رواية الضيف الخفي الفصل السابع عشر 17 - بقلم فاطمة عيد
الفصل السابع عشر:
عادت الي المنزل وهي في حاله انهيار رغم تلك القوه لا تصدق ما فعلته كانت طريقه بشعه للانتقام ذهبت الي فهد وفتحت له الشاليه ليقول هو:انا مش فاهم هو انا عسل صغير عشان تعملي معايا كده وتحبسيني الحبسه السوده دي
ميرال:فهد لو سمحت انا مش حمل اي نقاش دلوقتي انا كنت هقتل واحد من شويه ف لو رديت كلامي مش هيعجبك سيبني ارجع الفيلا دلوقتي وبالفعل غادرت هي ودخلت الي غرفتها لتجد لينا ف انتظارها لتقول لينا:دي عامله تعمليها
ميرال:انتي شوفتي
لينا بغضب:شوفت كل حاجه وعارفه ان امير حطمك بدل المره الف بس مش دي الطريقه الصح للتعامل معاه كان ممكن تطرديه بالذوق تعشميه بحبك وتغدري بيه زي ما عمل معاكي زمان وهيبقي انتقام برضو بس مش وصل بيكي الحال بانك خلتيه عاجز امير مش هيعرف يحرك دراعه بسببك لمده معينه ويمكن علي طول مش بس كده ده أتوقف عن العمل ياسين اتصل بيا وقالي كل حاجه لانه قلق عليكي أما مشيتي ومرجعتيش البيت ولا رديتي عليه
ميرال بغضب شديد :دلوقتي كلكو اتعاطفتو مع امير عشان دراعه اللي اتشل مايتشل ولا يموت عايزه تعرفي عملت كده ليه عملت كده بسبب البلوه اللي بليتني بسبب فكرتك الغبيه امير ماسك قضيه فهد تخيلي لو كان دخل وشافه كانت الأمور هتوصل لفين
لينا:هو مفيش الا امير يعني اللي يمسك القضيه دي اي الحظ المهبب ده
ميرال بغضب:انا محتاجه ابقي لوحدي وكل واحد مسؤول عن نفسه انا تعبت خلاص بلغي فهد مايخرجش بره الشاليه بتاعه مش عاجبه يمشي من هنا خالص مش ناقصه قرف هي
لينا:حاضر هسيبك لوحدك وهبلغه عن اذنك
علي الجانب الآخر جلس سليم في شرود تام وبعد نصف ساعه من التفكير التقطت هاتفه المحمول وقرر الاتصال ب منتصر الصياد
كان منتصر يجلس في مكتبه برفقه رحمه السكرتاريه يتناولون الغداء ليتفاجئ برنين هاتفه معلناً اسم سليم الرشيد
ليقول منتصر :مش معقول ده سليم
رحمه :طيب يافندم اكيد عايز يتفاوض هطلع بره وانت رد وشوف هتعمل اي
استجاب لها وخرجت هي وقام بالرد عليه قائلا:خير ياسليم بيه
سليم:انا حاسس انك مش مستغرب انا بتصل بيك ليه
منتصر:خمنت وقولت ف بالي يمكن عندك عرض وحابب نتفاوض
سليم:فعلا في عرض حلو اوي بس تمنه غالي شويه
منتصر باقتضاب:عايز كام ياسليم
سليم:التمن مش فلوس التمن هيكون قصاد حريه فهد حريتي انا لحد دلوقتي مفيش ولا دليل ضدي وياريت تكون انت كمان مجبتش سيرتي يامتر
منتصر: انا متهمتش حد
سليم:يبقي المتهم الحقيقي هو اللي يتحاكم وياخد جزاءه بقا
منتصر:مين هو وهثبت عليه ازاي
سليم:دارين
منتصر:انت اي علاقتك بيها بالظبط
سليم بغضب:لا الأمور الشخصية دي بلاش ندخل فيها دي اعراض ناس المهم انا معايا كل المستندات اللي عليها امضتها طبعا بموجب التوكيل اللي معاها ودارين نفسها معايا ياريت تيجي تاخدها هي والمستندات وبكده فهد هيطلع بسهوله وممكن بعدها يبيع الشركه ويخلص من مشاكلها للابد وانت وشطارتك يامتر بقا
منتصر:اديني العنوان هجيلك مع رجالتي
سليم :العنوان..........
اغلق الهاتف ودخل الي الغرفه الموجوده بها دارين وقال بصوت مزعج :ياريت تكوني مرتاحه دلوقتي وانتي مربوطه كده يادارين هنام
دارين ببكاء:هتعمل فيا اي ياسليم
سليم:هاخد بطاري وطار صاحبي اللي خسرته بسببك هتروحي المكان اللي تستاهليه
دارين بغموض:فين
سليم وعلي وجهه علامات الانتصار :هتروحي السجن عشان تعرفي تخونيني كويس
دارين:انت انت عرفت منين
سليم:هو انتي فكراني فهد عشان تضحكي عليا
دارين ببكاء:والله ما خونتك
سليم :بس كنتي هتعمليها الاتنين واحد ياقطه زمان منتصر جاي هو ورجالته وهرتاح منك ومن قرفك للابد
دارين:هقولهم انك مشترك معايا
سليم: وريني شطارتك بس ساعتها متلوميش الا غبائك
يتابع.........
•تابع الفصل التالي "رواية الضيف الخفي" اضغط على اسم الرواية