابيه بيتعملها كمين في اسوان
وعاوز حد منكم يسافر يغطي السبق الصحفي دااا
وكمان مصور
صمت الجميع ولم يتكلمووو
نادر ..دي فرصه العمر اللي ما بتجيش الا مرة واحده
سميرة ..وقصفه العمر بردوو دول ارهابين وهيبقي فيه ضرب نار ..العمر مش بعزقه
نظر نادر ل سيلا الذي وجد بيعيناها الحماس
وانتي ي سيلا رايك ايه
سيلا ..والله ي استاذ نادر انا نفسي بس في البيت مش هيوافقوا
نادر ...الصحفي الناجح بيتصرف .
المهم قدامكم 3ايام تقرروا فيها مين هيسافر
انصرفوا جميعا ومازالت في عينيها تلك النظرة الشاردة
بعد ساعتين جاءها سليم فنزلت له
بعد القاء السلام
سليم ..ايه حبيبي عامله ايه .
الحمد لله
سليم ...فيكي حاجة
سيلا ...ها لا ابدااا
سليم...طب عوزة تقولي حاجة
لالا خالص
سليم..... عل فكرة انا مسافر اسوان في مهمه هناك
سيلا .. اسوان
سليم ..ايوة اسوان
وهنا خطرت عل بال سيلا فكر وقالت
حبيبي
..اصل فيه رحله الجرنال عندنا عاملها لاسوان
ثم صمتت وقالت
هو انا ينفع اجي معاك
سليم ...تيجي معايا فين هو انا رايح رحله بقولك مهمه
سيلا ...ماانا عارفه انا بس بفكر معاك
ممكن يعني اروحها واكون معاك ف نفس الوقت
سليم ..مش هينفع لاني مش هكون فاضي
اقتربت منه وقبلته علي وجنته وقالت بدلال
وحياتي عندك انا عمري ما سافرت لاسوان ونفسي اشوفها وانت معايا
قولتلك قبل كداااا البوسه تبقي هنا
ومال عليها وقبلها عل شفتيها بقبله طويله
سيلا بخجل وهي تدفس وجهها ف تجويفه صدره
سلييييم
قلب سليم ...خلاص هقول ل عمي وهشوف هيقول ايه
سيلا بفرحة يارب يوافق
ثم قاد السياره متوجهين الي الفيلا
💢💢💢💢💢💢💢💢💢
في الشركة كان متوجه لركوب سيارته الا انه وجد جميع الاطارات نائمه
احمد وهو يزفر بغضب . وداا وقتها
ثم نادي علي احد العاملين واعطاه المفتاح وامره باصلاح الامر
ثم اتصل عل ادهم لياخذ سيارته
وذهب ل كليه مهجة وجدها تقف في انتظاره
ترجل هو وخلع نظارته وقال لها امرا
يلا بينا استاذنت مهجة من صديقاتها وركبت معه
مهجة ..هو انت غيرت عربيتك
احمد ..لا الكاوتشات فيها مشكله ودي عربيه ادهم
مهجة وهي تضحك عليه في نفسها ...ازاي كدااا معلش بقي
تكررت اكثر من مرة وفي كل مرة كان يشدد عل شعره من الغيظ الا انه جاء ذات يوم
ونزلت مهجة اولا كاعادتها وانحنت وكان بيدها مسمار تقوم بأفضاء الايطارات به
وهي تتمتم بتشفي ...عشان تبقي تحرم وتجيبلي فيران ي معفن ي مقرف ابو شكلك اشكيف
ووقع من يدها المسمار فالتقتته مره اخري وهمت باكمال ما تعمل لكنه سقط من يدها
احمد .وهو يناوله المسمار ...ركزي عشان مايقعش منك تاني
التفتت عل الصوت وجدته يسند علي كفيه وركبتيه خلفها
برقت عيناها وتلعثمت وهي تضحك ببلاها ثم تقول بجديه
لالا انت فاهم غلط انا وقع مني اها وقع مني الحلق بتاعي وبدور عليه
احمد...... ومالوووو تعالي ندور عليه مع بعض
مهجة ..لالا مش ضروري خلاص
لا ازاي ودي تيجي تعالي ثم نهض وهو يشدها وقال
بس مش هندور عليه هنا
مهجة ببلاها ...اومال هندور عليه فين
ضحك بشر ولم يجيبها
وهم ليفتح الباب وجد عل الباب كلام مكتوب بقلم الروج
ابو شكلك مقرف
زمجر احمد بغضب
واركبها السيارة بعنف وركب هو ايضا وتولي القياده
واوصد الابواب
فقالت ...اييه انت انت رايح فين
لم يتكلم ولكن قاد السيارة بغضب وسرعة جنونيه
مهجة برعب ..باشمهندس احمد هدي السرعه انت بتسوق كداا ليه
نظر لها وضحك بشر اكتر فارتعبت هي ...انت بتبصلي كدااا ليه نزلني اوقف عل جنب ونزلني
لم يستمع ل كلامها ولكن زاد في سرعته
همت بفتح الباب وهي تقول انت مجنون الحقوووووني
يااااانااااس هيموتني
قبض علي معصمها ولم يتكلم
حتي وصل الي رصيف الميناء ونزل والتف لها ففتحت هي الباب وهمت لتفر منه الا انه حملها كالشوال علي كتفه
اسرع اليه احد العاملين عل الميناء وقال
باشمهندس احمد تأمر بحاجة....
احمد ....خد المفاتيح واركن العربيه انت
صعد اللانش بمهجة التي كانت تصرخ وتركل به
فانزلها ومازال قابض عل يدها وصعد لعجله القياده وتحرك بالانش ف المياه
مهجة انت انت رايح فين نزلني ظل قابض عل ساعدها وهو يتحكم في عجله القياده
بعد مدة اوقفه
افلتت يدها منها وهفرت من امامه
اسرع خلفها وحملها مره اخري وهو يتوعد لها
بقي انا اشكيف انا مقرف لا وكمان جتلك الجراءة تفضي الكاوتشات داانتي ليلتك سودة انا بقي هرميكي للسمك
مهجة بصراخ ورعب .....لالا وحياة اغلي حاجة عندك انا بخاف من المايه مش بعرف اعوم
احمد .....احسن اهو تغرقي ونرتاح منك
ثم القاها في البحر وهي تصرخ
ظلت تعافر وتحاول الا تغرق وهو من عل اللانش يقول
القرش دلوقت هياكلك من رجليكي وهو يضحك بصوته كله
والقي في البحر العوامه مربوطه بحبل
استدار ورد عل هاتفه وبعد ثوان اغلق الهاتف واستدار لها فلم يجدها
نظر هنا وهناك التفت للعوامه وجدها فارغه
لم يفكر كثيرا ولكنه القي بنفسه في المياه وغطس كي
ينقذها ولكنه لم يجدها التفت هنا وهناك وظل ينادي عليها بكل صوته بفزع حقيقي .....مهههههجة مههههجة
ثم غطس مرة اخري لاعمق من زي قبل
وجدها تغوص لاسفل وهي مغمضه العينان وجسدها مرخي ولا تتحرك
اسرع اليها وسحبها الي فوق المياه وظل يهز بجسدها ويصرخ بها
مههجة مممهجة فتحي عينك ممهجة ثم حملهاا ووضعها عل ارض اللانش وظل يهز بها كانت شفتيها زرقاء ووجهها شاحب كالاموات
اقترب منها وقام بعمل تنفس صناعي ثم يعود للضغط في منتصف معدتها كرر هذة العمليه حتي
سعلت مهجة واخرجت المياه من فمها وفتحت عيناها بتعب ووقالت وجسدها يرتجف
انا بردانه
ضمها احمد لصدره بقوه وحمد الله بعيون دامعه
حملها للداخل واوقفها امامه كي يزيح عنها ملابسها المبلله بالماء
احمد مهجة ..لازم تغيري الهدوم دي
لم تتكلم فكان جسدها ينتفض بشده وتهزي بكلام غير مفهوم
ازاح احمد ملابسها كلها عنها ودثرها في الفراش برفق وغطاها
دخل هو ايضا وازاح ملابسه ولف منشفه كبيرة حول خصرة
لانه لا يوجد ملابس له او لها
رجع لهامرة اخري جلس بقربها وتفقد حرارتها وجدها
عاليه ذهب واحضر طبق ووضع به قطع من الثلج
وبداء بعمل كمدات ؛؛ظل مدة حتي هدأت حرارتها
قام من مكانه واخذ ملابسها وملابسه وفردها كي تجف
ودخل المطبخ الموجود بداخل الانش وقام بعمل شاي وذهب اليها واسقاها اياه حتي تدفئ
جلس بجوارها واخذها بين اضلعه وهو يملس عل ذراعها عله يدفئها
هدأت انتفاضه جسدها وبدات شفتيا تعود لونها الطبيعي تدرجياً.... اما هو فغلبوه النعاس وهو يتمدد بجانبها
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية غفران قلب) اسم الرواية