رواية الضيف الخفي (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم فاطمة عيد
رواية الضيف الخفي الفصل الاول 1 - بقلم فاطمة عيد
في احدي الاماكن الراقيه بالتحديد في القاهره استعد بطلنا لبدايه يومه الجديد بنشاط كبير والتقط هاتفه ليحدث دارين ولكنها لاتجيب حاول عده مرات أخري واخيرا قامت بالرد عليه لتقول:حد يصحي حد كده
فهد:صباح الخير يا حبيبتي
دارين بصوت ناعس:صباح النور بتصحيني ليه بقا
فهد: مهندس الديكور خلص الفيلا خلاص وانا روحت شوفتها بنفسي وكل حاجه بقت زي ما انتي عايزة عرفي باباكي بقا اني هقابله النهارده عشان معاد الفرح
دارين:وانت مستعجل ليه يافهد
فهد بغضب:نعم ياختي فين الاستعجال ده انتي بقا عندك 30سنه ونعرف بعض من وانتي عندك عشر سنين بقالك معايا عشرين سنه واحنا مش محتاجين المده دي كلها تقدري تفهميني هتفضلي تضيعي ف عمري وعمرك لحد امتي
دارين:طب انت بتزعق ليه
فهد:عشان ده الطبيعي تقدري تقوليلي انتي مستنيه اي الڤيلا خلصت واتفرشت وكل حاجه بقت مظبوطه وجايبلك مهندس ديكور اجنبي مكنتيش تحلمي بتصميماته اعمل اي تاني انا
دارين ببرود : خلاص اللي تشوفه يافهد
ليغلق هو الخط دون أن يخبرها
تأتي والدتها من خلفها بابتسامه خبيثه وتقول:دودي حبيبتي عملتي اي
دارين: هو خلاص هيحدد معاد الفرح
نازلي هانم والدتها :وماله ياحبيبتي خليه يحدده نكون خلصنا اللي ورانا
لتعلو ابتسامه خبيثه فوق شفاه دارين أيضا ويفضلو الصمت
علي الجانب الآخر في مكتب منتصر الصياد يجلس علي مكتبه في توتر شديد ويطلب السكرتاريه الخاصه به لتأتي ويقول لها :رحمه من فضلك اول ماتيجي ميرال دخليهالي بسرعه
لتقول رحمه :حاضر يافندم
لتمر نصف ساعه أخري وتصل ميرال اخيرا الي المكتب وعلي وجهها علامات الانتصار لتجد رحمه تجلس في توتر وتقولها لها:منتصر بيه منتظرك ف مكتبه
ميرال:تمام متقلقيش كده اثبتي
رحمه:مش عارفه الجو في توتر ليه
ميرال :معلش هدخل اشوف المتر بقا
لتطرق الباب عده طرقات ليقول هو :تعالي ياميرال
ميرال:القضيه تمام كده
منتصر:الجاني اخد مؤبد
ميرال:لا اعدام
منتصر:هموت واعرف انتي مبتسمه ليه صحيح كسبنا القضيه وخدنا حق اللي اتقتل لكن في واحد تاني هيموت
ميرال:العدل هو اللي مخليني ابتسم ماهو الجاني ده لو مكنش قتل واحد بدم بارد عشان يسرقه مكنش حصل كده ده شرع الله من قتل يقتل ولو بعد حين وكمان ده القانون ولا اي رايك يامتر
منتصر: رأيي من رأيك بس مستغرب من ثباتك
ميرال:جدي علمني كده علمني مسكتش عن الحق كان الكل وانا صغيره يقول اني هبقي محاميه شاطره بسبب اسلوبي منكرش انه مكنش حلمي لكن كان حلم جدي ورغم مجموعي الكبير حققة حلمه ده وبعدها حبيت الموضوع لما بقيت اجيب لكل مظلوم حقه وحضرتك طبعا شجعتني علي ده
منتصر:طب مش ناويه تفتحي مكتبك بقا
ميرال:لا انا هفضل معاك هنا مش انت بتعتبرني بنتك برضو وبعدين انا هنا مطمنه للاقضايه اللي بشتغل فيها عارفه انها مفيهاش فساد اخاف أما اشتغل لوحدي معرفش اميز
منتصر:انا فخور بيكي وبصراحتك
ميرال:طب بعد اذنك بقا ممكن إجازة يومين لاني لازم اكون شايفه تجهيزات الشاليه الاخيره
منتصر:شاليه اي ده
ميرال:ما انت عارف ان الشاطئ مساحته كبيره بعد ما عملت المطعم والكافيه والفيلا ف قولت اعمل شاليه صغير عشان الضيوف وخصوصاً اختي وجوزها
منتصر بابتسامه:اللي عاجبني فيكي أن حياتك مختلفه
ميرال بغرور وثقه:انا استثناء دايما وعاجبني ده جدا
منتصر:وهناك الجو تحفه ما تشوفيلي مكان جنبك
ميرال:للاسف بعدي بشويه بقا كله قري سياحيه ومنتجعات ده حتي عايزين ياخدو اللي عندي غصب وعرضو عليا مبلغ خيالي
منتصر:طب وانتي اي رايك
ميرال:المكان ده كان حلم مشترك ليا ولجدي هو بدأه وانا كبرته وانت عارف ده كويس كمان تخيل كده يبقي عندك شاطئ ليك انت لوحدك في مكان هادي وجنبه مشروعك اللي كنت بتحلم بيه بيت جميل ميتعوضش بفلوس الدنيا كلها اكيد هتحارب عشانه مش كده
منتصر :اكيد
تنهدت ميرال وهي تقول:وده اللي انا بعمله انا مبحبش اخسر احلامي مبحبش حد ياخد حاجه بتاعتي ممكن يكون غرور وممكن تكون قوه بس انا مش بعرف وخلاص
منتصر:انا واثق فيكي وف أحلامك وف ثقتك وقوتك والغرور مباح ليكي فعلا لانك مختلفه جدا
ميرال:يبقي اسمحلي بالاجازة دي بقا
منتصر:خلاص مفيش مشكله بس هما يومين مش اكتر
ميرال:تمام هما يومين
خرجت من المكتب والإبتسامة تحتل وجهها واتجهت الي سيارتها لتنطلق الي مكانها المميز بالعين السخنه
يتبع......................
•تابع الفصل التالي "رواية الضيف الخفي" اضغط على اسم الرواية