رواية الضيف الخفي الفصل الخامس عشر 15 - بقلم فاطمة عيد
الفصل الخامس عشر:
في الصباح استيقظت لينا بكامل نشاطها وهي في غايه السعاده ذهبت الي غرفه ميرال طرقت الباب وقامت بالدخول وهي تقول بابتسامه:صباح الخير يا ميرا
ميرال وهي تبادلها الابتسامه:صباح النور ياختي فايقه ورايقه كده ليه
لينا :اعقبال ماتفوقي وتروقي يانكد
ميرال:ما انتي كنتي نكد زيي اي اللي حصل
لينا بخجل وابتسامه طفوليه:اصله نطق
ميرال:بجد احلفي كده
لينا:والله نطق وكمان هيتقدملي قريب اوي
ميرال:طب الحمدلله هخلص منك قريب هو اخوكي عارف
لينا:لا هقوله أما اعرف احدد معاد امته
ميرال:ربنا يتمم بخير
لينا:انتي سهرتي مع فهد
ميرال بلا مبالاه :اها سهرت معاه
لينا:شكله معجب بيكي ومخبي
ميرال:وانا شايفه أنه مش مناسب
لينا: مين عالم يمكن تحبيه ويبقي ابو العيال كمان
ميرال بتوتر:لا مستحيل الأمور توصل لكده
لينا:طب اي متوتره ليه
ميرال بغضب:يوه يالينا مش عايزه ادخل حياتي حد تاني مش كفايه اللي حصل من أمير ده اولا ثانيا هو متهم وانا محاميه يبقي ازاي هو مش مناسب ليا
لينا بحماس:هو متهم اها بس احنا عارفين كويس أنه بريئ وواخد علي قفاه كمان
ميرال:انتي متحمسه كده ليه
لينا:خلينا نفرح بقا ياميرا احسن من حياتنا دي
ميرال :مالها حياتنا
لينا:السلاح اللى ماشيه بيه في كل حته من ساعه ما فهد جه هنا والتوتر ده مش عاجبني
ميرال:احنا متسترين علي مجرم في نظر القانون يعني لازم ابقي مأمنه نفسي ومأمناه
لينا:تعرفي ان حكايتكم معكوسه دايما الراجل هو اللي بيأمن حبيبته دلوقتي انتي اللي بتأمنيه ولسه هنشوف صحيح
ميرال بغضب:حبك برص انا بحافظ عليه عشان ده امانه سيبهالي المتر وبعدين كله منك مش انتي صاحبه الفكره لا واي الضيف الخفي حالا لقيتي اسم يبرر اللي بنعمله لا وكنتي متحمساله كمان
لينا بمرح:الله وانا مالي ياميرا الواد موز برضو وكان لازم ننقذه
ميرال:بقولك اي روحي كلمي كابتن فجله بتاعك انا عايزه انام
ليقطع حديثهم رنين هاتف ميرال لتقول:ده ياسين يلا بقا من هنا عشان اشوف ماله
أجابت وهي تقول:اي ياسينا اخبارك
ياسين:يخربيتك بكلم صاحبي علي القهوه انا المهم انا كتبت كتابي
ميرال بتوتر:يانهارك اسود وشغلك يا ياسين انت هتهزر
ياسين:لا مهو مطلعش قريبها زي ما كنا مفكرين بقولك اي الموضوع كبير هبقي احكيلك أما نكون لوحدنا لأنها متعرفش أنه مش قريبها
ميرال:انا مش فاهمه حاجه
ياسين:وانا مش مصدق اللي عرفته بس المهم انا عازمك علي الغدا عندي عشان تتعرفي عليها وكده وكمان عشان تساعدينا نحدد معاد الفرح
ميرال:حاضر هجيلك
ياسين:تعالي دلوقتي
ميرال:حاضر نص ساعه واكون عندك
وصلت ميرال الي ڤيلا الرفاعي وكان بأنتظارها كلا من ياسين وزينه القو جميعا التحيه علي بعض وقال ياسين:انا متأكد انكم هتبقو صحاب اوي
ميرال:اكيد طبعا انا حبيتك جدا يازينه والله
زينه بابتسامه:وانا حبيتك اوي من كلام ياسين عنك
ياسين :طب هنقضيها كلام ولا اي يلا الغدا جاهز
تناولو الطعام وسط احاديث كثيره لا نهايه لها قطعتها ميرال وهي تقول:فرحكم من أوله لاخره عليا ك هديه بسيطه ليكم شوفو المعاد المناسب وابعت العمال ومهندس الديكور يظبط الجنينه وأشوف باقي التحضيرات
ياسين:النهارده السبت تعرفي تخليه يوم الخميس
ميرال:اها طبعا ازود العمال
زينه:معلش بس انتي هتجبيهم منين
ميرال:انا عندي كافيه كبير علي شاطئ خاص بتاعي والمهم بنعمل ساعات في أفراح وكده فالعمال فاهمين شغلهم متقلقيش وهبقي انزل معاكي عشان فستانك بس قوليلي المعاد مناسبك ولا لا
زينه:مناسبني اللي تشوفوه
ياسين:مالك يازينه
زينه:شايفه أن ملهوش لزوم الفرح
ميرال:يا حبيبتي انتو اول مره تتجوزو وهتبقي اخر مره بإذن الله الفرح ذكري جميله ومميزه وبعدين خلاص احنا اتفقنا واتفقنا اننا صحاب يبقي متخلنيش ازعل منك
زينه بابتسامه: مقدرش علي زعلك خلاص موافقه
ظلو يتبادلون الأحاديث عن التحضيرات وغيرها وبعدما انتهو من التخطيط لتلك الزفاف المميز قالت ميرال:طب انا لازم امشي
ياسين بنظرات ذات معني :هوصلك
ميرال:ياريت مش معايا عربيتي اصلا مكنتش لاقيه المفاتيح
خرج كلاهما وقال ياسين:تعالي عربيتي هنا
ميرال:معايا عربيتي بس بعيد شويه كنت بقول كده عشان توصلني وتحكيلي اي حكايه مش قريبها ده
سرد لها ياسين ما حدث بينه وبين سامح
ميرال:بجد مبسوطه انك مخسرتش شغلك
ياسين:سيبك كل حاجه هتتحل انتي مالك بقا واي اللي عاملاه ف شعرك ده
ميرال:اهو تغيير بدل الفراغ ده
ياسين :حلو بصراحه مفيش كلام بس اي مضايقك
ميرال:عارف أما تبقي خايف تبقي لوحدك بس مش عايز تقرب من حد عايز تلاقي حد يحبك بجد بس خايف برضو ميحبكش أو متحبهوش الماضي مسيطر عليا رغم أن المستقبل قدامي بس انا مش شايفه الا الماضي يمكن شايفه حاجه حلوه فالمستقبل بس حاسه اني مستحقهاش
ياسين:كل ده ف قلبك يا ميرا يخربيتك
ميرال:المفروض اعمل اي
ياسين:لازم تنسي القديم عشان تبدأي من جديد
يتابع..........
•تابع الفصل التالي "رواية الضيف الخفي" اضغط على اسم الرواية