رواية ليست ذنبي الفصل الثامن عشر 18 - بقلم عائشة الكيلاني
نور قامت بصدمة رجليها مكنتش شيلها حطت رحيم في سريره و اتقدمت من رهف:ـ انتي بتقولي اي.. قصدك اي مش فاهمه رهف دا مش وقت هزار
رهف بابتسامة ممزوجة بوجع و غضب:ـ انا مش بهزر انا بتكلم جد انا بحب ريان و اوى بس مش مختارنيش من اول ما حبيته و هو حس مختارنيش .. بيحبك انتي
بصت للفراغ بدموع:ـ غريبة الدنيا دى الى نفسه في حاجة و يتمنها من كل قلبه تبقا مش عايزاه.. بتكون مع غيرها و غيرها ولا حاسس بقيمتها ولا مقدر على متبتر عليها و غيرو بيبقا نفسه في فتافيت منها بس هى دى الدنيا و هو دا النصيب و هو دا الى بيحصل فينا احنا التلاتة انا بحبه هو شايفني اخته و يمكن مش شايفني اصلا و بيحبك انتي و انتي ولا حتي مقدرة دا انتي شوفتي شكله و هو خايف عليكي طول الوقت بيفكر بتعملي اي بيحصل معاكي اي بتتوجعي ولا لا بتخدي الدواء بانتظام ولا لا بخير ولا تعبانة هتقومي بالسلامة ولا هتسبيه زى ما اهله و اقرب من له عملوا صحيح الموت مش بأيدينا بس الفراق صعب اوى عارفه يعني اي طفل نايم يصح على خبر زى دا خايف عليكي لدرجة لو قولتي له اق.تل نفسك علشان ارتاح صدقيني هيعملها و مش هيتاخر ريان بيحبك و انتوا الاتنين معاكم حق بس اسلوبكم مع بعض غلط انا مش جاية اخد حد منك لانه مش صغير و مفيش راجل بيت.خطف بس طالبة منك بلاش تضيعيه من ايدك بلاش تحبيه بس خافي عليه بلاش تخسري الى بيحبك لان في الزمن دا الى زي ريان نادرة اوى لم تلقيهم في دنيا كلها غدر هو مش ملاك بس والله العظيم عمر ما هتلقي حد يحبك زيه و لان بحبه ف بقولك حافظي عليه ارجوكي انا مش جاية اسمعك انا جاية علشان تسمعيني ابنك خلاص بقا بخير و مش محتاجني انا هسافر لحياتي و شغلي برا خدى بالك من نفسك و بيتك حافظي على البيت يا نور لانه بيتك بايدك تهديه و بايدك تبنيه و تخليه جنة اشوف وشك بخير
رهف خرجت و سبت نور تفكيرها مشوش قعدت على السرير سندت ايديها عليه و هى بتفتكر الماضي غمضت عيونها بتمهيدة طويلة فتحت عيونها ببطء مسحت دموعها :ـ هو ممكن يحبها ممكن يسبني علشانها دى بتحبه بتحبه يعني ممكن يسبني علشانها . لا لا ريان مش كدا ريان بيحبني و انا واثقه من كدا لو كان مش بيحبني مكنش اتجوزني.. ريان غير حمزة افهمي بقا لو قارنتي معاملة حمزة بمعاملة ريان ف ريان مش زى حمزة..
كملت بوجع :ـ انتي الى غبية غبية غبية لدرجة صدقتي واحد كل حياته كدب و خداع انتي الى كنتي عمية كان فين عقلك امك قالت لا ابوكي قال لا كل الناس قالوا عليه لا لدرجة انكي خسرتي اصحابك بسببه شغلك كيانك يا ست المحامية انتي حتي مش عارفه تعالجي نفسك ازاي مش كشفتيه ازاي تكوني بالعبط دا دا السبب في خسارة حياتك و شرفك ازاي مخديش بالك ازاي يا نور... و دلوقتي بتعقبي الى وقف جانبك و خاف عليكى انتي انانية و غبية انا .. انا لازم اعتذر منه لازم انا زودها كتير اوى
نور قامت خدت فونها حاولت تتصل بيه لكن مكنش بيرد :ـ لا مبدهش بقا انا هروح له الشركة مفيش غير كدا
نور قامت جهزت نفسهاو خرجت من القصر بعد وقت وصلت الشركة :ـ مساء الخير
مساء النور يا فندم
نور:ـ ريان موجود
اه يا فندم بس في اجتماع شوية و يخصلو اتفضلي استريحي لحد ما يخلص
بعد شوية خلص الاجتماع و نور دخلت له من الباب التاني ريان كان بيشتغل لكن عقله عند نور حس بخطوات بطيئة و صوت الكعب الى في بعض الأحيان بيتعصب منه رفع عينيه من على الورق قام بسرعة:ـ نور.. في حاجة حصلت حد حصله حاجة رحيم كويس
نور بهدوء و سرعة:ـ كله بخير
ريان:ـ انتي ازاي تخرجي من البيت في وقت زى دا و ازاي تسيبي ابننا لوحده كدا افرض صحي افرض حصله حاجة افرض كان حصلك حاجة انتي عايزة تجننيني و
نور حضنته و قالت بهمس :ـ اسفة انا اسفة يا حبيبي
ريان رفع ايديه و ضمها له اكتر :ـ هششش اهدي
ريان بعده عنه مسح دموعها و بص لعيونها الباكية:ـ كفاية يا نور كفاية
نور بدموع:ـ صدقني انا مكنش قصدي اى حاجة من الى قولتها غصب عني ريان انت تقدر تتجوز عندك مية فرصة لكن انا لا هربت علشان دى الحاجة الوحيدة الى عايزها ابننا. رحيم عارفه انك خايف عليا عارفه انك بتحبني زى ما بحبك بالظبط و يمكن اكتر لكن غصب عني مكنش عندي اى اختيار غير دا انا مهربتش منك زى ما انت فاكر أو حسيت انا كنت هرجع بابننا ريان انا بحبك اوى و مقدرش اعيش لحظة و انت زعلان مني أو انى اعيش من غيرك سامحني يا ريان ارجوك
ريان بصلها بحب و ضمها له :ـ و انا كمان بحبك يا نور.. انا بعتذر منك على اسلوبي معاكي بس خوفي عليكى كان عميني كنت معمي عن انى افكر في حل انتي مش بس مراتي انتي كل الى ليا انتي السبب الوحيد الى بقيت عايش علشانه سامحيني يا حبيبتي
نور بعدت عنه :ـ يعني سامحتني
ريان:ـ انا مستحيل ازعل منك
ريان قبل جبينها بحب و خرجوا من المكتب ركبوا العربية و و قضوا يوم جميل جدا و لطيف خروجات و سينما بعد ساعات في القصر في اوضة ريان
نور بصوت نعس:ـ الو.. ايوة يا فرح
نور فتحت عيونها بفزع و صدمة و ....
•تابع الفصل التالي "رواية ليست ذنبي" اضغط على اسم الرواية