Ads by Google X

رواية الضيف الخفي الفصل السادس عشر 16 - بقلم فاطمة عيد

الصفحة الرئيسية

 رواية الضيف الخفي الفصل السادس عشر 16 - بقلم فاطمة عيد

الفصل السادس عشر :  
مر اسبوع تقريبا من دون احداث جديده كانت ميرال منشغله من أجل زفاف زينه وياسين وكانت لينا تبدأ في رسم أحلامها الورديه مع عمر أما سليم فكان يخطط لشئ غامض ولكن تردد ف تنفيذ هذه الخطه ...
اليوم هو زفافها كانت تجلس برفقه ميرال و بعض خبراء التجميل ومصففي الشعر لتقول:انا مش فاهمه اي لازم دول كلهم
ميرال:عشان نخلص بسرعه يابنتي عادي انتي اتنين وانا اتنين فيها اي
زينه:نفسي افهم انتي متسرعه ليه كده ف حياتك كلها
ميرال:اي اللي مستغرباه مانا حياتي طبيعيه اهو
زينه:مش طبيعيه خالص ياميرا سلاح ف عربيتك ويمكن اكتر بتميلي للعنف ليه 
ميرال بابتسامه:عشان لو مدافعتش عن نفسي محدش هيدافع عني
زينه:ومالك فخورة وانتي بتقوليها ليه
ميرال:بصي القوه مبتجيش بالسهل ومش معني اني قويه مبضعفش بس عارفه انتي أما تبقي حياتك كلها خطر ومغامرات أهو انا كده أما اقف ف وش متهم عارفه أنه جاني واجيبله حكم كبير او اعدام وارجع حقوق الناس التانيه ساعتها بقا لو كان ده ابن ناس معروفين بتبقي ليله سوده
زينه:ومش خايفه من الموت
ميرال:أنا مش بخاف من الموت لا
زينه:طب مستعده لي 
ميرال:أنا مش مثاليه بس احسن من ناس كتير واكيد ربنا هيغفرلي وبعدين هو ده كلام يتقال دلوقتي أنا هروح البس فستاني وانتي خلصي يلا هنتأخر
ارتدت ميرال فستان طويل باللون الاسود بتصميم رائع ومختلف كانت في غايه الجمال طرق ياسين الباب وفتحت له وقال:اي القمر ده بس كده انا هغير العروسه واتجوزك انتي
ميرال:اتلم عشان زينه لو سمعت هتزعل اوي
ياسين:لا طبعا هي واثقه فيكي
ميرال:طب انا هنزل وانت ادخل عشان تنزل بعروستك
ياسين:بس
ميرال:مش وقته انا نازله بقا
ياسين لنفسه :ربنا يستر واليوم يعدي علي خير
اخذت هاتفها من السياره واتصلت ب لينا لتقول:كل ده يازفته انتي فين 
لينا:موجوده من بدري انا وعمر وبندور عليكي تعالي
ميرال:حاضر جايه
لتغلق لينا الخط ويقول عمر:هنكد عليكي بسبب الفستان ده
كانت ترتدي فستان قصير باللون الوردي لتقول:ميرال اللي جابتهولي 
عمر:نشوف الموضوع ده بعدين حاضر
كانت تبحث عن صديقتها لتجد صوت مألوف بالنسبه لها يناديها لترفض هي النظر اتجاه ذلك الصوت ولكن جاء من خلفها سريعا و اوقفها ليقول:ميرال استني
ميرال:عايز اي ياامير 
امير:استني بس هفهمك
ميرال:تفهمني اي بالظبط تفهمني اختفائك المفاجئ اللي ملهوش اي عذر الا انك زهقت زهقت وبس فاكر أما ترجع هاخدك بالحضن يعني
لتقطع حديثهم علياء لتقول :مين دي يا أمير
ميرال:انا ميرال البحيري عن اذنكم
ليحاول امير اللحاق بها ولكن أوقفته علياء قائله:رايح وراها ليه انت جبتني معاك يبقي تحترم وجودي
امير بغضب:مش كنتي احترمتي نفسك ومجتيش اساسا ازاي تسمحي لنفسك تسافري معايا وهنرجع متأخر كمان
علياء:ما انت هتبقي خطيبي عادي
امير:نجوم السما اقربلك ياحلوه شايفه اللي كانت هنا دي عامله ازاي وبرضو مفضلتش معاها هفضل معاكي انتي 
لتقول بغضب:روحني
امير:اترزعي ف اي داهيه اعقبال ما الفرح يخلص أو روحي لوحدك 
بعد مرور عشر دقائق نزل ياسين وزينه وسط ترحيب شديد من الحاضرين وبدأت أجواء الاحتفال وكان كل شئ جميل ومرتب ومر اليوم بسلام من ناحيه الزفاف....
بعد انتهاء الزفاف غادره ميرال برفقه لينا وعمر ليلحق بها امير مره اخري ويقول بخبث:هو ممكن ابات فالڤيلا النهاره
ميرال:انا مش فاهمه انت عايز اي لا مش ممكن يا امير عن اذنك بقا
وصلو إلي ڤيلا البحيري وصعدت ميرال ولينا وكانت لينا تستعد الي الخلود الي النوم بينما ميرال كانت تبدل ملابسها وارتدت ترنج رياضي
لتقول لينا:لابسه اسبورتيڤ ليه
ميرال:هنزل اتمشي شويه
لينا :فين 
ميرال:علي الشاطئ مش هطلع بره
لينا :ماشي تصبحي علي خير
همت بالنزول إلي الأسفل لتجد فهد جالس بالخارج ايضا
قامت بالجلوس بجانبه وقالت:شكلك مضايق
فهد: شويه وانتي برضو
ميرال:مش اوي
فهد :اي اللي حصل 
ميرال:مش مهم
قالت كلماتها وسمعت صوت يشير أن هناك أحد يحاول اقتحام الڤيلا لتقول :فهد ادخل جوه بسرعه 
فهد:ليه 
ميرال:تعالي معايا
قامت بأدخاله الي الشاليه وأغلقت عليه الباب بالمفتاح وقالت :خليك جوه متحاولش تفتح لحد
قالت كلماتها واخدت سلاح كانت تخبئه بجانب الشاليه
ليقول فهد لنفسه:هي قافله علي ابن اختها مالها دي
أما هي ف عرفت جيدا أن شكها اصبح حقيقه أوقفته لتقول:امير لو اتحركت خطوه كمان هضرب نار
امير:حلو الشغل ده انا اعلمك مسكه السلاح وتلف السنين وترفعيه عليا
ميرال:واقتلك كمان عشان اخلص النار اللي جوايا عارف ليه عشان الموت مش عايز سبب عشان نعرف انت موت ليه الموت مفيهوش احتمالات لكن بعدك سبب اكتر من الف سؤال ف تفكيري
امير:انا بعيد عشان مليش مكان 
ميرال:ولا هيكون ليك
امير:انا مش راجع عشان سواد عيونك انا عارف انك مخبيه حاجه كبيره ولازم تكشفها
ميرال:وانا موافقه معاك إذن نيابه بقا 
امير وهو يخطو عده خطوات تجاهها :لا بس ده بيت جدي
ميرال:ده حقي من الميراث وانت اخدت حقك كمان امشي من هنا متخلنيش اعمل حاجه تندم عليها
امير:هتعملي اي مش هتقدري عليا ياميرال
لتوجه المسدس ناحيه كتفه وتقول وهي تضرب بعض الطلقات:دي عشان طار جدك اللي موته بحسرته ودي عشان قلبي اللي مات من ساعه ما عملت الارف ده ودي عشان اتعديت حدودك دلوقتي 
ليسقط هو في الأرض وكان في حاله اغماء تقريبا طلبت هي الإسعاف وبدأت في اتخاذ جميع الإجراءات القانونية تجاه ما فعلته وتحول لشئ عادي نظرا لتعديه علي منزلها ليأتي ياسين مسرعا ويقول:دي عامله تعمليها
ميرال:هو اللي بدأ واتعدي عليا 
ياسين بشك:هو عملك حاجه
ميرال:لا بس كان هيعمل
ياسين بغضب:تقومي تضربيه 3 طلقات ف نفس المكان
ميرال:كنت اعمل اي يعني روح لعروستك دلوقتي
ياسين:لا هفضل هنا لحد ما يفوق
ميرال:براحتك انا مروحه
يتابع.......

 •تابع الفصل التالي "رواية الضيف الخفي" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent